هر هفته یک برنامه «شماره ۷۱۳»/ این بار گزارش صعود قلل خرسنگ و اشترگاه ـ ۹۶/۷/۲۸

ارسال شده توسط در 21 اکتبر 2017 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این دو قله البرز مرکزی در حدود ۴ کیلومتری هم قرار گرفته اند.
شرق قله خرسنگ به منطقه دشت لار ختم می شود .
شمال آن به قله جانستون و غرب آن به گردنه یونه زا یا همان خاتون بارگاه به ارتفاع ۳۲۰۰ متر می رسد.
از گردنه یونه زا (به سمت شمال) اولین قله ای که خود را می نمایاند«اشترگاه»است.
(در گذشته تا جائی که به یاد دارم این قله به نام خاتون بارگاه شهرت داشت ولی چند سالی‌ست که آن را اشترگاه می نامند.)
تیم ۲۹ نفره باشگاه اسپیلت روز جمعه ۹۶/۷/۲۸ ابتدا قله خرسنگ را با تمام نفرات از مسیر کمتر تردد شده روستای گرمابدر صعود نمود سپس از روی یال اصلی به سمت محیط بانی گرمابدر و فرود رفته و ۱۷ نفر دیگر به قله اشترگاه صعود نمودند.

شرح صعود :
ساعت ۵:۳۰ از روستا حرکت را شروع کردیم .
هوا گرگ و میش و خنک بود.
مسیر صعود از داخل دره اصلی به سمت شرق ادامه یافته است.
بعد از یک ساعت به اول یال صعود رسیدیم.
این یال با شیب زیادی به زیر دیواره جنوب غربی قله خرسنگ می رسد.
پس از صرف صبحانه مسیر را ادامه دادیم.

ساعت ۱۰ صبح با استراحتی دیگر در زیر دیواره با احتیاط و پشت سر هم شروع به صعود این دیواره حدود ۳۰۰ متری نمودیم.
تردد نفرات زیاد بر روی این دیواره سنگی و ریزشی مناسب صعود همگانی نیست .
نفرات آماده تیم در بین نفرات تازه وارد تقسیم گردید.
حدود یک و نیم ساعت طول کشید تا از این مسیر خطرناک (از جهت ریزش سنگ) به سلامت عبور کنیم.(چند ریزش سنگ اتفاق افتاد ولی خوشبختانه خسارتی در برنداشت).
از روی این دیواره تا قله اصلی خرسنگ فاصله چندانی نبود.
در ساعت ۱۲:۳۰ بر روی قله عکس یادگاری را ثبت کردیم.(ارتفاع ۳۹۳۴ متر)
سپس از روی خط الرأس اصلی به سمت جنوب ادامه مسیر دادیم.
این مسیر با فراز و نشیب کمی به طرف قله اشترگاه ادامه داشت .
در ساعت ۱۵ تیم را به دو قسمت ۱۷ و ۱۲ نفره تقسیم کردیم.
نفراتکمتر به سرپرستی غلامرضا خلیل آبادی از روی یال زمستانی خرسنگ به طرف پست محیط بانی گرمابدر سرازیر شدند و بقیه ۱۷ نفر به سرعت به طرف قله بعدی ، اشترگاه حرکت کرد.
زمان تنگ بود و روز کوتاه
در ساعت ۱۶:۳۰ به این قله ۳۷۰۰ متری دست یافتیم.
از این قله خط الرأسی به شکل گردشی به سمت غرب ادامه می یابد . ناگفته نماند یک یال فرعی دیگر از این قله به سمت جنوب (دشت لار) کشیده شده است.
یال ها و شیب های غربی این قله به منطقه جاده یونه زا و دیواره های بلند خاتون بارگاه می رسد که نباید به هیچ وجه از آن مسیر فرود رفت زیرا کاملاً صعب العبور و نیاز به طناب و لوازم سنگ نوردی دارد.
تیم ما مسیر را از خط الرأس اصلی ادامه داده ، در ساعت ۱۸ با تاریکی هوا به گردنه یونه زا رسید و از آنجا به طرف گرمابد حرکت کرد.
در ساعت ۱۹ در مکان سابق معدن ذغال سنگ خاتون بارگاه به مینی بوس باشگاه رسیدیم و از آنجا بعد از طی ۵ کیلومتر دیگر به محل تلاقی اتومبیل ها و به دوستان تیم اول در گرمابدر ملحق شدیم و همگی به طرف تهران حرکت کردیم.

