رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت سی ام»

ارسال شده توسط در 18 فوریه 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

❄️ اکسپدیشن (جان اسنوری ،سدپارا، خوان پابلو موهر) آپدیت توسط “هاریس”مدیر بیس کمپ تیم:

ساجد سدپارا بعلت اینکه رگولاتور کپسول اکسیژنش از کار افتاده بود از “باتل نک”به کمپ سوم بازگشت. آنها حدود ۱۰صبح در”باتل نک “بودند و سپس به مسیر خود بسوی قله ادامه دادند.
بر اساس گزارش “هاریس”از بیس کمپ، همه افراد در موقعیت مناسبی هستند .
جان اسنوری، علی سدپارا و خوان پابلو موهر کوهنورد شیلیایی همگی در مسیر قله هستند.

ترکر گارمین باطری اش به انتها رسیده است ما معتقدیم آنها به قله خواهند رسید و به اخبار دیگری توجهی نداریم.

🌐 اینستاگرام جان اسنوری(آپدیت توسط هاریس)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻باز نشر،لطفا با ذکر منبع کانال🔻

*************

صعود زمستانی تیم فنی باشگاه اسپیلت بر فراز قله ۴۳۵۵ متری آزاد کوه از مسیر گرده شرقی – ۱۳۹۹/۱۱/۱۷

*************

❄️آخرین اخبار از “ساجد سدپارا” از کمپ سوم درباره سه کوهنورد اکسپدیشن “اسنوری،علی سدپارا و خوان پابلو موهر” 

⚡️آپدیت خبر ساعت ۱۱شب ۵ فوریه به وقت پاکستان.

❄️اکسپدیشن سه نفره اسنوری-علی سدپارا- خوان پابلو موهر که برای صعود به قله k2 در تلاشند در این مدت در تماس با “ساجد سدپارا” که به کمپ سوم رسیده است هستند.
ساجد سدپارا بعلت اینکه رگولاتور کپسول اکسیژنش دچار مشکل شد از “باتل نک” به کمپ سوم بازگشت،اما سه کوهنورد بعد از عبور از “باتل نک” به صعود خود بسوی قلهk2 ادامه دادند.

❄️ ساجد فرزند محمد علی سدپارا از کمپ سوم موقعیت کوهنوردان را بررسی میکند،اما هیچ نور یا حرکتی را در ارتفاعات مشاهده نکرده است.

“ساجد: اطلاع داد که در کمپ سوم غذا و کیسه خواب برای اقامت دارد و در انتظار اخبار از پدرش و دو کوهنورد دیگر اکسپدیشن است.

ممکن است اخبار نگران کننده ای باشد اما باید گفت که از کمپ سوم یک قسمت بزرگی از مسیر مشخص نیست و چیزی دیده نمیشود و در کل از انتهای “باتل نک” تا کل “شولدر”مسیر نامشخص است.

ساعت اکنون به وقت پاکستان ۱۱:۵۵دقیقه شب است و ما در انتظار اخبار امیدوار کننده ای از تلاشگران صعود زمستانی به قلهk2 هستیم.

🌐 مونتانا
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻بازنشر، لطفا با ذکر منبع🔻

*************

گزارش و بیانیه کمیسیون بررسی حادثه درگذشت مربی گرانقدر زنده یاد «مرتضی نادی»

لینک PDF مطلب👇
https://t.me/espilat/3304

جزئیات:
msfi.ir/ArticleView/Index/17696

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

بدنبال بی خبری طولانی، دل نگرانی ها در مورد سلامتی کوهنوردان صعود کننده به k2 همچنان وجود دارد😔

قاعدتا تمامی سه کوهنورد اکسپدیشن سه نفره”جان اسنوری ایسلندی-محمدعلی سدپارا پاکستانی و خوان پابلو موهر شیلیایی” که درجمعه ۵فوریه “تلاش نهایی”خود را آغاز کردند باید تا نیمه شب و در دل تاریکی به کمپ سوم باز میگشتند. جایی که ساجد سدپارا از دیگر اعضای اکسپدیشن بخاطر مشکل در کپسول اکسیژن به پایین بازگشت و در انتطار آنها شب را با بی خوابی سپری کرد.
اگرچه “جان اسنوری” از توانمند بودن و حرفه ای بودن یکسان کوهنوردان در صعود به k2 گفته بود.
با این وجود سه کوهنوردی که به اندازه کافی نتوانستند در کمپ سوم بعلت شرایط نامساعدی که در چادرها پیش آمد استراحت کنند سرانجام “تلاش نهایی”خود را با شرایط دشوار در ابتدا آغاز کردند.

⚡️”خوان پابلو موهر” و “تامارا لانگر”که قرار بود بدون اکسیژن کمکی به قله صعود کنند، با عقب نشینی “سون سامیتز ترکز”، “تامارالانگر” کوهنورد تیرولی -ایتالیایی به پایین بازگشت و “خوان پابلوی شیلیایی” به اکسپدیشن سه نفره اسنوری-سدپارای پدر و پسر پیوست و جمعشان چهار نفره شد.
اما در “باتل نک”،ساجد سدپارا مجبور به بازگشت به کمپ سوم شد و از آنجا هم در طول تاریکی شب هرگونه حرکت و نوری را در ارتفاعات بالا را دنبال میکرد اما متاسفانه اثری از سه کوهنورد مشاهده نکرد.

اگر واقع بین باشیم مشکل اصلی برای سه کوهنورد در حال حاضر آنست که با ۶فوریه و آغاز بادهای شدید از بعد از ظهر امروز و بسته شدن پنجره هوایی مناسب و اینکه هلی کوپتر امداد در ارتفاعات بالایk2 توان عملیاتی و امداد رسانی را ندارد و کوهنوردان امداد و نجات در حد نمایشی شاید خود را به کمپ سوم برساند سلامت و ایمنی سه کوهنورد در هاله ای از ابهام قرار دارد.
اما مهمترین مسئله اینست که سه کوهنورد با پاهای خود بتوانند قبل از شروع بادهای سهمگین امروزخود را به کمپ سوم برسانند.

