ارسال شده توسط در 14 سپتامبر 2022 یک دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه, گزارش برنامه های فنی

در منطقه علم کوه، خط الرأس شمالی، به حد فاصل قلل برج رستم نیشت و تخت سلیمان، مجموعه دندان اژدها گفته می‌ شود.
این مجموعه دارای چندین برج است که پیمایش آن‌ها نیاز به دانش و مهارت کامل سنگنوردی دارد.
صعود برج اول این خط الرأس توسط کوهنوردان رایج ‌تر است که آن‌ را قله اصلی دندان اژدها می‌ دانند. برنامه من هم صعود تا همین برج سنگی بود.

شرح صعود:
قرار بود این برنامه به همراه یکی از هم باشگاهی ها اجرا شود ولی به دلیل برخی مشکلات، بالای پناهگاه سرچال همنوردم تصمیم به برگشت گرفت و به تهران رفت!
روز اول ساعت ۱۵:۳۰ از ونداربن حرکت کردیم و ساعت ۲۲ به پناهگاه سرچال رسیدیم. شب را در پناهگاه خوابیدیم.
روز دوم ساعت ۴:۴۵ با همه ابزار ها و ۲ حلقه طناب (نیم طناب) به سمت خط الراس حرکت کردیم.
۱ ساعت و نیم طول کشید تا به روی خط الراس برسیم. اینجا همنوردم بازگشت و من با ۲ حلقه طناب، ۱۰ عدد کوییک درا، کیل، فرند، و ابزار های صعود مصنوعی، به سمت قلل بعدی حرکت کردم.
بسیار تصمیم سختی بود؛ به صعود انفرادی با ابزار گیری گیری کاملا مسلط بودم، ولی در این برنامه فقط یومار و میکروترکشن همراه داشتم. در طول مسیر دائم با خود کلنجار می رفتم که ادامه دهم یا منصرف شوم و به پناهگاه بازگردم.
بعد از قله تخت رستم، باید وارد دهلیزی بسیار ریزشی شد و حدود ۵۰ متر ارتفاع کم کرد‌. پس از این فرود به اشتباه مسیر مستقیم را حدود نیم ساعت ادامه دادم و متوجه شدم مسیر از بالا بوده؛ به همان انتهای دهلیز بازگشتم و مسیر درست را به سمت بالا و به صورت دست به سنگ ادامه دادم.
خط الرأس به صورت دست به سنگ ادامه دارد و مسیر یابی هم کمی دشوار است. ساعت ۹:۲۰ به قله رستم نیشت و ساعت ۱۰ به قله برج رستم نیشت رسیدم. از اینجا حدود ۵۰ متر فرود می رویم و به پای برج اول و اصلی دندان اژدها می رسیم.

صعود برج اول دندان اژدها ۴ مرحله دارد:
۱- صعود گرده ابتدایی تا کارگاه اول که حدود ۵۰ متر است و میتوان به صورت فری سولو یا در حمایت آن را به صورت طبیعی به راحتی صعود کرد.
۲- صعود مصنوعی از کارگاه تا ابتدای گربه رو روی میخ های ثابت.
۳- حدود ۵ متر تراورس روی گربه رو.
۴- صعود به صورت طبیعی یا مصنوعی از شکاف باریکی از لبه تیغه تا روی قله.

گرده ابتدایی را به صورت فری سولو تا کارگاه اول صعود کردم.
وسایل اضافی را پای مسیر گذاشتم، طناب قرمز را روی کارگاه اول ثابت کردم و داخل کوله پشتی ریختم، طناب آبی را هم محض احتیاط همراه خود بردم.
متأسفانه ابزار مناسب صعود انفرادی همراهم نبود و مجبور بودم با یومار به خودم طناب دهم.
صعود انفرادی با یومار بسیار خطرناک است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
قسمت مصنوعی را به راحتی صعود کرده و به ابتدای گربه رو رسیدم. طناب پلاستیکی ای در گربه رو بود که با کمک آن به انتهای گربه رو رسیدم. روی طاقچه متوجه شدم که متاسفانه طناب پلاستیکی ای که سال قبل از این نقطه تا قله کشیده شده بود، وجود ندارد.
تلاش کردم به صورت طبیعی صعود کنم ولی به دلیل حمایتی که با یومار داشتم نمیتوانستم به خودم طناب دهم. با کار گذاری یک کیل و یک فرند سایز کوچک، به صورت مصنوعی ۲ متر صعود کرده و باقی مسیر تا قله هم طبیعی صعود کردم. با مشقت زیاد با یومار به خودم طناب میدادم.
ساعت ۱۲ ظهر به قله اصلی دندان اژدها رسیدم.
کراکس بعدی فرود از روی قله و جمع کردن مسیر بود.
به دلیل مستقیم نبودن مسیر به سختی میتوان میانی ها را جمع کرد؛ روی یک میخ که در سمت شمالی قله وجود داشت فرود رفتم و به صورت خرسواری (برای جلوگیری از آونگ) روی لبه تیغه حرکت کردم و میانی ها را هم جمع کردم. به گربه رو که رسیدم به سمت چپ حرکت کردم و اینجا برای جلوگیری از گیر کردن طناب، طناب را جمع کرده و مجدد روی یک رول و میخ فرود آمدم.
وسایلم را جمع کردم و روی کارگاهی که وجود داشت، گرده ابتدای مسیر را فرود رفتم.
شروع به بازگشت از روی خط الرأس کردم. به دلیل خستگی زیاد و وزن کوله پشتی دو جا مجبور به فرود فنی شدم؛ یک بار با کمک بلوکی از طناب انفرادی کارگاهی طبیعی گرفتم و یک جا هم اسلینگ قرمزی توسط تیمی دیگر جامانده بود که روی آن فرود رفتم.
نهایتا ساعت ۱۹ به پناهگاه سرچال رسیدم و شب را به تنهایی در پناهگاه سر کردم.
صبح روز بعد ساعت ۵:۳۰ به سمت ونداربن حرکت کردم و ساعت ۸:۴۵ در پناهگاه ونداربن این برنامه چالشی با صحت و سلامت کامل به پایان رسید.

نکته این صعود این بود که چه در صعود و چه در فرود، از قاطر استفاده نشد.

ابزار استفاده شده در این صعود:
* اسلینگ و لنیارد
* پله رکاب و فی فی
* چاقو

گزارش و صعود «نیما علاقه بند»

عضو رسمی پایه یک باشگاه کوهنوردی و سنگ نوردی اسپیلت

یک دیدگاه to “صعود انفرادی قلل تخت رستم، رستم نیشت و دندان اژدها ۱۷ و ۱۴۰۱/۶/۱۸ – هرهفته یک برنامه «شماره ۹۹۶»”

1. علم کوه می گوید:

سلام. بسیار کار ارزشمندی از لحاظ فنی بود . ولی تنهایی رفتن رو برج دندان اژده ها کار پسندیده ای نیست.ان هم در چنین تاریخی که پناه گاه سرچال تعداد کوهنوردان کمتر به چشم می خوره . موفق وموید باشید.