صعود ۱۵ قله البرز مرکزی به مناسبت ۱۵ سالگی باشگاه اسپیلت

ارسال شده توسط در 23 ژوئن 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش صعود هاي تخصصي

گزارش پیمایش خط الرأس کلون بستک به آزادکوه
«تیم عاشقانه های البرز»
یادبود همنورد عزیزمان حسین صادق زاده

کلون بستک به آزاد کوه به طول تقریبی ۵۲ کیلومتر ، یکی از خط الرأس های طویل و مرتفع در قلب البرز مرکزی‌ست که شامل قلل ۴۰۰۰ متری ۳۰۰۰ متری می‌باشد.
صعود نرمال این خط الرأس ۳ الی ۴ روز زمان می‌برد.چند صعود زمستانه موفق نیز در این خط الرأس انجام گردیده.
بعد از پیمایش خط الرأس توچال به دماوند در سال ۹۵ و پیمایش خط‌ الرأس قره داغ در سال ۹۶ ، به فکر پیمایش این خط الرأس زیبا بودم.
سال قبل (۱۳۹۹) آماده انجام این برنامه بودم اما دو روز قبل از حرکت و طی تماس با استاد هاشم نژاد و جویا شدن شرایط هواشناسی که مساعد اجرای برنامه نبود ، به توصیه ایشان منصرف شدم (در همان تاریخ متأسفانه بر اثر برخورد صاعقه در بین قلل کلون بستک و سرکچال کوهنوردی جان خود را از دست داد)
امسال با هماهنگی استاد ذبیح اله حمیدی و همنورد و دوست خوبم مهدی موسی نژاد و به مناسبت پانزدهمین سالگرد تأسیس باشگاه‌مان اسپیلت و یاد بود حسین صادق زاده ، پیمایش این خط الرأس را در برنامه قرار دادیم.

شرح صعود:
تیم ما متشکل از شش نفر : حسین قربان نژاد «سرپرست» ، مهدی موسی نژاد «کمک سر پرست» ، مجید رضاپور ، نیما علاقه بند ، بهنام پیروزرام ، قاسم شم آبادی (کوهنورد آزاد) روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۳/۲۶ به لطف دوست خوبم مجید کوهی با پاترول بنده به گردنه دیزین رفتیم و ساعت ۱۵:۱۵حرکت خود را آغاز کردیم .
وزن کوله ها حدود ۱۸ کیلوگرم می‌رسید.
ساعت ۱۷ به قله کلون بستک رسیدیم.
بعد از ۱۰ دقیقه استراحت و عکاسی صعود را ادامه دادیم.
پس از گذر از قله انبار نو ساعت ۲۰:۱۵ به قله سرکچال ۱ رسیدیم در کنار تابلوی یاد بود دوست عزیزم حسین صادق زاده عکس گرفته و به حرکت ادامه دادیم.
سپس قله سرکچال ۲ را صعود کرده و در ادامه مسیر در تاریکی شب ، ساعت ۲۱:۲۰ به قله سرکچال ۳ رسیدیم.
با احتیاط کامل به سمت گردنه ورزاب فرود آمدیم و ساعت ۲۲:۴۰ به محل سنگ چین و گردنه ، محل برپایی چادر رسیدیم.
۴ نفر در دو چادر خوابیدند و من همراه مهدی بیواک کردیم.
روز دوم ساعت ۸:۳۰ تیم حرکت کرد .
بعد از صعود قله برج اصلی و فرود با احتیاط از مسیر سنگی و ریزشی آن ، به سمت قله برج خلنو رفتیم.
ساعت ۱۰:۱۰ قله برج صعود شد.
تیم با توان خوب و سریع از تیغه های ژاندارک عبور کرد و ساعت ۱۱ بر فراز قله خلنو ایستادیم.
بعد از کمی استراحت و تماس تلفنی با دوستان و خانواده ها فرود آمدیم و به سمت قله میش چال حرکت خود را ادامه دادیم.
با صعود و عبور از قله میش چال در مسیر صعود ، نزدیک قله پالون گردن ۲ کوهنورد آزاد را دیدیم که از سه شنبه عصر برنامه خط الرأس کل خسون به آزاد کوه را داشتند. با عرض سلام و خسته نباشید با ایشان ، صعود را ادامه داده و ساعت ۱۴:۳۰ به قله پالون گردن رسیدیم.
در این محل خط الرأس مستقیم و به سمت شرق ادامه پیدا می‌کند و به قله سینه زا می‌رسد.
ما به سمت شمال و قلل نرگس ها حرکت کردیم .
زیر قله نرگس برای صرف ناهار توقف داشته و استراحت کردیم.
در ادامه مسیر ساعت ۱۷ قله نرگس شرقی و ساعت ۱۷:۴۰ قله نرگس غربی صعود شد.
از اینجا مسیر خط الرأس تا گردنه گون پشته ارتفاع کم می‌کند.
تیم ما انتهای گردنه گون پشته در ساعت ۲۰ با انتخاب محلی مناسب توقف کرده و شب را گذراندیم.
در این محل گوشی آنتن داشت و دوستان با خانواده ها تماس داشتند.
صبح روز سوم ساعت ۶:۳۰ به حرکت ادامه دادیم .
مسیر پیش روی ما گرده‌ایی و مستلزم دست به سنگ شدن بود(*لازم به ذکر است بهتر است تمامی مسیر روی گرده ها صعود شود و از تراورس آن ها پرهیز کرد*)
باز هم تیم خوب ما با توان بالا خیلی سریع از این مسیر گذر کرد و ساعت ۹:۱۰ به قله کهنو رسید.
در ادامه صعود قبل از قله یخچال گرده سنگی وجود دارد که باید آن را صعود کرد و مسیر را ادامه داد.
تیم ساعت ۱۰:۱۰ به قله یخچال رسید.
در ادامه مسیر قلل سرماهو و کمانکوه وجود دارند.
ما برای ادامه همان مسیر صعود را فرود آمدیم و حدود ۴۰ متر زیر قله یخچال به سمت شمال روی یال ادامه مسیر دادیم (این قسمت از مسیر می‌شود روی گرده سنگی با احتیاط فرود آمد و یا به سمت راست ارتفاع کم کرده و تراورس کرد) .
پس از گذشتن از گردنه مشرف به دریاچه زیر قله کمانکوه ، زیر یک برف چال استراحت کرده و آب برداشتیم و سپس به ادامه صعود پرداختیم .
ساعت ۱۲:۳۰ به گردنه چورن رسیدیم.
بعد از استراحت و سبک کردن کوله ها ، ساعت ۱۳ صعود را آغاز کردیم و به یاری خداوند تیم شش نفره ما ساعت ۱۴:۴۰ و کمتر از ۴۸ ساعت به قله زیبای آزاد کوه رسید.
همنوردانم هنوز سرشار از انرژی بودند و با خوشحالی مشغول عکاسی و تماس شدند.
دقایقی بعد فرود آمدیم و روی گردنه چورن مشغول صرف ناهار شدیم و ساعت ۱۸:۳۰ به روستای کلاک رسیدیم  و خوشبختانه این برنامه با سلامتی و موفقیت به پایان رسید.

*در آخر از اساتید ، همنوردان و دوستان عزیزم برای انرژی خوبی که همیشه به بنده داده اند تشکر و قدردانی می‌کنم و از فرامرز فریدی عزیز برای هماهنگی و پشتیبانی برنامه ممنونم .همیشه بر بلندای قله ها سلامت و خوشنود باشید .
*یاد حسین صادق‌زاده دوست و همنورد فقیدم همیشه بر بلندای کوهستان هست و خواهد ماند.*