هر هفته یک برنامه «به قلم مسئول باشگاه اسپیلت»(۹۵/۶/۲۰)

ارسال شده توسط در 10 سپتامبر 2016 ۷ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, مقالات و نوشته ها

از زمان تأسیس این باشگاه (تیرماه ۱۳۸۵) تاکنون به طور متوسط سالی ۵۰ برنامه هفتگی در قالب صعودهای قلل گوناگون در باشگاه اسپیلت اجرا گردیده است که بعضاً در این میان حدود ۵ تا ۱۰ برنامه در سال اختصاص به پیمایش کویر و جنگل و … داشته است.

ناگفته نماند تعداد این برنامه ها بدون در نظر گرفتن برنامه های فنی – آموزشی و برون مرزی در طی سال بوده است .همچنین باید اضافه نمود اعضا به طور متوسط سالانه چندین برنامه اعلام شده رسمی را در این باشگاه به اجرا درآورده اند و سالانه ده ها برنامه غیر رسمی نیز به شکل محفلی و دوستانه در میان اعضا اجرا شده که شمار و مجموع این آمار در این ده سال به ظن من به عدد هزار نزدیک است .

تا چند سال پیش برنامه های رسمی و هفتگی باشگاه که جدول و مشخصات آن به طور منظم در آغاز هر فصل اعلام می گردد، با عنوان «هر هفته یک برنامه» معرفی و گزارش آن روزهای شنبه در سایت اسپیلت قرار می گرفت.

اکنون با خرسندی فراوان از تداوم این امر که نشان از همکاری و همیاری کلیه دوستان و اعضای این باشگاه دارد ، اعلام می شود دوباره عنوان «هر هفته یک برنامه» در سرآغاز گزارشات برنامه های هفتگی و رسمی این باشگاه قرار خواهد گرفت .

به خوبی به خاطر دارم زمانی که تصمیم به حذف این عنوان در گزارش برنامه های هفتگی اتخاذ شد ، دلیل آن تکراری بودن این عنوان و احتمالاً خسته نکردن مخاطب بود.

حال بعد از چند سال که در محافل گوناگون و از زبان اشخاص مختلف شنیده ام برنامه های هفتگی باشگاه اسپیلت منظم و پی گیر اجرا می شود و همچنان این عنوان در اذهان بسیاری باقی مانده است ، تصمیم به بازگویی و بازنویسی آن گرفتم.

امیدوارم اعضای باشگاه با این امر موافق بوده ، با همکاری هم بتوانیم این افتخار بزرگ را برای باشگاه به ارمغان آوریم که با وجود تمام مشکلات ، هر هفته یک برنامه رسمیِ پربار و با ارزش در این باشگاه اجرا می گردد.

بدون اغراق از ۵۲ جمعه سال ، به طور متوسط در این ده سال شاید سالانه فقط به اندازه انگشتان یک دست برنامه کنسلی (لغو) داشتیم.

این همان شریان اصلی باشگاه اسپیلت است که با عضوگیری ساده افراد در باشگاه شکل گرفته و با حضور آنان در این برنامه ها ادامه یافته ، پس از چند ماه کم کم با گذراندن دوره های آموزشی ، علاقه و استعداد ورزشی آنان نمودار گشته ،گاهاً تبدیل به شخصیت های بزرگ و مطرح در جامعه کوهنوردی کشور شده اند.

بدون آن که بخواهم زیاده گویی و تعریف بیهوده ای را به سخنان بیافزایم ، مایلم اضافه نمایم نظم و انضباط در اجرای برنامه های هفتگی در گرو رعایت نکات زیر است؛

ثبت نام منظم در روزهای سه شنبه تا چهارشنبه –  رعایت نکات مالی – مبحث اتومبیل ، مینی بوس و رفت و آمد «امن» در جاده ها – حضور به موقع در محل قرار – زمان بندی صحیح برنامه – راهنمائی صحیح و آشنایی کامل به مسیرهای صعود – حضور مربیان و اعضای با تجربه در تیم – رعایت نکات هواشناسی ، زیست محیطی و غیره – سرپرستی مسئولانه – تقسیم وظایف اعضا(مانند پزشک – عکاس – gps و غیره ) در نظر گرفتن آمادگی جسمانی و لوازم اعضا – تقسیم بندی تیم در مواقع لزوم – کمک و همیاری اعضای با تجربه به اعضای تازه وارد در هنگام اجرای صعود (بسیار مهم) – ثبت خلاصه گزارش برنامه در سایت باشگاه در روزهای شنبه – ارائه گزارش برنامه در نشست های هفتگی اعضا در روزهای سه شنبه – بایگانی و آرشیو برنامه در باشگاه …

رعایت تمام این نکات و نکات ریز دیگر که در این یادداشت جائی ندارد ، نیاز به نظم و انضباط و نظارت دقیق و مسئولانه دارد.

