هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله ورجین ـ ۲۹ بهمن ۸۹

ارسال شده توسط در 22 فوریه 2011 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار

کوه زیبای ورجین در شمال لواسان کوچک و در محیط حفاظت شده قرار گرفته است. این منطقه شاید از معدود مکان هایی باشد که به معنای واقعی حفاظت می شود.
وجود حیات وحش و گیاهان منحصر به فرد این منطقه به همراه بکری محیط آن نعمتی است در اختیار ما تهرانی ها که هنوز خللی در آن ایجاد نشده است. کمتر کوهنوردی است که به آن منطقه سفر کند و گلّه ای شکار (کل و بزهای وحشی) نبیند. تیم ما نیز موقع صعود توانست چند گله از این حیوانات نجیب و زیبا را از نزدیک ببیند.
این کوه که دور تا دور آن مانند یک کمربند با جاده های متعدد احاطه شده است، از شمال به روستاهای کلوگان و امامه، از غرب به حاجی آباد و لشکرک، از شرق به راحت آباد و از جنوب به لواسانات کوچک وصل می شود که خوشبختانه هنوز از هیچ طرف جاده ای به این کوه هجوم نیاورده است.

ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۹ بهمن ۸۹ به همراه ۱۹ نفر، از منطقه ترک مزرعه در شمال لواسان کوهپیمایی را شروع کردیم. هوا نیمه ابری و کمی سرد بود. یال جنوبی را انتخاب کردیم و حدود ۵/۱ ساعت بعد در زیر تک درخت وسط این یال که جای مناسبی برای استراحت است، توقف کردیم. بعد از صرف صبحانه مسیر را ادامه دادیم.

از اینجا به بعد برف بیشتر می شد و نیازمند برف کوبی جدی تری بود. به نوبت این کار را انجام دادیم تا به خط الرأس رسیدیم. برف در اینجا بیشتر از پایین بود و در نهایت ساعت ۱۲ به قله رسیدیم. ارتفاع قله حدود ۳۰۰۰ متر(دقیق ۲۹۸۰ متر) اندازه گیری شد.

موقع بازگشت هوا خراب شد و برف خفیفی شروع به باریدن کرد. به همین دلیل کمی عجله لازم بود تا به موقع از روی این خط الرأس که مانند دشتی هموار بود، دور شویم.
به خوبی به یاد دارم چند سال پیش به دلیل شدت مه و طوفان شدید در همین منطقه مجبور شدیم از صعود قله صرف نظر کنیم.
به هر حال در ساعت ۱۴:۳۰ دوباره به زیر تک درخت عظیم یال رسیدیم و ناهار را در همانجا صرف کردیم. این درخت کاج تنومند و زیبا، تنها پناهگاه طبیعی این مسیر است که کوهنوردان می توانند دقایقی را در آنجا سپری کنند.
بعد از ناهار از مسیر دره فرود آمدیم و در ساعت ۱۶ پای مینی بوس باشگاه رسیدیم. لازم به ذکر است در نزدیکی قله یکی از همنوردان جوان باشگاه به نام مهران دهخدایی دچار درد شدید در ناحیه شکم شد که مداواهای اولیه بر روی ایشان کارساز نبود.
بعد از رسیدن به تهران، مهران دهخدایی به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی آپاندیس قرار گرفت.

باید خیلی شاکر و سپاسگزار باشیم که این اتفاق ناگوار در آن ارتفاع ختم به خیر شد و هم اکنون نیز حال این عضو جوان باشگاه(۱۵ ساله) خوب و رضایت بخش است.