هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت سال(سوم -شماره۱۰۳-تاریخ ۹۳،۸،۱۱)

ارسال شده توسط در 2 نوامبر 2014 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت

سال سوم                 شماره۱۰۳              تاریخ ۹۳،۸،۱۱
 Autumn_mountain_trail
 
در این شماره می‌خوانید :
برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۸،۶ 
تبریک تولد اعضای باشگاه
-قله پاشوره صعود شد 
۱۷ آبان با کوه‌نورد مشهور جهان «پیتر هبلر»
برگزاری هم‌اندیشی فدراسیون با تولید کنندگان لوازم کوه‌نوردی در ایران
-اعزام به دوره آموزشی آبشارهای یخی ـ فرانسه
-مسابقات اسکای رانینگ (دوی کوهستان) استان تهران
-گزارشی از پیمایش و پاک‌سازی غار «پراو»
 UIAA تقویم و ثبت نام تور جام جهانی یخ‌نوردی ۲۰۱۵
 UIAA فروش تی‌شرت های "سنگ‌نوردان علیه سرطان"
-ال کاپیتان – مسیر Nose : رکورد جدید صعود سرعتی زنان – ۴:۴۳
 
 
برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۸،۶ :
در بیست وششمین نشست هفتگی باشگاه ضمن دیدار اعضا با یکدیگر ؛ گزارش برنامه صعود قله شاه‌دژ توسط پگاه شارخی همراه با عکس ارائه شد و در ادامه روند برنامه‌های سنگ‌نوردی باشگاه مورد بحث و تبادل نظر صورت گرفت .

 
تبریک تولد اعضای باشگاه:
در هفته گذشته تولد دو نفر از اعضای باشگاه بود. ۵ آبان تولد عبدالرضا ذاکر و ۷ آبان تولد آریا همدان‌چی. ضمن عرض تبریک ، آرزوی سلامتی و موفقیت برای‌شان را داریم.

 
قله پاشوره صعود شد :
برنامه هفته گذشته باشگاه صعود قله پاشوره بود که به سرپرستی رضا خلیل آبادی و حضور ۱۴ نفر از اعضا و یک میهمان اجرا شد. لازم به ذکر است جمعی از دوستان و هم‌نوردان زنده یاد «مهدی عمیدی» به مناسبت هشتم آبان ماه، سالروز تولد این کوه‌نورد و هیمالیانورد خوب و فقید کشورمان، فراخوانی را برای صعودهایی به یاد وی از هشتم تا شانزدهم آبان ماه اعلام و منتشر کردند .
5168_9f0oxc4195sgvl3tfwrl
 این صعود نیز تحت عنوان گرامی‌داشت مهدی عمیدی اجرا شد.«یادش گرامی»
 
۱۷ آبان با کوه‌نورد مشهور جهان «پیتر هبلر»:
 
5175_epburtlqzvf0lea8mo9b
بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته و به واسطه حضور «پیتر هبلر» این کوه‌نورد نامدار جهان در «ایران»، وی روز شنبه ١٧ آبان در تهران اقدام به سخنرانی و نمایش تصاویری از سال‌ها کوه‌نوردی خود خواهد نمود. این برنامه با مساعدت شهرداری منطقه هفت تهران و فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در فرهنگ‌سرای «اندیشه»، واقع در پارک اندیشه قبل از پل سیدخندان برگزار خواهد شد. شرکت برای عموم علاقه‌مندان میسر است.
«همانطور که مستحضر می‌باشید ، سال گذشته «پیترهبلر »سفری به ایران داشت که هم‌زمان با مراسم گزارش خوانی پروانه کاظمی جهت تلاش بر روی قله کانچن‌جونگا بود که «هبلر »در این مراسم حضور یافت .»
IMG_2381عکس : آرشیو باشگاه اسپیلت
 
