رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت چهل و نهم»

ارسال شده توسط در 21 سپتامبر 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

گشایش مسیر جدید به قله نانگاپاربات توسط فرانسوآ کازانلی و پیترو پیکو( رکورد سرعتی جدید)

◀️مسیر جدید در رخ دیامیر( آوستا ولی اکسپرس)
مشخصات:
Aosta Valley Express
۱۴۰۰m+, AI 90° M6 85°

◀️در ۲۶ ژوئن کوهنوردان و گایدهای آلپاین؛ ” فرانسوا کازانلی” و “پیترو پیکو” مسیر جدیدی بر روی رخ دیامیر نانگاپاربات(۸۱۲۶ متر) گشودند و آنرا ” Aosta Valley Express” نامگذاری کردند.
یک هفته بعد، “فرانسوآ کازانلی” رکورد صعود سرعتی به قله نانگاپاربات را بدون استفاده از اکسیژن کمکی در زمان ۲۰ ساعت و ۲۰ دقیقه از بیس کمپ به قله نانگاپاربات را عملی کرد.

◀️گشایش مسیر جدید بر روی رخ دیامیر نانگاپاربات

کوهنوردان بخشی از گروه ۶ نفره گایدهای “دره آوستا”(منطقه خودمختار در شمال ایتالیا) در اکسپدیشن تابستان ۲۰۲۲ در پاکستان هستند که اسامی دیگر اعضاء عبارتند از: راجر بوآرد، مارکو کاماندونا،ایمیریک فاور و جرومه پروگوئت.

⚡️هدف اکسپدیشن ۶ نفره صعود به قله نانگاپاربات و گشایش مسیر بود.

برای هم هوایی، اعضای تیم تلاش کردند تا قله “جنالو پیک”( ۶۶۰۶ متر) را صعود کنند که تا ارتفاع ۶۱۰۰ متر صعود کردند.

سپس تیم بعلت برف سنگین مجبور شد در حدود یک هفته در بیس کمپ در انتظار بماند که با برف ۱/۵ متری پوشانده شده بود.

هنگامیکه هوای کوهستان مساعد شد، “کازانلی” مسیر جدیدی را مشاهده کرد که بنظر می‌رسید قبلا صعود نشده است. مسیر جدید به ارتفاع ۶۰۰۰ متر( کمپ دوم) ختم میشود و این محل به مسیر نرمال کینشوفر وصل می‌شود.

مسیر صخره ای جدید؛ صعوداز مسیر عمودی سراک- یخی است که در ادامه از مسیر شیب دار برفی به “مسیر کینشوفر” متصل می‌شود و ارتفاع آن در حدود ۱۸۰۰ متر است.

فرانسوآکازانلی نوشت: بهترین لحظه صعود از مسیر جدید و پیوستن به بقیه اعضای تیم در کمپ دوم در مسیر کینشوفر بود که از همین مسیر به بیس کمپ بازگشتیم.

“پیترو پیکو” نوشت: ما تصمیم گرفتیم که مسیر جدید را “آوستا ولی اکسپرس” بنامیم و آنرا بعلت اینکه به “دره آوستا” و گایدهای دره آوستا متعلق هستیم اینگونه نامگذاری کردیم.

🧗‍”فرآنسوآ کازانلی” از گایدهای انجمن ماترهورن است و “پیتروپیکو” از گایدهای انجمن کورمائور است.
صعود در یک تلاش از بیس کمپ انجام شد بنابراین نامیدن “اکسپرس” به این علت است.

اکسپدیشن چند روزی را در ارتفاع سپری کردند تا قبل از صعود نهایی “هم هوایی” کاملی داشته باشند.

◀️در ۴ جولای “فرانسوآ کازانلی” از مسیر کینشوفر بدون استفاده از اکسیژن کمکی در مدت ۲۰ ساعت و ۲۰ دقیقه از بیس کمپ به قله نانگاپاربات صعود کرد.

“کازانلی” به تنهایی در ساعت ۱۱:۳۰ صبح سوم جولای بیس کمپ( ۴۲۰۰ متر) را ترک کردو پس از ۸ ساعت به کمپ سوم( ۶۸۵۰ متر) صعود کرد و درکمپ سوم بمدت ۴ ساعت در چادری با بقیه افراد تیم استراحت کرد.

در ساعت ۱۱:۳۰ شب سوم جولای، “کازانلی” صعود نهایی به قله را با “جرومه پرگوئیت” و ” سزار روزالس” آغاز کرد و پس از ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه و در ساعت ۷:۵۰ صبح چهارم جولای آنها با همدیگر به قله نانگاپاربات صعود کردند.

کمی بعد، پیترو پیکو و سپس بقیه اعضای تیم، ” راجر بوآرد”، “امریک فاور”و “مارکو کاماندونا” هم قله را در ساعت ۱۰:۳۰ صبح صعود کردند.

تمامی ۶ عضو تیم بدون استفاده از اکسیژن کمکی قله نانگاپاربات را صعود کردند.
از کمپ سوم به قله مسیر با طناب ثابت فیکس نشده بود.

“کازانلی” نوشت: صعود به قله نانگاپاربات برای تیم ما یک رویای بزرگ بود که کل تیم برای یک صعود سریع از مسیر کینشوفر از بیس کمپ به قله تلاش میکردند، فقط استراحت کوتاهی در کمپ سوم(۶۸۵۰ متر) داشتیم و اینکه از کمپ سوم تا قله طناب ثابتی نداشتیم صعود را هیجان انگیز میکرد.
ما با صعود به نانگاپاربات اولین بخش ماجراجویی خود را انجام دادیم ، در صعودهای بعدی در پاکستان ما را دنبال کنید!

تیم سرانجام به اسکاردو بازگشت و برای اهداف بعدی خود تصمیم گیری میکنند.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

🏔قراقروم پاکستان و دو مرگ در کوهستان در ابتدای فصل تابستان ۲۰۲۲

مرگ “ایمان کریم” کوهنورد ارتفاع بالا در گاشربروم ۲

“ایمان کریم” کوهنورد جوان پاکستانی از شیمشال که یک تیم را در هم هوایی سرپرستی میکرد؛ به درون یک شکاف یخی عمیق سقوط کرد و جانش را از دست داد. او در جامعه کوهنوردی به شجاعت، پشتکار و یک امدادگر کوهستان شهرت داشت. مرگ او فقدانی بزرگ برای جامعه کوهنوردی گیلگیت-باتیستان محسوب می‌شود.

دومین مرگ فصل تابستان در برودپیک در کوههای قراقروم

کوهنورد با تجربه و قدرتمند ۳۴ ساله پاکستانی “شریف سدپارا” از نقاب برفی خط الراس قله به پایین سقوط کرد و ناپدید شد.
شریف سدپارا در تابستان ۲۰۲۱ قلهk2 را صعود کرد.‌شریف پدر ۵ فرزند بود.

