هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال سوم -شماره‌۱۳۵ -تاریخ۹۴،۳،۲۴)

ارسال شده توسط در 14 ژوئن 2015 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم             شماره‌۱۳۵             تاریخ ۹۴،۳،۲۴

کوهستان را بنگر! به تو می گوید نوک بلند و خیره ساز آن ، از پس دامنه ایی گسترده ، آسمان را به زانو درآورده است . «اُرُد بزرگ»
 

IMG_0947

تیتر خبرها؛
-نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۳،۱۹
-تبریک تولد اعضا
-«اجلاس سالیانه کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوه‌نوردی» – «یونان»
-دریافت جایزه ملی محیط زیست توسط انجمن کوه‌نوردان ایران
-فقدان دکتر «نخلی» رئیس اسبق کارگروه ملی غارشناسی ایران
-گزارش مراسم معرفی تیم های هیمالیانوردی استان تهران
-برگزاری دومین جلسه کمیسیون برون مرزی
-سوء‌استفاده از نام «فدراسیون» به منظور سودجویی از کوه‌نوردان در «دماوند»
-رتبه‌بندی سنگ‌نوردان «ایران» در رشته های «بولدرینگ»، «سرطناب» و «سرعت
-مجمع عمومی اتحادیه کوه‌نوردی آسیا در سال ٢٠١٧ به میزبانی «ایران»
-گزارشی از اجلاس هیأت رئیسه کوه‌نوردی آسیا در «بیشکک» قرقیزستان
-نفرات برتر«دومین دوره مسابقات قهرمانی کشور رشته «درای تولینگ» – مردان و زنان
-گشایش مسیری نو در دیواره بیستون
-گشایش مسیرهایی نو در «چشمه سهراب»
-مصاحبه ROCK AND ICE با حمید شفقی درباره مسیر ” تجربه تغییر “
-بن مون ۴۹ ساله و دومین ۹A
-82 قله در ۸۰ روز

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۳،۱۹:
نهمین نشست هفتگی اعضا برگزار شد. در این نشست گزارش برنامه صعود قلل هم هن به مهرچال همراه با عکس وفیلم توسط نسرین چارلنگی ارائه شد.

 

تبریک تولد اعضا:
روز ۲۰ خرداد مصادف با تولد علی صدیقی از اعضای باشگاه بود.ضمن عرض تبریک به این عزیز ، آرزوی سلامتی و شادابی برایش داریم.

 

قلل ارژنگ و خراسان کوه صعود شد:

DSC04639

برنامه هفته گذشته باشگاه صعود قلل ارژنگ و خراسان کوه در منطقه طالقان بود که اجرا شد.

 

«اجلاس سالیانه کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوه‌نوردی» – «یونان»:

806-main-1763627925

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ اجلاس سالیانه کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوه‌نوردی در سال ۲۰۱۵ در کشور یونان برگزار شد.این اجلاس از تاریخ ۹ لغایت ۱۱ خرداد۹۴(۳۰ می لغایت اول ژوئن ۲۰۱۵) در جزیره kalymnos قطب ورزش سنگ‌نوردی طبیعی در کشور یونان برگزار گردید. در این اجلاس نمایندگان کشورهای انگلستان، آلمان، یونان، سوئد، کانادا، هلند، ایران، نپال و … حضور داشتند.

در نخستین روز این گردهمایی جلسه داخلی اعضاء کمیسون در روز ۹ خرداد برگزار گردید که در این جلسه مباحث مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه گزارش کشورهای عضو کمیسیون ارائه گردید و سپس گزارش اجلاس اتحادیه جهانی کوه‌نوردی در آمریکا، اهداف کمیسیون پزشکی اتحادیه، دیپلمای ارتفاع و مباحث علمی همچون “قوانین و شرایط استفاده از داروها در ارتفاع” و “بیماری دیابت” و اثرات هیپوکسی در شاغلین در ارتفاع و همچنین وضعیت کمیسیون پزشکی در سایت اتحادیه جهانی کوه‌نوردی مورد بحث قرار گرفت.