«پیتر هبلر» کوه‌نورد مشهور اطریشی به واقع نخستین انسانی بود که بدون بهره‌گیری از کپسول اکسیژن و البته به پیشنهاد و در پی «رینهولد مسنر» بر فراز بام دنیا «اورست» ایستاد (زمانیکه «هبلر» بر فراز قله ایستاد، کمی پائین‌تر مسنر مشغول تصویربرداری از او بود).
وی متولد ۲۲ جولای ۱۹۴۲ در شهر مایروفن می باشد.نخستین تلاش‌های ثبت شده از «هبلر» در کوه‌های «راکی» و «نشنال پارک» یوسی میتی می‌باشد و البته از او به عنوان نخستین اروپایی که موفق به صعود دیواره‌های این منطقه گردید یاد می‌کنند.
آغاز کوه‌نوردی جدی «هبلر» به همراه «رینهولد مسنر» در سال ۱۹۶۹ می باشد که موفقیت‌های زیادی را نیز به همراه داشت. اما جدی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت این دو به همان صعود بدون کپسول اکسیژن اورست در سال ۱۹۷۸ و در معیت یک تیم اطریشی باز می‌گردد. کاری که پیش از آن از سوی دانشمندان امری محال فرض می شد. در آن صعود و در بازگشت از قله نیز «هبلر» با ثبت رکورد فرود تا گردنه جنوبی و تنها در مدت یک ساعت رکوردی باور نکردنی ثبت نمود که سال‌ها پا برجا ماند.علاوه بر این موفقیت هبلر توانست صعودهای شاخص دیگری را نیز بر روی قلل ۸۰۰۰ متری به ثبت رساند که مهم‌ترین آنها چوآیو، نانگاپاربات، کانچن چونگا و گاشربرومI می باشد و البته صعود گاشربروم I بازهم به همراه رینهولد مسنر و البته به سبک آلپی و در مدت ۳ روز در تابستان ۱۹۷۵صورت گرفت. از این صعود به عنوان نخستین صعود کاملن آلپی بر روی یک ۸۰۰۰ متری یاد می گردد.

«هبلر» بعدها اقدام به تأسیس مدرسه کوه‌نوردی و اسکی در زادگاهش نمود، که امروزه توسط پسر او اداره می‌شود و البته خود «هبلر» نیز در آن به تدریس مشغول است.لازم به ذکر است در اواسط دهه ۷۰ میلادی «پیتر هبلر»به عنوان مربی کوه‌نوردی و اسکی دوره‌هایی را برای مربیان ایرانی برگزار نموده و بسیاری از فنون کوه‌نوردی توسط او به آموزش کوه‌نوردی در ایران افزوده شد و البته پیش‌کسوتان مربیگری ایران اغلب از نسل او می‌باشند.

«در مراسم گزارش‌خوانی پروانه کاظمی مربیان ایرانی اشاره شده نیز حضور داشتند. (عکس زیر)»

IMG_2304
عکس : آرشیو باشگاه اسپیلت
 

برگزاری هم‌اندیشی فدراسیون با تولید کنندگان لوازم کوه‌نوردی در ایران :
به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ اولین گردهمایی تولید کنندگان لوازم کوه‌نوردی در ایران روز یکشنبه ۴ آبان ۹۳ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.در این هم اندیشی که با حضور مسئولین مختلف فدراسیون همراه بود، ۱۷ شرکت و تولیدکننده و همچنین دبیر انجمن تولید کنندگان ورزشی حضور یافتند.در این جلسه مسئولین فدراسیون به ویژه «رضا زارعی» رئیس فدراسیون بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی تصریح کرد و فرصت‌ها و زمینه‌های مختلف معرفی و استفاده از محصولات، تعاملات و بسترهای تبلیغ و ارائه همچون پایگاه خبری فدراسیون و برپایی نمایشگاه ، امکان تحقیقات و پژوهش های فنی وآزمایشگاهی در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح گردید.
5156_n7ku08ofdxz1niupiop
از سوی دیگر  اهم موارد مطرح شده از سوی تولید کنندگان نیز به شرح ذیل عنوان شد:
عدم حمایت لازم و مناسب از تولیدکنندگان، نیاز به آزمایشگاه تست فنی محصولات، درخواست معرفی تولیدکنندگان به مصرف کنندگان از سوی فدراسیون، تهیه بانک اطلاعاتی از تولیدکنندگان و اطلاع رسانی از طریق سایت فدراسیون، لزوم آموزش و آگاهی بخشی به مصرف کنندگان در خصوص لوازم تولید داخل و بهره مندی از فرصت ها و بسترهای تبلیغی، استاندارد سازی و اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت ایزو .
شایان ذکر است؛ پس از ارائه نقطه نظرات و مباحث طرفین، مقرر گردید فدراسیون کمیسیونی با ساختار کارشناسان فنی، متخصصان تولید و نماینده‌گانی از تولید کنندگان را تشکیل دهد و نسبت به تعریف، ارائه معیارها و مؤلفه‌های استاندارد لوازم کوه‌نوردی تولید داخل با رویکرد بهبود کیفیت محصولات و همکاری تولید کننده‌گان در رعایت این استانداردها اقدام نماید. این موضوع به رأی گذاشته شد و با موافقت ۱۵ نفر از حاضرین مواجه شد. همچنین موضوع انجمن صنفی تولید کنندگان، مزایا و کارکرد آن نیز مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
در پایان با ارائه لوح تقدیر از سوی فدراسیون به تولید کنندگان شرکت کننده، از اهتمام شایسته‌‌ و تلاش‌های ارزشمند ایشان در عرصه‌ی طراحی و تولید لوازم و تجهیزات کوه‌نوردی، تقدیر و تشکر گردید با این امید که ؛ روند این کوشش‌ها و پویایی، در مسیر تکریم و رضایت جامعه‌ی کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و هم‌چنین توسعه و پیشرفت این ورزش، بیش از پیش فزونی یابد.

