هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم – شماره ۷۱ – تاریخ ۹۲,۱۲,۱۱)

ارسال شده توسط در 3 مارس 2014 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره ۷۱             تاریخ ۹۲,۱۲,۱۱

خواسته های خود را در میان دو دیوار محکم اراده و عقل زندانی کنید.«ارسطو»

 در این شماره می خوانید:
–    نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۲,۱۲,۶
–    ورود عضو جدید
–    برنامه جمعه : الوند در هوای کولاک صعود شد  
–    شادباش شصتمین سالگرد تأسیس باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند
–    اخبار و نتایج چهاردهمین دوره رقابت‌های جام فجر و انتخابی تیم ملی در بخش مردان و زنان
–    فدراسیون هیچ گونه تبعیضی بین بانوان و آقایان قائل نیست !!!
–    زمستان نانگاپاربات : تلاش سوم !
–    جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۴ : نامزدهای نهایی…
–    سفری از قلل هیمالیا تا سواحل اقیانوس هند


نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۲،۱۲،۶ :
در این نشست گزارش صعود زمستانه کول جنون همراه با عکس و فیلم توسط حسین فقیهی و محمدرضا بهروزی ارائه شد.


ورود عضو جدید:
در هفته گذشته خانم مریم حسینی عضو باشگاه شدند . ضمن خوش آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌نوردانشان در باشگاه را داریم.


برنامه جمعه : الوند در هوای کولاک صعود شد :
صعود زمستانه قله الوند در هوای کولاک برنامه روز جمعه ۹۲,۱۲,۹ باشگاه بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۱۴ نفر از اعضا اجرا شد.


شادباش شصتمین سالگرد تأسیس باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند:

روز دوشنبه پنجم اسفند ۹۲ مصادف بود با تولد شصت سالگی باشگاه دماوند قدیمی ترین باشگاه کوه‌نوردی کشور.
این مراسم با حضور صدها تن از اعضای (جدید و قدیمی) باشگاه دماوند و همچنین ده‌ها تن از مسئولین و شخصیت‌های کوه‌نوردی کشور برگزار شد.در این شب به یاد ماندنی که در یکی از سالن‌های پذیرائی غرب تهران برپا شده بود چند نفر از مسئولین باشگاه دماوند سخنرانی‌های کوتاهی به عمل آوردند و در پی آن لوح‌ها و جوایزی به نفرات برگزیده این باشگاه و شخصیت‌های دعوت شده اهداء گردید.
یکی از نکات بارز این مراسم مصادف شدن (شصتمین سالگرد تأسیس این باشگاه) با تولد نود سالگی آقای فرخ رحم‌دل از مؤسسین اولیه این باشگاه در سال ۱۳۳۲ بود. بدین منظور مراسم برش کیک تولد ایشان با اهدای هدایائی از طرف اعضای باشگاه دماوند همراه شد .
موسیقی – دید و بازدید – پذیرائی از دیگر نکات مهم این مراسم بود.
از طرف باشگاه اسپیلت لوح یادبودی تهیه شده بود که توسط مسئول باشگاه به پرویز امرائی مدیرعامل محترم باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند اهداء گردید.
متقابلا لوح یادبود این مراسم از طرف باشگاه دماوند به باشگاه اسپیلت اهداء شد.
«با آرزوی موفقیت و شادکامی تمامی اعضای باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند»

 


نتایج چهاردهمین دوره رقابت‌های جام فجر و انتخابی تیم ملی در بخش مردان و زنان :

