هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۷۵-تاریخ ۹۳,۱,۲۴)

ارسال شده توسط در 13 آوریل 2014 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره ۷۵             تاریخ ۹۳,۱,۲۴

من دیده ام که درجه سعادت اشخاص بستگی به اراده و میل خود آنها دارد.«آبراهام لینکلن»

در این شماره می خوانید:
–    نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۲،۱۲،۱۹
–    تبریک تولد
–    اجرای برنامه هفتگی باشگاه – صعود قله ریزان
–    دیدار پروانه کاظمی و عظیم قیچی ساز در نپال
–    اولین جلسه هماهنگی کارگروه ها در سال ۹۳ و در هیئت کوه‌نوردی استان تهران
–    اورست ۲۰۱۴- ایده های جدید
–    صعود ۳۴۰ متر دیواره یخی فقط ۲۷ دقیقه و ۱۳ ثانیه ؛ تنها و بی طناب
–    کریس شارما و مسیر«معلق به سوی نور»
–    صعود آزاد از رولینگ استونز


نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۱،۱۹ :
در اولین نشست هفتگی سال ۱۳۹۳ ضمن دیدار نوروزی اعضا بایکدیگر گزارش اولین صعود سال جدید باشگاه که صعود قله کبیرکوه در ایلام بود ، همراه با عکس و فیلم توسط تکیلا بهبهانی ارائه شد.
در ادامه نشست آقای حمیدی جدول برنامه های صعود فصل بهار را ارائه کرده و توضیحاتی نیز در این خصوص داد.


تبریک تولد:
روز ۲۰ فروردین مصادف بود با تولد دو نفر از اعضا . مرجان گودرزی و محمدحسین الستی. ضمن تبریک به این عزیزان ، آرزوی موفقیت در همه مراحل زندگی برایشان داریم .


اجرای برنامه هفتگی باشگاه- صعود قله ریزان:
صعود قله ریزان در منطقه افجه ، برنامه صعود روز جمعه ۹۳،۱،۲۲ بود که با حضور ۲۲ نفر از اعضا و ۲ میهمان و به سرپرستی آقای رضاخلیل آبادی اجرا شد.


دیدار پروانه کاظمی و عظیم قیچی ساز در نپال :

آخرین خبری که از پروانه کاظمی بانوی هیمالیانورد کشور در فضای مجازی داشتیم ، دال بر دیدار ایشان و آقای عظیم‌قیچی ساز هیمالیانورد کشورمان در نپال بود . همانگونه که خوانندگان گرامی واقفند هر دوی ایشان برای صعود ۲ قله بالای ۸۰۰۰ متر تلاش خواهند کرد . پروانه بر روی قله دائولاگیری و عظیم بر روی قله شیشاپانگما . برای هر دوی این عزیزان آرزوی صعودی امن و موفق داریم.
همچنین پروانه در این سفر بار دیگر با میس هاولی تاریخ‌نویس معاصر هیمالیانوردی نیز دیدار داشت .

 

اولین جلسه هماهنگی کارگروه ها در سال ۹۳ و در هیئت کوه‌نوردی استان تهران :

سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران ؛ اولین جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی کارگروه‌های هیئت در سال ۹۳ برگزار گردید. دراین جلسه کارگروه‌های آموزش، امورشهرستان‌ها ، هیمالیانوردی، صعودهای ورزشی ، محیط زیست ، پیشکسوتان ، بانوان ، راهنمایان کوهستان ، روابط عمومی ، پایگاه داودی ودیگر همکاران هیئت حضور داشتند.
اهم موضوعات مطروحه در این جلسه عبارت بودند از ارائه برنامه عملیاتی و تقویم اجرایی سال ۹۳ توسط مسئولین کارگروه ها ، تعیین میزان حق الزحمه مدرسان و مربیان در سال جاری ، لزوم توجه ویژه به پیشکسوتان ، برقراری ارتباط بیشتر با مجموعه های کوه نوردی استان ، امورجاری واداری هیئت ، اطلاع رسانی دقیق و به موقع اخبار و دستورالعمل‌های مربوطه و تبریک سال نو .
حاضرین درجلسه آقایان رمضانی ( رییس هیئت)، خانم ساعی ( نایب رئیس)، کفاش (دبیرهیئت) ، علی نژاد (مسئول کارگروه آموزش) ، رفیعی (مسئول کارگروه امورشهرستانها) ، حسین پور ( مشاور امور کارگروه ها) ،آبادیخواه (مسئول کارگروه پیشکسوتان) ، احمدیان ( مسئول کارگروه راهنمایان کوهستان)، عرب (دبیر کارگروه هیمالیانوردی) ، سلیاری ( مسئول کارگروه محیط زیست)، حسن زاده ( سرپرست کارگروه صعودهای ورزشی) ، اسکندری ( مسئول پایگاه امدادونجات داودی) ، احمدی ( مسئول کارگروه روابط عمومی) ، شاه بنده (دبیرجلسات هیئت) ، شایگان ( مسئول پشتیبانی) و خانم دهقان (همکار کارگروه امورشهرستانها ).