 

اعزام به دوره آموزشی آبشارهای یخی ـ فرانسه:
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به آگاهی می‌رساند؛ این فدراسیون در نظر دارد از بین کوه‌نوردان و یخ‌نوردان فعال، تعداد ۸ نفر از آقایان و بانوان را هفته آخر دی‌ماه سال جاری جهت شرکت در دوره آبشارهای یخی به مدت یک هفته به کشور فرانسه اعزام نماید.

توجه:
ـ این دوره توسط مدرس بین‌المللی UIAA و با دعوت فدراسیون کوهنوردی فرانسه برگزار خواهد شد.
ـ متقاضیان شرکت در دوره می‌بایست از آمادگی جسمانی بسیار بالا برخوردار بوده و به زبان انگلیسی مسلط باشند.
ـ هزینه دوره: حدوداً مبلغ ۱۱۰۰ یورو به همراه هزینه بلیط رفت و برگشت به کشور فرانسه می‌باشد.
ـ مهلت ثبت‌نام: حداکثر تا تاریخ ۱۸/آبان/۹۳ با ارسال رزومه در یک صفحه ۴A
شایان ذکر است در صورت به حد نصاب رسیدن نفرات، اعزام انجام خواهد شد. ضمناً اسامی نفرات برگزیده پس از پایان مهلت مقرر در سایت فدراسیون اعلام می‌شود.
مقتضی است هیئت‌های کوهنوردی و صعودهای ورزشی در اسرع وقت نسبت به اطلاع‌رسانی مراتب مذکور در سطح استان اقدام نمایند.

 

مسابقات اسکای رانینگ (دوی کوهستان) استان تهران:
 
sky-running
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ به آگاهی می رساند مسابقه اسکای رانینگ قهرمانی استان تهران/ انتخابی قهرمانی کشور در دو بخش مردان و زنان، روز پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳ به میزبانی هیأت شهرستان دماوند برگزار خواهد شد.علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ ۱۸/آبان/۹۳ از طریق نمابر به شماره ۷۷۸۴۵۵۵۱ یا با حضور در دفتر هیأت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران و ارائه مدارک زیر نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.
۱ـ معرفی‌نامه از گروه‌ها یا باشگاه‌ها یا هیأت‌های تابع
۲ـ کپی شناسنامه و کارت ملی (داشتن حداقل ۱۸ سال تمام)
۳ـ ارائه گواهی صحت و سلامت
۴ـ بیمه ورزشی سال جاری
۵ـ کپی حکم کارآموزی کوه‌پیمایی
۶ـ واریز مبلغ ۲۰۰۰۰۰ (دویست هزار) ریال به حساب شماره ۳۴/۶۸۹۲۴۰ بانک ملت شعبه پیچ شمیران به نام هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران (روز برگزاری مسابقه عودت خواهد شد).
تجهیزات مورد نیاز:
۱ـ کوله‌پشتی ۲۵ لیتری
۲ـ داشتن تجهیزات مناسب فصل (باتوم ـ یک جفت کفش ساق دارـ لباس مناسب فصل)
۳ـ تغذیه لازم
–  مقتضی است تمامی هیأتهای کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان ها، حوزه‌ها، گروه‌ها و باشگاه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی مراتب مذکور اقدام نموده و حمایت‌های لازم را انجام دهند.
-اطلاعات تکمیلی در خصوص برگزاری مسابقه متعاقباً از طریق وب سایت هیأت اعلام خواهد شد.
 