در پایان جلسه کمیسیون در زمینه میزبانی اجلاس در سال آتی و همچنین سال ۲۰۱۷ و پیشنهادات اعضاء مباحثی مطرح شد.در روز دوم کنفرانس علمی پزشکی ارتفاع با حضور علاقمندان و پزشکان فعال در عرصه پزشکی کوهستان و با حضور اعضاء تیم های جستجو و نجات کشور یونان برگزار گردید. در این روز مباحث مختلف علمی “فیزیولوژی ارتفاع”، “بیماری حاد کوهستان”، “ارزیابی آمادگی جسمانی در سنگ‌نوردان”، “تغذیه در کوهستان”، “سوء مصرف داروها در کوه‌نوردی”، “گزارش تیم اعضامی پزشکان به منطقه اورست”، گزارش تیم های جستجو و نجات منطقه کالیمنوس یونان”، “گزارش زلزله نپال”، “وضعیت پزشکی کوهستان و جستجو و نجات در ایران”، “لزوم آموزش در پیشگیری از حوادث در ورزش کوه‌نوردی” ارائه گردید.

در این کنفرانس دکتر «حمید مساعدیان» با دو مقاله و دکتر «جلال الدین شاهبازی» با یک مقاله هر دو از اعضاء کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوه‌نوردی شرکت داشتند.در روز سوم دوره آموزشی حوادث کوه‌نوردی و نحوه برخورد با مصدومین در ارتفاع و ورزش سنگ‌نوردی و همچنین کمک های اولیه برای شرکت کنندگان مورد آموزش قرار گرفت.

تنظیم و ارسال گزارش: دکتر «حمید مساعدیان» – مسئول بخش جستجو و نجات فدراسیون

 

دریافت جایزه ملی محیط زیست توسط انجمن کوه‌نوردان ایران:

24234_151

کوه نامه ؛در مراسم دهمین دوره‌ی جایزه‌ی ملی محیط زیست‌در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۹۴ ، انجمن کوه‌نوردان ایران تندیس و لوح تقدیر سمن‌های فعال در حوزه‌ی محیط زیست را دریافت کرد.
به گزارش زیستبوم، همزمان با دومین روز از هفته‌ی محیط زیست، دهمین دوره‌ی اعطای جایزه‌ی ملی محیط زیست با حضور رییس جمهور ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از مدیران و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست، استادان دانشگاه، نمایندگان مجلس، دانشگاهیان، محیط بانان ، تشکل های مردم نهاد، و هواداران محیط زیست در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. در این مراسم ۱۰ تندیس و ۸ لوح تقدیر به برگزیدگانی که در زمینه‌ی حفظ طبیعت و محیط زیست کشور کار شاخصی انجام داده اند، اهدا شد.
برگزیدگانی که تندیس و لوح تقدیر جایزه‌ی ملی را دریافت کردند:
ناصر رزاقی؛ رتبه اول در بخش متخصصان
حسین آخانی؛ رتبه دوم در بخش متخصصان
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران؛ رتبه اول در بخش حقوقی
بیمه دانا؛ رتبه دوم بخش حقوقی
انجمن غار و غار شناسی ایران؛ رتبه اول بخش سازمان‌های مردم نهاد
انجمن طبیعت گران برنا؛ رتبه دوم بخش سازمان‌های مردم نهاد
انجمن کوه‌نوردان ایران؛ رتبه سوم در بخش سازمان‌های مردم نهاد
آقایان مظفر عبدی و صلاح الدین میرانی؛ رتبه دوم در بخش سایر اشخاص
گروه موسیقی خورشید سیاه؛ رتبه سوم در بخش سایر اشخاص
همچنین در این مراسم مرتضی روزبه استاندار قزوین، شهرداری منطقه ۱۸شهر تهران، شهرداری سنگان، ایرج روغنچی دوچرخه سوار، مصیب شیرانی، بشیرزادگان سازمان بازرسی کل کشور، افشین آذرهوش پژوهشگر و فناور، و هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران لوح تقدیر دریافت کردند.
گفتنی است، میزان تأثیرگذاری بر حفاظت و حمایت و بهسازی محیط زیست، میزان تاثیر بر کاهش هزینه ها، نوآوری ، میزان ظرفیت سازی زیر بنایی، اقتصادی، فرهنگی، دامنه تاثیر و فراگیری محلی، استانی، منطقه ای، ملی، بین المللی، میزان تاثیر بر ارتقای علمی و آموزشی، ایثار، فداکاری، و داشتن حسن شهرت در زمینه ی حفاظت محیط زیست از جمله معیار های ارزش‌یابی کمیته علمی و هیات داوران در انتخاب برگزیدگان جایزه ملی محیط زیست بوده است.

