صعود زمستانه قلل کهار و ناز ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۱۶»

ارسال شده توسط در 14 ژانویه 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

ارتفاع قله کهار ۴۰۵۰ متر می‌باشد و ارتفاع قله ناز ۴۱۰۸ متر است.
این دو قله چهار هزاری در منطقه‌ البرز غربی‌ واقع شده‌ و در جاده چالوس ، روستای کلوان قرار گرفته اند.
این قلل به طور طبیعی جدا کننده دره جاده چالوس و طالقان می‌باشند.
روستای کلوان داخل دره‌ای بین دو یال قرار دارد.
یال شرقی، یال قله کهار و یال غربی، یال قله ناز است.
پس از صعود قله کهار فاصله زیادی تا قله ناز باقی نیست و با شیب ملایم صعود می شود.
ابتدا به سمت گردنه بین دو قله ارتفاع کم شده و سپس به سوی کهار کوچک ارتفاع افزایش می یابد.
پس از کهار کوچک ارتفاع مجدداً قدری کم شده و سپس مسیر به سمت قله میشینه نو و در ادامه قله ناز به ارتفاع ۴۱۰۸ متر است. بخشی از مسیر به صورت سنگ و صخره است که از میان آنها می توان به صعود ادامه داد.
*مسیر صعود قله کهار پیمایشی و طولانی بوده و نیازمند توان جسمانی مناسب می‌باشد این قله نیازمند درگیری با سنگ و دست به سنگ نیست *
* وضعیت آب و هوای منطقه از ویژگی‌های بارز این قله بادهای شدید آن می‌باشد که همواره و در همه فصول به خصوص زمستان بر فراز آن جریان دارد *
مناظر باشکوهی از قلل دماوند (بام ایران) در جهت جنوب شرقی، آزاد کوه (شاهزاده کج گردن) در جهت شرق، منطقه علم‌کوه در جهت شمال غربی، شاه البرز و کوهستان توچال در جهت جنوب از فراز این قله کاملاً هویداست.

**********

صبح روز جمعه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۴:۲۰ صبح طی قرار مشخص به همراه ۸ نفر از اعضای باشگاه اسپیلت و ۵ نفر از دوستان بنده از اعضای باشگاه نانگاه ارومیه از سید خندان راهی جاده چالوس به طرف روستای کلوان شدیم.
ساعت ۶:۳۰ به روستای کلوان رسیدیم.
پس از آماده شدن نفرات ، پیمایش رو شروع کردیم .
پس از گذر از جاده خاکی ماشین رو بلافاصله به طرف یال شرقی که خانه ویلایی روی آن قرار داشت صعود را پیش گرفتیم.
دمای حسی تقریبا منفی ۱۰ درجه
هوا سرد همراه با مه بود.
با گذشت دو ساعت و چهل دقیقه با توقف‌های کوتاه در مسیر به پناهگاه کهار رسیدیم.
به ارتفاع ۳۲۰۰ متر که رسیدیم در ارتفاعات پایین دست دریای ابر تشکیل شده بود که منظره ی کوهستان را زیبا ، تماشایی و رویایی کرده بود.
اینجا مکان مناسبی برای صرف صبحانه بود که توقف کردیم.
با توجه به اعلام آمادگی نیما علاقه بند و نیکزاد فرزینی برای ادامه ی صعود قله کهار به طرف قله ناز ، تیم به ۲ گروه تشکیل شد.
تیم دو نفره با اختلاف نیم ساعت از زمان حرکت ما به طرف قله راهی شدند.
بعد از جانپناه شیب مسیر بیشتر شده و پس از آخرین شیب یک قسمت نسبتاً مسطح قرار دارد و بعد از طی شیبی دیگر مسیر به قله کهار ختم می شود.

تیم اول؛
در ساعت ۱۲ به قله کهار رسیدند و سپس مسیر را به سوی قله ناز ادامه دادند و در نهایت ساعت ۱۵ قله ناز را صعود کرده و از یال غربی به طرف روستای کلوان فرود رفتند.

تیم دوم ؛
ساعت ۱۳ به قله کهار رسیدیم .بلافاصله بعد از عکس گروهی مسیر فرود را پیش گرفتیم تا ابتدای گردنه که باد نداشتیم برای صرف ناهار توقف کردیم.
سپس ادامه مسیر تا پناهگاه و در نهایت ساعت ۱۶:۳۰ به محل پارک خودرو در روستای کلوان رسیدیم و راهی تهران شدیم.

اعضای مهمان برنامه :
آقایان : داوود زارعی «مربی باشگاه نانگاه ارومیه» – روح الله کیا – هادی محمودی
خانم ها :راحله رستم پور

اعضای باشگاه اسپیلت ؛
آقایان : فرامرز شاه محمدی«سرپرست» – نیما علاقه‌بند «مربی راهنما» – فرامرزفریدی «کمک سرپرست» – بابک حاجی‌تقی – محمدحسین جلالی – نیکزادفرزینی – سجادعسکرپور – مهرداد امیرآبادیان