 

گزارشی از پیمایش و پاک‌سازی غار «پراو»:
بنا بر گزارش رسیده به فدراسیون ؛ سه نفر از اعضای هیأت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی شهرستان «قروه» و گروه قاجر «داوود، سامان و اسراء مفاخری» به همراه تیمی متشکل از چندین غارنورد از استان‌های مختلف، غار «پراو» عمیق ترین غار ایران را پاک‌سازی نمودند.
thy7m36ozqwm2v2986s
در این پیمایش اسراء مفاخری با ۱۱ سال سن جوان‌ترین غار نورد ایران حضور فعال داشت.
f944blcv1rwfyh7mm4vk
مشروح گزارش این برنامه پیمایش و پاکسازی غار «پراو» را در پایگاه خبری گروه کوه‌نوردی قاجر ملاحظه نمائید.

 
کوله‌پشتی سنگین‌تر، برای آن که جثه‌اش کوچک‌تر است!:
کوه نوشت ؛ وزن کوله پشتی کوه‌پیمایان بر خلاف تصور به جثه ورزشکار و قدرت کلی بدن او بستگی ندارد!ورزشکاران رشته پیاده روی کوهستانی معتقدند که وزن کوله پشتی باید متناسب با وزن ورزشکار باشد یعنی هر چقدر جثه ورزشکار کوچک‌تر بود، کوله پشتی نیز باید وزن کمتری داشته باشد. بنابراین در پیاده روی‌های دسته جمعی اغلب کوله پشتی‌های سنگین‌تر به افراد درشت هیکل‌تر داده می‌شود.
با این حال مطالعات در دانشگاه کانزاس نشان داده است ورزشکارانی که جثه‌های کوچک‌تری دارند می‌توانند کوله‌پشتی‌های سنگین را راحت‌تر از افراد درشت هیکل‌تری که به همان میزان آمادگی جسمانی دارند، حمل کنند.
دلیل این مساله می‌تواند این حقیقت باشد که ورزشکاران باید علاوه بر کوله‌پشتی وزن بدن خود را نیز تحمل کنند. نتایج این تحقیقات در مجله "معلم فیزیک" منتشر شده است.
یکی از محققان می‌گوید: این مساله درست نیست که وزن کوله پشتی باید به اندازه درصد خاصی از بدن ورزشکار باشد. همان طور که می‌دانیم هر چقدر سایز بدن یک حیوان بیشتر شود و وزن نیز بالا برود قدرت با سرعت کمتری افزایش می‌یابد. به همین دلیل مورچه‌هایی که جثه کوچک‌تری دارند به نسبت می‌توانند بار بیشتری را حمل کنند.
محققان در بررسی‌های خود مدلی طراحی کردند که نشان می‌دهد هر فرد با هر سایز تا چه اندازه می‌تواند بار تحمل و حمل کند. این یافته‌ها نشان داد قدرت کلی یک فرد نمی‌تواند تعیین کند که او چه میزان وزنی را می‌تواند تحمل کند. این مدل می‌تواند به ورزشکاران پیاده روی کوهستانی کمک کند تا تصمیم بگیرند چه میزان بار را حمل کنند. 
 
 

 

 UIAA تقویم و ثبت نام تور جام جهانی یخ‌نوردی ۲۰۱۵:
IceWC_LaPlagne_2014-24
وبلاگ بیواک ؛ UIAA تقویم تور جام جهانی یخنوردی ۲۰۱۵ و نحوه ثبت نام را در سایت خود اعلام کرده است . یخ‌نوردان صرفا از طریق فدراسیون‌های مربوطه که عضو وبسایت UIAA website هستند،می‌توانند ثبت نام کنند. یخ‌نوردانی که فدراسیون آنها عضو UIAA نیست برای ثبت نام می‌توانند با ایمیل iceclimbing@theuiaa.org تماس بگیرند . این یخ‌نوردان در مسابقات تحت نام UIAA  رقابت خواهند کرد . ثبت نام برای هر مسابقه یک‌هفته ( در مورد تور کره جنوبی دو هفته ) قبل از برگزاری مسابقه باید انجام شده باشد و هر سه بخش فرم ثبت نام ( شامل قهرمانان – رقابت ها – و پرداخت ها ) نیز تکمیل شده باشد :
تقویم مسابقات:
۱ – جام جهانی یخ نوردی – بوزمن ، مونتانا آمریکا :۱۱ تا ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴
۲ –  جام جهانی یخ نوردی – چئونگ سونگ ، کره جنوبی : ۱۰ تا ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵
۳ –  جام جهانی یخ نوردی – ساس فی ، سوئیس: ۲۳ تا ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵
۴ –  جام جهانی یخ نوردی و مسابقات قهرمانی لید – رابن استین ، ایتالیا: ۳۰ ژانویه تا ۱ فوریه ۲۰۱۵
۵ –  جام جهانی یخ نوردی – شامپانی، فرانسه: ۵ تا ۷ فوریه ۲۰۱۵
۶ – جام جهانی یخ نوردی و مسابقات قهرمانی سرعت – کیروف، روسیه: ۶ تا ۸ مارس

