هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم – شماره ۱۹۱ – تاریخ ۹۵/۵/۲۴)

ارسال شده توسط در 14 آگوست 2016 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم            شماره ۱۹۱             تاریخ ۹۵/۵/۲۴

موفقیت در این نیست که چه چیزی در پیش رو داریم، موفقیت در این است که چه چیزی پشت سر به جا می گذاریم. «کریس ماسگرو»

Pilot-Mountain-Szmurlo

 

نشست هفتگی باشگاه ۹۵/۵/۱۹:
نوزدهمین نشست باشگاه در سال ۹۵ با حضور اعضا برگزار شد.
این نشست اختصاص به ارائه گزارش برنامه صعود قله دماوند از مسیر جنوبی داشت که توسط داود میرحسینی همراه با عکس و فیلم ارائه شد.
در ادامه حسین صادق زاده صعود کننده به قله لنین و مسئول باشگاه ذبیح اله حمیدی سرپرست تیم صعود کننده به قله البروس (بام اروپا) به ارائه گزارش کوتاهی از صعود خود پرداختند.

 

تبریک تولد اعضا :
هفته گذشته تولد سبا نازی از اعضای باشگاه بود. ضمن عرض تبریک ، آرزوی سلامتی و موفقیت در همه مراحل زندگی را برایشان داریم.

 

صعود یک روزه قله پالون گردن:

20160812_082402

برنامه هفته گذشته باشگاه صعود قله پالون گردن بود که با حضور ۱۹ نفر ، به سرپرستی ذبیح اله حمیدی و با موفقیت اجرا شد.

 

آئین گرامیداشت چهلمین سال نخستین صعود ۸۰۰۰ متری ایرانیان برگزار شد:

 

40th-manasloo18

 

