هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۸۴ – تاریخ ۹۵،۳،۳۰)

ارسال شده توسط در 19 ژوئن 2016 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم             شماره۱۸۴             تاریخ ۹۵،۳،۳۰

من دیده‌ام که درجه سعادت اشخاص بستگی به اراده و میل خود آنها دارد.«آبراهام لینکلن »

IMG_8814عکس از سروش معمار(آرشیوباشگاه)

تیتر خبرها ؛
*نشست هفتگی باشگاه ۹۵،۳،۲۵
*برنامه توچال تا دماوند تحت عنوان «عاشقانه های البرز» در حال اجرا
*قله سینه زا یادمان ابراهیم شیخی صعود شد
*برنامه‌های منتخب و راه‌یافته به سومین جلسه داوری «جشنواره‌ صعودهای برتر»
*درختان تشنه‌ی پل‌خواب را تنها نگذارید
*پس از ۲۸ روز جستجو : پیکر کوهنورد بندر عباسی در دره یخار پیدا شد
*اولین زن عرب فاتح ۷ قله
*GPS کافی نیست !
*نتایج ششمین مرحله جام جهانی بولدر
*اسپانیایی ها و دو پروژه نو در پاکستان
*برنامه فران لاتوره در پاکستان
*ونسا اوبراین در K2

 

نشست هفتگی باشگاه ۹۵،۳،۲۵:

425340453_13004 

یازدهمین نشست هفتگی اعضا برگزار شد.
در ابتدای نشست دو نفر از اعضا (سبا نازی و الهام کریمی)که در اردوهای هیمالیانوردی امید فدراسیون حضور دارند گزارش کوتاهی از فعالیت های خود ارائه کردند.
در ادامه حسین صادق زاده گزارشی از برنامه در حال اجرای توچال تا دماوند اعضا ارائه داد .
در پایان نشست و با حضور آقای اسفندیار مهرآیین از پیشکسوتان کوهنوردی ، پرچم باشگاه توسط آقای حمیدی به آزاده مقدم که عازم صعود قله گاشربروم ۲ می باشد ، اهدا شد.

 

برنامه صعود توچال تا دماوند تحت عنوان «عاشقانه های البرز» در حال اجرا :

 423825551_130284

از آنجایی که به دهمین سالگرد تأسیس باشگاه اسپیلت نزدیک می شویم ، به این مناسبت ۴ نفر از اعضای باشگاه «حسین قربان نژاد ، شنتیا ربانی ، علی صباغی و هادی شریفی‌راد(میهمان)» به پشتیبانی حسین صادق زاده ، تصمیم به اجرای برنامه توچال تا دماوند تحت عنوان عاشقانه های البرز در ظرف ۶ روز گرفتند . این تیم بعد از چند مرحله بارگزاری ، نهایتاً ساعت ۱۷روز سه شنبه ۲۵ خرداد حرکت خود را از میدان سربند آغاز کردند.
برای این عزیزان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

 

قله سینه زا یادمان ابراهیم شیخی صعود شد:

IMG_8872

طبق جدول برنامه های فصل بهار باشگاه ، آخرین برنامه صعود قله سینه زا در منطقه دشت لار بود که با حضور ۲۳ نفر اجرا شد.
این صعود به یادمان هشتمین سالمرگ ابراهیم شیخی کوهنورد فقید درنظر گرفته شده بود .

 

برنامه‌های منتخب و راه‌یافته به سومین جلسه داوری «جشنواره‌ صعودهای برتر»:

2570-main-945181803 (1)

به نقل از فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛ تیم داوری «سومین جشنواره صعودهای برتر» پس از دو جلسه بررسی، برنامه‌های ذیل را جهت بررسی در سومین جلسه داوری برگزید. ادامه مطلب را ملاحظه نمائید: …
بخش پیمایش ها:
– دره یخار دماوند آلپ تبریز دهلیز اصلی – دره یخار دماوند زنجان و باشگاه تهران دهلیز بین جعفری و اصلی مسیر نو
-صعود دهلیز سیاه سنگ علم کوه بین شاخک و غفاری
-صعود زمستانی یخچال شمالی سبلان از شابیل به شابیل
– پیمایش خط الراس اشتر به سکه نو
بخش فنی:
– گشایش مسیر جدید دیواره غربی علم
– گشایش مسیر جدید دیواره شمالی علم
– گشایش مسیر جدید تنگه مادر شهرستان بهمنی کهگیلویه
– صعود زمستانی میل فرنگی
بخش خارجی:
-گشایش دو مسیر جدید بروی دیواره
-شاخ اژدها مالزی
-کارامبونی افریقا

 

درختان تشنه‌ی پل‌خواب را تنها نگذارید:

photo_2016-06-15_11-15-26

کوه نامه ؛ گزارشی کوتاه برای درخواستی بلندهمتانه
به همت دوست‌دارن محیط‌زیست، در اسفندماه سال ۹۴ مجموعه‌ای از ۴۰ درخت بومی شامل داغداغان، زرشک، ارس و بنه، طبق نظرات کارشناسان این امر در محوطه‌ی سنگنوردی پل‌خواب (جاده چالوس)، عموما حد فاصل مسیر چکش و اچ، و با مساعدت جمعی از سنگنوردان و اعضای باشگاه-گروه‌ها کاشته شد.
پروژه‌ی درخت‌کاری در پل‌خواب تلاشی بوده است تا این محیط زیبای طبیعی که میعادگاه عاشقان سنگنوردی است علاوه بر پرداختن به ابعاد ورزشی این رشته، تعهد و مسئولیتی جهت حفظ زیست بوم را ایجاد و گسترش دهد. کمااینکه ماحصل این اتفاق، پویایی و سرسبزی محیط زیست این منطقه و اهداف بلندمدت‌تر مانند تثبیت زمین برای کمتر شدن ریزش‌ها، در نهایت متوجه جمع کثیری خواهد بود که طبیعت پل‌خواب، سخاوتمندانه پذیرای ایشان است.

photo_2016-06-15_12-42-39

با درنظر گرفتن شروع فصل گرما و افزایش روزافزون نیاز به آبیاری درختان که جز با همت سنگنوردان ممکن نخواهد بود و با توجه به مشاهدات میدانی متأسفانه در روزی که پل خواب پذیرای بیش از صد سنگنورد است؛ هیچ شخصی اقدام به آبیاری این درختان ننموده و متأسفانه این درختان جوان که برای احیا و باروری در این سن نیاز به آبیاری دارند در حال خشک شدن هستند. قابل توجه است که دبه‌های مخصوص آب در کافه‌ی کنار جاده پل‌خواب، مصطفی موجود است؛ و شاید حتی اگر حمل این دبه‌ها دشوار باشد!! (با وجود اینکه بیشتر از بیست دقیقه زمان نمی‌برد) کافی است افراد با همت جمعی حتی در حد یک لیتر آب برای این درختان کنار بگذراند.
عکس‌های این درختان خشکیده گویایی بی مهری ماست.

 

پس از ۲۸ روز جستجو : پیکر کوهنورد بندر عباسی در دره یخار پیدا شد:

brxOR

پس از ۲۸ روز از مفقود شدن کوهنورد هرمزگانی و تلاشهای بسیار تیم های مختلف جستجو و نجات عصر پنج شنبه ۲۷ خرداد ماه ۹۵ پیکر وی در ارتفاعات پایین دره یخار یافت شد.
روز پنجشنبه ۲۷ خرداد تیم دو نفره از کوهنوردان همدانی در حین صعود در انتهای مسیر استله سر و ابتدای دره یخار در حال صعود بودند که در ارتفاع حدود ۴۳۰۰ متر با پیکر وی مواجه شدند و پس از بررسی مدارک همراه وی به هویت وی پی بردند و بلافاصله موضوع را به مسئولین فدراسیون، بخش جستجو و نجات فدراسیون و امدادگران هلال احمر اطلاع دادند.
پیکر این کوهنورد در ابتدای شروع دره یخار در منطقه موسوم به مسیر عباس جعفری و ۲۰۰ متر بالاتر از دوراهی ابتدای دره یخار یافت شد.
همزمان موضوع به هیات کوهنوردی استان هرمزگان اطلاع داده شد و بلافاصله جلسه ای جهت هماهنگی اقدامات لازم و اعزام تیم امدادگر به تهران تشکیل شد که با توجه به وجود پیکر مرحوم “برکت صادقی” در ارتفاع نسبتا پایین و امکان امداد در این ارتفاع با توجه به شرایط جوی متغیر که از عصر امروز در منطقه حکمفرما شده قرار شد تیم روز جمعه به تهران اعزام شده و با همراهی دو تن از کوهنوردان هیمالیانورد گروه کوهنوردی همت شمیران و هیات کوهنوردی شمیرانات اقدامات لازم جهت انتقال پیکر وی انجام شود.
پیکر مرحوم صادقی در نهایت عصر روز جمعه ۲۸ خرداد ماه ۹۵ از ارتفاعات ۴۳۰۰ متری دره یخار در مسیر های پرشیب با همت امدادگران جستجو و نجات کوهستان پلور به پایین منتقل و پس از طی تشریفات قانونی تحویل نیروی انتظامی و خانواده محترم ایشان گردید و سپس به پزشکی قانونی آمل منتقل شد.
در تلاشهای زیادی که برای یافتن این کوهنورد انجام شد امدادگران کوهستان پایگاه پلور به سرپرستی “داود لشکری” مسئول این پایگاه زحمات فراوانی متقبل شدند.
همچنین کوهنوردان آزاد از استان های البرز، تهران، خراسان شمالی و جنوبی و همنوردان وی از استان هرمزگان تلاشهای بسیاری متقبل شدند.
روحش شاد.

 

اولین زن عرب فاتح ۷ قله:

&NCS_modified=20160610212926&MaxW=640&imageVersion=default&AR-160619966

وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛برای سوزانا آل هوبی چیزی فراتر از استقامت بود تا به بلندترین قله امریکای شمالی دست یابد. شجاعت نقش مهمی در گام نهادن او بر قله ای بود که کمتر از ۲۰ سانتیمتر پهنای آن بود. بعد از سه بار تلاش ناموفق برای صعود به قله ۶۱۹۰ متری دنالی در آلاسکا، بلندترین قله شمال امریکا، این مادر ۴۶ ساله با اصالت فلسطینی عاقبت این قله را صعود کرد و اولین زن عرب شناخته شد که هفت قله بلند هفت قاره را صعود می کند.
مجموعه ای که او کامل کرده شامل قله کلیمانجارو در تانزانیا است که او ۱۰ بار آن را صعود کرده است. اورست را در سال ۲۰۱۱، البروس در اروپا را سه بار، آکونکاگوا بلندترین قله امریکای جنوبی، وینسون ماسیف در قطب جنوب و قله کارزتنز در استرالیا.

او گفته :
” روی دنالی ناچار هستید که بر لبه تیغی همچون چاقو بایستید، با قندیل‌های بیشماری در هر دو سو و روی لبه ای که گاهی کمتر از ۲۰ سانتیمتر است گام بردارید که یک چالش بزرگ است و نباید در عبور تردید کرد زیرا ترس موجب سقوط شما خواهد شد”.
هنگامی که از او درباره دشوارترین لحظات این صعود پرسیده شد او پیگ هیل در دنالی را به خاطر آورد؛
” عارضه ای طبیعی درست زیر قله نوام با شیب و بسیار بلند که تقریبا تلاش در انتهای آن انرژی زیادی می برد. هوا نیز بسیار رقیق است و تنفس به سختی صورت می گیرد. من بر آن به عنوان آخرین مانع غلبه کردم”.
بعد از ۲۱ روز شرایط جوی سخت و درجه حرارت منفی ۳۰ درجه ، بانو سوزانا در ساعت چهار و پانزده دقیقه بعد از ظهر اول ماه ژوئن قله را صعود کرد. او قبلا سه بار روی آن تلاش کرده بود. نخستین بار بیشتر از ۴۸۰۰ متر پیشروی نداشت و تیم او در انتظار برای شرایط جوی خوب با کمبود وقت مواجه شد. تلاش دوم توام با باد شدید هنگام عبور از دیواره با استفاده از طناب تا ارتفاع ۴۹۰۰ متر بود.
” بعد از ساعت ها صعود متوجه شدم که انگشتان دستم مشکل دارند و معلوم شد که دچار سرمازدگی در دو انگشت دست راست شده ام و واضح بود که اگر به فکر سلامتی خود بودم باید تلاش را متوقف می کردم.”
در تلاش سوم او بسیار به هدف نزدیک شد. به ارتفاع ۵۴۹۰ متری رسید و چهار ساعت تا قله فرصت داشت با این حال شرایط جوی بد آنها را در بر گرفت و مجددا تلاش خود را متوقف کردند.
” احساسی که بدست آوردم چیزی بود شبیه خلسه “
با انعکاس ماجراجویی های خود در هر روز او از کوله پشتی اش به عنوان هیولا یاد می کند.
“چالش روزانه این بود که چه کسی برنده خواهد شد. همگی باید امورات خود را به خوبی انجام می دادیم. دستشویی کردن در یک سطل و ریختن آن در چند شکافی که توسط خدمات پارک ملی به این کار اختصاص یافته بود تا از کثیفی کوهستان خودداری شود، دستشویی کردن در سطل چندان خوشایند نیست. غذا، پارچه و دستمال کاغذی در انتهای برنامه کمیاب می شد. بعد از حس سخاوتمندانه تقسیم غذا بین یکدیگر، ما شروع به خساست و پنهان کردن مایحتاج از همدیگر می کردیم. همچنین شروع کرده بودیم به معامله پایاپای تکه های شکلات برای مقداری دستمال توالت و یا دستمال مرطوب واز این قبیل. روز های بسیار سختی را برای صعود صرف می کردیم و مواقعی هم که در انتظار هوای خوب بودیم استراحت کامل می کردیم. کمپ های خود را محکم برقرار می کردیم و آن را با ایجاد دیوار برفی دور چادرها در مقابل باد محافظت می کردیم. آمادگی برای چنین صعودی به همان اندازه دشوار بود و شامل آموزش های سخت، استقامت، قدرت و پایداری بود مثل حمل کوله پشتی با وزن های مختلف و سنگین و صعود از ۲۵۰ پله، ۱۰ کیلومتر دویدن سریع و تمرینات قدرتی”
با ۱۵ سال کوه نوردی و صعود از قله های بلند جهان ، او اولین زن عرب در صعود به اورست در سال ۲۰۱۱ شناخته شد. سوزانا نمی داند که چرا این کار را شروع کرده است.
” فکر می کنم که زمانی که کلیمانجارو در آفریقا را برای اولین بار صعود کردم ، کوهستان مرا پیدا کرد. سفر من با پیاده روی شروع شد بعد صخره نوردی ، بعد یخ نوردی و حالا کوه نوردی در ارتفاعات بالا. احساسی توأم با رهایی است زمانی که به بالاترین نقطه با تلاش سخت و وصف ناپذیر می رسید. وقتی که به شهر بر میگردید در می بابید که چیزی غیر ممکن وجود ندارد”.
سوزانا آل هویی موسس شرکت طبیعت گردی کاوشگران راجالا است و در امارات متحده با دختران ۱۹ و ۲۲ ساله خود زندگی می کند.

 

GPS کافی نیست !