البته در این میان رسانه های پاکستانی که در مورد عملیات امداد گزافه گویی میکنند، همان هایی هستند که دیروز اخبار صعود بی اساس اسنوری-علی سدپارا بهk2 را منتشر کردند!!

بی تردید پس از پیروزی تاریخی نپالی ها در ۱۶ژانویه بعنوان اولین نفرات در صعود زمستانه به قلهk2، پاکستانی ها از محمدعلی سدپارا متخصص صعودهای زمستانه انتظار داشتند نام کشور پاکستان را سربلند نگاه دارد و تبلیعات وسیعی در مورد تلاش صعود او و فرزندنش به قله براه انداخته بودند!!

اما بر اساس گفته “داوا شرپا” سرپرست “سون سامیتز ترکز”در زمان برنامه ریزی تیمش برای تلاش نهایی به قلهk2 به نکته مهمی اشاره کرد: “صعود زمستانه به k2 چیزی متفاوت است و فقط یک معادله حساب نشده میتواند همه چیز را زنجیر وار در هم بریزد.” و واقعا گفته او در تلاش نهایی تیمش با کمبود چادر برای ۲۰کوهنورد در کمپ سوم آشکار شد…

❄️در ۱۶ژانویه که ۱۰کوهنورد نپالی بسوی قلهk2 “تلاش نهایی”خود را آغاز کردند، در مسیر بالاتر از “باتل نک” بعلت شکاف یخی که بوجود آمده بود مجبور شدند که مسیر خود راتغییر دهند.اما آنها ۱۰نفر از قدرتمندترین کوهنوردان حرفه ای جهان در همکاری نزدیک با هم بعنوان پیکری واحد بودند.
اکسپدیشن سه نفره که دیروز ۵فوریه در تلاش نهایی به قلهk2 بودند با گذر از “باتل نک” با وجود تعداد کم، اگرفقط امکانات و شرایط موجود را مد نظر قرار میدادند و با توجه به اینکه همگی از کوهنوردان حرفه ای ارتفاعات بالای جهان هستند و با قوانین عقب نشینی به موقع از کوهستان آشنایی دارند باید در صورت سد مسیر در صعود به قلهk2، سریعا عقب نشینی میکردند. اما ارتفاعات بالا گاهی اوقات بر ذهن و تصمیم گیری به موقع تاثیر خود را خواهد گذاشت.

“ساجد سدپارا” با توجه به سرمای شدید در کمپ سوم و شروع طوفان ها از امروز، باید خود را سریعا به پایین برساند.

اینکه گروههای دیگری از کوهنوردان برای امداد خود را به کمپ سوم برسانند مورد تردید است.چون لمس کمپ چهارم امروز با وجود بادهای شدید امری غیر معقول است.

اصل همچنان اینست که سه کوهنورد دیده شوند و خود را به کمپ سوم برسانند و از آنجا عملیات امداد عملی است.

⚡️گاهی اوقات مسئله وسواس هم در مسیری کوهنوردان را به مهلکه میاندازد.
دانیل ناردی کوهنورد ایتالیایی که بارها بروی “گرده تکنیکال مومری” نانگاپاربات تلاش کرد حتی با وجود اینکه خطر سقوط بهمن در مسیر حتمی بود در آخرین تلاشش با “تام بالارد ” با سقوط بهمن در گرده مومری ماندگار شدند.

⚡️تومک مکیوویچ کوهنورد لهستانی هم که اصرار بر روی صعود زمستانه نانگاپاربات داشت در آخرین باری که با الیزابت روول فرانسوی همراه بود درارتفاعات بالا بعلت ادم و بیماری ارتفاع و سرمای فریز کننده برای همیشه در کوهستان ماندگار شد.

اخبار سه کوهنورد بزرگ و حرفه ای را برای بازگشت ایمن و سلامت به پایین دنبال میکنیم.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

❄️”ساجد سدپارا” کوهنورد ۲۲ ساله به بیس کمپ رسید اگرچه از نظر فیزیکی مشکلی ندارد اما در درونش آشوبی بر پاست،چون اطلاعی از پدر و هم تیمی هایش در دست نیست.
این در حالیست که وضعیت نامشخص سه کوهنورد در ارتفاعات بالایk2 همه را نگران کرده است.

❄️ با گذشت ۴۵ساعت بی اطلاعی از سه کوهنورد در ارتفاعات بالایk2 ،پرواز هلی کوپتر در ارتفاع ۷۰۰۰متری با وجود هوای خراب ارتفاعات، آثاری از کوهنوردان مشاهده نشد و هوای کوهستان k2 هم رو به وخامت میرود و بادهای شدید شروع به وزیدن کرده اند.

❄️اگر واقع‌گرایانه به موضوع بنگریم فقط یک امید برای زنده ماندن کوهنوردان در سرمای فریز کننده و بادهای شدید وجود دارد و اینکه جان اسنوری-محمد علی سدپارا و خوان پابلو موهر موفق شده باشند غار برفی حفر کرده باشند یا در وضعیت مشابه آن در شرایطی موفق به فرود با پای خود به پایین شوند.

از سوی دیگر “آلکس تکسیکون”که در بیس کمپ ماناسلو عملیات امداد درk2 را دنبال میکند میگوید: تنها یک معجزه میتواند آنان را زنده به پایین باز گرداند.

❄️کوهنورد ایسلندی “جان اسنوری” و علی سدپارا کوهنورد پاکستانی “با اکسیژن کمکی” صعود میکردند و خوان پابلو موهر شیلیایی “بدون اکسیژن کمکی” قصد صعود به قله k2را داشت.

❄️ کوهنوردانی با تجربه بالای ۸۰۰۰متری❄️

“محمد علی سدپارا” کوهنورد۴۴ساله اولین پاکستانی است که تمامی ۱۴قله ۸۰۰۰متری را صعود کرده است.

محمد علی سدپارا ۴بار قله نانگاپاربات را صعود کرده است و در زمستان ۲۰۱۶ ، سدپارا ، سیمونه مورو و آلکس تکسیکون سه کوهنوردی بودند که اولین صعود تاریخی زمستانه قله نانگاپاربات را رقم زدند.