 

فقدان دکتر «نخلی» رئیس اسبق کارگروه ملی غارشناسی ایران:

810-main-1567038829

دکتر «احمد نخلی» رئیس اسبق کارگروه ملی غارشناسی ایران، هفته گذشته دار فانی را وداع گفت. ایشان از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۵ عهده دار ریاست و از سال ۸۵ به عنوان مشاور در کارگروه ملی غارشناسی فعالیت نموده بود. از آخرین فعالیت های ایشان می توان به تالیف و انتشار کتاب «سیری در شناسایی غارهای ایران و کارگروه غارشناسی» اشاره کرد.

روحشان شاد و یادشان گرامی

 

گزارش مراسم معرفی تیم های هیمالیانوردی استان تهران:

IMG_7668

IMG_7688

کوه نامه ؛بعد از ظهر دوشنبه ۹۴/۰۳/۱۸ جلسه معرفی تیم هیمالیانوردی برای صعود به دو قله موستاق آتا و کنگور در چین با حضور مسئولانی از فدراسیون کوه‌نوردی، هیأت کوه‌نوردی استان تهران، روسا و اعضای تعدادی از باشگاهها، خانواده ها و کوه‌نوردان در سالن همایش های اداره کل ورزش و جوانان واقع در مجموعه ورزشی نصر برگزار شد.
مراسم در ساعت ۱۸ با تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی رسما آغاز شد. ابتدا یونس رضاخانی رییس کمیته هیمالیانوردی هیات کوه‌نوردی استان تهران ضمن خیرمقدم به میهمانان مختصری در خصوص تیم صحبت کرده و در ادامه مرتضی رمضانی رییس هیأت کوه‌نوردی تهران به نحوه شکل‌گیری تیم مذکور، همچنین به مشکلات عدیده و محدودیتها از جمله مسائل مالی اشاره کرد.
سپس همایون بختیاری نایب رییس فدراسیون کوه‌نوردی مطالبی در خصوص نقش و وظیفه فدراسیون کوه‌نوردی در بسط و گسترش ورزش کوه‌نوردی طرح نمود و اشاره کرد که کوه‌نوردی ورزش قهرمانی نیست و رقیبی هم در کار نیست؛ لذا باید عاشق بود تا کوه‌نوردی کرد. وی ضمن تاکید بر مخاطرات ورزش کوه‌نوردی افزود تفکر صعود به هر قیمت نباید باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی می خواهد کوه‌نوردی کند هیچ چیز نباید مانع وی شود؛ افزود حتی اگر فدراسیون مجوز صادر نکرد، رأسا برای صعود اقدام کند. وی در ادامه به خانواده‌های حاضر در سالن گفت کوه‌نوردی ورزش پر خطری است و با علم به این موضوع و اطلاع از همه جوانب آن چنانچه حادثه‌ای پیش آمد دیگر شکایت موضوعیت پیدا نمی کند. او با اشاره به حکم محکومیت زندان یکی از مدیران سابق باشگاهها گفت ؛چرا باید او در زندان باشد در صورتی که در حادثه پیش آمده نقشی تقریبا در حد صفر داشته است. وی گفت تمام تلاش بر این است که اتفاقی نیافتند؛ ولی اگر اتفاقی افتاد دیگر نباید سپرست تیم به زندان برود. در خاتمه وی قول مساعدت ده میلیون تومانی از طرف فدراسیون را به تیمهای مذکور داد. همچنین با عنایت به حضور چهار تن از بانوان به هر کدام مبلغ یک میلیون تومان به صورت بلاعوض وعده داد.
کاوه کاشفی سرپرست تیم سخنران بعدی بود که در راستای تایید سخنان همایون بختیاری صحبت کرد و گفت ما برای به حداقل رساندن ریسک چنانچه با مشکل برخورد کنیم، صعود نخواهیم کرد. همچنین اعلام کرد اگر خانواده ای مخالف حضور همسر یا فرزند خود در برنامه است؛ هم اکنون اعلام نماید تا فرد مذکور از تیم خارج شود.
در خاتمه اعضای تیم معرفی شده و به روی سن رفتند که متشکل از شش نفر برای قله کنگور و ده نفر مرکب از شش مرد و چهار زن برای قله موستاق آتا بودند. این مراسم در ساعت ۱۹:۳۰ با پذیرایی از میهمانان خاتمه یافت.