 
 UIAA فروش تی شرت های "سنگ‌نوردان علیه سرطان":
Climbers-Against-Cancer-T-Shirt
وبلاگ بیواک ؛ UIAA اعلام کرده که تعداد معدودی از تی شرت‌های مدل جدید " سنگ‌نوردان علیه سرطان" را به فروش گذاشته است. این تی‌شرت ها علاوه بر آرم CAC دارای آرم UIAA نیز هستند. بهای هر تی‌شرت به اضافه هزینه ارسال آن ۲۵ یورو است. درآمد حاصل از فروش تماما به CAC پرداخت خواهد شد. برای خرید می توان از طریق ایمیل به فدراسیون بین المللی کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی به آدرس :  office@theuiaa.org اقدام کرد.
جان الیسون بنیانگذار CAC اوایل امسال ( اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی ) عضو افتخاری UIAA شد.
در باره CAC:
در سال ۲۰۱۲ تشخیص داده شد که جان الیسون، سنگ‌نورد و مربی انگلیسی مبتلا به سرطان است. از آن پس او تمام انرژی خود را صرف مبارزه با این بیماری کرد. الیسون، در ژانویه ۲۰۱۳ سازمان سنگ‌نوردان علیه سرطان –  CAC را بنیان گذاشت و با سخنرانی‌های مهیج خود توانست در سطح جهانی جامعه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی را در مبارزه با سرطان بسیج کند. CAC در همان سال اول با فروش ۱۳,۰۰۰ تی‌شرت و ژاکت کلاه دار، مزین به آرم CAC، توانست مبلغ ۳۵۰,۰۰۰ دلار درآمد تحصیل کند. CAC این درآمدها را صرف مبارزه علیه سرطان می کند.
CAC تا کنون به سازمان های تحقیقاتی سرطان در کشورهای استرالیا – فرانسه – کانادا – انگلسان – امریکا – آلمان – و کره جنوبی کمک مالی کرده است. 
 
ال کاپیتان – مسیر Nose : رکورد جدید صعود سرعتی زنان – ۴:۴۳ :
nose-5
وبلاگ بیواک ؛ لیبی سوتر و مایان اسمیت گوبات، ۲۸ اکتبر ( ۶ آبان ) مسیر ۹۱۴ متری Nose در ال کاپیتان را ظرف ۵ ساعت و ۲ دقیقه صعود کردند. اگرچه آنها در این صعود رکورد قبلی خود را به مدتی بیش از نیم ساعت شکستند، با وجود این، این صعود برای آنها یک دست گرمی بود.  4 روز بعد (۳۱ اکتبر) آنها موفق شدند باز هم رکورد خود را که در واقع رکورد صعود سرعتی زنان است به مدت ۱۹ دقیقه بشکنند و ظرف ۴ ساعت و ۴۳ دقیقه این مسیر را صعود کنند. قصد آنها این است که نهایتا بتوانند زمان صعود خود را به ۳ ساعت تقلیل دهند.
رکورد صعود سرعتی مردان در این مسیر ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه و ۵۱ ثانیه است که توسط آلکس هانولد و هانس فلورین در سال ۲۰۱۲ انجام شده است.
سالهایی نه چندان دور روزها طول می کشید تا سنگ‌نوردان بتوانند این مسیر را صعود کنند . حالا روزها به ساعت‌ها تقلیل یافته است و ساعت‌ها نیز پیوسته در حال کاهش است . و این چیزی نیست جز تجمیع تجربه‌ها، تکامل مهارت و هوش انسان و نیز تکامل ابزارها.
 
 
گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی 

 

 

  

 

 

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت سال(سوم -شماره۱۰۳-تاریخ ۹۳،۸،۱۱)”

  1. صابر اسدنیا می گوید:

    تشکر و خسته نباشید خدمت خانم محمودی بابت اطلاع رسانی های مفیدشون.همیشه برقرار باشید

دیدگاه خود را بیان کنید