رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت پنجم)

ارسال شده توسط در 16 سپتامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

دنیس اوربکو و گشایش مسیر ماه عسل در صعود به قله گاشربروم۲

 

دنیس اوربکو و همسرش ماریا کاردل سرانجام به اسکاردو رسیدند و اکنون جزییات صعود متهورانه او بعنوان یک هنرمند که یک رویا را به ترسیم کشید آشکار شده است.

 

صعود آلپاین کاملا خالص

دنیس اوربکو در صعود به گاشربروم۲ از زمانیکه صعودش را آغاز کرد دقیقا در ۲۴ ساعت بعد در قله بود اوربکو “بی‌توقف”، بدون آب و بدون هیچگونه وسیله ارتباطی با دنیای خارج، صعودی استثنایی‌ای را رقم زد که مختص این کوهنورد حرفه‌ای “با هنر مختص به خود” است.

دنیس اوربکو در ۳۱ جولای، ساعت ۲۲:۴۰ صعودش را آغاز کرد و در اول آگوست در ساعت ۲۲:۴۰ به قله گاشربروم۲ از مسیر جدید هانی‌مون (ماه عسل) صعود کرد.

گشایش مسیر جدید “هانی‌مون” به گاشربروم۲، رویای زوج کوهنورد بود.

زوج اوربکو و ماریا کاردل در ابتدا قصد داشتند در کنار هم بعنوان “تیم مسیر هانی‌مون” مسیر جدیدی به سوی قله گاشربروم۲ بازگشایی کنند اما ماریا کاردل در مدت یک‌ماهی که در کوهستان بود از درد شدیدی رنج می‌برد و در بیس‌کمپ ساکن بود و اکنون دربیمارستانی در اسکاردو پاکستان تحت مراقبت است.

 

تیم مسیر جدید هانی‌مون

دنیس و ماریا که مدتها رویای صعود دونفره و گشایش مسیر هانی‌مون (ماه عسل) را در ذهن خود می‌پروراندند با وضعیت جسمی و دردهای پایدار ماریا چاره‌ای جز صعود انفرادی دنیس اوربکو نبود و او شروع به تلاش برای گشایش مسیر هانی‌مون در گاشربروم۲ کرد و ماریا کاردل با تحمل درد حاضر به ترک همسرش نشد و در بیس‌کمپ در انتظار موفقیت هم‌تیمی‌اش دنیس تا انتها ماند.

برای ماریا کاردل دردناکترین و نگران‌کننده‌ترین بخش این اکسپدیش زمانی بود که دنیس اوربکو تقریبا با یک کوله خالی صعود کرد و ۴۸ ساعت هیچکس هیچ خبری از او نداشت و سرانجام در بازگشت در کمپ اول موفق به صحبت با دنیس شد و سپس اخبار در مورد صعود از مسیر جدید به گاشربروم۲ را اعلام کرد.

در زمانی که در اسکاردو بودند و در مدتی که آنها wifi داشتند دنیس فرصتی برای تایپ با کامپیوتر داشت و ماریا کاردل درباره صعود دنیس اوربکو در تماس با دسنیوال گفت:

بدون هیچگونه توقفی دنیس ۲۴ ساعت سولو صعود کرد او هیچگونه وسیله ارتباطی با دنیای خارج نداشت و کاملا سبک (بدون کیسه‌خواب، اجاق و حتی بدون آب! و با بی‌میلی چند ژل با خود برداشت).

دنیس در ۲۰:۴۰ شب ۳۱ جولای صعودش را آغاز کرد و روز بعد در ۲۰:۴۰ شب بعد در قله بود!

او تلاش کرد که طبق برنامه، در مسیرهای قبلی قرار نگیرد و از مسیر جدید هانی‌مون موفق شد گاشربروم۲ را صعود کند.

