رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت چهل و چهارم»

ارسال شده توسط در 28 اکتبر 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

🌺خانم سعیده بهزاد افشار عضو باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت🌺
🌺بر فراز قله ۵۱۳۷ متری آرارات ترکیه ۱۶مهر۱۴۰۰🌺

*************

جایزه کلنگ طلایی(Piolet d’ Or )-2021 “اسکار کوهنوردی”به صعودهای برتر زیر تعلق می‌گیرد :

◀️ صعود “پیریک فاین” و ” سیمون ولفرینجر” (کوهنوردان فرانسوی)
رخ جنوبی و خط الراس جنوب غربی-ریورس گاگنانت(سانی پاکوش، ۶۹۵۲ متر)
(ca 2500m, M4+,W14+,90° )
October16-19th 2020

◀️ صعود: “اتان برمان”( کوهنوردآمریکایی) و یوسیدین هاوثورن( کوهنوردانگلیسی)
رخ شمال غربی” امپرور”- رانینگ این شدوز:
کوه روبسن، ۳۹۵۴ متر
( ۲۳۰۰m, US,VI,M6 A15 AO)
September 30th- October 1st 2020

◀️”جایزه ویژه” امسال تعلق میگیرد به:
“سیلویا وایدال”
“سیلویا وایدال”بانوی صخره نورد و کوهنورد کاتالان برای بیش از دو دهه شهرت ویژه ای برای صعودهای سولو بر روی دیواره های بزرگ و نقاط دور افتاده جهان کسب کرده است..صعودهای قابل توجه او با اتکاء کامل به خود و به تنهایی انجام گرفته است و او در صعودهای سولوی خود از بیسیم، موبایل یاGPS، پیش بینی هوا و…. بهره نگرفته است.

🌐 منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

“دیردرا ولوونیک” مادر ۷۰ ساله “آلکس هونولد” صخره نورد شهیر آمریکایی موفق شد بعنوان مسن ترین بانوی صخره نورد، “ال کاپیتان” در پارک ملی یوسمیتی را صعود کند.

او در ۶۶ سالگی رکورد مسن ترین فرد را در “ال کاپیتان” از آن خود کرده بود و این بار در ۷۰ سالگی رکورد خود را شکست.

🧗مادر هفتاد ساله” آلکس هونولد” مسن‌ترین سنگ‌نوردی است که موفق شددیواره ال‌کاپیتان را صعود کند.

“دیردرا ولوونیک” مادر هفتاد ساله سنگ‌نورد مشهور “الکس هونولد” توانست با شکست رکورد خود نامش را برای دومین بار به عنوان مسن‌ترین سنگ‌نوردی که دیواره صخره ال کاپیتان را‌صعود کرده به ثبت برساند. این دیواره صخره‌ای در پارک ملی یوسیمیتی ایالت کالیفرنیا واقع است.

وی در سال ۲۰۱۷ میلادی نخستین صعود خود از این دیواره را با پسرش به ثبت رساند و مسن‌ترین سنگ‌نوردی بود که تا ان زمان توانسته بود این صعود را کامل کند.

او در این باره می‌گوید: «من فقط می‌خواستم این تجربه را درک کنم. می‌خواستم ببینم بالای این صخره بودن چه حسی دارد. این صخره ۹۷۵ متری که از بالا به دره و به طبیعتی که تا آن سوی دره پهن شده می‌نگرد. واقعا یک تجربه استثنایی بود.»

او دو سال گذشته را به دلیل جراحی پا و همه‌گیری کووید۱۹ در خانه سپری کرد اما مصمم بود ۷۰ سالگی خود را با موفقیتی بزرگ جشن بگیرد.

پسر او “الکس هونولد” تا کنون تنها سنگ‌نوردی است که موفق شده دیواره ال کاپیتان را به روش انفرادی آزاد( Free Solo) یعنی با دستهای خالی و بدون استفاده از هیچ طناب و ابزار ایمنی صعود کند. فیلم مستندی که در این باره با نام «انفرادی آزاد- Free Solo» ساخته شد که جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.

“دیردرا ولوونیک” درباره پسرش و تجربه صعود از این صخره می‌گوید:«از اینکه اینگونه توانستم در زندگی او همراه باشم بسیار خوشنودم. او همه زندگی‌اش را وقف سنگ‌نوردی کرده و من درگیر دبیری و مادرخانواده بودن و این گونه مسائل بودم. بنابراین با وجود تمایلم نمی‌توانستم با او همپا باشم. نمی‌دانستم چطور می‌توانم این کار را بکنم. تنها کار ممکن سنگ‌نوردی و تجربه صعود با او بود زیرا که زندگی پسرم این است.»

او در توضیح آمادگی خود گفت: “شاید این کار خطرناک به نظر برسد، اما کافی است حاشیه امن خود را به میزانی افزایش دهیم که هدفمان را هم پوشش بدهد.”

🌐 یورو نیوز : ۷ سپتامبر ۲۰۲۱
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

«سبلان و هرم داغ و کسره داغ» : یک مجموعه کم نظیر کوهنوردی ایران:

مجموعه قلل سبلان و هرم ۱ ، ۲ ، ۳ , ۴ و کسره داغ بعد از مجموعه قلل منطقه علم کوه ، اشتران کوه ، زرد کوه بختیاری و دنا از پربارترین مناطق کوهنوردی کشور هستند.

(هر چند در این بین قله دماوند را باید یک استثنای بزرگ در کوهستان های ایران فرض کرد)

وجود یخچال ها و قلل سنگی بالای چهار هزار و پانصد متری و خط‌‌الرأس های صخره ای در سبلان و هرم داغ و کسره داغ ، بهشتی برای کوهنوردان فنی در این منطقه به ارمغان آورده است.

