هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی(اسپیلت سال دوم-شماره۹۲-تاریخ ۹۳,۵,۲۶)

ارسال شده توسط در 17 آگوست 2014 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره۹۲                تاریخ ۹۳,۵,۲۶

باران بهارگونه ۲۴ مرداد ۹۳ – روستای افجه (پس از صعود قله ساکا)


در این شماره می خوانید :
-برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۵,۲۱
-تبریک تولد به همنوردان باشگاه
-عرض تسلیت
-قله دماوند از جبهه شمال شرقی صعود شد
-برگزاری افتتاحیه اولین همایش حفظ محیط کوهستان
-دیدار و مذاکره نماینده فدراسیون کشورمان با رئیس فدراسیون کوه‌نوردی «سوئد»:
-نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی ایران
-نتایج مسابقات دوی کوهستان در ارتفاعات دماوند/ زمان نفر اول: ۳ساعت و ۴دقیقه
-شش کوهنورد در رشته کوه مون بلان جان باختند
-«سایکوبلاک» ورزشی دیوانه وار – اما خالص‌ترین نوع صعود ورزشی


برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۵،۲۱:
این نشست هفتگی اختصاص داشت به گزارش صعود قلل علم کوه و گرده آلمانها که توسط مهدی موسی‌نژاد و حمید جهانبخش همراه با عکس و فیلم ارائه شد.

عرض تسلیت :
در هفته گذشته مطلع شدیم آقای رامین شریف‌زاده در سوگ از دست دادن پدرهمسر گرامی‌شان هستند. ضمن عرض تسلیت به ایشان و خانواده محترم‌ ، از خداوند منان برای آن عزیز از دست رفته آرامش ابدی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمائیم.

تبریک تولد به همنوردان باشگاه : 
روزهای هفته گذشته مصادف بود با تولد اعضای باشگاه . روز ۲۳ مرداد تولد مهسا صادق‌نژاد ، ۲۵ مرداد مهری جمشیدی و ۲۶ مرداد مهدی قمری . ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی برایشان را داریم .


قله دماوند از جبهه شمال‌شرقی صعود شد :
برنامه هفته گذشته باشگاه صعود دو و نیم روزه قله دماوند از جبهه شمال شرقی و  به سرپرستی آقای حمیدی بود که با حضور ۲۰ نفر از اعضا و میهمان اجرا شد.
همچنین برنامه دوم باشگاه صعود قله ساکا بود که به سرپرستی محمد رهبری و حضور ۷ نفر از اعضا و میهمان اجرا شد. 


برگزاری افتتاحیه اولین همایش حفظ محیط کوهستان:

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ افتتاحیه اولین همایش با رویکرد حفظ محیط کوهستان در منطقه دماوند روز چهارشنبه ?? مرداد ماه با حضور میهمانان و روسای هیئت‌های برخی از استان‌ها از جمله تهران، مشهد، مازندران و بوشهر در مجتمع کوهستانی پلور برگزار شد.در این مراسم از مسئولین هیئت‌های استان‌های شرکت کننده، مسئولین قرارگاه پلور و تعدادی از فعالان محیط زیست تقدیر گردید و سپس اولین گروه جهت پاکسازی عازم منطقه شد. 
شایان ذکر است که تیم باشگاه اسپیلت که جهت صعود قله دماوند (از جبهه شمال شرقی) در منطقه حضور داشتند در پناهگاه تخت فریدون ۱۰ گونی از زباله های موجود را جمع آوری کرده ، با هزینه شخصی اعضای تیم و با گرفتن قاطر به پایین ارسال کردند.


دیدار و مذاکره نماینده فدراسیون کشورمان با رئیس فدراسیون کوه‌نوردی «سوئد»:
به گزارش کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون؛ « علی محمد ساریخانی» رئیس کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون که در شهر استکهلم حضور دارد به عنوان نماینده فدراسیون ایران با رئیس فدراسیون کوه‌نوردى سوئد  Jacob Sternius و سایر همکاران وی دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار در خصوص مسائل مورد  توجه طرفین مذاکراتى به عمل آمد.


نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی ایران :

سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی با همکاری و حمایت اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی و انجمن تولید کنندگان لوازم ورزشی کشور برگزار می شود ؛ علاوه بر تولید کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات ورزشی ، فدراسیون های ورزشی ، ادارات کل ورزش استا نها ، هیئت‌های ورزشی و باشگاههای ورزشی کشور نیز حضوری خواهند داشت .در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی؛ انواع پوشاک و کفش ورزشی ، لوازم و تجهیزات ورزش های ، انواع لوازم و تجهیزات ورزش های رزمی ، آبی و هوایی ، دوچرخه سواری ، ورزشهای فکری ،انواع تجهیزات و وسایل شنا، ورزش ها و مسابفات آبی و قایقرانی، لوازم و تجهیزات پزشکی – ورزشی، مکمل های غذایی ، دارویی و پروتئینی ، نهادها و شرکت های ارائه دهندگان خدمات ورزشی و ادوات و تجهیز مراکز و سالن ها ورزشی ( کف پوشها ، تابلوها و…) ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت .

در این نمایشگاه که در فضائی بالغ بر ۱۰ هزار متر مربع برپا خواهد شد ، نمایندگانی از کشورهای ؛ آلمان ، اسپانیا ، فرانسه ،سوئیس،ژاپن، کویت،اندونزی، انگلستان ، بلغارستان ،هلند، کره جنوبی ، چین ، ترکیه ، روسیه و ایتالیا حضور می یابند.در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی علاوه بر شرکت ها و تولیدکنندگان داخلی ، برندهای برتر و مشهور جهان نیز حضور داشته و جدیدترین تولیدات و خدمات خود در حوزه ورزش را ارائه خاهند کرد .این نمایشگاه در مدت چهار روز برگزاری ، هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ در محل نمایشگاهی مصلی بزرگ تهران ، آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی پایگاه اینترنتی
www.miladfair.com مراجعه و یا با شمار تلفن ۲۲۲۵۴۲۵۰ – 021 ستاد برگزاری نمایشگاه ، تماس بگیرند .

نتایج مسابقات دوی کوهستان در ارتفاعات دماوند/ زمان نفر اول: ۳ساعت و ۴دقیقه:
کوه نوشت ؛ در جریان نخستین دوره مسابقات دوی کوهستان یادواره زنده یادان جلال رابوکی و ابراهیم شیخی، که جمعه ۲۴ مرداد ماه در ارتفاعات دماوند برگزار شد، چهره نفرات برتر در بخش آقایان و بانوان مشخص شد. به گزارش پایگاه خبری فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی؛ در بخش آقایان که با شرکت ۳۰ کوه نورد منتخب از سراسر کشور و از مبداء چادرگاه اول (گوسفندسرا) تا قله دماوند انجام شد، در نهایت وحید مهربانی با زمان سه ساعت و چهار دقیقه از استان مرکزی اول شد، سید محمد شاهمرادی از استان اصفهان به مقام دوم رسید و پیمان آزغانی از اردبیل در جایگاه سوم قرار گرفت.
در بخش بانوان نیز که با شرکت بیست کوه نورد منتخب از سراسر کشور و از مبداء چادرگاه اول (گوسفندسرا) تا بارگاه سوم انجام شد، در نهایت ماهزاده نجار از تهران اول شد، فاطمه نصری از اصفهان به مقام دوم رسید و زهرا قلعه‌نویی از استان مرکزی در جایگاه سوم قرار گرفت.این سبک از صعودهای رقابتی و سریع در کوهستان، با عنوان skyrunning به صورت تورنمنت های بین المللی نیز برگزار می شود که مقرر است نفرات برتر کشورمان در قالب تیم ملی به مسابقات جهانی اعزام شوند.


 شش کوه‌نورد در رشته کوه مون بلان جان باختند:

سایت انجمن کوه‌نوردان ایران ؛ شش کوه‌نورد ساعت ۴ صبح روز سه شنبه ۲۱ مرداد با بی اعتنایی به گزارش هوای بد عازم قله اگوئی دقژانته  Aiguille d'Argentiere در رشته کوه مون بلان می شوند. بعد از ظهر همان روز به دلیل تاخیر در فرود، بلافاصله تیم جستجو با پرواز ۲ هلیکوپتر دست به کار می شود و نهایتا صبح روز بعد اجساد آنها را در یک شکاف می یابد. ظاهرا کوه‌نوردان هنگام فرود به دلیل طوفان و باد و برف شدید و در حالیکه در یک طناب بودند ۲۵۰ متر سقوط می کنند و جان خود را از دست می دهند.
تیم ۵ نفره توسط یک گروه غیر انتفاعی کوه‌نوردی فرانسوی به نام اتحادیه ملی مراکز ورزشی داخل طبیعت ( Union Nationale des Centres Sportifs de Plein Air = UCPA ) تشکیل شده بود و در یک برنامه دو هفته ای کوه‌نوردی بسر می برد و یک راهنمای رسمی نیز داشت.  شش کوه‌نورد جان باخته ( پنج عضو تیم و یک راهنما ) شامل ۵ مرد و یک زن در سنین بین ۲۷ تا ۴۵ سال هستند. تا قبل از این حادثه آخرین تراژدی مون بلان مربوط به سال ۲۰۱۲ است که طی آن ۹ کوهنورد در اثر وقوع بهمن جان خود را از دست دادند .
اگوئی دقژانته ، در مرز فرانسه و سوئیس واقع شده و یکی از قله های پر رفت و آمد در فصل تابستان است.اولین صعود این قله در سال ۱۸۶۴ یعنی ۱۵۰ سال پیش توسط یک تیم انگلیسی صورت گرفته است.
در حال حاضر یک تیم ایرانی مرکب از دو کوه‌نورد تهرانی و ۴ کوه‌نورد بلوچستانی در منطقه شامونی و در دامنه‌های مون بلان در حال فعالیت هستند و طی آخرین خبری که دیروز ۲۵ مرداد بر روی سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و به نقل از حمیدرضا شفقی درج شده بدین شرح می باشد ؛ در منطقه شامونی هوا خراب است. بیشتر اوقات روز را در چادرها زمین گیر شده ایم. با اینحال توانستیم به اتفاق دو نفر دیگر از نفرات هیات سیستان و بلوچستان دیواره اگویی دومیدی رو به طول ۳۰۰ متر و ارتفاع ۳۸۰۰ متر در شرایطی که شکافهای مسیر در طولهای اول پر از یخ بود و در هوایی متغیر صعود کنیم. شرایط منطقه بسیار دشوار است و کشته‌های مون بلان و دیواره آرژنتیر اکثر تیمها را زمین گیر کرده و همه مترصد هوای مناسب هستند.


«سایکوبلاک» ورزشی دیوانه وار – اما خالص‌ترین نوع صعود ورزشی:

سایت انجمن کوه‌نوردان ایران؛ سایکو بلاک Psicobloc  یا "دیپ واتر سولوئینگ" Deep Water Soloing بدون شک منحصربفردترین و خالص ترین نوع صعودهای ورزشی است . ترکیبی از "بولدر" و "لید" و "سرعت" بر روی دیواره ای حداقل ۱۵ متری، آنهم صعودی سولو و بدون حمایت!! اما خیلی نگران آسیب های احتمالی سقوط نباشید . شما روی Pad یا تشک سقوط نمی کنید. سقوط احتمالی شما در آبهای عمیق دریا ، رودخانه یا استخر خواهد بود؛ در هر حال باید در آب فرود بیایید . بنابراین باید نگران مثلا پاره شدن پرده گوش باشید . امسال این اتفاق افتاد و Rock & Ice به طنز نوشت سایکوبلاک ورزش سیسی ها !sissies نیست. * . در هر حال سایکوبلاک انصافا ورزشی پر هیجان و دیوانه وار است.
سایکوبلاک سالها پیش ، با صعود از سنگ های ساحلی شروع شد. اما حالا دو سال است که به ابتکار کریس شارما، اسطوره سنگنوردی جهان، دیواره ای در کنار استخر بزرگ "پارک سیتی" در یوتا – امریکا نصب شده و مسابقات "سایکوبلاک مسترز" در آن برگزار می شود . سال گذشته خود شارما برنده این مسابقه شد اما امسال همراه با تراورسی نفر سوم شد.
در مسابقات امسال درجه سختی مسیر زنان  5.13a و درجه سختی مسیر مردان ۵٫۱۳d بوده است. 
امسال شان مک کول نفر اول این مسابقه شد. مک کول هم لیدر است هم بولدرر. او یکی از بهترین قهرمانان جام جهانی در هر دو رشته لید و بولدر است؛ بعلاوه، در مسابقات سرعت جام جهانی نیز شرکت می کند مک کول به لحاظ اجتماعی نیز شخصیت ممتازی دارد . این جوان قهرمان یکی از مدیران و یکی از چهره های تاثیرگذار "فدراسیون بین المللی صعودهای ورزشی – IFSC" در مجامع بین المللی است. شان مک کول برای المپیکی شدن صعودهای ورزشی خیلی تلاش می کند.
سایکوبلاک مردان :
۱- شان مک کول
۲- دانیل وودز سایکوبلاک

زنان :
۱- کلر برفیند
۲- دلانی میلر

 

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی(اسپیلت سال دوم-شماره۹۲-تاریخ ۹۳,۵,۲۶)”

  1. قاسم می گوید:

    باعرض تشکر از ساقی خانم عزیز به خاطر زحماتتان.
    شاد و سربلند باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید