هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم -شماره ۱۸۲ -تاریخ ۹۵،۳،۱۶)

ارسال شده توسط در 5 ژوئن 2016 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم          شماره ۱۸۲         تاریخ ۹۵،۳،۱۶

در درون جسارت ، نبوغ و قدرت سحر آمیزی نهفته است .«گوته»
 IMG_3632

ارتفاع ۵۲۰۰ قله دماوند-عکاس مصطفی وزیری(آرشیوباشگاه)

 

تیتر خبرها ؛ 
*استقبال از پروانه کاظمی فاتح قله‌ی ۸۴۶۳ متری ماکالو
*نشست هفتگی باشگاه ۹۵،۳،۱۱
*تبریک تولد اعضا
*قله دماوند صعود شد
*پیام تبریک خانواده «عمیدی» خطاب به رئیس فدراسیون؛ برای موفقیت «قیچی‌ساز»و پروانه کاظمی
*عضویت دائمی “مهدی سهیل فرید” در کمیسیون اکسس فدراسیون جهانی کوه نوردی
*ورود سنگ نوردی به المپیک ٢٠٢٠ توکیو
*گزارش دومین اردوی آموزشی تیم امید هیمالیانوردی
*گزارشی از برگزاری جلسه کمیسیون جوانان اتحادیه جهانی کوه نوردی
*مسیر پیتون ؛ صعود شد
*آماده سازی برای صعود زمستانی K2

 

استقبال از پروانه کاظمی فاتح قله‌ی ۸۴۶۳ متری ماکالو:

p1

بامداد روز سه شنبه ۱۱ خرداد ۹۵ ، پروانه کاظمی ، بزرگ بانوی هیمالیانورد کشور در میان استقبال خانواده ، اعضای باشگاه اسپیلت ، هیأت کوهنوردی و فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی و جمعی از پیشکسوتان و هیمالیانوردان از طریق فرودگاه امام خمینی وارد کشور شد.

p2

پروانه موفق شد قله‌ی ماکالو مشهور به هیولای سیاه و به ارتفاع ۸۴۶۳ متر و پنجمین قله‌ی مرتفع جهان را روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت صعود کند.

 

نشست هفتگی باشگاه ۹۵،۳،۱۱ :
نهمین نشست هفتگی باشگاه با حضور اعضا برگزار شد .
این نشست اختصاص به پرسش و پاسخ درخصوص برنامه صعود گرده آلمانها (علم کوه) داشت که با حضور سرپرست برنامه صفتدر ظهوری و اعضای تیم برگزار شد .

 

تبریک تولد اعضا:
هفته گذشته تولد دو نفر از اعضای باشگاه بود. ۱۲ خرداد مهدی صابری و ۱۵ خرداد زینب داداشی . ضمن عرض تبریک به این عزیزان، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت در همه ارکان زندگی را داریم.

 

قله دماوند صعود شد :
طبق جدول برنامه‌های بهار باشگاه اسپیلت و با توجه به تعطیلات پایان هفته ، صعود قله دماوند در نظر گرفته شده بود که با حضور ۳۲ نفر با موفقیت اجرا شد.

 

پیام تبریک خانواده «عمیدی» خطاب به رئیس فدراسیون؛ برای موفقیت «قیچی‌ساز»و پروانه کاظمی:

2496-main-1788087461

سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛ خانواده‌ی کوه‌نورد فقید کشورمان «مهدی عمیدی» با ارسال پیامی خطاب به «رضا زارعی» رئیس فدراسیون، موفقیت «عظیم قیچی‌ساز» در صعود بدون استفاده از کپسول اکسیژن به «اورست» را تبریک گفتند. متن این پیام به این شرح است: …
جناب آقای زارعی؛
رئیس محترم فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی
با سلام و احترام،
صعود افتخار آمیز و غرور آفرین همنورد مهدی عزیزمان، جناب آقای عظیم قیچی‌ساز به اورست بدون استفاده از کپسول اکسیژن مصنوعی و صعود موفقیت آمیز بانوی پر افتخار کوهنوردی ایران زمین، سرکار خانم پروانه کاظمی به قله ماکالو، یاد آور افتخارات مهدی عزیزمان برای این سرزمین می‌باشد.
این افتخارات را به شما، این عزیزان و همه آنانکه دل در گروی اعتلای ایران سرفراز دارند، تبریک می‌گوییم و از اینکه اوراق زرین دیگری بر افتخارات این مرز و بوم رقم خورد، خدای متعال را سپاسگزاریم و از درگاهش سربلندی و سلامتی برای همهٔ خدمتگزاران و قهرمانان ایران اسلامی مسئلت داریم.
ارادتمند:
خانواده مهدی عمیدی، هیمالیانورد جاودانه شده در قله مون بلان فرانسه

 

عضویت دائمی “مهدی سهیل فرید” در کمیسیون اکسس فدراسیون جهانی کوه نوردی:

2489-main-1156048470

به گزارش سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛ بر اساس ایمیل ارسالی UIAA “مهدی سهیل فرید” برای ۴ سال به عنوان نماینده فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ایران، به عضویت دائمی کمیسیون اکسس اتحادیه جهانی کوه نوردی انتخاب گردید. لازم به ذکر است اعضای دائمی کمیسیون های اتحادیه جهانی علاوه بر حق رای، اجازه حضور در جلسات هیئت رئیسه کمیسیون ها و مجامع سالیانه اتحادیه را دارا هستند.

 

ورود سنگ‌نوردی به المپیک ٢٠٢٠ توکیو :

2517-main-1747396296

سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛ هیات رئیسه کمیته بین الملی المپیک IOC روز گذشته ورود هر ۵ رشته پیشنهادی ژاپن به المپیک توکیو را تایید نمود. براساس نظر هیات رئیسه IOC پیشنهاد ورود هر ۵ رشته به مجمع ماه آگوست ریو داده شد. بدین شکل گام بلندی جهت حضور سنگنوردی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو برداشته شد. بعید به نظر می رسد به رغم تایید هیات رئیسه مجمع ریو به این حضور رای مخالف دهد…
رشته های سافت بال/بیس بال، کاراته، سنگنوردی، قایقرانی بادبانی و اسکیت ۵ رشته ای هستند که با تایید هیات رئیسه کمیته بین المللی المپیک در توکیو حضور خواهند یافت.
همچنین بنا بر تایید فدراسیون جهانی سنگ نوردی تعداد ۴۰ ورزشکار شامل ۲۰ مرد و ۲۰ زن در این مسابقات حضور خواهندیافت.

 

گزارش دومین اردوی آموزشی تیم امید هیمالیانوردی:

2521-main-477216566

به گزارش سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛ دومین اردوی تیم امید هیمالیانوردی از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ خرداد ۹۵ در منطقه رودبار قصران و ارتفاعات البرز مرکزی برگزار گردید. در روز نخست اردو از ساعت ۸ الی ۱۰ صبح در تربیت بدنی فشم از شرکت کنندگان ثبت نام به عمل آمد و پس از آن نفرات به گردنه دیزین منتقل شدند و در ارتفاعات نزدیک به قله سی چال اقدام به برقراری کمپ نمودند…
سپس در برف چالهای منطقه آموزشهای مربوط به اصول و روشهای گام برداری و عبورهای عرضی با کرامپون ارائه شد و در غروب همان روز کلیه نفرات با کرامپون و تجهیزات مورد نیاز قله سی چال را صعود نموده و ساعت ۹ شب به کمپ بازگشتند.
صبح روز دوم پس از تمرین آموزشهای روز قبل و صعود و فرود روی برف چال، نحوه ایجاد کارگاه و انواع آن آموزش داده و تمرین شد.
در روز سوم مباحث مربوط به هم طنابی ها و بالاکشی ها توسط مربیان توضیح داده شد.
درنهایت صبح روز چهارم پس از جمع آوری کمپ ها همگی اعضا به سمت گردنه دیزین بازگشتند و توسط دو دستگاه مینی بوس به قرارگاه (تربیت بدنی فشم) منتقل شدند و حدود ساعت ۱۱ اختتامیه اردو اعلام گردید.
تعداد شرکت کنندگان در این اردو۴۱ نفر (۱۰ نفر از بانوان و ۳۱ نفر از آقایان) حضور داشتند.
در این دوره بهنام جدائیان ، مجید نعمت الهی و مجتبی نور محمدی از مربیان اردو و امیر طالبی به عنوان سرپرست دوره حضور داشتند.
تهیه و تنظیم گزارش : امیرطالبی سرپرست اردو
لازم به ذکر است دو نفر از اعضای باشگاه اسپیلت ؛ الهام کریمی و سبا نازی در این اردوها حضور دارند.

 

گزارشی از برگزاری جلسه کمیسیون جوانان اتحادیه جهانی کوه نوردی:

2522-main-1396753201

به نقل از سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛ جلسه کمیسیون جوانان اتحادیه جهانی کوه نوردی صبح امروز به صورت مجازی و از طریق اسکایپ برگزار شد. در این جلسه ۵عضو دائمی، ٢ عضو مکاتبه ای و اعضای هیئت رئیسه کمیسیون حضور داشتند و “ایرج معانی” عضو جدید کمیسیون به صورت رسمی به اعضا معرفی گردید.در ادامه جلسه با بررسی سوابق فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ایران و برگزاری شایسته اجلاس سالیانه کمیسیون جوانان در سال ٩۴، برای دومین بار ایران به عنوان میزبان اعضای این کمیسیون انتخاب گردید.
همچنین مقرر شد؛ دوره یخ نوردی مشترک بین فدراسیون ایران و ایتالیا برگزار شود.
در خاتمه، زمان برگزاری جلسه سالیانه کمیسیون مهر ماه سال جاری و زمان برگزاری دوره مشترک، مرداد ماه در منطقه سبلان انتخاب شد.
گزارش از: “محمود هاشمی” مسئول روابط بین الملل فدراسیون

 

مسیر پیتون ؛ صعود شد:

piton-4

کوه نامه ؛ مسیر پیتون با ۱۱ طول در دیواره بیستون حصار حاج علی محمد واقع شده است .این مسیر در سال ۸۳ توسط چند تن از سنگ‌نوردان خوب کرمانشاهی به سرپرستی مرحوم حسن جوادیان گشایش شد. این مسیر یکی از سخت ترین مسیر های دیواره ای ایران برای صعود طبیعی بوده و بر اساس کتاب مدرسه سنگ نوردی حسن جوادیان این مسیر ۱۱طول داشته و ۷ و ۸ آن با درجه سختی های ۵٫۱۳C , 5.13CD سنگین ترین طول های آن است.
طی روز های اخیر مطلع شدیم تیمی از سنگ‌نوردان کشور طی تلاشی موفق به صعود طبیعی این مسیر شده اند.
نفرات تیم دیواره شامل ؛ امین پیلارام ، خسرو هاشم زاده ، مجید سفاری بودند و علی رضا سعادت و امیر حسین دوست حقیقی تیم پشتیبان را تشکیل می دادند.
این تیم ۴ روز و ۳ شب بروی دیواره تلاش کرده اند و موفق شده اند مسیر پیتون را به صورت طبیعی صعود نمایند.

 

آماده سازی برای صعود زمستانی K2:

Vista del K2.

وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ کریستف ویلیچکی یک تیم شش نفره را برای صعود K2 در فصل تابستان معرفی کرد: ” جرزی ناتکانسکی، یاروسلاو بوتور، ماریوس گرودزنی، پیوتر تومالا، پاول میچالکسی و مارک میلارسکی” که به نظر می رسد تیمی باشند که قرار است در زمستان مسیر را برای تیم حمله آماده کنند.
چند ماه پیش ویلیچکی اعلام کرده بود یک تیم قدرتمند را در زمستان عازم K2 خواهد کرد، اولین برنامه آمادگی آنها صعود این قله در تابستان است. با توجه به اطلاعات منتشر شده در تلویزیون مونتاگنا ویلیچکی این شش کوه نورد لهستانی را همراهی خواهد کرد. هدف اصلی آنها آشنایی با دومین قله بلند جهان و بدست آوردن اعتماد بنفس با صعود تابستانی از آن است. علاون بر آن آنها به تجهیز یک دالان خاص و حتی بارگذاری مقداری تجهیزات و لوازم روی دیواره برای استفاده در زمستان اقدام خواهند کرد.
تیم نخست از دو تیم
برنامه ریزی ویلیچکی برای K2 که در ژانویه گذشته در سایت desnivel منتشر شد تشکیل دو تیم می باشد تا برای انجام این هدف با یکدیگر همکاری داشته باشند. تیم اول مسیر را تجهیز و آماده می کند سپس تیم دوم راهی خواهد شد که برای حمله به قله هم هوا شود. تیم دوم متشکل از کوه نوردانی خواهد بود که دارای تجربه ای قابل توجه در صعودهای زمستانی باشند. ویلیچکی اذعان دارد که قادر است بهترین ها را در اختیار داشته باشد، لهستانی یا غیر لهستانی فرقی نمی کند.
سه تلاش زمستانی در K2
در تاریخ کوه نوردی، سه تلاش جدی برای اولین صعود زمستانی به K2 صورت گرفته. نخستین اکسپدیشن به رهبری آندرژ زوادا در سال ۱۹۸۸-۱۹۸۷ بود، تیم ۲۳ نفره او شامل ۱۳ لهستانی، ۶ کانادایی و ۴ بریتانیایی بود. آنها در ماه دسامبر وارد کمپ اصلی شدند و به حفر تونل هایی برای دسترسی به چادرهای مدفون شده در زیر برف پرداختند. این تیم ۸۰ روز را در کمپ اصلی سپری کرد که در این مدت فقط ده روز از شرایط جوی خوب بهره مند شد. از سرمازدگی رنج بردند، مقداری از مایحتاج آنها را باد با خود برد و طناب های آنها زیر تلی از برف ناپدید شد. بالاترین ارتفاعی که به آن دست یافتند ۷۳۰۰ متر در پی دو حمله از کمپ سوم بود. اولین حمله در دوم مارچ توسط لزک سیچی و کریستف ویلیچکی و دومین حمله در ۶ مارچ توسط راجر میر بریتانیایی و ژان فرانسوا گاگنون کانادایی صورت گرفت.

Denis  Urubko y Krzysztof Wielick en Bilbao Mendi Film Festival

پانزده سال گذشت تا اینکه کریستف ویلیچکی مجددا جلودار اکسپدیشنی در برگشت به K2 در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ شد. در آن زمان تیم ۱۹ نفره آنها شامل ۱۵ لهستانی، دو قزاق، یک گرجستانی و یک ازبک بود. اگرچه چندین تلاش ناقص انجام شد اما این بار آنها تا کمپ ۴ تا ارتفاع ۷۶۵۰ متر پیشروی داشتند که اعضاِ تیم حمله شامل پیوتر موراوسکی، مارسین کازکن هر دو از لهستان و دنیس اروبکو از قزاقستان بودند. طوفان مهلتی به این اکسپدیشن نداد و آنها در اواخر فوریه از حمله به قله منصرف شدند زیرا بعد از گذراندن یک شب سخت در چادری که به صورت اضطراری حمل شده بود دریافتند مارسین دچار ادم مغزی شده و مجبور به فرود شدند، در نیمه های راه متوجه شدند ویلیچکی از کمپ ۳ با دارو و نوشیدنی گرم به سوی آنها حرکت کرده. همگی فرود آمدند و دیگر تلاشی صورت نپذیرفت.
سومین تلاش در زمستان سال ۲۰۱۲-۲۰۱۱ صورت گرفت. تیم روس ها به سرپرستی ویکتور کوزلف و ۱۶ عضو راهی شد. این تیم قدرتمند در اکسپدیشن یک ماه و نیم خود بسیار قوی ظاهر شد. در ۳۱ ژانویه ایجاس توخواتولین، اندرو مارف و اریم پوپوویچ طناب ثابت را تا ارتفاع ۷۲۰۰ متر نصب کردند. با این حال در این روز هر دو دست همنورد آنها ویتالی گورلیک دچار سرمازدگی شد و این واقعه همراه بود با ورود هوای بد. شرایط جوی امکان خروج آنها را تا چندین روز فراهم نکرد تا اینکه ویتالی جان سپرد و اکسپدیشن پایان یافته اعلام شد.
از آن تاریخ به بعد چهار اکسپدیشن زمستانی در هشت هزارمتری ها با موفقیت انجام شده اما K2 همچنان دست نخورده باقی مانده تا اینکه در سال ۲۰۱۴ دنیس اروبکو با دو همراه با تجربه خود آدام بلیسکی و آلکس تکسیکون دوباره برای تلاش راهی شد. این کوهنورد تبعه روس گفته که از ترس ناامنی هرگز قصد ندارد به پاکستان برگردد و جبهه شمالی را برای برنامه خود انتخاب کرد. اما چند روز مانده به شروع برنامه مقامات چینی از صدور مجوز خودداری کردند و اکسپدیشن آنها کنسل شد.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم -شماره ۱۸۲ -تاریخ ۹۵،۳،۱۶)”

  1. بهمن ابراهیمی می گوید:

    مطالب جالب و آموزنده ای بود خانم محمودی
    با تشکر ازشما

  2. سروش معمار می گوید:

    سپاس از خانم محمودی عزیز بابت گردآوری مطالب خواندنی هفته نامه های باشگاه.

  3. رضا می گوید:

    هیجان زمستان امسال با تلاش بر روی K2.
    روزهای مهیجی در انتظارمونه

دیدگاه خود را بیان کنید