مشخصات gps مسیر:

حداقل ارتفاع در ابتدای مسیر حرکت روستای گرمابدر ۲۴۴۲ متر و قله خرسنگ ۳۹۳۴ متر و قله اشترگاه ۳۷۰۰ متر
ساعت شروع برنامه : گرمابدر : ۵/۴۵صبح
صعود به قله خرسنگ : ۱۲٫۳۰ ساعت ( پس از ۵٫۵ کیلومتر  )

صعود به قله اشترگاه: ۱۶٫۳۰ ساعت ( پس از ۱۲٫۳ کیلومتر  )
ساعت خاتمه برنامه : ۱۹
کل مسافت طی شده هوایی رفت و برگشت: ۱۸٫۵ کیلو متر

مختصات قله  خرسنگ : ۳۶ درجه , ۰۱دقیقه و ۲۱٫۳ ثانیه  (شمالی) و۵۱درجه , ۳۸ دقیقه و ۳۶٫۸ ثانیه  (شرقی)

مختصات قله  اشترگاه : ۳۶ درجه , ۰۰دقیقه و ۸٫۲ ثانیه  (شمالی) و۵۱درجه , ۴۲ دقیقه و ۱۲٫۶ ثانیه  (شرقی)
خالص زمان کوهنوردی و پیاده روی : ۱۱٫۵ ساعت (بدون استراحت)
مختصات ابتدای مسیر حرکت  (روستای گرمابدر) : ۳۵ درجه , ۵۹دقیقه و ۱۸٫۳ ثانیه (شمالی) ۵۱ درجه , ۳۷ دقیقه و ۵۰٫۷ثانیه  (شرقی)

*با سپاس ویژه از تمام اعضای با تجربه تیم که با حمایت خود اعضای موقت و کم تجربه باشگاه را جهت عبور از این دیواره ۳۰۰ متری و قله خرسنگ رهنمون ساختند.*

اعضای شرکت‌کننده در برنامه:
آقایان: ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – رضا خلیل آبادی«سرپرست فنی»- غلامرضاخلیل آبادی«سرپرست تیم دوم» – دکتر علی بلوچی – حسین صادق زاده – ارسلان بیک محمدی – دکتر علی طوطی – علیرضا قره داغی – محمدحسین اله یاری – اشکان جهانگیری – سیدمحمود قاسمی (نقشه و gps) – رضا عبدالهی – مجیدرضاپور – محمدزیودار- علیرضا رضایی – نیما اسماعیلی – ایمان عبادی – محمد عراقی – سعید جامعی – بنیامین سعیدی – هادی حسنی و اعضای جدید محمدحسین رحمانی و محمدرضا شاکرم
خانم‌ها: راشا ملک – فاطمه هوشمند – فرناز زاهدیه – مرضیه صادقی – فاطمه دارابی

965af3ef-4627-4998-9de5-c75916d437e6

نمایی از قله اشترگاه

c3320baa-e305-4f3c-8ca7-ed49cac6bbe6

یک دیدگاه to “هر هفته یک برنامه «شماره ۷۱۳»/ این بار گزارش صعود قلل خرسنگ و اشترگاه ـ ۹۶/۷/۲۸”

1. طوطی می گوید:

برنامه بسیار خوبی بود…با تشکر فراوان از جناب آقای حمیدی و آقایان علامرضا و رضا خلیل آبادی