در ادامه گزارش چهاردهمین دوره رقابت‌های جام فجر و انتخابی تیم ملی در بخش مردان و در سه رشته سرطناب ؛ بولدرینگ و سرعت و overall این رقابت‌ها که از روز شنبه ۳ اسفند تا روز دوشنبه ۵ اسفند در شهر همدان برگزار شد با نتایج زیر پایان یافت  .
بنا به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور ، عصر روز یکشنبه با پایان یافتن مرحله فینال رشته «سرطناب» در بخش مردان ؛ چهره‌ی نفرات برتر این رشته مشخص شد.بر این اساس «داوود رکابی» از زنجان به مقام قهرمانی دست یافت، «امیر حمزه پورشفیع» از کرمانشاه مقام دوم و «محمد صادق یوسفی» نیز از زنجان بر سکوی سوم ایستاد.
با پایان یافتن مرحله فینال رشته «بولدرینگ» در این بخش «علی برات زاده » از باشگاه داوودی تهران به مقام قهرمانی دست یافت، «حمید رضا توزندجانی» از خراسان رضوی مقام دوم و «رضا کلاسنگیان» نیز از گلستان بر سکوی سوم ایستاد.همچنین با پایان یافتن مرحله فینال رشته «سرعت» ، «حمیدرضا توزندجانی» از خراسان رضوی به مقام قهرمانی دست یافت و «محسن شفیعی» و «رضا علیپور» هر دو از قزوین به ترتیب دوم و سوم شدند.در ادامه این مسابقات و در بخش overall محمد صادق یوسفی از زنجان نفر اول ، غلام علی برات زاده از باشگاه داوودی تهران نفر دوم و  رضا کلاسنگیانی از گلستان به مقام سوم دست یافتند. در این بخش ؛ نتایج و امتیازات تیمی نیز مشخص شد و در نهایت تیم استان «خراسان رضوی» با کسب ۴۲۵ امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت، تیم استان زنجان با ۳۸۶ امتیاز دوم شد و تیم باشگاه داوودی تهران با ۲۶۶ امتیاز بر سکوی سوم ایستاد.
در ادامه این دوره از رقابتها و در بخش بانوان نیز نتایج زیر بدست آمد :
 در رشته‌ی «سرطناب» ؛ مقام اول الناز رکابی از زنجان،مقام دوم فاطمه سلیمانی از همدان و مقام سوم خدیجه جهان بخش از  باشگاه داوودی تهران
در رشته‌ی «بولدرینگ» : مقام اول «الناز رکابی» از زنجان ، مقام دوم «فرناز اسماعیل زاده» از زنجان و مقام سوم «فاطمه سلیمانی» از همدان.
در  رشته‌ی «سرعت» : مقام اول «فرناز اسماعیل زاده» از زنجان / مقام دوم «الناز رکابی» از زنجان / مقام سوم «سیما سلطانی» از زنجان.
در بخش overall بانوان نیز :«الناز رکابی» از زنجان مقام اول ، «فرناز اسماعیل زاده» از زنجان مقام دوم و«فاطمه سلیمانی» از همدان مقام سوم را کسب کردند.
در بخش بانوان نتایج و امتیازات تیمی ؛در نهایت تیم استان «زنجان» به مقام قهرمانی دست یافت، تیم استان «همدان» دوم شد و تیم «باشگاه داوودی تهران» بر سکوی سوم ایستاد.


فدراسیون هیچ گونه تبعیضی بین بانوان و آقایان قائل نیست!!!
به نقل از کوه نوشت ؛ رضا زارعیˈ روز چهارشنبه در جریان برگزاری رقابت های سنگ‌نوردی جام فجر بانوان و آقایان به میزبانی شهر همدان در گفت وگو باخبرنگار ایرنا افزود: بانوان فعال در رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی همانند آقایان در برنامه‌های اجرایی از سهم مساوی برخوردارند و رویکرد ما توسعه همگانی و قهرمانی آنها در ورزش است.

وی توسعه ورزش بانوان را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور در انجام برنامه های مختلف در چارچوب تقویم اجرایی سالیانه هیچ گونه تبعیضی بین بانوان و آقایان قایل نیست. وی ادامه داد: برای سال آینده چندین برنامه مختلف ورزشی را در چارچوب تقویم سالیانه فدارسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور تدوین کرده ایم که در هر دو بخش قهرمانی و همگانی حضور چشمگیر بانوان و آقایان مستعد و فعال را شاهد خواهیم بود.
 وی افزود: هم اکنون در عرصه های بین المللی نیز شاهد حضور مطلوب بانوان هستیم و عزیمت گروه های کوه‌نوردی به قلل مرتفع دنیا و حضور مناسب در رقابت‌های سنگ‌نوردی آسیا از جمله این موفقیت‌ها است. زارعی خاطرنشان کرد: فدراسیون برای سال آینده آموزش بانوان فعال در رشته های مختلف زیرمجموعه را در دستور کار دارد تا بتوانیم ضمن ارتقا سطح فنی بانون به خصوص در سنگ‌نوردی و کوه‌نوردی، شرایط را برای پیشرفت بهتر آنها را مهیا کنیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۲ هزار ورزشکار سازمان یافته در رشته های مختلف زیرمجموعه فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور به صورت بیمه شده فعالیت دارند، گفت: بانوان سهم بسزایی از این تعداد ورزشکار سازمان یافته دارند و بسیار خوشحالم که در اواخر هر هفته شاهد حضور جمعی بانوان در کوهپیمایی های عمومی در ارتفاعات مختلف کشور هستیم.


