رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت چهل و هشتم»

ارسال شده توسط در 6 سپتامبر 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

بر اساس گزارش “اورست کرونیکل” در هفته گذشته‌، بعلت پنجره هوایی مناسب، ۳۵۰ نفر قله اورست را صعود کرده اند که از این تعداد ۱۳۵ نفر کوهنوردان اکسپدیشن ها و ۲۱۵ نفر راهنماها و شرپاهای همراه کوهنوردان بودند.

همه کوهنوردان بجز تعداد اندکی در صعود به قله اورست از اکسیژن کمکی استفاده کرده اند و کوهنوردان حداقل یک شرپای شخصی در صعود به قله حمایتشان کرده است.

بر اساس داده های هیمالیا( دیتا بیس هیمالیا) تا سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۰/۶۵۶ نفر (کوهنورد، شرپا، راهنما) قله اورست را صعود کرده اند و فقط ۲۱۷ کوهنورد از اکسیژن کمکی به قله اورست استفاده نکرده اند.

قله لوتسه(بدون در نظر گرفتن امسال) در کل ۹۳۳ نفر صعود کننده داشته است که ۱۸۳ نفر بدون اکسیژن کمکی قله را صعود کرده اند.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

دو کوهنورد انگلیسی”تیم میلر” و “پاول رامسدن” مسیر جدیدی در قله قبلا پیموده نشده و “بی نام” به ارتفاع ۶۵۶۳ متر در منطقه “جونگال هیمال” در نپال را صعود کردند‌که در نزدیکی کاتماندو است.

◀️بیشتر مسیر جدید توسط دو کوهنورد به روش آلپاین در ۵ روز که از یک رمپ مورب یخی به دیواره گرانیتی فشرده ختم میشد صعود شد و فرود یک روزه آنها از رخ جنوبی که تا بحال کوهنوردی در آن گام نگذاشته بود انجام شد.

◀️۳۷ بخش سرازیری مسیر بنام “فانتوم لاین” نامیده میشود که “رامسدن” درباره این مسیر میگوید: نام فانتوم به این علت در مورد این بخش های مسیر گفته می‌شود که دارای این ویژگی هستند که در نورهای مختلف و شرایط هوایی متفاوت، ظاهر و ناپدیدمیشوند.

🧗‍♂”پاول رامسدن” جزییات اکسپدیشن اخیر را اعلام کرد.

” پاول رامسدن” بیش از ۳۰ اکسپدیشن به مناطق کوهستانی غیر قابل تصور داشته است و ۴ اسکار کوهنوردی سرگیجه آور( جایزه کلنگ طلایی صعود برتر) را بهمراه همنورد همیشگی اش ” مایک فولر” برای صعودهای استثنایی و بی نظیرش به قله های غیر قابل دسترس در کارنامه خود دارد.

🌐 پلنت ماونتین
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

خانم “الهام رمضانی” بانوی کوهنورد ارزشمندکشورمان، در ساعت ۹ صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، موفق شد قله اورست را صعود کند .

اینستاگرام” الهام رمضانی”
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

⚡️پ.ن:امسال دو بانوی کوهنورد پرتوان ایرانی “افسانه حسامی فرد” و “الهام رمضانی” با صعود به قله اورست برای کوهنوردی کشورمان افتخار آفریدند.

🎥لینک ویدئو:⬇️⬇️⬇️
https://t.me/espilat/4658

*************

*************

۲۹ اردیبهشت، سالروز ثبت نام «ایران» و یک کوه‌نوردِ توانمندِ ایرانی به نام؛ «عظیم قیچی ساز» در باشگاه‌ هشت‌هزارمتری‌های جهان است. بار دیگر این افتخار ارزشمند را گرامی می‌داریم.

*************

“عظیم قیچی ساز “کوهنورد ایرانی متولد ۱۳۶۰، اولین کوهنورد پر افتخار ایرانی است که موفق شد در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ تمامی ۱۴ قله بالاتر از ۸۰۰۰ متر در هیمالیا را صعود کند‌ و وارد باشگاه ۸۰۰۰ متری ها شود‌، او سالهای طولانی برای دستیابی به این افتخار ملی در تلاش مداوم بود.

تا کنون تنها ۴۴ کوهنورد موفق شده اند تمامی ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر را صعود کنند و از میان این ۴۴ نفر تنها ۱۹ کوهنورد موفق به صعود تمامی ۱۴ قله “بدون استفاده از اکسیژن کمکی و شرپا” شده اند و عظیم قیچی ساز اسطوره کوهنوردی ایران موفق شد نام خود را بعنوان ۱۸ مین کوهنورد به لیست این کوهنوردان اضافه کند.

عظیم قیچی ساز از سال۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ در تلاش صعود به ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر بود و سرانجام در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ وارد “باشگاه ۸۰۰۰ متری ها” شد.

📸 عکس ها: از صفحه اینستاگرام عظیم قیچی ساز
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

ارتفاعات بالا و تاثیر آن بر روی بدن کوهنوردان
✍ محمد اسماعیلی

در فصل بهار امسال ۲۰۲۲ سه کوهنورد حرفه ای بعلت بیماری ارتفاع جان خود را در کوههای هیمالیای نپال از دست دادند:

♦آنتونیوس سیکاریس کوهنورد ۵۹ ساله یونانی در ارتفاع ۷۴۰۰ متر دائولاگیری در بازگشت از قله در ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ بر اثر بیماری ارتفاع درگذشت.

♦”پاول کوستریکین” کوهنورد روس در کمپ اول اورست در ۷ مه دچار بیماری ارتفاع شد و بعلت هوای خراب انتقالش با هلی کوپتر میسر نشد و جان باخت و پیکرش به پایین منتقل شد.

♦دیپاک ماهات ۳۲ ساله، گاید کوهنوردی نپالی در اولین تجربه اش در کوهستان اورست، در۹ مه و در کمپ ۲ دچار بیماری شدید ارتفاع شد و روز بعد با هلی کوپتربه بخش آی سی یو بیمارستانی در کاتماندو منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت اما در ۱۲ مه جان باخت( اگرچه یک منبع خارجی مرگ او را بعلت سقوط ذکر کرده بود،اما روزنامه معتبر داخلی نپال بر اساس گزارش پزشکان علت مرگ را خونریزی بر اثر بیماری ارتفاع شدید عنوان کردند)

◽️در عین حال اخبار دیگری از بیماری ارتفاع در کوهنوردان دیگر شنیده شده است که یک مورد آن کوهنورد هندی ای بود که در آناپورنا دچار بیماری وخیم ارتفاع شد اما با هلی کوپتر به بیمارستانی در کاتماندو انتقال یافت و تحت درمان قرار گرفت.

◀️بیماری ارتفاع چگونه کوهنوردان را درگیر میکند؟
در ارتفاع ۲ نوع استرس محیطی بر روی بدن آدمی بوجود می‌آید:
۱- تغییر هوا:
این تغییر هوا بعلت گرما در روز بر اثر تابش نور خورشید و در شب ها هم بعلت هوای فریز کننده بوجود می‌آید.

۲- کاهش فشار هوا:
کاهش فشار هوا در ارتفاعات مهمترین فاکتور محدودکننده در ارتفاعات بالاست.

در ارتفاعات بالا فشار بارومتریک نسبت به سطح دریا بصورت چشمگیری پایین میاید.

این به چه معنا است و نتیجه آن چیست؟

در ارتفاعات مولکول‌های اکسیژن در آتمسفر از هم جدا هستند و در هر تنفسی میزان اکسیژن کمتری وارد شش ها می‌شود و بهمین علت تعداد دفعات تنفس افراد بالا می‌رود و بعلت کاهش اکسیژن هوا، سطح اکسیژن خون هم کاهش می یابد و بدن در تلاش است که “اکسیژن” کافی را در اختیار سلولها، عضلات و مغز بگذارد.

درصد اکسیژن هوا در سطح دریا حدودا ۲۱ درصد است، اما در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متر میزان آن به حدود ۱۵ درصد می‌رسد.
در ارتفاع حدود ۵۰۰۰ متر درصد اکسیژن به ۱۱ درصد می رسد و در ارتفاع ۶۴۰۰ متر به ۹/۷ درصد می‌رسد ودر ارتفاع ۸۸۴۰ متر میزان اکسیژن هوا به ۶/۹ درصد می‌رسد که “یک-سوم” سطح دریا است.

به این ترتیب هرچه ارتفاع بیشتر میشود هوا رقیق تر میشود و درصد اکسیژن هوا کاهش می یابد.
هنگامیکه ما در ارتفاع هم سطح دریا تنفس میکنیم، فشار آتمسفر در حدی است که باعث می‌شود که اکسیژن براحتی از غشای ریوی به درون جریان خون راه پیدا کند و اکسیژن کافی در اختیار گلبولهای قرمز قرار دارد که آنرا به سلولها، عضلات و مغز انتقال دهند و بدین ترتیب بدن عملکرد نرمالی خواهد داشت.

اما مشکلی که در ارتفاعات بالا ایجاد میشود اینست که با کاهش فشار هوا عبور اکسیژن از غشای ریوی و ورود به جریان خون به دشواری انجام می‌شود و این باعث هیپوکسی(کمبود اکسیژن) در بدن می‌شود.

“هیپوکسی” معمولا با عدم توانایی انجام فعالیت های فیزیکی نرمال آغاز میشود که شخص حتی با بالا رفتن از یک بلندی اندک هم خسته میشود.

کمبود اکسیژن و شرایط محیطی در ارتفاعات بالا باعث بیماری ارتفاع میشود.

در “بیماری ارتفاع بالا ” که بطور معمول ایجاد میشود علائم زیر دیده میشود:
فقدان اشتها، تهوع، سردرد، اختلال دید، ضعف، خستگی، مشکل در بخاطر آوردن و فکر کردن صحیح!

در”بیماری ارتفاع شدید” علائم زیر دیده میشوند:
🔺 اِدم ریوی، بعلت هموراژی (خونریزی در شش ها)

🔺اِدم مغزی- تجمع غیر نرمال مایع در مغز

در دو حالت “اِدم ریوی” و “اِدم مغزی” اگر شخص بسرعت به ارتفاعات پایین انتقال داده نشود که فشار هوا نرمال است، ممکن است در عرض چند روز شخص جان خود را از دست بدهد.

مشکل قلبی:
از سویی در ارتفاعات بالا، ریسک مشکل قلبی بعلت استرس، فشار بر روی ریه ها، سرخرگ ها و قلب افزایش می یابد.

هنگامیکه ما به ارتفاعات بالا صعود میکنیم، بدن ما در ابتدا پاسخ های فیزیولوژیک ناکافی و نامناسب ظاهر می‌کند. افزایش تنفس و افزایش ضربان قلب در حدود ۲ برابر حد معمول میشود این حتی زمانی که در حال استراحت هستیم هم دیده میشود.
در این حال فشار خون و ضربان (نبض) شخص بسرعت بالا می‌رود تا خون بیشتری را بتواند به سراسر بدن پمپاژ کندتا اکسیژن کافی به سلولها و ارگان‌های بدن برسد.
این تغییرات استرس زا برای کسانی‌که که قلب ضعیف و مشکل قلبی دارند مشکل ساز میشود.

برای مثال” کنراد آنکر” ۵۴ ساله، کاپیتان نورث فیس که در پاییز ۲۰۱۶ بهمراه دیوید لامای جوان در تلاش برای اولین صعود به قله لوناگ- ری به ارتفاع ۶۸۹۵ متر بودند ، در ارتفاع ۶۰۰۰ متر دچار سکته قلبی شد و با کمک” دیوید لاما” راپلینگ و فرودبه بیس کمپ بسرعت انجام شد و سپس “آنکر” با هلی کوپتر به بیمارستانی در کاتماندو منتقل شد و پس از جراحی آنژیوپلاستی و استراحت به مونتانا پرواز کرد.

“کنراد آنکر” که نجاتش را سرعت عمل “دیوید لاما”ی فقید می‌داند در مورد روز حادثه گفت: در صبح ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ ساعت ۹:۳۰ صبح در حالیکه بدنبال “دیوید لاما” در حال صعود از دیواره یخی در ارتفاع حدود ۶۰۰۰ متری بودم، ناگهان احساس کردم که نمی‌توانم نفس بکشم و احساس خستگی شدیدی میکردم، در ابتدا تصور می‌کردم که با بالا آمدن خورشید گرم میشوم و انرژی میگیرم و دو بخش باقیمانده از مسیر را تا محل بیواک صعود میکنم، در این احوالات سیر میکردم که صدایی شبیه” بامب” در درونم تمام معادلاتم را بهم ریخت و چیزی شبیه برق گرفتگی باعث شد که احساس کنم چیزی در بدنم در حال رخ دادن است، قبلا با توجه با مراجعاتی که به پزشک قلب داشتم و با اطلاعاتی که کسب کرده بودم حدس زدم که سکته قلبی کرده ام! با اصرار دیوید لاما صعود را متوقف کردیم و با کمک دیوید لاما به بیس کمپ بازگشتیم…..

اما در مورد صعود به ارتفاعات بالا، در مدتی که کوهنورد هم هوایی انجام میدهد، بدن با شرایط محیطی جدید انطباق پیدا می‌کند و پاسخ بدن نسبت به شرایط جدید متناسب میشود.
گلبول های قرمز بیشتر و در عین حال مویرگ ها(کاپیلاری های) بیشتری ایجاد میشوندتا بتوانند اکسیژن بیشتری را به سلول های بدن انتقال دهند.
در عین حال شش ها حجیم تر میشوند تا امکان اسمز( عبور و نفوذ) اکسیژن و گاز کربنیک- دی اکسید کربن براحتی انجام شود.
در عین حال افزایش شبکه عروقی عضلات باعث انتقال گازها می شود.

در مورد هم هوایی که حتی با روتیشن کامل و موفق انجام شود آن چیزی که از نظر فیزیکی و ذهنی مشابه ارتفاع هم سطح دریا برای بدن باشد تقریبا اتفاق نمی افتد و ورزش و تلاش شدید و اموری که به ذهن مربوط هستند شامل حفظ کردن، یاد گرفتن و تناسب فکری کامل هنوز در ارتفاع بالا با مشکل همراه است.

حتی در زنان بارداری که در ارتفاعات بالا فعالیت کوهنوردی میکنند، بعلت اینکه جنین اکسیژن کمتری دریافت میکند امکان سقط جنین وجود دارد، (بهمین دلیل بود که در مورد آلیسون هارگریوز کوهنورد انگلیسی که ۶ ماهه ” تام باتارد” را باردار بود و رخ شمالی آیگر را صعود کرد ،این حرکتش مورد اعتراض واقع شد.
تام باتارد بعدها پس از مرگ مادرش؛ بصورت سولو شش رخ نورث فیس را در آلپ برای اولین بار صعود زمستانه کرد و در زمستان ۲۰۱۹ در نانگاپاربات بهمراه دانیل ناردی در سقوط بهمن در کوهستان مدفون شد)

روتیشن های هم هوایی موفق زمانی است که بدن گلبول قرمز تخصصی ارتفاعات بالا را تولید میکند که بمدت ۱۲۰ روز خاطره ارتفاع بالا را در خود حفظ میکنند و در عین حال شش ها هم بزرگتر از ظرفیت اشان میشوند و در تلاش نهایی صعود،کارآیی کوهنورد کاملا در صعود و فرود بالا میرود، اما در صورتیکه هم هوایی کامل نباشد شرایطی بوجود می‌آید که “آنتونیوس سیکاریس” در فرود از دائولاگیری با آن مواجه شد.

شرایط بیماری ارتفاع حتی درکوهنوردان کاملا حرفه ای که روتیشن هم هوایی کاملی نداشتند آنها را به مهلکه انداخته است و شرپاهایی هم هستند که بعلت بیماری ارتفاع و اِدم مغزی، دچار از کار افتادگی بدن و فلج شده اند چون روتیشن “هم هوایی”‌خود را کامل نکرده بودند.

◀️در عین حال برای بالا بردن عملکرد ورزش هایی که در ارتفاع پایین صورت می‌گیرد بعضی از ورزشکاران مانند دوندگان یا فوتبالیست ها تمرینات خود را مناطقی انجام میدهند که ارتفاع بالایی دارند که از یکسو تعداد گلبولهای قرمز افزایش پیدا میکنند و از سوی دیگر ظرفیت شش ها برای عملکرد بهتر ورزشکار افزایش می یابد.

نگارنده ،دونده ای را کمی پایین تر از قله توچال مشاهده کردم که در مکانی نسبتا مسطح چادری برقرار کرده بود و مسافتی را میدوید و در حال آمادگی برای مسابقات دوی شهری بود.

در هر حال تغییرات فیزیولوژیک حاصل شده در ارتفاعات بالا بر اثر هم هوایی زمان محدود و کوتاهی دارند و محققین اعلام می‌کنند تاثیر آن در مورد گلبولهای قرمز۱۲۰ روز است و اگر شخص قصد صعود مجدد به قله یا ارتفاعات بالا را دارد باید روتیشن های “هم هوایی” خود را بار دیگر تکرارکند.
بهترین کوهنوردان کسانی هستند که بصورت مداوم هم هوا باشند چون در آنصورت در هر زمانی که قصد صعود به قله ای را داشته باشند برایشان صعود امکان پذیر است البته در تمامی مراحل صعود در ارتفاعات بالا، VO2MAX بالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

◀️کدامین کوهنوردان به بیماری ارتفاع بیشتر مبتلا میشوند؟

بیشتر افرادی که در ارتفاعات پایین زندگی می‌کنند علائم هیپوکسی را در ارتفاعات حدود ۱۶۰۰ متر- ۳۲۰۰ متر از خود نشان میدهند.
اما قضیه هیپوکسی برای ساکنین دائمی در کوههای آند در آمریکای جنوبی و ساکنین کوههای هیمالیا در آسیا که در ارتفاعات بالای حدود ۴۸۰۰ متر زندگی میکنند از مقوله ای متفاوت است، آنها کسانی هستند که با آن ارتفاعات انطباق پیدا کرده اند و بهمین دلیل است که “کامی ریتا شرپا” کوهنورد ۵۲ ساله نپالی در ماه مه ۲۰۲۲ رکورد ۲۶ مین صعود به قله اورست را شکست.

در عین حال با اختلاف اندکی “پاسانگ داوا شرپا” در ۲۱ مه ۲۰۲۲ برای ۲۵ مین بار اورست را صعود کرد و “نگیما نورو” هم در ۲۱ مه موفق شد برای ۲۴ مین بار قله اورست را صعود کند.

این وجه تمایز در عملکرد این کوهنوردان شرپا با کوهنوردان خارجی در ژنتیک آنها نهفته است که اجدادشان برای هزاران سال در ارتفاعات بالا زیسته اند و امروز می‌توانند رکوردار صعود به ارتفاعات بالای هیمالیا باشند.

کوهنوردان طی سالها توان این را پیدا کردند تا به ارتفاع ۸۰۰۰ متری(منطقه مرگ) صعود کنند و سپس قله های بالای ۸۰۰۰ متری را صعود کنند و اولین قله ۸۰۰۰ متری در ۱۹۵۰ توسط دو کوهنورد فرانسوی به سرپرستی “موریس هرتزوگ” صعود شد.
تلاش کوهنوردانی چون “جرج مالوری” برای صعود اورست به ابتدای قرن بیستم باز میگردد و در این تلاش او و همنوردش در جبهه شمالی اورست جان باختند.

قبل از شکل گیری کوهنوردی تجاری در هیمالیا اکسپدیشن های کلاسیک در صدد بودند که بدون اکسیژن کمکی به اورست یا قله های بالای ۸۰۰۰ متری صعود کنند.

صعود سولوی”هرمان بول” کوهنورد اتریشی در ۱۹۵۳ به قله نانگاپاربات و سپس برود پیک در ۱۹۵۷ که هر دو اولین صعودها به این دو قله بالای ۸۰۰۰ متری بودند.
“هرمان بول”مبدع سبک آلپاین در کوهنوردی بود، بطوریکه در ۱۹۷۸ رینهولد مسنر و پیتر هبلر به این باور رسیدند که بروش سبک بار و آلپاین می‌توانند قله اورست را صعود کنند و تلاش آنها راه صعود به قله های بالای ۸۰۰۰ متری بدون استفاده از اکسیژن و شرپا که در ابتداغیر ممکن تلقی می‌شد برای دیگر کوهنوردان “باور پذیر” شد.

البته شرپاها و باربران ارتفاعات‌بالا هیچگاه بصورت جدی کوهنورد محسوب نمی شدند! و یکی از دلایل این امر این بود که آنها آموزش منسجم کوهنوردی ندیده بودند وکوهنوردان خارجی هم خود را “صاحب” میدانستند!! با وجودیکه شرپاها در ارتفاعات بالا براحتی میتوانستند کوله و تجهیزات کوهنوردان را به بالا حمل کنند اما کمتر اجازه صعود به قله ها توسط اکسپدیشن های کلاسیک به آنها داده می‌شد.

اما در کل تفاوت قابل مشاهده ای بین افرادی که در کوهستان زندگی کرده اند و افراد دیگری که بعنوان کوهنورد به آنجا می‌روند وجود دارد.
معمولا جمعیت های انسانی ای که در ارتفاعات زندگی میکنند در کوهستان براحتی میتوانند فعالیت کنند به این علت که اجدادشان هزاران سال در آن ارتفاعات سکنی داشته اند و بهمین دلیل بومی های کوههای آند در پرو، بولیوی و همچنین کسانیکه که در بلندیهای تبت و نپال در هیمالیا زندگی میکنند با افراد دیگر متمایز هستند.
اجداد بسیاری از این جمعیت های انسانی حداقل ۲۷۰۰ سال در ارتفاعات بالای ۴۰۰۰ متر زندگی کرده اند
استدلال بر این موضوع اینست که ” انتخاب طبیعی” در حدود هزاران سال باعث شده است که جمعیتی ایجاد شوند که بصورت ژنتیک نسبت به شرایط استرس زای ارتفاعات بالا می‌توانند مقاوم باشند.

بهر حال جمعیت ها از نظر فیزیولوژیک به فشار اکسیژن پایین آتمسفر عکس العمل های متفاوتی نشان میدهند، برای مثال کسانی که در ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر زندگی میکنند براحتی میتوانند در ارتفاعات بالاتر فعال باشند و کمتر دچار عوارض بیماری ارتفاع بالا در قیاس با کسانیکه از ارتفاعات پایین آمده اند میشوند.

در طی گذشت زمان و با کوهنوردی تجاری، توانایی شرپاها در صعود به ارتفاعات بالا اثبات شد و بی دلیل نیست که امروزه اکسپدیشن هایی در هیمالیا همچون “سون سامیتز ترکز” که با سرپرستی و راهنمایی شرپاها فعالیت می‌کنند گوی رقابت را از اکسپدیشن های کوهنوردی غربی ربوده اند و موفق تر عمل میکنند.

در مجموع کوهنوردانی که از ارتفاعات پایین برای صعود به قله های بلند اقدام میکنند، باید صبوری نشان دهند و روتیشن هم هوایی خود را کامل کنند تا در صعود و فرود ناگهان درمانده و بیمار نشوند و به عبارتی جوگیر نشوند و خود را با کسانیکه براحتی در کوهستان فعال هستند قیاس نکنند و باید به ندای بدن خود گوش فرا دهند و خود را به مخمصه نیاندازند.
در هر مرحله ای که احساس بیماری می‌کنند باید بسرعت ارتفاع کم کنند و برای “هم هوایی”خود زمان صرف کنند.

به چه دلیل افرادی که در ارتفاعات زندگی میکنند عملکرد بهتری در کوهستان دارند؟

◀️ساکنین دره های کوههای بلند در پرو و بولیوی، میزان‌ “هموگلوببن” بیشتری در خونشان تولید میکنند و این افراد در عین حال ظرفیت شش هایشان هم افزایش پیدا کرده است، هر دو عامل باعث شده است که اکسیژن بیشتری در جریان خونشان به سلولها و ارگان‌ها حمل شود.

در مقابل ساکنین بلندیهای آمریکای جنوبی، ساکنین بلندی های تبت و نپال که در روستاهای ارتفاعات بالا زندگی میکنند و اغلب مردان آنها در فصل صعود در کوههای هیمالیا برای اکسپدیشن های تجاری کوهنوردی کار میکنند، “تنفس” اشان سریعتر است آنها با تنفس زیاد، اکسیژن بیشتری را از طریق سرخرگها و مویرگ های گشاد و فراخ خود به سلولها انتقال میدهند.
در تبتی ها و نپالی های ساکن ارتفاعات بالا، میزان “هموگلوبین” نسبتا در سطح نرمالی است، اما وسیع بودن شریان ها و مویرگ ها باعث میشود که جریان خون با سرعت بیشتری در بدن در رگ ها جریان باشد و به این ترتیب “اکسیژن” بسرعت در اختیار سلولها قرار می گیرد.

در ایران هم بعضی از ساکنین مناطق ارتفاعات بالا که دارای هموگلوبین بالا هستند ممکن است در ارتفاعات پایین دچار سرگیجه، سردرد، منگی و… شوند که با فصد خون چند ماه یکبار، جریان خون در گردششان سریعتر میشود و مشکل بالا بودن هموگلوبین اشان بر طرف می شود. نگارنده این مورد بالا بودن هموگلوبین در افراد را در شهرستان الیگودرز که ارتفاعی حدود ۲۰۰۰ متر دارد و روستاهای اطرافش که ارتفاع بالاتری دارد و عشایر در حوالی آن زندگی میکنند بارها مشاهده کردم که با فصد خون حالت گرگرفتگی و سردرد و منگی و رخوت این افراد برطرف میشد و هموگلوبین آنها نرمال میشد ، بی تردید کوهنوردان و افرادی که در ارتفاعات بالا در ایران زندگی میکنند عملکردشان در کوهستان بهتر خواهد بود…

در مطالعه گسترده ای که بر روی مردمان روستاهای تبت که در ارتفاع ۴۵۰۰ متر زندگی میکنند نشان داده شده است که آنها ۱۰ ژن پردازش “اکسیژن” دارندکه معمولا در جمعیتی که در ارتفاعات پایین زندگی می‌کنند دیده نمی‌شود.

ژن EPAS1مخصوصا در محیط هایی که بطور دائم کمبود اکسیژن در آنجا وجود دارد بسیار مهم است.
اگر شما در کوهستان و در ارتفاع بالا با بیماری ارتفاع مواجه شدید، ممکن است بخشی بعلت ژن هایی باشد که شما از اجدادتان به ارث برده اید.
اشخاصی که ژن PDP2در آنها سطح ظهور کمتری دارند، معمولا بیش از دیگران علائم بیماری ارتفاع با شدت بیشتری ظاهر می‌شود.
این ژن PDP2 برای پروتئینی کد میشود که کمک به تبدیل غذا به سوخت در بدن میکند، بعبارتی این ژن ظاهرا در هم هوایی در ارتفاعات بالا نقش مهمی دارد.

مردمانی که از ساکنین ارتفاعات بالای هیمالیا هستند نسبت به محرک هیپوکسی در ارتفاعات بالا بمراتب کمتر از کوهنوردانی که از ارتفاعات پایین آمده اند و بخوبی “هم هوا” شده اند، واکنش نشان میدهندو حساس تر هستند.

شرپاها از سیستم قلبی-عروقی و عملکرد تنفسی متفاوتی در قیاس با کوهنوردان ارتفاع پایین بخوبی هم هوا شده اند برخوردار هستند و در دستیابی به عملکرد مشابه فیزیولوژیک مشابه بهتر عمل میکنند و بنابراین براحتی قادرند اکسیژن مورد نیاز سلول‌های بدن را در ارتفاعات تامین کنند.

حال تفاوتی مابین کوهنوردی که برای صعود اورست “هم هوا” میشود، برای مدت کوتاهی قادر است با تغییرات شرایط محیطی شامل( کمبود اکسیژن و هوای رقیق) تا صعود به قله عمل کند.

اما قضیه برای یک شرپا که از ساکنین ارتفاعات بالاست، تغییرات شرایط محیطی( هیپوکسی، هوای رقیق) متفاوت عمل می‌کند، چون شرپاها در مقابل شوک های تغییرات محیط بالا بخوبی بصورت طولانی مدت عمل میکنند.

تحقیقات بیشتری نیاز است که مشخص کند که این تغییرات در فیزیولوژی، ژنتیک هستند یا در اصل به محیط زندگی ای بستگی دارند که آنها در آن زندگی میکنند. البته با توجه به اینکه “نیرمال پورجا” در ارتفاعات پایین نپال زندگی شهری داشت ولی پس از اینکه در ۲۰۱۲ به کوهنوردی روی آورد، پدیده ای نوین در کوهنوردی جهان شد با عملکرد او در کوهستان نظریه ژنتیک غالب تر میشود، اما نتیجه گیری صحیح نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

✍ محمد اسماعیلی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

امسال بهار تا چهارشنبه ۱۸ مه، هشتمین موج کوهنوردان به قله صعود کردند.

در سال ۲۰۱۸ ، یازده روز متوالی پنجره هوایی برای صعود به قله اورست وجود داشت اما در سال ۲۰۱۹ فقط ۳ روز پیاپی برای صعود اورست مهیا بود.

تیم ها همچنان در کمپ ۳ و ۴ برای صعود به اورست در تلاشند.

اما تقریبا چیزی که جلب نظر میکند نسبت شرپا ها به کوهنوردان است، برای مثال روز سه شنبه ۱۷ مه ۲۲ کوهنورد خارجی و ۴۰ کوهنوردشرپای حامی آنها را همراهی می کردند که تقریبا به این معنی که ۲ شرپا، یک کوهنورد را حمایت می‌کنند.

تا چهارشنبه ۱۸ مه ۲۰۲۱ ، تعداد ۴۵۴ نفر قله اورست را صعود کردند که از این تعداد ۱۷۹ کوهنورد و ۲۷۵ شرپای راهنمای آنها بودند.
بر اساس هیمالین دیتا بیس( داده های هیمالیا) که مرکزش در کاتماندو است از ۱۹۵۳ تا ۲۰۲۱ تعداد ۵۳۵۱ کوهنورد و ۵۳۰۵ شرپا قله اورست را صعود کرده اند.

در مورد ۸۰۰۰ متری های دیگر، تقریبا کوهنوردی در تلاش نیستندو تنها بعضی از کوهنوردان از شانس دوم صعود با هوای مناسب می‌خواهند بهره مند شوند.
کارلا پرز در ماکالو بدون استفاده از اکسیژن کمکی درصدد تلاش دوم است.

“تیم موسدیل” کوهنورد انگلیسی هم که در تلاش اولش به قله نوپتسه نتوانست به قله اصلی صعود کند در صدد تلاش دوم است. او بهمراه “داوا تنزینگ شرپا” در صدد صعود به اورست، لوتسه و نوپتسه هستند.
براساس هیمالین دیتا بیس تا کنون کوهنوردی موفق نشده است تا به این مهم دست یابد.

در مورد قله اصلی نوپتسه، نقاب برفی نرم قله مانع اصلی صعود به قله می شود و بیشتر کوهنوردانی که برای صعود به قله نوپتسه اقدام میکنند صعود به “قله اصلی” را خودکشی میدانند.

تا کنون فقط ۲۰ صعود از تمامی جهات به قله نوپتسه صورت گرفته است.

🌐 آلن آرنته
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

صعود اورست ؛

امروز ۲۱ مه ۲۰۲۲دو کوهنورد شرپا از اکسپدیشن”ایمجین نپال” در مسابقه ای برای صعود بیشتر به قله اورست با هم رقابت کردند.
پاسانگ داوا: تا کنون ۲۵ صعود به قله اورست
نگیما نورو: تا کنون ۲۴ صعود به قله اورست

مینگما گیالجه شرپا”مدیر ایمجین نپال ترکز” گفت:
پاسانک داوا شرپا از ” پانگ بوچه” در ساعت ۵:۰۸ صبح به قله اورست صعود کرد و تعداد صعودهایش به اورست به ۲۵ رسید.

در عین حال امروز صبح ، نگیما نورو شرپا بر فراز بام دنیا-اورست ایستاد و تعداد صعودهایش را ۲۴ رسانید.

چند روز قبل “کامی ریتا شرپا” با ۲۶ صعود به قله اورست رکورد دار بیشترین صعودها به اورست است.

مینگما گیالجه در مورد “پاسانگ داوا” گفت: او جواهر پنهان کوهنوردی نپال است که در “پانگ بوچه” متولد شد که نزدیک اورست است و او هر روز قله اورست را می دید، صعودهای اورست او از ۱۹۹۸ آغاز شد و بیشتر سالها دو بار اورست را صعود کرده است.

نگیما نورو شرپا از “تسو، تامه” دره خومبو برای اولین بار در ۲۰۰۱ قله اورست را صعود کرد او نیز بعضی ازسالها را دوبار به قله اورست صعود کرده است.

🌐 هیمالین تایمز- ۲۱ مه ۲۰۲۲
باشگاه کوهنوردی اسپیلت

*************

استقبال پیشکسوت گرامی حمید محمودی به نمایندگی از باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت از جناب آقای عزیز عبدی صعود کننده به بام جهان قله ۸۸۴۸ متری اورست فرودگاه امام.
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

آقای “عزیز عبدی” کوهنورد ارزشمند کشورمان در ۳۱ اردیبهشت در جمع مستقبلین درفرودگاه امام به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

هزینه ای که آقای عبدی برای صعود قله اورست هزینه کرده ۴۰ هزار دلار است که آنرا بصورت شخصی هزینه کرده است!
او که ۶۳ سال سن دارد کوهنوردی است که می‌تواند الگویی برای ورزشکاران باشد که اگر اراده ای باشد راهی هم هست.

🎥لینک ویدئو:⬇️
https://t.me/espilat/4671

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

سارا سفری کوهنورد ایرانی ساکن آمریکا با صعود به قله اورست پروژه سون سامیتز( هفت قله بلند در هفت قاره) را بعنوان اولین زن ایرانی به پایان رساند.

◀️در تاریخ ۳۰ اردیبهشت۱۴۰۱،موفق به صعود قله ی اورست شدم، و بعنوان اولین زن ایرانی پروژه “هفت قله بلند هفت قاره” را به اتمام رساندم.

بسیار خوشحالم که تمامی این ۷ صعود را در جهت جمع آوری کمک های مالی و افزایش آگاهی اجتماعی برای توانمند سازی زنان در سراسر دنیا انجام دادم. در همه این صعودها به ازای ارتفاع ۷ قله بلند ۷ قاره، هر قدم ۱ دلار جمع آوری مالی انجام دادم.

💫این صعود را تقدیم میکنم به همه ی شما که با همراهی، حمایت و پیام مهربانتان به من انگیزه هر چه بیشتربرای صعود را دادید🔥❤️

🎥لینک ویدئو:⬇️
https://t.me/espilat/4672

🌐 صفحه:سارا سفری
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

کریستین هاریلا: قله اورست، لوتسه، ماکالو در ۲ روز؟

کریستین هاریلا تا کنون در این فصل ۵ قله بالای ۸۰۰۰ متری: آناپورنا، دائولاگیری، کانچن جونگا، اورست و لوتسه را صعود کرده است.

“کریستین هاریلا” کوهنورد نروژی قله اورست را در ۸:۴۵ دقیقه صبح ۲۲ مه صعود کرد و در بازگشت در کمپ ۴ بعد از کمی استراحت، در ساعت ۵:۵۵ بعد از ظهر قله لوتسه را صعود کرد.
او با شرپاهای همراهش در حال بازگشت به بیس کمپ است.
در هرحال استراحت برای “هاریلا” وجود ندارد و روز بعدبا هلی کوپتر به بیس کمپ ماکالو پرواز می‌کند و برای صعود به ماکالو اقدام میکند

لاکپا شرپا از اکسپدیشن ۸k گفت: اگر همه چیز بخوبی پیش رود اوفردا ۲۴ مه، قله ماکالو را صعود خواهد کرد.
فشار این پروژه برای او زیاد است اما “هاریلا” می‌خواهد پیامی را برساند که “زنان هم می‌تواند آنرا انجام دهند”

“هاریلا” هفته گذشته کانچن جونگا را صعود کرد.
در بهار امسال ۲۰۲۲، “کریستین هاریلا” قله آناپورنا را در ۲۸ آوریل و سپس دائولاگیری و کانچن جونگا را صعود کرد.
اگر صعود ماکالو بخوبی پیش برود او در ۲۶ روز و در یک فصل ۶ قله بالای ۸۰۰۰ متر را صعود میکند.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

“مارک باتارد” کوهنورد اسطوره ای و سرعتی ۷۰ ساله فرانسوی که قصد گشایش مسیر جدید‌ را بدون عبور از “آبشار یخی خومبو”را داشت، با واقعیات موجود کوهستان اورست: استفاده از اکسیژن کمکی، هلی کوپتر، هر کوهنورد ۲ شرپای همراه و در عین حال با شارژی که دولت نپال قرار بود برای ۲ اجازه صعود به( اورست و نوپتسه) از او دریافت کند، دلسرد شد و به کشورش بازگشت.

“مارک باتارد” که صعودهای سرعتی اش در هیمالیا بدون اکسیژن کمکی او را دهه ها پیش پر آوازه کرده بود، قصد داشت در جشن تولد ۷۰ سالگی اش بار دیگر قله اورست را با همنوردانش “بدون اکسیژن کمکی” از مسیر جدید که از “آبشار یخی خومبو” عبور نمیکرد صعود کند و در عین حال مسیر جدید‌و ایمنی را هم برای اکسپدیشن های تجاری ایجاد کند.

او و همراهانش در پاییز ۲۰۲۱ مسیر جدید را آماده کردند و قرار بود امسال بهار آنرا تا کمپ دوم اورست تکمیل و تجهیز کنند تا اکسپدیشن های تجاری مجبور نباشند که از آبشار یخی خومبو عبور کنند و مسیری ایمن برای صعود به اورست باشد.

اما در بهار امسال۲۰۲۲ دولت نپال اعلام کرد مسیری که”مارک باتارد” در پاییز گذشته آنرا تجهیز کرده است،‌مسیر به نوپتسه است و او باید دو هزینه برای “اجازه صعود” پرداخت کند!

مارک باتارد کوهستان اورست را در بهار ۲۰۲۲ متفاوت با دهه ها پیش دید، توریست های کوهنوردی که از قبل هم هوا شده بودند، هلی کوپتر برای حمل تجهیزات تا دره سکوت و بسیاری از عوامل دیگر باعث شد که از پروژه خود که سالها در فکرش بود منصرف شود.

او برای پروژه اش سالها طراحی کرده بود و قرار بود از همراهی محمد علی سدپارای فقید و پاسانگ نورو شرپا همنورد قدیمی اش بهره ببرد، با مرگ علی سدپارا در زمستان ۲۰۲۱ در k2، او تصمیم گرفت از ساجد سدپارا بعنوان جایگزین پدرش سود ببرد که شرایط روحی ساجد ادامه تلاش اورا در پاییز گذشته نداد اما “باتارد” و تیمش بر روی مسیر جدید تلاش کردند….

مسیر جدید که به دامنه نوپتسه میرسد از همان مسیر به کمپ دوم اورست ختم میشود که بالای آبشار یخی خومبو است.

🌐 دسنیول
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
پ.ن: بنظر نمی‌رسد که دولت نپال چندان علاقمند به ادامه پروژه “مارک باتارد” از مسیرجدید به کمپ دوم اورست باشد و ترجیح می‌دهد که کوهنوردان از آبشار یخی خومبو عبور کنند چون در این مسیر شرپاها در فصول بهار و پاییز میتوانند مشغول بکار شوند و شاید “آبشار یخی خومبو” برای کوهنوردان با وجود خطرات آن هیجان انگیز باشد؟!

*************

دیوید گوتلر آلپنیست آلمانی سرانجام موفق شد قله اورست را در ۲۱ مه ۲۰۲۲بدون استفاده از اکسیژن کمکی و بدون کمک شرپا صعود کند.

“تاشی لاکپا شرپا” مدیر اجرایی “سون سامیتز ترکز” که از نظر لجستیکی” گوتلر” را حمایت می‌کند، گفت : گوتلر در ساعت ۱۲ ظهر به روش آلپاین قله اورست را صعود کرد.

او سالهای قبل ۲ تلاش برای صعود به اورست را بدون استفاده از اکسیژن کمکی را نیمه کاره رها کرده بود.

“دیوید گوتلر” که راهنمای UIAGMمیباشد، سومین کوهنوردی است که در فصل بهار ۲۰۲۲ قله اورست را “بدون استفاده از اکسیژن کمکی” صعود کرده است.

۲ کوهنورد نپالی، مینگما گیالجه شرپا( مینگما G) و نیرمال پورجا( نیمس دایی) هفته گذشته قله اورست را “بدون استفاده از اکسیژن کمکی” درحالیکه کوهنوردان را به قله سرپرستی میکردند، صعود کردند.

◀️برای مینگما گیالجه صعود به اورست سیزدهمین قله از ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری بدون استفاده از اکسیژن کمکی بود او قصد دارد تمامی ۱۴ قله را بدون اکسیژن کمکی صعود کند.

◀️برای دیوید گوتلر صعود به قله اورست ششمین قله بالای ۸۰۰۰ متری بدون اکسیژن کمکی بود.

🌐 اورست کرونیکل
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

آقای هادی پزشکی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ با صعود قله سماموس استان گیلان به عنوان یازدهمین عضو باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت به جمع صعودکنندگان ۳۱ قله استانی ایران (طرح سیمرغ) پیوست.

 

*************

*************

۱۰ سال از صعود همزمان قله اورست و لوسته توسط پروانه کاظمی گذشت.

پروانه کاظمی پر افتخار ترین بانوی هیمالیا نورد ایرانی و از اعضای پایدار باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت ۱۰ سال پیش در چنین روزهایی رکوردی در تاریخ کوهنوردی ایران و جهان خلق کرد.

او در آن زمان موفق شد به عنوان اولین بانوی کوهنورد جهان دو قله ۸۰۰۰ متری اورست و لوتسه را در فاصله زمانی یک هفته صعود نماید.
او به عنوان یک کوهبانوی مستقل ایرانی ابتدا قله اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ متر را در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ سپس قله لوتسه به عنوان اولین کوهبانوی ایرانی به ارتفاع ۸۵۱۶ متر را در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۹۱ در فاصله زمانی یک هفته صعود کرد که از طرف جامعه بین المللی به عنوان یک رکورد جهانی کوهنوردی در حوزه بانوان ، توسط یک کوهنورد زن ایرانی به ثبت رسید.
هر چند این رکورد در سال‌های اخیر به چند ساعت نیز تقلیل یافته است اما در آن زمان این رکورد در نوع خود بسیار مهم و قابل توجه بود.

هم اکنون پروانه کاظمی با صعود ۵ قله ۸۰۰۰ متری جهان به اسامی اورست ، لوتسه، ماناسلو، ماکالو و دائولاگیری در صدر افتخار آفرینان این حوزه در میان کوهبانوان ایرانی قرار دارد که امیدواریم همواره در سلامتی و کامیابی کامل به سر برد.

باشگاه کوهنوردی اسپیلت بدین وسیله صعود های موفق فصل بهار ۲۰۲۲ هیمالیای نپال را به همنوردان گرامی این مرز و بوم و جامعه کوهنوردی کشور شادباش می‌گوید؛
✔️صعود قله ماکالو به ارتفاع ۸۴۶۳ متر توسط آقای رضا شهلایی
✔️صعود بام جهان قله اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ متر توسط آقایان عزیز عبدی و سامان طهمورثی و خانم ها افسانه حسامی فر و الهام رمضانی و سارا صفری
✔️صعود قله لوتسه به ارتفاع ۸۵۱۶ متر توسط آقای سیاوش شهباز زاده

ذبیح اله حمیدی
www.espilat.com

تصویر؛ پروانه کاظمی قله اورست ۱۳۹۱/۲/۲۹
همراه پرچم باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت

*************

*************

فیلم کوتاه صعود یکروزه قلل ساکا، آتشکوه، ریزان، سیاه ریز، پرسون و اندار
مورخه جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
توسط تیم باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
به مربی گری و سرپرستی شنتیا ربانی
ساخت ویدئو از میثم شفیعی

🎥لینک ویدئو:⬇️

https://t.me/espilat/4688

*************

“بالجیت کائور” ۲۷ ساله اولین کوهنوردهندی ای شد که با صعود به ۴ قله بالای ۸۰۰۰ متری در یک فصل و در ۲۵ روز رکورد جدیدی بجای گذاشت.

“بالجیت” بهمراه گاید شرپای همراهش”مینگما شرپا” از اکسپدیشن “پیک پروموشن”؛ قله آناپورنا(۸۰۹۱) را در ۲۸ آوریل، قله کانچن جونگا(۸۵۸۶ متر) رادر ۱۲ مه، قله اورست(۸۸۴۹ متر) را در ۲۱ مه و قله لوتسه(۸۵۱۶ متر) رادر ۲۲ مه ۲۰۲۲ صعود کرد.

“بالجیت کائور” از روستایی در هیمچال پرادش هندوستان است که پدرش راننده اتوبوس درهیمچال است.
بالجیت دوران دبیرستان را در ماملای در روستای مجاور محل زندگیش به پایان رسانید.

🌐 ایندیا تایمز(۲۵ مه ۲۰۲۲)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

“کارلا پرز ” سرانجام موفق شد قله ماکالو را بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود کند.

روز سه شنبه ۲۴ مه ، کارلا پرز کوهنورد اکوادوری و گاید شرکت کوهنوردی آلپگنو بهمراه توپو منا( بدون اکسیژن کمکی) و پمبا گلجه شرپا از آلپگنو موفق شدند قله ماکالو را صعود کنند و به بیس کمپ باز گردند.

“کارلا پرز ” چند روز قبل،در اولین تلاشش برای صعود به قله ماکالو بعلت سرمای شدید و سرفه های بی امان در نزدیکی قله، تصمیم سختی پیش رو داشت: یا از اکسیژن کمکی برای صعود استفاده کند یا به پایین بازگردد و بار دیگر شانس خود را آزمایش کند. اما او تصمیم به بازگشت گرفت!

سرانجام در ۲۰ می سه کوهنورد عازم صعود به قله شدند، علیرغم هوای متغیر آنها”ماکالو” را در ۲۴ مه صعود کردند.

برای” توپو منا” این دومین صعود به ماکالو در این فصل بود.

“کریستین هاریلا “کوهنورد نروژی و پورنیما شرستا، قصد دارند جمعه ۲۷ مه “ماکالو” را صعود کنند، اگر “هاریلا” موفق شود،ششمین صعود ۸۰۰۰ متری او درفصل بهار ۲۰۲۲ خواهد بود!

ترکر “شهروز کاشیف” او را در ارتفاع ۵۷۰۰ متر در روز ۲۵ مه در بیس کمپ پیشرفته ماکالو نشان می‌داد.

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

کریستین هاریلا: با صعود به قله ماکالو، شش قله بالای ۸۰۰۰ متر را در ۲۹ روز صعود کرد.

“کریستین هاریلا” کوهنورد نروژی قله ماکالو( ۸۴۶۳ متر) را در ساعت ۱۰:۳۰صبح امروز ۲۷ مه ۲۰۲۲ صعود کرد.
همنوردان او داوا اونگجو شرپا و پاسداوا شرپا از تیم (اکسپدیشن۸k) بودند.

شرایط در کوهستان ماکالو بعلت برف سنگین دشوار است، مخصوصا در مسیر فرانسوی ها. در حال حاضر کریستین هاریلا و همنوردانش در حال بازگشت هستند.

۶ قله بالای ۸۰۰۰ متری ای که کریستین هاریلا در فصل بهار ۲۰۲۲ صعود کرده است عبارتند از:
آناپورنا ( ۲۸ آوریل)
دائولاگیری (۸ مه)
کانچن جونگا (۱۴ مه)
اورست (۲۲ مه)
لوتسه (۲۲ مه)
ماکالو ( ۲۷ مه)

هدف “کریستین هاریلا” صعود به تمامی ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متری در ۶ ماه است، او در تلاش است تا درتابستان ۵ قله بالای ۸۰۰۰ متری پاکستان را صعود کند.

🌐 ماونتین بلاک(ایتالیا)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

حادثه در غار «اسکندر» و مرگ ۲ نفر!
ورودی غار علائم هشداری ندارد!

غار اسکندر روستای سعید آباد، در فاصله ۳۰ کیلومتری تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این غار شامل ۷ تالار می باشد که تنها دو تالار آن قابل دسترسی است و علت آن هم ریزش سنگهای درون غار می باشد. عرض دهانه این غار حدود ۵ متر و دیواره های داخل آن دارای استلاکتیت های جالب توجهی است. این غار با خطراتی همراه است، همچون ریزش سنگ های درون غار و وجود گاز گوگرد. به همین علت داشتن تجهیزات غار نوردی الزامی است!
🎞 در اینستاگرام‌ صفحه«کوه‌گشت»شبکه ورزش مشاهده کنید:
https://www.instagram.com/tv/CeGRmBUAJA6/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

*************

*************

“پیر کارتر” کوهنوردی که به اورست صعود کرد و از قله اورست با “پاراگلایدر” بعنوان اولین نفر بصورت قانونی در بهار ۲۰۲۲ به پایین پرواز کرد.

“پیر کارتر” کوهنورد اهل آفریقای جنوبی، با پاراگلایدر “اولین پرواز قانونی” از قله اورست(۸۸۴۸ متر) را به پایین با موفقیت انجام داد.
پرواز او از قله اورست به پایین، دریچه ای برای ماجراجویان بیشتری برای صعود به اورست و پرواز از قله به پایین را خواهد گشود.

قبلا هم چند کوهنورد از قله اورست تجربه مشابهی داشتند اما چون اجازه قانونی نداشتند پروازشان ثبت نشده است!

این پرواز فوق العاده از قله اورست به پایین ۲۰ دقیقه طول کشید.
🎥 لینک ویدئو:⬇️
https://t.me/espilat/4696

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

معرفی قلل آنه سرا، کورماکوه در منطقه علم کوه
(به بهانه صعود تیم باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۱)

این قلل در ابتدای خطالراس شمال غربی علم کوه واقع است که از منطقه رودبارک کلاردشت شروع می شود.
اسامی قلل و گذرگاهایی که بر روی این خطالراس واقع است به شرح زیر میباشد؛
سردانی، آنه سرا، جمرد، کورماکوه، گردنه نگارنفار، کالاهو، گردنه کلجاران، رستم نیش، تخت رستم، سیاه قوک ها‌، مجموعه قلل دندان اژدها، تخت سلیمان، شانه کوه، گرده آلمان ها و در نهایت قله ۴۸۵۰ متری علم کوه

نقشه قله علم کوه مانند مرکز هشت پایی ست که خطالراس هایی از جهات مختلف به مرکز این هشت پا می‌رسد که همان قله اصلی علم کوه است.

حدود ۵۰ قله ۳۸۵۰ تا ۴۸۵۰ متری بر روی خطالراس های منتهی به قله علم کوه وجود دارد.
از دیگر قلل مشهور این منطقه می‌توان به پسنده کوه و سیاه کمان و چالون و سیاه سنگ و شاخک و اویدر و دیوچال و لشکرک و گردونه کوه و خرسان و هفت خان و ویرانه کوه اشاره کرد.
این منطقه را بر روی برخی از نقشه ها تخت سلیمان نیز می‌نامند.

از چهار منطقه دلیر و الیت(جاده چالوس) رودبارک کلاردشت، دره سه هزار تنکابن و از شرق طالقان می‌توان وارد منطقه علم کوه شد.

دو یخچال عظیم و دائمی علم چال و اسپیلت در جبهه شمالی این کوهستان قرار دارد.
دو دیواره ۷۰۰متری شمالی و غربی علم کوه از عظیم ترین دیوارهای گرانیتی ایران محسوب می‌شود.

دشت زیبای حصارچال در جنوب علم کوه از جاذبه های توریستی ورزشی مهم این منطقه است که در فصل تابستان پذیرای کوهنوردان فصلی و ورزشی بسیاری است که سالانه این قله را از این مسیر صعود می‌کنند.

صعود قله علم کوه از مسیر دیواره شمالی و گرده آلمان ها و قله سیاه سنگ به ترتیب از مشکل ترین مسیرهای صعود این قله است.
بر روی دیواره شمالی علم کوه مسیرهای سنگنوردی با درجه سختی های گوناگونی وجود دارد که در فصل تابستان سنگنوردان بسیاری را به طرف خود جذب می‌کند.

صعودهای زمستانی دیواره و گرده و قله علم کوه و همینطور صعودهای خطالراسی طویل این منطقه از جمله برنامه های مهم کوهنوردی جدی و فنی در کشور محسوب می‌شود.
عبور خطالراسی دماوند تا علم کوه یکی از جذاب ترین مسیرهای کوهنوردی کشور است که از فراز ده های قله البرز مرکزی و غربی می‌گذرد.
قله مشهور آزادکوه تقریبا در میانه این خطالراس قرار دارد.

مجموعه قلل علم کوه و مناطق جنگلی و کوهستانی اطراف آن از این منطقه بهشتی برای کوهنوردان و گردشگران ورزشی به وجود آورده است که در نوع خود در خاورمیانه بی نظیر است.

دو قرارگاه کوهنوردی رودبارک و ونداربن در منطقه کلاردشت و همچنین پناهگاه زیبای سرچال در ارتفاع ۳۷۰۰ متری و دو جانپناه فلزی سیاه سنگ و خرسان در ارتفاع حدود ۴۵۰۰متری ، مجموعه اقامتگاه های کوهنوردی این منطقه است.

رودخانه مشهور سردابه رود که از پیوستن آب دو منطقه علم چال و حصار چال تشکیل شده از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه است.

امیدواریم همه ما کوهنوردان و گردشگران ایرانی در پاسداشت این منطقه ناب کوهستانی کشور کوشا باشیم و محیط زیست آن را همان طور که خلق شده است به نسل های آینده اهدا کنیم.

نوشته ذبیح اله حمیدی
تیم باشگاه_اسپیلت

گزارش کامل صعود دو روزه قله جنگلی آنه سرا و قله ۴۰۵۰ متری کورماکوه بزودی در وب سایت
www.espilat.com

*************

بزرگداشت روز جهانی اورست( ۲۹ مه)

◀️“روز جهانی اورست” هر سال در روز ۲۹ مه، سالگرد اولین صعود به “قله اورست” توسط “سِر ادموند هیلاری” از نیوزلند و “تنزینگ نورگای شرپا” از نپال در ۲۹ مه ۱۹۵۳ جشن گرفته می‌شود.

◀️درسال ۲۰۰۸ ، حکومت نپال تصمیم گرفت که روز ۲۹ مه بعنوان “روز جهانی اورست” جشن گرفته شود.

◀️هدف اهمیت” روز جهانی اورست”، پیشبرد توریسم کوهستان درنپال است و این روز با یادآوری اولین صعود به قله اورست و موضوعات مربوط به کوهستان اورست در کاتماندو و دیگر مناطق اورست جشن گرفته می‌شود.

اسامی کوه اورست:
در تبت؛ اورست ، “چومولونگما” به معنای “خدای مادر جهان” نامیده میشود.

در نپال؛ اورست ،”ساگارماتا””به معنای “خدای آسمان” نامیده میشود

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

“سانو شرپا” اولین کوهنورد در جهان است که فقط با صعود به گاشربروم ۲(۸۰۳۵ متر)، موفق خواهد شد که تمامی ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری جهان را “دوبار” صعود کند.

تا بحال هیچ کوهنوردی در جهان موفق نشده است که “دوبار” تمامی ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متری در جهان را صعود کند.

سانو شرپا در ۲۰۱۹ تمامی ۱۴قله ۸۰۰۰ متری را صعود کرد.

“سانو شرپا” در روز یکشنبه ۲۸ مه درساعت ۷:۳۰ صبح به قله ماکالو(۸۴۸۵ متر) صعود کرد و این سیزدهمین قله بالای ۸۰۰۰ متری ای بود که او برای “بار دوم” صعود میکرد.

“سانو شرپا” می گوید: صعود به ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری “دوبار” در ذهن من نبود اما دیگر کوهنوردان بارها این پیشنهاد را به من دادند.

“سانو شرپا” در خانواده ای فقیر در سانوخوواسابا بدنیا آمد، او هیچگاه رویای دستیابی به رکورد را نداشت فقط بعنوان یک باربر درصددبود که پولی برای گذران خانواده از اکسپدیشن ها بدست آورد.
در سال ۲۰۰۶ شیشاپانگما که اولین قله ۸۰۰۰ متری را صعود کرد هیچ تجربه ای در کوهنوردی نداشت.‌
او بعد از اولین صعود احساس کرد که کوهستان توانایی و آرامش ذهنی برای او بهمراه دارد.
او برای بیش از دو دهه گاید کوهستان است.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

تیم جستجو و نجات ۲۱ پیکر از ۲۲ نفری که در هواپیمای نپالی در ارتفاع ۴۱۰۰ یافت شدند را شناسایی کردند و اجساد سرنشینان هواپیمای متلاشی شده،با هلی کوپتر به کاتماندو انتقال داده شدند‌.

هواپیمای تارا ایرلاین از پخارا به جومسون با ۳ خدمه و ۱۹ سرنشین در پرواز بودکه روز یکشنبه۲۹ مه، صبح ۱۰:۰۷ صبح ارتباطش قطع شد.
۱۳ نپالی، ۴ هندی و ۲ آلمانی سرنشینان هواپیما بودند.
هنگام جستجوی تیم امداد و نجات اجساد در شیب کوهستان پراکنده بودند و بعلت مه شدید جستجو به کندی پیش میرفت.

مسیر هوایی پخارا به جومسون، مسیر خطرناکی است، که در دو دهه گذشته حادثه چند سقوط هواپیما در این منطقه باعث مرگ چندین نفر شده است.

🌐 هیمالین تایمز
🔸باشگاه‌کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

لاکپا شرپا قله ماکالو را در ۱۶ روز ۳ بار در فصل بهار ۲۰۲۲ صعود کرد.

شهروز کاشیف کوهنورد پاکستانی با ۵ صعود به قله ۸۰۰۰ متری رکورد جوانترین کوهنورد را به خود اختصاص داد.

سرباز خان کوهنورد پاکستانی که ماکالو را در ۲۸ مه بدون اکسیژن کمکی صعود کرد، اولین پاکستانی شد که ۱۱ قله بالای ۸۰۰۰ متری را صعود کرده است.

🧗”بالجیت کائور”بانوی کوهنورد هندی با صعود قله ماکالو در ۲۸ مه موفق شد در فصل بهار ۲۰۲۲ ، پنج قله بالای ۸۰۰۰ متری را بعنوان اولین کوهنورد هندی در یک فصل صعود کند.

🔸 باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

در کوهنوردی برنده اصلی کوهها هستند که همچنان باقی خواهند ماند.
ما میهمانانی زودگذر و ناخوانده بر این خوان گسترده هستیم.
#ذبیح اله حمیدی
خرداد ۱۴۰۱

*****

ما در ورزش کوهنوردی مسابقه ای نداریم و برعکس ورزش های دیگر از شکست دادن و باختن حریفان مدالی نمی‌گیریم.
ما در این ورزش از شکست و پیروزی های خود لذت می بریم نه از بازنده شدن دیگران
#ذبیح اله حمیدی
خرداد ۱۴۰۱

*************

*************

*************

چانگ داوا شرپا مدیر اکسپدیشنSST گفت: “لاکپا شرپا” گاید حرفه ای کوهستان که در اکسپدیشن “سون سامیت ترکز” فعالیت می‌کند در روز ۲۸ مه برای سومین بار در ۱۶ روز قله ماکالو را در فصل بهار ۲۰۲۲ صعود کرد.
لاکپا شرپا اولین صعود به قله ماکالو رادر این فصل را ۱۲ مه ، دومین صعود را ۲۰ مه و سومین صعود را در ۲۸ مه ۲۰۲۲ با موفقیت به انجام رسانید.

◀️تانسوار گورانگی از مدیرانSST اطلاع داد: که “شهروز کاشیف” ۲۰ ساله که ۲۸ مه ۲۰۲۲ قله ماکالو را صعود کرد جوانترین کوهنورد در جهان محسوب می‌شود‌که ۵ قله بالای ۸۰۰۰ متر را صعود کرده است.
شهروز کاشیف متولد ۲۰۰۲، در۱۷ سالگی قله برود پیک را صعود کرد.
“کاشیف” در ۱۱ مه ۲۰۲۱ اورست را صعود کرد.
او در ۲۷ جولای ۲۰۲۱ قلهK2 را بعنوان جوانترین کوهنورد پاکستانی/ جوانترین در جهان را صعود کرد.
در ۵ مه سال ۲۰۲۲، “کاشیف” جوانترین کوهنورد پاکستانی ای شد که قله کانچن چونگا را صعود کرد.
در ۱۶ مه ۲۰۲۲، کاشیف موفق به صعود قله لوتسه( ۸۵۶۱ متر) شد.
در ۲۸ مه ۲۰۲۲ کاشیف موفق به صعود ماکالو( ۸۴۸۵ متر) شد.
کاشیف از ۱۱ سالگی کوهنوردی را آغاز کرد، او در حال حاضر ۲ رکورد گینس برای جوانترین کوهنورد به قله اورست و قلهk2 را کارنامه خود دارد.
◀️مینگما گیالجه شرپا مدیر ایمجین نپال ترکز اطلاع داد: کوهنورد پاکستانی ” سرباز خان” بدون استفاده از اکسیژن کمکی در ۲۸ مه ۲۰۲۲ قله ماکالو را صعود کرد و اولین پاکستانی ای شد که ۱۱ قله بالای ۸۰۰۰ متر را صعود کرده است.
در عین حال” مینگما گیالجه” هم موفق شد برای ۲ بار قله ماکالو را بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود کند.

◀️ “بابو شرپا” مدیر اجرایی اکسپدیشن پیک پروموشن اصلاع داد: که یک زن کوهنورد هندی( بالجیت کائور) هم موفق شد که در ۲۸ مه ۲۰۲۲ قله ماکالو را صعود کند و او اولین بانوی کوهنورد هندی است که در یک فصل ۵ قله بالای ۸۰۰۰ متر را صعود کند.
بالجیت کائور قله های آناپورنا( ۸۰۹۱ متر) را در ۲۸ آوریل، قله کانچن جونگا( ۸۵۸۶ متر) را ۲۸ آوریل، قله اورست( ۸۸۴۸.۸۶ متر) را ۲۱ مه، قله لوتسه ( ۸۵۱۶ متر) در ۲۲ مه و قله ماکالو( ۸۴۶۳ متر) را در ۲۸ مه ۲۰۲۲ صعود کرد.

🌐 هیمالین تایمز(۳۰ مه ۲۰۲۲)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

خلاصه ای از آنچه در بهار ۲۰۲۲ در هیمالیای نپال گذشت:
سال ۲۰۲۲ ، شرایط هوا حتی نسبت به سال ۲۰۱۸ هم در اورست پایدارتر و پنجره هوایی بهتری حاکم بود.
درنتیجه ۶۵۰ نفر از سوی نپال(جبهه جنوبی) کردند اورست را صعود کردند و ۵۰ نفر هم از جبهه شمالی( تبت) اورست را صعود کردند.

بر خلاف فصل های گذشته، بهار امسال ۲۰۲۲، کوهنوردان با تجربه بیشتری در کوهستان در تلاش بودند درنتیجه تعداد مرگ و میر و عملیات نجات کمتری مشاهده شد، با وجود این اخبار خوش، همچنان چند مورد از شرایط هوایی دشوار، و چند عملیات نجات و با تاسف مرگ کوهنوردان هم دیده شد.

در فصل بهار ۲۰۲۲، همچنان ترند افزایش همراهان و حامیان کوهنوردان دیده شد. و در نتیجه تعداد شرپاهای حامی نسبت به کوهنوردان در کل از شروع کوهنوردی در اورست از دهه ۱۹۲۰ افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

در بهار امسال نسبت کوهنورد به شرپا ( یا کوهنورد به راهنما) در صعود به قله اورست رقم بالای ۱:۱٫۷ بود(این به معنای اینست که هر کوهنورد دو حامی و شرپا برای صعود به قله اورست داشت!)
از سوی دیگر اگرچه کمی مشکل است که از نظر کمیت ارزیابی دقیقی در شش قله ای که بیشترین صعود انجام گرفت ارائه داد،
اماشروع استفاده از اکسیژن کمکی از ارتفاعات پایین تر نسبت به آنچه تا بحال در تاریخ کوهنوردی نشان داده شده است، تعداد بیشتری را شامل میشود و این به سیاست اکسپدیشن تجاری کوهنوردی باز میگردد که کوهنوردان کمتری دچار بیماری ارتفاع شوند و سریعتر قله را صعود کنند.
.
در ارزیابی ابتدایی برای اورست که ۶۴۰ صعود صورت گرفت، ۲۴۰ کوهنورد توسط ۳۹۹ شرپا برای از سوی نپال در صعود به قله حمایت شدند.‌
با احتساب تعداد ۵۰ صعود از سوی تبت، ۶۹۰ صعود به قله اورست صورت گرفت که تقریبا هم تراز با ۲۰۱۶/۲۰۱۷ است.

تلاش موفق برای صعود به قله اورست در حدود ۷۴ درصد با ۲۴۰ کوهنورد از ۳۲۵ اجازه صعود به اورست بود.

چین برای سومین سال متوالی تبت را برای صعود کوهنوردان خارجی به اورست بعلت کرونا بسته نگاه داشت، مانند قبل آنها فقط به کوهنوردان چینی اجازه صعود به اورست را دادند که شامل یک تیم تجاری کوهنوردی و یک تیم تحقیقاتی بود.

چه کسانی صعود کردند؟
نپال ۸۹۶ اجازه صعود برای کوهنوردان خارجی از ۷۴ کشور صادر کردند که که این اجازه صعودها درآمدی در حدود۴ میلیون دلار برای دولت نپال دربر داشت.
با نگاهی به اجازه صعودها در ۲۰۲۲ برای قله اورست، همانطور که انتظار می‌رفت تعداد کمتری اجازه صعود- ۳۲۵، نسبت به سال ۲۰۲۱ با ۴۰۸ اجازه صعود صادر شد.

قله لوتسه ۱۳۵ اجازه صعود برای کوهنوردان صادر شد، که بسیاری از این افراد”،دابل هدر” بودند و پس از صعود به قله اورست از گردنه جنوبی(ارتفاع ۸۰۰۰ متر) قله لوتسه را هم صعود کردند.

۴۴ تیم در اورست فعالیت داشتند که ۳۰ تیم تعداد اعضای بالایی داشتند اما عجیب اینکه تیم هایی هم بودند که یک کوهنورد بعنوان عضو داشتند!

ایالات متحده با ۶۵ کوهنورد بیشترین اعضاء را برای تلاش صعود به اورست داشت و بریتانیا با ۳۴ کوهنورد، هند با ۲۶ کوهنود، نپال(بدون احتساب شرپا) ۲۱ کوهنورد، کانادا ۱۷ کوهنورد، روسیه ۱۱ کوهنورد در ردیف های بعدی بودند.

( کشور ما ایران با حضور کوهنوردان پرتوان آقایان: عزیز عبدی، سامان طهمورثی و بانوان توانمند کوهنورد: افسانه حسامی فر، الهام رمضانی و سارا صفری” کوهنورد ایرانی ساکن آمریکا که سون سامیتز ۷-Summits را کامل کرد” با پنج کوهنورد در صعود موفقیت آمیز به بام جهان”اورست” امسال افتخار آفریدند.

در عین حال کوهنورد حرفه ای کشورمان آقای “رضا شهلایی” قله ماکالو را صعود کرد و آقای “سیاوش شهباز زاده” هم موفق شد قله لوتسه را صعود کند)

حدود ۳۹ کشور هم با ۱ یا ۲ کوهنورد در تلاش صعود به قله اورست حضور داشتند.

یکی از دلایل کاهش کوهنوردان برای صعود امسال به اورست محدودیت هایی بود که چین قائل شده بود و از سویی نبود حامیان مالی برای کوهنوردان جوان هندی هم دخیل بود. این کشورها تعداد کوهنوردان زیادی را در سال‌های مختلف برای صعود به قله اورست داشتند اما قضیه برای امسال- ۲۰۲۲ متفاوت بود.

در مجموع ۶ مرگ در کوههای متفاوت در هیمالیای نپال را فصل بهار ۲۰۲۲شاهد بودیم که ۳ مرگ در اورست و یک مرگ در لوتسه ، دائولاگیری و کانچن جونگا:
۱۲ مه-اورست ؛ اکسپدیشن پایونیر ادونچر:
دیپاک ماهات در کمپ ۲ دچار بیماری ارتفاع شدید شد و در بیمارستانی در کاتماندو درگذشت.

۹ مه؛ رخ جنوبی لوتسه- اکسپدیشن سون سامیتز ترکز: خودام بیر تامانگ عضو تیم “هونگ سونگ تائگ” بعلت سقوط بهمن جان باخت.

۸ مه- اورست؛ سون سامیتز کلاب
پاول کوستریکین بعد از ابتلا به بیماری ارتفاع درکمپ دوم اورست جان باخت.

۶ مه- کانچن جونگا؛ پایونیر ادونچر
نارایان لییر کوهنورد ۵۱ ساله هندی از خستگی شدید جان باخت.

بخش های دوم الی بخش نهم در لینک های زیر:⬇️

https://t.me/espilat/4711 👈لینک بخش دوم

لینک بخش سوم👈 https://t.me/espilat/4718

لینک بخش چهارم👈 https://t.me/espilat/4719

لینک بخش پنجم👈 https://t.me/espilat/4720

لینک بخش ششم👈 https://t.me/espilat/4721

لینک بخش هفتم👈 https://t.me/espilat/4723

لینک بخش هشتم👈 https://t.me/espilat/4724

لینک بخش نهم👈 https://t.me/espilat/4725

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

در کمال تأسف و تأثر باخبر شدیم؛ صبح امروز یکشنبه پانزدهم خرداد ماه ۱۴۰۱، پیشکسوت کوهنوردی کشورمان، جناب آقای «یوسف هندی» عضو تیم صعود به قله «ماناسلو» در سال ۱۳۵۵، «اورست» ۱۳۵۷ و از مربیان کوهنوردی و‌ اسکی، دارفانی را وداع گفتند.

ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم آن‌ مرحوم مغفور و جامعه کوهنوردی، برای وی از درگاه خداوند متعال، طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت داریم.

*************

روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۲( پانزده خرداد۱۴۰۱)

شعار امسال ۲۰۲۲( ۱۴۰۱)، روز جهانی محیط زیست
“تنها یک زمین” تعیین شده است.

روز جهانی محیط زیست که هر سال در ۵ ژوئن مصادف با ۱۵ خرداد در سراسر بزرگ داشته می‌شود، اگرچه بی توجهی فزاینده به محیط زیست بشریت را هر چه بیشتر با مشکل روبرو می‌کند، با این روند ما زمین را به محیطی ناامن تبدیل میکنیم و بشریت باید هشدارها را در مورد محیط زیست جدی بگیرند!

برای مثال امسال گرما باعث شد که در خلیج بنگال مانند سالهای قبل تایفون شدت نداشته نباشد و حتی”جت استریم” که ۴۸ هفته سال اورست را دربر می‌گیرد در ۹ روز متوالی هوای قله اورست با بادهایی با سرعت ۳۰ تا نهایتا۵۰ کیلومتر در ساعت “آرام” بود و تعداد زیادی کوهنورد قله اورست را صعود کردند.
باید در نظر داشت “مونسون” برای کشاورزی هندوستان از اهمیت ویژه ای برای تغذیه بیش از یک میلیارد جمعیت بر خوردار است و شرایط امسال در هندوستان بار دیگر به افزایش گرمایش زمین باز میگردد که همچنان مورد اهمیت جدی واقع نمی‌شود.

روز جهانی محیط زیست مهمترین روزی است که در مورد محیط زیست باید بصورت جدی عمل کنیم.

بخش محیط زیست سازمان ملل متحد(UNEP) برنامه هایی را هر ساله برای این روز مهم برگزار می‌کند تا آگاهی و عملکرد جهانی در مورد حفظ محیط زیست را هر چه بیشتر گسترش دهد و بشریت را تشویق کند که به محیط زیست بیشتر احترام بگذارد.

تاریخ روزجهانی محیط زیست به ۵۰ سال پیش در سال ۱۹۷۲ باز میگردد، در این سال سازمان ملل کنفرانسی را با موضوع محیط زیست و انسان در استکهلم سوئد برگزار کرد و این کنفرانس به ایجاد برنامه محیط زیست سازمان ملل(UNEP) منجر شد.

با گذشت ۵۰ سال، همچنان به محیط زیست به صورت جدی نمی نگریم و با وجود هشدارهای سازمان ملل، و تعهدات کشورها گرمایش زمین به ۲.۷ درجه رسیده است.

شعار امسال “تنها یک زمین” به عنوان شعار سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۱)، روز جهانی مصرا تاکید می‌کند که وقت به پایان خود نزدیک می‌شود و طبیعت در موقعیت اضطراری قرار دارد.

سازمان ملل هشدار میدهد: بشریت از منابع جهان سریع تر از آنچه بازیابی میکند، بهره می‌برد و ما انسانها برای حفظ محیط زیست خود نیاز داریم که به این مسائل اضطراری توجه کنیم و توجه و تمرکز بر زندگی پایدار در هماهنگی با طبیعت، ضرورتی است که انکار ناپذیر است.

سازمان ملل اظهار میکند: برای جلوگیری از افزایش دمای ۲.۷ درجه سانتیگراد و بالاتر تا پایان قرن، انتشار گاز کربنیک تا سال ۲۰۳۰ باید به نصف کاهش یاید، زمان برای نجات زمین بسیار اندک است!

با توجه به این اضطرار، برای روز جهانی محیط زیست در سال (۲۰۲۲)-۱۴۰۱ که با شعار “تنها یک زمین” مورد استفاده قرار گرفته است همان شعاری است که در سال ۱۹۷۲ استفاده شده بود و بار دیگر همان شعار سال ۱۹۷۲ “تنها یک زمین” احیا شده است.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

یک ماجراجوی ژاپنی به نام “کنیچی هوری” در سن ۸۳ سالگی توانست به‌صورت انفرادی و بدون توقف عرض اقیانوس آرام را با یک قایق طی کند.

وی با این ماجراجویی، رکورد مسن‌ترین فرد جهان را که توانسته این کار را انجام دهد به نام خود ثبت کرد. هرچند «کنیچی هوری» معتقد است که هنوز «در عنفوان جوانی» به سر می‌برد.

وی روز گذشته توانست با عبور از «تنگه کیی» در نزدیکی سواحل غربی ژاپن به سفر انفرادی خود در عرض اقیانوس آرام پایان دهد. هوری در اواخر ماه مارس از مبدأ سانفرانسیسکو در آمریکا حرکت کرد و عرض اقیانوس آرام را در ۶۹ روز به‌تنهایی و با یک قایق تفریحی طی کرد.

او۱۵ خرداد با ورود به بندری در نزدیکی محل زندگی خود در ژاپن مورد تشویق و خوش آمد هواداران و دوستداران خود قرار گرفت

او در سال ۱۹۶۲، اولین انسانی بود که توانست بدون توقف و به صورت انفرادی عرض اقیانوس آرام را از ژاپن به سانفرانسیسکو طی کند. حال پس از ۶۰ سال او مسیر برگشت آن را از آمریکا به ژاپن به عنوان مسن‌ترین فرد دارای این رکورد طی کرد.
او با فناوری هایی مانند ردیاب کشتی در طول سفر با خانواده و سایرین در تماس بود.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

۱۷ خرداد هر سال یادآور درگذشت کوهنوردی است که در ۵۳ سالگی جان شیرین خود را بر سر پیمانی با کوهستان فدا نمود.
این جمعه بر فراز (قله سینه زا) یادمان ابراهیم شیخی را گرامی خواهیم داشت.
تولد ۱۳۳۴/۱۰/۱۷
فوت ۱۳۸۷/۳/۱۷

برای آگاهی از زندگی نامه ورزشی و درخشان زنده یاد ابراهیم شیخی به مقاله زیر نوشته ذبیح اله حمیدی و جلیل صفرعلیزاده در تاریخ ۱۳۹۶/۳/۱۷ 👇وجه کنید.

https://b2n.ir/p64070

 

          جمع‌آوری ، ترجمه و تدوین : محمد اسماعیلی 

صفحه آرایی و انتشار در وب سایت اسپیلت: ساقی محمودی

                                  ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

 

دیدگاه خود را بیان کنید