رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت چهلم»

ارسال شده توسط در 1 آگوست 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در دسته بندی نشده

دو آلپنیست روس”ویتالی لازو” و” آنتون پوگوکین” پروژه خود را تحت عنوان” فری راید منطقه مرگ” با هدف صعود بدون اکسیژن کمکی به ۵ قله بالای ۸۰۰۰ متر و فرود با اسکی آغاز کردند.

قله هایی که قصد اسکی از آنها را دارند: ماناسلو ، آناپورنا ، نانگاپاربات و اورست ،k2 و… هستند.
دو آلپنیست روس در سپتامبر ۲۰۱۷ با صعود به قله ماناسلو با اسکی از آن فرود آمدند .در ۲۰۱۸ پس از صعود به آناپورنا در فرود با اسکی عملا بخاطر شکاف ها بصورت کامل موفق نبودند.
در ۲۰۱۹ در صعود به قله نانگاپاربات “کالا سیمنتی” کوهنورد و اسکی باز فقید ایتالیایی با آنها همراه شد و با اسکی از قله، رخ دیامیر را فرود آمدند.
امسال دو کوهنورد روس ، “توماس لون” کوهنورد و اسکی باز نروژی را در “برود پیک” همراه خود دارند.
سه کوهنورد در ۱۸ جولای امسال از فاصله یکساعت و نیم مانده به قله به کمپ سوم بازگشتند تا در روزهای آینده “تلاش نهایی”صعود خود را بار دیگر به انجام رسانند.

🎥لینک مربوط به فیلم به صعود به نانگاپاربات و فرود با اسکی ” لازو و پوگوکین” و کالا سیمنتی کوهنورد فقید ایتالیایی در ۲۰۱۹ از رخ دیامیر نانگاپاربات است.⬇️
https://t.me/espilat/3797

ویتالی لازو”کوهنورد و اسکی باز روس و از اعضای تیم” Death zone freeride” در اینستاگرام تیم بعد از عملیات امداد برودپیک نوشت:

“عطش فتح قله به هر قیمتی،توریست های بی تجربه بسیاری را به ارتفاعات بالا و قله های هیمالیا میکشاند(ظاهرا آنها کوهنوردان “باری به هر جهت” هستند اما در حقیقت باید به آنها توریست گفت).
برای این توریست ها مفهوم بازگشت و عقب نشینی در جایی که دیگر ادامه صعود با خطر مرگ همراه است، مفهومی ندارد.
چون تصور درستی از ارتفاعات بالا ندارند. این افراد نه تنها برای خود مشکل آفرین میشوند بلکه برای افراد پیرامون خود در کوهستان هم مشکل ایجاد میکنند!

حال درباره مهمترین موضوع!
با “آناستازیا” ۱۵‌ آلپنیست “نزار” دیگر هم در خط الراس بودند،رفیق، بی مصرف!

حداقل ۱۵ نفر از کنار او گذشتند،کاملا درست است هوا تاریک بود اما هدلامپ ها کاملا آشکار بودند.
لیتل حسین(حسین کوچولو) ،باربر ارتفاع بالای پاکستانی بلند قد آقای کیم(هونگ بین) توانست “آناستازیا” را با زحمت از شکاف بیرون بکشد اما با تلاش فراوانی که کرد دیگر انرژی ای برایش باقی نمانده بود تا “آقای کیم” که کمی پایین تر در‌شکاف یخی افتاده بود را نجات دهد و حسین فریاد و ناله میکرد و از کوهنوردان عبوری درخواست و التماس میکرد که برای نجات “آقای کیم”هونگ-بین” کمک کنند اما “قهرمانان-کوهنورد” که خسته و نزار بودند از کنار مردی که در شکاف اسیر شده بود عبور میکردند و هیچ اقدامی نمی کردند!

من قبول دارم که آنها توان بیرون کشیدن “هونگ-بین کیم” را با حال نزارشان از شکاف یخی نداشتند اما چیزی که نمی‌توانم درک کنم این است که چرا واقعه را سریعا با بیسیم گزارش نکردند! ….