زمستان نانگاپاربات ـ تلاش سوم ! :

وبلاگ بیواک ؛ سومین و آخرین تلاش تیم لهستانی و تیم نورت فیس در زمستان ۲۰۱۴ و در جبهه ی روپال نانگاپاربات با شکست مواجه شد .
« Too windy, too cold , too dangerous ؛ خیلی طوفانی ، خیلی سرد ، خیلی خطرناک ». تومک از تیم لهستان و دیوید گوتلر از تیم نورث فیس بعد از دو ماه تلاش در شرایط سخت و دشوار ، روزهای اخیر همه ی تلاش خود را کردند تا به قله برسند اما دیروز در هوای سرد و طوفانی ، و در شرایط بسیار خطرناک مجبور شدند دست از آخرین تلاش بکشند و راه برگشت را درپیش گیرند . آنها همه ی لوازم خود را جمع کرده و در حال فرود هستند . یک بار دیگر کوه‌نوردان دریافتند که صعود زمستانی نانگاپاربات کاری به غایت سخت و دشوار است  و نانگا ، باید همچنان در انتظار اولین صعود زمستانی باقی بماند .

در حالی که گفته می شد کوه‌نوردان به خانه های شان بر می گردند اما حالا آخرین خبر این است که فقط تیم نورث فیس شامل سیمونه مورو ایتالیایی و دیوید گوتلر آلمانی نانگا را ترک خواهند کرد و تیم لهستانی همچنان در نانگا باقی خواهد ماند . رویاها و امیدهای لهستانی ها ؛ این صاحبان و مالکان اصلی صعودهای زمستاتی ۸۰۰۰ متری ها ؛ هنوز زنده است . آتش اشتیاق صعود زمستانی نانگا همچنان در آنها شعله ور است . تومک می گوید " برنامه ما این است که چند روز استراحت کنیم و دوباره صعود کنیم . هم هوایی ما عالی است . ما پر از انرژی هستیم . روحیه بالا است ……. هنوز بازی تمام نشده است"      
 در ۲۵ سال گذشته ، نانگا ، این کوهی که گفته می شود برهنه است و قاتل ( اما دوست داشتنی !! ) ، ۱۷ اکسپدیشن زمستانی را نا کام گذاشته است . از ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری تنها قله های نانگا و K2 هنوز صعود زمستانی به خود ندیده اند .


جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۴ : نامزدهای نهایی … :

به گزارش وبلاگ بیواک ؛ ازمیان ۷۶ صعود موفق و معرفی شده برای جایزه کلنگ طلایی، سرانجام هیت داوران ۵ صعود را به عنوان نامزدهای نهایی جایزه کلنگ طلایی انتخاب کرد.
مراسم بیست و دومین جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۴ از ۲۶ تا ۲۹ مارس ( ۶ تا ۹ فروردین ۱۳۹۳ )پای مون بلان و در دو شهر شامونی فرانسه و کورمایور ایتالیا برگزار خواهد شد. برنده نهایی جایزه کلنگ طلایی روز ۹ فروردین ۱۳۹۳ معرفی خواهد شد.
در کنار جایزه اصلی کلنگ طلایی دو جایزه دیگر نیز وجود دارد : یکی "جایزه والتر بوناتی یا جایزه یک عمر دستاورد کوهنوردی" و دیگری ، "جایزه نگاه ویژه داوران " . تکلیف این دو جایزه از هم اکنون مشخص است : در مراسم جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۴،  کوهنورد امریکایی جان روزکلی جایزه والتر بوناتی را برای یک عمر دستاورد کوهنوردی دریافت خواهد کرد . دو کوهنورد فرانسوی ، استفان بنوئیست و یانیک گرازیانی جایزه نگاه ویژه داوران را به خاطر حاکمیت مطلق و موفق روح تیمی در فرود دراماتیک از رخ جنوبی آناپورنا دریافت خواهند کرد .
نامزدهای جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۴

۱ –  قله تالونگ – ۷۴۳۹متر – نپال
تیم صعود کننده : مارک هولسک ، زدنک هروبی از کشور چک
ویژه‌گی‌های صعود : اولین صعود رخ شمالی تالونگ ؛ ۲۰۰۰ متر صعود از مسیر دیواره ای ؛ ۵ روز صعود در هوای خراب و یک روز فرود از رخ غربی .
متاسفانه در ماه آگوست ، زدنک هروبی در گاشربروم۱ جان باخت .

