عکس و گزارش صعود قله کاچکار (ترکیه) ـ ۱۳۹۲٫۰۵٫۱۳

ارسال شده توسط در 21 آگوست 2013 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش صعودهای برون مرزی باشگاه اسپیلت

کوه کاچکار  (Kackar) که در شرق دریای سیاه واقع شده است، به لحاظ قرار گرفتن در منطقه‌ای زیبا و سرسبز با ویژگی‌های جغرافیایی خاص خود از جاذبه‌های کوهنوردی کشور ترکیه به شمار می‌رود.
 

کوهنوردانی که به این منطقه سفر می‌کنند، در حین صعود با زیبایی‌های این منطقه از قبیل دریاچه‌های طبیعی در ارتفاعات، چشمه‌های متعدد تقریباً در سراسر مسیر، برفچال‌ها و البته صخره‌های ستبر مواجه خواهند شد. وجود اینگونه تنوع مناظر اگرچه می‌تواند خستگی را از تن هر کوهنوردی بدر آورد ولی هوای متغیر منطقه یادآور لزوم استفاده از راهنمای مجرب و به همراه داشتنGPS  می‌باشد. ابرهایی که از سمت دریای سیاه به طرف کوه‌های این منطقه می‌آیند، می‌توانند شرایط آب و هوایی را در مدت کوتاهی عوض کنند.
 

دو نفر از اعضای باشگاه کوهنوردی اسپیلت به همراه کوهنوردانی از تبریز و مشهد (جمعاً ۷ نفر) به سرپرستی و راهنمایی آقای احد پرتوی که با عبور از دره‌ای سرسبز حدوداً ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه عصر روز قبل به کمپ، که در ارتفاع ۲۸۶۰ متری قرار دارد رسیده بود، پس از یک شب اقامت، در ساعت ۷ صبح روز ۹۲٫۵٫۱۳ آماده صعود شدند.
 

هوا در ابتدای صعود بسیار مناسب و حتی وزش باد نیز نامحسوس بود.
 

با حرکت به سمت غرب و بالا رفتن از شیبی که پوشیده از سبزه و گل‌های زیبا بود، به دریاچه‌ای رسیدیم که بی‌شباهت به دریاچه سبلان نیست، با این تفاوت که در ارتفاع کمتری قرار گرفته است. کمی در کنار دریاچه استراحت کرده و اینبار مسیر را به طرف شمال ادامه دادیم. جایی که به کاسه دیگر منتهی می‌شود و دارای دو آبگیر کوچک می‌باشد.
 

با عبور از کنار آنها، مسیر صعود را به سمت راست و یالی که به قله منتهی می‌شود ادامه دادیم و حدوداً ساعت ۱۲ ظهر، بعد از عبور از مسیری باریک و صخرهایی با شیب تند استراحت کوتاهی کردیم. با ادامه راه در طول مسیری پر پیچ و خم و سنگلاخی، در ساعت سیزده و چهل دقیقه به قله ۳۹۳۲ متری کاچکار رسیدیم.
 

با توجه به دگرگون شدن هوا و افزایش ابر و وزش باد، بعد از مدت کوتاهی از قله به سمت پایین حرکت کردیم.
 

به علت عبور ابرها از منطقه دید کاهش یافته و بر شدت باد نیز افزوده شده بود. مدتی نگذشته بود که باران هم به آن اضافه شد. با توجه به خیس بودن سنگ‌ها و احتمال خستگی بعضی از اعضاء گروه و ریزش باران که شرایط را نسبت به چند ساعت قبل مشکل‌تر کرده بود، بنابر تشخیص راهنمای گروه در یک مسیر از طناب جهت حمایت و فرود مطمئن‌تر استفاده گردید.
 

با نزدیک‌تر شدن به دریاچه از شدت ابر و وزش باد کاسته شد و بعد از استراحتی کوتاه در کنار دریاچه راهمان را به سمت کمپ ادامه دادیم و به لطف خدا ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه عصر با خاطراتی به یادماندنی از صعود به قله‌ای زیبا به کمپ رسیدیم.
 

