هر هفته یک برنامه: این بار گزارش کویر نجم آباد(نظر آباد) – ۷ اسفند ۸۸

ارسال شده توسط در 28 فوریه 2010 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

مقدمه:

این منطقه بکر و زیبا در جنوب غربی نظرآباد و شمال شرقی بویین زهرا واقع است.

بیابانی ست که حدود ۳۰ کیلومتر عرض و ۳۰ کیلومتر طول دارد و در فصل بهار به تالاب پرآبی تبدیل می شود و در تابستان منطقه ای نیمه کویری به حساب می آید. زیرا آثار نمک در این منطقه فراوان است. به دلیل جاری شدن آب در فصول مختلف، زمین این منطقه شکل گِل های نرم و سفت به خود می گیرد. و آثار زمین های شنی(رملی) نیز در آنجا دیده می شود.

رودخانه های فصلی زیادی در این بیابان جاری ست که همگی در میانه جاده نجم آباد به اشتهارد از زیر چند پل  به سمت جنوب جاری می شوند.

شرح برنامه:

روز جمعه ۷ اسفند، حدود ساعت ۵ صبح به اتفاق ۶ نفر از اعضای باشگاه به سوی شهرک نظرآباد به راه افتادیم. در آنجا با ملحق شدن ۳ تن از کوهنوردان خانه کوهنوردان نظرآباد که با هماهنگی همنورد عزیزمان آقای یونس رضاخانی(رئیس محترم هیأت کوهنوردی نظرآباد) صورت گرفته بود به طرف روستای نجم آباد حرکت کردیم. قبل از رسیدن به روستا وارد جاده شنی تالاب شدیم. در همان ابتدای جاده، ماشین ها را پارک کرده شروع به پیاده روی کردیم.

حدود ۸ کیلومتر تا رسیدن به اولین رودخانه ی مسیر فاصله داشتیم که آن را ۲ ساعته طی کردیم. برنامه ما عبور از شرق به غرب این بیابان بود که به دلیل وجود همین رودخانه های فصلی این اتفاق نیافتاد. عبور از این رودخانه ها بی خطر نیست، چون کف آن ها انباشته از گل و لای است و احتمال اینکه در وسط باتلاقی باشند نیز زیاد است. پس ما هم ریسک نکردیم و در کنار رودخانه به طرف جنوب ادامه مسیر دادیم و در نهایت بعد از حدود ۲۰ کیلومتر پیاده روی و بازدید از قسمت های مختلف این بیابان نیمه کویری ساعت ۳ عصر به کنار اتومبیل ها برگشتیم.

چند نکته مهم:

به نظر می رسد این منطقه در هر فصل حالات مختلفی داشته باشد؛ در بهار تالابی زیبا که محل کوچ پرندگان مهاجر است، در تابستان بیابانی گرم و لم یزرع است، در پاییز کویری نیمه نمکی و در زمستان به دلیل بارندگی های زیاد و به وجود آمدن گِل و لای زیاد منطقه ایست سرد و غیر قابل عبور.

در نتیجه بهتر است ما کوهنوردان در فصل پاییز به آنجا سفر کنیم تا بتوانیم با عبور عرضی آن(یعنی همان برنامه ای که ما در نظر داشتیم) حدود ۳۰کیلومتر پیاده روی کنیم. این برنامه می تواند به دلیل نزدیکی به تهران ، برنامه یک روزۀ جالب و متنوعی باشد.

نکته قابل ذکر بعدی وجود گله های فراوان شتر(یک و دو کوهان) در منطقۀ دیگر جاده نجم آباد به اشتهارد است که در نوع خود جالب و دیدنی ست. پیشنهاد می شود حداقل برای یک بار هم شده از این جاده کویری بکر و خلوت دیدن کنید.

سرپرست برنامه: ذ ـ حمیدی

۱۰ اسفند ۸۸

دیدگاه خود را بیان کنید