ارسال شده توسط در 4 دسامبر 2016 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, دسته بندی نشده, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

ریگ جن نام محدوده کویری است که در دشت کویر مرکزی ایران قرار دارد .

این کویر که دارای تپه های ماسه ای فراوان می باشد از شرق به «جندق» ، از جنوب به «انارک» ، از غرب به «دریاچه نمک قم» و از شمال به منطقه «سمنان» می رسد.

وسعت این کویر را حدوداً ۴۰۰۰ کیلومتر مربع تخمین زده اند.

باریکه ای از این کویر از جنوب شرقی آن جدا می شود که به دُم ریگ جن مشهور است و به منطقه چوپان (خوربیابانک)می رسد.

پیمایش این کویر به شکل پیاده کار طاقت فرسایی‌ست که در گذشته های دور به دلیل سختی آن و نبود چشمه های آب روایت ها و داستان های بسیاری در باب این کویر ساخته شد که به ریگ جن مشهور گردیده است.

در سال های اخیر گروه های کوهنوردی و کویر پیمائی توانسته اند بخشی از آن را پیمایش نمایند.

(لازم به ذکر است این منطقه بسیار مورد توجه اتومبیل سواران (Offroad) کویر پیمایان ایرانی می باشد).

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت راهپیمایی بین دو روستای کویری آشتیان به جندق بود که بالطبع بخشی از کویر دُم ریگ جن را پیمود که گزارش آن به شرح زیر می باشد؛

ساعت ۶:۳۰ صبح از روستای آشتیان پیمایش را شروع کردیم .

آخرین باری که در این روستا بودم (سال ۱۳۸۹) کاملاً متروکه و کم جمعیت به نظر می آمد اکنون به سبب رشد گردشگری در کشور ، اقامت گاه های بسیاری در این روستا ایجاد شده است که تیم ما شب را در یکی از این اقامت گاه ها به صبح رساند.روستا شلوغ و مملو از گردشگران ایرانی و خارجی بود.

(جاده ۴ کیلومتری روستای آشتیان دقیقاً ۳ کیلومتر قبل از رسیدن به شهر چوپانان در جاده انارک با تابلوئی مشخص می باشد.)

شروع پیمایش تیم ما بعد از خارج شدن از روستا بر روی تپه های رملی (شنی) دُم ریگ جن بود.

به دلیل این که تصمیم داشتیم برنامه را یک روزه انجام دهیم ، بعد از پیمایش حدود ۵ کیلومتر بر روی این تپه های بسیار زیبا و دیدنی به شکل تراورس آن را قطع کرده ، خود را به حاشیه بیابانی این کویر شنی رساندیم.

سمت راست مان کوه های ۱۷۰۰ متری جندق قرار داشت «شرق» و سمت چپ «غرب» دُم ریگ جن ادامه داشت.

مسیرمان طوری برنامه ریزی شده بود که این کوه ها را از شمال قطع کرده ، خود را به جنوب شهر جندق برسانیم.

هوا بسیار عالی و زمین زیر پا نیز بدون گل و مناسب پیمایش بود.

هر ۵ کیلومتر یک بار استراحت کرده ، تجدید قوا می نمودیم.

از ساعت ۱۳ به بعد مسیر دارای دره های کوتاه می شد که تعداد آن‌ها بیشتر از پیش بینی ما بود که اجباراً باید آن ها را قطع کرده به طرف جنوب ادامه مسیر می دادیم که این امر کمی سرعت پیمایش را کم کرد.

بعد از صرف ناهار ، مسیر را ادامه دادیم.

کم کم از محدوده دُم ریگ جن جدا شده به جاده (جندق به خور) نزدیک می شدیم.

در ساعت ۱۷:۳۰ با تاریکی زود هنگام پاییزی با «هد لامپ ها» و با چرخشی به سمت شرق در حالی که نور لامپ های اتومبیل ها را می دیدیم به سمت آن ها حرکت کردیم.

در ساعت ۱۹ و با تماس راننده باشگاه (آقای عظیمی ) در ده کیلومتری جاده جندق سوار بر مینی بوس باشگاه شده به طرف تهران حرکت کردیم.

ساعت ۴ بامداد روز بعد از طریق جاده نائین – اردستان –کاشان – قم به تهران رسیده ، این برنامه به پایان رسید.

با تشکر ویژه از همنورد و عضو باشگاه اسپیلت مجتبی توتونچیان که در اجرای موفق این برنامه ، تیم باشگاه خود (اسپیلت) را یاری نمود.

خانم سِدا هاکوپیان

آقایان: ذبیح اله حمیدی(سرپرست) – سعید صابری – مجتبی توتونچیان (نقشه و gps ) علیرضا گوهری (عکاس) – عباس کمال پور

wp_ss_20161203_0001

نقشه و gps مسیر پیمایش

اقامت گاه روستای آشتیان

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b0%db%b6%db%b5%db%b6%db%b1%db%b9

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b0%db%b6%db%b5%db%b9%db%b5%db%b1

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b0%db%b7%db%b0%db%b3%db%b5%db%b2

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b0%db%b8%db%b0%db%b4%db%b1%db%b2

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b0%db%b8%db%b1%db%b1%db%b0%db%b6

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b0%db%b8%db%b1%db%b4%db%b5%db%b4

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b0%db%b8%db%b3%db%b1%db%b4%db%b1

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b1%db%b0%db%b1%db%b0%db%b0%db%b3

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b1%db%b3%db%b3%db%b8%db%b2%db%b0

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b1%db%b3%db%b3%db%b9%db%b5%db%b6

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b1_%db%b1%db%b6%db%b0%db%b9%db%b1%db%b9

۴ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه«شماره«۶۶۶»/این بار گزارش برنامه پیمایش ۴۰ کیلومتری آشتیان به جندق(ریگ جن) ۱۰ تا ۹۵/۹/۱۲”

1. ياشار ( مجتبى توتونچيان ) می گوید:

با سلام و تشکر از همه دوستان و جناب اقاى حمیدى جهت اعتمادشون به بنده در کمک به اجراى برنامه
    جاى همه همنوردانى که تشریف نیاوردند واقعا خالى بود

2. رضا می گوید:

بسیار زیبا.
    درود بر همنوردان عزیزم

3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام و درود بر شما همنوردان .از اینکه همنوردان زیادی از این برنامه استقبال نکردند متاسف شدم اما پایداری و اقتدار استاد حمیدی در اجرای برنامه همیشه پشت گرمی بزرگی برای ما بوده.