 

برگزاری دومین جلسه کمیسیون برون مرزی:

812-main-2079399759

به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی دومین جلسه کمیسیون برون مرزی روز یکشنبه مورخه ۱۶ خرداد ۹۴ در محل فدراسیون تشکیل گردید. در این جلسه در خواستهای جدید مورد بررسی قرار گرفت و گزارش ناظران به سمع اعضاء کمیسیون رسید .
پرونده های بررسی شده:
استان تهران- قله کونگور،گزارش ناظر اردوی گرده آلمانها آقای میر نوری و بررسی کلی تیم.
استان تهران- بررسی تیم موستاق آتا
استان فارس-درخواست صعود به قله آیلند پیک
استان تهران- آرارات-آقای رسایی
استان خراسان- قرائت گزارش ناظر اردو از اردوی پیمایش خط الرأس کلون بستک به سرکچال
آذربایجان شرقی-قرائت گزارش ناظر اردو از اردوی سبلان باشگاه آلپ تبریز
تیم ملی امید-هندوستان
آذربایجان شرقی-درخواست تغییر قله از گاشربروم ٢ به برودپیک آقای ستار فروغ
استان تهران-درخواست مجدد آقای هنرمند جهت دو قله در منطقه پامیر.
حاضرین در جلسه آقایان: رضا زارعی، اقبال افلاکی، جلال چشمه قصابانی، عزیز اله خلج، مهدی داور پور، رضا بهادرانی، بهنام جدائیان، محمد نصیری و سرکار خانم منصوره گرجی.

 

سوء‌استفاده از نام «فدراسیون» به منظور سودجویی از کوه‌نوردان در «دماوند»:

814-main-122638592

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ متأسفانه طی سال‌های اخیر دخالت‌های گاه و بیگاه نهادها و ارگان‌های شهری به منظور بهره‌برداری مالی از «کوه دماوند» موجب بروز نارضایتی در میان جامعه کوه‌نوردی، گردشگران و طبیعت دوستان شده است. از جمله از ابتدای سال جاری شورای اسلامی شهر رینه و شهرداری این شهر اقدام به ایجاد راه‌بند در مسیر جنوبی این کوه و اخذ عوارض به بهانه تخلیه زباله از کوه‌نوردان نموده است.

این امر موجب گردیده تا کوه‌نوردان و گردشگران از حمل زباله‌های خود به مبدأ اجتناب نموده آن را در محیط کوهستان رها نمایند که علاوه بر رویت گردشگران خارجی با این برخوردهای زننده، ایجاد چهره زشت کوهستان و درمجموع نارضایتی‌های متعددی را به همراه داشته است.از طرفی راهبند مذکور در مسیر جبهه جنوبی کوه دماوند، همراه با سوءاستفاده برخی عوامل مسئول محلی در اخذ مبالغ نقدی با سوء‌استفاده از نام «فدراسیون» به منظور سودجویی از کوه‌نوردان در «دماوند» انجام می‌گیرد، لذا فدراسیون کوه‌نوری با مکاتبات متعدد و پیگیرانه، خواستار رسیدگی و برخورد جدی از طریق‌ نهادهای ذی‌ربط با اقدامات و وضعیت موصوف گردیده است.

نامه‌ی فدراسیون به نهادهای مختلف عبارتست از:جناب آقای مهندس مهدی چمران؛ رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران/ جناب آقای سلطانی‌فر؛ معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری / سرکار خانم معصومه ابتکار؛ معاون محترم رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران / ریاست محترم شورای اسلامی استان مازندران/ جناب آقای فیاضی؛ رئیس محترم کمیته ملی طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و جناب آقای فضلی بخشدار محترم لاریجان.

 

رتبه‌بندی سنگ‌نوردان «ایران» در رشته های «بولدرینگ»، «سرطناب» و «سرعت»:

816-main-987307945

کارگروه مسابقات و لیگ فدراسیون؛ رتبه‌بندی سنگ‌نوردان کشورمان ( ۱۰ نفر برتر) را در رشته‌های «بولدرینگ»، «سرطناب» و «سرعت» در دو بخش مردان و زنان بر اساس رقابت‌های رسمی سال ۹۳ اعلام کرد .
لطفا جهت دریافت و ملاحظه فایل‌ها اینجا کلیک کنید.

