هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم -شماره۱۷۰ -تاریخ ۹۴،۱۱،۲۵)

ارسال شده توسط در 14 فوریه 2016 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم              شماره۱۷۰                 تاریخ ۹۴،۱۱،۲۵

آنکه می تواند، انجام می دهد، آنکه نمی تواند انتقاد می کند. «جرج برنارد شاو» 

IMG_6696

عکاس : سروش معمار(آرشیو باشگاه)

تیتر خبرها:

*نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۱۱،۲۰
*اعضای جدید باشگاه
*اجرای برنامه های هفته گذشته باشگاه:صعود زمستانی خشچال و پهنه حصار
*تیم فنی باشگاه اسپیلت در منطقه علم کوه
*١٧ توصیه مهم و زمستانی فدراسیون به کوه نوردان / ایمنی را رعایت کنیم
*آغاز به‌کار ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان قله «دماوند»
*پایان مسابقات کوه‌نوردی با اسکی جام جهانی سوئیس
*عضو فدراسیون شوید / سامانه‌ی عضوگیری رسماً راه اندازی شد
*از ۲۹ بهمن؛ اجلاس فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی به میزبانی ایران
*نمایش فیلم با هدف کمک به محیط‌ بان دنا
*«هیمالیا»و نجات پس از ۶ روز زیر بهمن
*آخرین خبر از نانگاپاربات ؛انصراف دانیل ناردی

 

 

نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۱۱،۲۰:
چهلمین نشست هفتگی باشگاه اختصاص داشت به ارائه گزارش برنامه دریا تا دماوند که در تابستان امسال توسط تیم ۴ نفره خانه کوه نوردان تهران و همت شمیران به سرپرستی آقای اکبر هاشمی نژاد اجرا شد.
سه نفر از ۴ نفر اعضای این تیم آقایان اکبرهاشمی نژاد ، اصغر پاشا و بهرام ارم با حضور در باشگاه به ارائه گزارش برنامه همراه با فیلم و عکس پرداختند.نفر چهارم تیم آقای عباس صحرانورد در این نشست حضور نداشت.
در پابان از طرف باشگاه اسپیلت هدایایی به رسم یادبود به اعضای تیم اهدا شد.

421932775_16773

421917949_16162

421209833_21075

421210806_21272

 

اعضای جدید باشگاه:
هفته گذشته خانم الهام کریمی و آقای مرتضی ولی زاده عضو باشگاه شدند. ضمن خوش آمدگویی ، آرزوی صعودهای امن و موفق در کنار هم نوردانشان داریم.

 

اجرای برنامه های هفته گذشته باشگاه؛ صعود زمستانی خشچال و پهنه حصار:

IMG_6726

با توجه به تعطیلات آخر هفته گذشته ۲۲ و ۲۳ بهمن ۹۴ ، طبق تقویم فصل زمستان برنامه صعود زمستانی قله خشچال (دوروزه) در نظر گرفته شده بود که با حضور ۶ نفر از اعضای باشگاه همراه با تیم آزاد کوه نوردی قزوین ، به سرپرستی رضا خلیل آبادی و با موفقیت کامل اجرا شد.

 

 

DSC07348

تیم در حال تمرین و آموزش در بالای آبشار پهنه حصار

 

DSC07324

قله پهنه حصار


برنامه دوم باشگاه صعود یک روزه قله پهنه حصار همراه با آموزش بود. این برنامه به سرپرستی غلامرضا خلیل آبادی و مربی‌گری شنتیا ربانی و حضور ۲۱ نفر از اعضا اجرا شد.