اورست ۲۰۱۴- ایده های جدید:

وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ صعود کننده‌گان امسال به بیس کمپ اورست وارد شده‌اند و فصل صعود ۲۰۱۴ رسما آغاز شده است. می دانیم هر ساله حرکت‌های تازه‌ای از سوی صعود کننده‌گان به قله اورست ، از قله این کوه در رسانه ها به چشم می‌خورد که توییت کردن و مخابره تصویر زنده از این حرکت ها ، به شمار می روند. اما امسال نیز صعود کننده‌گان قصد انجام یک حرکت جدید در قله اورست دارند که به حرکت Whale up مشهور است.

این حرکت همانطور که از اسمش پیداست ، حرکت یک وال است که از زیر آب بیرون آمده و با پشت بر روی سطح آب فرود می‌آید. لازم به توضیح است که حرکت فوق در حالت ایستاده و بدون نیاز به پرش یا پشتک زدن انجام می شود.حال این حرکت که بیشتر در مکان های عمومی یا مکان غیر معمول اتفاق می‌افتد و مورد علاقه بعضی از مردم در غرب قرار گرفته تا به حال در قله اورست انجام نشده است و به نظر می رسد که این موضوع تنها دلیل ترغیب بعضی از صعود کننده‌گان به انجام این کار در قله اورست باشه تا به عنوان اولین نفر!! نام او در رسانه‌ها ثبت شود.


 اما در کنار این حرکت، اورست به روز خاصی نیز از لحاظ زمانی نزدیک می شود و آن هم روز اصلاح یاک‌هاست. این روز از سوی کارلین ویری (Carlin Vieri) ابداع شده است و طبق منبع ویکیپدیا اینطور گفته می‌شود او بعد از دیدن یک قسمت از برنامه تلویزیونی The Ren and Stimpy Show که در آن پشم یاک ها را اصلاح می کردند ، چنین روزی را نام گذاری کرده و ظاهرا به این معنی ست که هر عمل بی فایده‌ای که باعث می‌شود به مشکلات معمولی‌تان چیره شوید، این اجازه را به شما می‌دهد تا به مشکلات بزرگ‌ترتان نیز پیروز شوید! در واقع پشم زنی یاک ها یک نوع سختی به شمار می رود.


صعود ۳۴۰ متر دیواره یخی فقط ۲۷ دقیقه و ۱۳ ثانیه ؛ تنها و بی طناب !:

سایت انجمن کوه‌نوردان ایران ؛« غیر ممکن» مفهومی است که غالبا مورد مناقشه است . اما نه برای کسی مثل یولی استک که یکی از سخت ترین ۸۰۰۰ متری ها یعنی رخ جنوبی آناپورنا را با ۲۵۰۰ متر مسیر دیواره ای فقط ظرف ۲۸ ساعت صعود کرد و فرود آمد و به همین خاطر جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۴ را از آن خود کرد . و نه برای آلکس هانولد که دیواره‌ای را در مکزیک به ارتفاع ۵۰۰ متر ظرف ۳ ساعت فری سولو صعود کرد .


کریس شارما و مسیر «معلق به سوی نور» :

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ هدف سنگ‌نوردان معمولا به سوی ارتفاعات است ، اما این بار برای سنگ‌نورد بومی سانتاکروز ، کریس شارما و استفان گلواز آلمانی وضعیت فرق می‌کرد. هر دو سنگ‌نورد یاد شده در ۲۸ فوریه به عمق زمین در غار« مجلس الجن »در عمان فرود آمدند تا یکی از بزرگترین سقف های معلق این سیاره را صعود کنند. بر روی این مسیر قبلا هیچگونه تلاشی انجام نشده بود.