در آنجا متوجه شدیم که به علت طوفان چند ساعت قبل برخی از چادرهای کمپ صدمه دیده است و چادر راهنمای گروه نیز بی‌نصیب نمانده و تیرک آن شکسته بود که موقتاً تعمیر گردید. سایر چادرهای گروه سالم بودند.
 

هنگام شب مجدداً باران و وزش باد شدید شروع شد و تا پاسی از شب ادامه داشت. ساعت ۸ صبح روز بعد، هنگامی که حرکت به سمت پایین را شروع کردیم ابر ارتفاعات را پوشانیده بود.
 

حدود ساعت ۱۱ صبح به روستای اولگونلر رسیدیم که در ارتفاع ۲۱۳۰ متری واقع است. جایی که آفتاب جلوه‌ای تازه به طبیعت بخشیده بود و راننده خندان ترک در جلوی یک پانسیون کوچک در این روستا نیز انتظارمان را می‌کشید. اندکی بعد جاده‌ای باریک که راه بازگشت به سمت شهر یوسفعلی می‌باشد را در پیش گرفتیم.
 

اعضا شرکت‌کننده باشگاه اسپیلت از همکاری‌های مسئول محترم این باشگاه جناب آقای ذبیح‌ا.. حمیدی و نیز از جناب آقای احد پرتوی تشکر ویژه دارد.
 

اسامی تیم:
احد پرتوی (سرپرست و راهنما ـ تبریز)، ژیلا وکیلی (تبریز)، ناصر بلوری (تبریز)، محمدتقی غلامی (عکاس ـ عضو باشگاه اسپیلت ـ تهران)، آریا همدان‌چی (پزشک ـ عضو باشگاه اسپیلت ـ تهران)، امیر عباس‌زاده (مشهد) و فاطمه عباس‌زاده (مشهد)


     گزارش سایت از:
     دکتر آریا همدان‌چی
     عضو باشگاه کوهنوردی اسپیلت

 

مسیر صعود

 

ابتدای حرکت از روستا

 

حرکت از کمپ شب مانی

 

مسیر زیر قله

 

قله کاچکار (ارتفاع ۳۹۳۲) ـ از سمت راست: محمدتقی غلامی و آریا همدانچی

 

مسیر بازگشت از قله

 

فرود با حمایت

 

اعضای تیم از راست به چپ: ناصر بلوری، احد پرتویی، ژیلا وکیلی، فاطمه عباس زاده، امیر عباس زاده، آریا همدانچی و محمدتقی غلامی

۵ دیدگاه to “عکس و گزارش صعود قله کاچکار (ترکیه) ـ ۱۳۹۲٫۰۵٫۱۳”

  1. نصرت الله طریقی می گوید:

    درود بر همه شما و تبریک برای این صعود موفق … به جناب آقای غلامی عزیز که هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ اخلاقی نمونه هستند از صمیم قلب تبریک میگویم. همینطور به آقای دکتر همدانچی …برای باشگاه اسپیلت و مدیریت آن هم عرض تبریک دارم. شخصا مشتاقم در هفته های بعد گزارش مفصلتری از تجربیات این عزیزان را در باشگاه بشنویم.

  2. روبن سرکیسیان می گوید:

    هماهنگ کردن تعطیلات سفرخارج و ورزش با هم در یک برنامه نشان از این دارد که میتوان فراتر از لذتهای مد روز و تکراری رفت. با آرزوی موفقیت برای دو دوست گرامی آقای غلامی و دکتر همدانچی در تمامی مراحل زندگی.

  3. فردین کولائیان می گوید:

    درود بر همنوردان عزیز آقایان دکتر همدانچی و غلامی. امیدوارم با ارائه یک گزارش زیبا در باشگاه ما را در لذت این صعود بیش از پیش شریک کنید.

  4. محسن می گوید:

    دروووووووووووووووووووووود بر همنوردان عزیزم…
    با آرزوی موفقیت روز افزون و صعودهای بلند

  5. امید می گوید:

    سلام خدمت همنوردان عزیزم ازخواندن گزارشات برنامه هایتان بسیارلذت بردم امیدوارم همچنان مثل کوه استواروثابت قدم باشید

دیدگاه خود را بیان کنید