ویتالی لازو«کوهنورد روس عضو “تیم دث زون فری راید”»

🔺پی نوشت: یکی از دلایلی که کوهنوردان دیر هنگام به قله برودپیک رسیدند این بود که برف سنگینی در مسیر باریده بود و افراد بعلت اینکه مجبور بودند در خطی که برفکوبی شده بود حرکت کنندو از آنجایی که افرادی که حتی با اکسیژن کمکی در مسیر بودند به آرامی حرکت می‌کردند، عملا باعث کندی حرکت دیگران میشدند و بنابراین کوهنوردان دیر هنگام به قله رسیدند و چاره ای نداشتند که در تاریکی هوا به کمپ سوم بازگردند!
مرگ “کیم هونگ بین”و بی تفاوتی کوهنوردانی که از کنار او گذر می گذشتند، یاد آور مرگ “دیوید شارپ” در ۱۵ مه ۲۰۰۶ است که در وضعیت دشواری در نزدیکی قله اورست زمینگیر شده بود اما کوهنوردان، بی تفاوت از کنارش عبور میکردند که بعدا بحث های زیادی را در مورد اخلاق کوهنوردی و تعهدات به کوهنوردان حادثه دیده بر انگیخت.

در ژانویه ۲۰۲۰ ، سیمونه مورو که با تامارا لانگر هم طناب بود در پلاتوی کمپ اول گاشربروم ۱”سیمونه مورو” ناگهان به داخل شکاف یخی صعود کرد ، “تامارا لانگر” با تمام قوا “سیمونه”را با طناب نگهداشت تا او بتواند “بولت” بر روی دیواره نصب کند و خارج شود .البته دستان تامارا لانگر آسیب دید و آنها مجبور شدند اکسپدیشن را لغو کنند اما مفهوم هم طناب بودن در کوهستان برای لحظه هایی است که یک کوهنورد بصورت ناگهانی دچار حادثه میشود و وظیفه همنوردان فرد آسیب دیده است که بسرعت عمل کنند. مرگ آقای کیم کوهنورد کره ای، بعلت بی تفاوتی کوهنوردانی بود که تنها به خود فکر میکردند!!

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

تلاش نهایی صعود به قلهk2:

امسال تابستان کوهنوردان تلاش نهایی صعود را از روزهای۲۷ و ۲۸ و ۲۹ جولای(سه شنبه ، چهارشنبه و پنجشنبه) آغاز میکنند.

اکثر کوهنوردان از مسیر آبروزی “تلاش نهایی” صعود را آغاز میکنند‌ که تا کمپ ۴ ، مسیر با طناب فیکس شده است.

سجاد سدپارا و الیا سایکالی و p.k شرپا در جستجوی کوهنوردان مفقود شده در زمستان درk2 (محمد علی سدپارا، جان اسنوری و خوان پابلو موهر )بصورت فیزیکی و با پهباد تلاش خواهند کرد.
آنها در عین حال قصد ساختن فیلمی مستند درباره این واقعه را هم دارند که “الیا سایکالی” که در زمستان برای این امر در k2 بود بعلت تراژدی ای که رخ داد کار فیلمبرداری و ساخت مستندش هم نیمه کاره ماند.

گشایش مسیر در رخ جنوب شرقی k2 :
سه کوهنورد در صدد هستند که بر روی رخ جنوب شرقی تا قلهk2 تلاش کنند.

خط الراس غربیk2:
دو کوهنورد درصدد هستند از خط الراس غربی قله k2 را صعود کنند.

جزییات ؛
تلاش نهایی صعود به قلهk2:
◀️ با مناسب شدن هوای کوهستان بعد از چند روز بارش برف و وزش طوفان و با چند روز هوای مناسب پیش رو و فیکس طناب ها تا کمپ ۴ “تلاش نهایی”صعود به قلهk2آغاز شد.