 

مجمع عمومی اتحادیه کوه‌نوردی آسیا در سال ٢٠١٧ به میزبانی «ایران»:

819-main-1081146936

به گزارش فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشورمان، در جریان جلسه هیأت رئیسه کوه‌نوردی آسیا تقاضای میزبانی مجمع عمومی اتحادیه کوه‌نوردی آسیا ٢٠١٧ در «ایران» را همزمان با هفتادمین سال تأسیس فدراسیون کوه‌نوردی کشورمان، اعلام داشت که مورد تأیید رئیس و اعضا قرار گرفت. بدین ترتیب در تابستان١٣٩۶ کشورمان میزبان مهمترین جلسه کوه‌نوردی قاره آسیا خواهد بود. لازم به ذکر است پیش‌تر نیز کشورمان در تهران و تبریز از این رویداد میزبانی کرده بود. میزبانی مجمع عمومی آسیا در سال ٢٠١۵ در کشور کره، ٢٠١۶ کشور نپال و ٢٠١٧ در ایران و همچنین جلسه هیأت رئیسه آسیا در سال ٢٠١۶ در چین برگزار خواهد شد.

 

گزارشی از اجلاس هیأت رئیسه کوه‌نوردی آسیا در «بیشکک» قرقیزستان :

818-main-1412387554

به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ هفته گذشته جلسه هیأت رئیسه فدراسیونهای کوه‌نوردی کشورهای آسیایی در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد . در روز اول، جلسه با ادای احترام به قربانیان زلزله نپال آغاز گردید. سپس کشورهای عضو هیأت رئیسه هر کدام به ارائه گزارش فعالیتهای سالیانه خود پرداختند .
ابتدا گزارش سال ٢٠١۴ توسط دبیر جلسه قرائت شد، سپس کشور ژاپن گزارشی از جلسه سال ٢٠١۴ مجمع هیأت رئیسه آسیا در هیروشیما را ارائه نمود که همراه بود با اعلام فعالیتهای سالیانه این فدراسیون .
در ادامه؛ «کمیسارف» رئیس فدراسیون کوه‌نوردی قرقیزستان ضمن خوش آمدگویی به میهمانان به تشریح فعالیتهای سال ٢٠١۴ پرداخت. از جمله؛ با یاد کردن از کمپ جوانان ٢٠١۴ و صعودی با عنوان مسیر «خلیج فارس» که توسط «حامد حواله دار» و «امین معین» در کوه «مونت کریا» در منطقه «آکسای» انجام شد و وی از ایشان به نیکی یاد کرد و خواستار تداوم حضور کوه‌نوردان ایرانی در کمپ ٢٠١۵ شد.

825-571685201

سپس رئیس فدراسیون هنگ کنگ، «کازبک ولیف» رئیس فدراسیون قزاقستان، «زارعی» و «محمد فهیمی» از فدراسیون کوه‌نوردی ایران و رئیس فدراسیون کوه‌نوردی چین تایپه نیز گزارشهای فعالیتهای خود را ارائه نمودند.
شایان ذکر است؛ در گزارش کشورمان فعالیتهایی چون جشنواره بیستون، کمپ جوانان، اردوهای آموزشی هیمالیانوردی، نخستین مدال جهانی ایران در سنگ‌نوردی، مدالهای بانوان در قهرمانی آسیا اندونزی، همایش‌های بانوان، همایشهای پاکسازی کوهستان، میزبانی اجلاس جهانی سنگ‌نوردی و … مطرح و مورد توجه حضار قرار گرفت.
در روز دوم این جلسه با قرائت پیام «فریتز فرایلند» رئیس اتحادیه جهانی به پایان رسید. عصر روز پایانی مجمع با قرائت گزارش مالی، گزارش محیط زیست و پیشنهاد برخی کشورها جهت عضویت همراه بود و در نهایت اختتامیه اجلاس با آرزوی سلامتی برای مردم «نپال» توأم شد. لازم به ذکر است مجمع اتحادیه کوه‌نوردی آسیا با حضور تمامی اعضا ماه اکتبر در «سئول» کره جنوبی برگزار خواهد شد.
کشورمان در این جلسه نایب رئیسی بخش محیط زیست آنرا بر عهده داشت.