2828-344329185

کوه نامه ؛ عصر روز یکشنبه هفدهم مرداد ۱۳۹۵ سالن اجتماعات شهید قندی ورازت ارتباطات پذیرای خیل عظیم علاقمندانی بود که جهت یادآوری صعودی خاطره انگیز گرد هم آمده بودند : نخستین صعود ۸۰۰۰ متری ایرانیان .
در سال ۱۳۵۵ تیمی متشکل از کوهنوردان ایرانی به صورت مشترک به همراه کوه‌نوردان ژاپنی موفق شدند نخستین صعود ۸۰۰۰ متری ایرانیان را به قله ماناسلو (هشتمین قله مرتفع جهان ) به ثبت برسانند. در این سال محمد جعفر اسدی از اعضای تیم ۸ نفره ایران توانست به همراه یک کوهنورد ژاپنی و یک شرپای نپالی برفراز قله بایستد. سرپرستی این صعود را « تیمسار محمد خاکبیز» بر عهده داشت.
اعضای تیم ایرانی تیم ماناسلو ۱۳۵۵ عبارت بودند از: تیمسار محمد خاکبیز(سرپرست)محمد جعفر اسدی، یوسف هندی، شادروان مختار مهدیزاده، شادروان علی محمد پور، شادروان جلال رابوکی، بیوک بهزادی محمدی، قاسم دادفرمای و ولفگانگ گورتر( فیلمبردار)
عصر روز گذشته ( یکشنبه هفدهم مرداد ۱۳۹۵) پس از گذشت چهل سال ، تعدادی از اعضای تیم ژاپنی به منظور گرامیداشت این صعود و ارائه گزارشی از تلاش های خود مهمان کشورمان بودند.
طبق اعلام قبلی قرار بود مراسم در ساعت ۱۷:۰۰ آغاز شود که به دلیل تاخیر در ورود مهمانان خارجی برنامه ، شروع مراسم به ساعت ۱۸:۰۰ موکول شد. تعدادی از خبرنگاران و عکاسان ژاپنی نیز جهت پوشش دهی این مراسم در سالن حضور پیدا کرده بوند.
اجرای این مراسم بر عهده «مهدی هنرمند» بود. هنرمند پس از خوشامد گویی به حضار و عذرخواهی به خاطر تاخیر پیش آمده در شروع مراسم ، از ریاست فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی (رضا زارعی) برای ایراد سخن دعوت به عمل آورد. سخنان وی به ارائه توضیحاتی در رابطه با نخستین صعود ۸۰۰۰ متری ایرانیان اختصاص داشت.
سپس مدیر روابط عمومی ورازت ارتباطات به روی صحنه آمد و به ایراد سخن پرداخت.
پس از آن «حسین مقدم» از مربی نام آشنای کوهنوردی کشور با حضور بر روی صحنه توضیحاتی را در رابطه با صعود قله ماناسلو و تاریخچه صعودهای انجام شده بر روی آن ارائه کرد .
در بخش بعدی فیلمی در رابطه با صعود قله ماناسلو به نمایش درآمد .
در بخش بعدی «تیمسار محمد جعفر اسدی » پیش‌کسوت گران‌قدر کوه‌نوردی کشور به صحبت پرداخت و توضیحاتی را در رابطه با صعود مشترک ماناسلو در سال ۱۳۵۵ ارائه کرد. محمد جعفر اسدی متولد ۲۴ شهریور سال ۱۳۲۴ و نخستین کوهنورد هشت هزارمتری ایران است که همراه با «کاگی یاما» در قالب تیم مشترک ایران و ژاپن قله مانسلو را در ۲۰ مهر سال ۱۳۵۵ صعود کرد. وی دوره های کوهستانی ارتش را در سالهای دهه پنجاه ذرانده و به در دوره های کوهنوردی ارتش ایتالیا آموزش دیده بود.
پس از این بخش مهدی کرمی ریاست هیئت کوهنوردی استان همدان برروی صحنه آمد و با اهدای لوح سپاس و هدایایی از «تیمسار محمد جعفر اسدی » تقدیر و تشکر به عمل آورد.
در ساعت ۱۹:۳۰ بخش اصلی مراسم ( تقدیر از صعود کنندگان ایرانی و ژاپنی قله ماناسلو در برنامه مشترک سال ۱۳۵۵ ) با نمایش فیلم مستندی در رابطه با صعود ماناسلو آغاز شد.
مهمانان ژاپنی با دعوت مجری مراسم برروی صحنه حاضر شدند. «آقای مهدی نژاد» نیز به عنوان مترجم آنان را همراهی می کرد.
در ابتدای این بخش از تمبر یادبود صعود ماناسلو در سال ۱۳۵۵ رونمایی شد.
سپس «کاگه یاما» کوهنورد شهیر ژاپنی و سرپرست تیم ژاپنی در صعود سال ۱۳۵۵ قله ماناسلو با حضور بر روی صحنه به ارائه توضیحاتی در رابطه با این صعود پرداخت. وی با ارائه این توضیحات که با نمایش فیلمی از لحظات صعود بود در فضای صمیمانه و به دور از تکلف خاطرات تلخ و شیرین خود از این صعود را برای حضار و مهمانان روایت نمود. روایتی زیبا از صعودی خاطره انگیز. فیلمی خوش ساخت ، زیبا و جالب و جذاب که به شدت حس نوستالژی را در میان مخاطبان تداعی می کرد. مستند سازی انجام شده در این فیلم با توجه به امکانات محدود تصویر برداری و تکنولوژی در چهل سال پیش در نوع خود بسیار جالب به نظر می رسید.
پس از این توضیحات از «عظیم قیچی ساز» هیمالیانورد صاحب نام کشورمان دعوت شد تا برای تقدیر از اعضای تیم صعود ماناسلو برروی صحنه حضور پیدا کند. در این بخش از صعود کنندگان ایرانی و ژاپنی قله ماناسلو در برنامه مشترک سال ۱۳۵۵با اهدای لوح سپاس و تندیس هایی تقدیر و تشکر به عمل آمد.
در بخش بعدی از اعضای خانواده سه تن از صعود کنندگان ایرانی قله ماناسلو در برنامه مشترک سال ۱۳۵۵ که به دیار باقی شتافته بودند برای حضور بر روی صحنه دعوت به عمل آمد: زنده یاد جلال رابوکی (فروزان) ، زنده یاد مختار مهدیزاده و زنده یاد علی محمد پور.
در بخش بعدی هدیه ارزشمندی از طرف کوهنوردان ژاپنی به فدراسیون کوهنوردی ایران اهدا شد : کتابی که در رابطه با برنامه صعود مشترک سال ۱۳۵۵ توسط کوهنوردان ژاپنی تهیه شده بود. این کتاب حاوی مستند سازی های انجام شده در مورد این صعود بود و تصاویر و گزارش این برنامه درآن گردآوری شده بود. رضا زارعی به نمایندگی از فدراسیون کوهنوردی ایران این هدیه را از مهمانان ژاپنی دریافت کرد.
پس از این بخش «دکتر نکونام»ریاست هیئت کوهنوردی استان قزوین برروی صحنه آمد و با اهدای لوح سپاس و هدایایی از «یوسف هندی» (عضو قزوینی برنامه صعود مشترک ماناسلو) و «کاگه یاما» (سرپرست تیم ژاپنی) تقدیر و تشکر به عمل آورد.
در بخش بعدی مراسم یاد و خاطره جاودانگان قله ماناسلو گرامی داشته شد : این بخش همراه بود با ادای احترام به زنده یاد مهدی عمیدی ، جعفر ناصری و عیسی میرشکاری و یادآوری خاطره تلخ از دست رفتن این عزیزان .
«حجت الاسلام عمیدی» برادر زنده یاد مهدی عمیدی در ابتدای این بخش بر روی صحنه حاضر شد و به بیان خاطراتی جالب از زندگی برادر فقید خود پرداخت. برادر جعفر ناصری و برادر عیسی میرشکاری نیز با حضور برروی صحنه لوح سپاسی را از برگزار کنندگان دریافت کردند.
سپس از ۱۵ نفر از کوهنوردان ایرانی که تاکنون موفق به صعود قله ماناسلو شده اند تقدیر و تشکر به عمل آمد:
محمدجعفر اسدی(همدان) ، محمدحسن نجاریان ، علی بیات‌منش ، سعید کریمی ، حسین مقدم و مجتبی مقدادی (زنجان) ، پروانه کاظمی( تهران) ، علی علیمحمدی(مرکزی) ،محمود هاشمی ، امید آمحمدی ( تهران) ، ایرج معانی گلستان(اردبیل) ، سیدعبدالحسین صالحی ( البرز) ،عظیم قیچی‌ساز و مهدی قلی‌پور( آذربایجان شرقی) نفراتی بودند که با اهدای لوح سپاس از آنها تقدیر شد.
بخش انتهایی مراسم اختصاص داشت به مرور خاطرات عملیات امداد و نجات برای نجات جان دوکوهنورد ژاپنی که در سال ۱۳۵۱ در ارتفاعات علم کوه دچار حادثه شده بودند. یکی از این نفرات به همراه «آقای عبدلی» کوهنورد ایرانی حاضر در عملیات امداد ونجات با حضور در برابر حضار به بیان خاطرات این حادثه پرداختند.
ظاهرا در این حادثه دوکوهنورد ژاپنی که در سال ۱۳۵۱ در ارتفاعات علم کوه دچار حادثه می شوند. اقدامات به موقع و سریع مسئولین و کوه نوردان ایرانی حاضر در منطقه و انتقال آنها به محل مناسب و اعزام هلی کوپتر نظامی از سوی فدراسیون کوه نوردی کشور و حمل وی به بیمارستان نیروی هوایی در تهران ، موجبات نجات آنان که دچار شکستگی از ناحیه سر و خون ریزی شدید شده بودند را فراهم می کند. این دو کوهنورد پس از انجام معالجات لازم با سلامت کامل به ژاپن بازمی گردند. اقدامات سریع ، موثر و مفید فوق الذکر موجبات رضایت ، خرسندی و تقدیر مسئولین کمیته کوه نوردی ژاپن از مسئولین ایرانی را فراهم می نماید و امپراطوری وقت ژاپن و مسئولین کوهنوردی این کشور با اهدای لوح سپاس وهدایایی مراتب تقدیر و تشکر خود را بابت نجات جان شهروندان خود از کوهنوردان ایرانی اعلام می کنند.
مراسم در ساعت ۳۰: ۲۰ با پذیرایی از حضار به اتمام رسید.