 

 

تیم فنی باشگاه اسپیلت در منطقه علم کوه:

IMG-20160123-WA0010

عکس : آرشیو تیم علم کوه ، بارگذاری در منطقه

طبق تقویم زمستانی باشگاه اسپیلت ، صعود گُرده آلمان ها در منطقه علم کوه توسط تیم فنی پیش بینی شده بود. در همین راستا تیم در ماه گذشته بارگذاری خود را در علم چال انجام داده و در ساعت ۱:۱۸ دقیقه بامداد جمعه ۲۳ بهمن ماه برای صعود نهایی تهران را به مقصد علم کوه ترک کرد. 
طبق آخرین خبری که ساعتی پیش توسط صفتدر ظهوری (سرپرست برنامه ) دریافت کردیم ، تیم ۵ نفره باشگاه  بعد از سه روز برف کوبی سنگین هم اکنون به بالای یال شانه کوه رسیده و مشغول نصب چادرها هستند . آنها تصمیم دارند فردا دوشنبه ۲۶ بهمن ماه برای ثابت گذاری گُرده آلمان ها تا جایی که شرایط جوی حاکم در منطقه اجازه دهد ، اقدام کنند.
ضمن آرزوی موفقیت برای تک تک این عزیزان ، امیدواریم هر چه سریع تر در سلامتی کامل به آغوش خانواده و دوستان خود بازگردند.

 

١٧ توصیه مهم و زمستانی فدراسیون به کوه نوردان / ایمنی را رعایت کنیم:
ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان کارگروه پزشکی، جستجو و نجات فدراسیون کوه نوردی اعلام نمود:
نظر به بارش‌های کم سابقه و غیر متعارف برف در اکثر مناطق مرتفع و کوهستانی کشور، کاهش شدید دما و نیز افزایش احتمال وقوع حوادث به ویژه ریزش بهمن در شیب‌ها و دامنه‌های کوهستانی و با توجه به تعطیلات ۲۲ بهمن و اوج صعودهای زمستانی کوه‌نوردان؛ بخش جستجو و نجات فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی لازم می‌داند توصیه های ذیل را به کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به صعودهای زمستانی می نماید:

۱- توجه داشته باشید که بسیاری از شیب های کوهستانی کشورمان، استعداد لازم برای تولید بهمن را دارا هستند اما به دلیل عدم بارش کافی ممکن است سالها هیچگونه خطری ایجاد نکنند. این شیبها در شرایط فعلی میتوانند خطرآفرین بوده و موجب ریزش بهمن شوند(سابقه ریزش بهمن در سالهای گذشته و خاطره تلخ درگذشتگان بدلیل سقوط بهمن هیچگاه از ذهن کوه‌نوردان بیرون نخواهد رفت).
۲- قبل از عزیمت به مناطق کوه‌نوردی از شرایط آب و هوایی منطقه اطلاعات کافی را کسب کرده باشند.
۳- تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته و در صورت همراه نداشتن لوازم کافی از صعود به ارتفاعات جدا پرهیز نمایند.
۴- شماره تلفن های ضروری منطقه همچون هلال احمر۱۱۲، آتش نشانی۱۲۵، نیروی انتظامی۱۱۰، راهنمایان کوهستان و پناه گاه های منطقه را همراه داشته باشید تا در صورت ضرورت مورد استفاده قرار گیرد.
۵- همراه داشتن تجهیزات نجات در بهمن برای گروه های کوه‌نوردی از ملزومات ضروری صعودهای زمستانی است.
۶- اعضاء تیم ها از اطلاعات کافی خطرات کوهستان و خصوصا بیماری های شایع در ارتفاعات و پزشکی کوهستان مطلع بوده و حداقل دوره های آموزشی مقدماتی پزشکی کوهستان را گذرانده باشند.
۷- در پناهگاه‌ها و قرارگاه‌های فدراسیون کوه‌نوردی کلیه مشخصات تمام افراد تیم و سرپرست تیم شامل نام و نام خانوادگی، نام گروه یا هیئت و شهرستان، تلفن‌های خود و وابستگان(جهت تماس ضروری) و مسیر صعود و برگشت خود و سایر اطلاعات ضروری را در دفتر پناهگاه ثبت نمایند.
۸- زمان بندی مناسب جهت به پایان رساندن برنامه قبل از تاریکی هوا (بهترین زمان اقدام به بازگشت: ساعت ١٣) داشته باشند.
۹- وسایل ضروری کوه‌نوردی شامل: مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنـایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه ای کوهستان، کمکهای اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی، گوشی همراه که بتواند در مواقع ضرورت به شما کمک کند را فراموش نکنید.
۱۰- بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاهها، مناطق بهمن خیز، مناطق با احتمال ریزش سنگ و …) اشراف داشته باشید.
۱۱- از صعود انفرادی پرهیز نموده و همراه با گروه و افراد مجرب به کوه‌نوردی بپردازید.
۱۲- از اجرای برنامه‌هایی که فراتر از توانایی جسمی، فنی و روحی است پرهیز نمایید.
۱۳- از رفتن به ارتفاعات تا ۷۲ ساعت پس از بارش برف (به لحاظ احتمال ریزش بهمن) خودداری نمایید.
۱۴- از لباسهایی با رنگهای واضح (قرمز، زرد و فسفری) استفاده نمایید.
۱۵- به علائم هشدار دهنده، تابلوهای راهنمای مسیر، هشدارهای افراد مجرب، امدادگران و افرادی که از ارتفاع برمی گردند توجه نمایید.
۱۶- آموزش های کوه‌نوردی و اصول اولیه کوهپیمایی، پزشکی کوهستان و . . . را در گروه ها، هیئت ها و باشگاهها کوه‌نوردی معتبر فراگیرید.
۱۷- نظافت و پاکیزگی در پناهگاه‌ها و مسیرهای صعود از اصول اولیه «کوه‌نوردی مسئولیت‌پذیر» است و لذا از کلیه کوه‌نوردان خواهشمند است مسائل زیست محیطی را بطور جدی رعایت فرمایید.

