هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۵۷ – تاریخ ۹۴،۸،۲۴)

ارسال شده توسط در 15 نوامبر 2015 ۶ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, دسته بندی نشده, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم              شماره۱۵۷              تاریخ ۹۴،۸،۲۴

با سنگ‌هایی که در سر راهت می‌گذارند هم میتوانی چیز قشنگ بسازی.«اریک کستنر نویسنده آلمانی»

IMG_20150731_233223

تیتــر خبــرهـا؛

*نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۸،۱۹
*تبریک تولد
*صعود قلل بازارک و شاه‌نشین
* ‎ همایش هیمالیانوردان استان تهران برگزار شد
* هدیه وزارت ورزش به کوه‌نوردان صعود کننده به ارتفاعات هیمالیا
* کسب مقام سوم آسیا توسط وحید اشرفی و سارا عدالتیان در همایش ترنس کارست آسیا
* هشدارفدراسیون کوه‌نوردی : در کوهستان «زمستان» است!
* تاکید بر استفاده از نماد طراحی شده گونه حیوانی «کل»
* دعوت به «همایش ملی ورزش برای همه»
* تشکیل جلسه کمیسیون برون مرزی فدراسیون و بررسی درخواست‌ها
* اعزام تیم ملی سنگ‌نوردی رقابت‌های قهرمانی آسیا / نینگبو چین
* دومین همایش تجلیل از فعالان عرصه جستجو و نجات کشور : یکم آذر ماه ۹۴
* در آستانه «روز جهانی کوهستان»
* اشتک و جورنت بر فراز آیگر
* بسته پیشنهادی هفته : گفت‌وگوی تلویزیونی با کوه‌نورد مبتلا به «ام اس» . . . جوانی که سمبل «اراده» است !

 

نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۸،۱۹:
بیست و نهمین نشست باشگاه با حضور اعضا برگزار شد.
این نشست اختصاص به ادامه کلاس آشنایی با پوشاک یک روزه صعود زمستانی داشت که توسط رضا خلیل آبادی برگزار شد . همچنین مابین کلاس نیز آقای حمیدی به شرح اخبار درون باشگاهی یک هفته گذشته پرداختند.

 

تبریک تولد:
امروز ۲۴ آبان مصادف با تولد علی صباغی از اعضای باشگاه بود. ضمن عرض تبریک ، برایشان آرزوی بهترینها داریم.

 

همایش هیمالیانوردان استان تهران برگزار شد:

heiat-16

heiat-27

طی اعلام قبلی از سوی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ،همایش هیمالیانوردان استان تهران عصر روز دوشنبه ۱۸ آبان با حضور هیمالیانوردان ، پیشکسوتان ، مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان تهران ، مسئولین فدراسیون و هیئت کوه‌نوردی ، مسئولین و اعضای گروه‌ها و باشگاه‌های کوه‌نوردی استان تهران در مرکز همایش‌های شهید قندی شرکت مخابرات برگزار شد. این همایش به گزارش خوانی صعود قلل موستاق آتا و کنگور و تجلیل از ایشان اختصاص داشت .
به اتفاق مسئول باشگاه و تعدادی از اعضا در این مراسم حضور داشتیم که از ایشان (ذبیح‌اله حمیدی)، پروانه کاظمی ، آزاده مقدم و حمید محمودی نیز تقدیر به عمل آمد.

مشروح این گزارش را در اینجا بخوانید. 

IMG_20151113_232423-1024x682

به نقل از سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در حاشیه همایش هیمالیا نوردان استان تهران از طرف انجمن خیریه بیماران نقص ایمنی، تعدادی صنایع دستی و نشان یادبود به اعضای دو تیم کنگور و موستاق آتا به دلیل حمایت این دو تیم از کودکان نقص ایمنی اهدا گردید. به امید اینکه هیچ بیمار نقص ایمنی بخاطر تشخیص دیر هنگام و عدم توانایی مالی در تامین دارو از میان ما نروند. شماره حساب انجمن خیریه حمایت از کودکان نقص ایمنی۸۳۱۴۵۴۶۱ بانک رفاه کارگران.