 

نفرات برتر«دومین دوره مسابقات قهرمانی کشور رشته «درای تولینگ»- مردان و زنان:

829-main-1388257543

832-main-736669482

به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ مرحله‌ی فینال «دومین دوره مسابقات قهرمانی کشور رشته درای تولینگ» که هفته گذشته در بخش «مردان» و زنان در مجتمع کوهستانی «پلور» جریان داشت، با مشخص شدن نفرات برتر به پایان رسید. بدین ترتیب؛ در بخش مردان «مجتبی ثقفی» از «کرمان» به مقام قهرمانی رسید، «محسن محمدی نژاد» از «قزوین» به عنوان دوم دست یافت و «محمد رضا صفدریان» از «اصفهان» سوم شد و در بخش زنان ؛ «زهره عبداله خانی» به مقام قهرمانی رسید، «شبنم اسدی» به عنوان دوم دست یافت و «نادیا ناجی» سوم شد.

 

گشایش مسیری نو در دیواره بیستون:

IMG_20150607_115758

کوه نامه ؛ «نسیم عشقی» سنگ‌نورد نام آشنا، پر تلاش و خستگی ناپذیر بار دیگر در اقدامی در خور تحسین مسیری ۹ طوله ( تا پله اول) در دیواره بیستون گشایش کرد.
این مسیر در تلاشی سه روزه توسط تیمی دو نفره(کرده) و با نام«دختری برای تمام فصول» گشایش شده است. مسیر کاملا ایمن و با درجه سختی ۵٫۱۲ c است.
نامبرده بلافاصله پس از گشایش مسیر به همراه هم طناب خود «شیوا نوربخش» اقدام به صعود مسیر نیز کرده اند.
در گشایش این مسیر پشتیبانی و حمایت های «مرتضی زارع» ، «محسن هدایت» و «کوروش رئوفی» به این تیم قایل تقدیر بوده و همچنین تهیه عکس ها و فیلم توسط «بهنام عندلیب» صورت گرفته است.
قرار است گزارشی تصویری (نمایش فیلم و عکس) بزودی در نشست انجمن کوه نوردان ایران ارائه شود.

IMG_20150607_115830

لازم به ذکر است «کارین اشتاین باخ» گزارشگر تخصصی سنگ‌نوردی از سوئیس، برای تهیه گزارش این صعود در منطقه حضور داشت.
«کارین» نویسنده کتاب «زندگی نامه گرلینده» و کتاب «سرطناب» (که به تاریخ سنگ‌نوردی زنان آلمانی از گذشته تا امروز پرداخته) بوده و همچنین کتاب های دیگری از این نویسنده منتشر شده است.

 

گشایش مسیرهایی نو در «چشمه سهراب» :

IMG_20150614_135104

«چشمه سهراب» نامش این روزها یادآور مردی بزرگ (زنده یاد حسن جوادیان) در سنگ‌نوردی کرمانشاه و ایران است و برای همیشه مسیرهایش زنده کننده خاطرات سرپنجه توانمند مردی است که آن ها را گشایش کرده است.
این منطقه زین پس نیز میعاد گاه سنگ نوردان از سراسر کشور خواهد بود تا با یاد این مرد دوست داشتنی سنگ‌نوردی این خطه را زنده نگه دارند.

IMG_20150614_151003

از این رو تنی چند از دختران سنگ نورد کشور در چشمه سهراب گرد آمدند تا گشایش چند مسیر را در این منطقه داشته باشند.
«لیلی رهنما»، «عطیه صادقی» و «سپیده جاودان» در تجربه ای نو با همکاری و همیاری «مرتضی زارع» و مساعدت تنی چند از سنگ‌نوردان خوب کرمانشاهی اقدام به گشایش شش مسیر دیگر در این منطقه کردند و به پاس زحمات «نسیم عشقی» و تلاش های وی در سنگ‌نوردی و تربیت شاگردان بسیار، لیلی رهنما مسیری را گشایش و به نام وی کرد.