گزارش از : طیبه طاهری
تصاویر : بهرام پور علی بابا

 

” ایران – کرمانشاه – فلات پرآو – غار جوجار– تابستان ۹۵″:

2838-main-1658474220

آغاز اکسپدیشن بزرگ بین المللی اکتشاف و نقشه برداری عمیق ترین غار ایران در فلات پرآو کرمانشاه از تاریخ ۹۵/۵/۱۸:
آغاز اکسپدیشن با اعزام یک تیم پنج نفره جهت استقرار بیس کمپ و انجام اقدامات اولیه و تجهیز بیس کمپ برای ورود تعداد ۴۰ نفر غارنورد داخلی و خارجی که از برگزیدگان این رشته از کشورهای مختلف می باشند و از سال گذشته پس از انجام اولین اکسپدیشن داخلی درخواست شرکت در ادامه این برنامه را اعلام کرده بودند و پس از کسب مجوز حضور، در این برنامه شرکت خواهند نمود.این برنامه که تا ۵ شهریور ماه ادامه خواهد یافت مقدمات آن از سال های گذشته در حال آماده سازی می باشد و برخی از امکانات همانند آیفون غار و هامک برای اولین بار در اکسپدیشن سال گذشته توسط غارنوردان ایرانی طراحی و ساخته شد و تا عمق ۸۰۶ متری اکتشاف و نقشه برداری انجام گردید و در سال جاری این عملیات در غار جوجار و تعدادی از غارهای منطقه ادامه خواهد یافت.

منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

تیم ایران موفق ترین تیم کمپ جوانان آسیا در قرقیزستان معرفی شد:

2841-main-1767908612

فدراسیون کوهنوردی قرقیزستان بخاطر وقت شناسی، سرعت عمل و شیوه صحیح هم هوایی، تیم اعزامی کشورمان را بهترین تیم حاضر در منطقه معرفی کرد و از فدراسیون ایران بابت آموزش صحیح کوهنوردان در صعودهای بلند تقدیر نمود…
این صعود، در جلسه سالیانه اتحادیه کوهنوردی آسیا در نپال به عنوان بهترین صعود با شیوه ای “امن و مناسب” معرفی خواهد گردید.تیم ایران متشکل از ۴ عضو مرداد ماه امسال موفق شد قله لنین را صعود کند.اعضای تیم عبارتند از: خسرو جمشیدی (سرپرست)، مهدی بیگدلی، سهند جمشیدی و محمد جواد الله یارنژاد

منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

طراح ایرانی درجام جهانی مونیخ

2844-main-134623182

آرتیمس فرشاد یگانه مربی و طراح سنگنوردی کشورمان در رقابتهای جام جهانی بولدرینگ مونیخ حضور خواهد یافت. این رقابتها طی روزهای ۱۲ و ۱۳ اوت برگزار خواهد شد. بر اساس خبرارسالی طراحی های صورت گرفته توسط فرشاد یگانه در این مسابقات عبارتند از: …
١ مسیر مرحله نیمه نهایى آقایان
١ مسیر مرحله نیمه نهایى خانم ها
١ مسیر فینال خانم ها
سایر طراحان عبارتنداز:
Matthieu Dutray فرانسه سرطراح
Percy Bishton انگلیس سرطراح
Rober Heinrich آلمان طراح
٢۴٢ نفر شرکت کننده در این رقابتها حضور خواهند یافت.
منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

فراخوان سومین دوره مسابقات جایزه بزرگ قهرمان قهرمانان دوی کوهستان:

2801-main-670374118 (1)

به آگاهی می‌رساند؛ پیرو برگزاری مسابقات دوی کوهستان (اسکای رانینگ) جام فجر ۹۴ توچال و قهرمانی کشور ۹۵ توچال، کارگروه مسابقات و لیگ این فدراسیون با هدف توسعه کمی و کیفی و گسترش همه‌جانبه فرهنگ کوهپیمایی و کوه‌نوردی پاک، ایمن و سریع، سومین دوره مسابقات جایزه بزرگ قهرمان قهرمانان دوی کوهستان (اسکای رانینگ)، پاسداشت پیش‌کسوتان کوه‌نوردی در دو بخش مردان و زنان، رده سنی بزرگسالان، در شهریورماه سال جاری در منطقه علم‌کوه به شرح زیر برگزار می‌نماید: …
شایان ذکر است مسابقات جایزه بزرگ دماوند (۸ مرداد ۹۵) به علت عدم ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در زمان مقرر و همچنین ناپایداری جوی لغو و مسابقات فوق جایگزین شده است. در ضمن افرادی که در مسابقه جایزه بزرگ دماوند ثبت‌نام نموده بودند جهت ثبت‌نام در این مسابقه می‌بایست با کارگروه مسابقات و لیگ فدراسیون تماس گرفته تا هماهنگی لازم صورت گیرد.
¯ زمان پذیرش: پنجشنبه ۲۵ شهریور ۹۵ ـ ساعت ۱۴ الی ۱۸ ـ جلسه فنی: ساعت ۲۰
¯ زمان برگزاری: پنجشنبه ۲۵ تا جمعه ۲۶ شهریور ۹۵
¯ محل برگزاری: استان مازندران، کلاردشت، رودبارک، مجتمع کوهستانی رودبارک
¯ پس از عضویت در فدراسیون؛ ثبت‌نام در مسابقه فقط از طریق پرتال فدراسیون تا ساعت ۲۴:۰۰ چهارشنبه ۱۰ شهریور ۹۵
آقایان http://portal.msfi.ir/forms/public/LigaForm.aspx?ID=131
بانوان http://portal.msfi.ir/forms/public/LigaForm.aspx?ID=132