 

هدیه وزارت ورزش به کوه‌نوردان صعود کننده به ارتفاعات هیمالیا:

garshasbi-200x300

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا گرشاسبی شامگاه دوشنبه در آیین تجلیل از کوه‌نوردانی که به قله موستاق آتا در ارتفاعات هیمالیا صعود کردند، افزود: کوه‌نوردان استان تهران در این صعود موفقیت آمیز خود توانستند در اقدامی بی نظیر قله هفت هزار و ۷۳۵ متری را فتح کنند و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر بام این قله به اهتزار درآورند.وی با اشاره به اینکه رشد ورزش استان تهران طی سالهای گذشته متوقف شده بود، اظهار کرد: با همت ورزشکاران و پیشکسوتان رشته های ورزشی در حال شکوفایی و افتخار آفرینی است.
گرشاسبی، تهران را به عنوان نماد ورزش کشور معرفی کرد و گفت: متاسفانه با ضعف مدیریت در سال های گذشته رتبه تهران از جایگاه نخست به رتبه هشتم کشور نزول یافت که امیدواریم با همدلی و همکاری ورزشکاران بتوانیم تهران را به جایگاه اول کشور برسانیم که این اقدام بسیار بزرگ و سخت است چرا که همه اصحاب ورزش باید در این راه پیشقدم شوند.
وی خاطر نشان کرد: مراسم تجلیل از قهرمان ورزشی استان تهران از سال ۸۹ به حالت تعلیق درآمد که امیدواریم آیین تجلیل از قهرمانان و مدال آوران ورزشی استان بار دیگر برگزار شود.
مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران با اشاره به اینکه سال گذشته تنها ۴۹۰ میلیون ریال کمک هزینه بصورت نقدی به ۴۷ هیات ورزشی استان تهران پرداخت شد، افزود: امسال از هیئت‌های ورزشی استان حمایت مالی خوبی صورت گرفته که امید است با حمایت وزارت ورزش و جوانان و استانداری تهران این رقم را به ۳۰ تا ۴۰ برابر افزایش دهیم.
* صعود به قله موستاق آتا هیمالیا در مقیاس بین المللی کار ویژه ای نیست*
سرپرست تیم کوه‌نوردی استان تهران در این مراسم با اشاره به اینکه کوه‌نوردان تهرانی می توانند قله‌های مرتفع تر جهان را فتح کنند، افزود: صعود به این قله برای کوه‌نوردان استان تهران کار ویژه‌ای نبود و تیم ۱۲ نفره تهران این قله را با وجود مشکلات و مسائل مختلف مالی با موفقیت فتح کردند.
کاوه کاشفی بیان کرد: این صعود با شرکت چهار کوه‌نورد زن و هشت کوه‌نورد مرد انجام شد که با همکاری و همدلی توانستند این قله را بدون کوچک‌ترین مشکلی فتح کنند.

 

کسب مقام سوم آسیا توسط وحید اشرفی و سارا عدالتیان در همایش ترنس کارست آسیا:

IMG_2682 
کوه‌نامه ؛ در مراسم اختتامیه همایش کنفرانس ترنس کارست آسیا که در کشور چین شهر لیچوان برگزار گردید ،برندگان مسابقات فیلم، عکس و نقشه اعلام شدند که نقشه غار کنان چناران(دومین غار طولانی خراسان رضوی) ترسیمی توسط سارا عدالتیان و وحید اشرفی مقام سوم و مدال برنز را از ” وو ” رییس اتحادیه بین المللی غارشناسی UIS دریافت کرد.

به دوست عزیزم سرکار خانم عدالتیان صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.