در قله باد بی‌وقفه با شدت می‌وزید و هنگامیکه که دنیس به قله رسید تقریبا هیچ جایی را نمی‌توانست ببیند و در بازگشت در ارتفاع ۷۴۰۰ متر مجبور شد ۵ ساعت توقف کند چون او مطمئن نبود که مسیر به کجا ختم می‌شود (اگرچه چند روز قبل دنیس از مسیر نرمال به قله گاشربروم۲ صعود کرده بود.) او ترجیح داد تا سحر و روشن شدن هوا همچنان انتظار بکشد. سپس بسوی پایین سرازیر شد و همنوردانش را که در کمپ اول در انتظار او بودند را ملاقات کرد که همگی با هم به بیس‌کمپ بازگشتند.

 

خلاصه مصاحبه دنیس اوربکو با آنا پیوونا از ماونتین راشیا:

«هر پروژه‌ای سرشار از سورپرایز و مشکلات خاص خود است، من آموخته‌ام تحت تاثیر قرار نگیرم، اشتباهات دیگران را کنترل کنم و خودم آن اشتباهات را تکرار نکنم، علیرغم مشکلات، موفق شدم شعله را فروزان نگه دارم.

من موفق شدم در زمان مناسب و در جهت دقیق به پیش روم.»

 

یک صعود زیبا با چیزی که اوربکو رویایش را برای سال‌های طولانی در ذهن داشت، بعنوان یک هنرمند، در آخرین محدوده‌ای که تلاش آدمی مجال می‌دهد و براستی کوهنوردی در این محدوده از ارزش ویژه‌ای برخوردار است.

 

زندگی فرصتی برای عمل است

“من با ماریا برای گشایش مسیر در گاشربروم۲، تلاشی سه تا پنج روزه را برنامه‌ریزی کرده بودیم….

در هر حال کوهنوردی انفرادی مزایایی دارد که من از آنها سود بردم. من تصمیم گرفتم با تمام قدرت خودم یک صعود بدون توقف در مسیر جدید به قله را به انجام رسانم. در گذر از فراز و نشیب‌ها در پای دیواره (۶۰۵۰ متر) در ۲۰:۴۰…. با یخ، برف فشرده، سراک و یخ‌های آویزان، برف‌های خطرناک بهمن‌زا و با ۱۰۰۰ متر فضای خالی در زیر پاهایم مواجهه بودم”

“در هنگام سحر، من در پای صخره‌ای سنگی به ارتفاع ۱۰۰ متر بودم با یک توده یخی (سراک) بالای سرم، و به فلات بزرگ رسیدم! برف عمیق بعد از هوای نامناسب آنجا را پوشانیده بود و جایی بود که می‌خواستم از آن جان سالم بدر ببرم!

من از مرکز پیرامید صعود کردم تا یک مسیر کاملا مستقیم را گشایش کنم و سپس در ۲۰:۴۰ در قله ایستاده بودم. یک روز کامل کوهنوردی کردم البته خستگی عملیات امداد مانع از این شد که صعود را سریعتر انجام دهم.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

جسد بانوی کوهنورد گم‌شده در قله دماوند پیدا شد.

 

سلیمی؛ رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر خبر داد:

پس از اعزام تیم‌های جست‌وجوی امداد کوهستان هلال‌احمر برای نجات کوهنورد مفقودی در دماوند، ساعتی قبل جسد خانم فرناز دولتخواه در ارتفاع ۵١٠٠ متری جبهه شمال‌شرقی دماوند شناسایی شد و علی‌رغم شرایط جوی نامطلوب عملیات انتقال جسد به ارتفاع پائین آغاز شده است.

 

منبع: رد نیوز

 

*****

تغییر صعود قله آزاده مقدم از قله کمونیزم به قله پوبدا

 

با توجه به عدم وجود هلی‌کوپترهای پروازی به بیس‌کمپ قله کمونیزم در کشور تاجیکستان و لغو شدن تمام صعودهای این فصل این منطقه کوهستانی پامیر و عذرخواهی رسمی شرکت طرف قرار داد، آزاده مقدم با مشورت باشگاه اسپیلت و خانواده خود تصمیم تلاش بر روی صعود قله پوبدا در کشور قرقیزستان را اتخاذ کرد.