_89935602_map

وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛
خبرگزاری BBC : 
از کوه‌نوردان اسکاتلند خواسته شده تنها به GPS برای اجرای برنامه های خود اکتفا نکنند و همراه با آن مهارت نقشه خوانی را نیز بکار گیرند. شورای کوه‌نوردی اسکاتلند گفته : ” فن آوری می تواند محاسبه دقیقی از مسیرهای مستقیم از یک نقطه به نقطه ای دیگر را فراهم آورد اما نه نواحی بین آنها.” این سازمان استفاده از GPS را منع نکرده با این حال گفته مردم باید قادر به درک و تفسیر یک نقشه چه به صورت کاغذی و یا فرمت دیجیتالی باشند. مهارت نقشه خوانی در دید ضعیف و جایی که مسیر دشوار است، ضروری می باشد. این هشدار از آن جهت داده شده که تمامی ماه آینده در مناطق خاصی از کشور مذکور جی پی اس ها به دلیل آموزش ها و مانور نظامی مسدود می باشند. آموزش های نظامی غیرمعمول نیست اما شورای کوه‌نوردی آن را به عنوان یک یادآوری به موقع از دلایلی که کوه نوردان نباید تنها از GPS استفاده کنند عنوان کرده، این شورا معتقد است فن آوری یک مکمل مفید برای مهارت نقشه خوانی است.

 

نتایج ششمین مرحله جام جهانی بولدر:

6d4f9be9bbf8e6f07458f60414b62a53_L

وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛
۱۰ تا ۱۱ ژوئن، ششمین مرحله رقابت های جام جهانی بولدر در ویل کلرادو برگزار شد اگرچه امریکایی ها و کانادایی ها اکثریت شرکت کنندگان را تشکیل دادند اما تعداد کل، رقم قابل توجه ۱۱۲ نفر بود. مگان ماسکارناس در مقابل هموطنانش از مقام قهرمانی خود دفاع کرد و مدال طلا را تصاحب نمود اما این شانا کوکزی است که با سه مدال طلا همچنان مقام اورآل را در اختیار دارد. آنا اشتوهر بعد از یکسال غیبت به دلیل آسیب دیدگی امسال شانس خود را امتحان کرد اگرچه نظیر سالهای گذشته عملکردی درخشان نداشته . در بخش مردان کوکورو فوجی از ژاپن امسال سردمدار است و مدال طلای این مرحله و اورآل شش مرحله را در اختیار دارد. در این مرحله نماینده ای از کشورمان شرکت نکرد. مرحله پایانی رقابت های جام جهانی رشته بولدر در آگوست امسال در شهر مونیخ برگزار خواهد شد و قهرمانان نهایی معرفی می شوند. نتایج مرحله ششم به شرح زیر است:
نتایج بولدر زنان 
۱-مگان ماسکارناس – امریکا
۲- شانا کوکزی – بریتانیا
۳- آنا اشتوهر – اتریش

نتایج بولدر مردان

۱-کوکورو فوجی – ژاپن
۲- توموآ ناراساکی – ژاپن
۳- آلکسی ربتسف – روسیه

 

اسپانیایی ها و دو پروژه نو در پاکستان:

14130

وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛
تابستان امسال اسپانیایی ها بعد از گذشت ۲۰ سال خیال اجرای برنامه های نو در پاکستان را دارند. هرچهار برنامه شاخص آنها نیز که شامل گشایش مسیر بوده درپاکستان اجرا شده است (گاشربروم ۱ سال ۱۹۸۳ جبهه جنوب شرقی، نانگاپاربات ۱۹۸۴مسیری جدید در دیواره دیامیر، برودپیک ۱۹۹۲ مسیری جدید در قله مرکزی و K2 مسیری فرعی به نام “باسک” به سمت تیغه آبروزی).
دو برنامه یاد شده شامل تکمیل مسیر مسنر- هنس پیتر در نانگاپاربات توسط فران لاتوره و دیگر همراهان اوست که ملیت های مختلفی دارند، دیگری تراورس و یا صعود دو قله گاشرروم ۱ و ۲ به صورت متوالی توسط اینوراگی، والخو و زابالزا است. اطلاعات کاملی از برنامه لاتوره در دست نمی باشد اما در باره برنامه دوم موارد زیر بدست آمد:
تیم سه نفره آلبرتو اینوراگی، خوان والخو و میکل زابالزا از سال ۲۰۱۰ پروژه ای به نام WOP= Walk On Project را آغاز کرده اند که شامل هشت مرحله یا هشت گام به سوی هشت هزارمتر است. WOPeak نام بنیادی است که برای درمان بیماری های عصبی فعالیت می کند و با الهام گرفتن از ورزش کوه نوردی، طریقه دستیابی به قله به صورت گام به گام، مرحله به مرحله، کار تیمی، شکستن موانع، روش جدید، پیشرفت و پیشروی…. به درمان این نوع بیماری می پردازد.

