هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۶۸ – تاریخ ۹۴،۱۱،۱۱)

ارسال شده توسط در 31 ژانویه 2016 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
  سال چهارم             شماره۱۶۸            تاریخ ۹۴،۱۱،۱۱

اعتراف به ناتوانی بزرگترین توانائی است. «ناپلئون بناپارت»

nature-cloude-mountain-snow-wallpaper-37690

 

نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۱۱،۶:
سی و هشتمین نشست هفتگی اعضا برگزار شد .
این نشست اختصاص به ارائه دو گزارش برنامه داشت .
صعود قله خوان کهار همراه با عکس توسط علیرضا قره داغی و کلون بستک همراه با عکس و فیلم توسط رحیم بیضاوی.
سپس طبق روالی که در پیش گرفته شده توسط مسئول باشگاه ، جلسه پرسش و پاسخ با ایشان ادامه پیدا کرد .
همچنین مسئول باشگاه کتاب واژه نامه تخصصی کوهنوردی و سنگ نوردی نوشته امین معین را که در خانه کوه‌نوردان رونمایی شده بود ، به اعضا معرفی کرد.

 

تبریک تولد:
روزهای هفته گذشته مصادف با تولد دو نفر از اعضای باشگاه بود.
۶ بهمن یوسف جعفری و ۱۰ بهمن حمید محمودی ، عضو پایدار و همیالیانورد باشگاه بود. ضمن عرض تبریک ، آرزوی سلامتی روز افزون برایشان داریم.

 

اعضای جدید باشگاه :
هفته گذشته آقایان رضا غلامی ، پویان حیرت پور و علی ابراهیمی عضو باشگاه شدند. ضمن خوش آمدگویی ، آرزوی صعودهای امن و موفق در کنار هم نوردانشان داریم.

 

صعود زمستانی قله سرکچال ۱:

IMG_0925

برنامه جمعه گذشته ۹ بهمن ۹۴ صعود قله سرکچال بود که با توجه به حجم برف و عدم زمان کافی ، قله سرکچال ۱ صعود شد . این برنامه با حضور ۳۱ نفر اجرا گردید .

 

اخبارجام جهانی یخنوردی ایتالیا و راه یابی «محمد رضا صفدریان» به مرحله فینال ماده سختی مسیر جام جهانی

1927-main-597294136

بنا به گزارش سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛
مرحله مقدماتی جام جهانی یخنوردی ایتالیا در شهر رابینستن با حضور بیش از ۷۰ ورزشکار مرد و زن در مرحله مقدماتی رشته لید آغاز گردید و سه ورزشکار کشورمان به نیمه نهایی راه یافتند . در رده بانوان زینب کبری موسوی با رتبه دهم و در رده آقایان مسعود زینالی با رتبه هفتم گروه ۱ و محمد رضا صفدریان با رتبه سوم گروه دوم به نیمه نهایی راه یافتند. نتایج سایر شرکت کنندگان کشورمان به شرح زیر می باشد: …

گروه اول
مسعود زینالی ۷
مجتبی ثقفی ۱۸
سعید محمودی ۲۲
گروه دوم
محمد رضا صفدریان ۳
مجتب هاشمی ۲۰
مهدی پهناور ۲۸
بانوان
زینب کبری موسوی ۱۰
شبنم اسدی ۳۱
در مرحله نیمه نهایی با راه یابی محمدرضا صفدریان به فینال بخش مردان همراه بود. در این بخش صفدریان با رتبه هشتمی جهان در کنار ورزشکارانی از اسلونی، سوئیس، روسیه و کره جنوبی از ساعتی دیگر به رقابت خواهد پرداخت. در این رقابتها مسعود زینالی به عنوان هفدهم دست یافت. همچنین در بخش بانوان زینب موسوی نیز با عنوان پانزدهم به کار خود پایان داد.

 