هشدارفدراسیون کوه‌نوردی : در کوهستان «زمستان» است!:

snow-wallpapers-snow-mountain-peak-wallpaper-34657

با توجه به کاهش شدید دما و بارش‌های مکرر در ارتفاعات از کلیه کوه‌نوردان؛ طبیعت گردان؛ سنگ‌نوردان و سایر رشته های مرتبط درخواست می‌کنیم که با احتیاط و آمادگی کامل قدم در طبیعت و کوهستان بگذارند. بدیهی است در این روزها صعود به ارتفاعات فقط با تجهیزات کامل زمستانه و دقت نظر ویژه صعود های زمستانه توصیه می‌شود …
از کلیه کوه‌نوردانی که فاقد تجربه و امکانات لازم زمستانه هستند موکدا درخواست میشود از صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.یاد آور میشویم که هیچ‌گاه آب و هوای ارتفاعات با دامنه ها بخصوص در این فصل یکسان نیست. در پایین دست هنوز حس گرما و تابستان است و در قلل زمستان خشن … و کوه‌نوردان حتما باید آمادگی رو در رو شدن با آب هوای زمستانه را در ارتفاعات داشته باشند. این تفاوت را می‌بایست حتما در انتخاب لوازم صعود لحاظ کرد . به عنوان مثال کفشی که برای ارتفاع زیر ۳۰۰۰ متردر این شرایط بسیار مناسب است برای ارتفاع بالاتر به هیچ عنوان کاربرد ندارد .
بار دیگر یاد آور میشویم که آسیب‌های زمستانه کوه‌نوردان(هیپوترمیا و کاهش دمای بدن؛سرما زدگی اندامها و ….) در سالهای گذشته در فصول پاییز بسیار گزارش شده است. لذا از همه همنوردان درخواست میکنیم جهت حفظ جان و سلامتی خود احتیاط های لازم زمستانه را در کلیه صعودها و برنامه‌های کوه‌نوردی به دقت مد نظر قرار دهند.

با امید صعود ایمن برای همنوردان عزیز.
«علیرضا بهپور» / کار گروه پزشکی کوهستان فدراسیون

 

تاکید بر استفاده از نماد طراحی شده گونه حیوانی «کل»:

1581-main-883471206

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ بنا بر اعلام کارگروه حفظ محیط کوهستان و با عنایت به حمایت فدراسیون از گونه حیوانی «کل»؛ مقتضی است هیئت‌ها و گروه‌های تابعه از نماد طراحی شده مربوطه در تمامی پوسترهای تبلیغاتی اعم از مسابقات، همایش‌ها، گزارش برنامه‌های کوه‌نوردی و غیره استفاده نموده و ضمن سایر امور حمایتی، تصاویر مرتبط را به فدراسیون ارسال نمایند. بدیهی است هیئت‌های فعال‌تر مورد تشویق کارگروه مزبور قرار خواهند گرفت.

 

دعوت به «همایش ملی ورزش برای همه»:

1582-main-632494302

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی بنا بر اعلام دفتر توسعه ورزش همگانی؛
نظر به اینکه اولین «همایش ملی ورزش برای همه» با حضور مدیران، اساتید و نخبگان ورزشی کشور در تاریخ ۴/آذر/۹۴ لغایت ۵/آذر/۹۴ در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار می شود، بدینوسیله این فدراسیون از علاقه مندان جهت شرکت در این همایش ملی دعوت به عمل می آورد.

 

تشکیل جلسه کمیسیون برون مرزی فدراسیون و بررسی درخواست‌ها:

1592-main-537270547

به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ عصر روز شنبه ۲۳ آبان‌ماه کمیسیون برون مرزی فدراسیون به منظور بررسی درخواست‌های صعود به قلل مرتفع دنیا تشکیل جلسه داد. درخواست‌های مطرح شده در این جلسه عبارت بودند از:
– صعود به قله آکانکاگوآ در آرژانتین دیماه ۹۴ استان تهران ۸ نفر
– صعود به قله آیلندپیک نپال بهار ۹۵ استان تهران ۶ نفر
– صعود به قله آرارات ترکیه بهمن ۹۴ استان تهران ۳ نفر
– صعود به قلل اورست و لوتسه نپال بهار ۹۵ استان آذربایجان شرقی ۲ نفر
– صعود به قله اورست بهار ۹۵ استان تهران ۱ نفر
– صعود به قله چوآیو بهار ۹۵ استان خراسان رضوی ۱۲ نفر
– صعود به قلل چوآیو و شیشاپانگما بهار ۹۵ استان البرز ۱ نفر
– صعود به قله اوشبا گرجستان زمستان ۹۴ استان تهران ۵ نفر
– صعود تیم ملی جوانان به قله آرارات ترکیه زمستان ۹۴
حاضران درجلسه:
نصرت اله نوری، عزیز اله خلج، اقبال افلاکی، جلال چشمه قصابانی، علیرضا بهپور، مهدی داورپور، محمد جدائیان، محمد نصیری، رضا زارعی.