این سه کوه نورد در هر مرحله از این پروژه ۱۰۰۰ متر ارتفاع را افزایش داده اند، بدین شکل:
۱- سال ۲۰۱۰ صعود به Gorbeia به ارتفاع ۱۴۸۱ متر در باسک
۲- سال ۲۰۱۰ صعود به La Mesa de Los Tres peys به ارتفاع ۲۴۲۸ متر در اسپانیا
۳- سال ۲۰۱۱ صعود به Taillon به ارتفاع ۳۱۴۴ متر در مرز فرانسه و اسپانیا
۴- سال ۲۰۱۲ صعود به آتشفشان Copacollo به ارتفاع ۴۸۳۵ متر در شیلی
۵- سال ۲۰۱۳ صعود به Condors Nest به ارتفاع ۵۵۷۰ متر در آرژانتین
۶- سال ۲۰۱۴ صعود به پائیجوپیک به ارتفاع ۶۱۰۰ متر و ایجاد مسیری جدید در پاکستان
۷- سال ۲۰۱۵ صعود به چاملانگ به ارتفاع ۷۳۱۹ متر، مسیر ژاپنی ها در نپال
۸- سال ۲۰۱۶ تراورس گاشربروم ها
اما برنامه امسال آنها به صورت باز اجرا خواهد شد و برای آن سه گزینه انتخاب کرده اند:
۱- تراورس گاشربروم ها به صورت پی در پی بدون برگشت به کمپ اصلی
۲- صعود به گاشربروم یک با ترکیب دو مسیر(مسیر ایتالیایی ها در جبهه شمال غربی و مسیر اسلوونیایی ها در جنوب شرقی)
۳- صعود به گاشربروم دو از طریق مسیر سال ۱۹۷۵ فرانسوی ها که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. این مسیر فقط دو بار توسط کوه نوردان بین المللی (به غیر از اسپانیایی ها) صعود شده.
صعود پی در پی گاشربروم ها
۱- سال ۱۹۸۴ رینهولد مسنر و هنس کمرلندر گاشربروم ۲ را از مسیر نرمال صعود کردند، از جبهه جنوب شرقی به پایین برگشته و گاشربروم ۱ را از مسیر جدید صعود کردند و از جبهه غربی فرود آمدند. یک تراورس کامل بدون برگشت به کمپ اصلی.
۲- در سال ۱۹۹۶ کوه نورد فرانسوی ژان کریستف لافایل گاشربروم ۱و۲ را در عرض یک هفته صعود کرد ولی صعود او تراورس محسوب نمی شود.(دابل هدر یا صعود پروانه ای = برگشت به کمپ اصلی)
این تیم سه نفره یک هفته پیش عازم پاکستان شدند تا نگاهی به گاشربروم ها بیندازند و تصمیم بگیرند که کدام گزینه را انتخاب کنند، بستگی به شرایط جوی، امکانات و توان آنها خواهد داشت. هدف تیم در تمامی گزینه ها همراه بردن حداقل تجهیزات، سبک سبکبار، عبور از مسیرهای کم تردد، جستجو برای مسیرهای نو با دشواری بیشتر، عملکردی متعهد و لذت از فعالیت خواهد بود. یک چالش تمام عیار. جان هرانز دریافت کننده جوائز مختلف در فستیوال های کوه‌نوردی، برای تصویر برداری آنها را همراهی می کند، ماموریت دوم او جمع آوری مطلب برای سومین فیلم مستند WOPeak می باشد.
از آنجائی که اجرای برنامه در ارتفاعات بالا علاوه بر دشواری تنفس در هوای رقیق و تلاش سخت فیزیکی به افت اشتها نیز منجر می شود، قرار شده غذاهای خشک و فریز شده همراه خود داشته باشند مثل پنیر، گوجه فرنگی، زیتون، مغزها و از این قبیل که توسط یک سرآشپز مشهور تهیه خواهد شد. لباسهای آنها نیز منحصر بفرد و دست دوخت خواهد بود، کوهنوردان باید برای تمامی جنبه های شرایط آب و هوایی آماده باشند، دمای شدید، باد شدید و کولاک . در سبک سبکبار کوه نوردان فقط ملزومات ضروری همراه خواهند داشت و با حداقل لباس کمپ اصلی را ترک می کنند. حداقل لباس و یک تکه اضافی در کوله پشتی برای ارتفاعات بالا . اما امکان عازم شدن فقط با یک تکه به دلیل عمل تعریق وجود ندارد، راه حل آن همراه بردن دو تکه لباس با وزن و کیفیت کنترل شده برای ارتفاعات بالا است. تیم تحقیق و توسعه Ternua با استفاده از فن آوری بالا و امکان بازیافت مواد به کار رفته، مبادرت به تولید این لباس ها به صورت دست دوز نموده است. این لباس ها ضد آب نیز هستند و در کارخانه آراسات تولید می شوند. کنترل های دقیق در ساخت آنها دخیل است وبه شکل هر سلول در مواد بکار رفته توجه ویژه شده است. روشی سازگار با محیط زیست.
این سه کوه نورد رزومه پرباری دارند، پروژه ای که مرحله نهایی آن در حال اجرا است شاید از لحاظ فنی با کارنامه پر و پیمان آنها همخوانی نداشته باشد اما اقدامی است انسان دوستانه در تعامل با بنیادی که برای سلامت روانی بیماران خود فعالیت می کند. فشرده ای از سوابق این کوه نوردان بدین شرح است، با آرزوی موفقیت برای آنها:
۱- آلبرتو اینوراگی، دهمین عضو باشگاه هشت هزارمتری ها .
۲- خوان والخو، ۹ صعود هشت هزارمتری، ۳۰ اکسپدیشن در قراقروم، هیمالیا، آند، پاتاگونیا، یوسمیتی و … به علاوه تراورس گرینلند، میدان برفی پاتاگونیا و قطب شمال به تنهایی.
۳- میکل زابالزا، مربی کوه نوردی، در کارنامه او گشایش مسیر ۳۳ دیواره، صعود به ۶ قله هشت هزارمتری و شماری از تلاش های زمستانی وجود دارد.