“جان اسنوری” کوهنورد ۴۷ساله ایسلندی در ۲۰۱۷ قله لوتسه را صعود کرد و سپس در تابستان همان سال برودپیک و k2 را صعود کرد.
در پاییز ۲۰۱۹موفق به صعود ماناسلو شد و در مجموع ۴صعود ۸۰۰۰متری در کارنامه دارد.

“خوان پابلو موهر”کوهنورد۳۳ساله شیلیایی با صعود به k2 قرار بود که ششمین ۸۰۰۰متری خود را بدون اکسیژن کمکی رقم بزند.
او قبل از سقوط و مرگ همنوردش “سرگی مینگوته” در فرود از کمپ دوم با او در ۱۶ژانویه امسال همراه بود و قرار بود که صعود k2 را بدون اکسیژن کمکی بهمراه “تامارا لانگر” برای بزرگداشت و یاد “سرگی مینگوته” عملی کنند که در نهایت با “اسنوری و سدپارا” همراه شد.

در کل اگر شرایط هوایی پرواز اجازه دهد ، هلی کوپترها فردا دوباره برای عملیات شناسایی در کوهستان به پرواز در خواهند آمد.

✨✨✨✨✨

در این میان تعدادی از کوهنوردان سون سامیتز ترکز هم به بیس کمپ بازگشته اند که تعدادی یخ زدگی دست و پا دارند.

در این میان کوهنورد لهستانی “ماگدالنا گورزکوفسکا” که از دردهای شکمی رنج میبرد با هلی کوپتر به اسکاردو انتقال داده شد.

🌐 استفان نستلر
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻 لطفا باز نشر از “کانال” با ذکر منبع🔻

*************

امروز ۷فوریه هلی کوپترهای امداد برای تجسس ارتفاعات k2 بار دیگر به پرواز در آمدند.

هلی کوپترهای ارتش پاکستان ابتدا در بیس کمپ به زمین نشستند تا ۴کوهنورد و عکاس را با خود برای تجسس ارتفاعات بالا به همراه داشته باشند.

عکس ها در بیس کمپ،برای نشانه ای از کوهنوردان با دقت و بزرگ کردن عکس ها بررسی خواهند شد.
عکاس قبلا به کمپ سوم رسیده بود و آشنایی به منطقه دارد.

⚡️ساجد سدپارا ۲۲ساله که از نظر روحی در وضعیت مناسبی نیست، تصمیم گرفته است که به اسکاردو بازگردد.

در اولین تجسس آثاری از کوهنوردان مشاهده نشد و پرواز دومی هم قرار است صورت گیرد.

❄️ در ضمن در بیس کمپ k2 تیمی از کوهنوردان نپالی و پاکستانی در حال حاضر آماده اند که از طریق زمینی تا جایی که هوا و باد اجازه دهد به بالا صعود کنند در این زمینه چانگ داوا شرپا سرپرست “سون سامیتز ترکز”و ساجد سدپارا تمامی تلاش خود را میکنند.
البته همه چیز بستگی به این امر مهم دارد که آیا هوای رو به وخامت کوهستان تا چه اندازه ای به صعود کنندگان از طریق زمینی اجازه بالا رفتن را خواهد داد.

💫بر اساس پیش بینی هوا برای امروز ۷فوریه: هوا صاف و بادها نسبت به دیروز کمی کاهش پیدا کرده اند. سرعت باد در ارتفاع ۷۰۰۰متر حدود ۴۰و ۵۰کیلومتر در ساعت و در ارتفاع ۸۰۰۰متر حدود ۵۰تا ۶۵کیلومتر در ساعت است.
دیروز بر اساس پیش بینی همین سایت پیش بینی هوا: سرعت باد درحدود ۹۰کیلومتر در ساعت در ارتفاعات بالا(امروز سرعت باد حدود ۵۵تا ۷۰کیلومتر است)

⚡️از سویی تلاش هایی در جریان است تا در صورت امکان موقعیت کوهنوردان را با سیگنال تلفن ماهواره ای که “جان اسنوری” همراه خود داشت شناسایی کنند.

بر اساس “آلپاین آلتیتود گایدز” و “عسگر علی پوریک” از جاسمین تورز( آژانس های هماهنگ کننده اکسپدیشن جان اسنوری و علی سدپارا):
“مقامات بالای حکومتی پاکستان در پیگیری حادثه k2 وارد شده اند و از هلی کوپترهای ارتش خواسته اند تا بالاترین ارتفاعی که امکان پذیر است تجسس را ادامه دهند و از هلی کوپترهایی استفاده کنند که توانایی این عملیات را دارند.”

دیروز هلی کوپترهای امداد نتوانستند تا کمپ سوم (۷۳۰۰متر) را مورد تجسس قرار دهند و عملا ارتفاعات بالایی که ممکن است آثاری از کوهنوردان در صورت بازگشت معجزه آسا به چشم بخورد مورد تجسس واقع نشد.

رئیس جمهور پاکستان (عارف علوی) دیروز در مورد موقعیت محمد علی سدپارا و همنوردانش پیام ویژه ای در صفحه شخصی اش نوشت و درباره تلاش ویژه برای یافتن آن ها تاکید داشت.

“محمد علی سدپارا” بعنوان اولین کوهنورد پاکستانی صعود کننده زمستانی به قله نانگاپاربات در ۲۰۱۶ وصعود به تعداد زیادی از قله های ۸۰۰۰متری جهان بعنوان یک قهرمان ملی محسوب میشود.

دسنیول، مونتانا، اکانت توئیتر علی سدپارا
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻بازنشر، لطفا با ذکر منبع🔻

🔹پی نوشت:
ساعت اکنون به وقت پاکستان ۴بعداز ظهر۷فوریه است و از “محمد علی سدپارا” کوهنورد پاکستانی، “جان اسنوری”کوهنورد ایسلندی و “خوان پابلو موهر” کوهنورد شیلیایی ۵۷ ساعت است که اطلاعی در دست نیست.