 

اعزام تیم ملی سنگ‌نوردی رقابت‌های قهرمانی آسیا / نینگبو چین:

shabnamnews2863517028433239

بنابر گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ تیم ملی سنگ‌نوردی کشورمان با ۷ ورزشکار عصر روز سه شنبه ۲۶ آبان‌ماه راهی کشور چین و شهر نینگبو خواهد شد.
بیست و سومین دوره رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ نوامبر در شهر نینگبوی کشورچین برگزار خواهد شد. تیم اعزامی کشورمان عبارتند از: اقبال افلاکی سرپرست – علی رضا بلاغی مربی و ورزشکاران: داود رکابی- علی برات زاده- رضا علیپور- حمیدرضا توزندجانی- مرتضی محمدی- الناز رکابی و فرناز اسماعیل‌زاده.

باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت برای این عزیزان آرزوی موفقیت دارد.

 

دومین همایش تجلیل از فعالان عرصه جستجو و نجات کشور : یکم آذر ماه ۹۴:

1595-main-614248190

به گزارش بخش جست‌وجو و نجات کارگروه پزشکی کوهستان فدراسیون؛‌ دومین همایش تجلیل از فعالان عرصه جستجو و نجات کشور با مشارکت هیئت استان تهران و با محوریت تقدیراز باشگاه‌ها وگروه‌های شرکت کننده در هشتمین دوره ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان زمستان ۹۳ / بهار ۹۴ استان تهران و تجلیل از اعضاء ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث قله دماوند زمستان ۹۳ / تابستان۹۴ استانهای شرکت کننده برگزار می شود.
همچنین تقدیر از استان نمونه در عرصه جستجو ونجات نیز در این همایش برگزار می شود.

زمان: اول آذر ماه ۹۴

محل برگزاری: تهران، خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان، فرهنگ‌سرای اندیشه، تالار اندیشه.

 

در آستانه «روز جهانی کوهستان»:

1597-main-1791292935

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ همه ساله فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ضمن گرامی‌داشت روز ۱۱ دسامبر به عنوان روز جهانی کوهستان توجه مردم دنیا را به یکی از مهمترین منابع طبیعی جهان یعنی کوهستان‌ها جلب می نماید. فائو معتقد است: 
ترویج محصولات کوهستانی و جهانی شدن آنها این فرصت را به تولید کنندگان کوهستانی می‌دهد که محصولاتی مانند قهوه، کاکائو، عسل، گیاهان دارویی، ادویه و ترشی‌جات و صنایع دستی را با کیفیت بالاتر در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی عرضه کنند. هرچند کشاورزی کوهستانی نمی‌تواند با حجم و ارزش مالی کشاورزی در دشت رقابت کند ولی می‌تواند بر روی محصولات با ارزش و با کیفیت برای تقویت اقتصاد محلی تمرکز داشته باشد.
خدمات گردشگری مرتبط از قبیل اسکی، کوه‌نوردی، تورهای فرهنگی و پیاده روی به بازدیدکنندگان اجازه کشف تنوع زیستی منحصر به فرد کوهستان ها را داده و همچنین برخی از این خدمات توسط جوامع کوهستانی ارائه می‌گردد. مدیریت پایدار گردشگری می‌تواند فرصتی را برای توسعه مناطق کوهستانی فراهم نماید.
از آنجا که روز بین المللی کوهستان (۲۰۱۵) مناسبتی برای برجسته کردن نقش جوامع کوهستانی در حفاظت از تنوع زیستی با تولید انواع گوناگون محصولات و ارائه خدمات و کالاهای حیاتی برای همه ما است.
برکلیه هیئت‌ها، گروه‌ها و باشگاه‌ها لازم است تا ضمن گرامی‌داشت این روز جهانی در حفظ و صیانت از محیط کوهستان کوشا باشند.