¯ مدارک موردنیاز که می‌بایست در هنگام پذیرش همراه داشته باشند و در صورت امکان در صفحه ثبت‌نام نیز آپلود شود:
۱ ـ اصل گواهی صحت و سلامت
۲- اصل کارت ملی یا شناسنامه الزامی می‌باشد.
۳ـ کارت بیمه ورزشی سال جاری
¯هزینه: مبلغ ۶۰۰۰۰۰ ریال (ششصد هزار ریال)
¯لوازم و تجهیزات موردنیاز: پوشاک مناسب فصل در منطقه علم‌کوه (پوشاک گرم شامل کت پر، پلار، گورتکس، کلاه، دستکش، پانچو، عینک، کمل بک (قمقمه آب)، کیف کمک‌های اولیه، لوازم شب‌مانی (کیسه خواب، زیرانداز و…) در صورت امکان فلاسک چای و…، کفش فقط کوهپیمایی ساق‌دار، باتوم کوه‌نوردی (یک جفت)، کوله‌پشتی (حداقل ۴۰ لیتر) جهت حمل مواد غذایی، آب، لوازم و تجهیزات شخصی و مواد غذایی موردعلاقه.
¯توجه:
• فقط افرادی که در مسابقات دوی کوهستان جام فجر ۹۴ توچال و قهرمانی کشور ۹۵ حضور داشته‌اند می‌توانند در مسابقات فوق شرکت نمایند. تمامی هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌ها که مسابقات قهرمانی استان را در سال جاری مطابق با شیوه‌نامه مصوب برگزار نموده‌اند می‌توانند نفرات اول تا پنجم را برای مسابقات فوق معرفی نمایند.
• لوازم و تجهیزات درخواستی قبل از شروع مسابقه کنترل و از شرکت افراد فاقد لوازم درخواستی و شرایط لازم در مسابقه ممانعت به عمل خواهد آمد.
• جوایز این دوره از مسابقه به همراه مدال و حکم قهرمانی، همچنین برای نفر اول مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ (ده میلیون ریال)، مبلغ ۷۰۰۰۰۰۰ (هفت میلیون ریال) برای نفر دوم و مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰ (پنج میلیون ریال) برای نفر سوم می‌باشد.
• در این دوره از مسابقه معاینه پزشکی نیز انجام و از حضور افراد فاقد سلامت و آمادگی جسمانی ممانعت بعمل خواهد آمد.
• تأمین محل اسکان و تغذیه شامل یک وعده شام (روز اول) و صبحانه و ناهار (روز دوم) بر عهده فدراسیون می‌باشد.
• ضروری است تمام ورزشکاران با آمادگی کامل جسمی، فنی و روحی در این دوره از مسابقه شرکت نمایند.
• در این دوره از مسابقه آزمایش دوپینگ نیز انجام خواهد شد.
• شرایط فنی و خط پایان این دوره از مسابقات تابع وضعیت جوی منطقه می‌باشد.
مقتضی است تمامی هیئت‌های کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی مراتب فوق در سطح استان اقدامات و حمایت‌های لازم را انجام دهند.
منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

شورای عالی استان‌ها : دریافت عوارض ورود از کوه‌نوردان وجاهت قانونی ندارد !

2863-2011477093

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی طی نامه ای خطاب به حسین نژاد بخشدار لاریجان اعلام کرد: عطف به نامه شماره ۲۶۰۷/۲۶۳ تاریخ ۱۰ مرداد ۹۵ این فدراسیون، ارسالی به دکتر چمران، رئیس محترم شورای عالی استان‌ها مبنی بر دخالت شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها در اخذ ورودیه از کوهنوردان، به پیوست پاسخ آقای فیروز آقائی مبنی بر خودداری از دریافت هرگونه عوارض ورود و یا عبور کوه‌نوردان و ورزشکاران جهت استحضار و ابلاغ به شهرداری رینه به حضورتان ایفاد می‌گردد.پیشاپیش از بذل توجه و دستور مساعدت جنابعالی نهایت تشکر و امتنان را دارم. متن نامه به این شرح است: …
روسای محترم شورای عالی استان (۳۱ استان)
با سلام و تحیات الهی
احترامأ، به پیوست نامه شماره ۲۶۰۷/۲۶۳ تاریخ ۱۰ مرداد ۹۵ فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ایران در خصوص دریافت وجوهی از کوهنوردان داخلی و گردشگران خارجی ارسال و به استحضار می رساند؛
مطابق بند ۱۶ ماده(۷۱) قانون شوراها، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزرات کشور اعلام می شود، از جمله وظایف شوراهای اسلامی شهرها احصاء شده است و شوراهای اسلامی شهرها موظفند مستفاد از حکم مقرر در صعود ۱ ماده (۵۰) قانون مالیات بر ازرش افزوده مصوب ۱۸ اردیبشهت ۸۷ تعرفه عوارض محلی جدید را حداکثر تا بهمن ماه هر سال، برای اجرا در سال بعد تصویب و اعلام عمومی نمایند.
بنابراین با عنایت به مراتب صدرالتذکر خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایند تا شوراهای اسلامی شهر و روستای تابعه آن استان از دریافت عوارض ورود و یا عبور ورزشکاران و کوهنوردان به دلیل عدم وجاهت قانونی خودداری نمایند.
مزید توفیقات جناب عالی را از درگاه رب جلیل مسألت می نمایم.
فیروز آقایی
نایب رئیس شورای عالی استان ها
منبع: سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

معلول از هر دو دست و از هر دو پا، اما: صعود ماترهورن!

