هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۹۰-تاریخ ۹۳,۵,۱۲)

ارسال شده توسط در 3 آگوست 2014 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره ۹۰                تاریخ ۹۳,۵,۱۲

 

تجربه نشان می‌دهد که کامیابی بیشتر به اراده بستگی دارد تا به شایستگی. «چارلز باکستن»


در این شماره می خوانید :
–    برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۵,۷
–    تبریک تولد به همنوردان باشگاه 
–    اعضای جدید باشگاه
–    دیواره ، گرده و قلل منطقه علم چال صعود شد
–    برنامه‌های همایش سه روزه حفظ محیط کوهستان / ۲۲ تا ۲۴ مرداد ۹۳
–    نصب سرویس‌های بهداشتی موقت در «حصارچال»علم کوه
–    صعود ۴ کوه‌نورد ایرانی به قله‌ی «کورژنفسکایا»گام بعدی صعود به «کمونیزم»
–    مسابقات قهرمانی استان تهران / رشته بولدرینگ – آقایان
–    مسابقات قهرمانی استان تهران / رشته بولدرینگ – بانوان
–    شامونی بعد از ۱۵۰ سال
–    مرگ در k2
–    پایجو پیک از رخ جنوبی صعود شد
–    بوزمن میزبان جام جهانی یخ‌نوردی شد


برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه  93,5,7:
این نشست هفتگی به دلیل مصادف شدن با عید فطر برگزار نشد.


تبریک تولد به همنوردان باشگاه : 
امروز ۱۲ مرداد مصادف بود با تولد رضا فدایی از اعضای باشگاه . ضمن عرض تبریک ، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی برایشان را داریم .


اعضای جدید باشگاه : 
در هفته گذشته خانم ذکرا تیزمغز و آقای اسماعیل فامیل روحانی به عضویت باشگاه درآمدند. ضمن خوش آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌نوردانشان در باشگاه را داریم.


دیواره ، گرده و قلل منطقه علم چال صعود شد:
صعود قلل منطقه علم چال ، دیواره علم کوه از دو مسیر هاری‌رُست و فرانسوی‌ها و گرده آلمانها برنامه تعطیلات هفته گذشته باشگاه بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۱۷ نفر از اعضا اجرا شد.


برنامه‌های همایش سه روزه حفظ محیط کوهستان / ۲۲ تا ۲۴ مرداد ۹۳ :

پبرو اطلاعیه قبلی مبنی بر این که فدراسیون در نظر دارد اولین همایش با رویکرد حفظ محیط کوهستان را در منطقه دماوند در تاریخ‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مردادماه سال جاری برگزار نماید، بدین وسیله کارگروه حفظ محیط کوهستان فدراسیون برنامه‌های در نظر گرفته شده را به شرح ذیل اعلام کرد:
 ـ زمان و مکان ثبت‌نام و پذیرش: روز چهارشنبه ۲۲/مرداد/۹۳ ـ ساعت ۹ صبح ـ مجتمع کوهستانی پلور.
روز اول :
گردهمایی زیست محیطی با رویکرد حفظ محیط کوهستان و حمایت از جوامع محلی شامل:
–           ارائه مطالبی از دکتر حسین آخانی عضو هیات علمی و استاد دانشگاه در مورد محیط زیست کوه دماوند
–          تقدیر از فعالان عرصه محیط زیست کوهستان
–          تقدیر از جوامع محلی حافظ محیط زیست
–          پخش فیلم مستند
–          ارائه کارگاه آموزشی دفع پسماند جامد

روز دوم و سوم :
–          برنامه پاکسازی از ۴ جبهه اصلی کوه دماوند برای اولین بار از قله تا مبادی صعود؛
با حضور استانهای خراسان رضوی- تهران- مازندران و همکاری تشکل های مردم نهاد زیست محیطی از جمله انجمن دوستداران دماوند- گروه رفتگران طبیعت .
شایان ذکر است؛ گروه دیده‌بان کوهستان در اجرای این برنامه با فدراسیون کوه‌نوردی همکاری خواهد نمود و مسئولین کارگروه حفظ محیط کوهستان استانها نیز موظف به شرکت در این برنامه هستند.گفتنی است؛ در این برنامه سعی شده است مطالب ارائه شده تا حد امکان بر طبق موارد تاکید شده توسط کمیته بین المللی حفظ محیط کوهستان باشد.