مسیر آبروزی/مسیر نرمال:
چندین کوهنورد دیروز از بیس کمپ به کمپ اول و امروز به کمپ دوم صعود کردند و تعدادی امروز ۲۴ جولای مستقیما به کمپ دوم صعود کردند.

تلاش نهایی صعود به قله k2 برای روزهای ۲۷ ام / ۲۸ام و ۲۹ ام جولای برنامه ریزی شده است.
برای موفقیت صعود باید اکسپدیشن های شامل “مدیسون ماونتیرینگ” ، “قراقروم اکسپدیشن” و “پایونیر اکسپدیشن”، طناب ها را از کمپ چهارم، باتل نک،تراورس و خط الراس تا قله فیکس کنند.

عملیات جستجوی ساجد سدپارا:
ساجد و الیاسایکالی و P.Kشرپا ساعت ۳:۱۵دقیقه صبح امروز ۲۴جولای از بیس کمپ صعود خود را آغاز کردند و به کمپ دوم برای شب مانی رسیدند.
ساجد در توئیترش اطلاع رسانی کرد: عملیات جستجوی ما بالای “باتل نک” و ارتفاعات بالاتر هم فیزیکی هم با پهپاد است،امیدواریم آثاری از کوهنوردان مفقودشده بیابیم.ما تمامی نقاط را خواهیم گشت.

مسیرهای جدید در k2:
رخ جنوب شرقی:
قراقروم اکسپدیشن اطلاع دادکه “جوردی توساس” ،”استفان کک” و “ریک آلن”در حال گشایش مسیر جدیدی در “رخ جنوب شرقی” به قله k2 هستند.هنوز جزییاتی در این باره انتشار نیافته است.

خط الراس غربی به قلهk2:
“گراهام زیمرمن” و “ایان ولستد”در تلاش برای صعود از خط الراس غربی به قله k2هستند اما در مورد پیشرفت و برنامه “تلاش نهایی” جزییاتی در دسترس نیست.

منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

◾️حادثه ناگوار مرگ “ریک آلن” کوهنورد اسکاتلندی

“ریک آلن” در حادثه سقوط بهمن در بازگشایی رخ جنوب شرقیk2 در کمپ اول جانش را از دست داد.

💫دستاورد بزرگ “ریک آلن” با “سندی آلن” پیمایش ۱۰ کیلومتر مسیر طولانی خط الراس “مارنو” در سال ۲۰۱۲ در نانگاپاربات بود که آنها برای این صعود جایزه کلنگ طلایی” پیولت دیور” را برای صعود برتر دریافت کردند.

“ریک آلن” کوهنوردی حرفه ای بود که بهمراه “جوردی توساس” و ” استفان کک” در حال بازگشایی مسیر رخ جنوب شرقی k2 به قله بودند.

“استفان “و “جوردی توساس” هر دو سالم هستند، هلی کوپترهای ارتش اقدام به عملیات امداد و نجات کردند و “استفان و جوردی” دو کوهنورد به بیس کمپ انتقال داده شده اند.

“رینهولد مسنر”مسیری که سه کوهنورد درk2 در حال بازگشایی بودند را “مسیر انتحاری”نامیده است.

قراقروم اکسپدیشن
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

تبریک به سبحان سلیمی عضو باشگاه اسپیلت به مناسبت صعود قله ۷۱۳۴ متری لنین/کشور قرقیزستان
مرداد۱۴۰۰

*************

کی ۲: خبر فوری: جسد کوهنوردی بالای کمپ ۴ یافت شد!

پیکر کوهنوردی که به احتمال زیاد متعلق به یکی از سه کوهنورد مفقود شده در ۵ فوریه زمستان۲۰۲۱ است در شیب های بالای k2 یافت شده است. این خبر را اکبر سید از اکسپدیشن لیلا پیک از بیس کمپ ارسال کرد.