a12

کوه نامه ؛ جیمی اندرو، و جیمی فیشر، دو کوهنورد اسکاتلندی در سال ۱۹۹۹، در رخ شمالی مون بلان گرفتار طوفان شدند. سرعت باد ۱۴۵ کیلومتر در ساعت و سرمای هوا منفی ۳۰ درجه بود. جیمی اندرو، همنوردش را از دست داد. خودش زنده ماند اما به منظور جلوگیری از گسترش عفونت سرما زدگی مجبور شد تا هر دو دست و هر دو پایش را از دست بدهد. جیمی از آن پس با سخنرانی ها و نوشته ها و شرکت در کارهای خیریه الهام بخش دیگران شده است. او بر آن است تا مرزهای محدودیت را بشکند.
جیمی اندور، هفته پیش با کمک ۲ همنورد موفق شد قله ماترهورن، یکی از قله های سرسخت آلپ سوئیس به ارتفاع ۴۴۷۸ متر را ظرف ۱۳ ساعت صعود کند و فرود بیاید: استارت ۵ صبح. صعود قله ۱۱ صبح. برگشت ۵ و نیم بعد از ظهر. سرعت باد ۱۱ کیلومتر در ساعت.
جیمی، ۳ سال پیش نیز روی همین قله تلاش کرده بود اما به دلیل از دست دادن زمان از فاصله ۲۵۰ متری قله برگشته بود.
جیمی اندرو، برای برنامه ریزی، تدارکات و آمادگی این صعود ۵ سال وقت گذاشته بود. “من ازدواج کرده ام. پدر ۳ فرزند هستم. اولویت اول من ایمنی در صعود است. رسیدن به قله فقط یک امتیاز مضاعف محسوب می شود.”
http://www.ukclimbing.com/news/item.php?id=70611

 

رکورد صعود سولو و سرعتی زنان در مسیر نوز – ال کاپیتان شکسته شد:

Miranda Oakley shakes off the Hydraulic Pump (5.12+) Indian Creek, UT.

Miranda Oakley shakes off the Hydraulic Pump (5.12+) Indian Creek, UT.

کوه نامه ؛ میراندا اوکلی Miranda Oakley، سنکنورد ۳۲ ساله امریکایی، راهنمای کوهنوردی و سنگنوردی در دره یوسیمتی، بسیار فروتن و محجوب (و به همین دلیل گمنام و غیر معروف!!) توانست ظرف ۲۱ ساعت و ۵۰ دقیقه مسیر نوز در ال کاپیتان ( El Capitan – Nose ) را به صورت سولو صعود کند. رکورد قبلی متعلق به شانتل آستورگا Chantel Astorga به مدت ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه بود. بدین ترتیب میراندا، نه تنها رکورد صعود سرعتی و سولوی مسیر نوز را شکسته است بلکه اولین صعود سولوی کمتر از یک روز زنان را در این مسیر معروف محقق کرده است.
میراندا، علی رغم آنسایت های بالای ۵٫۱۳ ، صعودهای شاخص در ال کاپیتان و پاتاگونیا؛ به دلیل فروتنی و دوری از رسانه ها؛ در صحنه سنگنوردی امریکا معروف نیست! اما او یکی از بزرگترین سنگنوردان جهان است.

 

برندگان جام جهانی بولدرینگ ۲۰۱۶ – مرحله هفتم،مونیخ – اورآل:

a15

مرحله هفتم (آخرین مرحله) جام چهانی بولدرینگ ۲۰۱۶ روزهای ۱۲ و ۱۳ آکوست در المپیک پارک مونیخ برگزار شد. مونیخ در سال ۱۹۷۲ میزبان بازی های تابستانی المپیک و از سال ۲۰۱۰ تاکنون میزبان ۵ دوره فینال جام جهانی بولدرینگ بوده است.
در این مرحله ۱۴۰ ورزشکار مرد و ۸۳ ورزشکار زن شرکت داشتند. نتایچ قهرمانی به شرح زیر است:

 مرحله هفتم جام جهانی بولدرینگ ۲۰۱۶ – مونیخ
          زنان                                        مردان
۱٫ Tomoa Narasaki JPN                 Miho Nonaka JPN
2. Jongwon Chon KOR              Shauna Coxsey GBR
3. Alexey Rubtsov RUS                Akiyo Noguchi JPN
از ایران:
غلامعلی براتزاده (۱۹) – امیر نوری (۹۳) – حسین فامیل روحانی (۹۷) – مجید شوکت مقدم (۱۱۹)
با پایان یافتن مرحله هفتم در مونیخ، جامجهانی بولدرینگ ۲۰۱۶ نیز پایان یافت. نتایج اورآل به دست آمده در مجموع ۷ مرحله به شرح زیر است:
اورآل جام جهانی بولدرینگ ۲۰۱۶
            زنان                                        مردان
۱٫ Tomoa Narasaki JPN               Shauna Coxsey GBR
2. Kokoro Fujii JPN                         Miho Nonaka JPN
3. Alexey Rubtsov RUS               Melissa Le Neve FRA
4. Jongwon Chon KOR                   Akiyo Noguchi JPN
5. Rustam Gelmanov RUS            Monika Retschy GER
http://www.ifsc-climbing.org/index.php/component/ifsc/?view=event&WetId=1639