۲ – قله کونیانگ جهیش شرقی – 7400 متر – پاکستان
تیم صعود کننده : سیمون آنتاماتن از سوئیس ، برادران اوئر( هانس یورگ ، ماتیاس ) از اطریش
 ویژه‌گی‌های صعود : اولین صعود کونیانگ جهیش شرقی ؛ ۲۷۰۰ متر صعود میکس در رخ جنوبغربی طی ۶ روز ؛ ۶۷۰۰ متر صعود در
هوای خیلی بد .

۳ –  K6 غربی – 7040 متر – پاکستان
تیم صعود کننده : رافائل اسلاوینسکی ، ایان ولستد از کشور کانادا
ویژه‌گی‌های صعود : اولین صعود از رخ شمالغربی K6 ؛ ۲۷۰۰ متر مسیر دیواره ای ؛ صعود میکس با آبشارهای یخی خطرناک ؛ ۵ روز صعود و یک روز فرود .

۴ – آناپورنا – 8091 متر – نپال
صعود کننده : یولی استک از کشور سوئیس
ویژه‌گی‌های صعود : اولین صعود سولو و سرعتی رخ جنوبی آناپورنا ؛ ۲۷۰۰ متر مسیر دیواره ای ؛ صعود و فرود بخش بالایی قله در طول شب به خاطر فرار از بادهای سهمگین روز ؛ زمان صعود و فرود ۲۸ ساعت از بیس کمپ پیشرفته .

۵ – قله لورنس – 3052 متر – آلاسکا
تیم صعود کننده : مارک آلن از امریکا ، گراهام زیمرمن از نیوزیلند / امریکا
ویژه‌گی‌های صعود : اولین صعود مسیر جدید در دیواره شمالشرقی و یال شمالی ؛ فرود از رخ شرقی ؛ صعود قله با دو بیواک ؛ زمان صعود ۶۷ ساعت .

۶ – آناپورنا – 8091 متر – نپال ( نگاه ویژه داوران )
تیم صعود کننده : استفان بنوئیست ؛ یانیک گرازیانی از کشور فرانسه
 ویژه‌گی‌های صعود : تکرار مسیر یولی استک در رخ جنوبی آناپورنا . در این برنامه، فرود تبدیل به امری پیچیده و دراماتیک شد. استفان بنوئیست با عفونت ریه، و تیم در هوایی خراب با مشکلات جدی مواجه شد، اما حاکمیت مطلق روح تیمی نتیجه موفقی در پی داشت .

هیئت داوران : جرج لو  رئیس هیئت داوری ( امریکا ) ؛ اری دو لوکا ( ایتالیا ) ؛ کاترین دستیول ( فراسه ) ؛ دنیس اوربکو ( روسیه ) ؛ سانگ موک  لیم ( کره ) ؛ کاترین  اشتین باخ ( آلمان )

 

سفری از قلل هیمالیا تا سواحل اقیانوس هند:


وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ دانیلو قبل از نیمه تمام گذاشتن صعودش به خاطر بدی شرایط هوا توانست به شیوه سولو در مسیر اوچووا (Ochoa Route) در جبهه شمالی تا ارتفاع ۷۱۵۰ متری قله ۸۰۱۳ متری شیشاپانگما در تبت پیشروی کند. او بعد از بازگشت به کاتماندو در نپال دوباره به شیوه سولو اما این‌بار با دوچرخه مسیر طولانی خود را تا جنوبی‌ترین نقطه شبهه قاره هند طی کرد تا به ساحل اقیانوس هند برسد. این داستان بعد از بازگشت او به ایتالیا نقل شده است.
دانیلو در مصاحبه خود با سایت اکس وب در شرح سفر ماجراجویانه خود می گوید: " من به سبک سولو و آلپاین، بدون استفاده از باربر ارتفاع، راهنما، طناب ثابت یا کپسول اکسیژن صعود کردم. کسی وسایل من را در کوهستان حمل نکرد. من پنج بار برای برقراری کمپ های خود و صعود قله تلاش کردم.
هوا تا یک روز قبل از صعود قله مطلوب بود. سپس تا کمپ ۲ در ارتفاع ۷۰۰۰ متری پیش رفتم و ۱۵۰ متر دیگر به سمت کمپ ۳ صعود کردم تا وضعیت برف و امکان صعود را چک کنم که برف سنگین مسیر صعود را پوشانده بود و به همین دلیل به بیس کمپ پیشرفته خود بازگشتم. علی رغم اینکه چند روز در بیس کمپ منتظر هوای مناسب برای صعود بودم، تغییری در شرایط هوایی پیش نیامد و من تصمیم گرفتم در همین هوا به صعود خود ادامه دهم و توانستم بعد از تاریکی به کمپ اول برسم و اوایل صبح به سمت کمپ دو حرکت کردم که بهمن‌های متعدد و خطر شکاف‌های یخی پنهان باعث شد تا تصمیم سخت بازگشت و اتمام صعود را بگیرم. به نظرم باید به پاسخ کوهستان که میگوید "نه، این زمان مناسبش نیست" احترام گذاشت. من ۴۰ روز را در کوهستان سپری کردم و تا ارتفاع ۷۱۵۰ متری پیش رفتم.
ار بیس کمپ یک وسیله نقلیه متعلق به آژانس ترکینک نپال من را تا کاتماندو رساند. آنجا فهمیدم که بطوراتفاقی پاسپورتم را در یک کوله در کمپ ۲ جا گذاشته ام ! به همین خاطر باید برای دریافت پاسپورت و ویزا برای عبور از نپال و هند اقدام می کردم که این کار ۲۰ روز طول کشید. از همانجا به سمت غرب از طریق خاک نپال شروع به دوچرخه سواری به سمت شمال غرب هند کردم.
من از سمت شرق به غرب حرکت کردم و تقریبا به نزدیکی مرز پاکستان رسیدم. مسیرهای عمیق شنی را در دمای ۴۹ درجه دنبال کردم تا به مناطق داخلی شبه قاره رسیدم و جهت یابی را از طریق نقشه‌های ضعیف و جی پی اس و قطب‌نما انجام می دادم. از آنجا نیز مستقیما به سمت جنوب هندوستان رکاب زدم تا به جنوبی‌ترین نقطه هند در شهر کانیاکوماری (Kanyakumari) رسیدم. تمام این مسیر را با توان شخصی خودم طی کردم.
من تصمیم داشتم تا انتهای مسیر را طی کنم. از تپه های کونکان (Konkan Hills) گذشتم. این تپه‌ها در یک منطقه خطرناک و فشرده جنگلی واقع شده‌اند و هوای شرجی دارد که به ندرت به زیر ۴۰ درجه می‌افتاد و دائما بالا و پایین می رفتم که این کار من را خسته می کرد اما با این حال فکر می‌کنم این یکی از جالب‌ترین مسیرهایی بود که طی کرده بودم.
چند کیلومتر نهایی عاطفی‌ترین بخش این سفر بودند و من داشتم پایان سفر ۱۵۳ روزه خودم را می دیدم. رسیدن به آخرین تپه در کانیاکوماری و خیره ماندن در بی نهایت اقیانوس من را در حیرت فرو برد. در این سفر ۱۵۳ روزه ۷۴ روز را در حال رکاب مسیر ۴۸۷۷ کیلومتری بودم."
پی نوشت: دانیلو در حال حاضر در خانه به سر می‌برد و در طی چند روز آینده شروع به تمرین برای سفر سخت خود در آفریقا با عنوان Africa Extreme 2014 project خواهد کرد. برنامه او در آفریقا به این طریق خواهد بود که ابتدا در ماه سپتامبر (اواخر تابستان) به تانزانیا رفته و ۵۰ کیلومتر را در اقیانوس شنا کرده و سپس مسیر ۷۰۰ کیلومتری تا پای کوه کیلیمانجارو را خواهد دوید و اقدام به صعود بدون توقف تا قله خواهد کرد و بدون برقراری کمپ میانی فرود خواهد آمد.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

 

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم – شماره ۷۱ – تاریخ ۹۲,۱۲,۱۱)”

  1. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

    باز هم مثل همیشه پر بار بود و اطلاعات مارا غنا بخشید سپاسگذارم

  2. محسن می گوید:

    خیلی خیلی عاااااااااااااااااااالی بود…
    بسیار لذت بردیم…مرسی از زحمات شما

  3. محمد رضا بهروزی می گوید:

    خانم محمودی خیلی خیلی ممنون .اطلاعات کاملی بود.با زحماتی که شما میکشید,من سایتهای دیگه رو نمیخونم.

دیدگاه خود را بیان کنید