غار مجلس الجن در بخش شرقی کوهستان «هدشار» در عمان یکی از کشورهای عربی جنوب غربی آسیا قرار دارد . این غار ، دومین  غار- حفره  بزرگ جهان است که سه دهانه آویخته برای فرود دارد اما  تنها راه رسیدن به درون آن ، فرود آزاد در حدود ۱۶۰ متر است . هیچ ورودی از سطح زمین به آن وجود ندارد و چند مسیر احتمالی به سقف غار و بیرون آن منتهی می شوند.

شارما گفته ؛ "این پروژه نقطه عطفی در سنگ نوردی من بود . ما می خواستیم یک مسیر فراموش نشدنی را صعود کنیم و این چیزی بود که انجام دادیم . یکی از چشمگیرترین پروژه های من به عنوان یک سنگ نورد بود و تجربه ای بزرگ در همراهی با استفان بود. " این دو از عمق غار به سطح زمین آمدند ، چیزی حدود ۳۰۰ متر از یک سقف تقریبا افقی را صعود کردند. مسیر آویخته بود ، ۱۳ طول که به اتفاق درجه آن را بین  5.13a و ۵٫۱۴a روی سقف آویخته بیش از ۴۵ درجه ای تعیین کردند.
به گفته سایت ردبول ؛ یک آسیب دیدگی و زمان‌بندی کوتاه مانع از تکمیل این تلاش توسط استفان شد و حتی شارما نیز با مشکلاتی در طول مسیر روبرو گشت . موقعی که در نیمه های راه بودند و روی یک کانواس (پارچه ای از جنس کتان تقریبا به ضخامت برزنت که هنگام نصب ظاهری نظیر پرتلج دارد) که با اسلینگ نصب شده بود استراحت می کردند ، استفان به کریس گفت که تماشای تلاش او به عنوان یک انسان و جنگیدن برای چند حرکت ، برای او جالب بوده‌است .
استفان گلواز سه بار در مسابقات «راک مستر» و «قهرمانی جهان » مقام اول را بدست آورده و اولین صعود از مسیر Behind the Rainbow = پشت رنگین کمان ۵,۱۳d در رورایما تپوی و Take the longway home= راه طولانی خانه را در پیش گرفتن ۵٫۱۳d در جزیره بافین از جمله صعودهای برتر او هستند. شارما یکی از برجسته ترین چهره های دنیای صعودهای ورزشی است و بر دشوارترین مسیرهای سیاره زمین غلبه کرده مثل La Dura Dura = دشوار دشوار ۵٫۱۵c که برجی بر فراز  اقیانوس در اولیانای اسپانیا است .

در سال ۲۰۰۸ او Jumbo Love = عشق بزرگ ۵٫۱۵b را صعود کرد که یک غار آویخته ۶۰ متری در بالای کلارک در جنوب کالیفرنیا است. استفان می گوید: " صعود از غار مجلس الجن یک تجربه باور نکردنی بود. نوع و ویژگی مسیر منحصربفرد بود . صعود از عمق زمین و برگشتن به سطح آن به سوی روشنایی ، یکی از قابل توجه ترین کارهایی بود که تا به حال انجام داده ام . باعث افتخار بود که فرصت صعود از مسیر " به سوی نور" با کریس را داشتم . این مسیر یکی از طولانی‌ترین مسیرهای آویخته جهان محسوب می شود."
فرق بین cave و cavern  :
 cave یا غار اساسا یک حفره توخالی طبیعی و زیرزمینی است که به اندازه کافی برای ورود انسان به آن بزرگ است در حالیکه cavern حفره یا غار بزرگی است که توسط فعل و انفعالات شیمیایی ناشی از بارانهای اسیدی شکل می گیرد و یا اینکه از یک سری غارهای زیرزمینی متصل به هم تشکیل می شود.

 

توصیه هایی برای افزایش طول عمر طناب:

وبلاگ بیواک ؛ زمستان تمام شده و حالا بهار است . سنگ‌نوردان کم کم به روز های اوج خود نزدیک می شوند و طناب ها و ابزارها بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و فرسوده تر می شوند  . در این میان  طناب ها به حفاظت و حمایت بیشتری نیاز دارند تا بیشتر عمر کنند !