آنها در ساعت یک بامداد ۵فوریه بسوی قله k2″تلاش نهایی”صعود زمستانه خود را آغاز کردند و در ساعت ۱۰صبح در “باتل نک”بودند،در این مکان “ساجد سدپارا” فرزند محمدعلی سدپارا بعلت مشکل رگولاتور اکسیژن کمکی به کمپ سوم بازگشت و از آن زمان تا کنون هیچ گونه اطلاعی از سه کوهنورد در دسترس نیست. این در حالیست که امروز در دومین تجسس هوایی هلی کوپترها در ارتفاعات بالای کوهستانk2 آثاری از سه کوهنورد مشاهده نشده است.البته عکس های گرفته شده هوایی برای هرگونه آثاری ازسه کوهنورد در ارتفاعات مورد بررسی بیشتر قرار خواهند گرفت.

*************

“نیرمال پورجا”امروز در صفحه شخصی اش نوشت:
❄️خبرهای چند روز اخیر از مفقود شدن کوهنوردان بزرگ در k2 باعث دل نگرانی و آشفتگی ام شده است.

من در تماس نزدیک با دوستان زیادی در بیس کمپk2 برای آخرین خبرها هستم و در انتظار و امید در حال دعا برای این عزیزان هستم.
واقعا خوشحالم که ساجد (سدپارا)به سلامت به پایین باز گشت. ساجد برادر من، قوی باش!

اما پدر ساجد “محمد علی سدپارا”، “جان اسنوری” و “خوان پابلو موهر”همچنان مفقود هستند وعملیات امداد و تجسس برای یافتن آنها در حال انجام است.

با قلبی آکنده از اندوه در حال نوشتن این سطور هستم چون با این کوهنوردان بزرگ خاطرات و داستانهای زیادی را درباره کوهستان به اشتراک گذاشتیم ، جان(اسنوری) را خیلی خوب نمی شناختم امارفتاری مانند یک انسان بزرگ داشت.
خوان پابلو موهر ، کوهنوردی بزرگ ، آرام و دلنشین است.

“علی”(سدپارا) در قلب من جایگاه ویژه ای دارد،او همیشه مانند یک برادر بزرگ برای من است. ما داستانهایی زیادی درباره کوهستان و خاطراتمان در کوهستان بسیار برای هم گفتیم.

علی (سدپارا) همیشه مانند برادر کوچکترش با من برخورد میکرد و گاهی اوقات تجربیات و گفتار خردمندانه اش را به من منتقل میکرد.این دوران خوش و انتقال تجربیات دلخوشم میکند.

وضعیت دشواری است اما برادر من! من بخوبی میدانم که تا چه اندازه ای با تجربه ، توانمند و قدرتمند هستی.

❄️ تمامی فکر و ذهن من و دعاهایم با خانواده و دوستانشان در انتظار اخبار جدید از این بزرگان است. با تمامی انرژی مثبت خود آرزوی سلامتی این عزیزان را دارم! 🌺❤️

🌐 صفحه شخصی نیرمال پورجا
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻باز نشر، لطفا با ذکر منبع🔻

*************

❄️ ساجد سدپارا: روزی برای یافتن پیکر پدرم و همنوردان دیگرم بهk2 باز خواهم گشت.

⚡️دیروز صبح که “ساجد” با هلی کوپتر تجسس به کوهستانk2 پرواز کرد و آثاری از پدر و دیگر کوهنوردان مفقود شده در کوهستان نیافت، بعد از ظهر به “اسکاردو” بازگشت تا در این دوران سخت در کنار خانواده اش باشد.

“ساجد” در اسکاردو در کنفرانس مطبوعاتی ای به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد:

“ما در ساعت ۱۱یا ۱۲نیمه شب شروع به صعود کردیم. در همان حالیکه صعود میکردیم به گروهی از شرپای اکسپدیشن برخورد کردیم که در حال فرود بودند.
در ارتفاع۸۲۰۰ و در “باتل نک ” احساس کردم حال خوبی ندارم. من کپسول اکسیژن نداشتم(تا آن ارتفاع “ساجد”و پدرش”محمد علی سدپارا” بدون اکسیژن کمکی صعود کرده بودند).
پدرم گفت که از کپسول اکسیژنی که “جان اسنوری” همراه داشت استفاده کنم چون او اکسیژن کافی ای بهمراه داشت.
وقتی که رگولاتور را به کپسول وصل کردم، اکسیژن از کناره ها نشت میکرد و رگولاتور بدرستی کار نمی کرد.
در حالیکه حال خوشی در آن ارتفاع بدون اکسیژن کمکی نداشتم پدرم گفت که به پایین باز گردم والبته آنها به صعود ادامه دادند.

در حدود ساعت ۱۲ در جمعه ۵فوریه بسوی کمپ سوم فرودم را آغاز کردم و در ساعت ۵بعد از ظهر به کمپ سوم رسیدم.

با بیس کمپk2 تماس گرفتم و برایشان توضیح دادم که هم تیمی های من در حال صعود بسوی قله k2 هستند و روز بعد پس از بازگشت آنها از قله با همدیگر به پایین فرود خواهیم آمد.
آنها در صعود به قله با خود تلفن ماهواره ای و بیسیم همراه نداشتند.

من در کمپ سوم چای و آب گرم فراهم کردم و سپس نوری را در چادر روشن کردم که آنها در فرود مکان کمپ سوم را شناسایی کنند.
در تمام طول شب خواب به چشمانم نیامد و بی صبرانه در انتظار بازگشت پدرم و هم تیمی هایم بودم.

صبح ۶فوریه با بیس کمپ تماس گرفتم و به آنها اطلاع دادم که هیچ کدام از کوهنوردان از قلهk2 بازنگشته اند.

لیدر در بیس کمپ از من خواهش کرد که به پایین باز گردم چون هوا در حال خرابی است .
من خسته بودم و این میتوانست برای من خطرناک باشد.
از بیس کمپ اطلاع دادند که آنها گروهی را برای کمک به فرودم به کمپ بالاتر میفرستند.

من فکر میکنم که پدرم(محمد علی سدپارا) و دو هم تیمی دیگرم “جان اسنوری” و “خوان پابلو موهر” به قله رسیده اند ،آنها ممکن است در فرود دچار حادثه ای شده باشندبه علت اینکه در شب بادهای شدید شروع به وزیدن کردند.

با بیش از دو روز مفقودی در ارتفاعات بالای ۸۰۰۰متر در زمستان، من امیدی به زنده ماندن آنها ندارم و بسیار کم اتفاق میفتد که کسی بتواند از آن مهلکه جان سالم بدر برد.
اگر شرایط مهیا شود، من تمامی تلاش خودم را خواهم کرد تا برای یافتن پیکر پدرم(محمد علی سدپارا) اقدام کنم.

⚡️ساجد علی سدپارا در پایان از همگی تشکرکرد:
خانواده ” خوان پابلو”،”جان اسنوری” ، ارتش پاکستان، شرپاهای اکسپدیشن، کوهنوردان دیگر و مطبوعات…

🌐 دسنیول
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻بازنشر، لطفا با ذکر منبع🔻

*************

“محمد علی سدپارا” ، کوهنوردی با قدرت و مصمم، مرد خانواده و یک باربر ارتفاعات بالا:
“برای اینکه کوهنوردی با تجربه و حرفه ای شوید،باید شور و عشق کوهستان در وجودتان جاری باشد.”

“محمد علی” در روستای “سدپارا” در نزدیکی شهر اسکاردو در شرق پاکستان بدنیا آمد.

#محمدعلیسدپارا زمانی در مطبوعات جهانی مطرح شد که به همراه “آلکس تکسیکون” اسپانیایی و سیمونه مورو کوهنورد ایتالیایی در زمستان ۲۰۱۶اولین صعود زمستانه قله نانگاپاربات را عملی کردند.
کوهنوردان اسپانیایی و ایتالیایی پس از صعود گفتند که بدون “محمد علی سدپارا” صعودمان به قله نانگاپاربات غیر ممکن بود و پس از این صعود “علی سدپارا” در پاکستان کاملا شناخته شد.

🔹محمد علی سدپارا در سال ۱۳۹۸به دعوت بنیاد نیکوکاری “حرکت انسانی” با مرکزیتش در دانمارک و آقای امین دهقان به ایران دعوت شد و در مشهد به آرزویش زیارت حضرت امام رضا(ع)رسید و تجربیاتش را در مراسمی که توسط هیات کوهنوردی خراسان رضوی ترتیب داده شده بود در اختیار همگان گذاشت.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻باز نشر، لطفا با ذکر منبع🔻

*************

روز سوم تجسس هوایی درk2: بدون نتیجه

امروز ۸فوریه ۲۰۲۱، دو عملیات تجسس در کوهستانk2 با هلی کوپتر در سومین روز مفقودی کوهنوردان بدون آثاری از سه کوهنورد به پایان رسید.

❄️کوهستان k2 با ابرها پوشانده شده است و امیدی برای زنده بودن سه کوهنورد دیگر وجود ندارد و حتی “ساجد سدپارا” به این مهم در مصاحبه شب قبلش اشاره کرد که بعد از دو یا سه روز در سرمای فریز کننده k2 امکان زنده ماندن کوهنوردان در ارتفاع ۸۰۰۰متری وجود ندارد.

اگرچه برای یک جوان ۲۲ساله کوهنورد که تجربیات کوهنوردی را از پدر ۴۴ساله خود “محمد علی سدپارا” فرا گرفته است پذیرش این واقعیت سخت و تلخ است اما کوهستان k2 که رینهولد مسنر آنرا “کوهستان، کوهستانها” نامید با قوانین خود سر سخت ترین کوه ۸۰۰۰متری جهان است و تا ژوئن ۲۰۱۸فقط ۳۶۷نفر آنرا صعود کردند و در این میان ۸۶نفر در تلاش صعود جانشان را از دست دادند که رقم مرگ و میر بسیار بالایی است.

سالهاست که در زمستان، اکسپدیشن های حرفه ای و مجهزی تلاش خود را برای اولین صعود زمستانه به k2 آزمودند اما هیچکدام موفق نبودند

امسال ۱۰کوهنورد نپالی در ۱۶ژانویه، شامل سه اکسپدیشن متفاوت به سرپرستی “نیرمال پورجا” موفق شدند برای “اولین بار” قلهk2 را در زمستان در یک پنجره هوایی مناسب -کوتاه اما سریع صعود کنند.که در این میان “نیرمال پورجا” به عهد خود وفا کرد و صعودش را بدون اکسیژن کمکی در زمستان به قلهk2 عملی کرد و برای یک سرباز گورخا که کوهنوردی را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرده است یک پیروزی بزرگ محسوب میشود.

پنجره هوایی مناسب از اول فوریه تا ۵فوریه کوهنوردان در انتظار در بیس کمپ k2 را به تکاپو انداخت تا شانس خود را برای صعود زمستانهk2 بیازمایند.

در این میان اکسپدیشن سه نفره “محمدعلی سدپارا، جان اسنوری و ساجد سدپارا” هم بسرعت خود را به کمپ سوم در ارتفاع ۷۳۰۰متری رساندند.

❄️از سویی کوهنوردان و شرپاهای “سون سامیتز ترکز” به سرپرستی “داوا شرپا” که از بیس کمپ اکسپدیشن را رهبری میکرد و “تلاش نهایی”صعود به قلهk2 را ۵فوریه اعلام کرده بود ناگهان بعلت مشکلی که برای چادرها در کمپ سوم بوجود آمده بود و فقط ۲چادر برای ۲۰کوهنورد باقی مانده بود و امکان استراحت کافی قبل از “تلاش نهایی صعود” برای کوهنوردان اکسپدیشن وجود نداشت، فرمان عقب نشینی اکسپدیشن را صادر کرد.

این در حالی بود که گروهی از شرپاها و کوهنوردان”سون سامیتز ترکز” به ارتفاعات بالاتر صعود کرده بودند اما فرمان سرپرست اکسپدیشن را اجرا کردند و به پایین بازگشتند.

⚡️”تامارا لانگر” که قرار بود با “خوان پابلو موهر” شیلیایی بدون اکسیژن کمکی بهk2 صعود کنند هم تصمیم گرفت عقب نشینی کند. اما “خوان پابلو موهر” بدون استفاده از اکسیژن کمکی تصمیم گرفت به اکسپدیشن سه نفره “محمد علی سدپارا” برای صعود به قله k2 بپیوندد.

نیمه شب ۵فوریه تیم چهار نفره محمد علی سدپارا-جان اسنوری-ساجد سدپارا-خوان پابلو موهر از کمپ سوم صعود خود را بسوی قله آغاز کردند این در حالی بود که در مسیر به سوی ارتفاعات بالا با شرپاهای اکسپدیشن سون سامیتز ترکز مواجه میشدند که در حال فرود از ارتفاعات بالا بودند!

نکته حائز اهمیت اینجاست که اگر برنامه اکسپدیشن “سون سامیتز ترکز” که دارای امکانات وسیع و شرپاهای قدرتمند هستند تغییر نمیکرد، در مسیر صعود به قله، دو اکسپدیشن میتوانستند در شرایط سخت ارتفاعات بالا با هم همکاری کنند و تراژدی مفقودی سه کوهنورد درk2 بوجود نمی آمد.

اما بی تردید “داوا شرپا” شرایط را با اشراف به پیش بینی هوا و تماس های مکرر رادیویی با شرپاهای ارتفاعات بالا برای صعود ناممکن تشخیص داد و سپس فرمان عقب نشینی به بیس کمپ k2 را صادر کرد.

🔹با این وجود چهار کوهنورد عزمشان را برای صعود زمستانهk2 جزم کرده بودند.
دو کوهنورد پاکستانی پدر و پسر محمدعلی و ساجد “سدپارا” و “خوان پابلو موهر” شیلیایی بدون اکسیژن کمکی صعود میکردند و “جان اسنوری” هم با اکسیژن کمکی در این راه سخت و سرمای فریز کننده بسوی قله ای که ذهنشان را مشغول کرده بودند بسوی ارتفاعات بالا گام بر میداشتند.

❄️”ساجد سدپارا” با ۲۲سال سن که رویای صعود بدون اکسیژن به قلهk2 را با تجربه اندک در سر می پروراند، با ورود به منطقه مرگ احساس کرد که حال خوبی ندارد و با پدرش موضوع را مطرح کرد و “محمدعلی سدپارا” از او خواست که از اکسیژن کمکی استفاده کند، اما سرمای فریز کننده رگولاتور اکسیژن را از کار انداخته بود و اکسیژن به بیرون نشت میکرد و این موضوع باعث شد که “محمد علی سدپارا” پسرش را به کمپ سوم بفرستد و این شانس “ساجد” برای فرار از فرجامی ناخوشایند بود. بی شک “ساجد” در آن لحظه خود را کوهنوردی بدشانس میدانست که از یک پیروزی بزرگ در زمستان به قلهk2 محروم شده است!

در بازگشت “ساجد” بیسیم را به همراه داشت و امیدوار بود که نهایتا در ساعت ۱۰یا ۱۱شب پدرش و بقیه اعضای اکسپدیشن پس از صعود به قلهk2 به کمپ سوم باز گردند و بهمین دلیل چای و آب گرم هم تهیه کرد و به بیس کمپ هم اطلاع داد که روز بعد همگی بسوی بیس کمپ فرود خواهند آمد.

اینکه درارتفاعات بالا چه اتفاقی برای سه کوهنورد با تجربه و حرفه ای رخ داد نامشخص است.
آیا آنها موفق به صعود به قلهk2 شدند و در بازگشت دچار حادثه ای شده اند؟ و شاید طوفان شدید ،خستگی مفرط و یا شکستگی توده یخ آنها را زمینگیر کرده است.
امر مشخص اینست که بیش از ۷۲ ساعت از کوهنوردان اطلاعی در دست نیست و با چندین پرواز هلی کوپترهای ارتشی به ارتفاعات بالا آثاری از آنها دیده نشده است.

متاسفانه سه روز مفقودی در سرمای فریز کننده زمستان در “منطقه مرگ”، شانس زنده ماندن را برای سه کوهنورد از بین برده است.

✍ محمد اسماعیلی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻بازنشر،لطفا با ذکر منبع🔻

*************

💫به احترام “خوان پابلو موهر”💫

در ۹فوریه ۱۹۸۷”خوان پابلو” در شیلی بدنیا آمد. امروز سالگرد تولد اوست اما او حضور ندارد😔

🔹در سال ۲۰۱۲ از دانشگاه دیگو پورتالس بعنوان یک آرشیتکت فارغ التحصیل شد. و سپس بعنوان یک کوهنوردحرفه ای با قله های هیمالیا آشنا شد.
🔹در ۲۰۱۷ “خوان پابلو” با سباستین روجاس قله آناپورنا به ارتفاع ۸۰۹۱متر را بعنوان اولین شیلیایی صعود کرد.

🔹در سال ۲۰۱۹ ،”خوان پابلو موهر” بعنوان اولین کوهنوردی که قله لوتسه و سپس قله اورست را بدون هیچگونه توقفی”بدون اکسیژن کمکی و شرپا” صعود کرد نامش در #رکوردهای_گینس ثبت شد.

در اکتبر همان سال(۲۰۱۹) دائولاگیری را بدون اکسیژن کمکی و شرپا صعود کرد.

❄️امسال در زمستان ۲۰۲۰با سرگی مینگوته فقید در تلاش زمستانهk2 همراه شد و قبل از سقوط “مینگوته” با او در حال فرود از روتیشن هم هوایی ازکمپ دوم بودند.

درجمعه ۵فوریه ۲۰۲۱ ” خوان پابلو” با اکسپدیشن سه نفره “محمدعلی سدپارا “همراه شد و در ۶فوریه مفقودی آنها اعلام شد و با تجسس هوایی هیچ اثری از “موهر”،سدپارا و اسنوری” پس از سه روز دیده نشده است.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻بازنشر،لطفا با ذکر منبع🔻

*************

کالا_سیمنتی کوهنورد-اسکی باز ۴۵ساله حرفه ای و با تجربه ایتالیایی درحال فرود با اسکی از یک کوهستان درشمال ایتالیا و در منطقه ورزشی “سستریر” با ریزش بهمن در ۸ فوریه جانش را از دست داد.

“کالا سیمنتی”در هیمالیا و قراقروم برای تلاش های منحصر بفردش در ارتفاعات بالا پر آوازه شد.

در تابستان ۲۰۱۹به قله “نانگاپاربات” صعود کرد و با اسکی فرود آمد و سپس با صعود به گاشربروم۷ به ارتفاع ۶۹۵۵متر، با اسکی فرود آمد. در حین فرود ،هم تیمی اش” فرانسیسکو کاساردو” ۵۰۰متر سقوط کرد. “کالا” در کنار “فرانسیسکو” در تمامی لحظات عملیات “دراماتیک امداد و نجات” باقی ماند و خوشبختانه “فرانسیسکو” به سلامت به پایین رسانده شد.

“کالا سیمنتی” قبلا قله های “چوآیو”، “ماناسلو”و “دائولاگیری” را صعود کرده بود.

استفان نستلر
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻بازنشر،لطفا با ذکر منبع🔻

لطفا برای اطلاعات بیشتردرباره عملیات امداد و نجات در گاشربروم۷ به لینک زیر مراجعه شود:👇
https://t.me/espilat/1754

*************

کالا_سیمنتی کوهنوردبرجسته ایتالیایی که دیروز بر اثر ریزش بهمن در کوههای ایتالیا در حین فرود با اسکی درگذشت در بهار ۲۰۲۰از ابتلای شدید به ویروس کرونا جان سالم بدر برد.

“کالا سیمنتی” در زمان درگیری شدید با کرونا ویروس در فیس بوکش نوشت: تمامی تمرکز من بروی گرماسنج کلینیکال بود و هر نفسی که میکشیدم آرزو میکردم که بدتر از قبلی نباشد. “کالا سیمنتی” از شرایط وخیم کرونا نجات یافت.

او در مورد خطر کرونا گفت: تهدیدی که نباید آنرا دست کم گرفت. عشق او کوهستان بود و اکنون در کوهستان جانش را از دست داده است.

“کالا سیمنتی”بهمراه پدرش در ۱۲سالگی قله “مون بلان” را صعود کرد ودر سال ۲۰۱۵ او اولین “پلنگ برفی” ایتالیا شد.

در سال ۲۰۲۰او کتابی تحت عنوان “بر فراز قله جهان “را انتشار داد.

در تابستان ۲۰۱۹، “کالا سیمنتی”، “محمد علی سدپارا” و “سرگی مینگوته” که دوست و همنورد بودند با همدیگر قله “نانگاپاربات” را صعود کردند و امسال زمستان سه دوست در حوادث متفاوت در کوهستان جانشان را از دست دادند.
اگرچه متاسفانه هنوز پیکر “علی سدپارا” یافت نشده است و چهار روز از مفقودی او در ارتفاعات بالایk2 می گذرد.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻باز نشر،لطفا با ذکر منبع🔻

*************

❄️ امروز با شروع هوای بد و نامناسب درk2 کوهنوردان بسیاری بیس کمپ را ترک کردند.
#پایانتلاشزمستانه_صعود_k2

بیس کمپ k2 تقریبا خالی از کوهنوردان و شرپاها و باربران ارتفاعات بالا شده است.
فقط افراد اکسپدیشن جان اسنوری-سدپارا در بیس کمپ چند روزی باقی خواهند ماند.

❄️با هوای بد و نامناسب در کوهستان هلی کوپترهای امداد هم پرواز خود را لغو کردند.

حتی “امتیازحسین” و “اکبر علی” پسر عمو و برادر زاده “محمد علی سدپارا” بعلت بادهای شدید به بیس کمپ عقب نشینی کردند.

هلی کوپتر امداد بهمراه “الیا سیلکالی”، عکاس و فیلمساز کانادایی به اسکاردو بازگشت،او قرار بود فیلمی از صعود اکسپدیشن “جان اسنوری-سدپارا” به قله تهیه کند، متاسفانه شرایط ناگوار همه چیز را تغییر داده است.

⚡️وزیر توریسم گیلتی-بالتیستان” راجا نصیر علی خان” عنوان کرد:بعلت هوای بد و نامناسب پروازی انجام نخواهد شد اما عملیات جستجو به پایان نرسیده است:هر زمان هوا مناسب شد برای یافتن کوهنوردان باز خواهیم گشت اما باید بپذیریم که شانس حیات آنها متاسفانه از بین رفته است.

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
🔻بازنشر،لطفا با ذکر منبع🔻

*************

❄️ ماناسلو :تلاشی دوباره
اکسپدیشن تکسیکونمورو

بعد از روزها انتظار در بیس کمپ ماناسلو بعلت بادهای شدید که تقریبا بیس کمپ را تخریب کرد، کوهنوردان بار دیگر تلاش صعود زمستانه خود را به قله ماناسلو آغاز کردند.

❄️بر اساس پیش بینی هوا،پنجره هوایی مناسب در ۱۴فوریه امکان پیشروی را برای اکسپدیشن فراهم خواهد کرد.

#سیمونه_مورو دیروز عصر “۱۰فوریه” پیشرفت اکسپدیشن را به شرح زیر خلاصه کرد:
” در ۹فوریه ، “آلکس تکسیکون”، چپال و گلوم “شرپاهای تیم”به کمپ اول رسیدند، صعود در طوفان برف و یخ زدگی شدید به کندی صورت گرفت و در ۱۰فوریه آنها بعلت طوفان برف موفق به خروج از کمپ اول نشدند.”

امروز آسمان بر فراز کوهستان ماناسلو صاف شد و “سیمونه مورو و تیمش برای پیوستن به بقیه افراد بسوی کمپ دوم صعود کردند.

❄️ در آخرین روتیشن، کوهنوردان مسیری جدید ایجاد کردند که در حقیقت یک “بای پس” برای دور زدن شکاف یخی عظیم است.

بالاترین ارتفاعی که تیم به سرپرستی “آلکس تکسیکون” در مسیر صعود کردند ۶۶۵۰متر بود که مسیر جدید راهی کوتاه و آسان به کمپ سوم خواهد بود.

🌐 صفحه شخصی ( سیمونه مورو و تکسیکون)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

پاتاگونیا: تکمیل تراورس انفرادی و حیرت آور صخره نوردبلژیکی “سین ویلانووا اودریسکول” در فیتز روی پاتاگونیا در ۷فوریه ۲۰۲۱

این صعود یکی از مهمترین صعودهایی است که در پاتاگونیا تابحال صورت گرفته است.
مسیری که “اودریسکول” بصورت سولو تراورس کرد را در ۲۰۱۴ “تامی کالدول” و “آلکس هونولد” از ۱۲تا ۱۶فوریه برای اولین بار تراورس کردند. اگرچه اخبار صعود صخره نورد ۴۰ساله بلژیکی اندک است اما بر اساس صخره نورد بومی” هوراسیو گراتون” بنظر میرسد که “اودریسکول” در قیاس با آمریکایی قله ها را برعکس صعود کرده است: 👇

Aguja de l’s
Aguja saint-Exùpery
Aguja Rafael juàrez
Aguja poincent
Aguja kaito
Cerro Fitz Roy
Val de Bois
Aguja Mermoz
Aguja Guillaumet

کولین_هالی متخصص صعودهای پاتاگونیا درباره دستاورد صخره نورد بلژیکی”سین ویلانووا” نوشت: بدون شک این تراورس سولو یکی از تاثیر برانگیزترین صعودهای انجام شده تا کنون در پاتاگونیا است، اما من نمیتوانم حیرت زده نشوم و حقیقتا صعودهایی که “سین ویلانووا” در پاتاگونیا انجام داد بی نظیر و تا کنون شبیه آن انجام نشده است.

🌐 پلنت ماونتین
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

صعود زمستانی قله ۴۲۵۰ متری کمان کوه (برای اولین بار) از یال جنوبی قله سوتک/دره وارنگرود توسط تیم باشگاه اسپیلت
۲۲ تا ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

گزارش صعود زمستانی قلل کمان کوه و سوتک ۲۲ تا ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ – هر هفته یک برنامه «شماره ۸۹۸»

*************

و باز دوست دیگری بار سفر بست…..

علیرضا ژاله کوهنورد ، سنگنورد ، اسکی باز و دوچرخه سوار کوهستان از میان ما رفت.

اولین بار سال ۱۳۵۸ ملاقتش کردم.
صدا و لهجه شیرین قزوینی او همواره در ذهنم جاری ست.

طی دههای گذشته او را یا در جوامع کوهنوردی و یا در کوهستان می دیدم.
همیشه خندان بود و آرام سخن می‌گفت.

او یک پیشرو و نوآور در ورزش های کوهستانی بود.
علیرضا ژاله از اولین کسانی ست که برنامه های دوچرخه و اسکی کوهستان را در ایران اجرا کرد.
همینطور صعودهای او به دیواره علم کوه در دهه شصت همواره در ذهن نسل گذشته کوهنوردی ایران به یادگار مانده است.
وی در خصوص تجهیزات ورزش های کوهستانی نیز تبحر و تخصص والایی داشت.
او از چهره های درخشان ورزشی و شناخته شده شهرستان قزوین بود.

از طرف اعضای باشگاه اسپیلت درگذشت این مربی ، همنورد و پیشکسوت گرامی و ورزشکار با اخلاق را به کلیه دوستان و خانواده عزیز ایشان تسلیت گفته ، آرزو مینمایم همواره یاد و نام اش ماندگار باشد.

ذبیح اله حمیدی
۲۶بهمن ۱۳۹۹

*************

یادمان پنجاهمین زادروز لیلا اسفندیاری کوهبانوی فقید ایرانی
۲۷ بهمن ۱۳۴۹
۲۷ بهمن ۱۳۹۹

(کاری از روابط عمومی باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت)

لینک مربوط به کلیپ👇

https://t.me/espilat/3348

     🌹🌹🌹🌹🌹🌹

*************

❄️ “ماناسلو”: هوای نامناسب باعث شد که اکسپدیشن “تکسیکون-مورو” که موفق به صعود تا ارتفاع۷۰۰۰ متری شدند به بیس کمپ باز گردند.
#تلاش صعود زمستانه_ماناسلو

“آلکس تکسیکون”، “ایناکی آلوارز” و شرپاهای تیم که به کمپ سوم رسیدند در ارتفاع ۶۷۵۰متر در ۱۳فوریه شب مانی داشتند. سپس بعلت بسته شدن پنجره هوایی به بیس کمپ بازگشتند. در مجموع تلاش موفقیت آمیزی برای اکسپدیشن بود و آنها موفق به صعود تا ارتفاع ۷۰۰۰متری شدند.
❄️ از سویی “سیمونه مورو” که در ۱۲فوریه کرامپون های خود را به “آلوارز” قرض داد،
( بعلت اینکه “آلوارز”کرامپون هایش را گم کرده بود) به بیس کمپ برای برداشتن کرامپون اضافی بازگشت.
در عین حال”کارال گابل” مترولوژیست قابل اعتماد “مورو” در اکسپدیشن هایش ، از دو روز هوای نامناسب اطلاع داد و “سیمونه مورو” تصمیم گرفت ۴۸ساعت در بیس کمپ بماند.
❄️حال همگی اعضای اکسپدیشن در بیس کمپ ماناسلو، به امید پنجره هوایی مناسب و برنامه ریزی بعدی بر اساس میزان برفی که در کوهستان خواهد بارید در انتظار خواهند ماند.

🌐 مونتانا
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

                        ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

 

دیدگاه خود را بیان کنید