اطلاعات بیشتر در سایت سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی:
http://www.fao.org/forestry/internationalmountainday/en
تهیه و تنظیم: «امین معین» دبیرگروه حفظ محیط زیست کوهستان فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی

 

بذرپاشی مناطق سوخته کوه «آبیدر» به همت کانون کوه‌نوردان کردستان:

sJpSohV 

کوه‌نوشت ؛ در یک برنامه مشترک در راستای احیاء مناطق سوخته شده کوه آبیدر و با حضور جمع کثیری از شهروندان، کوه آبیدر بذر پاشی شد. در این برنامه مشترک که به همت کانون کوه‌نوردان استان کردستان برگزار شد، جمعی از ادارات دولتی و اقشار مختلف مردم نیز مشارکت و همکاری فعالی داشتند.
مدیرعامل کانون کوه‌نوردان کردستان در این رابطه گفت: کانون کوه‌نوردان در کنار فعالیت های ورزشی به محیط زیست و طبیعت نیز توجهی ویژه دارد و این برنامه نیز با همکاری و مشارکت اعضای کانون و علاقمندان به محیط زیست برگزار شد.
صلاح حقیقان ادامه داد: بذرپاشی مناطق سوخته کوه آبیدر سنندج سال گذشته نیز به همت کانون برگزار شد و انتظار می رود که با فرهنگ سازی و همچنین حفاظت بهتر دیگر اجازه داده نشود تا آبیدر که نماد شهر سنندج است دچار آتش‌سوزی شود.در همین حال مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری سنندج عنوان کرد: در پی آتش سوزی کوه آبیدر در تابستان امسال وسوخته شدن بسیاری از مراتع این کوه عملیات بذر پاشی این کوه اجرا شد. عرفان فتحی بیان کرد: این برنامه با مشارکت کانون کوه‌نوردان کردستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج، اداره کل منابع طبیعی و سازمان‌های مردم نهاد با همراهی هلال احمر برگزار شد.

 