شریف سدپارا بعنوان باربر ارتفاعات بالا برای تیم انگلیسی” ایمپکت اسنت” کار می‌کرد.
در صبح ۵ جولای زمانی که شریف سدپارا در ارتفاع ۸۰۰۰ متری بهمراه بقیه اعضا در انتظار پیشرفت کار “راپ تیم” بودند، هوای کوهستان خراب شد و دید محدود شد.
ناگهان “شریف سدپارا” در جایی که ایستاده بود و نقاب برفی بود، ۲۰۰۰ متر در بخش چینی کوهستان به پایین سقوط کرد.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

اهدای لوح تقدیر باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت به سبحان سلیمی به پاس صعود قله ۶۲۵۰ کانگ یاتسه۲ هیمالیای هندوستان
(سمت راست مجید دلنوا سرپرست تیم و برنامه ریز این صعود موفق)

*************

*************

◀️پاکستان- قراقروم، صعودها‌و تلاش صعودهای تابستانه ۲۰۲۲

هوای نامساعد کوهنوردان را در کوهستان درانتظار قرار داده است.

بیش از ۱۴۰۰ کوهنورد در شمال پاکستان گرد آمده اند تا قله هایk2، برودپیک و نانگاپاربات و دیگر قلل هیمالیا را صعود کنند.
اما هوای نامساعد، مشکلات ارتباطی و مشکلات جاده ای بر اثر لغزش زمین،کوهنوردان حاضر در منطقه را در برزخ انتظار نگاه داشته است.
حداقل ۳۰۰ کوهنورد در بیس کمپ k2 حضور دارند، در عین حال بعضی از کوهنوردان بعد از k2 درصدد صعود قله برودپیک(دابل هدر) هستند.

حداقل ۱۰۰ کوهنورد در انتظار صعود به قله نانگاپاربات هستند، اگرچه تعدادی از کوهنوردان قبل از هوای نامساعد بسرعت توانستند نانگاپاربات را صعود کنند.

در این میان پنج اپراتور نپالی شامل: ۸k اکسپدیشن، الیت اکسپدیشن، ایمجین نپال، پایونیر ادونچررز و سون سامیتز ترکز شامل حدود ۲۵۳ کوهنورد و شرپا در منطقه حضور دارند.

اپراتورهای غربی شامل مدیسون ماونتینرینگ و فورتنباخ ادونچرز شامل حدود ۵۴ نفر هستند.

با تعداد کوهنوردان بالغ بر ۳۰۰ نفر در k2 و در عین حال مکان های اندک مناسب برای برپایی کمپ ها در ارتفاعات بالا،مخصوصا در زمانی که هوای مناسب و پنجره هوایی کوتاه باشد در ارتفاعاتی مانند “دودکش هاوس” و “باتل نک”؛ کوهنوردان در صورتیکه هماهنگی مابین اپراتورهای حاضر در منطقه صورت نگیرد با ترافیک مواجه خواهند شد و این شرایط برای کوهنوردان در ارتفاعات بالایk2 مخاطره آمیز خواهد بود .
از سویی با بادهای لجام گسیخته و طوفان برف در ارتفاعات بالا در k2 شرایط برای کوهنوردان با این تعداد بالا و بی سابقه اوضاع پیچیده تر خواهد شد.
امسال بعلت شرایط گرمایش هوایی “مسیر سزن” برای صعود به قلهk2 استفاده نمی شود چون خطر ریزش بهمن و سقوط سنگ بسیار زیاد است. بنابراین بیشتر تیم ها برای برپایی کمپ در مکان های کوچک در مسیر آبروزی با هم رقابت خواهند کرد.

نانگاپاربات:
بنظر میرسد در حدود ۲۶ کوهنورد هفته گذشته موفق به صعود تابستانه به نانگاپاربات که از خطرناکترین ۸۰۰۰ متری ها است، شدند.
معمولا نانگاپاربات توسط کوهنوردان حرفه ای بدون اکسیژن کمکی و شرپا صعود میشود اما در این فصل بار دیگر با فرمول اپراتورهای نپالی تعدادی از کوهنوردان قله نانگاپاربات را سریع و قبل از خرابی هواصعود کردند ، که در این میان می‌توان از “کریستین هاریلا” کوهنورد نروژی(صعود به هفتمین قله ۸۰۰۰ متری پروژه اش) ، “گریس تسینگ”کوهنورد تایوانی، ” نائوکو واتانابه”و آدریانا براون لی” نام برد که شرپاهای راهنمای آنها (داوا اونگجو شرپا، پاساداواشرپا، چیرینگ نامگل شرپا، نیما گیالزن شرپا، نیگما دورجه شرپا، گلجه شرپا و سانو شرپا) بودند.

اما کوهنوردانی که به روش آلپاین و بدون اکسیژن کمکی و یا بدون شرپا قله نانگاپاربات را صعود کردند عبارتند از: کوهنوردان ایتالیایی” جوزپه ویدونی”، نیکو جین و کوهنورد فرانسوی “بنجامین ویدرینس” که در ۴ جولای قله را صعود کردند.”تیزیانو موییا” هم همراه آنها بود اما مجبور به عقب نشینی شد.

در عین حال مارکو کونفورتولا و تونک فیندیک با بارش باران در ارتفاع ۵۰۰۰ متر مواجه شدند و بعلت برف لغزنده و امکان سقوط بهمن و شرایط ویژه و خطرناک کوهستان تصمیم گرفتند که در این فصل از صعود به نانگاپاربات انصراف دهند.

در عین حال ۶ کوهنورد و گاید آلپاین هم موفق شدند در روز ۴ جولای قله نانگاپاربات را بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود کنند.

تعداد نامشخصی از کوهنوردان مشتاق برای صعود به گاشربروم ۱( ۸۰۸۰ متر)، گاشربروم ۲( ۸۰۳۵ متر) و دیگر قله های ۶۰۰۰ متری در کوهستان در انتظار صعود هستند.

◀️کوهنوردان در k2 موفق شده اند مابین کمپ ۳ و بیس کمپ روتیشن هم هوایی انجام دهند و کوهنوردانی که از کمپ ۳ درصدد صعود به قله بودند بعلت هوای نامساعد مجبور به بازگشت به بیس کمپ شدند.
بر اساس پیش بینی هوا، وضعیت هوای نامساعد تا ۱۷ جولای بر قرار خواهد ماند.با این وجود تلاش برای برقراری کمپ ۴ درk2توسط اکسپدیشن هاصورت گرفته است تا با پنجره هوایی مساعد صعود نهایی به قله عملی شود.
اکسپدیشن ها در بیس کمپk2 از سرویس ارتباطی ضعیف شکایت دارند .
از سویی جاده اسکاردو به آسکولی در ۶ محل دچار انسداد شده است و این مشکل بزرگی برای کوهنوردانی است که از اسکاردو درصدد رسیدن به بیس کمپ قله ها هستند. سیل و آب شدن یخچال چندین پل ارتباطی در مسیر جاده به آسکولی را از بین برده است.

در روزهای آینده با پنجره هوایی و مناسب شدن هوای کوهستان جنب و جوش جدیدی را در قله های هیمالیای پاکستان شاهد خواهیم بود…

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

عبدالله امیدوار که به اتفاق برادرش عیسی، از پیشگامان جهانگردی معاصر و همچنین اولین جهانگردان ایرانی هستند امروز در سن ۹۱سالگی در کشور شیلی درگذشت.