 

 

مصاحبه ROCK AND ICE با حمید شفقی درباره مسیر ” تجربه تغییر “:

iranian_team

کوه نامه ؛مجله Rock and Ice مصاحبه ای با حمید شفقی از اعضای تیم ماداگاسکار که فروردین ماه امسال موفق به گشایش مسیری بر روی دیواره ای در ماداگاسکار شدند؛ انجام داده است .مسیر ایران با درجه سختی ۵٫۱۳d/8b به طول ۴۲۲ متر است.
در مطلب این سایت به سابقه قبلی اعضای تیم در اجرای برنامه های شاخص دیواره نوردی در علم کوه ، ترانگو و گراند کاپوسین فرانسه نیز اشاره شده است .
در این گفتگو حمید شفقی به رویا و آروزی گشایش این مسیر اشاره کرده و اینکه این مسیر پس از ۶ روز تلاش اعضای تیم گشایش شده است . همچنین حمید شفقی به شعار ” تغییر ” در زمان گشایش و صعود این مسیر اشاره کرده است .
در زمان گشایش این مسیر تغییر در بسیاری از موارد اتفاق افتاده است ، تغییر اصلی در تعداد صعود کننده ها و افزایش تاثیرگذاری اعضای تیم بود که تمام اعضا در مستند سازی ، عکس برداری و فیلم برداری در حین گشایش مسیر و صعود نقش داشته اند.
برج کارامبونی دشوارترین مسیر های دیواره نوردی کشور ماداگاسکار را دارد و سخت ترین مسیر آن با نام Tough Enough با درجه سختی ۸c/5.14b به طول ۳۸۰m در سال ۲۰۰۸ توسط تیمی از فرانسه گشایش یافته است که دو سال بعد آدام اوندرا آن مسیر را یک روزه به صورت Free صعود کرد.

 

 

بن مون ۴۹ ساله و دومین ۹A:

259516 (1)

کوه نامه ؛«بن مون» اولین فردی که ۹a جهان را صعود کرده و به تازگی وارد ۴۹ سالگی شده به فاصله ۲۵ سال دومین ۹a خود را صعود کرد. Rainshadow چهارمین بار است که صعود می شود. توسط «استیو مک کلور» گشایش یافته، «آدام اوندرا»و «جردن بایز» آن را تکرار کرده اند و حالا «بن» چهارمین صعود آن را محقق کرده است.
یک مسیر غول پیکر، قدرتی – استقامتی در صخره مالهام کوو بریتانیا . ارتفاع این صخره ۲۰۰ متر و از جنس سنگ آهک است ، بخش مرکزی آن سنگ آهک فشرده با بهترین مسیرهای اسپرت از F7 تا F8c ، جناح راست با مسیرهای عالی ترد در دسته بندی HVS تا E4 ، جناح چپ دارای بهترین مسیرهای کوتاه از S تا E1 و مسیرهای کوتاه فنی با معروفیت کمتر و البته تردهای دشوار تا E5.
«بن» برای مسیرهای قدرتی کوتاه و بولدر معروف است . «هابل» اولین ۹a «مون» در «راون تور» است که ابتدا درجه اصلی +۸c به آن تعلق گرفت و بعدها این درجه ارتقاء پیدا کرد.

635694006352633291_JC_4264_Ben_lo

درست یک روز بعد از جام جهانی بولدر امریکا – ویل، و کسب مدال برنز، و درست قبل از رسیدن به فرودگاه برای عزیمت به کشورش چک، آدام اوندرا موفق شد مسیر بولدری جید Jade را با درجه +۸b فلش کند. اگر چه اولین فلش با درجه +۸b توسط دانیل وودزانجام شده است، اگرچه خود آدام اوندرا نیز قبلا دو فلش با چنین درجه ای داشته است؛ با وجود این، اوندرا فلش جید را سخت ترین فلش انجام شده در حال حاضر می داند.
مسیر بولدری جید توسط دیو گراهام در سال ۲۰۰۱ کشف شد. ۶ سال بعد دانیل وودز اولین صعود آنرا انجام داد. آگوست سال گذشته آلکس پوچیو مدعی شد که اولین صعود زنانه این مسیر را انجام داده است و بدین ترتیب چهارمین زنی شد که مسیری بولدری با درجه +۸b را صعود کرده است.
در هر حال فلش جید توسط آدام اوندرا درست یک روز بعد از جام جهانی و آنهم در مسیر برگشت به کشورش و قبل از رسیدن به فرودگاه حقیقتا حس و حال دیگری دارد. همان که خود اوندرا می گوید: لحظه سوررئال!
” ……………….. Surreal moment of flashing this problem “
توضیح: صعود های فلش صعود هایی هستند که سنگ‌نورد با داشتن اطلاعات مسیر در اولین تلاش موفق به صعود مسیر می شود؛ صعودهای فلش به همین دلیل صعودهای با ارزشی هستند.
جام جهانی بولدر آمریکا روزهای ۵ و ۶ جون ( ۱۵ و ۱۶ خرداد ) در شهر ویل – کلرادو امریکا برگزار شد.