او هم اکنون در بیس‌کمپ این قله سرسخت منطقه پامیر بسر می‌برد و در حال هم‌هوایی و منتظر ایجاد پنجره هوای مناسب، جهت صعود در چند روز آینده است.

 

مدیر مسئول باشگاه اسپیلت
۱۳۹۸٫۵٫۲۲

 

*****

 

غلامعلی بسکی (۱۳۹۸-۱۳۱۰) معروف به «پدر طبیعت ایران» درگذشت

 

دکتر غلامعلی بسکی از فعالان محیط‌زیست که به «پدر طبیعت ایران» معروف بود، در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

دکتر بسکی از ۶ سال پیش به دلیل سکته مغزی ابتدا در بیمارستان و سپس در منزل بستری و تحت مراقب بود اما از ۱۶ آبان پارسال به دلیل مشکلات تنفسی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بسکی در گنبدکاووس منتقل شده بود.

دکتر بسکی، بامداد روز چهارشنبه ۲۳ مرداد پس از یک دوره بیماری در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

غلامعلی بسکی در سال ۱۳۴۵ در رشته جراحی زنان از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در همان سال بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تاسیس کرد اما در سال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها و زندگی خود را وقف دفاع از محیط‌زیست کرد.

بخشی از جمله اقدامات او در زمان حیاتش:

 راه‌اندازی بنیاد جهانی دکتر بسکی با عنوان مکتب حرمت حیات

 تاسیس مدرسه تیزهوشان

 خانه ریاضی استان گلستان

 

یاد و نامش گرامی باد

باشگاه اسپیلت

 

*****

 

صعود چهار جبهه دماوند در بیست ساعت و هجده دقیقه و شب‌مانی بر روی بام ایران توسط رضا خلیل‌آبادی

 

رضا خلیل‌آبادی عضو پایدار باشگاه اسپیلت در ادامه صعودهای رکوردی خود این بار چهار جبهه دماوند را به شرح زیر در مدت ۲۰ ساعت و ۱۸ دقیقه بطور مستمر صعود نمود و شبی را نیز بر بلندای بام ایران زمین به صبح رساند.

 

آغاز برنامه

از پارکینگ مسیر غربی ساعت ۳:۰۵ بامداد روز پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸

صعود قله ساعت ۸:۲۰

فرود مسیر شمال‌شرقی و صعود دوم قله ساعت ۱۲:۵۵

فرود مسیر شمالی و صعود سوم قله ساعت ۱۷:۲۳

فرود مسیر جنوبی و صعود چهارم قله ساعت ۲۳:۲۳

شب‌مانی بر روی قله و پایان رکوردگیری

جمع کل ۲۰ ساعت و ۱۸ دقیقه

 

فرود روز بعد از قله ساعت ۶:۱۶ صبح به سمت مسیر غربی و ورود به پارکینگ ساعت ۸:۱۳ صبح

و پایان برنامه

 

رضا خلیل‌آبادی با شب‌مانی بر روی قله دماوند از ادامه رکوردگیری بنابر دلایل شخصی پرهیز کرده و اعلام نموده مایل است این گونه صعودها رقابتی نگردد.

سال ۱۳۸۰ زنده یاد جلال رابوکی این چهار مسیر را به طور کامل در ۲۶ ساعت و نیم و سال ۱۳۹۶ آقای مهدی جباریان در مدت ۲۵ ساعت و نیم به پایان رسانده‌اند.

(با تبریک فراوان بر این عضو پرتوان و جوان باشگاه اسپیلت)

مستندات این صعود بزودی در صفحه شخصی اینستاگرام رضا خلیل‌آبادی منتشر می‌شود.

 

ذبیح اله حمیدی

مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت

۱۳۹۸٫۵٫۲۷

 

*****

 

مسابقات جهانی سنگ نوردی ۲۰۱۹

هچیوجی ژاپن

 

آدام اوندرا از جمهوری چک در مسابقات جهانی سنگنوردی در سرطناب (لید) ۲۰۱۹ مردان در هچیوجی ژاپن به مقام اول رسید.
الکساندر مگوس به مقام دوم و جاکوب شوبرت مقام سوم را از آن خود کردند.

 

جانجا گارنبرت از اسلوونی در مسابقات لید (سرطناب) زنان جهان ۲۰۱۹ به مقام اول دست یافت.

میا کرامپل به مقام دوم و آی موری به مقام سوم دست یافتند.

 

منبع: پلنت ماونتین

 

*****

 

آزاده مقدم و ادامه تلاش در پوبدا

 

علی‌رغم هوای نامناسب و بارش برف در بیس‌کمپ قله ۷۴۳۹ متری پوبدا (کشور قرقیزستان رشته کوه تیان‌شاین/پامیر) آزاده مقدم همچنان در بیس‌کمپ این قله بسر می‌برد.

او تا کنون فقط توانسته است تا کمپ اول صعود این قله پیش روی داشته باشد.

برای آزاده مقدم عزیز (عضو پایدار باشگاه اسپیلت) سلامتی و موفقیت آرزومندیم.

 

 

*****

 

تراژدی در پوبدا

 

سه کوهنورد قزاق (از آلماتی) در تلاش برای صعود به قله پوبدا جانشان را در ارتفاعات از دست دادند و مفقود شدند.

الکساندر چیچولین در هنگام صعود در ارتفاعات بالای قله پوبدا دچار ادم ریوی شد و سپس سه کوهنورد مجبور به فرود شدند که بعلت نرسیدن به کمپ پایین‌تر مجبور به بیواک در گودال برفی شدند و در ۱۶ آگوست دو کوهنورد، مرگ همنوردشان چیچولین را اعلام کردند.

عملیات امداد و نجات هوایی برای یافتن اوتپبایف و کورنیف با ۱۴ پرواز هلی‌کوپتر امداد بی‌ثمر بود و امروز پایان عملیات نجات دو کوهنورد مفقود اعلام شد.

عملیات زمینی امداد بعلت برف سنگین و خطر سقوط بهمن امکان‌پذیر نیست.

الکساندر چیچولین در ۴۳ سالگی (۲۰۰۴) به کوهنوردی علاقمند شد و در ۱۵ سال فعالیت کوهنودیش عنوان ۵۵۷ پلنگ برفی را از آن خود کرد و مدال نقره قهرمانی آلپاین قزاقستان در ارتفاعات بالا را در ۲۰۱۰ بدست آورد.

چهار صعود به قله لنین، چند بار صعود به خانتگری و صعود به قله پوبدا و در یک فصل صعود به کورژنفسکایا و کمونیسم را در کارنامه خود دارد.

 

منبع: ۲۴٫kg ، تنگری نیوز

 

 

*****

 

نیرمال پورجا و نبرد در دو جبهه برای پایان موفق پروژه ممکن ۱۴/۷

 

” شایعه تعطیلی قله‌های چوآیو و شیشاپانگما در بخش تبتی توسط مقامات چینی و مشکل تامین هزینه‌های اکسپدیشن سه قله باقیمانده از پروژه ممکن ۱۴/۷ دو دغدغه‌ای است که نیرمال پورجا در فاز سوم پروژه خود با آن مواجه است.”

نیرمال پورجا با ۱۱ صعود به قله‌های بالای ۸۰۰۰ متر جهان در بهار و تابستان ۲۰۱۹ در کمی بیش از ۹۰ روز، فقط سه قله ماناسلو، چوآیو و شیشاپانگما را برای تکمیل پروژه خود در پیش رو دارد تا بتواند در کمتر از ۷ ماه، ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را در پاییز ۲۰۱۹ به پایان برساند و نامش را در تاریخ رکوردهای کوهنوردی ثبت کند (در حال حاضر رکورد کنونی زیر ۸ سال است)

سایت دسنیوال گزارش داد: بر اساس شایعات، پروژه نیرمال پورجا می‌تواند با تصمیم مقامات چینی مبنی بر ممانعت صعود به قله چوآیو از اول اکتبر و در عین حال عدم اجازه صعود شیشاپانگما در پاییز ۲۰۱۹ متوقف شود.