مرکز فرهنگی لاموندا در سانتیاگو شیلی که عبدالله امیدوار. یکی از پایه‌گذاران آن بوده است، اعلام کرد که شیلی با یکی از نمادهای سینمای خود خداحافظی کرد.
در بیانیه این مرکز فرهنگی آمده است: «عبدالله امیدوار (۲۰۲۲ – ۱۹۳۲) تهیه‌کننده و فیلمسازی بود که به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سفر کرد و بیش از ۱۲۰ فیلم مستند ساخت. ما امروز با نمادی از سینمای شیلی خداحافظی می‌کنیم.»
عبدالله امیدوار، حدود هفتاد سال پیش، به همراه برادرش عیسی به سرزمین‌های ناشناخته در قاره آمریکا، آفریقا و قطب‌های جنوب و شمال قدم گذاشت. عبدالله امیدوار در پایان این ماجراجویی ده‌ساله در کشور شیلی ساکن شد و به حرفۀ سینما پرداخت.

عیسی متولد ۱۳۰۸ پس از پایان آن سفرها به ایران برگشت و همین‌جا ماندگار شد.

در کاخ سعدآباد موزه‌ای به برادران امیدوار اختصاص داده شده است.
ماجرای این سفرها در کتابی به نام «سفرنامه برادران امیدوار» به قلم عیسی و عبدالله منتشر شده است.

لینک ویدئو:https://t.me/espilat/4799

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

در فینال مسابقات جهانی در ماده سرعت که در ۱۵ جولای در بیرمنگام(آلاباما، ایالات متحده) برگزار شد ، “ودریگ لئوناردو” از اندونزی و “اما هانت” از ایالات متحده برندگان نهایی مسابقات شدند.

“کرام الکاتبین” سنگنورد اندونزیایی در مرحله کوآلیفای با زمان ۵:۲۷ از هموطنش “ودریگ لئوناردو” با زمان ۵:۲۸ جلو بود.

در فینال اما با بدشانسی و سقوط”کرام الکاتبین”(رکورد دار کنونی سرعت جهان) ، سنگنورد اندونزیایی “ودریگ لئونارد” موفق شد در دوئل با هموطنش، نفر اول مسابقات سرعت شود.

فینال زنان: اشتباه ناتالیا کالوچکا(سنگنورد لهستانی) راه را برای قهرمانی “اما هانت” از ایالات متحده هموار کرد که با رکورد خود پیروزی اش را جشن بگیرد.

⚡️رتبه بندی مردان-ماده سرعت-فینال
۱- ودریگ لئوناردو(اندونزی)
۲- کرام الکاتبین(اندونزی)
۳- یاروسلاو تکاچ (اوکراین)
۴- ریشات خایبولین (قزاقستان)

⚡️رتبه بندی زنان-ماده سرعت- فینال
۱- اما هانت (ایالات متحده)
۲- ناتالیا کالوچکا (لهستان)
۳- فرانسیکا ریتر( آلمان)
۴- کاپوسین ویگلیون(فرانسه)

مسابقات سنگنوردی در سه روز ( ۱۴ تا ۱۶ جولای ۲۰۲۲) برگزار می‌شود.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

دایره وسط این تصویر محل تقریبی جاودانه شدن آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراحی سه کوهنورد جوان و سلحشور کشورمان است که در تیرماه ۱۳۹۲ پس از صعود قله ۸۰۰۰ متری برودپیک از مسیر ایرانیان در هیمالیای پاکستان چشم از جهان فرو بستند و پیکرهای شان برای همیشه در آن نقطه مرتفع باقی ماند.

یادشان گرامی و نامشان ماندگار 💐

*************

◀️اکسپدیشن سون سامیتز ترکز در آخرین آپدیت خود(۱۸ جولای) درباره تلاش صعود به قله k2 اعلام کرد:

تیم فیکس کننده طناب “سون سامیتز ترکز” بهمراه شرپاهای دیگر اکسپدیشن ها) برای ثابت گذاری طناب در مسیر به قله k2 تا ۲۱ جولای به ارتفاعات بالا صعود کردند.

دیگر اعضای کوهنورد و شرپای ما در آمادگی خوبی هستند و آماده صعود به قله در زمانهای برنامه ریزی شده‌هستند.

همکاری مابین همه اپراتورهای بزرگ حاضر در کوهستان k2 قابل تحسین است و ما امیدوارم که همکاری تیمی ای خوبی از خود بجای بگذاریم.

هوای کوهستانk2 بنظر میرسد با بادهای کم و ریزش برف اندک تا ۲۵ جولای مناسب باشد.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

صعود سرعتی قله برودپیک توسط “دنیس اوربکو” در ۱۴ ساعت و ۴۰ دقیقه.

دنیس اوربکو دیروز ۸:۲۰ شب(۱۸ جولای) از بیس کمپ برودپیک صعودش را آغاز کرد و در ساعت ۱۱ صبح امروز(۱۹ جولای) قله راصعود کرد و بعبارتی در (۱۴ ساعت و چهل دقیقه) تاقله را دوید و سپس به سلامت به کمپ سوم بازگشت.

کوهنورد آذربایجانی” اسرافیل آشوری” که در کمپ سوم حضور دارد و امشب به قله برودپیک صعود میکند درباره صعود سرعتی دنیس اروبکو گزارش داد.

اکسپدیشن “سامیت قراقروم” گزارش داد که کوهنوردبولیویای “کاتگورآ مونجه” و “لوک بنوئیت” از کانادا قله برودپیک را ساعت ۲ بعد از ظهر امروزصعود کردند و به کمپ ۳ بازگشتند.

در حال حاضر چند تیم با باز شدن مسیر به قله برودپیک در صدد صعود نهایی به قله هستند اما نامشخص است که آیا دنیس اوربکو و کوهنوردانی که امروز به قله در هوای نامناسب صعود کردند، تا قله مسیر را با طناب فیکس کرده اند یا بدون طناب صعود کرده اند؟

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

صعود سرعتی قله برودپیک توسط “دنیس اوربکو” در ۱۴ ساعت و ۴۰ دقیقه.

دنیس اوربکو دیروز ۸:۲۰ شب(۱۸ جولای) از بیس کمپ برودپیک صعودش را آغاز کرد و در ساعت ۱۱ صبح امروز(۱۹ جولای) قله راصعود کرد و بعبارتی در (۱۴ ساعت و چهل دقیقه) تاقله را دوید و سپس به سلامت به کمپ سوم بازگشت.

کوهنورد آذربایجانی” اسرافیل آشوری” که در کمپ سوم حضور دارد و امشب به قله برودپیک صعود میکند درباره صعود سرعتی دنیس اروبکو گزارش داد.

اکسپدیشن “سامیت قراقروم” گزارش داد که کوهنوردبولیویای “کاتگورآ مونجه” و “لوک بنوئیت” از کانادا قله برودپیک را ساعت ۲ بعد از ظهر امروزصعود کردند و به کمپ ۳ بازگشتند.

