هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله پیرزن کلون ـ ۶ اسفند ۸۹

ارسال شده توسط در 27 فوریه 2011 یک دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار

صعود این قله نه چندان منفرد آن هم در زمستان و یکروزه، صعودی بس دشوار و طاقت فرسا است. دلیل آن هم کاملاً مشهود است؛ معمولاً قله هایی که یال صعود جنوبی ندارند و کوهنوردان مجبورند آن ها را از یال شمالی صعود کنند، مسلماً با حجم برفکوبی زیادی مواجه می شوند. به ویژه که ارتفاع قله ای ۳۸۵۰ متر باشد، هرچند که صعودش از ارتفاع ۲۴۵۰ متری شروع شود.

یکی دیگر از عللی که این صعود را مشکل می کند وجود صخره هایی است که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری قرار دارند. هنگام صعود قله، عبور از این صخره ها برای کسی که به فنون سنگنوردی و برف آشنایی نداشته باشد کمی سخت است و علت آخر هم طول مسیر صعود است(به تخمین من حدود ۶ کیلومتر).

این قله در خط الرأس اصلی البرز واقع است و از طرف شرق با فاصله خیلی کم(۱۰۰ متر ارتفاع) به قله مهرچال و از طرف غرب به قله هم هن متصل است.

دو یال دیگر به این قله وصل هستند که یکی از طریق قله کاسونک(شمال شرقی) و دیگری که ما آن را صعود کردیم، یعنی یال گرمابدر(شمالی) است.

با توجه به شرایط قله پیرزن کلون، روز جمعه ۶ اسفند۸۹ با گزینشی که انجام دادیم، یک تیم هشت نفره آماده صعود شد.

ساعت ۶:۳۰ صبح از گرمابدر در ۴۰ کیلومتری شمال شرق تهران، صعود را شروع کردیم. از همان ابتدای مسیر حجم برف به ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر و سردی هوا به ۵ درجه زیر صفر می رسید.

بعد از رسیدن به انتهای دره، یال صعود را انتخاب کردیم و پس از گذشتن از پل باریک روی رودخانه، برفکوبی یال پرشیب اول مسیر را شروع کردیم.

یک ساعت و نیم طول کشید تا به اول خط الرأس برسیم. بعد از صرف صبحانه برفکوبی را دوباره شروع کردیم. به نوبت این کار را انجام می دادیم. سرعت تیم عالی بود و در ساعت ۱۰:۳۰ به بالای صخره ها رسیدیم. شکافی را که برای فرود در نظر گرفته بودیم، علاوه بر شیب تند، پر از برف بود. نفر اول با جسارت و احتیاط مسیر را گشود و بقیه نفرات به شکل عقب رو و بدون استفاده از ابزار توانستند مسیر را فرود بروند. ۲ نفر از همنوردان کم تجربه تر در بالای صخره ها متوقف شده و منتظر بازگشت تیم شدند.

تیم اصلی بعد از رسیدن به اول یال قله و با توجه به شدت باد و کاهش میزان برف، با سرعت خوبی توانست بقیه مسیر را در یک ساعت و نیم بپیماید.

روی قله مه و باد حاکم بود. بعد از توقفی کوتاه و عکاسی با سرعت به طرف پایین فرود آمدیم. باد همچنان ادامه داشت ولی از سردی هوا کمی کاسته شده بود. روی قله ارتفاع ۳۵۴۸ متر را ثبت کردیم.

پس از رسیدن به زیر صخره ها، شیب تند مسیر را با احتیاط صعود کردیم و پس از پیوستن به دو همنورد دیگر و صرف ناهار، به طرف گرمابدر حرکت کرده و در ساعت ۱۶:۳۰ به پای ماشین هایمان رسیدیم و در کمال ناباوری متوجه شدیم خارج از پیش بینی هایمان، موفق شده ایم در ده ساعت این مسیر مشکل و طولانی را با آن همه حجم برف صعود کرده و بازگردیم.

دلیل اصلی این موفقیت می تواند عوامل زیر باشد:

۱-تجربه صعود زمستانی این کوه(من ۶ بار و بقیه اعضا ۱ تا ۳ بار)

۲-هوای نسبتاً خوب و پایدار آن روز

۳-تیم نسبتاً یک دست و متشکل از افراد با تجربه و آماده میانسال و جوان

به قول یکی از اعضا، شاید این برنامه یکی از بهترین برنامه های زمستانی یک روزه اجرا شده در سال ۱۳۸۹ باشد و اگر اقراق نکرده باشم، می توان گفت که یکی از سریع ترین صعودهای زمستانی این کوه در سال های اخیر به حساب می آید.

سرپرست برنامه: ذ.حمیدی/ ۸ اسفند ۸۹

یک دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله پیرزن کلون ـ ۶ اسفند ۸۹”

1. ناصر می گوید:

هشدار سقوط بهمن
    دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۳۸
    هشدار جدی نسبت به سقوط بهمن!

به نقل از پایگاه خبری فدراسیون کوهنوردی:سازمان هواشناسی طی اطلاعیه ای عنوان کرده است: از آنجایی که دمای هوا در سطح کشور در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه به شکل قابل توجهی افزایش می یابد و سبب ذوب برف در ارتفاعات و دامنه های زاگرس و البرز می شود، از این رو طی هفته ی جاری در مناطق مستعد زاگرس، سقوط بهمن دور از انتظار نیست .