اشتک و جورنت بر فراز آیگر

eiger-kilian-ueli-04

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل‌کوه ؛ یولی اشتک اوایل پاییز عازم نپال شد تا روی نوپتسه تلاش کند اما به دلیل بارش شدید برف و شرایط جوی خطرناک از این صعود منصرف شد، در نپال فرصتی پیش آمد تا با دونده اسپانیایی کوهستان، کیلیان جورنت ملاقاتی داشته باشد و هر دو برای یک برنامه مشترک ابراز تمایل کردند.
با برگشت به اروپا جورنت طی تماسی با اشتک اعلام کرد که هرگز جبهه شمالی آیگر را صعود نکرده و خیال دارد از کوهستان سوئیس دیدن کند. در پی آن یکشنبه گذشته عازم این کشور شد و هر دو در گریندلوالد دوباره یکدیگر را ملاقات کردند. هر کدام از تخصص خود بهره بردند، کوه‌نوردی سبک‌بار و دوی کوهستان. از گریندلوالد که حدود ۱۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است تا پای آیگر دویدند که تقریبا ۲۳۰۰ متر است سپس از مسیر سال ۱۹۳۸ هکمیر شروع به صعود کردند. زمانی که بر فراز قله ۳۹۷۰ متری آیگر ایستادند شرایط جوی عالی بود. با برگشت به گریندلوالد آنها زمان ۱۰ ساعت و ۲ دقیقه و ۱ ثانیه را برای رفت و برگشت رکورد زدند و همان شب برنامه خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.
یولی اشتک که خود رکورد ۳۹ بار صعود به آیگر را در اختیار دارد در باره این برنامه گفته : ” من و کیلیان از هوای گرم و شرایط جوی عالی لذت بردیم و ترکیبی از دوی کوهستان و کوه‌نوردی را به اجرا گذاشتیم. من عاشق ورزش های کوهستانی هستم. ” اشتک رکورد صعود سرعتی به جبهه شمالی آیگر را با زمان ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه و ۳۳ ثانیه در سال ۲۰۰۸ به ثبت رسانده. کیلیان نیز با انتشار یک کلیپ گفته در کنار اشتک موارد بسیاری را آموخته و سپاسگزار است که کوهستان سوئیس را به او معرفی کرده.
مسیر کلاسیک سال ۱۹۳۸
این مسیر نخستین بار توسط هنریخ هارر، آندرل هکمیر، فریتزکاسپاراک و ویگرل یورک در جولای سال ۱۹۳۸ صعود شد. جبهه شمالی آیگر شامل مسیرهای بیشمار با دشواری‌های متفاوت است. ساده‌ترین آنها هنوز مسیر کلاسیک سال ۱۹۳۸ می باشد. ۱۸۰۰ متر عمودی با دشواری( ED+: rock V-, aid A0) و شیب یخی تا ۶۰ درجه. معمولا برای صعود بین یک تا سه روز وقت نیاز دارد، بستگی دارد به توانایی کوه‌نوردان و شرایط جوی و گاهی نیز مستلزم صرف وقت بیشتری برای صعود است . این مسیر به دلیل ریزش سنگ، بهمن و یخ مسیری بسیار خطرناک شناخته شده است.
هدف مشترک احتمالی در آینده
کیلیان جورنت در ادامه پروژه ” قله‌های زندگی من” تصمیم به صعود سرعتی به اورست را دارد و برای تحقق آن در فصل بهار عازم خومبو شد اما زلزله نپال تمامی برنامه‌های این فصل را متوقف ساخت. یولی اشتک نیز در گذشته تصمیم به گشایش مسیری جدید در اورست داشته و برای این برنامه با سیمونه مورو و جاناتان گرفیث همراه شده اما درگیری با شرپاها موجب انصراف از این برنامه شد، شاید جورنت و اشتک بتوانند برنامه‌های متوقف شده خود را در آینده درکنار یکدیگر اجرا کنند.

 

بسته پیشنهادی هفته :

گفت‌وگوی تلویزیونی با کوه‌نورد مبتلا به «ام اس» . . . جوانی که سمبل «اراده» است !

vBrRZkVP

کوه‌نوشت : «سروش شرفیان اردکانی» که مبتلا به بیماری «ام اس» است، تلاش می‌کند تا نام خود را به عنوان اولین کوه‌نوردی مطرح کند که با وجود داشتن این بیماری یک قله بالای هفت هزار متر را صعود کند!
اعضای باشگاه اسپیلت با سروش آشنا هستند . او تابستان امسال در چند برنامه صعود باشگاه از جمله صعود قله دماوند از یال شمالی حضور داشت .

برایش آرزوی موفقیت داریم.

در اینجا کلیپ مصاحبه تلویزیونی او را ببینید.

 

گردآورنده و تنظیم: ساقی محمودی

۶ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۵۷ – تاریخ ۹۴،۸،۲۴)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود بر خانم محمودی خستگی ناپذیر.امیدوارم همواره سلامت باشید.سپاس.

  2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام و درود بر خانم محمودی

  3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    ارزوی موفقیت برای اقای سروش شرفیان

  4. طوطی می گوید:

    با تشکر فراوان از سرکار خانم محمودی بخاطر انتخاب دقیق محتوا و عکس ها. شماره بسیار سودمند و با ارزشی است

  5. رحیم بیضاوی می گوید:

    سرکار خانم محمودی پاینده و موفق باشید.

  6. سروش شرفیان اردکانی می گوید:

    درود بر دوستان عزیز.ممنون استاد از لطف و محبتتون.
    به امید اینکه بتونم باز در محضرتون باشم و ازتون یاد بگیرم استاد

دیدگاه خود را بیان کنید