 

آغاز به‌کار ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان قله «دماوند»:

به گزارش بخش جستجو و نجات کوهستان فدراسیون؛ هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان «مازندران» توسط بخش جستجو و نجات کوهستان آن هیئت و به منظور اطلاع رسانی، پیشگیری و تسریع در امداد رسانی کوه‌نوردان، از ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۹ بهمن ۹۴؛ ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان قله «دماوند» در زمستان امسال را دایر نموده است.

 

پایان مسابقات کوه‌نوردی با اسکی جام جهانی سوئیس:

1973-main-155598662

به گزارش سایت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ؛ رقابت‌های کوه نوردی با اسکی جام جهانی سوئیس با برگزاری مسابقات ماده «ورتیکال» و قهرمانی «کلین جورنت» اسپانیایی به پایان رسید و ورزشکاران سوئیس و آلمان در رده های دوم و سوم ایستادند. در این ماده از کشورمان ابوالفضل ساوه ای در رده ۴۷ ، حسین کلهر رده ۵۱ و حسین صالحی در رده ۵۴ قرار گرفتند. این مسابقات با حضور ۶۵ ورزشکار برگزار گردید. همچنین در مسابقات SprintRace نیز ابوالفضل ساوه ای در رده ۵۴ و حسین صالحی در رده ۵۹ قرار گرفتند. مسابقات SprintRace نیز با حضور ۷۰ ورزشکار انجام گرفت. در این ماده ورزشکار ایتالیایی اول و ورزشکاران سوئیسی به مقامهای دوم تا چهارم دست یافتند. 

 

«عضو فدراسیون شوید » سامانه‌ی عضوگیری رسماً راه اندازی شد:

1983-main-702307454

سایت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ؛
به آگاهی می‌رساند؛ عضویت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی بر روی سایت فدراسیون فعال شده است و تمامی امور آموزشی مربیان، مدرسان و کارآموزان از سال آینده تحت وب انجام خواهد پذیرفت. لذا کوهنوردان جهت دریافت User می‌بایست نسبت به عضویت در سایت فدراسیون اقدام نمایند. شایان ذکر است کارت عضویت نیز از سال ۱۳۹۵ فعال خواهد شد. ضمناً درخواست حکم صعود قلل نیز از تاریخ این بخشنامه فقط از طریق عضویت و سایت فدراسیون انجام خواهد شد .

 

از ۲۹ بهمن؛ اجلاس فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی به میزبانی ایران:

4WYUA20zNe

سایت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ؛ اجلاس فدراسیون جهانی سنگ نوردی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور رئیس فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی و اعضای مجمع جهانی برگزار می شود. به گزارش روابط عمومی و بین الملل فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی؛ باتوجه به میزبانی کشورمان در یازدهمین اجلاس فدراسیون جهانی سنگ نوردی تاکنون حضور ۶۲ میهمان خارجی از ۲۸ کشورجهان قطعی شده است. این اجلاس طی روزهای ۲۹ بهمن لغایت ۲ اسفندماه در هتل استقلال تهران برگزار خواهد شد.

 

نمایش فیلم با هدف کمک به محیط‌ بان دنا:

dena-film

کوه نامه ؛ با فراهم شدن امکان مصالحه با شاکیان دو محیط‌بان منطقه‌ حفاظت‌شده‌ دنا، طبیعت دوستان ، دوست داران محیط زیست و خیرین تلاش خود را بر تامین مبلغ وجه‌المصالحه قرار داده اند.
در همین راستا روز جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ در تهران نمایش فیلم با هدف کمک به محیط‌بانان دنا انجام خواهد شد.
درآمد حاصل از بلیط فروشی این فیلم برای آزادی محیط بان دربند دنا ( غلامحسین خالدی) صرف خواهد شد.
نمایش فیلم پرویز، به کارگردانی مجید برزگر
زمان : جمعه ۳۰بهمن، ساعت ۱۷
مکان : تالار ایوان شمس
نشانی : تهران- میدان فاطمی، خیابان شهید گمنام، ابتدای بزرگراه کردستان

 

«هیمالیا»و نجات پس از ۶ روز زیر بهمن: !

tLgnDWvxNr

کوه نوشت ؛ تیم‌های جست‌وجو و نجات ۶ روز بعد از آنکه سقوط بهمن منجر به مفقود شدن ۱۰ سرباز هندی شده بود توانستند یکی از آنها را زنده پیدا کنند!
به نوشته رویترز؛ یک تیم امداد و نجات هندی با جست‌وجو در منطقه کشمیر رشته کوه‌های هیمالیا توانستند یک سرباز مفقود شده را از عمق ۸ متری زنده بیرون بکشند. «ناردندرا مودی» نخست وزیر هند ضمن ملاقات از این سرباز که در یک بیمارستان متعلق به ارتش بستری است گفت همه مردم هند برای زنده بودن وی دعا کردند‍!
یک هفته پیش از این؛ ۱۰ سرباز هندی که در کوه‌های هیمالیا به سر می‌بردند زیر بهمن گم شدند و تیم‌های جست‌وجو در تلاش برای یافتن آنها بودند. از میان این ۱۰ سرباز فقط یک نفر یافت شده است و گروه‌های امدادی بر این باورند که دیگر سربازان جان خود را از دست داده‌اند.

 

آخرین خبر از نانگاپاربات ؛ انصراف دانیل ناردی:

540 (2)

 باد شدید در شب ستاره باران نانگاپاربات

وبلاگ کوه نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ بهمنی که از مسیر سال ۱۹۷۸ مسنر به پایین سرازیر شد تقریبا تا کمپ یک مسیر کینشوفر رسید. کولاک ناشی از این بهمن ثابت گذاری های کمپ یک را از بین برد اما چادر این کمپ سالم باقی مانده است.

540 (3)

 

نانگاپاربات زمستانی در کمپ اصلی محدود شده زیرا باد شدید مانع از هرگونه فعالیت شده است، رخ دادهای هفته گذشته از این قرار می باشد:
الف – تومک مکیوویچ در حال تلاش برای بازگشت به کوهستان است
ب – دانیل ناردی اکسپدیشن را رها کرد
ج – انتظار در کمپ اصلی جبهه دیامیر بدون پنجره قابل پیش بینی برای صعود به قله ادامه دارد
بازگشت تومک

540 (1)

تومک مکیوویچ در کنار الیزابت روول هفته آخر ژانویه از ارتفاع ۷۳۰۰ متری مسیر مسنر – آیسندل به کمپ اصلی برگشت و به اکسپدیشن خود خاتمه داد. در حالیکه الیزابت به فرانسه پرواز کرد و به کار خود برگشت تومک در چیلاس باقی ماند و انتظار می رود در این هفته وارد کمپ اصلی شود با این حال اعتصاب خدمه هواپیمایی بین المللی پاکستان موجب گرفتاری و باقی ماندن این کوه نورد لهستانی در پاکستان شد بنابراین به جای برگشت به اسلام آباد او تصمیم به بازگشت به نانگاپاربات دارد، مجوز صعود او تا ۲۲ فوریه اعتبار دارد، در حال حاضر او مشغول جمع آوری مبالغی برای هزینه برنامه و اخذ مجوز ورود دوباره به کمپ اصلی است.
پایان تلاش دانیل ناردی
در میان شرایط جوی بد و اختلاف نظرهای مداوم با همنوردان، دانیل ناردی اکسپدیشن خود را پایان یافته اعلام کرد و در حال حاضر در راه اسلام آباد است. ” بعد از ادامه شرایط جوی بد و عدم توافق با تیم، تصمیم گرفتم به اکسپدیشن نانگاپاربات خاتمه دهم، من بین ۵ تا ۷ فوریه امیدوار به پنجره هوای خوب و انجام آخرین مرحله هم هوایی با شب مانی در کمپ ۳ و ارتفاعات بالاتر بودم اما متاسفانه بجای باز شدن، این پنجره بیشتر بسته شد، به خودم قول داده بود نظیر سال گذشته که بعد از سه ماه تلاش زحماتم بر باد رفت، اجازه ندهم همین شرایط تکرار شود.
چهار نفر در کمپ اصلی دیامیر

540

آلکس تکسیکون، علی سدپارا، تامارا لانجر و سیمونه مورو در کمپ اصلی باقی مانده اند. این چهار نفر برای صعود از مسیر کینشوفر در شرایط خوب، در کنار یکدیگر خواهند بود. آنها قبل از حمله به قله قصد دارند در کمپ ۳ و یا کمی بالاتر برای هم هوایی شب مانی داشته باشند. ایگونه ماریزکورنا از کمپ اصلی نوشته: ” این روزها هوای کمپ اصلی آفتابی تر از روزهای گذشته است اما هر روز وزش باد شدید امکان هرگونه تلاش را از کوه نوردان سلب می کند. در حال حاضر آنها فقط تا کمی بالاتر از کمپ یک صعود می کنند و تا به حال موفق شده اند که مسیر را تا یخچال باز کنند و بحث عمده آنها پیش بینی شرایط جوی است.
هیچ گونه بروزرسانی از سمت روپال وجود ندارد
تیم رویای نانگا به لهستان برگشته، کوه نورد امریکایی کلئو با سه همنورد نپالی خود تنها کوه نوردان کمپ اصلی این جبهه هستند، هیچ خبری از پیشروی این تیم در دسترس نمی باشد.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم -شماره۱۷۰ -تاریخ ۹۴،۱۱،۲۵)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    سپاس ازشما.همواره سرافراز برفراز باشید.

  2. محمد اسماعیلی می گوید:

    سرکار خانم محمودی
    درود و سپاس از زحمات شمادرارائه هفته نامه.
    شماره۱۷۰ با مطالب متنوع و جالب عالی وخواندنی است.
    طلسم صعود زمستانی نانگاپاربات امسال هم با باز نشدن پنجره هوای مناسب گویاشکسته نشده باقی میماندالبته امیدواری کریستف ویلیچکی برای پایان کار نانگا برای امسال هم باید دلیلی داشته باشد،از جهانی که انسانها اینگونه گام به گام برای رسیدن به هدف تلاش می کنند باید به خود ببالیم،به یاد پاسخی از “مالوری”می افتم هنگامی که خبرنگاری از او سئوال کرد چرا تلاش می کنید اورست رافتح کنید؟و او گفت: برای اینکه اون اونجاست!.

  3. سروش معمار می گوید:

    خانم محمودی عزیز، از تلاشهای شما جهت تهیه و تنظیم هفته نامه های باشگاه سپاسگزارم، خواندن مطالب متنوع، نکات و برنامه های اجرا شده به صورت یکجا بسیار تاثیرگزار و لذت بخش است. همیشه شاد و سلامت باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید