هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود زمستانی قلل ناز و کهار ـ ۲۳ و ۲۴/۱۰/۱۳۹۰

ارسال شده توسط در 16 ژانویه 2012 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار

از آنجایی که اکثر کوهنوردان این دو قله ی دوقلو و مشهور را می شناسند، با پوزش بخش کوه شناسی این گزارش را حذف کرده، همنوردان می توانند با search در سایت باشگاه و مراجعه به گزارشات قبلی از موقعیت جغرافیایی این قلل آگاه شوند. و اما شرح برنامه:
این برنامه در دو گزینه به ترتیب زیر اجرا شد:

الف) برنامه دو روزه صعود ناز:
تیم ده نفره باشگاه صبح روز جمعه ۲۳ دی ماه، ساعت ۸:۳۰ صعود را از روستای زیبای کلوان شروع کرد. هوا سرد و آفتابی بود.

قصد این تیم ضمن صعود قله، آشنایی اولیه با نحوه اجرای صعودهای بلند و همچنین شبیه سازی اینگونه صعودها (هیمالیایی) بود.
در طول این برنامه آموزش ها و ارائه تجربیاتی از قبیل آشنایی با پوشاک، کفش، چادر و لوازم فنی ویژه این صعودها و در بخشی، چگونگی استفاده و نگهداری آنها و همچنین تکنیک های اولیه گام برداری در سطوح مختلف برف و رویارویی با شرایط شبمانی در ارتفاعات و کمپ های پیشرفته و همینطور صعود در شرایط هوای سرد و طوفانی ارائه شد.

در روز اول برنامه به دلیل حضور تیم اردوی هیمالیانوردی استان البرز که از روز قبل در منطقه حضور داشتند کار برفکوبی تیم ما مشکل چندانی نداشت.

مقارن ظهر در ارتفاع ۲۷۰۰ متری جایی که مشرف به جانپناه سیاه در (ناز) بود، متوجه شدیم تیم مذکور در حال فرود از آنجا می باشد. پس از مواجه با هم و احوال پرسی از مربیان محترم تیم و سرپرست گرامیشان آقای یونس رضایی به صعودمان ادامه دادیم.

در ساعت ۲:۰۰ بعدازظهر بعد از ۵/۵ ساعت صعود با کوله هایی با وزن میانگین ۱۵ تا ۲۰ کیلو به جانپناه ۳۰۵۰ متری ناز رسیدیم.

برنامه ما عدم استفاده از جانپناه و نصب چادر و برپایی کمپ بود.

۴ تخته چادر ارتفاع نصب کرده، بعد از ۲ ساعت استراحت به تمرین گام برداری با گرامپون به مدت یک ساعت پرداخته و مسیر صعود را تا اول خط الرأس که سنگی و پرشیب بود بالارفته، مجدداً به جانپناه بازگشتیم.
در هنگام شبمانی هوای صاف و بدون ابر منطقه تغییر کرده و در نیمه های شب بارش برف شروع شد و تا نزدیکی صبح ادامه داشت.
ساعت ۴:۰۰ صبح روز شنبه ۲۴ دی ماه بیدار شده و در ساعت ۶:۰۰ صبح صعود را از خط به جامانده از صعود تیم قبلی که برف زیادی روی آن را گرفته بود شروع کردیم. هوا هنوز تاریک و نفرات تیم ملزم به استفاده از هدلامپ (چراغ پیشانی) بودند.
با رسیدن به اول خط الرأس باد شدیدی وزیدن گرفت و هر لحظه به شدت آن افزوده شد. هوا صاف و بدون ابر بود که به همین دلیل به شدت سرمای آن نیز افزوده می شد. جای پای تیم قبلی محو شده و نفرات می بایست به نوبت برفکوبی می کردند.

متأسفانه جهت وزش باد کاملاً مخالف جهت صعود ما و از شمال غربی به جنوب شرقی بود و همین امر موجب کندی حرکت تیم می شد.
صعود نفرات در هاله ای از ریزدانه های برف تازه باریده انجام می گرفت و مانند تازیانه ای عمل می کرد که پوشاک عادی کوهنوردی یارای مقاومت در برابر آن را نداشت. خوشبختانه اکثر پوشاک اعضای تیم مناسب و استاندارد بود.

حدود ساعت ۱۰:۰۰ صبح یال طولانی به پایان خود نزدیک می شد و ما بعد از پشت سرگذاشتن شیب های تند آن به اول مسیر تراورس موسوم به «نازنما» رسیدیم، ولی هنوز از شدت باد کاسته نشده بود و سرمای بی امان آن وجودمان را می آزرد.

مقارن ساعت ۱۰:۴۵ به قله ۴۰۹۰ متری ناز رسیدیم. ۵ نفر موفق شده بودیم این قله را در آن شرایط دشوار صعود کنیم.

پس از عکاسی و تماس با تیم کهار به طرف کمپ بازگشتیم. در ساعت ۳:۰۰ بعدازظهر پس از جمع آوری چادرها و صرف غذایی مختصر از همان مسیر که صعود کرده بودیم به روستای کلوان بازگشتیم.

ب ) برنامه صعود کهار (یک روزه):
این تیم ۳ نفره به سرپرستی آقای رضا خلیل آبادی ساعت ۴:۰۰ صبح از تهران به روستای ابیدز رسیده و به دلیل بسته بودن جاده تا روستای کلوان پیاده روی کردند.
پس از وارد شدن به یال صعود با برفکوبی بارش شب قبل روبرو شدند. این تیم موفق شد در ساعت ۸:۰۰ صبح به جانپناه کهار به ارتفاع ۳۲۰۰ متر صعود کنند پس از کمی استراحت به طرف قله حرکت کردند.
قصد اولیه این تیم درصورت مساعد بودن اوضاع جوی، صعود یک روزه قلل کهار و ناز و در نهایت پیوستن دو تیم باشگاه با هم بود که متأسفانه به اجرا در نیامد.
از این تیم فقط آقای رضا خلیل آبادی موفق به صعود قله کهار بزرگ به ارتفاع 4030 متر شد که پس از بازگشت به جانپناه کهار هر سه نفر به طرف روستای کلوان حرکت کردند و در ساعت ۶:۰۰ عصر نفرات دو تیم به هم پیوسته با اتومبیل های خود به طرف تهران بازگشتیم و بدین ترتیب دو تجربه و صعودی دیگر به کارنامه اجرای باشگاه در سال ۱۳۹۰ اضافه شد.
صعود «الف»، صعودی کلاسیک اصطلاحاً به سبک محاصره ای و
صعود «ب»، صعودی سرعتی به سبک آلپی بود.

اسامی شرکت کنندگان در این برنامه (به ترتیب حروف الفبا):
خانم ها: امامی (میهمان)، جدی، ف. درزی و کاظمی
آقایان: بهرامی، تفضلی، تقوی، حاصلی، حمیدی (سرپرست قله ناز)، ر. خلیل آبادی (سرپرست قله کهار)، قلندر، مطهری و ناصری

گزارش سایت از: ذ. حمیدی
 26/10/1390

یک دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود زمستانی قلل ناز و کهار ـ ۲۳ و ۲۴/۱۰/۱۳۹۰”