و در سرلوحه همه این ها باید عشق به ورزش و طبیعت ، عشق به همزیستی و هم‌نشینی با دیگر همنوردان قرار گرفته باشد که خوشبختانه در بسیاری موارد باشگاه اسپیلت مانند (صافی ) عمل می کند که افراد ماندگار در این مکان که همان مسئولین عزیزمان می باشند با توجه به خصوصیات اخلاقی بالا از آن صافی عبور کرده ، تبدیل به گوهرهای ارزشمندی می شوند که ثمرات فعالیت های آنان در مرحله اول به خود و بعد به باشگاه اسپیلت و در نهایت به جامعه کوهنوردی کشور باز می گردد.

درود به همه این دوستان ،دست مریزاد و خدا قوت

 

ذبیح اله حمیدی – بیستم شهریور ۱۳۹۵

 

پی نوشت :
با پوزش از شما دوستان به دلیل طولانی شدن این یادداشت ، گزارش برنامه اجرایی دیروز جمعه ۹۵/۶/۱۹ برروی قله سات (طالقان) ، فردا یکشنبه در سایت منتشر خواهد شد.

۷ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه «به قلم مسئول باشگاه اسپیلت»(۹۵/۶/۲۰)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود بر شما آقای حمیدی بخاطر حس مسولیت پذیری و پدرانه بی منتی که نسبت به تک تک اعضا باشگاه خوب اسپیلت دارید. امیدوارم همواره سلامت و درکنار ما باشید تا از تجربیاتتان استفاده کنیم.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

  2. علیرضا گوهری می گوید:

    بسیار عالی بود… واقعا باشگاه اسپیلت دارای نظم خاصی است و جایی که نظم و انظباط باشد بقا و پیشرفت است…
    و از زحمات شما و آقایان غلام رضا و رضا خلیل آبادی در برنامه ها سپاس گذار هستم….

  3. محمد حسین اله یاری می گوید:

    با عرض سلام. به نظر من عنوان هرهفته یک برنامه، برای باشگاه اسپیلت بدل به یک برند شده و الان دیگه نمیشه به چشم یک عنوان تکراری و خسته کننده به آن نگاه کرد. چه بسا که این عنوان به مثابه شعار باشگاه اسپیلت، در طول سالیان با نام این باشگاه عجین شده و نام باشگاه اسپیلت و این شعار، تداعی کننده یکدیگر در اذهان باشند.
    به امید توفیق روز افزون

  4. هر هفته یک برنامه / این بار گزارش صعود قله سات (طالقان) 95/6/19 | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

    […] مطالعه این گزارش ، در مورد عنوان «هر هفته یک برنامه » اینجا را […]

  5. حسین قربان نژاد می گوید:

    استاد گرامی جناب حمیدی طی شش سالی که سعادت شاگردی شما را دارم بخاطر نظم و انظباط باشگاه , علم والای شما در کوهنوردی و احساس مسولیت جنابعالی همیشه به خود بالیده ام و امیدوارم کماکان پایدار استوار باشید و باشگاه اسپیلت همیشه جاودان باشد

  6. حسام تکلو می گوید:

    “نظم وانضباط”
    به تنهایی تمام مشکلات و کاستی ها و سختی های یک مجموعه رو طی زمان حل می کنه
    و تنها و تنها یک شخص منظم و مدیر توانایی ایجاد و اجرای چنین کارنامه ی درخشانی رو داره.
    با تشکر از جناب حمیدی بزرگوار بابت فراهم نمودن چنین مجموعه یی (باشگاه)جهت آرامش دوستدارن نظم و طبیعت و ورزش و در راس آن کوهنوردی

  7. رضا می گوید:

    درود بر معلم عزیزم آقای حمیدی
    براستی یکی از قوت های اسپیلت اجرای بدون وقفه هفتگی برنامه های کوهنوردی است.
    بنده نظر خودم را در مورد عنوان انتخابی برنامه ها برایتان می نویسم.
    همانگونه که اشاره نمودید بنظر بنده نیز عنوان هر هفته یک برنامه، خسته کننده و تکراری است.البته از نظر بنده که کارهای تکراری را ملال آور احساس میکنم.
    بنده نیز با کمال احترام به جنابعالی، پیشنهاد می کنم بجای این عنوان، هر هفته در جلوی نام برنامه، شماره هفته را بنویسیم. مثلا هفته بیست و شششم، صعود قلل آتشکوه و مهرچال.
    مزایای این نام گذاری از نظر بنده بدینگونه است:
    ۱- عنوان تکراری و یکنواخت نیست.
    ۲- نام هفته در جلوی نام برنامه موجب می شود خواننده با یک نگاه سریع حدس می زند برنامه در چه فصلی از سال اجرا شده است و متوجه می شود آیا برنامه بهاری، تابستانی، پاییزی یا زمستانی بوده است.
    ۳- شمارش برنامه ها نشان میدهد اسپیلت تا پایان سال چند برنامه هفتگی در طوی یکسال اجرا نموده است.
    با تقدیم احترام فراوان

دیدگاه خود را بیان کنید