در حال حاضر چند تیم با باز شدن مسیر به قله برودپیک در صدد صعود نهایی به قله هستند اما نامشخص است که آیا دنیس اوربکو و کوهنوردانی که امروز به قله در هوای نامناسب صعود کردند، تا قله مسیر را با طناب فیکس کرده اند یا بدون طناب صعود کرده اند؟

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

“سانو شرپا” با صعود گاشربروم ۲ موفق شد اولین کوهنوردی در جهان باشد که تمامی ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری هیمالیا را ۲ بار صعود کرده است.

Sanu sherpa= 2×۱۴ peaks8000ers
سانو شرپا قهرمانی است که کمتر نامش شنیده شده است اما در ساعت ۸:۱۸ صبح ۲۱ جولای۲۰۲۲ با صعود به گاشربروم ۲ موفق شد تمامی ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را ۲ بار صعود کند و او اولین کوهنوردی در جهان است که به این جایگاه رسیده است.

سانو شرپا که تیم “پایونیر ادونچر” را سرپرستی میکرد در برفکوبی مسیر و فیکس طناب مابین کمپ سوم تا قله گاشربروم۲ در تلاش بود.

◀️”دون خوان”(خوانیتو) اوزبیو اویارزابال کوهنورد باسک اسپانیایی ۶۸ ساله هم موفق شد ۲۶ قله ۸۰۰۰ متری را بدون اکسیژن کمکی برای ۲ بار صعود کند او ششمین کوهنورد در جهان است که تمامی ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را صعود کرد و سومین کوهنوردی است که تمامی ۸۰۰۰ متری ها را بدون اکسیژن کمکی صعود کرده است و سپس تصمیم گرفت برای بار دوم ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را صعود کند اما چند بار مواجهه با مرگ او را ازتصمیمش برای اتمام پروژه بازداشت.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

 افسانه حسامی فرد موفق شد امروز ۲۲ جولای ۲۰۲۲ بعنوان اولین بانوی کوهنورد ایرانی قلهk2 دومین قله بلند جهان را صعود کند.
توییتر “اورست تودی”

⚡️پ.ن: “افسانه حسامی فرد” متولد ۱۳۵۵، درفصل بهار ۲۰۲۲ موفق شد قله اورست ۸۸۴۸ متر را صعود کند اودر صعود به اورست اسپانسری نداشت وبا هزینه شخصی اقدام به صعود اورست کرد.”او دومین بانوی کوهنورد پس از پروانه کاظمی(۱۳۹۲) است که قله اورست را صعود کرده است.”

افسانه حسامی فرد پزشک تیم های ورزشی،مربی کوهپیمایی و مدرس پزشکی کوهستان است.
او رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خراسان شمالی است.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

دهها کوهنورد از اکسپدیشن های حاضر در کوهستان k2 امروز ۲۲ جولای ۲۰۲۲ موفق شدند قلهk2 را صعود کنند.

“افسانه حسامی فرد” از ایران و “استفی تورگوئت” از آندوریا و “سمینا بیگ” از پاکستان در میان کوهنوردانی بودند که در ۲۲ جولای موفق به صعود k2 شدند.

“استفی تورگوئت” صعود خود بهk2 را بدون اکسیژن کمکی انجام داد، اوصعود k2 خودرا به دوستان فقیدش علی سدپارا و سرگی مینگوته که در زمستان ۲۰۲۱ جانشان را در k2 از دست دادند و آنتونیوس سیکاریس که در دائولاگیری در بهار ۲۰۲۲ جانش را از دست داد، تقدیم کرد.

استفی تورگوئت در حال بازگشت به کمپ ۴ است و قصد دارد در کمپ ۳ شب مانی کند. او در ۱۰:۴۵ صبح به قله صعود کرد.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

اخبارk2-تابستان ۲۰۲۲
دیروز ۲۱ جولای یک تیم ۶ نفره از شرپاهای نپالی موفق شدند در ساعت ۱۰:۳۰ شب مسیر به قله k2 را با طناب ثابت گذاری کنند و در کوهنوردان هم در کمپ ۴ گردآمدن تا تلاش نهایی صعود خود را آغاز کنند و سرانجام امروز ۲۲ جولای دهها کوهنورد موفق به صعود قلهk2 شدند. از ساعت ۵ صبح کوهنوردان به قله صعود کردند.

در میان کوهنوردان تا کنون “استفی تورگوئت” از آندوریا بدون اکسیژن کمکی قله k2 را صعود کرده است.

اکسپدیشن هایی که تا کنون اعضایشان به قله k2 صعود کرده اند، تعداد صعود کنندگان را به شرح زیر اعلام کرده اند:
مدیسون ماونتیرینگ: ۱۵ نفر
اکسپدیشن۸k: یازده نفر
پایونیر ادونچر: ۱۰ نفر
بیگ پاکستان تیم: ۷ نفر
سون سامیتز ترکز: ۱۱ نفر

خبر غم انگیز
در میان شادی ها و هیجانات صعود کنندگان امروز به قلهk2، متاسفانه یک کوهنورد جانش را از دست داد.
“علی اکبر سخی” کوهنورد افغان در کوهستانk2 جان باخت.
لویس سوریانو که خبر مرگ او را تایید کرد گفت: او قصد داشت که نام مردم افغانستان را به قلهk2 ببرد.
جزئیات مرگ او هنوز در دسترس نیست.

🌐اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

“کریستین هاریلا” کوهنورد نروژی قله k2 را بعنوان هشتمین قله ۸۰۰۰ متری پروژه اش صعود کرد.

کریستین هاریلا اعلام کرد: امروز ۲۲ جولای در ساعت ۲:۳۰ شب قلهk2 صعود کرده است.

قله بعدی پروژه او برود پیک است.
او ۶ قله دیگر برای تکمیل صعودبه۱۴ قله ۸۰۰۰ متری در ۶ ماه را در پیش رو دارد.
قله هایی که او تا بحال صعود کرده است:
قله کی ۲: ۲۲ جولای۲۰۲۲
نانگاپاربات: ۱ جولای
ماکالو: ۲۷ مه
لوتسه: ۲۲ مه
قله اورست: ۲۲ مه
کانچن جونگا: ۱۴ مه
دائولاگیری: ۱۸ مه
آناپورنا: ۲۸ آوریل ۲۰۲۲

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

۳۱ تیر ماه یاد روز درگذشت لیلا اسفندیاری، بانوی کوهنورد ایرانی که در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۰ موفق شد قله گاشربروم ۲ را صعود کند اما در بازگشت از قله بعلت خستگی و از دست دادن تعادل از مسیر دشوار یخی زیر قله سقوط کرد ودر حدود ارتفاع ۷۸۰۰ متری در مکانی خارج از مسیر و مابین صخره هامتوقف شدو بنابر خواست خود در همان محل در منطقه گاشربروم پاکستان در ارتفاعات ماندگار شد.

تعدادی از صعودهای لیلا اسفندیاری:
۱۳۸۱ پیمایش کامل غار پراو به عنوان اولین زن

۱۳۸۶ صعود یخچال دره یخار دماوند به عنوان اولین و تنها زن ایرانی
اولین صعود دیواره علم کوه با منیره رفیعی

۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ صعود زمستانه قله دماوند از مسیرهای مختلف

۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ پیمایش زمستانه خط‌الراس البرز

۱۳۸۷ صعود به قلهٔ نانگاپاربات به ارتفاع ۸۱۲۶ متر و سرپرستی گروه

۱۳۸۸ سرپرست برنامه اکتشاف غارهای میدان پرآو و اکتشاف غار میراث

۱۳۸۹ تلاش برای صعود قله کی ۲ دشوارترین کوه جهان و صعود به کمپ ۲ تا ارتفاع ۷۵۶۵ متری

۱۳۹۰ صعود به قله گاشربروم ۲ به ارتفاع ۸۰۳۵ متر و جان باختن در راه بازگشت از قله در اثر سقوط

یاد و نامش گرامی باد🥀
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

دیروز ۲۲ جولای رکورد صعودفصل تابستانk2 با تعداد حداقل ۱۱۸ صعود به قله در یک روز شکسته شد و احتمالا تعداد بیشتری اسامی صعود کنندگان به k2 توسط اپراتورها اعلام خواهد شد.

در این میان رقم حیرت آور ۷۳ شرپا و راهنمای پاکستانی، برای ۴۲ کوهنورد اکسپدیشن ها در صعود به قلهk2 حضور داشتند.
این نسبت (شرپا-حامی) به کوهنوردان اکسپدیشن رقم ۱:۱٫۷است که تقریبا مشابه همان رقم نسبت (شرپا/ کوهنورد) درقله اورست میباشد.

🌐 آلن آرنته
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

مرگ کوهنوردبریتانیایی در برودپیک،
مفقودی کوهنورد کانادایی درk2
امداد کوهنورد گرفتار رومانیایی در ۷۸۰۰ متر.

◀️کوهنورد بریتانیایی در برودپیک در هنگام فرود از قله سقوط کرد و ناپدید شد نام این کوهنورد هنوز بطور مشخص اعلام نشده است.

◀️کوهنوردحرفه ای ۶۱ساله کانادایی” دکتر ریچارد کارتر”در کوهستان k2 در حال فرود از کمپ سوم به بیس کمپ ناپدید شد او در حال فرود از کمپ ۲ به کمپ ۱ دیده شده بود،نیروهای امداد از ۲ روز پیش اثری از کوهنورد کانادایی را مشاهده نکرده اند.

◀️کوهنورد رومانیایی(جرج) درارتفاع ۷۸۰۰ متر برودپیک”دروضعیت خطرناکی توسط کوهنورد آذربایجانی”اسرافیل آشوری” یافت شد.
اسرافیل آشوری برای کمک به کوهنورد رومانیایی از صعود منصرف شد و او را تا ارتفاع ۷۳۰۰ متر به پایین کشاند . در کمپ سوم، آندریا گاریدو و خوآن آندره کاروبیاس کوهنوردان شیلیایی از صعود خود منصرف شدند و کوهنورد گرفتار رومانیایی را به کمپ دوم کشاندند، آنها در انتظار هلی کوپتر امداد در این محل ماندند. کوهنورد رومانیایی یک شب کامل را در ارتفاع ۸۰۰۰ متری در فضای باز منجمد کننده کوهستان سپری کرده بود.
🌐داون
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

دنیس اوربکو کوهنورد جهان وطن( قزاق، روس، لهستانی، ایتالیایی)موفق شد در تابستان ۲۰۲۲ دومین صعود سرعتی خود را به قله گاشربروم ۲ را رقم بزند او در شنبه ۲۳ جولای در مدت ۱۵ ساعت و ۲۰ دقیقه به قله گاشربروم۲ صعود کرد و در بازگشت به بیس کمپ درمجموع ۲۵ ساعت در دوی کوهستانG2 از BC به BCدر تلاش بود.

“دنیس اوربکو” که ابتدا قله برودپیک را در ۱۹ جولای در ۱۴ ساعت و ۴۰ دقیقه از بیس کمپ تا قله دوید و قله برودپیک را صعود سرعتی کرد و در کل ۲۰ ساعت و ۴۰ دقیقه از بیس کمپ به بیس کمپ در صعود و فرود در کوهستان برودپیک در تلاش بود.

سپس به بیس کمپ گاشربروم ۲ رفت و صعود سرعتی جدید خود را در گاشربروم ۲ ثبت کرد.

“دنیس اوربکو” با صعود به قله گاشربروم۲ تعداد صعودهای ۸۰۰۰ متری خود را ۲۵ قله رسانید که (فقط یک قله) ازرکورد کوهنورد اسپانیایی- باسک “خوانیتو اویارزابال (با ۲۶ قله ۸۰۰۰ متری) کمتر است.

البته هم “دنیس اوربکو” و هم “خوانیتو اویارزابال” تمامی قله های ۸۰۰۰ متری خود را بدون اکسیژن کمکی صعود کرده اند.

صعود سرعتی دنیس اوربکو در گاشربروم ۲ در ۱۵ ساعت و ۲۰ دقیقه.

“دنیس اوربکو” در تابستان ۲۰۲۲ برای ۴ قله ۸۰۰۰ متری در منطقه بالترو(برودپیک، k2 و گاشربروم ۱ و ۲ ) اجازه صعود دریافت کرده است.

صعود بدون همراه در گاشربروم ۲
دنیس اوربکو به تنهایی در ساعت ۳ صبح بیس کمپ را ترک کرد و صعودش را به سوی قله گاشربروم ۲ آغاز کرد، مواجهه با سقوط ریزش یخ در شب خطر را به حداقل می‌رساند و اوربکو” از مسیر نرمال گاشربروم ۲ صعود خود را ادامه داد که از قبل آنرا بخوبی می شناخت، لحظاتی برای صبحانه و نهار در مسیر توقف کرد.
او هیچ کسی را در شیب های برفی در ارتفاعات بالا ندید.‌ دنیس اوربکو در این باره گفت: از ماجراجویی در این روش کاملا ویژه لذت بردم.
سرانجام در ساعت ۶:۲۰ بعد از ظهر به قله گاشربروم ۲رسید.
سپس بعد از صعود به قله “دنیس اوربکو” شروع به فرود به بیس کمپ کرد و درساعت ۴صبح به بیس کمپ رسید که در مجموع صعود و فرود او ۲۵ ساعت به یک قله ۸۰۰۰ متری زمان برد.

پنجمین صعود به گاشربروم ۲
“دنیس اوربکو” یکی از کوهنوردانی است که گاشربروم ۲ را کاملا می شناسد. او ۵ بار به قله گاشربروم ۲ را تا کنون صعود کرده است.

برای اولین بار در سال‌ ۲۰۰۱ به قلهG2 صعود کرد او در آن زمان در یک اکسپدیشن قزاق صعود سرعتی انجام داد و سپس به سرعت به گاشربروم ۱ در همسایگی صعود کرد واز بیس کمپ پیشرفته در ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه قلهG1 را صعود کرد و در بازگشت در مجموع ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه در بیس کمپ بود. بدین ترتیب او رکورد کوهنورد افسانه ای ” آناتولی بوکریف” را شکست.

❄️او یک دهه بعد به گاشربروم ۲ بازگشت اما این بار در تابستان نبود بلکه برای صعود زمستانه به کوهستان آمده بود.
دنیس اوربکو بهمراه سیمونه مورو کوهنورد ایتالیایی و کوری ریچاردز کوهنورد آمریکایی موفق شدند اولین صعود زمستانه گاشربروم ۲ در پاکستان را در فوریه ۲۰۱۱ رقم بزنند.

سپس در ۲۰۱۹ دنیس اوربکو گاشربروم ۲ را بار دیگر صعود کرد البته او در این سال با “پیپی کاردل” همنورد و شریک زندگیش قصد صعود داشت اما با مجروحیت “کاردل” او به تنهایی یک صعود “بی توقف” به قله گاشربروم ۲، در مسیر جدید به قله را بنام ” هانی مون- ماه عسل” را رقم زد.

با ۲۵ صعود قله های ۸۰۰۰ متری “دنیس اوربکو” بدون اکسیژن کمکی به رکورد ۲۶ صعود ۸۰۰۰ متری “خوانیتو اویارزابال” کوهنورد باسک بدون اکسیژن کمکی با فقط یک قله ۸۰۰۰ متری کمتر نزدیک شده است و امکان دارد در تابستان ۲۰۲۲ “اوربکو” با یک صعود ۸۰۰۰ متری دیگر با “خوانیتو اویارزابال” در تعداد صعودهای ۸۰۰۰ متری بدون استفاده از اکسیژن کمکی برابری کند. چون او هنوز پرمیت k2 و گاشربروم ۱ را در تابستان ۲۰۲۲ در اختیار دارد….

🌐دسنیول
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

◀️کوهنورد رومانیایی در برودپیک سرانجام نجات یافت.

◀️کوهنورد انگلیسی که در برودپیک در حال فرود از قله بود و سقوط کرد، جان باخت او از نیروی هوایی سلطنتی انگلیس بود که در پروژه مشترک نیروهای نظامی انگلیس و پاکستان؛ و در اکسپدیشن نیروهای کوهنوردی انگلیس شرکت داشت.

◀️در مورد کوهنورد مفقود شده کانادایی در k2 ” ریچارد کارتیر” اطلاعیه رسمی صادر نشده است.

کوهنورد رومانیایی در وضعیت وخیمی در ارتفاع ۷۸۰۰ متری توسط” اسرافیل آشوری” کوهنورد آذربایجانی یافت شد. کوهنورد آذربایجانی از صعود به قله منصرف شد و کوهنورد رومانیایی( جرج بادآ) را تا کمپ سوم (ارتفاع ۷۳۰۰ متری) به پایین کشاند ؛ در کمپ سوم کوهنوردان شیلیایی به کمک او آمدند و با کنار گذاشتن تلاش صعود به برودپیک ، کوهنورد رومانیایی را به کمپ دوم کشاندند و درنهایت تیم شیلیایی تصمیم گرفت برای نجات کوهنورد رومانیایی او را به بیس کمپ برسانند.
کارلوس اسپینوزا از تیم شیلیایی گفت: “کوهنورد رومانیایی در بیس کمپ با مراقبت شرایطش تثبیت‌شد. او بیس کمپ را ترک کرد و در ۲ تا ۳ روز آینده به آسکوله خواهد رسید.”

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

پیکر کوهنوردان کانادایی و استرالیایی مفقود شده در k2 یافت شدند.

کوهنورد مفقود شده کانادایی”ریچارد کارتیر” در کمپ اول ژاپنی ها یافت شد.

پیکر کوهنورد استرالیایی”متیو ایاکین” در بیس کمپ پیشرفته” یافت شد. البته تا دو روز پیش گزارشی از مفقودی کوهنورد استرالیایی ارسال نشده بود.

پیکر دو کوهنورد بصورت منجمد شده یافت شدند.

◀️یکی از کوهنوردان” دوبه فامی” که با “کارتیر و ایاکین” همنورد بود در حال بازگشت از هم هوایی از کمپ ۴(۷۶۰۰ متر) به بیس کمپ بودند.

“دوبه فامی” در فیس بوکش گفت: بعد از ۱۶ ساعت صعود،ما سه نفر در بازگشت بعد از دو روز اقامت در ارتفاعات کاملا خسته بودیم.
امری غیرمشخص در بازگشت باعث مفقودی آنها شد، اما اطلاعات در باره مفقودی”کارتیر” در دسترس بود و بعدا مشخص شد که “ایاکین” هم مابین کمپ ۱ و ۲ مفقود شده است.

علت مرگ دو کوهنورد نامشخص است اما هر دو کوهنوردان با تجربه ای بودند.
روزی که دو کوهنورد از کمپ ۴ به پایین در حال فرود بودند همزمان با روز ۲۲ جولای و رکورد صعود کوهنوردان به قله k2 بود.
اپراتور صعود دو کوهنورد “ادونچر پاکستان ترکز و اکسپدیشن” بود.

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

افسانه حسامی فرد، بانوی کوهنورد ایرانی امروز چهارشنبه ۵ مرداد( ۲۷ جولای) موفق به صعود قله برودپیک(۸۰۵۱ متر) شد.

افسانه حسامی فرد کوهنورد توانمند ایرانی بر اساس گزارش “سون سامیت ترکز “که او را در صعود حمایت میکنند، صبح امروز ۲۷ جولای ۲۰۲۲ موفق به صعود قله “برودپیک” شد.

◀️افسانه حسامی فرد متولد ۱۳۵۵ در ۲۲ جولای ( پنج روز پیش) دومین قله بلند جهان k2 به ارتفاع ۸۶۱۱ متر را صعود کرد.

◀️افسانه حسامی فرد قله اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ متر را در بهار امسال( ۱۴ مه ۲۰۲۲) صعود کرد که بعنوان دومین بانوی ایرانی پس از پروانه کاظمی (۱۳۹۲) قله اورست را صعود کرد.

◀️در عین حال “حسامی فرد” موفق شد قله ماناسلو (۸۱۶۳ متر)را ۲۸ سپتامبر۲۰۲۱ صعود کند.

◀️خانم افسانه حسامی فرد پزشک تیم های ورزشی، مربی کوهپیمایی و مدرس پزشکی کوهستان است. او رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خراسان شمالی است.

*************

“باربارا زانگرل” و “جاکوپا لارچر” برج بی نام “اترنال فلیم”(شعله ابدی) به ارتفاع ۶۲۵۱ متر را بصورت فری کلایمب صعود کردند.

باربارا زانگرل اولین زنی است که موفق شده است سخت ترین و زیباترین دیواره فری کلایمب در ارتفاعات را صعود کند.

شنبه ۲۳ جولای ۲۰۲۲ باربارا زانگرل و جاکوپو لارچر موفق شدند بصورت فری کلایمب رخ جنوبی ترانگو تاور(۶۲۵۱ متر) را تکرارصعود کنند.

این برج همچنین بعنوان برج بی نام در گروه ترانگو در قراقروم پاکستان نامیده میشود.
آنها سال قبل هم بروی برج “شعله ابدی” تلاش کردند اما بعلت هوای نامساعد به عقب رانده شدند.
امسال از ۱۸ تا ۲۳ جولای دو کوهنورد ۶ روز بر روی دیواره تلاش کردند و موفق شدند آنرا فری کلایمب صعود کنند. آنها اکنون درمسیر بازگشت به اسکاردو هستند.

◀️این برج برای اولین بار توسط ولفگانگ گولیچ، کرت آلبرت، کریستف اشتایگر و میلان سیکورا در ۱۹۸۹ صعود شد.
گرید اورجینال دیوار:⬇️⬇️

V1, 7b+,A2
اولین صعود فری: توماس و آلکساندر هوبر:
۱۱ تا ۱۴ آگوست ۲۰۰۹
گرید مسیر: + ۷c
تعداد pitch(طول): ۲۴ طول
طول و درازا: ۶۵۰ متر
ارتفاع: ۶۲۵۱ متر

🌐 پلنت ماونتین
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

“تسرینگ شرپا” امروز ۲۸ جولای ۲۰۲۲ رکورد سرعتی صعود به قله k2 را در مدت زمان ۱۲ ساعت و ۲۰ دقیقه و ۲۳ ثانیه را از آن خود کرد.در مجموع صعود و فرود ۲۰ ساعت ۱۸ دقیقه زمان طول کشید( بیس کمپ به قله و بازگشت به بیس کمپ)

تسرینگ شرپا از بیس کمپ در ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر ۲۷ جولای صعود خود را آغاز کرد و در ساعت ۴:۵۰:۲۳ امروز صبح ، ۲۸ جولای ۲۰۲۲ به قله k2 رسید.

◀️چهار کوهنورد شامل تسرینگ شرپا، مینگما دیوید شرپا، لاکپا دندی شرپا و بنجامین وردینز از فرانسه در این مسابقه رکوردصعود سرعتی به قله k2شرکت داشتند. اما “تسرینگ شرپا” از ایمجین نپال موفق شد رکورد صعود سرعتی به قله k2 را در هم بشکند.دیگر کوهنوردان هنوزدر حال تلاش برای صعود سرعتی به قله هستند.
این سومین صعود “تسرینگ”به k2 است.

◀️سریعترین رکوردصعود به قله k2 توسط آلپنیست فرانسوی “بنوئت شاموکس” در ۷ مه ۱۹۸۶ در ۲۳ ساعت انجام شد.

🌐 هیمالین تایمز( ۲۸ جولای ۲۰۲۲)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

سون سامیتز ترکز در آپدیت خود امروز ۲۸ جولای از صعود ۱۲ کوهنورد و شرپای تیمش به قله k2 اطلاع رسانی کرد.

اسامی صعود کنندگان امروز ۲۸ جولای به قلهk2:
۱- آنتونیا ساموییلوآ از اوکراین(f)
۲- سونا شرپا
۳- نگیما دورچی شرپا(چهارمین صعود به قله k2)
۴- آدریانا براون لی( انگلیس) -f
۵- گلجه شرپا
۶- دوروتا لیدیا ساموکو(f)- لهستان
۷- داوا نوربو شرپا
۸- اریکسون آسدوروبال
۹- تنجینگ گیالجن شرپا وسه آلپنیست ایتالیایی⬇️
۱۰- فرانسوآ کازانلی
۱۱- پیکو پیترو
۱۳- جرومه پروگوئیت

◀️‌ مخخف (f) به معنای بانوی کوهنورد
نکته:
⚡️آنتونیا از اوکراین در بهار ۲۰۲۲قله اورست را صعود کرد ودر تابستان قلهk2 را صعود کرد

⚡️آدریانا براون لی: چندین هشت هزاری متری را در ۲۰۲۲ تاکنون صعود کرده است:آناپورنا، کانچن جونگا، لوتسه، ماکالو در بهار ۲۰۲۲ و در تابستان امسال قله های برودپیک، نانگاپاربات و k2 را صعود کرده است

⚡️دوروتا لیدیا‌ کوهنورد لهستانی: قله های آناپورنا، کانچن جونگا، لوتسه و ماکالو را در بهار صعود کرد و در تابستان امسال قله های نانگاپاربات، برودپیک و k2 را صعود کرده است.

🌐سون سامیتز ترکز
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

سقوط ۳۵۰ متری و مرگ یک کوهنورد در بخش سوئیسی ماترهون.

خشکسالی طولانی مدت باعث شده است که بخش ایتالیایی ماترهورن بعلت خطر ریزش سنگ از هفته گذشته تعلیق شود و از این هفته صعود از بخش سوئیسی “مسیر نرمال”تعلیق شد.

در روز ۲۶ جولای یک کوهنورد جان خود را بخش سوئیسی ماترهورن پس از سقوط ۳۵۰ متری از دست بدهد، کوهنورد از مسیر نرمال در حال بازگشت از قله بود.

تعدادی کوهنوردشاهد سقوط او بودند و هلی کوپتر تجسس موفق شد محل سقوط او را شناسایی کند، علت مرگ او تحت بررسی قرار گرفته است.

از روز دوشنبه ۲۵جولای دربخش سوئیسی ماترهورن گایدهای کوهستان فعالیت خود را بعلت ریزش سنگ‌در مسیر نرمال کوهستان تعلیق کرده اند، در بخش ایتالیایی صعود از مسیر نرمال از هفته گذشته تعلیق شده است.

بعد از تعلیق صعود “مون بلان” و رخ‌ایتالیایی ماترهورن توسط گایدهای “دره آوستا”، تعلیق صعود توسط آلپاین گایدها از مسیر “کرستا هورنلی” که مسیر نرمال سوئیس به ماترهورن است عملی شد.

🌐 مونتانا تی وی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

کریستین هاریلا کوهنورد نروژی امروز ۲۸ جولای در ساعت ۸:۵۰ صبح (فقط ۶ روز پس از صعودk2) موفق شد قله برودپیک را صعود کند.

کریستین هاریلا در حال بازگشت به بیس کمپ است او را در صعود به برودپیک شرپاهای ۸k اکسپدیشن همراهی کردند .
در روزهای آینده او در صدد صعود به ۲ قله باقیمانده ۸۰۰۰ متری در پاکستان( گاشربروم ۱ و ۲) است.
کریستین هاریلا قصد دارد در پروژه خود ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را در ۶ ماه صعود کند.
قله‌های ۸۰۰۰ متری که کریستین هاریلا امسال۲۰۲۲ صعود کرده است:

برودپیک: ۲۸ جولای ۲۰۲۲
قله کی ۲: ۲۲ جولای
نانگاپاربات: اول جولای
ماناسلو: ۲۷ مه
لوتسه: ۲۲ مه
قله‌اورست: ۲۲ مه
کانچن جونگا: ۱۴ مه
دائولاگیری: ۸ مه
آناپورنا: ۲۸ آوریل ۲۰۲۲

او تا کنون (درمدت ۳ماه) موفق به صعود۹ قله ۸۰۰۰ متری در سال ۲۰۲۲ شده است.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

خبرهایk2، برودپیک و گاشربروم۲_ ۲۸ جولای ۲۰۲۲

سه گاید آلپاین ایتالیایی ، فرانسوآ کازانلی، پیکو پیترو و جرومه پروگوئیت امروز ۲۸ جولای بدون استفاده از اکسیژن کمکی قلهk2 را صعود کردند.
☆(تیم گایدهای ایتالیایی قبلا مسیر جدیدی را در نانگاپاربات گشودند و فرانسوآ کازانلی هم صعود سرعتی به قله نانگاپاربات را عملی کرد.تیم گایدهای ایتالیایی شامل ۶نفر‌قله نانگاربات بدون اکسیژن کمکی صعود کردند)
آنها سپس در برودپیک را هم بدون اکسیژن کمکی صعود کردند.
فرانسوآ کازانلی در برود پیک در نزدیکی قله با کوهنورد اکسپدیشن نظامی بریتانیایی که در حال فرود بود مواجه شد و کمی بعد متوجه شد که کوهنورد بریتانیایی”گوردن هندرسون” تعادلش را از دست داد و سقوط کرد و در مسیر سقوط به یک دیواره برخورد و جان باخت.مرگ این کوهنورد را “کازانلی” به هم تیمی هایش گزارش داد.

◀️“دنیس اوربکو” که اجازه صعود ۴ قله ۸۰۰۰ متری در پاکستان را در اختیار دارد بار دیگر قصد صعود سرعتی بر روی قله k2 را دارد. اوربکو با انرژی فراوان دیروز پس از رسیدن به بیس کمپ k2 بدون استراحت به کمپ دوم صعود کرد.
سون سامیتز ترکز از صعود ۹ نفر از اعضای تیمش( شامل ۴کوهنوردو ۵ شرپا) به قلهk2 خبر داد.
تیم ۸k اکسپدیشن هم اطلاع داد که کوهنورد تایوانی “چان چیائو-یو” و داوا نوپو شرپا در ساعت ۸:۳۰ صبح امروز ۲۸ جولای قلهk2 را صعود کردند.

صعود سرعتی‌ به قلهk2:
مینگما شرپا اعلام کرد که “تسرینگ شرپا” در ۱۲ ساعت و ۲۰ دقیقه از بیس کمپ به قلهk2 صعود کرده است، درمجموع‌۲۰ ساعت و ۱۸ دقیقه(بیس کمپ- قله- بیس کمپ). بار دیگر در مورد استفاده از اکسیژن کمکی در صعود مطلبی عنوان نشد که احتمالا صعود با اکسیژن کمکی بوده است.
مینگما دیوید شرپا از “الیت هیمالین ادونچرز” از بیس کمپ تا قله k2 در زمان ۱۴ ساعت و ۲۲ دقیقه صعود سرعتی کرد. او هم احتمالا در صعود از اکسیژن کمکی استفاده کرده است.این پنجمین صعود مینگما دیوید شرپا به قلهk2 است.

◀️” لینا کوئسادا” کوهنورد اسپانیایی که در ۲۲ جولای در ترافیک کوهنوردان قلهk2 را صعود کرد.
او در مورد فرود خود از قله را در فضای مجازی نوشت: کوهنوردان زیادی در کوهستان در روز ۲۲ جولای حضور داشتند و برای او فرود به بیس کمپ ۲ روز طول کشید. او توضیح داد که در حال حاضر کوهستانk2 در موقعیت خطرناکی است، ساعتها طول می‌کشد که کوهنوردان از طناب ها به‌پایین فرود بیایند و این در حالیست که با سقوط سنگ هم مواجه هستند و شرپاها هم با کپسول های اکسیژن برای کوهنوردان تیم اشان در ترافیک کوهستان دخیل هستند و این در حالیست که کوهنوردان از کمپ دوم شروع به استفاده از اکسیژن کمکی میکنند.

برودپیک:
دیروز ۲۷ جولای کوهنورد اسپانیایی “پپه سالدانا” قله برودپیک را بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود کرد.
امروز۲۸ جولای هم تعداد بیشتری قله برود پیک را صعود کردند.
کریستین هاریلا و ۲ راهنمایش ، داوا اونگجیو و پاسداوا شرپا موفق به صعود برودپیک شدند، او تصمیم دارد رکورد نیرمال پورجا را در کمتر از ۶ ماه بشکند. او تا بحال ۹ قله ۸۰۰۰ متری را صعود کرده است و دو قله گاشربروم۱ و ۲ را در روزهای آینده صعود خواهد کرد. مشکل ترین بخش پروژه او اجازه صعود برای چوآیو و شیشاپانگماداست که در چین واقع شده است و او آنها را برای اتمام پروژه اش باید در پاییز ۲۰۲۲صعود کند.

سون سامیتز ترکز اطلاع داد که کوهنورد چینی‌” هی جینگ” قله برودپیک را بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود کرده است، این چهارمین قله ۸۰۰۰ متری(اورست و لوتسه در بهار ۲۰۲۲ و k2 و برودپیک در تابستان ۲۰۲۲) است که”هی جینگ” بدون استفاده اکسیژن کمکی صعود کرده است.

دولما آوت دور گزارش داد که “کریس تسینگ” کوهنورد تایوانی که از پارسال با این تیم چندین صعود موفق شد امروز صبح ۲۸ جولای قله برودپیک را بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود کرده است او را در صعود”نیما کیالزن شرپا” و نیگما دورجه شرپا” همراهی کردند.

امروز در عین حال لامو آکیتا و چیرینگ نامگل شرپا هم برودپیک را صعود کردند.

گاشربروم ۲:
سون سامیتز ترکز اطلاع داد که ۳ کوهنورد این تیم قله گاشربروم ۲ را صعود کردند که اسامی آنها عبارتند از: موسیس فیامونسینی، میگوئل اسکار و پاسانگ نوربو شرپا.

🌐اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

صعود افتخار آمیز “ایمان احمد پور” به قله k2

“ایمان احمد پور” با وجود هوای نامساعدو انتظار زیاد جهت باز شدن پنجره هوایی موفق شد بدون استفاده از اکسیژن کمکی و شرپا قله کی۲ -دومین قله بلند جهان را امروز جمعه (۲۸ جولای ۲۰۲۲- ۶ مرداد ۱۴۰۱ )صعود کند.

 اینستاگرام: علیرضا خوانساری

علیرضا خوانساری بعنوان تیم پشتیبان “ایمان احمد پور” در کوهستان حضور دارد.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

 

            جمع‌آوری ، ترجمه و تدوین : محمد اسماعیلی 

صفحه آرایی و انتشار در وب سایت اسپیلت: ساقی محمودی

                                  ۳۰شهریور ۱۴۰۱

دیدگاه خود را بیان کنید