البته ماناسلو در نپال است و مشکلی برای صعود آن وجود ندارد.

این سه قله‌ای است که پورجا باید در پاییز امسال صعود کند تا پروژه‌اش را در زیر ۷ ماه کامل کند.

امروز ۲۴ آگوست نیرمال پورجا (کوهنورد نپالی – انگلیسی) در فیس‌بوکش نوشت:

“بعد از اینکه به انگلیس بازگشتم روزهایی را داشتم که تا بر روی کارهایی که در این ماه‌های پرتلاطم انجام داده‌ایم متمرکز شوم….

۱۱ قله ۸۰۰۰ متری را در ۳ ماه صعود کردم و در عین حال در ۴ عملیات امداد و نجات در منطقه مرگ شرکت داشته‌ام. من و تیمم مسیرهای را باز کردیم که صعود به قله غیرممکن بنظر می‌رسید و دیگران دست از تلاش کشیده بودند.

ما مسیرهایی را بار دیگر باز کردیم و با طناب فیکس کردیم که از سال ۱۹۷۰ صعودی از آن مسیرها صورت نگرفته بود.

با توجه به همه اینها، ما هنوز اسپانسر مالی قدرتمندی قبل از شروع اکسپدیشن در اختیار نداشتیم، برای عملی کردن پروژه ممکن ریسک رهن خانه‌ام را باید می‌پذیرفتم.

ما باید کار سختی می‌کردیم تا در حین صعود، امداد و نجات و فیکس طناب و باز کردن مسیرها به قله‌ها عملی شود.

وقتی در بیس‌کمپ بودیم با فرستادن ایمیل و تماس تلفنی با اسپانسرهایی که قول کمک داده بودند می‌خواستیم که حرف را به عمل تبدیل کنند.

در حالی که در ارتفاعات بالا در فعالیت بودم تمامی صفحات شخصی مجازی و ارتباط رسانه‌ای را مدیریت می‌کردم تا داستان دست اولی از وقایع پروژه ممکن ۱۴/۷ در اختیار همگان باشد.

بدون شک وظیفه ساده‌ای نبود اما بخاطر می‌اورم که تمرینات و آمادگی ذهنی قبلی‌ام در این امر کمک‌کننده بود.

 

و داستان ادامه دارد…..

می‌خواهم از تمام کسانیکه که باعث شدند تا این حد فراتر از خود بروم یک تشکر بزرگ بکنم، نام‌های زیادی هستند اما شما می‌دانید که شما یکی از نام‌ها هستید!

هنوز کار به پایان نرسیده است.

فقط ۲ هفته به آغاز فاز سوم پروژه‌ام باقی مانده است و طبق معمول، تامین هزینه اکسپدیشن (فاندینگ) بزرگترین مشکل پروژه است و کوه‌ها مشکل من نیستند!

پیام‌هایی زیادی دریافت می‌کنم که چگونه کمک‌ها را می‌توان انجام داد.

لطفا در bio من لینکی را خواهید یافت که به صفحه کمک‌ها مرتبط است شما می‌توانید با حداقل کمک به این پروژه یاری کنید.

بدون کمک شما، من قادر به اجرای فاز سوم پروژه نخواهم بود، با کمک به این پروژه شما باعث خواهید شد تاریخ‌ساز شوید و بخشی از این پروژه و در این سفر با من همراه خواهید بود.

 

 

*****

 

حمید محمودی و صعود یک ۶۰۰۰ متری

 

حمید محمودی عضو پایدار باشگاه اسپیلت قله (فرعی) تبیلیسکو تاجیکستان به ارتفاع ۶۰۷۵ متر را به عنوان اولین ایرانی صعود کرد.

 

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی
۱۳۹۸٫۶٫۴

دیدگاه خود را بیان کنید