همچنین زیبایی های مسحور کننده طبیعی در این منطقه از استثنائات ایران محسوب میشوند.

کوه قزل بره، شیروان دره ، سنگ عقاب ، سنگ محراب ، دریاچه های کوهستانی به ویژه دریاچه قله سبلان و همچنین وجود آب گرم های مختلف و چشم اندازها و مراتع سر سبز و کم نظیر ، سبلان را در میان نوادر طبیعت ایران قرار داده است.

قله اصلی سبلان به ارتفاع ۴۸۱۱ متر که در زبان آذری (سولطان ساوالان) نامیده میشود به عنوان سومین قله مرتفع کشور سالانه پذیرای صدها کوهنورد و طبیعت دوست از سرتاسر کشور است که از طریق مسیرهای زیر خود را بر فراز این قله اساطیری و مقدس ایران زمین می‌رسانند؛«در برخی کتب محل بعثت زردتشت کوه سبلان عنوان شده است»
۱- شمال شرقی (آب گرم شابیل و قطور سویی)
۲- غربی (مشکین شهر و شابیل)
۳- جنوب شرقی (پیست اسکی آلوارس)
۴- جنوب غربی (سرعین)
۵- شرقی (آب گرم سردآبه)

خوشبختانه این کوه آتشفشانی سال ۱۳۹۹ در استان اردبیل در فهرست آثار طبیعی و ملی قرار گرفت و (سند دار) شد.

به امید پاسداشت این کوهستان زیبا و دلفریب توسط همه مسئولین ، کوهنوردان و مردم طبیعت دوست ایران

ذبیح اله حمیدی
    مهر۱۴۰۰

*************

*************

“مت بوش” یا “مت کلایمبر “صخره نورد فری سولویست اهل آفریقای جنوبی است که صعودهای فری سولو بر روی صخره ها را پالایش ذهنی و آرامش و تمرکز خود میداند.

🧗‍این صعود توسط “مت کلایمبر” در سدربرگ انجام شده است.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
لینک ویدئو:⬇️

https://t.me/espilat/4052

*************

انتخاب عکس برتر گالری باشگاه اسپیلت👆

این عکس از لحاظ موضوع به غروب آفتاب عالم تاب بر چاهسار مغرب و آخرین انوار طلایی خورشید بر دریایی از ابرهای سپید از فراز کوهستان اشاره دارد ، عکاسی از خورشید چه در غروب و چه در طلوع کار حساسی است و نیاز به دوربین و ادوات حرفه ای دارد.

عکاسی با موبایل از خورشید بعضا نیز به یک پردازش نیاز دارد و از نظر من این عکس نیاز به کنتراست بیشتری دارد ولی در مجموع بسیار زیبا و قابل توجه هست.

          محسن خجسته
عضو کارگروه انتخاب عکس اسپیلت
             ۱۴۰۰/۷/۲۰

عکاس؛ محمد حسین جلالی
مکان؛ ارتفاع ۴۲۰۰ جان‌پناه غربی سبلان
              مهر۱۴۰۰
جایزه؛ مبلغ یکصد هزار تومان

*************

کانچن جونگا: فقط “گلجه شرپا” و “تسنگ کو-ار” برای تلاش صعودبه قله کانچن جونگا باقی مانده اند:

◀️ با پایان فصل صعودهای پاییزه در هیمالیا تمامی اکسپدیشن ها منطقه را ترک کرده اند…

اما در کانچن جونگا فقط تیم “گلجه شرپا” با یک کوهنورد تایوانی “تنگ کو-ار در حال فعالیت هستند. آنها در حال حاضر در کمپ اول هستند و در تلاشند تا در اولین پنجره هوایی مناسب که پیش بینی می‌شود در پایان هفته رخ دهد تلاش نهایی صعود را انجام دهند اما بعلت برف عمیق در ارتفاعات شرایط صعود دشوار است.آنها قبلا هوایی خود را انجام داده اند( گلجه شرپا از صعود ماناسلو و “تسنگ کو-ار از صعود دائولاگیری آمادگی دارند)

از سویی تیم “آلپنگلو” که توسط “کارلا پرز “و “توپو منا” سرپرستی میشد عقب نشینی کردند، چون کوهنورد مشتری آنها وقت کافی نداشت و باید به کشورش باز می گشت.
این شرایط برای تیم “آلپنگلو” که در ابتدا خوب عمل کرد ولی بعلت هوای نامساعد نتوانست صعود به قله را به موقع انجام دهد، دشوار بود چون آنها مسیر تا کمپ ۴ آماده صعود کردند اما بارش برف شدید و فرصت کم آنها را مجبور به عقب نشینی کرد….

🌐 مونتانا
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

منظره ای از قله اورست بلندترین قله جهان و قله های مجاور با “ویویی” ۳۶۰ درجه ماهواره ایی📡

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

لینک ویدئو:⬇️⬇️⬇️

https://t.me/espilat/4059

*************

“هیمالین دیتا بیس” که توسط الیزابت هاولی فقید بنیانگذاری شده است در مورد صعودهای گذشته و آینده ی قله “ماناسلو” نظر خود را اعلام کرد:

“با صعود مستند شده موفقیت آمیز توسط مینگما گیالجه و تیمش به قله اصلی ماناسلو، “پایگاه داده های هیمالیا” تصمیم گرفته است که از سال ۲۰۲۲ تنها صعودهایی به قله ماناسلو را معتبر بداند که به بلندترین محلی که توسط پهبادجکسون گروز ارائه شده است، صورت بگیرد(۴) .بنابراین کوهنوردانی که به C2,Shelf2و C3 صعود کنند، بعنوان صعودکننده‌ی به “قله فرعی” محسوب میشوند.