⚡️پیکر کوهنورد یافت شده، ۴۰۰ متر بالاتر از کمپ ۴ توسط شرپاهای تیم” مدیسون ماونتیرینگ” یافت شد که لباسی زرد و سیاه به تن دارد . هم جان اسنوری و هم خوان پابلو موهر در آخرین باری که در ۵ فوریه از کمپ سوم در تلاش نهایی صعود به قلهk2،بودند لباسی با این رنگ‌و خصوصیات را به تن داشتند.

◀️“گارت مدیسون” اکسپدیشن آمریکایی؛ با کوهنوردانش در حال صعود بدنبال شرپاهای فیکس کننده طناب هستند و کوهنوردان اکسپدیشن امروز ۲۶ جولای باید در کمپ سوم “مسیر آبروزی” باشند.
“گرت مدیسون” اطلاع داد اگر هر گونه آثاری از کوهنوردان مفقود شده در ۵ فوریه زمستان ۲۰۲۱ را در مسیر بیابند به افسر رابط در بیس کمپ اطلاع خواهند داد و منتظر دستورات‌آنها خواهند بود.

 اکس وب(۲۶ جولای۲۰۲۱)

💫💫💫💫💫💫💫💫

ادامه اخبار کی ۲؛خبر فوری: یافته شدن پیکر کوهنوردی بالای کمپ ۴

❄️سه کوهنوردی مفقودی(محمد علی سدپارا، جان اسنوری و خوان پابلو موهر) در ارتفاعات بالای کمپ ۴ در ۵ فوریه زمستان ۲۰۲۱ مفقود شدند.
ساجد سدپارا فرزند محمد علی سدپارا در حال حاضر در ارتفاعات بالای k2 در حال جستجوی سه کوهنوردمفقودشده با همنوردانش است . ساجد با “الیا سایکالی” و “پاسانگ کاجی شرپا” در حال صعود هستند.ساجد احتمالا امروز باید به کمپ ۴ رسیده باشد.

او درباره این اکسپدیشن برای یافتن کوهنوردان مفقود شده در زمستان گفت: بار پیش در زمستان با پدرم محمدعلی و جان اسنوری قصد رکوردی در زمستان k2 را داشتم اما این بار هدفم یافتن کوهنوردان مفقودی است که در زمستان با آنها همراه بودم و اکنون در حال صعود با احساسی از مسئولیت برای یافتن آن عزیزان هستم و در عین حال کاملا با دقت صعود میکنم و به آینده هم فکر میکنم… صعود من اگرچه فیزیکی است اما در عین حال درونی هم هست.

در عین حال گروهی از دوستان و بستگان “خوان پابلو موهر” کوهنورد مفقود شده شیلیایی در زمستان به بیس کمپk2 رسیدند.آنها همزمان با “تامارا لانگر” کوهنورد تیرولی، همنورد خوان پابلو به بیس کمپ رسیدند.
یافتن پیکر “خوان پابلو موهر” و دو کوهنورد مفقودی دیگر در کوهستان آرامشی را برای بازماندگان آنها بهمراه خواهد داشت.

کی ۲ انباشته با برف:
دیروز ۲۵ جولای کوهنورد اسطوره ای اسکاتلندی که در حال گشایش مسیری جدید درk2 بود با سقوط بهمن جانش را از دست داد.
بعلت تراژدی که رخ داد ، “کارلوس گارازانو” و “اسوالد رودریگو پریرا” تصمیم‌گرفتند که در بیس کمپ بمانند تا در صورتیکه که مورد اورژانسی عملیات و نجات در کوهستان با شرایط کنونی بوجود آیدسریعا اقدام کنند.آنها قصد صعود از “خط الراس غربی” به k2 را دارند.

پیکر “ریک آلن” از محله حادثه به بیس کمپ انتقال داده شده است، بر اساس درخواست خانواده و وصیت کوهنورد فقید پیکر “ریک آلن” در دامنه کوهستانk2 دفن خواهد شد.

❄️با توجه به شرایط خطرناک کوهستان و برف زیاد در شیب های کوهستان، خطر وقوع حوادث در حال حاضر در کوهستانk2 بالاست.