فراخوان سومین دوره مسابقات اسکی کوهستان جام فجر:
سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛
به آگاهی می‌رساند:کارگروه مسابقات و لیگ این فدراسیون در نظر دارد سومین دوره مسابقات اسکی کوهستان جام فجر گرامی
داشت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به میزبانی استان البرز به شرح زیر برگزار نماید …
– زمان پذیرش و ثبت‌نام: پنجشنبه ۲۹ بهمن ۹۴؛ ساعت ۱۴ تا ۱۸ ـ جلسه فنی ساعت ۱۹
– مکان پذیرش: کیلومتر ۶۰ جاده کرج ـ چالوس، نساء، مدرسه شهدای جاده چالوس
– زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۲۹ و جمعه ۳۰ بهمن ۹۴
– پایان مسابقه: جمعه ۳۰ بهمن ۹۴
– مدارک مورد نیاز:
• معرفی‌نامه‌ از هیأت استان، نهادها، سازمان‌ها، گروه‌ها و باشگاه‌ها
• اصل و کپی کارت بیمه ورزشی سال جاری
• اصل و کپی کارت ملی
• گواهی صحت و سلامت از پزشک و تأییدیه هیأت پزشکی استان (حداکثر ۷۲ ساعت قبل مسابقه)
• دارا بودن ۱۶ سال تمام در زمان مسابقه
• یک قطعه عکس ۴×۳
• اصل فیش واریزی به مبلغ ۱۳۰۰۰۰۰ (یک میلیون و سیصد هزار) ریال به حساب شماره ۰۱۰۶۰۰۸۱۱۴۰۰۲ بانک ملی، شعبه پیام انقلاب اسلامی، کد ۹۸، به نام فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی (جهت اسکان و تغذیه)
– لوازم و تجهیزات موردنیاز در طول مسابقه:
– کارت شناسایی، پوشاک مناسب فصل (حداقل دو لایه پوشاک به تن و یک لایه بادگیر داخل کوله)، یک جفت اسکی و فیکس مخصوص اسکی کوهستان، کفش اسکی کوهستان، یک جفت باتوم، یک جفت پوست، کلاه کاسک،کلاه یا هدبند،عینک ضد UV، بهمن یاب (DVA)، میل سونداژ، بیل برف، هارنس، یک جفت دستکش، کوله پشتی، طنابچه خودحمایت (دو عدد)، کارابین ساده (دو عدد)، کیت کمک‌های اولیه
– توجه:
ـ جوایز این دوره از مسابقه علاوه بر مدال و حکم قهرمانی به شرح زیر می‌باشد.
ـ نفر‌اول: مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال
ـ نفر دوم: مبلغ ۷۰۰۰۰۰۰ ریال
ـ نفر سوم: مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰ ریال
ـ در این دوره از مسابقه معاینه پزشکی نیز انجام و از حضور افراد فاقد آمادگی جسمانی لازم ممانعت به عمل خواهد آمد.
ـ رعایت کامل قوانین این دوره از مسابقات توسط شرکت‌کنندگان الزامی است.
ـ ضروری است تمام ورزشکاران با آمادگی کامل در این دوره از مسابقات شرکت نمایند.
ـ در این دوره از مسابقه آزمایش دوپینگ نیز اخذ خواهد شد.
ـ متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با آقای سیرایی تماس حاصل نمایند.
شماره تماس آقای سیرایی: ۰۹۱۹۹۱۱۸۱۵۳
مقتضی است تمامی هیأت‌های کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان نسبت به اطلاع‌‌رسانی مراتب مذکور در سطح استان اقدام و حداکثر تا تاریخ ۲۵ بهمن ماه ۹۴ اسامی افراد را به فدراسیون ارسال نمایند.
شماره ۶۴۴۶ تاریخ ۶ بهمن ۹۴

 

نفرات برتر شانزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر / سرطناب مردان و زنان:

1904-main-1555127986

به گزارش سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛ در جریان شانزدهمین دوره رقابت های سنگ نوردی جام فجر که به میزبانی استان سمنان در رشته سرطناب مردان و زنان برگزار شد، نفرات اول تا سوم مشخص شدند. بدین ترتیب؛
احمد سلگی از همدان به مقام قهرمانی رسید،

غلام علی برات زاده از شرکت کسا نایب قهرمان شد

و خسرو هاشم زاده نیز از شرکت کسا بر سکوی سوم ایستاد .

همچنین در رشته سرطناب در بخش زنان (رده سنی آزاد) که در سالن غدیر شهر سمنان برگزار شد؛ ۸ سنگ نورد به مرحله فینال این مسابقات به شرح ذیل راه یافتند:

شقایق اسکندری از طبیعت دوستان پارسیان 

الناز رکابی از باشگاه داوودی تهران  

مینا آرمیده از قم  

فرناز اسماعیل زاده از طبیعت دوستان پارسیان  

سیده افسانه میراحمدی از اصفهان  

سیما سلطانی از قم

معصومه رجبعلی از باشگاه داوودی تهران  

راحیل رمضانی از همدان

 

گزارشی از برگزاری دومین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران:

1906-main-1550257070

سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ؛
دومین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران روز سه شنبه ۶/بهمن/۹۴ راس ساعت ۸٫۳۰ صبح در ایستگاه ۶۴ آتش نشانی ولنجک با حضور آقایان نائب پور رییس ایستگاه ۶۴، قیدی و علیوردی نمایندگان تله کابین توچال و خسروی مسئول امداد و نجات هلال احمر، دکتر مساعدیان مسئول بخش جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی و علی عسگری مسئول ایمنی بخش جستو ونجات کوهستان تشکیل گردید. در این جلسه موضوعات متعددی در زمینه راهکارهای ارتقای ایمنی کوهنوردان و کوهپیمایان ارتفاعات شمالی تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت …

تردد روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر تنها از ورودی ولنجک و توچال در روزهای آخر هفته و استفاده حدود ۴۰۰ نفر در ساعت از تله کابین و ورود کوهنوردان مسیرهای مختلف کوهنوردی و کوهپیمایی در منطقه توچال، شرایط موجود انتقال کوهپیمایان بوسیله تله کابین به ارتفاع ۳۸۵۰ متری ایستگاه ۷ و خطرات ناشی از دستیابی به چنین ارتفاعی در زمانی کوتاه مستلزم سیستمی کارا و دقیق در امر امداد و نجات کوهستان است؛ بدیهی است با این حجم گردشگر و کوهنورد هیچ ارگانی به تنهایی قادر به ارائه خدمات پیشگیری و امدادی نخواهد بود و این امر تنها با همکاری بخشهای مختلف امکان پذیر می باشد.
لذا با توجه به مصوبات اولین جلسه این کمیسیون، پیرامون مسائل ایمنی، امداد و نجات کوهستان در محدوده توچال و مشکلاتی که جهت امدادرسانی وجود داشت و همچنین تردد کوهنوردان، امدادگران و اعضاء ستاد اطلاع رسانی موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفت:
۱٫ با توجه به اهمیت زمان در عملیات های امداد رسانی مقرر گردید با هماهنگی های انجام شده و همکاری تله کابین توچال تردد امدادگران پرتلاش آتش نشانی جهت امداد و نجات موثر و بموقع با خودروهای امداد در زمان عملیات تسهیل گردد.
۲٫ همچون گذشته همکاری لازم در خصوص امداد رسانی و اسکان موقت کوهنوردانی که در مسیر های تله کابین توچال دچار شرایط بحرانی می شوند انجام گردد.مقرر گردید روشن شدن تله کابین در ساعات غیر اداری و امداد رسانی زمانی صورت پذیرید که امدادگران مسئول از طرف ارگانهای امدادی مشخص شده تایید نمایند که مصدوم نیاز به حمل اضطراری توسط تله کابین دارد.
۳٫ مقرر گردید همکاری های لازم و آموزش امدادگران در خصوص عملیات امداد بوسیله اسکی جهت سرعت عمل بیشتر برای امدادگران آتش نشانی صورت پذیرد.مقرر گردید که تردد نیروهای “ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان” با لباس های متحد شکل و داشتن کارت ستاد اطلاع رسانی که مهر هیئت یا فدراسیون کوهنوردی را داشته باشد با سهولت بیشتری انجام گیرد. لازم است اعضاء ستاد در ساعات اولیه از امکانات تله کابین استفاده نمایند.
۴٫ قرار گردید همکاری های مستمر طی جلسات آتی بین آتش نشانی و هلال احمر، شهرداری ناحیه کوهستان و فدراسیون کوهنوردی جهت کمک رسانی به حادثه دیدگان ارتفاعات شمالی تهران صورت پذیرد.

 

پایانِ هفته پرحادثه‌ در «دماوند» . . . یک کشته و سه مصدوم:
کوه نوشت ؛ رئیس جمعیت هلال احمر آمل با اشاره به جان دادن یک کوه‌نورد در قله دماوند بر اثر پدیده هیپوترمی و تماس طولانی مدت با هوای سرد، گفت: سه کوه‌نورد دیگر در همین منطقه نجات یافتند.
«جمشید نیک‌زاد» اظهار کرد: با توجه به سرمای هوا، بارش برف و کولاک در ارتفاعات صعود کوه‌نوردان به قلل مرتفعی همانند دماوند خطرات زیادی را به همراه دارد. وی افزود: طی روزهای پایانی هفته گذشته دو حادثه کوه‌نوردی در ارتفاعات قله دماوند باعث جان‌باختن یک کوه‌نورد به همراه مجروح شدن سه ورزشکار دیگر شد.
رئیس جمعیت هلال احمر آمل بیان کرد: در پی تماس تلفنی از فدراسیون کوه‌نوردی به مرکز ۱۱۲ خبری مبنی بر هیپوترمی یک کوه‌نورد ایرانی به نام «محسن برزگر» مخابره شد. این مسئول یادآور شد: هیپوترمی کاهش خطرناک دمای بدن است که معمولا در اثر تماس طولانی مدت با هوای سرد ایجاد می‌شود و به صورت اتفاقی روی داده و در آن دمای پائین‌تر از دمای طبیعی بدن حاکم می‌شود.
«نیک‌زاد» با اعلام اینکه این مسئله در ارتفاع ۵ هزار و ۲۰۰ متری قله آبشار یخی اتفاق افتاد، تصریح کرد: این کوه‌نورد در حال برگشت از قله دماوند بود که در منطقه آبشار یخی دچار هیپوترمی شدید شد البته با توجه به درخواست کمک تیم امداد و نجات و آماده‌سازی تجهیزات و موقعیت‌سنجی، پس از تحقیقات لازم، تصمیم به درخواست بالگرد امداد و نجات گرفته شد.
وی ادامه داد: با توجه به انجام عملیات احیای قلبی و ریوی توسط همراهان، این کوه‌نورد جان داده و پیکرش از بارگاه سوم قله دماوند منتقل شد. رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل افزود: در حادثه‌ای دیگر به وسیله تماس تلفنی برای نجات کوه‌نوردی به‌نام «مسلم حسین‌پور» در فاصله ۴۰۰ متری بارگاه سوم درخواست کمک شد که این فرد درگیر بوران و برف شدید شد. این مسئول بیان کرد: بلافاصله پس از اطلاع‌رسانی به وسیله تماس تلفنی نجاتگران در قالب یک تیم جست‌وجو نجات به سمت منطقه گوسفندسرا قله دماوند اعزام شدند.
«نیک‌زاد» با اشاره به شرایط بد جوی، افزود: امدادگران به کمک کوه‌نوردانی از خراسان مصدوم را نجات دادند و با درخواست از مرکز EOC بالگرد جمعیت هلال احمر برای انتقال در بارگاه سوم مصدوم اعزام شد.
وی با اشاره به نجات دو مصدوم دیگر این حادثه در ارتفاع ۵ هزار و ۴۰۰ متری، بیان کرد: «حامد حاجی‌زاده» و «میثم رودکی» از دیگر مصدومان بودند که به بیمارستان میلاد تهران انتقال داده شدند.
«بنیک‌زاد» با اشاره به عملیات ۱۹ ساعته برای این دو حادثه کوه‌نوردی، گفت: این عملیات با تلاش ۱۰ نجاتگر، یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودروی کمک‌دار انجام شد که کوه‌نورد متوفی پس از تحویل به پاسگاه رینه لاریجان، به سردخانه سازمان آرامستان شهرداری آمل منتقل شد.

 

اخبار نانگاپاربات(برگرفته از وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه)
انصراف تیم سوم نانگاپاربات(دوشنبه ۵ بهمن ۹۴ مصادف با ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶):

np-invernal-2015_justice-7500 تیم کشور لهستان در سمت روپال 

از پنج تیمی که در این فصل در حال تلاش روی نانگاپاربات هستند فقط دو تیم باقیمانده، تیم بین المللی به سرپرست آلکس تکسیکون که روی مسیر کینشوفر در حال تلاش است و تیم سیمونه مورو که روی مسیر مسنر تلاش می کند. این خبر هنوز به طور قطعی تایید نشده زیرا امکانات ارتباطی تیم رویای نانگا (عدالت برای همه) محدود است اما به نظر می رسد که تیم لهستانی ها به سرپرستی مارک کولونفسکی تصمیم به ترک نانگاپاربات و بازگشت به خانه را دارد. دلایل اصلی آنها فقدان منابع مالی و هفته ها انتظار برای ورود پنجره شرایط جوی خوب است.
قبلا اطلاعات دریافتی حاکی از این بود که روز شنبه آنها از قدمگاه مازنو در ارتفاع حدود ۷۵۰۰ متری مسیر شل عبور کرده اند، دهها متر بالاتر از حدی که تومک مکیوویچ و الیزابت روول در مسیر هرمان بوهل به آن دست یافته بودند. قرار گرفتن در معرض سرمای شدید و عدم تحمل ارتفاع بالا در نهایت این دو نفر را مجبور به ترک کوهستان کرد.
فقط دو تیم باقیمانده

تیم بین المللی متشکل از آلکس تکسیکون، دانیل ناردی و علی سدپارا که روی مسیر کینشوفر تلاش می کند موفق شده است تا کمپ ۳ به ارتفاع ۶۷۰۰ متر را ثابت گذاری کند و در حال حاضر در کمپ اصلی بسر می برد، آنها با سیمونه مورو و تامارا لانجر ملاقات داشته و تجربیات و دیدگاههای خود را به اشتراک گذاشته اند. پیش بینی شرایط جوی ورود باد شدید را اعلام کرده که احتمالا حدود ۱۰ روز یا بیشتر در نانگاپاربات باقی خواهد ماند، بنابراین آنها از عدم فعالیت، تحمل سرما و آنچه که بر سر ثابت گذاری ها خواهد آمد ناراحت هستند. آنها با شرایط بسیار پیچیده ای به دلیل یخ زدگی مسیر مواجه هستند و ارزیابی گزینه های بعدی نیز نتیجه ای نداشته اشت.
سیمونه مورو و تامارا لانجر امسال هنوز به ارتفاع ۷۰۰۰ متر نرسیده اند و بطور کلی این پنج کوه نورد تصمیم دارند که در زمان انتظار برای بهتر شدن شرایط جوی در کمپ اصلی به پارو کردن برف خود را مشغول کنند تا ببینند آیا امسال اولین صعود زمستانی نانگاپاربات امکان پذیر خواهد شد یا خیر.

 

وقفه ای طولانی برای تیم های نانگاپاربات(سه شنبه ۶ بهمن ۹۴ مصادف با ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶):

540 (4)

خلاصه خبر:
یک دوره طولانی کولاک شدید، بارش سنگین برف و وزش بادی که بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است، نانگاپاربات را در برگرفته، تا ۴ فوریه شرایط جوی تغییری نخواهد کرد. کوه نوردان در حال حاضر در حال مبارزه با این شرایط بد در کمپ اصلی هستند. دو تیم تا به حال این کوهستان را ترک کرده و گزارش شده که تیم سوم هم در روزهای آینده همین کار را خواهد کرد بنابراین در سمت دیامیر احتمالا دو تیم ادغام خواهند شد.
مشروح خبر:

540

آلکس تکسیکون، علی سدپارا و دانیل ناردی به خوبی برای حمله به قله به محض اینکه شرایط جوی اجازه دهد، آماده می باشند. آنها ثابت گذاری را تا ارتفاع ۶۷۰۰ متر به پایان رسانده اند و تجهیزات را به کمپ ۳ منتقل کرده و نسبتا هم هوا شده اند. تکسیکون گفته: ” اگر شرایط تغییر نکند از کمپ ۳ به بعد نیازی به هیچگونه ثابت گذاری از ارتفاع ۶۷۰۰ متر تا قله نمی باشد. ما مسیر را به خاطر سپرده ایم، می دانیم چه مقدار و چه طنابی در هر بخش داریم. با تمام قوا برای حمله به قله آماده هستیم فقط نیاز به خوش شانسی از لحاظ آب و هوا داریم امیدوار هستیم که این فرصت را به ما بدهد”.
تغییر احتمالی در برنامه ها
سیمونه مورو و تامارا لانجر به هدف صعود از مسیر مسنر- مسنر، آیسندل – توماست وارد کمپ اصلی جبهه دیامیر شدند. آنها چند هفته پیش کمپ ۲ را برقرار کردند اما موفق نشدند پیشروی بیشتری داشته باشند. (سیمونه قصد داشت قبل از حمله به قله بالاتر از کمپ ۴ برود) در آخرین بروزرسانی، دومینیک اشزپانسکی روزنامه نگار لهستانی مستقر در کمپ اصلی نانگاپاربات گزارش داده که این دو کوه نورد ایتالیایی ۲۵ ژانویه به بالا رفتند تا کمپ های نصب شده را جمع آوری کنند. آنها براین باورند که شاید استراتژی خود را برای صعود به قله تغییر دهند هرچند خیال ندارند بلافاصله کوهستان را ترک کنند.
صرفنظر تیم “رویای نانگا” از صعود
تیم لهستانی ها به سرپرستی مارک کولونوفسکی به کمپ اصلی برگشته و گزارش کرده که تیم آنها به ارتفاع ۷۵۰۰ متری مسیر شل رسیده و احتمالا این آخرین تلاش آنها برای رسیدن به قله خواهد بود. با دوره ای طولانی از هوای بد و برنامه ریزی تیم برای بازگشت به لهستان در اوایل فوریه، گزارش خبرگزاری ها حاکی از آن است که تلاش دیگری در سمت روپال انجام نخواهد شد. هنوز اطلاعاتی به طور مستقیم از این تیم دریافت نشده است.
تومک و الیزابت به خانه برگشتند

540 (1)

تومک مکیوویچ و الیزابت روول ۲۳ ژانویه از ارتفاع ۷۲۰۰ متری به کمپ اصلی برگشتند. آنها برنامه ای برای حمله به قله و بررسی مسیر از ارتفاع ۷۵۰۰ متر تدوین کرده بودند. هدف آنها تراورس از سمت شمال شرقی به مسیر کینشوفر برای رسیدن به ارتفاع ۷۶۰۰ متر بود و از آنجا اقدام برای حمله به قله. به هر حال یخ زدگی و کمبود مواد غذایی و گاز آنها را مجبور به برگشت به کمپ ۴ کرد. آنها ۲۴ ژانویه کمپ اصلی را نیز ترک کردند.

 

یک تیم جدید وارد نانگاپاربات شد(جمعه ۹ بهمن ۹۴ مصادف با ۲۹ ژانویه ۲۰۱۶):

540 (3)

تیم کشور لهستان “رویای نانگا” به دلیل کمبود آذوقه و سایر منابع مجبور شد نانگاپاربات را ترک کند. آنها مسیر شل را تا ارتفاع ۷۳۰۰ متر باز کرده بودند. کوه نوردان باقیمانده به دلیل شرایط جوی بسیار نامساعد که انتظار می رود تا اواسط هفته آینده و شاید هم بیشتر ادامه پیدا کند، در کمپ اصلی ماندگار شدند در عین حال یک تیم جدید در سمت روپال وارد کمپ اصلی شده و کوه نوردان سمت دیامیر تصمیم گرفتند که همگی با هم روی مسیر کینشوفر تلاش کنند.
اخبار سمت روپال
تیم رویای نانگا کمپ اصلی را ترک کرده و در راه اسلام آباد است . اکسپدیشن آنها برنامه ریزی شده بود حدااکثر تا ۷ فوریه ادامه یابد با این حال به دلیل شرایط جوی بد و عدم وجود پنجره ای برای صعود به قله این تیم اوایل هفته شروع به عقب نشینی نمود. تعدادی از آنها امروز وارد پایتخت پاکستان شدند و مابقی برای انجام اموراتی دیگر در روستای تاریشینگ باقی ماندند. مارک کولونفسکی در مصاحبه ای با یکی از سایت های لهستانی گفته آنها تا ارتفاع ۷۳۰۰-۷۲۰۰ متر بیشتر پیشروی نداشته اند و آنطور که نقل قول شده به ۷۵۰۰ متر نرسیده اند.
زمانیکه مارک کولونفسکی و پاول دوناج در کوهستان بسر می برده اند تیمی جدید وارد کمپ اصلی روپال شده . او کلئو وایلدلیش بانوی برزیلی است که در امریکا بدنیا آمده، همراهان او سه شرپا هستند, پمبا شرینگ شرپا, تمبا بوته و داوا شرپا. گزارش شده که او قبل از اینکه راهی نانگاپاربات شود در نپال برنامه هم هوایی خود را انجام داده.
کلئو سالها پیش درگیر مجادلات متعدد کوه نوردی بوده و این بار نیز جامعه کوه نوردی پرسشی اخلاقی در ارتباط با این اکسپدیشن آغاز کرده که شدیدا متکی به کاری است که توسط کوه نوردان لهستانی روی مسیر شل انجام شده. این اولین اکسپدیشن زمستانی کلئو است وی قبلا در تابستان ۲۰۱۰ از سمت دیامیر روی نانگاپاربات تلاش کرده و آخرین بار در سال ۲۰۱۴ در K2 دیده شده
توضیح :

unnamed

به نظر می رسد لوتسه درست باشد، کلئو سال ۲۰۱۴ علیرغم ریزش بهمن در مسیر اورست و کشته شدن ۱۶ شرپا به صعود خود به لوتسه ادامه داد در همین زمان ونگ جینگ کوه نورد چینی بی اعتنا به این فاجعه با هلی کوپتر به کمپ ۲ اورست انتقال یافت تا از آبشار خوبمو صرفنظر کرده و به صعود خود به اورست ادامه دهد.

ادغام دو تیم در مسیر کینشوفر

540 (2)

آلکس تکسیکون و علی سدپارا مسیر را از کمپ اصلی تا یخچال
قبل از ورود طوفان با پرچم های قرمز علامت گذاری می کنند

 

سیمونه مورو و تامارا لانجر تایید کردند که استراتژی خود را در حمله به قله تغییر داده اند و به جای سمت شمال شرقی به تیم بین المللی مسیر کینشوفر پیوسته اند. تامارا اینطور توضیح داده : ” با تشکر از اطلاعات دریافتی از تومک و الیزابت در باره وضعیت برج های یخی که هر لحظه آماده سقوط بوده اند و بعلاوه تخته سنگ هایی که همینطور بیشتر و بیشتر می شده، ما تصمیم گرفتیم که به نیروهای مستقر در مسیر کینشوفر ملحق شویم، ما احساس شرمندگی می کنیم زیرا تیم تکسیکون قبلا اکثر ثابت گذاری ها را انجام داده و ما امکان شرکت در این تلاش را نداشته ایم اما من در اینجا متوجه شدم که هرگز رقابتی در کار نبوده و تیم های ما در این برهه از زمان به تیمی قوی تر تبدیل شده و ما دوستی ها را به اشتراک خواهیم گذاشت”
این دو کوه نورد ایتالیایی تمامی لوازم خود را از کمپ ۲ و زیر کمپ ۳ در سمت شمال شرقی در روز دوشنبه به پایین منتقل کردند.

 

کلئو کوه نورد جنجالی در نانگاپاربات(شنبه ۱۰ بهمن ۹۴ مصادف با ۳۰ ژانویه ۲۰۱۶):

unnamed (2)

ناگهان سر از نانگاپاربات درآورده، کلئونیس پاچکو که او را کلئو وایلدلیش می نامند با تیم شرپاهای خود در کمپ اصلی نانگاپاربات سمت روپال ایستاده تا تمامی حاضرین را شگفت زده کند. این برزیلی که شهروند ایالات متحده امریکا است حتی سعی نکرد که خبر صعود زمستانی نانگاپاربات را پنهان نگهدارد اما کسی منجمله خود من زیاد به این خبر توجهی نکردیم. تعداد معدودی که به آن توجه کردند احتمالا تصور کردند که این کوه نورد ۵۲ ساله برنامه خود را کنسل خواهد کرد. در نهایت او از کمپ اصلی سردرآورده که نسبتا دیر به نظر می رسد، زمانیکه تیم لهستانی ها “رویای نانگا” آماده ترک کوهستان از تلاشی بی ثمر بودند.
سه شرپا برای بازکردن مسیر
بدیهی است کلئو هم هوایی خود را در نپال انجام داده، سه شرپا او را همراهی می کنند، به درخواست من، سازماندهنده این اکسپدیشن، ادونچر تورز پاکستان گفته اعضای تیم پما شرینگ شرپا ۴۵ ساله، تمبابوته ۳۳ ساله و داواشرپا سنگی ۳۰ ساله همگی از منطقه سنخوواسابا در شرق نپال هستند که کلئو را حمایت خواهند کرد. از یک طرف گفته می شود آنها احتمالا از مزایای تلاش کوه نوردان تیم “رویای نانگا” استفاده خواهند کرد که قبلا مسیر شل را تا ارتفاع حدود ۷۳۰۰ متر آماده کرده و از طرفی دیگر شرپاها احتمالا به دلیل بارش برف طی این هفته، شروع به برف کوبی و باز کردن مجدد مسیر خواهند کرد.
نیمی از صعودهای کلئو تایید نشده!
شهرت کلئو در صحنه کوه نوردی چندان خوب نیست. این کوه نورد ۵۲ ساله در گذشته گاهی گفته هایش با حقیقت فاصله داشته، او ادعای صعود ۱۰ قله هشت هزارمتری را داشته که بعدا این تعداد را به ۸ صعود تقلیل داد و عاقبت فقط ۶ صعود مورد تایید قرار گرفته است. چوآیو در سال ۲۰۰۹، گاشربروم ۱ ، اورست و ماناسلو در سال ۲۰۱۰، کانچن جونگا در سال ۲۰۱۱ و دائولاگیری در سال ۲۰۱۲٫ ادعای او مبنی بر صعود آناپورنا در بهار سال ۲۰۱۲ هنوز در لیست تایید نشده های پایگاه خبری بانو الیزابت هاولی وقایع نگار افسانه ای صعودهای بلند نپال است. در پاییز سال ۲۰۱۲ کلئو ادعای صعود ماکالو را داشت اما اظهارات او به خانم هاولی آنقدر ضدو نقیض بود که حتی در لیست مواردی که مورد تایید نمی باشند نیز قرار نگرفت.
صعود به کمپ دو با هلی کوپتر
در بهار سال ۲۰۱۴ کلئو تیتر خبرهای جهانی کوه نوردی شد، او با کوه نورد چینی ونگ جینگ از کمپ اصلی اورست تا کمپ ۲ در ارتفاع ۶۴۰۰ متر با هلی کوپتر انتقال یافت، مسیر این دو نفر که یکی اورست و دیگر لوتسه بود تا اینجا مشترک بود. در آن زمان تمامی اکسپدیشن های تجاری ناچار به ترک کردن زودهنگام اورست شدند این کار به دلیل وقوع بهمن در آبشار خومبو بود که ۱۶ شرپا در ۱۸ آوریل جان خود را از دست دادند. حرکت این دو کوه نورد موجب بحث شدید در خصوص ایمنی باربرهای بومی ارتفاع شد. پس از خروج تمامی تیم ها دولت نپال مجوز پرواز به کمپ ارتفاع برای حمل تجهیزات این دو را صادر کرد اما به طور معمول هلی کوپتر فقط برای امدادرسانی مجوز پرواز در اورست را دارد. بعد از پرواز به کمپ ۲ ونگ جینگ و شرپای او در ۲۳ ماه مه به قله اورست صعود کردند اما کلئو بعدها گفت برای صعود به لوتسه تلاش چندانی انجام نداد.

 

جزئیاتی بیشتر از صعود زمستانی K2:

2010 11 04, International Mountaineering Summit 2010, IMS 2010, excursión Dolomitas,  Krzysztof Wielicki,  Simone Moro, y Denis Urubko.

 کریستف ویلیچکی ، سیمونه مورو و دنیس اروبکو

کریستف ویلیچکی کوه نورد پیشگام لهستانی با سه صعود زمستانی هشت هزارمتری در حال تلاش برای رهبری یک اکسپدیشن زمستانی به K2 است. سایت desnivel برای دومین بار با او در این رابطه گفتگو داشته و جزئیات بیشتری از این برنامه را در یک ویدیو منتشر کرده:
کریستف ویلیچکی طی دهه هشتاد میلادی اولین صعود زمستانی سه هشت هزارمتری را با موفقیت انجام داده، اورست، لوتسه و کانچن جونگا. بسیار به واقعیت نزدیک است که تیم بین المللی: آلکس تکسیکون، علی سدپارا، دانیل ناردی، سیمونه مورو و تامارا لانجر بتواند اولین صعود زمستانی نانگاپاربات را تحقق دهد در این صورت فقط K2 به عنوان آخرین چالش باقی می ماند و او می خواهد که برای نیل به این هدف کمک کند. او با چندین اسپانسر برای دریافت کمک مالی وارد مذاکره شده برنامه او ایجاد دو تیم برای عملیات پی در پی می باشد. تیم اول مسیر را برای تیم دوم آماده می سازد و تیم دوم که از قبل هم هوا شده مستقیم برای حمله به قله عازم خواهد شد. ویلیچکی مایل است هر دو تیم از میان بهترین کوه نوردان بین المللی انتخاب شوند او در باره این اکسپدیشن می گوید:
من فکر می کنم زمان بازگشتن به K2 فرا رسیده، سعی خود را خواهیم کرد. در حال سازماندهی این اکسپدیشن هستم زیرا امسال یک تیم قدرتمند ایتالیایی – اسپانیایی در حال تلاش روی نانگاپاربات است، بنابراین فقط K2 باقی می ماند و من فکر می کنم زمان صعود فرا رسیده. ما (لهستانی ها) دو بار در زمستان و روس ها یک بار روی این کوه تلاش کرده ایم اما هنوز در این فصل دست نخورده باقی مانده. تصور می کنم نه تنها لهستانی ها بلکه یک تیم بین المللی باید سازماندهی شود، باید در باره آن فکر کنم اما ابتدا باید حامی مالی داشته باشیم زیرا کمی پرهزینه است.
تصور من این است که از سمت پاکستان تلاش را انجام دهیم زیرا چینی ها هیچ گاه نمی دانند چه کار بزرگی می خواهد انجام شود و ارتباط برقرار کردن با مقامات چینی بسیار دشوار است، بنابراین بهترین گزینه در پیش گرفتن یخچال بالترو در سمت پاکستان و یال آبروزی است.
در باره تیم فعلا حرفی برای گفتن ندارم، اما دو تیم تشکیل خواهم داد، یکی برای گشایش مسیر و دیگری برای حمله. آنها در انتظار شرایط خوب خواهند بود زیرا در زمستان پنجره بسیار کمی وجود دارد بنابراین نه تنها به یک تیم قوی نیاز است بلکه باید شانس کافی برای قرار گرفتن در مکان مناسب، زمان مناسب ، تجهیزات مناسب برای حمله نهایی به قله فراهم آید.
شما با اورست شروع کردید و احتمالا با K2 پرونده صعودهای زمستانی را خواهید بست.
بله با بلندترین قله شروع کردیم و با دومین قله بلند جهان کار را به پایان خواهیم رساند، می تواند اتفاق بیفتد، چرا که نه؟
اگر امسال نانگاپاربات صعود نشود چه خواهد شد؟
من فکر می کنم که امسال این صعود انجام خواهد شد اما در غیر این صورت آنها کار خود را ادامه خواهند داد ما نیز به K2 خواهیم رفت زیرا فکر می کنم وقت صعود آن فرا رسیده باشد.
چه تعداد نفرات برای تیم K2 نیاز دارید؟
من به دو تیم احتیاج دارم، چهار نفر برای تیم اول و سه یا نهایتا چهار نفر برای تیم دوم
این برنامه ریزی 
بله تیم اول مسیر را آماده می کند، وسایل را دپو می کند بخصوص برای فرود. مشکل تیم دوم صعود نیست اگر تیم دوم وارد شود و پنجره مناسب وجود داشته باشد می تواند صعود کند اما باید به فکر فرود هم باشیم در این شرایط ایمنی کاهش می یابد و ما به برخی امکانات ویژه نیاز داریم.
شما اعلام کردید که در حال پیدا کردن حامی مالی هستید آیا تا به حال موفق شده اید با کسی به توافق برسید؟
تقریبا بله، با چندین اسپانسر گفتگو داشته ایم و ظرف یک یا دو ماه آینده مشخص خواهد شد.
مثل همیشه باد مشکل اساسی K2 است آیا دشوارترین عامل در صعود K2 همین است؟
بله باد شدید و جت استریم (جریان هوای جتی، بادهای نسبتا قوی متمرکز در جریان باریک در جو) به یک میزان، ما می دانیم که اگر از سمت شمال صعود کنیم مشکل باد به این شدت نخواهیم داشت اما به هر حال در هر دو سمت باد شدید است . از اواخر دسامبر تا مارچ این وضعیت ادامه دارد و تغییری بوجود نخواهد آمد، تنها استثنایی که وجود دارد گاهی اوقات پنجره بیشتری وجود دارد اما باید در مکان مناسب باشید و ممکن است به این مفهوم باشد که باید در هوای بد تا ۷۰۰۰ متر صعود کنید. چندان به تلاش های متعدد اعتقادی ندارم. فقط یک تلاش و شاید دو تلاش و تمام. دلیلی ندارد عده ای در کمپ اصلی به مدت ۴۰ یا ۵۰ روز منتظر بمانند زیرا آنوقت برای انجام هر کاری خسته خواهند بود. برای حمله نهایی، بهترین تازه نفس ها را باید در اختیارداشته باشید.
چه زمانی تجهیزات به کمپ اصلی منتقل خواهد شد؟
اولین محموله شاید در اوایل ژانویه و دومین در اواخر همین ماه
آیا کوه نوردی شغل اصلی شما است؟
نه من این کار را به افراد جوان تر واگذار کرده ام. البته هنوز فعال هستم اما نه در حد ایده آل. به عقیده من تعداد زیادی افراد جوان و آماده وجود دارند، در زمان خودم کارهای زیادی انجام دادم و باید انجام می دادم.
در نانگاپاربات ایده خوبی است که دو تیم ادغام شدند، نظر شما در باره تلاش این فصل چیست؟
به نظر من هم ایده خوبی بود که تیم ها یکی شدند، این پنج نفر تیمی قوی را تشکیل داده و شانس خوبی برای صعود دارند اگر شرایط جوی برای دو یا سه روز خوب باشد. برای آنها دعا می کنم.
بزرگ ترین مشکل در نانگاپاربات چیست؟ آخرین روز طولانی خواهد بود اینطور نیست؟
نه، راه اشتباه در آخرین روز. خیلی راحت می توان اشتباه کرد . من در صعود خودم ناچار شدم از ارتفاع ۷۳۰۰ متربا پایین تماس بگیرم، زمانیکه هیچ چیز مشخص نبود. برخی اکسپدیشن ها به دلیل پیدا نکردن مسیر مجبور به برگشت شده اند.
شما خیلی سریع در عرض سه روز و به تنهایی صعود کردید، کمی دیوانگی بود اینطور نیست؟
هر کسی هنگام صعود کمی دیوانگی می کند…

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۶۸ – تاریخ ۹۴،۱۱،۱۱)”

  1. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام و خسته نباشید خدمت سرکار خانم محمودی

  2. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود برشما.مطالب خواندنی وارزشمند بود.آرزوی موفقیت برای محمدرضا صفدریان را درمسابقه فینال جام جهانی یخنوردی دارم.اخبار نانگاپاربات زیبا بود. ممنون ازشما خانم محمودی عزیز.خسته نباشید.همواره سرافراز برفراز باشید.

  3. حسین قربان نژاد می گوید:

    سرکار خانم محمودی ممنون بابت همه زحمات پایدار و پیروز باشید

دیدگاه خود را بیان کنید