تیم “هیمالین دیتا بیس” اضافه کرد که آنها در مشورت با اپراتورهای خارجی و نپالی به این نتیجه گیری رسیده اند.در ضمن تیم “هیمالین دیتا بیس” صعودهای گذشته به قله ماناسلو را بر اساس منطقه تحمل که نسبتا وسیع میباشد خواهند پذیرفت و معتبر تلقی می‌کنند.

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
📸 عکس: جکسون گروز ماناسلو

⚡️پ.ن:
از سال ۲۰۰۴ اطلاعات اکسپدیشن های هیمالیای نپال توسط الیزابت هاولی و ریچارد سالیسبوری، از ۱۹۰۳ بصورت دیجیتال در پایگاه داده های هیمالیا ثبت شده است این شامل اکسپدیشن ها و صعودهای هیمالیای پاکستان نمی باشد.

*************

دائولاگیری(۸۱۶۷متر): سومین صعود موفقیت آمیز تیمSST به دائولاگیری

امروز ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ در ساعت ۵:۲۸ صبح به وقت نپال ۴ کوهنورد SSTموفق به صعود دائولاگیری شدند.

*کوهنوردانی که ۱۵ اکتبر به‌ دائولاگیری صعود کردند:
⚡️آدریان لازا 🇬🇳
⚡️تنجین شرپا(لاما)🇳🇵
⚡️آنگ تنجی شرپا🇳🇵
⚡️سونا شرپا🇳🇵

🧗‍ این دومین ۸۰۰۰ متری در فصل پاییزامسال ۲۰۲۱ است که “آدریان لازا” صعود میکند( اولین صعود ماناسلو و دومین صعود”دائولاگیری)

🧗‍ تنجین شرپا : پاییز امسال۲۰۲۱-دومین صعود دائولاگیری را عملی کرد.

🧗‍ آنگ شرپا: دومین صعود ۸۰۰۰ متری را در پاییز ۲۰۲۱ رقم زد(اولین صعود ماناسلو- دومین صعود امروز ۱۵ اکتبر-دائولاگیری)

🧗‍ سونا شرپا: امسال پاییز ۲۰۲۱”سومین” صعود ۸۰۰۰ متری را رقم زد( صعود به قله ماناسلو دوبار- صعود به قله دائولاگیری ۱۵ اکتبر- یک بار)

🌐 سون سامیتز ترکز(SST): ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

هیچکس سریع‌تر از مرگ ندویده است، اما گردآورندگان/شکارگران تقریباً به آن می‌رسند!

مجله‌ی دانشگاه هاروارد با دانیل لیبرمن (Daniel Lieberman) یکی از انسان‌شناسان زیست‌شناختی و معتبر دنیا مصاحبه‌ی کوتاهی انجام داده که در آن مصاحبه لیبرمن نکات بسیار مهمی را به ما یادآوری می‌کند.

گزیده‌ای از آن نکات مهم را در زیر می‌توانید بخوانید.
سبک زندگی یک‌جانشینی احتمالن یکی از امتیازات کلیدیِ تحرک جسمی را از ما دارد می‌گیرد: مکانیسم‌های متعددی که در جسم ما وجود دارد و کارکردشان “تعمیر” آسیب‌ها و اصطکاک‌های کوچک اینجا و آنجاست که بطور روزانه متحمل می‌شویم. تفاوت بین تحرک جسمی مردمان یک‌جانشین و گردآورنده/شکارگر بسیار چشم‌گیر است ولی هر چه سن انسان بیشتر می‌شود این تفاوت‌ها بسیار بیشتر و بیشتر می‌شود تا حدی که افراد مسن در آن جوامع ۶ تا ۱۰ برابر مردمان یک‌جانشین تحرک بیشتری دارند. ما انسان‌ها تصور پیدا کردیم که با بالا رفتن سن‌مان بیشتر تحرک داشته باشیم.
در جوامع گردآورنده/شکارگر که بعضی از آنها هنوز در جاهای مختلفی از جهان وجود دارند، مفهومی به نام بازنشستگی وجود ندارد، آنها تا زمان مرگ کار می‌کنند. چیزی به نام تعطیلات آخرهفته یا مرخصی وجود ندارد. مادربزرگ‌ها هرچه سن‌شان بالاتر می‌رود در کنار نوه‌ها فعالیت‌شان هم بیشتر می‌شود. همه‌ی فشارهای ناشی از تحرکات جسمی باعث می‌شود که بدن بخش مهمی از منابعی که در اختیار دارد را صرف سرویس و نگه‌داری اندام‌ها، تعمیر غضروف‌ها، ریزپارگی‌ها در ماهیچه‌ها و بخش‌های مختلف بدن نماید. در فواید ورزش هرچه بگوییم کم است. بطور مثال، ۱۵۰ دقیقه ورزش در طول هفته حدود دو و نیم برابر خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. با ورزش کردن کمک می‌کنیم تا آن مکانیسم‌های تعمیر و نگهداری همیشه روشن و فعال بمانند که به نوعی مقابله با پیری و آسیب‌ها به جسم است.