⚡️“میرزا علی” مسئول “قراقروم اکسپدیشن” اعلام کرد که بعلت شرایط خطرناک کوهستان و عدم هماهنگی بین تیم ها، تلاش صعود بهk2 را لغو میکند.
هماهنگی و اراده همکاری تیم ها با هم ،دقیقا امری است که‌تیم ها در آخرین”تلاش نهایی” صعود بهk2 به آن نیاز دارند. عدم همکاری تیم ها میتواند نتایج فاجعه باری بدنبال داشته باشد، این همان چیزی است که در روزهای گذشته ۱۸ و ۱۹ جولای در برودپیک شاهد آن بودیم و در عین حال تراژدی ای که در ۵ فوریه ۲۰۲۱ در زمستانk2 رخ داد بعلت عدم هماهنگی تیم ها بوجود آمد.

 اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

پیکر ۳ کوهنوردمفقود شده”محمد علی سدپارا”، “جان اسنوری” و “خوان پابلو موهر” بالای کمپ ۴-کی۲ یافت شدند

◀️ امروز ۲۶ جولای، شرپاهای “مدیسون ماونتیرینگ” و “پایونیر اکسپدیشن” پیکر سه کوهنورد مفقود شده در زمستان” محمد علی سدپارا” ، “جان اسنوری” و “خوان پابلو موهر” را یافتند.

سه کوهنوردمفقودی در مسیری متفاوت مابین کمپ ۴ و باتل نک” در ارتفاع ۷۸۰۰ متر تا ۷۹۰۰ یافت شدند.

◀️پیامی از”مویرا احمد” ( تیم بیس سدپاراها):
“ساعت ۶:۱۵ بعد از ظهر بوقت پاکستان
پیکر سه کوهنورد مفقود شده (محمد علی سدپارا و جان اسنوری و خوان پابلو موهر) امروز ۲۶ جولای مابین کمپ ۴ و “باتل نک”یافت شدند .
از دعاهای شما و آرزوهای خوبتان سپاسگزاریم.”

⚡️امروز ۲۶ جولای ساجد سدپارا و تیمش در ساعت ۲:۳۰ بعد ازظهر به کمپ ۴ رسیدند.

◾️”محمد علی سدپارا”،”جان اسنوری” و “خوان پابلو موهر” در تلاش نهایی صعود در زمستان به قله k2 مفقود شدند آنها آخرین بار در۵ فوریه ۲۰۲۱ در ساعت ۱۲ ظهر بوقت پاکستان در “باتل نک” ودر ارتفاع ۸۳۰۰ متر دیده شدند.

منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

قله k2 در تابستان ۲۰۲۱ امروز ۲۷ جولای صعود شد

“اولین صعود فصل تابستان ۲۰۲۱ به قلهk2 “

بیش از ۱۹ کوهنورد امروز سه شنبه ۲۷ جولای موفق شدند قله k2 را صعود کنند اما در قله برودپیک و گاشربروم۱ بعلت شرایط برف سنگین صعودی صورت نگرفت.

صعودهای بیشتری به قلهk2 برای فرداچهارشنبه ۲۸ جولای در پیش است.

◀️ اولین تیم: اکسپدیشن “پایونیر ادونچر” با ۱۰ کوهنورد و ۹ شرپا امروز ۲۷ جولای به قله k2 صعود کردند.
تعدادی از کوهنوردانی که با سرپرستی “لاکپا شرپا” و “مینگما دورجی شرپا” موفق به صعود کوهستان وحشیk2 شدند عبارتند از:
آقای والنتین
آقای پاولو
خانم اولگا
آقای الکساندر
آقای کریل
آقای والدمیر

تیم دوم (B) اوکراین:
خانم ایرنا(اولین بانوی اوکراینی صعود کننده به قلهk2)
آقای دیمیترو(بدون استفاده از اکسیژن کمکی) بزودی در حال رسیدن به قله با راهنمای خود است.
تیم اوکراینی “آلپومانیا” توسط ۶ شرپای “پایونیر ادونچر” ساپورت شدند.

اعضای تیم سوم(C)
آقای شهروز کاشیف ۱۹ ساله(جوانترین پاکستانی/جوانترین در جهان که قلهk2 را صعود کرده است.
آقای محمد شریف

لیست شرپاهای صعود کننده به قلهk2:
آقای لاکپا شرپا
آقای مینگما دورچی شرپا
آقای سانو شرپا
آقای پمبا ریتا شرپا
آقای لاکپا گیالزن شرپا
آقای مینگما دورچی شرپا(نام مینگما دورچی شرپا دوبار تکرارشده است،که احتمال دارد دو فرد باشند!)
آقای چیرینگ‌نامگل شرپا
آقای پمبا دورچی شرپا
آقای تاشی شرپا
به همه کوهنوردان افتخار می‌کنیم و از صمیم قلب به آنها تبریک میگوییم.

◀️ تیم “مدیسون ماونتیرینگ” که در حال حاضر در کمپ چهارم هستند، امشب ۲۷ جولای در نیمه شب برای تلاش نهایی صعود به قله k2 اقدام خواهند کرد.

“ماشابروم اکسپدیشن ترکز اند تورز” هم در کمپ چهارم k2حضور دارند.

☆☆☆☆☆☆

◀️ در “برود پیک” بعلت سقوط بهمن و برف سنگین طناب های فیکس شده مسیر با برف پوشانده شده اند و کوهنوردان مجبور شدند به کمپ سوم عقب نشینی کردند.

◀️ در گاشربروم ۱ : تیم مارکو کونفورتولا در حال بازگشت به بیس کمپ هستندو آپدیت بعدا ارائه خواهدشد.‌
“مارکو کونفورتولا “و “ماریو ویلمو” (کوهنوردان قدرتمند ایتالیایی)در تماس با بیس کمپ اطلاع دادند که با توجه به شرایط نامساعد کوهستان ما تصمیم به بازگشت گرفتیم.
جزییات بزودی اطلاع رسانی خواهد شد…

 آلن آرنته (۲۷ جولای ۲۰۲۱ ساعت ۱۶ به وقت پاکستان)

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

شهروز_کاشیف کوهنورد ۱۹ ساله پاکستانی جوانترین فرد در جهان است که امروز سه شنبه ۲۷ جولای در ساعت ۸:۱۰صبح موفق شد قلهk2 به ارتفاع ۸۶۱۱ متر را صعود کند.

“شهروز کاشیف” کوهنوردی را در نوجوانی آغاز کرد و در ۱۷ سالگی برودپیک به ارتفاع ۸۰۴۷ متر را صعود کرد.
او جوانترین فرد پاکستانی است که امسال قله اورست را صعود کرد.بنابراین او امسال در ۱۹ سالگی موفق به صعود دو قله “اورست” و “k2” شده است.

البته ساجد سدپارا هم در ۲۰ سالگی (۲۰۱۹)قله k2 را صعود کرد و در حال حاضر در ارتفاعات بالای k2 است و هدف اکسپدیشن او یافتن کوهنوردان مفقودی زمستانk2 بود که دیروز کوهنوردان مفقودی یافت شدند.

 منبع: داون
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

صعود به قله k2 :

“ساجد سدپارا” فرزند کوهنورد فقید محمد علی سدپارا بهمراه “الیا سایکالی” فیلمبردار کانادایی و شرپای نپالی” پاسانگ کاجی” امروز چهارشنبه ۲۸جولای در ساعت ۷:۴۵ دقیقه صبح بوقت پاکستان موفق به صعود قلهk2 شدند.

منبع: k2 winter(lay moon)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

قله K2: دومین روز صعود به قلهk2(۲۸ جولای)

امروز صبح چهارشنبه ۲۸ جولای دومین موج کوهنوردان قلهk2 را در فصل تابستان صعود کردند .

◀️ دابل هدر(صعودk2 و برودپیک):صعود بدون اکسیژن :

“هوگو آیاویری” و “نیلز جاسپر” دو کوهنوردی بودند که بدون اکسیژن کمکی k2 را صعود کردند، آنها قلهk2 را در ساعت ۹:۳۰ صبح امروز صعود کردند در ضمن آنها در عین حال ۱۰ روز پیش در ۱۸ جولای قله برودپیک را در ساعت ۳:۱۵ بعدازظهر بدون اکسیژن کمکی صعود کرده بودند.

◀️ اکسپدیشن “مدیسون ماونتیرینگ” از ۶ صبح امروز ۲۸ جولای به قلهk2 صعود کردند و آنها اولین تیم صعود کننده به قله بودند که همگی با اکسیژن کمکی k2 را صعود کردند.

اسامی صعود کنندگان عبارتند از:
⚡️گارت مدیسون(سرپرست آمریکایی تیم)
کونان بلیس
روبرت اسمیت
ربکا فری
جان گوپتا
سچاش مریام
⚡️کنتول کول، کوهنورد اسطوره ای بریتانیایی
روبرت لوکاس
اوسکانا لیتنسکا
آنگ پوربا شرپا
سیدهی بهادر تامانگ
دارجه گیالجن شرپا
پاسداوا شرپا
کامدورجی شرپا
مینگ دورجی شرپا
داوا نوپا شرپا
لاکپا ونگچو شرپا
مینگماری شرپا
محمدعلی
حسین علی
زکیر حسین

 منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

پنج مشخصه مهم سرپرستان تیم های کوهنوردی نوشته ذبیح اله حمیدی

به ترتیب اولویت👇
۱-آشنا بودن به فن تشکیلات و مدیریت ، برنامه ریزی و هدایت گروه های کوهنوردی

۲-داشتن شناخت کافی از آمادگی جسمی و ذهنی و فنی و لوازم اعضای تیم (تک به تک)

۳-داشتن قدرت بدنی و توانمندی های فنی لازم جهت سرپرستی و صعود (توأمان)

۴-داشتن اطلاعات و تجربه یک مربی کامل کوهنوردی در امر آموزش (در رسته های گوناگون این ورزش)

۵-آشنایی کامل با مسیر صعود و منطقه (راهنما و راه بلد بودن)


۶ مرداد ۱۴۰۰

*************

“صعود گاشربروم ۱ در ۲۷ جولای ۲۰۲۱” :

“جاستین لونسکو” کوهنورد رومانیایی، “ماریو ویلمو” کوهنورد ایتالیایی و”علی موسی سدپارا” از پاکستان موفق شدند در ۲۷ جولای قله گاشربروم ۱( قله مخفی) را صعود کنند.

⚡️در عین حال “مارکو کونفورتولا” ،کوهنورد ایتالیایی بخاطر شرایط نامساعد مسیر G1، تصمیم به بازگشت گرفت.

💫“جاستین لونسکو” قبل از صعود به گاشربروم۱ موفق شده بود گاشربروم ۲ را صعود کند و او در این فصل تابستان موفق شد” دابل هدر” کند.

از سویی “یان سروانکا “از جمهوری چک و “زکیر سدپارا” از پاکستان موفق به صعود گاشربروم ۲ شدند .

جزییات در مورد صعودهای گاشربروم ۱ و ۲ را”اکبر سید” از اکسپدیشن لیلا پیک که لجستیک کوهنوردان را برنامه ریزی کرده بود اطلاع رسانی کرد.
عکس های قله کوهنوردان بعدا با جزییات صعود انتشار خواهد یافت.

به این ترتیب تمامی قله های۸۰۰۰ متری پاکستان امسال تابستان ۲۰۲۱ توسط کوهنوردان صعود شدند که در این میان چند کوهنورد موفق به صعود دو‌قله( دابل هدر)شدند.

 منبع: اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

 

          جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی 

صفحه آرایی و انتشار در وب سایت اسپیلت: ساقی محمودی

                                 ۹ مرداد ۱۴۰۰

 

دیدگاه خود را بیان کنید