توصیه هایی برای افزایش طول عمر طناب :

۱ –  سرهای طناب و طناب های دوبل را مرتب عوض کنید . فقط یک سر طناب را دائما به هارنس نبندید ، بهتر است که از هر دو سر طناب به تناوب استفاده کنید . توجه داشته باشید طنابی که تحت فشار و کشش قرار گرفته نیاز به استراحت دارد .

۲ –  با شل کردن طناب یا با جامپ کردن ،  پاندول شدن را در صورت امکان نرم انجام دهید .

۳ –  برای جلو گیری از تماس طناب با سنگ از کوئیک دراهای بلند استفاده کنید .

۴ – کوئیک دراهای جدید با بدنه ی گرد و چاق کمتر موجب سایش طناب می شوند . و البته بهترین مدل کوئیک دراهای جدید در بدنه خود قرقره دارند .

۵ – اگر طناب های تان کثیف است آنها را بشوئید .

۶ – انتهای طناب ها را ببرید .

۷ – طناب های کلفت بطور طبیعی عمر طولانی تری دارند .

۸ – همیشه از کیسه طناب استفاده کنید .


صعود آزاد از رولینگ استونز:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ مسیرهای جبهه شمالی گراند ژوراس"دشوار" و "چالش برانگیز" خوانده می شوند ، در تلاش جدیدی که کوه نوردان اسلوونی لوکا لیندیک و لوکا کرانیس بعد از انتظار برای اتمام یک جبهه هوای ناپایدار داشتند ، اولین صعود آزاد از مسیری که پیش از آن فقط صعود مصنوعی از آن امکان پذیر بود تحقق یافت. سه شب فوق العاده سرد روی هزار متر از جبهه ای دلهره آور تمامی این داستان را شکل می دهد.

صعود آلپی فصل  با  آنسایت و صعود آزاد از رولینگ استونز در جبهه شمالی گراند ژوراس از توده مونبلان شکل گرفت،این مسیر معروف ۱۱۰۰ متری حالا به صورت آزاد در درجه تقریبی M8 و F6a / 5.10b صعود می شود و این زوج معتقدند کراکس A3 آن چندان رعب آور نبوده.در پست کاملی در سایت Petzl.com لوکا لیندیک اینطور نوشته :


" بعد از شرایط ناپایدار کاملا زمستانی ، یک بار دیگر وضعیت هوا را چک کردم ، این بار همه چیز عالی بود ، به لوکا کرانیس هموطن و همنوردم در شامونی اطلاع دادم ، ابتدا قصـد داشتیم مسیـر Gousseault-Desmaison در جبهه شمالی گراند ژوراس را صعود کنیم اما مطلع شدیم که یک روز قبل از ما دو گروه برای صعود از این مسیر حرکت کرده‌اند ، از آنجائی‌که قصد نداشتیم دنباله روی دیگران باشیم هدف خود را تغییر دادیم و رولینگ استونز را انتخاب کردیم که دشوارتر از مسیر قبلی بود و تاکنون به صورت آزاد صعود نشده بود.


بعد از عبور از دو طول شیب برای گرم شدن، به کارگاه زیر دشوارترین بخش مسیر رسیدیم که درجه آن A3 بود. از آنجائی‌که آن‌را چندان ترسناک ندیدم با آرامش و فقط به هدف آن پیش رفتم . بخش اول آسان و حمایت آن مناسب بود ، بعد از یک رول بولت قدیمی و زنگ زده ، شیب این طول بیشتر شد. علاوه بر این وحشت ریزش سه بلوک بزرگ سنگ سست و  خطر صعود با تک طناب به شرایط ما اضافه شد. تا حدودی ترسیدم با احتیاط از اطراف این بلوک ها به بالا صعود کردم ، تصمیم گرفتم چند متر را بدون نصب حمایت پیشروی داشته باشم ، صدای عجیب و رعب‌آور غلطیدن تخته سنگ‌ها را می شنیدم ، بعد از چند دقیقه که با احتیاط سپری شد من در حمایت کارگاه بودم ، بله آن را انجام دادم.
Rolling Stones  = سنگ های غلطان ، به فردی که تمایل به سکونت در مکانی ثابت را ندارد نیـز گفـته می شود.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۷۵-تاریخ ۹۳,۱,۲۴)”

  1. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

    سپاس از زحمات فراوان و مطالب آموزنده سرکارخانم محمودی

دیدگاه خود را بیان کنید