v1

ویل، سومین مرکر اسکی کوهستان در امریکای شمالی است. در این جام در بخش زنان آلکس پوچیو شرکت نداشت و آنا اشتور به خاطر آسیب دیدگی انگشتان نفر پنجم شد. در بخش مردان دمیتری شارافودینوف چهارم و شان مک کول پنجم شدند. آلبان لیویه فرانسوی که هفته قبل درجام جهانی تورنتو نفر اول شده بود در این جام نفر بیستم شد، بله، مدال های طلا دست به دست می شوند، و این خود بخشی از زیبایی زندگی است. نتایج به دست آمده به شرح زیر است:
بولدر مردان:
جان هوجر – آلمان
ناتانیل کلمان – امریکا
آدام اوندرا – چک
دمیتری شارفودینوف – روسیه
شان مک کول – کانادا
کوکورو فیوجی – ژاپن
بولدر زنان:
مگان ماسکاریناس ( ۱۷ ساله ) – امریکا
آکیو نوگوچی – ژاپن
شونا کاکسی – انگلیس
میهو نوناکا – ژاپن
آنا اشتور – اتریش
مارگو هایس ( ۱۶ ساله ) – امریکا

 

۸۲ قله در ۸۰ روز:

30914

کوه‌نامه ؛ کوه‌نورد سوئیسی یولی اشتک و همنورد آلمانی و جوان او میکل وولبین با صعود از پیز برنینا پروژه صعود از ۸۲ قله ۴۰۰۰ متری آلپ را ظرف ۸۰ روز آغاز کردند. فهرست تمامی ۸۲ قله در لیست رسمی UIAA موجود است . هدف این دو چیز جدیدی نیست اما مطمئنا جالب خواهد بود . نه برای ثبت یک رکورد بلکه تاکید اشتک فقط برای تفریح و عشق به کوهستان است . سال گذشته آنها برای صعود زمستانی پیوسته از سه جبهه شمالی تری سیم دیلاوردو در دولومیت در کنار هم بودند و روز گذشته اولین قله پروژه جدید خود پیز برنینا را از طریق مسیر کلاسیک بیانکوگرات صعود کردند، سپس فرود آنها کمی زیر قله از طریق پاراگلایدر به سمت دره صورت پذیرفت.
در حال حاضر هر دو به سمت برنیس اوبرلند رکاب می زنند جایی که ۹ قله را دربردارد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود طی تابستان طولانی آنها بیش از یک صد هزار متر عمودی را صعود و حدود هزار کیلومتر را رکاب خواهند زد. از آنجا که در عصر اینترنت زندگی می کنیم پیشروی آنها از طریق ردیابی در گوگل مپ خواهد بود و تصاویر نیز در فیس بوک پست خواهد شد.

30913

شایان ذکر است که صعود تمامی ۸۲ قله ۴۰۰۰ متری در عرض ۸۲ روز در سال ۲۰۰۴ رویای کوه نورد فرانسوی پاتریک برهالت و فیلیپ ماگنین بود اما در طی این تور کوه نوردی برهالت به طرزی تراژیک زمانیکه بین تاشوم و دوم بود کشته شد. در سال ۲۰۰۷ راهنمای اسلوونیایی کوهستان میها والیک با همنوردانی متعدد تمامی ۸۲ قله را در عرض ۱۰۲ روز صعود کرد و از ون برای جابه جایی بین مناطق استفاده کرد اما در فصل زمستان. در سال ۲۰۰۸ فرانکو نیکو لینی و دیه گو گیوانی این قله ها را در عرض ۶۰ روز با پای پیاده ، اسکی و دوچرخه به یکدیگر متصل نمودند.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال سوم -شماره‌۱۳۵ -تاریخ۹۴،۳،۲۴)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    باسلام وخسته نباشید خدمت سرکارخانم محمودی.مثل همیشه زیبا و آموزنده و هیجان برانگیز بود.سپاس سپاس سپاس ازشما بخاطر زحماتی که میکشید.

دیدگاه خود را بیان کنید