 

برنامه فران لاتوره در پاکستان:

14151 (1)

وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛
فران لاتوره کوه نورد اسپانیایی امسال خیال دارد مسیر سال ۲۰۰۰ رینهولد مسنر، هوبرت مسنر، هنس پیتر آیسندل و ولفگانگ توماست را کامل کند. برای این کار او به تیم ساید اشتیکر، هلیاس میلریوس، یانیک گرازیانی و اندوران اوربال ریباس پیوسته. صعود آنها سریع و با اسکی خواهد بود. این مسیر سال گذشته توسط الیزابت روول و تومک مکیوویچ و نیز سیمونه مورو و تامارا لانجر برای اولین صعود زمستانی تاریخ نانگاپاربات مورد تلاش قرار گرفته بود، بر بخش قابل توجهی از دیوار دیامیر غلبه کردند و با فاصله کمی از قله به بالاترین نقطه این مسیر رسیدند.
سایت barrabes قبل از عزیمت لاتوره در جمعه گذشته با او گفتگوی کوتاهی داشته :
آیا قصد دارید صعودی سبکبار داشته باشید؟
بله، ایده ما هم هوایی و تلاش سریع برای صعود است، باربر ارتفاع نخواهیم داشت و به دلیل ویژگی مسیر تصمیم گرفتیم که اسکی با خود حمل کنیم. در ارتفاع پایین تر از ۶۰۰۰ متر منطقه پر از برج یخی است اما بالاتر از آن می توان از اسکی استفاده کرد و سریع تر حرکت کرد.
چه اطلاعاتی از مسیر دارید؟
ما تقریبا هیچ اطلاعاتی نداریم و آنچه که بدست آورده ایم از طریق سیمونه مورو و صعود زمستانی سال گذشته او از این مسیر است بنابراین باید به سمت دیواره برویم و موقعیت را از تمامی جوانب بررسی کنیم و تصمیم بگیریم که آیا می توانیم به سبک سبکبار صعود کنیم و حمله را با اسکی انجام دهیم یا خیر.
آیا طرح دومی برای صعود در صورت ایده آل نبودن شرایط دارید؟
بله این احتمال وجود دارد که از مسیر نرمال “کینشوفر” صعود کنیم. دو اندلسی (اهل منطقه ای در جنوب اسپانیا) به نام های فرناندو فرناندز ویوانکوز و جوزف اف سالدانا مرا همراهی خواهند کرد که در سال ۲۰۱۲ در گاشربروم ۲ با آنها آشنا شده ام. باید منتظر بود و دید چه می شود، بستگی به شرایط روی مسیر کم تردد با اطلاعات کم تلاش خواهیم کرد یا طرح دوم.
فران لاتوره سه هفته پیش ماکالو را صعود کرده که دوازدهمین هشت هزاز متری اوست، از تجدید قوای کامل بهره مند است و مشتاق اجرای پروژه جدید خود می باشد.

 

ونسا اوبراین در K2 :
وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛
تیمی به سرپرستی کوه نورد بریتانیایی – امریکایی، ونسا اوبراین که شامل چهار نپالی، دو راهنمای پاکستانی و یک کوه نورد اکوادوری است، اکسپدیشن خود را برای صعود دومین قله بلند جهان K2 به ارتفاع ۸۶۱۱ متر در شمال پاکستان شروع کرده‌اند. ونسا کسی است که رکورد جهانی گینس در سال ۲۰۱۵ به عنوان سریع ‌ترین زن در دستیابی به ۷ قله بلند ۷ قاره را در مدت زمان ۲۹۵ روز بدست آورده است.

این تیم پرچم زنان سازمان ملل متحد را به علامت برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان با خود حمل خواهد کرد. علاوه بر او سایر اعضای تیم، استالین خوارز از اکوادور، جملینگ بوتی از نپال در این تیم هستند که معروف ترین در جهان کوه نوردی می باشند. آنها طی کنفرانسی مطبوعاتی در اسلام آباد پایتخت پاکستان در روز دوشنبه گفته اند که آگاه هستند تلاش آنها به دلیل بلایای طبیعی و آب و هوای غیر منتظره بسیار سخت خواهد بود اما این موانع را به عنوان یک چالش پذیرفته اند. افسر رابط این تیم از نیروی هوایی پاکستان اعزام خواهد شد.
K2 در منطقه گیلگیت در شمال پاکستان و مرز این کشور با چین قرار گرفته و تنها ۷۷۸ متر از اورست، بلندترین قله جهان، کوتاهتر می باشد و به دلیل دشواری صعود به عنوان ” کوه وحشی” معروف است. این قله دومین آمار مرگ و میر را در میان هشت هزارمتری ها در اختیار و حدود ۳۰۰ صعود موفق و ۸۰ کشته در تلاش های صورت گرفته بر آن برجای مانده. طبق گزارشات رسمی حداقل ۱۱۲ نفر کوه نورد بومی و خارجی، تابستان امسال K2 را صعود خواهند کرد.

 

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۸۴ – تاریخ ۹۵،۳،۳۰)”

  1. سروش معمار می گوید:

    خانم محمودی عزیز

    تشکر بابت تهیه و تنظیم هفته نامه باشگاه، که همواره پربار و خواندنی‌ست.

  2. رضا می گوید:

    درود بر ساقی عزیز.
    ممنون از مطالب خوب و خواندنی

دیدگاه خود را بیان کنید