هر هفته یک برنامه «شماره ۶۸۷»/ این بار گزارش صعود قله«یال کبود(رشته کوه گرین)نهاوند» ۹۶/۲/۱۵

ارسال شده توسط در 6 می 2017 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, دسته بندی نشده, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

«گرین» نام رشته کوهی‌ست به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر که به شکل شرقی غربی در فاصله حدود ۳۰ کیلومتر جنوب شهرستان نهاوند از توابع استان کوهستانی همدان واقع شده است.

این خط الرأس منفرد که در همسایگی رشته کوه عظیم زاگرس قرار گرفته ، از شرق به شهر بروجرد و از غرب به شهرستان های الشتر و نورآباد ختم می شود،جنوب این کوهستان نیز به مناطق کوهستانی بین شهرستان های درود و خرم آباد در استان لرستان می رسد.

بر روی خط الرأس گرین قله‌هائی قرار گرفته است که مشهورترین آن «یال کبود» می باشد.ولی باید توجه داشت بلندترین قله آن به نام «بازگیر» است و در غرب این خط الرأس قرار گرفته و حدود ۱۲۰ متر (ارتفاع)بلندتر از قله ۳۵۲۳ متری یال کبود می باشد.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه در برخی از روایت ها و نوشته ها ، نام این کوهستان چهل نابالغان نیز گفته می شود.

جهت صعود این قله زیبا و دیدنی کشور عزیزمان ایران باید به شهرستان نهاوند و از آنجا به فاصله ۳۰ کیلومتری به تفرج‌گاه مشهور گاماسیاب سفر کرد.

گاماسیاب نام یک سراب بسیار زیبا و پرآبی‌ست که در دامنه این کوهستان قرار گرفته است.

(سراب به معنای سرآب است و به محل و ابتدای جمع شدن آب زیاد یک چشمه و یا رودخانه گفته می شود.)

و اما شرح صعود ما :
ساعت ۷ صبح جمعه ۹۶/۲/۱۵ صعود را از گاماسیاب به تعداد هفت نفر از اعضای باشگاه اسپیلت و ۴ نفر از دوستان و کوهنوردان همدانی که در این برنامه به عنوان راهنمایان مسیر حضور داشتند و از هفته قبل هماهنگی های آن انجام شده بود، آغاز کردیم (ارتفاع ۱۶۰۰ متر).

قبل از حرکت ما از گاماسیاب بارش باران ادامه داشت ولی خوشبختانه به محض حرکت بارش قطع شد ولی هوا همچنان ابری و خنک بود.

مسیر از دره اصلی شروع شده با پاکوبی مشخص ادامه داشت .

بعد از گذشتن از کف رودخانه به شیبی رسیدیم که با علامت و میله ای بلند بر روی آن مشخص شده بود.

از بالای آن شیب و دیدن میله بلند بعدی ، از فلاتی سنگ‌لاخ گذشتیم و از آنجا دو پناهگاه نارنجی رنگ منطقه دیده شد.

در زیر این پناهگاه ها ، چشمه آب گوارائی وجود داشت (ارتفاع ۲۳۲۰ متر).

پس از کمی استراحت به دلیل اینکه پیش بینی وضعیت هوا در بعدازظهر رعد و برق و بارانی اعلام شده بود ، به سرعت به طرف قله راه افتادیم .

حرکت ابرها در آسمان با رنگ های تیره ادامه داشت ولی لطافت هوا بیش از آن بود که بتوان با این نوشته به آن پرداخت .ضمن اینکه سرسبزی و زیبائی این فصل در کوهستان های کشور نیز غیرقابل توصیف و بیان است.

در این منطقه دیدن لاله های واژگون قبل از رسیدن به پناهگاه ، چشمان همه ما را معطوف خود کرد و تحسین همه را برانگیخت.

مسیر صعود قله بعد از پناهگاه به واسطه شمالی بودن از زیر برف چال عظیم فصلی آن شروع شد و سپس به دلیل مناسب بودن سفتی آن بر سطح یخچال ادامه یافت .

پس از یکساعت صعود کم کم به طرف یال صخره ای کنار برف چالی منحرف شده به یالی صخره ای دست یافتیم که تا رسیدن به جانپناه دوم مسیر که در ارتفاع ۳۱۲۰ متری ساخته شده است، ادامه داشت.

در ساعت ۱۲ ظهر پس از کمی استراحت در این جانپناه سنگی به طرف قله ادامه مسیر دادیم.

از آنجا به بعد قله فرعی دیده می شود که با پاکوبی مشخص بعد از ۳۰ دقیقه صعود به آن قله رسیدیم.

از آنجا مسیر بر روی یال کوتاه ادامه داشت.

بعد از دو فراز و نشیب دیگر در ساعت ۱۲:۴۵ به قله یال کبود به ارتفاع ۳۵۲۳ متر رسیدیم که پایان صعود آن روز و دست یابی به قله ای بود که به دلیل هوای ناپایدار آن ساعات ، صعود آن قبل از حرکت مان در پرده ای از تردید و ابهام بود.

پس از عکاسی و استراحتی کوتاه در فضای مه آلود قله ، به طرف ارتفاعات پایین تر حرکت کردیم.

با استفاده از برف چال های طویل مسیر موفق شدیم یک ساعته خود را پناهگاه پایین برسانیم .

به محض رسیدن به آنجا رعد و برق و بارش شدید درگرفت و ما در دل سپاسگزار آن بودیم که فرصت صعود این قله به واسطه سفر طولانی و شبانه مان از تهران از گروه مان گرفته نشد.

پس از صرف ناهار از پناهگاه حرکت کرده و ساعت ۱۶ خود را به محل پارک مینی بوس باشگاه در گاماسیاب رساندیم و پس از استراحت و آماده شدن و خداحافظی از دوستان و همنوردان همدانی مان ، سوار بر مینی بوس به طرف تهران حرکت کردیم و ساعت یک بامداد روز شنبه به درب باشگاه رسیده ، برنامه به پایان رسید.

(این برنامه از ساعت ۲۳ پنجشنبه تا یک بامداد شنبه ، به مدت ۲۶ ساعت به طول انجامید.)

با تشکر ویژه از همنورد عزیز همدانی آقای آرش فتحیان (برادر بابک فتحیان)که ما را در اجرای این برنامه یاری نمودند.

اعضای شرکت‌کننده در برنامه:
خانم ها : زینب داداشی
آقایان: ذبیح اله حمیدی(سرپرست) – ناصر کاویانی – محمد اسماعیلی – مهدی یگانه – آرگین چهارمحالی – نیما اسماعیلی(عکاس)
کوهنوردان گرامی همدانی : آقایان آرش فتحیان – پیشکسوت عزیز بهروز احمدی – احمد طولابی و حمید محمودی