 

 

در جستجوی پیکر پارک یانگ سئوک:

650park(0)

پسر جوان کوه نورد افسانه ای، پارک یانگ سئوک که در سال ۲۰۱۱ هنگام گشایش مسیری جدید به نام “مسیر کره” در جبهه جنوبی آناپورنا ناپدید شد، قصد دارد بدنبال پیکر پدر خود راهی این قله شود.
بعد از پنج سال، پارک سئوگ مین ۲۲ ساله که چندان نظیر پدر خود کوه نورد حرفه ای نمی باشد عازم کوهستان پوشیده از برف آناپورنا خواهد شد او گفته: ” می خواهم برای پدرم مراسم سوگواری برگزار کنم اما حتی اگر موفق به پیدا کردن جسد او نشوم، ناراحت نخواهم شد زیرا او آناپورنا را دوست داشت”
سئونگ مین گفته زمانیکه بچه بوده اغلب همراه پدرش راهی هیمالیا می شده اما به دلیل ترس از ارتفاع هرگز نتوانسته بر نواحی مرتفع غلبه کند. او حالا برای رفع این مشکل مورد آموزش قرار گرفته و قله “هالا” را در جزیره ججو صعود کرده و در سفرهای صحرایی نیز حضور داشته .
جستجوگران این برنامه علاوه بر پارک سئوک مین، شین دونگ مین و کانگ کی سئوک هستند که در انتهای همین ماه عازم خواهند شد. همسر کوه نورد فقید، هنگ کیونگ هی گفته: می ترسم اما نگران نیستم زیرا زمانیکه همسرم را راهی می کردم مطمئن بودم که سالم برمی گردد”
پارک یانگ سئوک اولین کوه نورد جهان است که مقام “گرند اسلم کوه نوردی” را از آن خود ساخت که شامل صعود از هفت قله بلند جهان در تمامی قاره ها و پیمایش قطب شمال و جنوب است. این نقل قول معروف از اوست:
” کوه نوردان باید در کوهستان باشند. من به اکسپدیشن های خود ادامه خواهم داد تا زمانی که مرگ فرا رسد”.

منبع :وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه

 

دو اسپانیایی در فکر یک رکورد!

kilian jornet

Kilian Jornet 

کیلیان ژورنت (Kilian Jornet) و ژوردی توساس (Jordi Tosas) هر دو از اسپانیا یک هفته دیگه راهی اورست می شوند تا یک رکورد صعود سرعتی را در این قله به نام خود به ثبت برسانند. این دو اسپانیایی قصد دارند از جبهه شمالی یعنی تبت اقدام به صعود کنند.
طبق گزارش سایت Pythom و سایت شخصی استفان نستلر یعنی Adventure Sports روز یکشنبه ۷ آگوست کیلیان و همنورد هموطنش ژورنت قصد دارند اورست را از مسیر نه چندان پراستفاده تبت و نه به شیوه همیشگی بلکه سرعتی، بدون کپسول اکسیژن، بدون شرپا و سبک بار و جالب تر از همه در فصل بارش های موسمی شدید یعنی Monsoon صعود کنند.
جالب اینجاست که کیلیان ۲۸ ساله تا به حال به ارتفاع بالای هشت هزار متری صعود نکرده است. اما با نگاهی به کارنامه این کوه نورد، اسکای رانر (دونده کوهستان)، تریل رانر (دونده مسافت های طولانی در مناطق کوهستانی و کوهپایه) و اسکی باز کوهستان متوجه میشیم که رکوردهای زیادی در کارنامه کیلیان هست که به قسمتی از آن اشاره شده است:

speed

در پایان سال ۲۰۱۴ در عرض ۸ ساعت و ۴۵ دقیقه از ارتفاع ۲،۹۰۰ متری (در هورکونس (Horcones)) به ارتفاع ۶،۹۶۲ متری قله آکونکاگووا (Aconcagua) بلندترین قله در آمریکای جنوبی دوید و در عرض ۴ ساعت فرود آمد که در کل رفت و برگشت به نقطه شروع ۱۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طول کشید.
در سال ۲۰۱۳ این کوه نورد یک متر و هفتاد و یک سانتی متری اسپانیایی در عرض ۴ ساعت و ۵۷ دقیقه مون بلان رو از شامونی صعود کرد و فرود آمد. کیلیان در یک صعود دیگر نیز در عرض ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه از سمت ایتالیا به قله مترهورن صعود و فرود داشته است.
وبلاخره او در تابستان ۲۰۱۴ در طول ۱۱ ساعت و ۴۸ دقیقه به قله ۶،۱۹۴ متری دنالی در آمریکای شمالی صعود و از آنجا با اسکی پایین آمده بود. دنالی یا همان مک کینلی مرتفع ترین قله آمریکای شمالی ست و در آلاسکا قرار دارد.
کیلیان در پروژه ای که به نام “قله های زندگی من” (Summits of my life) نام گذاری کرده قصد دارد این بار بلنترین قله ها رو صعود کنه. او می گوید: “اورست احتمالا یکی از سخت ترین صعودهایی خواهد بود که من تا به حال با آن مواجه شدم. این صعود یک تجربه آموزشی بزرگ خواهد بود تا بفهمم بدنم در ارتفاعات بالا چه واکنشی نشان می دهد و چطور شیوه آلپاین را در کوه ها عملی کنم. من چندین ماهه که برای این چالش آماده می شوم و خیلی مشتاقم تا آن رو شروع کنم.” لازم به ذکره که کیلیان و تیمش جهت همهوایی چند روزی را فعلا در ارتفاع بالای ۴،۰۰۰ متری کوه های آلپ خواهند بود تا بعدا راهی آسیا شوند. کیلیان باور داره که چندین روز همهوایی در خود کوهی که قراره صعود کنه ممکنه باعث ضعیف شدنش بشه و با این روشی که هم اکنون داره با انرژی بیشتری راهی اورست خواهد شد و شانس بیشتری برای موفق شدن خواهد داشت.

Jordi Tosas

Jordi Tosas

اما در نگاهی به کارنامه همنورد کیلیان یعنی ژوردی توساس (Jordi Tosas) چهل و هشت ساله می توان دید که او از کوه نوردان تاپ اسپانیا ست. ژوردی خودش رو یک صحرانشین یا چادرنشین کوه های این سیاره توصیف میکنه. او به فوت و فن تمام قله های هیمالیا و قره قروم آشناست.
او در سال ۲۰۰۴ عضو تیم اسپانیا در صعود K2 بود و در این صعود آنها توانستند برای اولین بار مسیر Magic Line (مسیر جادوئی) که اولین بار در سال ۱۹۸۶ توسط یک تیم لهستانی صعود شده بود را تکرار کنند. این مسیر گفته میشه یکی از سخت ترین مسیرهای صعود در دومین قله مرتفع هشت هزار متری ست. بعدها توساس به تنهایی شروع به باز کردن مسیرهای نو در قلل هفت هزار متری پالونگ ری (Palung Ri 2006) و ژانو (Jannu 2007) کرد و متعاقبا مسیر نوی دیگری در جبهه شمالی قله هشت هزار متری چو آیو (Cho Oyu 2011) باز کرد که همگی هم سولو بودند.
ژوردی می گوید: “به لطف فصل بارش های شدید موسمی روزی که به قله اورست خواهیم رسید کسی به غیر از ما در قله نخواهد بود و طناب های ثابت گذاری شده هم زیر برف خواهند بود و بدین ترتیب اورست تنها یک شانس به تو خواهد داد.”
این تیم دو نفر دیگر نیز در ترکیب خود خواهد داشت. فیلم بردار و راهنمای فرانسوی سباستیان مونت – روسه و ووین بروچه به این تیم اضافه خواهند شد.
صعود این تیم از مرتفع ترین محل سکونت دائمی این قله یعنی صومعه رونگبوک (Rongbuk Monastery) در جبهه تبت خواهد بود. از این مکان تا بیس کمپ پیشرفته در پای گذرگاه شمالی اورست حدودا ۳۰ کیلومتر راه است. با توجه به شرایط حاکم بر کوه آنها قصد دارند از مسیر نورتن یا گذرگاه شیبدار هورنبین (Norton or Hornbein Couloir) به قله ۸،۸۵۰ متری اورست صعود کنند. با اینکه می دانند ریسک تجهیزات و سوخت کم بالاست ولی هر دو قصد دارند تا آنجا که امکانش هست سبک تر حرکت کنند چون می تونند سریع تر باشند. کیلیان می گوید: “ما از این ریسک آگاه هستیم آن رو می پذیریم چونکه نهایتا این روشی ست که ما می خواهیم آن رو روی این قله به کار بگیریم و هر اتفاقی بیافته به نظر خیلی هیجان انگیز خواهد بود.”

منبع: گروه کوهنوردی آلپ سولدوز

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم – شماره ۱۹۱ – تاریخ ۹۵/۵/۲۴)”

  1. رضا می گوید:

    سپاس از ساقی عزیز

  2. علیرضا کاظمی می گوید:

    مطالب عالی بود. ممنون خانم محمودی عزیز
    همواره سلامت و پیروز باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید