هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم – شماره۱۶۷- تاریخ ۹۴،۱۱،۴)

ارسال شده توسط در 24 ژانویه 2016 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
  سال چهارم              شماره۱۶۷               تاریخ ۹۴،۱۱،۴

در جهان تنها دو گروه از مردم هستند که هرگز تغییر نمی‌یابند :
برترین خردمندان و پست‌ترین بی‌خردان !« ارنست همینگوی»
IMG_6411

عکاس : سروش معمار(آرشیو باشگاه)

 تیتــرخبرهــا ؛

*نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۱۰،۲۹
*قله «کلون بستک» صعود شد
*بارگذاری موفقیت آمیز تیم علم کوه در علم چال
*عضویت سه کوه‌نورد دیگر کشورمان در سازمان GHM
*فراخوان «گل ریزان محیط زیستی»
*نتایج سومین مرحله جام جهانی تیم یخ‌نوردی
*۳۷ مصدوم در روز شلوغ پیست اسکی دیزین
*اولین خواهران دو قلوئی که «اورست» را صعود کردند
*روزشمار اخبار نانگاپاربات (برگرفته از وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه)

 

 

نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۱۰،۲۹:
سی و هفتمین نشست هفتگی اعضا و گزارش صعود قله کورژنفسکایا
سه شنبه گذشته با حضور بیست میهمان از پیش ‌کسوتان کوه‌نوردی ، گزارش صعود حمید محمودی به قله ۷۱۰۵ متری کورژنفسکایا (تاجیکستان)ارائه گردید.
این صعود در تابستان گذشته توسط تیم باشگاه اسپیلت «ذبیح اله حمیدی و حمید محمودی» اجرا شده بود که در این برنامه حمید محمودی موفق به صعود این قله ۵ گانه منطقه پامیر شد.
این گزارش‌خوانی حدود ۲ ساعت به طول انجامید که در انتها هدایایی از طرف باشگاه اسپیلت به اعضای تیم اهدا گردید.
بدین‌وسیله از حضور تمامی پیش کسوتان گرامی در این گزارش‌خوانی کمال تشکر و قدردانی را می نماییم.

IMG_8571

IMG_8599

IMG_8584

IMG_8610

IMG_8635

مجری : رامین شریف‌زاده
عکس‌ها : حسین صادق زاده

 

قله «کلون بستک» صعود شد:

 IMG_6419

برنامه جمعه گذشته ۲ دیماه ۹۴ صعود قله کلون بستک بود که با حضور ۳۶ نفر و به سرپرستی رضا خلیل آبادی اجرا گردید .

 

 

بارگذاری موفقیت آمیز تیم علم کوه در علم چال:

IMG-20160123-WA0015

IMG-20160123-WA0014

IMG-20160123-WA0013

IMG-20160123-WA0011

IMG-20160123-WA0010

IMG-20160123-WA0009

طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته (۱ و ۲ بهمن ۹۴)تیم ۶ نفره «علم کوه زمستانی» باشگاه اسپیلت به سرپرستی صفتدر ظهوری موفق شدند در برنامه‌ای دو روزه قسمتی از بارهای صعود خود را به علم چال رسانده ، پس از دپو کردن آن ها با یک شب‌مانی در پناهگاه سرچال به تهران بازگردند.
این برنامه قرار است در اواسط بهمن با صعود قله علم کوه به طور کامل اجرا گردد.
برای این همنوردان موفقیت و بهروزی کامل آرزومندیم.

 

عضویت سه کوه‌نورد دیگر کشورمان در سازمان GHM:

1861-main-1900084440

به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ هفته گذشته مجمع سالیانه سازمان صعودهای بلند GHM در شامونی فرانسه برگزار گردید و به درخواست های عضویت در این سازمان نیز رسیدگی شد. بر این اساس با عضویت سه تن از مربیان کوه‌نوردی کشورمان نیز موافقت به عمل آمد و «حسام الدین کرجی»، «حمید رضا شفقی» و «محمود هاشمی» کوه‌نوردان ایرانی جدید این سازمان خواهند بود.

برای این عزیزان آرزوی موفقیت داریم.

لازم به ذکر است .پیش از این نیز «فرخنده صادق»، «محمدحسن نجاریان»، «رضا زارعی»، «هادی صابری» و «عظیم قیچی ساز» به عضویت این سازمان درآمده بودند. ضمن آنکه «ابراهیم نوتاش» عضو افتخاری GHM به شمار می آید که در پست نایب رئیسی امور ایران فعایت می‌نماید.

 

فراخوان «گل ریزان محیط زیستی»:

1867-main-811504192

به گزارش رسیده به فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ مراسمی تحت عنوان «گل ریزان محیط زیستی» با هدف جمع آوری کمک مالی برای آزاد سازی محیط بانان دنا از زندان در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در تهران، خیابان طالقانی، جنب سینما فلسطین، خیابان برادران مظفر، خیابان صبای جنوبی، پلاک ۸۶ ، سالن اجتماعات سندیکای شرکت های ساختمانی برگزار می شود. این مراسم با همکاری سندیکای شرکت های ساختمانی، باشگاه ها و گروه های کوه نوردی تهران و هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران برگزار خواهد شد.

 

نتایج سومین مرحله جام جهانی تیم یخ‌نوردی:


1870-main-849248821

کوه‌نامه ؛ نتایج سومین مرحله جام جهانی یخ نوردی در دو رشته سرعت و لید در ساسفی کشور سوئیس که از ۲۲ تا ۲۳ ژانویه برگزار شد به شرح زیر اعلام گردید. ورزش کاران کشور روسیه هر زمان امتیاز میزبان بودن سایر کشورها اجازه دهد در هر دو رشته سرآمد هستند، در این مرحله نیز در رشته سرعت در هر دو بخش زنان و مردان سکوهای اول تا سوم از آن آنها بود و در رشته لید نیز نفرات اول روس ها بودند. نمایندگان کشورمان سخت جنگیدند و بخصوص در رشته لید نمایش خوبی به اجرا گذاشتند، امکان حضور مداوم آنها در تمامی مراحل شرایط را بهتر نیز خواهد کرد.

سرعت زنان 
۱-اکاترینا کوشچیوا – روسیه
۲- ماریا تولوکونینا – روسیه
۳- اکاترینا فئوک تستیوا – روسیه
۱۲- زینب موسوی
۱۴- شبنم اسدی

سرعت مردان 

۱-نیکلا کزفلف – روسیه
۲- ولادیمیر کارتاشف – روسیه
۳- ایگور تراپزنیکف – روسیه
۱۳- محمدرضا صفدریان
۱۸- مجتبی ثقفی

لید زنان 

۱-ماریا تولوکونینا – روسیه
۲-پترا کلینگلر – سوئیس
۳- مریم فیلیپوا – روسیه
۱۴- زینب موسوی (حذف درمرحله نیمه نهایی)

لید مردان

۱-ماکسیم تومیلف – روسیه
۲- یانس اسویجک – اسلوونی
۳- یانیک گلاتارد
۱۴- مسعود زینالی(حذف در مرحله نیمه نهایی)
۱۴- محمدرضا صفدریان(حذف در مرحله نیمه نهایی)

 

۳۷ مصدوم در روز شلوغ پیست اسکی دیزین:

emdad

کوه‌نامه : ۳۷ علاقمند به اسکی امروز در پیست اسکی دیزین بر اثر بی احتیاطی مصدوم شدند.
دکتر بابایی رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان البرز در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: امروز از ساعت ۱۱ به بعد ۳۷ مصدوم به مرکز اورژانس مستقر در دیزین مراجعه کردند که از بین مراجعه کنندگان ۲۴ نفر مرد و ۱۳ نفر خانم بودند.
وی افزود ۳ نفر از مصدمان که از ناحیه بین نخاع و گردن آسیب دیده بودند از طریق بالگرد به بیمارستان های تهران اعزام شدند .
دکتر بابایی گفت : ۱۰ نفر دیگر از مصدومان که دچار شکستگی از ناحیه دست و پا شده بودند از طریق ۳ آمبوانس به مراکز درمانی استان البرز اعزام شدند و مابقی مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند.

 

یخ نوردی در المپیک زمستانی جوانان:

Sjog

کوه‌نامه ؛ فدراسیون جهانی کوه نوردی UIAA در الحاق ورزش رقابتی یخ نوردی به بازی های المییک زمستانی در تلاش های متعددی است. در ارتباطاتی که با کمیته ملی المپیک بدین منظور برقرار نموده مقدماتی برای معرفی رشته یخ نوردی به عموم مردم تدارک دیده شده که یکی از این برنامه ها مانوری در برنامه آغازین المپیک زمستانی جوانان است .
در پی نمایش معروف پارک المپیک، بازیهای المپیک زمستانی سال ۲۰۱۴ سوچی در کشور روسیه، یخ نوردی بخشی از برنامه آغازین دومین دوره المپیک زمستانی جوانان خواهد بود که از ۱۲ تا ۲۱ فوریه ۲۰۱۶ در لیلهامر نروژ برگزار خواهد شد.
یخ نوردی بخشی از جاگ فست (به معنی فستیوال برف و نام آن برگرفته از جانور خوش یمن فانتزی جاگ است که شکلی از یک سیاه گوش (وشق) می باشد) در مرکز سنگ نوردی تایرلی خواهد بود. این برنامه به منظور تشویق بازدید ورزشکاران و تماشاگران طراحی شده است تا سعی شود ورزش های مختلف تحت هدایت مربیان با تجربه انجام پذیرد. UIAA همکاری نزدیکی با کمیته بین المللی المپیک (کمیته سازماندهی بازیهای المپیک جوانان لیلهامر = LYOGOC ) و مرکز سنگ نوردی تایرلی برای طراحی یک برنامه خاص از یخ نوردی خواهد داشت. با حمایت برخی از یخ نوردان پیشروی جهان و کارشناسان، دیواره مرکز سنگ نوردی تایرلی از ۱۲ تا ۲۲ فوریه بین ساعت ۱۲ تا ۲۰ هر روز به روی عموم باز است.
برنامه مورد نظر شامل دو بخش است . اولین بخش یک جلسه آموزشی است که در آن سه یخ نورد درجه یک قدرت نمایی خواهند کرد و این ورزش را به عموم مردم معرفی خواهند کرد. سرعت، تکنیک، قدرت و آموزش رشته های مختلف در دستور کار این بخش از برنامه است. بخش دوم تجربه یخ نوردی توسط داوطبان تحت هدایت و نظارت کارشناسان UIAA و داوطلبان کمیته سازماندهی LYOGOC خواهد بود. در ادامه یک برنامه سرگرمی و کنسرت موسیقی زنده پخش خواهد شد. این برنامه در مرکز تایرلی در ۱۴-۱۶-۱۸ و ۲۰ فوریه تکرار خواهد شد .
نمایش یخ نوردی لیلهامر بخشی از تعهد UIAA در الحاق ورزش یخ نوردی به المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ است.
توضیح :
بازی های المپیک زمستانی، شامل ورزش هایی است که روی یخ و برف انجام می شود و هر چهار سال یک بار در فصل زمستان در کشورهایی که دارای طبیعت و امکانات مناسب یخ و برف است برگزار می شود. اولین المپیک زمستانی در سال ۱۹۲۴ در شامونی فرانسه برگزار شد. در المپیک زمستانی ۱۵ نوع ورزش به نمایش گذاشته خواهد شد:
(اسکی آلپاین، اسکی صحرا، اسکی نمایشی، پرش با اسکی، اسکی سرعت، بیاتلون، بابسلد، کرلینگ، اسکیت نمایشی، هاکی روی یخ، لژسواری، دوگانه، اسکیت سرعت مسیر کوتاه، اسکلتون و اسنوبرد)
سال ۲۰۱۴ در المپیک زمستانی سوچی علاوه بر پنج نماینده ایران از فدراسیون اسکی در رشته های اسکی صحرا و آلپاین، دو یخ نورد (زهره عبدالله خانی و مسعود زینالی) نیز در این رویداد حضور داشتند.
لیلهامر ۲۰۱۶ چهارمین بازی های المپیک جوانان و دومین المپیک زمستانی جوانان است. سال ۲۰۱۲ اولین المپیک زمستانی جوانان در اینسبورگ برگزار شد.

 

اولین خواهران دو قلوئی که «اورست» را صعود کردند :

RXoh

کوه نوشت : دو خواهر دوقلوی کوه‌نورد ۲۱ ژوئن ۱۹۹۱ در بیمارستان نظامی در شهر میروت هندوستان دیده به جهان گشودند که جوان‌ترین دخترانی لقب گرفته‌اند که هفت قله مرتفع از جمله «اورست» را در قاره‌های مختلف جهان صعود کرده‌اند!
این دو در فوریه ۲۰۱۲ قله کلیمانجارو (بلندترین قله آفریقا)، در می ۲۰۱۳ قله اورست (بلندترین قله جهان و آسیا)، در آگوست ۲۰۱۳ قله البروس (بلندترین قله اروپا)، در ژانویه ۲۰۱۴ قله آکونکاگوا (بلندترین قله آمریکای جنوبی)، در مارس ۲۰۱۴ قله هرم کارستنز (بلندترین قله استرالیا)، در ژوئن ۲۰۱۴ قله مک کینلی (بلندترین قله آمریکای شمالی) و در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ قطب جنوب را فتح می‌کند و در نهایت در آوریل ۲۰۱۵ برای اسکی به قطب شمال می‌روند.
نام آنها به عنوان نخستین دوقلوهای دختر که به قله اورست صعود کردند، در کتاب گینس هم ثبت شده است.

 

روزشمار اخبار نانگاپاربات (برگرفته از وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه)؛
نانگاپاربات، تیم بلیسکی انصراف داد(دوشنبه ۲۸ دی ۹۴ مصادف با ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶):

540 (6)

بنا به اعلام سایت آلکس تکسیکون، آدام بلیسکی و یاسیک چک دیروز تمامی لوازم خود را از کمپ یک به کمپ اصلی منتقل کرده و اعلام نمودند که اکسپدیشن آنها به دلیل شرایط جوی نامساعد و شکست ایده “صعود سبکبار” پایان یافته است. منتظر تایید خبر و توضیحات بیشتر در این رابطه هستیم. اما آلکس تکسیکون و علی سدپارا همچنان به پیشروی منظم و منطقی خود مشغول هستند. شب گذشته را در کمپ ۲ مانده اند و در آخرین تماس خود اعلام کرده اند که همه چیز در حال انجماد است، دمای هوای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد است. ۵۰۰ متر طناب تا ارتفاع ۶۵۰۰ متر نصب کرده اند و ۲۰۰ متر تا کمپ ۳ (۶۷۰۰ متر) باقی مانده. امروز آنها روی بخش میکس و زیر تابش آفتاب (برعکس روز گذشته) صعود خواهند کرد. برنامه آنها برای فردا جمع کردن کمپ ۲ و دپوی تمامی لوازم در این ارتفاع است بعد از آن راهی کمپ اصلی خواهند شد تا شروع به تجهیز دیواره کینشوفر نمایند. پیش بینی شرایط جوی نوید چند روز بسیار خوب را می دهد اما پیشروی برای آنها غیر ممکن است زیرا طناب چندانی در آنجا ندارند. ” اگرچه من و علی دیروز هر کدام بیش از ۲۰ کیلوگرم لوازم حمل کردیم اما موفق نشدیم طناب کافی تا کمپ ۳ منتقل کنیم.” دیروز تلاش طولانی مدتی داشتند بنابراین مجبور شدند در کمپ ۲ باقی بمانند و برف ذوب کنند.
شرایط برای آدام بلیسکی و یاسیک چک طبق برنامه پیش نرفت و این دو پایان اکسپدیشن خود را اعلام کردند در حالیکه تومک و الیزابت احتمال صعود به قله را دارند.

540 (7)

شرایط جوی بد، کمبود امکانات، مشکل سلامتی و سقوطی که موجب آسیب دیدگی انگشتان آدام شد، دلایلی واضح برای خروج آنها از این برنامه می باشد. آدام در وبلاگ خود نوشته: ” طی دو روز گذشته، طبق برنامه تمامی تجهیزات را به کمپ اصلی منتقل کردیم، پیش بینی شرایط جوی و آسیب دیدگی دست من یعنی پایان این برنامه. نانگاپاربات درسی سخت از فروتنی به ما آموخت، رویای صعود سبکبار را در سر داشتیم اما شرایط فرصت لازم را به ما نداد. تلاش های ما در صعود به قله در ارتفاعات پایین به دلیل شرایط بد جوی، موضوع سلامتی و پاره شدن طناب به پایان رسید. ما سخت تلاش کردیم اما در هر صورت یا ما خیلی ضعیف بودیم و یا این کوه بسیار قوی است. با این حال هر پایانی نشانه ای از شروعی جدید است، احساس می کنم که به اینجا برخواهیم گشت، به نحوی نانگا ما را نیش زد.”

 

 

روزهای تصمیم گیری در نانگاپاربات(چهارشنبه ۳۰ دی ۹۴ مصادف با ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶):
استفان نستلر اینطور نوشته :
اولین صعود زمستانی نانگاپاربات در شرف وقوع است، غریزه من اینطور می گوید. روزهای آفتابی و شب های صاف تا آخر هفته روی هشتمین کوه مرتفع جهان در انتظار است. باد آرامتر شده و به حدود ۱۰ کیلومتر در ساعت در روز جمعه می رسد. به نظر می رسد شرایط ایده آلی برای حمله به قله باشد. از همه گذشته دمای هوا در ارتفاع ۸۱۲۵ متری حدود منفی ۴۵ درجه سانتیگراد است .شاید اینکه حس مثبتی دارم این باشد که تیم های حاضر در نانگاپاربات در ارائه اطلاعات خساست به خرج می دهند، تقریبا تمرکز آنها فقط روی صعود است و نمی خواهند حواس خود را با اطلاع رسانی پرت کنند.
پنجره کوتاه مدت آب و هوا
چند روزی است که خبری از زوج ایتالیایی، سیمونه مورو و تامارا لانجر نمی باشد که در حال صعود از مسیر مسنر در سمت دیامیر هستند. تومک مکیوویچ و الیزابت روول نیز روی همین مسیر تلاش می کنند و بیشتر از آنها ارتباط برقرار کرده اند. تومک از ارتفاع ۶۰۰۰ متری در کمپ ۲ از طریق تلفن ماهواره ای امروز با رادیو لهستان گفتگو داشته. شدت باد که به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر رسیده نزدیک بوده چادر آنها را با خود ببرد، فردا برنامه ریزی کرده اند که ارتفاع بیشتری بگیرند. ” ما حداکثر دو یا سه روز بیشتر برای صعود به قله فرصت نداریم، باید مبارزه کنیم، یک مبارزه دشوار در پیش رو داریم”.

Eliza

الیزابت در کمپ ۲ 

بلیسکی و چک کوهستان را ترک کردند
انتظار می رود آلکس تکسیکون اسپانیایی، دانیل ناردی ایتالیایی و علی سدپارای پاکستانی نیز تلاش سختی روی کینشوفر، مسیر نرمال در پیش رو داشته باشند. آنها تا ارتفاع ۶۵۰۰ متر صعود کرده و مسیر را ثابت گذاری کرده اند. ناردی از یک سقوط نزدیک به کمپ ۲ جان سالم بدر برده، آدام بلیسکی و یاسیک چک که قبلا اعلام کرده بودند به تیم سه نفره ملحق شده اند برنامه خود را رها کرده و کمپ اصلی را ترک کردند. بلیسکی معتقد است که با جراحت انگشتان دست در اثر سقوط از ارتفاع ۸۰ متری در چند روز پیش، شانسی برای صعود به قله ندارند.
در سمت روپال، تیم “رویای نانگا” در حال صعود از یال جنوب جنوب غربی است، حتی از این کوه نوردان نیز اطلاعات بیشتری منتشر نشده من هنوز اصرار دارم که اتفاقی خوب در شرف وقوع است.

 

نانگاپاربات، به سوی قله(پنجشنبه ۱ بهمن ۹۴ مصادف با ۲۱ ژانویه ۲۰۱۶):
خلاصه خبر
اولین تلاش برای حمله به قله در این فصل درنانگاپاربات در شرف وقوع است. تومک مکیوویچ و الیزابت روول به کمپ ۳ رسیده اند و خیال رسیدن به قله ظرف چند روز آینده را دارند. مابقی تیم های سمت دیامیر در حال حاضر در کمپ اصلی به سر می برند. تیم سمت روپال ظاهرا در ارتفاع حدود ۶۶۰۰ متر بسر می برد.

540 (8)

تصویری که الیزابت روول هنگام هم هوایی گرفته

مشروح خبر – حمله به قله
تومک و الیزابت ۱۶ ژانویه از کمپ اصلی حرکت کردند. آنها شب اول را در کمپ یک بسر بردند و روز بعد به کمپ ۲ رسیدند. با این حال پیشرفت آنها به دلیل باد شدید تا صبح امروز(چهارشنبه) متوقف شده . کوه نوردان ۲ شب را در کمپ ۲ در انظار بهبود شرایط جوی بسر بردند. تومک ۱۸ ژانویه اینطور نوشت: ” کمپ ۲ و بالاتر … سرد و توفانی است اما همه چیز روبراه است . سلام گرم ما از کوهستان … کوهستان باشکوه و زیبا را پذیرا باشید” تیم امروز به کمپ ۳ رسید. آنها احتمالا یک شب را در کمپ ۴ بسر خواهند برد و فردا شب آماده حمله به قله خواهند شد. هم تیمی آنها اینطور نوشته: ” در کمپ ۳ باد کمی آرامتر شده، آسمان صاف است. مهناب نورافشانی می کند بنابراین قبل از طلوع آفتاب تام و الی به بالاتر حرکت خواهند کرد. ۲ روز دیگر حمله به قله آغاز خواهد شد”
ایتالیایی ها در کمپ اصلی
سیمونه مورو و تامارا لانجر از ارتفاع ۵۸۰۰ متر به کمپ اصلی برگشته اند، هوای بد پیشروی بیشتر را امکان پذیر نساخت. این زوج قصد داشتند عازم کمپ ۳ یا حتی ۴ شوند اما غذای کافی همراه نداشتند و بعدازظهر ۱۸ ژانویه به کمپ اصلی برگشتند.
پیشروی در سمت شل
هنوز هیچگونه ارتباط مستقیمی با سمت جنوبی کوهستان برقرار نیست اما ردیاب آنها نشان می دهد که چند تن از اعضای تیم به ارتفاع ۶۶۰۰ متر رسیده اند. به نظر می رسد حداقل کمپ ۳ برپا شده باشد، شاید هم کمی بیشتر.
تیم مسیر کینشوفر
دانیل ناردی، آلکس تکسیکون و علی سدپارا در حال حاضر در کمپ اصلی هستند. بستگی به شرایط جوی تیم فردا نصب طناب را تا کمپ ۴ در ارتفاع ۷۴۰۰ متر ادامه خواهد داد. آلکس و علی مسیر را تا ارتفاع ۶۵۰۰ متر در اوایل این هفته ثابت گذاری کرده اند. دانیل ناردی که از آخرین صعود خود صدمه دیده حالا بهتر شده و مشتاق صعود است.

 

الیزابت و تومک فراتر از سایرین(شنبه ۳ بهمن ۹۴ مصادف با ۲۲ژانویه ۲۰۱۶):

540

تومک مکیوویچ و الیزابت روول به ارتفاع ۷۲۰۰ متری نانگاپاربات رسیدند و فردا یا پس فردا عازم قله خواهند شد. اگرچه جزئیات دقیقی در مورد مکان و برنامه آنها برای صعود در دسترس نمی باشد اما این اعتقاد وجود دارد که آنها امشب یا فردا شب نیز ممکن است عازم قله شوند. پیش بینی شده است که شرایط عالی برای حداقل چند روز ادامه خواهد داشت، هوا آفتابی و تا یکشنبه بدون باد خواهد بود.
سیمونه مورو تصور می کند که آنها از کمپ ۳ هم بالاتر رفته باشند، تومک و الیزابت باید دو کمپ برپا کنند، کمپ ۴ که در حال حاضر در آن بسر می برند و کمپ ۵ قبل از عزیمت به قله. دانیل نادری می گوید آنها فرصت خوبی دارند اما باید سریع تر عمل کنند.
این ششمین سال متوالی است که تومک مکیوویچ روی نانگاپاربات تلاش می کند و او این کوهستان را بیشتر از هر کس دیگر می شناسد. در کل لهستانی ها تا به حال در هر دو سمت روپال به ارتفاع ۷۴۰۰ متر و دیامیر ۷۸۰۰ متر رسیده اند. الیزابت روول قبلا روی تیغه ماموری تا ارتفاع ۶۴۰۰ متر و روی مسیر مسنر- آیسندل به ارتفاع ۷۸۰۰ متر رسیده است. این دو سال گذشته نیز به ارتفاع ۷۸۰۰ متر جبهه شمال شرقی رسیده اند. اگرچه آنها تقریبا ۳۰۰ متر عمودی زیر قله بودند با این وجود مسیر طولانی بوده و آنها حداقل به دو روز برای رسیدن به قله احتیاج داشتند. با گذراندن بیش از یک هفته در کوهستان در میان شرایط جوی رو به وخامت، آنها فرودی پرحادثه داشتند. حالا این دو مجددا در حال نزدیک شدن به قله هستند و این بار می خواهند آن را شکست دهند. با توجه به پیمایشی طولانی شامل فرود و صعود در ارتفاعات بالا، آنها تصمیم گرفته اند که ردپای مسنر را ادامه ندهند در عوض قصد دارند از دهلیز عبور کرده و به مسیر کینشوفر ملحق شوند چیزی در حدود ارتفاع ۷۰۰۰ متر. مسیر دقیق آنها در حال حاضر مورد تایید قرار نگرفته است. در مسیر کینشوفر کوه نوردان دو گزینه دارند:
۱- مسیر کوتاه تر به سمت قله را انتخاب کنند.
۲- از امنیت ناشی از نصب طناب ثابت تا ارتفاع ۶۵۰۰ متر که توسط آلکس تکسیکون و علی سدپارا نصب شده است بهره مند شوند.
تیم مسیر کینشوفر، همچنان چند روز آینده در کوهستان خواهد بود. با این حال گزارشی از کمپ اصلی در مورد اینکه تومک و الیزابت روی مسیر کینشوفر دیده شده اند اعلام نشده، از کمپ اصلی امکان مشاهده مسیر مسنر- آیسندل وجود ندارد.
دانیل ناردی کمپ یک را امروز بعدازظهر ترک کرده، بعد از آسیب دیدگی، این اولین تلاش او برای ادامه کار است. بستگی به شرایط جوی او به همراه علی و آلکس کمپ ۳ را درارتفاع ۶۷۰۰ متر و اگر امکان آن وجود داشته باشد کمپ ۴ را در ارتفاع ۷۴۰۰ متر برپا خواهد کرد.
سیمونه مورو و تامارا لانجر هنوز در کمپ اصلی هستند.
دوران طلایی صعودهای زمستانی
نانگاپاربات یکی از دو قله بالای ۸۰۰۰ متر کره زمین است که تاکنون در فصل زمستان صعود نشده، این همان قله ای است که ۱۱ کوه نورد روی آن در چند سال پیش توسط تروریست های رادیکال کشته شدند اما تلاش فعلی حتی از جنبه های دیگر نیز قابل توجه است. یکی از این جنبه ها حضور زنان است.
از ۴۴ صعود زمستانی فقط یک صعود متعلق به زنان است
از ۱۴ قله بالای هشت هزار متری کره زمین ۱۲ قله در فصل زمستان صعود شده است، ۴۳ صعود توسط مردان و فقط یک صعود توسط زنان انجام شده . در ۱۰ فوریه سال ۱۹۹۳، سی سال پیش ماریان چایپوزا از سوئیس در قالب یک تیم بین المللی چوآیو را در فصل زمستان صعود کرد.
کوه نوردان لهستانی براین آمار احاطه کامل دارند. ۱۹۹۴-۱۹۸۰ دوران طلایی صعودهای زمستانی بود. اولین صعود زمستانی یک هشت هزارمتری در ۱۷ فوریه سال ۱۹۸۰ توسط ویلیچکی و چیکی انجام شد. ویلیچکی همچنین لوتسه و کانچن جونگا را نیز در این فصل صعود کرده. کوه نورد فقید، جرزی کوکوشکا رکورد دو صعود زمستانی و دو صعود که بخشی از آنها در فصل زمستان انجام شده را دارا می باشد. سال ۲۰۰۵ رنسانس صعودهای زمستانی بود، بعد از ده سال که در این فصل صعودی انجام نشده بود سیمونه مورو از ایتالیا رهبری جدید سه صعود زمستانی را بعهده داشت که بین سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ انجام شد و دو صعود از آن با دنیس اروبکو از روسیه همراه بود.
ماسی بربکا، بی انتها
بربکا تنها کوه نوردی بود که طی دوران طلایی و رنسانس کوه نوردی یک ۸۰۰۰ متری را در زمستان صعود کرد. در سال ۸۵-۱۹۸۴ او اولین صعود زمستانی چوآیو و ماناسلو را انجام داد. ۲۹ سال بعد او عضو تیم لهستان در اولین صعود زمستانی به بروپیک بود اما به نحوی تراژیک هنگام فرود ناپدید شد.
تعاریف
با توجه به قوانین حاکم بر آمار صعودهای ماجراجویانه در دسته بندی یک اکسپدیشن زمستانی کامل، صعود (از جمله هم هوایی و آماده سازی) باید در تقویم زمستانی از ۲۱ دسامبر تا ۲۱ مارچ انجام پذیرد. اگر اکسپدیشنی قبل از ۲۱ دسامبر شروع شود اما زمان صعود در تقویم زمستانی باشد، یک صعود زمستانی محسوب می شود.

 

نانگاپاربات(شنبه ۳ بهمن ۹۴ مصادف با ۲۳ ژانویه ۲۰۱۶):
خلاصه خبر:
تومک و الیزابت از ارتفاع بالاتر به کمپ ۴ در ارتفاع ۷۲۰۰ متر برگشتند، تیم سمت روپال در ارتفاع ۷۱۵۰ متر مستقر شده، تیم مسیر کینشوفر به کمپ ۲ رسیده و لوازم بیتشری با خود حمل کرده. سیمونه مورو و تامارا لانجر از کمپ یک به کمپ اصلی برگشته اند.
مشروح خیر:
ارسلان احمد نوشته : ” تومک مکیوویچ و الیزابت روول بعد از یک روز سخت به ارتفاع ۷۲۰۰ متر برگشتند. مابقی تیم ها نیز یک روز پرکار را پشت سر گذاشته اند. حال تام و الیزا خوب است و در حال استراحت در کمپ ۴ هستند آنها آنقدر خسته هستند که امکان پرسشی از آنها وجود ندارد”
حمله به قله
برنامه اصلی تومک و الیزابت تراورس سمت شمال شرقی به مسیر کینشوفر و گذراندن یک شب زیر هرم قله در ارتفاع ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ متر و بعد حمله به قله در امشب بوده، با این حال در نیمه های روز گزارش شده که دو کوه نورد یاد شده تصمیم گرفته اند از زین اسبی بالا رفته و مسیر هرمان بوهل که اولین مسیر صعود به قله است را در پیش بگیرند. علت این تصمیم تا به حال مشخص نشده. تومک و الیزابت صبح زود کمپ ۴ را ترک کرده اند، ساعت ۱۱ صبح حوالی ارتفاع ۷۳۰۰ متر بوده اند از آنجا با سیمونه مورو تماس می گیرند و پیش بینی شرایط جوی را می پرسند. هواشناس ایتالیایی ها پیش بینی باد شدید نزدیک به ۶۰ کیلومتر در ساعت را برای فردا اعلام می کند. تماس بعدی با این دو ساعت ۸ بعدازظهر به وقت محلی انجام می شود. آنها به سلامت به کمپ ۴ برگشته بودند و موفق به صعود به قله نشده اند. این دو بیش از حد خسته بودند و نتوانستند ماجرای آن روز را از طریق تلفن ماهواری با دیگران به اشتراک بگذارند. کمپ ۴ بسیار سرد است ! برنامه فردای تیم مشخص نیست. از تماسی که از کمپ اصلی گرفته شده آنها احساس خستگی و سرما می کنند اما هنوز می خواهند که فردا شب سعی در حمله به قله داشته باشند. پیمایش طولانی از مکان فعلی تا قله، روبه وخامت گذاشتن وضعیت جسمانی و تغییر آب و هوا موجب شده کار دشواری در پیش رو داشته باشند.

540 (1)

قسمت بالای مسیر هرمان بوهل که الیزا و تام خیال صعود از آن را دارند

ایتالیایی ها به کمپ اصلی برگشتند
سیمونه مورو و تامارا لانجر امروز کمپ اصلی را ترک کردند. آنها قصد داشتند به کمپ ۳ برای هم هوایی برسند و اگر لازم بود به الیزابت و تومک در فرود بعد از تلاش سخت حمله به قله، کمک کنند. در حالیکه هنوز در کمپ یک بودند سیمونه خبر بروزرسانی شرایط جوی را که هوای بد را برای فردا اعلام می داشت، دریافت کرده. از این رو هر دو به کمپ اصلی برمی گردند.
مسیر کینشوفر، تیم در کمپ ۲
آلکس تکسیکون، دانیل ناردی و علی سدپارا بعد از یک صعود ماراتن از کمپ اصلی به کمپ ۲ رسیدند. ساعت ۴ بامداد به وقت محلی صعود خود را شروع کردند، آنها ۲۰۰ متر طناب را در عرض یازده ساعت پیمایش ساعت سه و سی دقیقه بعدازظهر به کمپ ۲ در ارتفاع ۶۱۰۰ متر رساندند. این سه نفر باید درون برف عمیق دامنه ها، تلاش سختی را برای یافتن طناب ثابت که زیر بارش سنگین برف از نظر ناپدید شده بود، انجام می دادند بنابراین تا زمانی که شرایط جوی پایدار است باید به اندازه کافی تجهیزات و مایحتاج خود را تا کمپ ۳ در ارتفاع ۶۷۰۰ متر منتقل کنند.
تیم سمت روپال
سمت دیامیر از اعلام مداوم شرایط آب و هوا به لطف ارتباط مداوم با کمپ اصلی برخوردار است. لهستانی ها در سمت روپال مدتی است که ساکت هستند، آنها منبعی برای بروزرسانی شرایط جوی ندارند با این حال در کمال ناباوری آلکس تکسیکون امروز گفتگوی کوتاهی با مارک کولونفسکی داشته. اطلاع حاصل شده که تیم روپال چند روز پیش به کمپ ۳ در ارتفاع ۶۶۰۰ متر رسیده، امروز آنها راهی شدند و کمپ ۴ در ارتفاع ۷۱۵۰ متر، بالای گردنه مازنو را برقرار کردند .از آنجا ارتباط کوتاهی با سمت دیامیر داشند. از آن نقطه قادر به مشاهده و ارتباط بی سیم با سمت دیامیر هستند. از این رو آلکس و مارک با یکدیگر گفتگوی کوتاهی داشته اند، مارک هنگام گفتگو در ارتفاع ۷۰۰۰ متر بوده و اعلام کرده که فردا به پایین برمی گردد، اما مشخص نیست چه کسی با او همراه است.

 

سرمای کشنده در نانگاپاربات و انصراف نانگالایت(یکشنبه ۴ بهمن ۹۴ مصادف با ۲۴ ژانویه ۲۰۱۶):

540 (3)

نانگاپاربات در شب – دانیل ناردی

خلاصه خبر:
تومک مکیوویچ و الیزبت روول بعد از یک روز کامل فرود از ارتفاع ۷۲۰۰ متر به کمپ اصلی برگشتند. در عین حال تیم مسیر کینشوفر نصب طناب ثابت را تا ارتفاع ۶۷۰۰ متر ادامه داده و گزارش هایی ضد و نقیض از پیشروی و برگشت تیم شل به کمپ اصلی منتشر شده.
مشروح خبر:
الیزابت و تومک در صحت و سلامت کامل از ارتفاع ۷۲۰۰ متر به کمپ اصلی برگشتند و پایان اکسپدیشن زمستانی نانگالایت (نامی که بر تیم خود نهادند) را اعلام کردند. این زوج به ارتفاع حدود ۷۴۰۰ متر رسیده بودند در همین حال تیم مسیر کینشوفر ثابت گذاری را تا کمپ ۳ در ارتفاع ۶۷۰۰ متر ادامه داده و ظاهرا پیشرفت قابل توجهی در مسیر شل وجود داشته است.
تومک و الیزابت
تومک مکیوویچ و الیزابت روول شب گذشته در کمپ ۴ در ارتفاع ۷۲۰۰ متر بوده اند. دیروز از این کمپ بالاتر رفتند تا شرایط و امکان حمله به قله را بررسی کنند. به گفته ارسلان احمد آنها تا حدود ۷۵۰۰-۷۴۰۰ متر پیشروی داشتند. برنامه آنها آمادگی برای حمله به قله در روز جاری بوده اما موقع بررسی سرمای کشنده مانع از هرگونه اقدام خاصی می شود. آنها دیروز و امروز بارها از سرمای وحشتناک گفته اند و گفته آنها سرمای نامهربان ارتفاعات را به تصویر می کشاند. سیمونه مورو که قبلا با تومک مکیوویچ در زمستان ۲۰۱۴ روی مسیر شل همراه بوده می گوید این کوه نورد لهستانی هرگز از سرما شکایت نمی کرد. نفر سوم تیم در چیلاس این پیام را منتشر کرده: ” الیزابت روول تلاش خود را ترک کرده و تیم به دلیل کمبود مایحتاج و سرمای شدید پایان اکسپدیشن خود را اعلام کرده است. پایان تلاش ششم تومک و تلاش سوم الیزات روی نانگاپاربات در فصل زمستان.
کمپ ۳ مسیر کینشوفر
آلکس تکسیکون، علی سدپارا و دانیل ناردی نصب طناب ثابت را تا ارتفاع ۶۷۰۰ متر به پایان رسانده اند و لوازم کافی در کمپ ۳ در این ارتفاع مستقر کرده اند. آنها شب را در کمپ ۲ بسر برده اند و فردا به کمپ اصلی برمی گردند. بعد از صعود ماراتن روز گذشته از کمپ اصلی تا کمپ ۲(حدود ۲۰۰۰ متر ارتفاع گرفتند) امروز روز طولانی دیگری برای این تیم است . آنها کمپ ۲ را در ساعت ۸ صبح به وقت محلی ترک کردند، دو ساعت اول بسیار سرد بوده، آفتاب نمی تابیده اما خوشبختانه تا ارتفاع ۶۵۰۰ متر آلکس و علی ثابت گذاری کرده اند. با این حال روند انجام این کار بسیار سخت بوده، ۲۰۰ متر مانده به کمپ ۳ کاملا همه جا یخ زده بوده و یخ آبی تمامی مسیر را فرا گرفته بوده. کوه نورد اهل باسک تلاش را دشوارتر از حد تصور توصیف کرده و گفته که تصور نمی کردم تا این حد طولانی باشد. یخ بسیار سفت است و پنجه های پای ما در اثر کوبش کرامپون دردناک شده است. با پیش بینی مدتی طولانی شرایط بد جوی که از فردا آغاز می شود آنها به کمپ اصلی برمی گردند.
تیم مسیر شل پیشروی یا عقب نشینی

مارک کولونفسکی دیروز از کمپ ۴ در ارتفاع ۷۱۵۰ متر مسیر شل طی گفتگوی کوتاهی با تیم مسیر کینشوفر گفته که احتمالا امروز یا فردا به کمپ اصلی برمی گردند با این حال پیام تایید نشده ای اعلام کرده که امروز کوه نوردان به ارتفاع ۷۵۰۰ متر رسیده اند.

540 (5)

 

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم – شماره۱۶۷- تاریخ ۹۴،۱۱،۴)”

  1. محمد اسماعیلی می گوید:

    سرکار خانم محمودی گرامی

    تشکر بسیار از گزارش مبسوط در هفته نامه در ارتباط با صعود زمستانی نانگاپاربات.
    در گزارش اشاره شد بود:این ششمین سال متوالی است که تومک مکیوویچ روی نانگاپاربات تلاش می کند واین کوهستان را بیشتر از همه میشناسد.
    پارسال هم زوج “تومک” و “الیزابت” تا ارتفاع ۷۸۰۰ متر جبهه شمال شرقی رسیدند و پایان اکسپدیشن را اعلام کردند.
    امسال هم تا قله مسیری راپیش روی نداشتند و با سرمای کشنده انصراف تیم نانگالایت( تومک و الیزابت)و پایان اکسپدیشن را اعلام کردند.
    یا این قهرمانان وقت و پول زیادی دارند یا حتما میخواهند تا زنده هستند این قله را در زمستان فتح کنند.حتما برای سال آینده هم برنامه ریزی می کنند.
    هنر یک کوهنورد سالم رسیدن به خانه است(رینهولد مسنر)
    این اشخاص احتمالا روانشناسی میشوند تا صعود به هر قیمتی را انجام ندهند چون میدانندکسانی در انتظار آنان لحظه شماری می کنند.
    بنظر من برای صعودهای هیمالیایی باید اکسپدیشن هازیر نظر روانشناس ،فنون مقابله با شرایط را آموزش ببینند و از خود فقط خاطره ای بعنوان قهرمان باقی نگذارند و شرایط تاسف بار بوجود نیاورند و در شرایط غیر ممکن دست از کار بکشند، نمونه سه اکسپدیشن بزرگ در تابستان در قره قروم(Karakrum) با تجربه عظیم آنها و تصمیم به پایان اکسپدیش بدون صعود به برود پیک وK2باید برای ما درسی بزرگ باشد که برای صعود به قله براحتی از جان خود نگذریم.
    تشکر و سپاس از همت خستگی ناپذیر شما،موفق باشید

  2. علیرضا کاظمی می گوید:

    بادرود به تلاش شما برای این هفته نامه.اخبار این هفته همگی جالب بودند. تشکرازشماخانم محمودی.

دیدگاه خود را بیان کنید