نصب سرویس‌های بهداشتی موقت در «حصارچال»:

به گزارش کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون؛ با توجه به اینکه همه ساله کوه‌نوردان زیادی از مسیر «حصارچال» به قله «علم کوه» صعود می کنند، به منظور حفظ بهداشت و رفاه حال کوه نوردان؛ شش عدد سرویس بهداشتی موقت توسط عوامل فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی در منطقه مذکور نصب گردید.از کلیه کوه‌نوردان عزیز استدعا داریم در حفظ و نگهداری آن همکاری نمایند.


صعود ۴ کوه‌نورد ایرانی به قله‌ی «کورژنفسکایا»گام بعدی صعود به «کمونیزم»:
کوه نوشت ؛ طی دو روز گذشته؛ ۴ کوه‌نورد ایرانی در قالب دو تیم دو نفره، موفق به صعود قله «کورژنفسکایا» تاجیکستان به ارتفاع ۷۱۰۶ متر شدند. به گزارش «روابط عمومی گروه کوه‌نوردی همت شمیران» روز شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳، «مهدی هنرمند» و «مصطفی گلستانی» اعضای تیم هیمالیانوردی «گروه کوه‌نوردی همت شمیران» موفق به صعود قله ۷۱۰۶ متری «کورژنفسکایا» شدند. این گزارش حاکی‌ست؛ ایشان هم اکنون به کمپ سه بازگشته و در روزهای آتی برای صعود به قله ۷۴۹۵ متری «کمونیزم» تلاش خواهند کرد.
روز گذشته خبر دیگری نیز منتشر شد مبنی بر اینکه تیم دیگر متشکل از «مهدی قلیپور» و «سعید میرزایی» موفق شدند به قله ۷۱۰۶متری «کورژنفسکایا» تاجیکستان به صورت «آلپی» صعود نمایند. این دو کوه‌نور نیز پس از بازگشت به بیس کمپ برای صعود به «کمونیزم» تلاش خواهند کرد.
صعود موفق این کوه‌نوردان عزیز را صمیمانه به ایشان تبریک عرض می‌نمائیم و در ادامه راه برایشان آرزوی موفقیت داریم.


مسابقات قهرمانی استان تهران / رشته بولدرینگ – آقایان: 
هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ اولین دوره مسابقه‌ی صعودهای ورزشی قهرمانی استان تهران در سال ۹۳، در بخش آقایان در رشته بلدرینگ با هدف توسعه و گسترش ورزش صعود‌های ورزشی و همچنین انتخابی تیم صعودهای ورزشی استان تهران در رده‌ی آزاد به شرح زیر برگزار خواهد شد.
•    محل پذیرش: خیابان فرجام، خیابان سراج، ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان سراج و بزرگراه زین الدین، مجموعه‌ی ورزشی ققنوس
•    مدارک مورد نیاز در هنگام پذیرش: 
۱٫    اصل کارت ملی
۲٫    اصل کارت بیمه ورزشی سال ۱۳۹۳
۳٫    اصل فرم پذیرش
۴٫    جدول زمانبندی مسابقات (لطفا به اینجا مراجعه فرمائید)

•    شرایط و ضوابط حضور در مسابقه:
o        تمامی افراد باید پوشاک مناسب فصل و لوازم انفرادی را به همراه داشته باشند.
o        تمامی افراد موظف به همراه داشتن لوازم انفرادی دارای استانداردهای لازم می‌باشند.
o        ثبت‌نام تا روز ۳شنبه ۲۱ام مرداد به آدرس goo.gl/TGnMAq انجام می‌شود.
o        از افرادی که روز مسابقه ثبت‌نام کنند، سی هزار تومان دریافت می‌شود.
o        در این دوره از مسابقات مرحله‌ی مقدماتی برگزار نخواهد شد.
در صورت برگزاری مسابقات دیگری در سطح استان تهران حکم قهرمانی با در نظر گرفتن تمامی مسابقات برگزار شده صادر خواهد شد.


مسابقات قهرمانی استان تهران / رشته بولدرینگ – بانوان:
هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی همچنین اعلام کرد؛ اولین دوره مسابقه‌ی صعودهای ورزشی قهرمانی استان تهران در سال ۹۳، در بخش خانم‌ها در رشته بلدرینگ با هدف توسعه و گسترش ورزش صعود‌های ورزشی و همچنین انتخابی تیم صعودهای ورزشی استان تهران در رده‌ی سنی آزاد به شرح زیر برگزار خواهد شد.
•    محل پذیرش: خیابان فرجام، خیابان سراج، ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان سراج و بزرگراه زین الدین، مجموعه‌ی ورزشی ققنوس
•    مدارک مورد نیاز در هنگام پذیرش: 
۱٫    اصل کارت ملی
۲٫    اصل کارت بیمه ورزشی سال ۱۳۹۳
۳٫    اصل فرم پذیرش
۴٫    جدول زمانبندی مسابقات(لطفا به اینجا مراجعه فرمائید)

•    شرایط و ضوابط مسابقه:
o    تمامی افراد باید پوشاک مناسب فصل و لوازم انفرادی را به همراه داشته باشند.
o    تمامی افراد موظف به همراه داشتن لوازم انفرادی دارای استانداردهای لازم می‌باشند.
o    ثبت‌نام تا روز ۳شنبه ۲۱ مرداد به آدرس goo.gl/5Nuw2j انجام می‌شود.
o    از افرادی که روز مسابقه ثبت‌نام کنند، سی هزار تومان دریافت می‌شود.
o    در این دوره از مسابقات مرحله‌ی مقدماتی برگزار نخواهد شد.
در صورت برگزاری مسابقات دیگری در سطح استان تهران حکم قهرمانی با در نظر گرفتن تمامی مسابقات برگزار شده صادر خواهد شد.


شامونی بعد از ۱۵۰ سال:

عبور از یخچال‌های مون‌بلان در زمان‌های قدیم
حضور یک زن با این نوع پوشش جالب است


وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ در هفته گذشته جشن ۱۵۰ سالگی شامونی و ادای احترام به عصر طلایی کوه‌نوردی ۲۰۱۵-۱۸۶۵ در فرانسه بود . رشته کوه آلپ مدت مدیدی است که عرصه هنرنمایی اروپایی هاست ، قدمت آن مربوط به  زمان سلطنت ملکه ویکتوریا است که تعداد روزافزون کوه‌نوردان شروع به ورود به دره شامونی برای تلاش روی بزرگ ترین قله های اروپا نمودند. عصر طلایی و انتشار روزنامه تاریخی L'Abelle de Chamonix . تاریخ کوه نوردی شامونی را می توان از فروشگاهها ، هتل ها و دفاتر گردشگری آن تهیه کرد همراه با آمار بازدید کننده ها و رکوردهای اخیر مونبلان ، غار یخی یخچال Les Bosson ،اولین صعودهای کمپنی دو جید که به سال ۱۸۲۱ برمی گردد. نوشته ای جالب و به یاد ماندنی که به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه به تحریر در آمده ، برای اطلاعات بیشتر نگاهی به وبسایت این مراسم بیندازید.
 


