هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود زمستانی قله خرسنگ ـ ۹/۱۰/۱۳۹۰

ارسال شده توسط در 31 دسامبر 2011 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله خرسنگ که در میانه البرز مرکزی واقع است، ۲ قله شمالی و جنوبی دارد که از فراز هر دوی آنها می توان پانارومای زیبایی از منطقه البرز را نظاره گر بود.

صعود یک روزه آنها در تابستان از چند جهت امکان پذیر است. اما در زمستان مطمئنترین مسیر، یال مشرف به جاده گرمابدر به یونه زا است. تیم ۲۶ نفره باشگاه روز جمعه نهم دی ماه موفق شد طی تلاشی ۱۲ ساعته قله جنوبی (اصلی) این کوه سرسخت و فنی را به تعداد ۲۰ نفر صعود کند که در نوع خود، در مجموع صعودهای این باشگاه و هم از نظر تعداد نفرات صعودکننده بی نظیر محسوب می شود.
ساعت ۷:۰۰ صبح، صعود را از یال زمستانی بعد از محیط بانی (گرمابدر) شروع کردیم. هوا سرد و شدت آن حدود ۱۰ درجه زیرصفر و ارتفاع ۲۷۵۰ متر بود.
این یال از همان ابتدا پرشیب و تند و تیز بود و جهت آن جنوبی و برف در ابتدای مسیر حجم کمی داشت. از همان ابتدا قله پیرزن کلون به عنوان اولین قله در جنوبمان نمایان شد.

بعد از یک ساعت صعود در کنار صخره ای، صبحانه را با لذت بردن از گرمای اولیه تابش آفتاب صرف کردیم.

بعد از آن صعود را ادامه دادیم تا به ارتفاع ۳۵۰۰ متر برسیم. از اینجا به بعد با نزدیک شدن به خط الرأس، مسیر صخره ای و در بعضی نقاط یخ زده می شد و برفکوبی در آن هم شدت بیشتری گرفته بود.

حدود ساعت ۱۲:۰۰ ظهر به خط الرأس اصلی رسیدیم که شرق آن به قله خاتون بارگاه و غرب آن به قله برجی خرسنگ می رسید.

حدود یک ساعت تا یک و نیم ساعت طول کشید تا اعضای تیم بتوانند این مسیر را طی کنند. در ساعت ۱۳:۰۰، آقای رضا خلیل آبادی که بیشتر مسیر را به عنوان نفر اول صعود کرده بود به قله رسید و بلافاصله طناب ثابتی را در جبهه غربی برج خرسنگ با استفاده از کارگاه کلنگ نصب کرد تا نفرات بتوانند قله را با ایمنی بیشتری صعود کنند.

کار صعود و فرود قله اصلی یعنی برج خرسنگ حدود یک ساعت به طول انجامید. گیرنده GPS ارتفاع قله را ۳۹۴۰ متر ثبت کرد.

باد سردی شروع به وزیدن کرده بود ولی هوا همچنان با پیش بینی که گرفته بودیم مطابق شده، صاف و آفتابی بود. قله دماوند و تمام البرز مرکزی و حتی خط افق دریای خزر به خوبی از آن بالا نمایان بودند.

زمان به سرعت در حال طی شدن بود. ساعت ۱۵:۰۰ در جایی از خط الرأس که به طور عجیب و ناباورانه ای باد نداشت، ناهار مختصری خوردیم و مسیر را بلافاصله به طرف یال فرود ادامه داریم. مسیر بازگشت ما همان مسیر صعودمان بود.
موقع بازگشت چند گذرگاه خطرناک و سنگی را پیشرو داشتیم که با احتیاط عبور کردیم. همچنین تله های برفی زیادی نیز در مسیر وجود داشت که خوشبختانه تمام آنها را بدون هیچ هزینه ای پشت سر گذاشتیم.
حدود ساعت ۵:۰۰ بعدازظهر با تاریک شدن هوا روی یال اصلی منتهی به گرمابدر قرار داشتیم.

با استفاده از نور هدلامپ هایمان توانستیم مسیر را بدون هیچ مشکلی ادامه داده و در ساعت ۷:۰۰ عصر به پای اتومبیل ها که در کنار پست محیط بانی گرمابدر پارک شده بود، رسیدیم و برنامه را با سرانجامی خوش که همان صعود قله زیبا، فنی و دشوار خرسنگ، با سلامتی و موفقیت کامل بود، به پایان برسانیم.

اسامی شرکت کنندگان در این برنامه (به ترتیب حروف الفبا):
خانم ها: داداشی، ف. درزی، سلطانی، کیانی، فتحی و میرزایی
آقایان: امین، باباوند، بهرامی (عضو جدید)، تقوی، تیموری، حاصلی (عکاس)، حمیدی (سرپرست)، ر. خلیل آبادی، غ. خلیل آبادی، رحمتی، زارعی، سجادیان، سوادکوهی، شمشاد، شیرمحمدی، صباغی، عرفی پاک (گزارش نویس برنامه)، قلندر، مطهری و منفردزاده

پی نویس:
– با توجه به محدودیت فضای روی قله، با عرض پوزش امکان عکاسی از همه نفرات صعودکننده مقدور نبود.
– از بانوان حاضر در این برنامه که موفق به صعود قله شدند در جلسه هفتگی باشگاه تقدیر به عمل خواهد آمد.
– سگ باوفای منطقه، تیم ما را تا قله همراهی کرد!!!

گزارش سایت از: ذ. حمیدی
 10/10/1390

۳ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود زمستانی قله خرسنگ ـ ۹/۱۰/۱۳۹۰”

1. فاطمه درزی می گوید:

با سلام
    به تمام همنوردهای عزیز این صعود بسیار زیبا و به یاد ماندنی را تبریک عرض میکنم. و صمیمانه از آقای حمیدی تشکر میکنم که حاصل برنامه ریزیها و مدیریت عالی ایشان در کنار تلاش بچه ها، رسیدن اعضای تیم به این سطح از آمادگی هست.

2. ساقی محمودی می گوید:

به همه دوستان عزیزم تبریک میگم علی الخصوص خانمها . بودن در کنار شما همنوردان عزیز ، مصمم و قوی قطعا موجب رشد و تعالی خواهد بود. 🙂

3. گزارش برنامه صعود زمستانی قله خرسنگ(94،10،4) | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

[…] که صعود زمستانی و مشابه همین گزارش است را می توانید به تاریخ ۱۳۹۰،۱۰،۹ در آرشیو سایت ملاحظه […]