ورزش یک مفهوم غربی و غریب است در حالی که مردمان گردآورنده/شکارگر کلیت زندگی‌شان ورزش و تحرک است. در طول تاریخ اغلب مردم دنیا جسم و تن مردم ورزیده‌ای داشتند چون یا مجبور بودند یا چیز خوبی به همراه داشت یا در پی داشت، مانند رقص. تفاوت بزرگ در این است که سال‌های تندرستی تقریباً با سال‌های زندگی هم‌خوانی دارد یا یکسان است. این در حالی است که در جوامع یک‌جانشین و بویژه در میان جوامع صنعتی و مدرن یکی از نگرانی‌ها و ترس‌ها بین مردم این است که قبل از مرگ سال‌های زیادی را در ناتوانی و بیماری به سر خواهند برد.
اهمیت ورزش بر کسی پوشیده نیست و فواید آن بر جسم و روان بیشمار است. اما هرچه سن بالاتر می‌رود و پیرتر می‌شویم اهمیت ورزش بیشتر و بیشتر می‌شود. تحقیقی که دانشجویان دکتری در دانشگاه هاروارد در این زمینه انجام داده‌اند نشان می‌دهد که ورزش منظم و ملایم هفتگی میزان مرگ بین ۲۴ تا ۴۹ ساله‌ها را تا ۲۱ درصد کاهش می‌دهد. اما بین ۵۰ تا ۵۹ ساله‌ها میزان مرگ را ۳۶ درصد کاهش می‌دهد و میزان مرگ را بین ۷۰ تا ۸۴ ساله‌ها تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. به عبارتی، نرخ مرگ هرچه پیرتر می‌شویم سریع‌تر می‌شود و بالاتر می‌رود. در نتیجه، اگر هرچه پیرتر می‌شویم ورزش کنیم، فواید ورزش هم بیشتر می‌شود.

این مصاحبه را از لینک زیر میتوانید به انگلیسی بخوانید.
https://news.harvard.edu/gazette/story/2021/10/harvards-lieberman-says-americans-can-learn-from-hunter-gatherers/

*************

*************

ویدئویی از “وئویی ۳۶۰ درجه” از قلهk2 دومین قله بلند جهان، قله برودپیک ، گاشربروم ۱ و گاشربروم ۲ و….. در هیمالیای پاکستان

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

لینک ویدئو:⬇️⬇️⬇️
https://t.me/espilat/4066

*************

*************

حرکتی خلاقانه از مت کلایمبر”متیو بوش” صخره نورد حرفه ای “فری سولوی” آفریقای جنوبی.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
لینک ویدئو:⬇️⬇️⬇️

https://t.me/espilat/4072

*************

اولین صعود به قله کانچن جونگا(۸۵۸۶ متر) توسط “گلجه شرپا” و تیم همراهش در پاییز ۲۰۲۱

🧗‍ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ در ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی ، “گلجه شرپا” بهمراه کوهنورد تایوانی ” تسنگ کو-ار” و چندین شرپای کوهنورد موفق شدند قله “کانچن جونگا” را صعود کنند.

🧗‍ “گلجه شرپا” با تلفن ماهواره ای خبر صعودشان را به چانگ داوا شرپا مدیر سون سامیتز ترکز اطلاع داد.

اسامی صعود کنندگان به کانچن جونگا:
⚡️تسنگ کو-ار کوهنورد تایوانی
⚡️نیما گیالجن شرپا
⚡️گلجه شرپا
⚡️داکیپا شرپا
⚡️پاسانگ‌رینجی شرپا
بر اساس “هیمالین دیتا بیس” صعود ۱۶اکتبر ۲۰۲۱ اولین صعود به قله “کانچن جونگا” بعد از صعود موفقیت آمیز در پاییز ۲۰۰۴ است.

این صعود دوازدهمین قله ۸۰۰۰ متری”گلجه شرپا” است و از این جهت اهمیت دارد که او در مسیر جوانترین کوهنوردی است که با تکمیل قلل ۸۰۰۰×۱۴ متری ها به باشگاه ۸۰۰۰ متری ها وارد خواهد شد. اگرچه او به قله اصلی “ماناسلو” صعود نکرده است.هنوز مشخص نیست که در موردماناسلو بر اساس تصمیم گیری “پایگاه داده های هیمالیا” چه گونه عمل خواهد کرد.

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

چهارده توصیه کوهنوردی جهت حفظ آرامش و پاکی کوهستان (نوشته ذبیح اله حمیدی):

۱- برگرداندن همه زباله های برنامه حتی پوست میوه و دستمال کاغذی

۲- دفن فضولات انسانی در خاک یا زیر سنگ بدور از رودخانه و چشمه

۳- نچیدن سبزی و شاخه و هر گونه رستنی

۴- حمایت از حیوانات اهلی و وحشی کوهستان

۵- استفاده از چادر به جای پناهگاه و جانپناه

۶- کوله کشی به جای استفاده از چهارپایان

۷- عدم صعود قله های مشهور و مسیرهای توریستی ورزشی در فصول شلوغی و ازدحام

۸- نافروختن آتش در کوهستان

۹- حرکت در پاکوب های ایجاد شده تا حد امکان

۱۰- استفاده از کارگاه های حمایت طبیعی به‌جای رول کوبی و سوراخ کردن صخره ها

۱۱- پرهیز از ایجاد سر و صدای اضافی

۱۲- احترام به کوه نشینان و چوپانان و روستاییان

۱۳- حرکت در گروه های کوچک و چند نفره

۱۴- مماشات و دوستی با کوهنوردان دیگر و انجام امداد رسانی در مواقع لزوم

(موسس و مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت)
                            مهرماه سال ۱۴۰۰

*************

*************

*************

*************

ویدئویی واضح از :”دائولاگیری” (۸۱۶۷ متر) هفتمین قله بلند جهان، با ویوئی ۳۶۰ درجه ای ماهواره ای

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
لینک ویدئو:⬇️⬇️⬇️

https://t.me/espilat/4081

*************

“ویتا لوکان” صخره نورد اسلوونیایی ۲۱ ساله موفق شد صعود تاریخی آنسایت مسیر Geminis به سختی ۵٫۱۴a در “رودلار- اسپانیا” را رقم بزند.

این مسیر ۴۰ متری توسط “دیو گراهام”، آناک ورنون و “نوواتو مارین” صعود شده بود.
ویدئوی “کریس شارما” که مسیر Geminis را بصورت آنسایت در ۲۰۰۷ صعود کرده بود در زیر مشاهده میکنید.
“ویتا لوکان” اخیرا بصورت مشترک با جسیکا پیلز به “راک مستر” آرکو-ایتالیا دست یافت.
“لوکان” موفق شد در اولین حضور در مسابقات جهانی در ماده لید در برایانکون به مدال برنز دست یابد. در ۲۰۲۰ او موفق شد “هیستریا” به سختی ۵٫۱۴c در Misja Pec را صعود کند.
لوکان” با صعود تاریخی آنسایت۵٫۱۴a در رده یکی از معدودصخره نوردان زنی قرار گرفت که ۵٫۱۴a را صعود کرده است.
دیگر زنان صخره نورد شامل: مارتینا دمل در ۲۰۲۱،
لائورا روگورا در ۲۰۲۰، آناک ورنون در ۲۰۱۹، کاجسا روزن در ۲۰۱۶، ساشا دیگیولان در ۲۰۱۱، ماجا ویدمار در ۲۰۱۰، شارلوت دوریف در ۲۰۱۰ و جوسون برزیارتو در ۲۰۰۶ هستند.

🌐مجله گریپد ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
⚡️پ.ن:
درصعودهای آنسایت سنگنورد بدون هیچگونه اطلاعی از مسیر اقدام به صعود میکند.

*************

*************

ویدئوی کوتاهی از “کریس شارما” از مسیر Geminis به سختی ۵٫۱۴a که بصورت “آنسایت” در ۲۰۰۷ صعود کرده است.
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

مربوط به مطلب بالا👆
لینک ویدئو:

https://t.me/espilat/4083

*************

اگرچه قله ها مشوق حرکت در کوهستان هستند، اما مسیر صعود به قله است که اهمیت زیادی دارد.
 “کنراد آنکر”

روز کوهنورد” ۲۹ مهر ماه” را به تمامی کوهنوردان و عاشقان کوهستان تبریک میگوییم.🌺

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

در خصوص ۲۹مهر روز کوهنورد
«نوشته ذبیح اله حمیدی»

چند سالی ست در کشور ما ۲۹ مهرماه را روز کوهنورد می‌نامند اما متاسفانه این روز مورد تایید سازمان های دولتی این ورزش چون وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون کوهنوردی و هیات های کوهنوردی مراکز استان و حتی سازمان های غیر دولتی و خصوصی چون انجمن کوهنوردان ایران و باشگاه های کوهنوردی قرار نگرفته است.

منبع دقیق این نام گذاری مشخص نیست اما باید اذعان کرد جامعه آزاد کوهنوردی کشور این روز را به رسمیت می‌شناسد و با ارسال پیام های تبریک به همدیگر آن را جشن می‌گیرند.

از سال ۲۰۰۲ سازمان ملل متحد (بخش فائو) روز ۱۱ دسامبر که برابر با روز ۲۰ آذر ماه هست را روز جهانی کوهستان و کوهنوردی نامیده است و از آن سال تا کنون این روز در بیشتر کشورها و همچنین در کشور عزیز ما ایران به عنوان روز کوهنورد جشن گرفته می‌شود و تقریبا مورد وثوق همگان قرار گرفته است.

از طرفی دیگر حدود دو سال پیش فدراسیون کوهنوردی درخواستی به وزارت ورزش و جوانان ارسال کرد تا روز ۲۹ اردیبهشت را روز ملی کوهنوردی در ایران نام گذاری کنند زیرا در این روز (سال۱۳۹۶) آقای عظیم قیچی ساز موفق شد با صعود قله لوتسه به جمع صعودکننده گان تمام قلل ۸۰۰۰متری جهان بپیوندد و نام خود و نام ایران را به عنوان نوزدهمین کشور در باشگاه هشت هزار متری های جهان به ثبت رساند که متاسفانه تا کنون اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است اما بسیاری در جامعه کوهنوردی این روز را مهم دانسته آن را روز کوهنورد می‌دانند.

در حال حاضر و به طور تلویحی ما ایرانی ها در طول سال تقریبا سه روز کوهنورد داریم که معمولا آن را به هم تبریک می‌گوییم؛
* ۲۹ مهرماه
* ۲۰ آذر
* ۲۹ اردیبهشت

این امر از نظر نگارنده نشان دهنده سه عامل زیر است؛

۱- علاقه وافر ما ایرانیان به کوهستان و ورزش کوهنوردی

۲- نامتحد بودن و نا متمرکز بودن جامعه کوهنوردی کشور

۳- ضعف مدیریت کلان در بدنه ورزش کشور

                       «روز کوهنورد گرامی باد»
موسس و مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
                               ۲۹مهر۱۴۰۰

*************

*************

ویدیویی ازکوه آمادابلام در منطقه خومبو نزدیکی کوهستان اورست.
ویدیویی خیره کننده ماهواره ایی ۳۶۰ درجه از کوهستان.
🏔ارتفاع قله آمادابلام: ۶۸۱۲ متر

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
لینک ویدئو:⬇️⬇️⬇️

https://t.me/espilat/4086

*************

*************

“جاکوب شوبرت” صخره نورد ۳۰ ساله اتریشی موفق شد “اس پونتاس”(Es Pontas) به سختی+ ۹a را صعود کند.

 در ویدئو ، “شوبرت”دارنده مدال برنزالمپیک توکیو می گوید: مسیر آرک “اس پونتاس”+ ۹a را صعود‌کردم و سپس تلاش زیادی بر روی “آلشا” به سختی ۹a داشتم.‌او در ماه اکتبر ۲۰۲۱ و حدود ۲ هفته قبل این صعود را انجام داد.‌
ویدیوی کامل بزودی انتشار خواهد یافت.

🌐 یوتیوب- ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

⚡️پ.ن :
“کریس شارما” صخره نورد آمریکایی اولین صعود (Es Pontas)در ساحل مالورکا در اسپانیا را درسپتامبر ۲۰۰۶ رقم زد.

لینک مربوط به صعود جاکوب شوبرت:⬇️⬇️
https://t.me/espilat/4088
لینک مربوط به صعود کریس شارما:⬇️⬇️
https://t.me/espilat/3996

*******

جاکوب شوبرت ۳۰ ساله (۳۱ دسامبر ۱۹۹۰) در اینسبورک اتریش متولد شد.
او در سالهای ۲۰۱۱، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ سه بار قهرمان سنگنوردی جهان شد و سه بار در سالهای ۲۰۱۲، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ در ماده لید قهرمان جهان شد.

تعدادی از صعودهای شاخص “جاکوب شوبرت”:

صعود: (+ ۵٫۱۵c- 9b)⬇️
🔺 پرفکتو موندو
مارگارلف – اسپانیا، نوامبر ۲۰۱۹- سومین صعود( اولین صعود الکساندر مگوس)

صعودهای : (۵٫۱۵b- 9b): ⬇️
🔺نئاندرتال
سانتا لینیا- اسپانیا – دسامبر ۲۰۱۸
دومین صعود پس از “کریس شارما”
🔺ال بون کامبت
اسپانیا- دسامبر ۲۰۱۸
دومین صعود پس از “کریس شارما”
🔺استاکینک د فایر
سانتا لینیا- اسپانیا – ژانویه ۲۰۱۸
سومین صعود (اولین صعود کریس شارما- ۲۰۱۳)
🔺لا پلانتا دا شیوا
ویلانوآ دل روزاریو- اسپانیا- ژانویه ۲۰۱۶
دومین صعود پس از “آدام اوندرا”
🔺فلایت اور فلایت
اولیانا- اسپانیا- دسامبر ۲۰۱۸
سومین صعود( اولین صعود “کریس شارما”۲۰۱۱)
🔺کت ایکسالا
سانتا لینا- اسپانیا-ژانویه ۲۰۱۸
دومین صعود پس از “کریس شارما”
🔺سلسیوس آنال
اولینا- اسپانیا- ژانویه ۲۰۱۷
🔺پاچاماما
اولیانا- اسپانیا- ژانویه ۲۰۱۷
سومین صعود(اولین صعود “کریس شارما” ۲۰۰۹)
🔺جو ماما
اولیانا- اسپانیا- دسامبر ۲۰۱۶
دومین صعود پس از “کریس شارما”
🔺کانگورو لیمب
فلاتانگر -نروژ – می ۲۰۱۶
دومین صعود پس از ” آدام اوندرا”
🔺چمپیون آو چنچ
زیلرتال-اتریش- نوامبر ۲۰۱۵
اولین صعود
🔺پاپیلچولو
اولینا-اسپانیا- آوریل ۲۰۱۱
ششمین صعود(اولین صعود “کریس شارما” ۲۰۰۸)

صعودهای به سختی:(۵٫۱۴d- 9a)
🔺 کین لیخت کین شاتن
اوتزال- اتریش- نوامبر ۲۰۱۶
اولین صعود
🔺کرافت پلاتزل
برگل اشتاینر سی( اتریش)- اکتبر ۲۰۱۶
دومین صعود پس از “دیوید لاما”
🔺دایرکت اوپن یور مایند
سانتا لینیا- اسپانیا- ژانویه ۲۰۱۳
🔺فاک د سیستم
سانتا لینیا- اسپانیا- ژانویه ۲۰۱۳
🔺آنالوجیکا نچرال
سانتا لینیا- اسپانیا- دسامبر ۲۰۱۲
🔺سیوداد دی دیوس
سانتا لینیا- اسپانیا-دسامبر ۲۰۱۲
🔺مارتین کرپان
میسجا پک-اسلوونی- نوامبر ۲۰۱۱
🔺حادس
ناسریس-،گوتر وند- اتریش- می ۲۰۱۰
اولین صعود توسط “آندریاس بیندهمر”-۲۰۰۸
🔺آندرگراند
ماسونه-آرکو-ایتالیا- مارس ۲۰۱۰
اولین صعود توسط ” مانفرد اشتافر- ۱۹۹۸

صعود مسیر آنسایت: (۵٫۱۴b-8c):⬇️
🔺آیتزول
مارگالف- اسپانیا- آوریل ۲۰۱۱

بولدر : (+ V15- 8B):
🔺سییرا مادره
زیلرتال- اتریش- نوامبر ۲۰۱۸

بولدر: (+ V14- 8B)
🔺ویتنس د فیتنس
کوا دی اوسل- اسپانیا- ژانویه ۲۰۱۹

صعودهای “فلش”Flash”:
🔺هاید اند سیک
مالتاتال-اتریش- مارس ۲۰۱۸
🔺آف د واگن
وال باونا- ژانویه ۲۰۲۰

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

نجات ۸ کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات دشت لار:

سخنگوی جمعیت هلال احمر از نجات جان هشت کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات دشت لار خبر داد.

محمد حسن قوسیان اظهارکرد: حوالی ساعت ۲۱:۳۰ عصر روز گذشته خبری در مورد مفقود شدن هشت کوهنورد که به ارتفاعات قله ریزان در منطقه افجه رفته بودند به جمعیت هلال احمر اطلاع داده شد که در پی آن امدادگران جمعیت هلال احمر استان تهران به محل اعزام شدند و جست وجوهای خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه جست‌وجو در مناطق دشت هویج، یال غربی آتش کوه به سمت قله آغاز شد، گفت: مرحله اول عملیات تا ساعت ۶ صبح امروز (۳۰ مهرماه) ادامه داشت که بی نتیجه ماند. پس از آن از صبح امروز سه تیم دیگر نیز وارد عملیات جست وجو شدند و با استفاده از بالگرد نیز عملیات جست وجو آغاز شد.

به گفته سخنگوی جمعیت هلال احمر امدادگران سرانجام ظهر امروز این افراد را پیدا کردند و در حال انتقال آنان به محلی امن هستند/ایسنا

جمعه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

 “زید آیت مالک” مسافر قاچاقی که ستاره دوی استقامت”اسکای رانینگ” اسپانیا شد.
آیت مالک در خانواده ای بدنیا آمد که در کوهستان اطلس مراکش چوپان بودند.
از همان دوران کودکی در کوههای اطلس(رشته کوهی در شمال آفریقا)، آیت مالک یک دونده قدرتمند بود.در شب دسامبر ۲۰۰۶ توانایی ورزشی او مرز بین دستگیری و رهایی را برایش رقم زد.

“زید آیت مالک”، مسافر قاچاقی که ستاره دوی استقامت “اسکای رانینگ”اسپانیا شد.

” بخش اول”:

خانواده “آیت مالک” در کوهستان اطلس مراکش چوپان بودند.

در آخرین دقایق ۳۱ دسامبر ۲۰۰۶ در حالی که اکثر مردم اسپانیا خودشان را آماده جشن سال نو میلادی می‌کردند، زید آیت مالک شب را در فرار از دست پلیس سپری می‌کرد.

او و پسر عمویش کمی قبل پس از ۵ ساعت سفر دریایی مخفیانه خودشان را از مراکش به اسپانیا رسانده بودند. آن‌ها گیر نیفتاده بودند و حالا می‌توانستند برای نخستین بار بخت‌شان را روی خاک اروپا امتحان کنند.

از همان دوران کودکی در کوه‌های اطلس (رشته کوهی در شمال آفریقا)، آیت مالک یک دونده قدرتمند بود. در آن شب دسامبر ۲۰۰۶ اما توانایی ورزشی او” مرز بین دستگیری و رهایی” را برایش رقم زد.

این توانایی برای او بعداً تبدیل شد به پنجره‌ای رو به جهانی تازه و کمک کرد هنگام ورود به کشوری که حالا خانه‌ خود می‌داند، در دام نا امیدی نیفتد.

خانواده آیت مالک، چوپان‌های کوچ‌نشینی بودند که اقامتگاه اصلی‌شان دهکده‌ای در فاصله ۳۵۰ کیلومتری رباط، پایتخت مراکش بود. آن‌ها در یک خیمه زندگی می‌کردند و هر چند هفته یک بار برای چراندن بزهایشان کوچ می‌کردند.

آیت مالک که خودش هم سال ۱۹۸۴ در یک خیمه به دنیا آمد، کوچک‌ترین فرزند در میان شش بچه‌ پدر و مادرش بود و البته تنها کسی که توانست به مدرسه برود. دوران تحصیل فقط تا ۱۸ سالگی طول کشید و پس از آن باید برای خانواده پول در می‌آورد.

او در شرکت‌های ساختمانی مراکش واقع در ساحل اقیانوس اطلس مشغول به کار شد و ماهی ۵۰۰ یورو درآمد داشت. سال ۲۰۰۶ او راهی اروپا شد.

آن سال ۴۰۰۰۰ مهاجر غیرقانونی تلاش کردند وارد اسپانیا شوند. آیت مالک، برادرش سعید و پسر عمویش محمد، در میان معدود مهاجران اقتصادی بودند که توانستند سفرشان را با موفقیت تمام کنند.

سعید و محمد هم در شرکت‌های ساختمانی کار می‌کردند، اما بیشتر اوقات فراغتی که داشتند صرف جستجو در بندر طنجه برای پیدا کردن قایق‌هایی بود که بتواند آن‌ها را به خاک اروپا برساند. شب قبل از سال نو محمد، آیت مالک را هم قانع کرد تا همراه آن‌ها به بندر برود.

هیچ چیز از قبل برنامه‌ریزی نشده بود، ولی وقتی که تاکسی جلوی کامیون پارک کرد، محمد ناپدید شد. لحظاتی بعد آیت مالک شنید که محمد از زیر کامیون فریاد می‌زند: “بجنب، جا هست. اگر الان از اینجا نرویم، هرگز نمی‌توانیم.”

آیت مالک دوید و خودش را به کابل‌هایی که زیر کامیون وصل بودند، آویخت. آن‌ها وارد بندر و سوار کشتی شدند. آن‌های می‌دانستند چه خطری را به جان خریده‌اند. سعید دفعه قبلی که برای خروج تلاش کرده بود، گیر افتاد و قبل از این که آزاد شود، کتک سختی خورده بود.

از مرز که عبور کردند، آیت مالک و پسر عمویش وارد کامیون شدند. آن‌ها پنج ساعت بدون آب و غذا انتظار کشیدند و وقت‌شان را در مکانی که میان الوارها برای پنهان شدن ساخته بودند، گذراندند.

کشتی به اسپانیا رسید، کامیون وارد خاک این کشور شد. در کامیون باز شد و تا زمانی که افراد چراغ قوه بدست کامیون را بازرسی می‌کردند، پسرعموها در مخفیگاه میان الوارها، از هیجان در مرز سکته بودند. جای آن‌ها پیدا نشد و ماموریت با موفقیت انجام شد.

کامیون حدود دو ساعت بی‌حرکت بود تا این که پسرعموها جرأت کردند به بیرون بخزند. آن‌ها تابلویی مربوط به شهر مالاگا را دیدند و در کنار اتوبان شروع به راه رفتن کردند.

پس از حدود ۱۰ کیلومتر سرپناهی را زیر یک گذرگاه اتوبان یافتند. هوا سرد و تاریک بود و آن‌ها بهم تکیه دادند تا بتوانند چرتی بزنند. با شروع سپیده‌دم دوباره راه افتادند.

مدتی بعد یک ماشین که در جهت مخالف حرکت می‌کرد، سرعتش را کم کرد و شروع به چراغ زدن برای آن‌ها کرد. آیت مالک فکر کرد که یک مسافر قصد کمک به آن‌ها را دارد و سمت ماشین رفت؛ سرنشین‌های ماشین، پلیس بودند.

در یک لحظه هراس‌انگیز او در کناره اتوبان شروع به دویدن کرد. محمد هم در حالی که تلاش می‌کرد به سوی بوته‌های اطراف فرار کند، دستگیر شد.
🌐 بی بی سی/ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
لینک بخش دوم:https://t.me/espilat/4097
لینک بخش سوم: https://t.me/espilat/4098
لینک بخش چهارم:https://t.me/espilat/4099

*************

🏔 اورست ۸۸۴۹ متر- صعود زمستانه سولو، بدون اکسیژن کمکی- خط الرأس غربی

◀️ “جوست کوبوش” آلپنیست ۲۹ ساله آلمانی در ۲۹اکتبر به نپال پرواز می‌کند تا بار دیگر تلاش خود را برای صعود زمستانه به قله اورست بدون اکسیژن کمکی و بدون شرپا و از مسیر چالشی خط الراس غربی آماده کند.
مسیرخط الراس غربی از “لاهو لا” در ارتفاع ۶۰۰۰ متری که بندرت کوهنوردان از آن به اورست صعود میکند آغاز میشود ، این مسیر مابین مرز نپال و تبت در قسمت شمالی اورست، خط الراس غربی و دره شیب دار هوربین به سمت قله اورست را تشکیل میدهد.

❄️”کوبوش”بصورت انفرادی و بدون اکسیژن کمکی در اقدامی حیرت آور در اولین تلاشش درفوریه ۲۰۲۰ موفق شد تا ارتفاع ۷۳۶۶ متری خط الراس غربی را صعود کند.

🧗‍♂ “کوبوش” امسال تا انتهای پاییز و قبل از شروع زمستان در ۲۱ دسامبر چندین قله صعود نشده در نپال را برای “هم هوایی” صعود میکند.

🌐 منبع: خبرهای ۸۰۰۰ متری ها
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

https://donya-e-eqtesad.com/fa/amp/news-3273483
مطلب روزنامه دنیای اقتصاد درباره برودپیک و مصاحبه با “کیومرث بابازاده” پیشکسوت کوهنوردی ایران(مربوط به تیر ماه ۱۳۹۳):

“برودپیک” حجاب از چهره کوهنوردی ایران برداشت.

 گوشه ای از فعالیت های “کیومرث بابازاده”پیشکسوت کوهنوردی ایران را مشاهده میکند⬇️

با پیشکسوتان کوهنوردی ایران

“کیومرث بابازاده” برای کوهنوردان کشور چهره ی شناخته شده ای است.
کارنامه ی درخور توجه او در صعودهای فنی در دهه های چهل و پنجاه شمسی ، از جمله:

🔺صعود زمستانی قله پراو ۱۳۳۹
🔺اولین صعود بر روی دیواره ی بیستون سال ۱۳۴۶ بهمراه ابراهیم بابایی، غلامحسین وهاب زاده، بیژن صادقی و تیم پشتیبان رافیک میناسیان و محمد ارضی
🔺 اولین صعود ایرانیان از مسیر فرانسوی ها در دیواره علم کوه در سال ۱۳۴۸
🔺اولین صعود زمستانی یخچال شمالی سبلان در سال ۱۳۴۸
🔺گشایش اولین مسیر فنی بر روی دیواره لجور اراک در همان سال و اولین صعود یخچال شمالی سبلان
🔺گشایش دو مسیر مجزا برای اولین بار بروی دیواره تزرجان در سال ۱۳۴۹
🔺صعود قله مون بلان – سوزنی های گراند شارموژ– اگودومیدی – گراند کاپوسین در شامونی فرانسه در سال ۱۳۵۲
🔺صعود تا ارتفاع۷۵۵۰ متری قله تریج میر پاکستان به صورت کپسوله در سال ۱۳۵۵ برای اولین بار
🔺 عضویت در تیم گشایش اولین مسیر یکپارچه ی ایرانی بر روی دیواره علم کوه بین سالهای ۶۰ تا ۶۲ از جمله ی بیشمار برنامه هایی ست که در طی پنجاه سال گذشته در کوهنوردی ایران به انجام رسانده است.

💫او همچنین از بنیاد گذارن و موسسین برخی از سمن ها و تشکل های مستقل کوهنوردی در ایران است که از آن جمله می توان به؛ 
*تاسیس «انجمن مرکزی کوهنوردان» در سال۱۳۵۱ 
*تاسیس «شورای کوهنوردی تهران» در سال ۱۳۵۷ 
*عضویت در شورای اداره ی فدراسیون کوهنوردی در اوایل انقلاب
* سرپرست ستاد امداد و نجات در کوه های شمال تهران تا سال۱۳۶۰
*سرپرست کنگره کوهنوردان ایران در منطقه علم کوه ۱۳۶۰
*شرکت در تشکیل انجمن کوه نوردان ایران در ۱۳۷۸ و ریاست این انجمن طی سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ و نیابت کمیسیون بررسی حوادث کوه نوردی در فدراسیون کوهنوردی اشاره کرد
و باعث افتخار است که ایشان زاده کرمانشاه ومتولد سال ١٣٢٣ هستند .

✨بزرگان را تا زنده اند قدر بدانیم✨
🌐اینستاگرام: ایرج محمدی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

         

           جمع‌آوری ، ترجمه و تدوین : محمد اسماعیلی 

صفحه آرایی و انتشار در وب سایت اسپیلت: ساقی محمودی

                                  ۳۰ مهر ۱۴۰۰

دیدگاه خود را بیان کنید