مرگ در k2 :

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ موفقیت صعود به K2 امسال تعجب آور بود و تقریبن تمامی کوه نوردان به قله رسیدند با این حال فصل صعود هنوز تمام نشده، هنوز تعدادی از کوه نوردان (تیم لهستان و یک بلغاری)در این کوهستان باقی مانده اند. در یک به روز رسانی غم انگیر از کمپ اصلی خبر رسید که کوه نورد اسپانیایی میگل آنکل پرز در کمپ ۴ در یکشنبه شب جان سپرده.

او با گروه بزرگی از کوه‌نوردانی که برای اولین صعود خود تلاش می کردند به کمپ ۴ می رسد، در ۲۶ جولای تصمیم می گیرد از ارتفاع ۳۰۰ متری قله به دلیل سرما برگردد، میگل بدون اکسیژن مکمل صعود می کرده، بعد از بازگشت به کمپ ۴و خوردن و آشامیدن و استراحت بعد از یک روز طاقت فرسا تصمیم می گیرد دوباره برای قله تلاش کند. این بار با اکسیژن مکمل . در تلاش دوم خود در ۲۸ جولای موفق به صعود به قله می شود. بعد از بازگشت از قله مجبور به بیواک در بالای باتل نک (پاساژ باریکی است در تیغه جنوب شرقی که از برج های  میدان یخی شرقی قله آویخته است و معروف به تیغه آبروزی نیز می باشد) در ارتفاع ۸۳۰۰ متری می شود (احتمالن به دلیل خستگی و تخلیه انرژی).

در آخرین تماس از طریق تلفن ماهواره ای خود در صبح روز ۲۹ جولای اعلام می کند که به کمپ ۴ نزدیک است، بعد از اینکه موفق به تماس با او نمی شوند دوستان اودر اسپانیا و فران لاتوره در کمپ اصلی تصمیم به اجرای عملیات نجات در روز گذشته می گیرند. چهار پاکستانی، علی دورانی،حسن جان، علی و بشیر که تازه از قله برگشته بودند به بالا حرکت می کنند. بعد از ترک کمپ اصلی به سمت کمپ ۲ حرکت می کنند و امیدوار بوده اند که امروز به کمپ ۴ برسند.

عصر روز گذشته شرپای کوه نورد امریکایی کلئو ویلیچ از کمپ ۴ به کمپ اصلی می رسد و اطلاع می دهد که میگل همراه با کلئو و یک شرپای دیگر در کمپ ۴ هستند و حال او خوب است ، با این حال تیم نجات به صعود خود ادامه می دهد و انتظار داشتند که میگل را در حال فرود ببینند. امروز صبح خبر رسید که میگل شب گذشته در کمپ ۴ جان سپرده، ورود او به کمپ ۴ در ۱۲ شب بوده و با کلئو و شرپای او می خورد و می نوشد و بعد از آنها جدا شده و به سمت چادر خود می رود، به نظر می رسیده که حال او خوب باشد ولی متاسفانه امروز صبح متوجه می شوند که فوت کرده است.
K2 نهمین هشت هزارمتری او بعد از گاشربروم ۲، نانگاپاربات، اورست، چوآیو، برودپیک، ماناسلو، لوتسه و دائولاگیری بوده. داریو رودریگوئز یکی از دوستان او در سایت دسنیول گفته: " نه تنها یک کوه نورد خوب بلکه یک فرد خاص را ازدست دادیم، فردی وفادار، صادق و سخت‌کوش که برای اشتیاق خود به کوه‌نوردی و هیمالیا علیرغم اینکه فرصت کافی نداشت ، وقت صرف می کرد".


 پایجو پیک از رخ جنوبی صعود شد:

وبلاگ بیواک ؛ قله پایجو پیک به ارتفاع ۶۶۱۰ متر از رخ جنوبی با دیواره سنگی ۱۰۰۰ متری توسط آلبرتو اینوراتگی ، خوان والجو و مایکل زابلتا صعود شد. البته به دلیل اصابت سنگ به خوان والجو و مصدومیت شدید او ، نتوانستند بخش انتهایی مسیر را صعود کنند .
سه کوه‌نورد یاد شده سال گذشته روی همین قله و در همین مسیر تلاش کرده بودند اما به دلیل آنچه که خود عدم توانایی و عدم آمادگی لازم اعلام کردند ؛ و نه بدی هوا و شرایط طبیعت !! از صعود قله ناکام ماندند. آنها امسال نیز با سختی و مشقت فراوان موفق به صعود قله شدند و این صعود را سخت ترین صعود کوه‌نوردی خود می دانند و آن‌را حد نهایی توان خود ارزیابی می‌کنند. اینوراتگی اقرار می کند که گاهی اوقات واقعیت خلاف تصور انسان است و ما با آخرین نفس ها به بیس کمپ رسیدیم .
صعود و فرود از بیس کمپ تا قله و از قله تا بیس کمپ ۱۰ روز طول کشیده است و هر روز ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار تکنیکی سخت و دلهره آور .آلبرتو اینوراتگی دهمین نفری است که هر ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را صعود کرده و چهارمین نفری است که این قله ها را بدون اکسیژن مکمل صعود کرده است . او کوه‌نورد برجسته ای است و ظاهرا یک کلنگ طلایی در سبدش خالی‌ست . شاید همین صعود این شانس را به او بدهد . اینورتگی در سال۲۰۱۲ یکی از داوران جایزه کلنگ طلایی بود.


بوزمن میزبان جام جهانی یخ‌نوردی شد:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛جشنواره یخ‌نوردی بوزمن در ایالت مونتانا- امریکای شمالی با تصویب UIAAبه یکی از شش مرحله رقابت‌های یخ‌نوردی جام جهانی تغییر شکل داد. هجدهمین جشنواره امریکای شمالی در بوزمن – مونتانا که از سال ۱۹۹۶ آغاز شده ،به عنوان یکی از رویدادهای جام جهانی یخ‌نوردی تعیین گردید. رقابت‌ها در دو رشته سرعت و سختی روی دیواره‌ای مصنوعی در مرکز شهر بوزمن ایالت مونتانا در ۱۲ و ۱۳ دسامیر۲۰۱۴(۲۱ و ۲۲ شهریور امسال) برگزار خواهد شد. انتظار می رود بیش از ۵۰ یخ‌نورد در قالب درای تولینگ کاران حرفه‌ای از سراسر جهان در این رقابت ها حضور داشته باشند.

مراحل بعدی تور یخ‌نوردی جام جهانی از ژانویه تا مارچ سال ۲۰۱۵ در کشورهای کره جنوبی،سوئیس،ایتالیا، فرانسه و روسیه برگزار خواهد شد. دسامبر سال گذشته رویداد بوزمن به تصویب UIAA مرجع بین المللی حاکم بر رویدادهای یخ‌نوردی رسید و رقابت‌های قهرمانی امریکای شمالی یک اجرای آزمایشی برای مسابقات جام جهانی بود. آنجلیکا رینر از ایتالیا در رشته لید در بخش زنان و یانس اسولساک از اسلوونی در بخش مردان به قهرمانی رسیدند. آدام نف و کندرا استریج از امریکا در رشته سرعت در بخش مردان و زنان به مقام اول دست یافتند. رئیس UIAA فریتس ریجلند گفت: " رشد و حضور این رشته ورزشی در شمال امریکا گام دیگری در تکامل رقابت‌های جام جهانی یخ نوردی UIAA و آرمان المپیک ما است" . رقابت‌های بوزمن روی سه ساختار برج مانند عمودی که بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارند برگزار خواهد شد.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۹۰-تاریخ ۹۳,۵,۱۲)”

  1. قاسم رضوي می گوید:

    سلام
    خیلی لذت بردم. ممنون از ساقی عزیز بخاطر این همه زحمت …

دیدگاه خود را بیان کنید