هر هفته یک برنامه«شماره ۶۷۲»/ این بار گزارش برنامه صعود قله جانستون (۹۵/۸/۷)

ارسال شده توسط در 29 اکتبر 2016 ۹ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله جانستون :
قله جانستون با ارتفاع ۳۹۶۰ متر در شمال شرق تهران، منطقه فشم و رودبار قصران واقع شده است . در مورد انتخاب این نام برای این قله اطلاعات دقیقی در دست نیست ، به روایتی اولین صعود کننده این قله یک تبعه خارجی به نام جان استون بوده است و روایتی دیگر سخت بودن صعود این قله و وجود صخره های سنگی در اطراف آن را دلیل انتخاب این نام می دانند و آن را به جان ستان تعبیر می کنند.

بررسی موقعیت جغرافیایی قله جانستون:
این قله واقع در ناحیه کوهستانی البرز مرکزی از جنوب به دره آبنیک ، از شمال به بخشی از دره رودخانه لار ، از شرق توسط یک خط الرأس مرتفع به قلل خرسنگ شمالی و جنوبی و در ادامه به گردنه یونه زا و از غرب توسط قله و گردنه وزوا به قلل برج – خلنو متصل می گردد.
یکی از زیباترین مناطق در البرز مرکزی دشت جانستون می باشد .
این دشت با ارتفاع متوسط ۲۸۵۰ متر توسط چند قله احاطه شده است که قله جانستون در شمال این دشت واقع است..
یکی دیگر از جاذبه های مسیر صعود به این قله غار دست کنی است به نام غار بیوک آقا که توسط کوهنورد تبریزی با ابزارهای دستی نظیر درفش و قلم کنده شده است و مشابه این غار در تنگه لالون و آبشار سنگان می باشد.

مسیرهای صعود به قله جانستون:
۱- مسیر جنوبی : که مسیر نرمال صعود به این قله می باشد در انتهای دشت جانستون از سمت چپ غار بیوک آقا شروع شده سپس باتراورس به سمت غرب از روی گرده ای که از میان سنگ ها و صخره ها و برف چالهای فصلی می گذرد به قله منتهی می شود.
۲- مسیر شرقی : این مسیر از همان دره شرقی دشت جانستون (مسیر صعود به قله خرسنگ) بوده و مسیری طولانی می باشد.
۳- مسیر غربی : از مسیر یال زمستانی که بعد از تنگه‌ی آبنیک و ابتدای دشت جانستون شروع شده و برروی یالی ، مستقیم به قله ختم می شود.
نکته: قله جانستون شامل دو قله شرقی و غربی می باشد که قله غربی مرتفع تر است.

چشمه های مسیر:
۱- ابتدای دشت جانستون «سپیدچشمه»
۲- نیمه مسیر دشت جانستون هدایت شده با لوله و داخل آب انبار
۳- چشمه های پایین غار بیوک آقا و چشمه های فصلی

مسیر دسترسی به قله جانستون:
بزرگراه شهید بابایی – جاده لشکرک – جاده فشم – میدان فشم به سمت زایگان و گرمابدر – روستای آبنیک
روستای آبنیک مبدأمشترک صعود به قلل جانستون و خرسنگ می باشد.
پس از رسیدن به دشت جانستون و غار بیوک آقا برای صعود قله جانستون به سمت چپ و برای صعود قلل خرسنگ به سمت راست ادامه می دهیم.

آنتن دهی موبایل:
موبایل در اکثر طول مسیر به جز دره آبنیک آنتن دهی دارد.

شرح صعود:
این برنامه با پیشنهاد گروه کوهنوردی آرش اصفهان به صورت صعود مشترک در تقویم برنامه های فصل پاییز باشگاه اسپیلت قرار گرفته بود.

ساعت ۵ صبح جمعه هفتم آبان ماه ۱۳۹۵ تعداد ۲۱ نفر از هم باشگاهیان با یک دستگاه مینی بوس و خودروی سواری از سیدخندان به طرف فشم حرکت کردیم.

در ابتدای میدان فشم با توجه به اینکه تیم اصفهان شب قبل به تهران رسیده بوده و شب را در تربیت بدنی فشم ، شب‌مانی داشتند توقفی کوتاه داشته و تعداد ۱۷ نفر از دوستان در گروه کوهنوردی آرش اصفهان به ما ملحق شدند.

در ادامه پس از حرکت به سمت روستای آبنیک و با گذر از کوچه باغ های زیبای روستا آبنیک که در این فصل زیبا رنگارنگ شده بودند ، ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح به پارکینگ ماشین ها رسیدیم.

ساعت ۷ صبح پس از معارفه با دوستان اصفهانی و توضیحات سرپرست برنامه درخصوص موقعیت جغرافیایی و قلل اطراف ، با تقسیم وظایف صعود را آغاز کردیم .
ارتفاع مبدأ صعود ۲۴۴۰ متر می باشد.

طبق پیش بینی هواشناسی ، هوا کاملا مساعد و صاف بود.

در ابتدای مسیر با عبور از رودخانه آبنیک داخل پاکوب مسیر قرار گرفته و پس از حدود یک و نیم ساعت کوهپیمایی به دشت جانستون و در ادامه به غار بیوک آقا در ارتفاع ۳۰۰۰ متری رسیدیم.

ساعت ۹ صبح پس از نیم ساعت استراحت و صرف صبحانه حرکت خود را به سمت قله آغاز کردیم.

پس از غار بیوک آقا در سمت چپ مسیر را ادامه داده تا به گوسفند سرایی رسیدیم و با حرکت در مسیر سمت راست رودخانه ، با دور زدن دره و تراورس به سمت غرب ، به یال صعود زیر خط الرأس قله رسیدیم.

هدف تیم صعود قله جانستون غربی که مرتفع تر می باشد ، بود.

با توجه به بارش های پراکنده برف در روزهای گذشته از ارتفاع ۳۵۰۰ متر به بالا مسیر کاملا گل‌آلود و لغزنده و در بعضی نقاط پوشیده از برف بود.

وضعیت جوی در اواسط روز ابری و سرعت باد در ارتفاعات نیز بالای ۲۰ کیلومتر در ساعت بود.

ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه به خط الرأس اصلی قله رسیدیم و با حرکت به سمت غرب ، زیر گرده سنگی قله توقفی نیم ساعته داشتیم تا با تمامی نفرات به سمت قله حرکت کنیم.

در نهایت با رسیدن تمامی همنوردان ، ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه تعداد ۳۸ نفر قله جانستون را صعود کردیم.

نیم ساعت روی قله توقف داشتیم و پس از گرفتن عکس و پذیرایی «گز» توسط دوستان اصفهانی ، ساعت ۱۳ به سمت پایین حرکت کردیم.

در ساعت ۱۵ به غار بیوک آقا رسیده و پس از صرف ناهار و استراحت ، ساعت ۱۶ به سمت روستای آبنیک حرکت کردیم.

در طول مسیر برگشت بارش پراکنده باران طراوت خاصی به منطقه داده بود.

در نهایت ساعت ۱۷ به روستای آبنیک رسیده و برنامه با موفقیت پایان پذیرفت.

*در انتها لازم می دانم از زحمات آقایان غلامرضا خلیل آبادی و حسین قربان نژاد و سرپرست محترم تیم اصفهان آقای مسعود طیاری و تمامی اعضای دو تیم که با همکاری و مشارکت خود در این برنامه باعث موفقیت کامل این برنامه شدند ، کمال تشکر و قدردانی را دارم.*

اعضای شرکت کننده در برنامه:
خانم ها: پگاه شارخی – سِدا هاکوپیان – رؤیا جوادی – شکوفه پروا و عضو جدید یاسمن امینی
آقایان:حسین صادق زاده (سرپرست) – غلامرضا خلیل آبادی(کمک سرپرست) – حمید طربی – محمود نادری – حسین قربان نژاد(کمک سرپرست) – سعید جوانشیر(عکاس) – ارسلان بیک محمدی – محمدحسین اله یاری – دکترعلی طوطی(gps) – علیرضا قره داغی – حسن جان محمدی – علیرضا گوهری – مجتبی توتونچیان – رضا عسگری

میهمانان برنامه : آقایان علی سعیدی فر – علیرضا برزگر

قله جانستون غربی به ارتفاع ۳۹۶۰ متر

نفرات سوم و چهارم از سمت چپ:مسعود طیاری سرپرست تیم آرش اصفهان
و حسین صادق زاده سرپرست تیم باشگاه اسپیلت

۹ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه«شماره ۶۷۲»/ این بار گزارش برنامه صعود قله جانستون (۹۵/۸/۷)”

1. امیر می گوید:

با سلام.خواستم بپرسم چرا بعضی از افراد کلاه کاسک دارن و بعضی ها ندارن؟؟
    با تشکر.
    …………..
    پاسخ:
    از لحاظ دیدگاه مدیریت باشگاه اسپیلت در برنامه هایی چون صعود قله جانستون داشتن کلاه کاسک امری اختیاری است نه اجباری که در این برنامه همنوردان اصفهانی جملگی کلاه کاسک داشتند که بسیار به جا و نیکو بود.

2. امیرمسعود می گوید:

درود بیکران بر دوستان و همنوردان باشگاه اسپیلت تهران.

صعود عالی و لذت بخشی بود . به عقیده بنده صعود های مشترک با توجه به وجود قوانین و سلایق متفاوت گروه ها باعث ارتقا سطح فرهنگی خواهد شد .امیدوارم اینگونه برنامه ها ادامه داشته باشند .
    سپاس از‌ مسئولین ، کادر فنی و اعضا دوست داشتنی باشگاه اسپیلت

3. رضا می گوید:

درود بر همنوردان استوار اسپیلت

4. زهره حسن پور می گوید:

درودفراوان برنامه صعود و گزارش بسیار عالی بود تشکر ویژه از سرپرستان و اعضای محترم باشگاه اسپیلت و گروه آرش

5. علیرضا کاظمی می گوید:

بادرود به همه همنوردان باشگاه و دوستان گروه آرش اصفهان.مطمنا”درچنین هوای خوب پاییزی صعودی زیبا را تجربه کردید.گوارای وجودتان.خسته نیاشید.
    شمالایق موفقیت هستیدپس برای بدست آوردن باید تلاش کرد.

6. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام و سپاس بر همه همنوردان.این صعود بیاد ماندنی همراه با اعضا خوب و با محبت باشگاه کوهنوردی ارش اصفهان یکی از بهترین برنامه های مشترک باشگاه بود.نظم تیمی اخلاق ورزشی ارتباط بسیار دوستانه بین دو تیم از نکات بارز این صعود زیبای پاییزی بود.تشکر از سرپرستان خوب برنامه اقایان صادقزاده و طیاری و همه اعضا دو تیم.

7. عليرضا قره داغي می گوید:

سلام و درود به تمام همنوردان اسپیلت وآرش اصفهان.ممنون از همه. بابت اجرای بسیار عالی برنامه .تشکر ویژه دارم از جناب صادق زاده که با اخلاق و مرام خوب کوهنوردی و با سرپرستی بسیار اصولی ایشان همگی قله را صعود کردیم…آرزوی سلامتی برای همه همنوردان عزیز…

8. علی می گوید:

سلام خسته نباشید
    اگر لطف کنید فایل جی پی اس رو هم در گزارش هاتون بزارید خیلی عالی میشه و به بقیه کوهنوردها هم کمک میکنه

9. رضا عسکری می گوید:

دوستان و همنوردان عزیز میتونید ویدیوی تهیه شده این برنامه رو در کانال آپارت به ادرس
    مشاهده و در صورت تمایل دانلود نمایید.