رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت هفتم)

ارسال شده توسط در 16 سپتامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

کیلین جورنت و آندره بارگیل از آلپنیست‌های دارای رکورد جهانی در میان ۱۰ کوهنورد خارجی هستند که امسال پاییز قله اورست را صعود خواهند کرد.

 

آندره بارگیل آلپنست و اسکی‌باز حرفه‌ای لهستانی و رکورددار پلنگ‌برفی و فرود با اسکی از چندین قله ۸۰۰۰ متری جهان “برای اولین بار”، هم‌اکنون با برادرش “گرزگورز بارگیل” و جاکوب پوبورکا براساس گزارش مینگماشرپا سرپرست سون‌سامیت‌ترکز نامچه‌بازار را ترک کرده‌اند تا فعالیت کوهنوردی خود را آغاز کنند.

منابع گزارش می‌دهند که ۲ تیم امسال پاییز در اورست در تلاش هستند که کیلین جورنت از یک اجازه صعود استفاده می‌کند در حالیکه بقیه از یک اجازه صعود مشترکاً استفاده می‌کنند.

آندره بارگیل در کاتماندو در صحبتی که با هیمالین تایمز داشت عنوان کرد: «تلاش من صعود بدون اکسیژن به قله اورست و همچنین فرود از اورست بدون باز کردن اسکی تا پایین خواهد بود و از آنجایی که کوهنوردان کمی در شیب‌های کوهستان هستند بنابراین اسکی از بام جهان آسانتر صورت خواهد کرد.»

بارگیل با فرود از قله k2 در ۲۰۱۸، برای اولین بار تاریخ‌ساز شد.

کیلین جورنت هم بزرگترین دونده کوهستان برای تمام اعصار بوده است، رکورد صعودهای سرعتی بسیاری از جمله در قله‌های کلیمانجارو، آکونکاگوآ، دنالی، ماترهورن و مون‌بلان را در کارنامه خود دارد.

در مورد صعود جورنت، دوبار به اورست در می ۲۰۱۷ بدون‌اکسیژن کمکی و طناب فیکس شده در مسیر، منابعی با مدارک ازجمله “دن هوویت” در کتاب “سفری به آستانه تحمل آدمی” و مجله کانادایی رانینگ اظهار تردید کرده‌اند.

 

کوهنوردانی که پاییز ۲۰۱۹ برای صعود به اورست در تلاش هستند:

  • کیلین جورنت ـ اسپانیا
  • گارت مدیسون ـ آمریکا
  • جوزف ورناچیو ـ آمریکا
  • کریستین بنت ـ آمریکا
  • زاک بوکمن ـ آمریکا
  • تیم امت ـ انگلستان
  • آندره (لزک) بارگیل ـ لهستان
  • گرزگورز بارگیل ـ لهستان
  • ژاکوب پوبورکا ـ لهستان
  • رافال ماسیج فرونیا ـ لهستان

 

منبع: ماونتین پلنت

 

*****

 

کارلوس سوریا کوهنورد خستگی‌ناپذیر اسپانیایی ۸۰ ساله در دوازدهمین تلاش برای صعود دائولاگیری در پاییز ۲۰۱۹

 

کارلوس سوریا گویا حتی با سن بالا و عمل جراحی زانو تا صعود موفق دائولاگیری دست از تلاش بر نخواهد داشت.

دائولاگیری قله‌ای است که برای دوازدهمین بار کارلوس سوریا را به چالش می‌کشد و او هم خستگی‌ناپذیر هربار برای تلاش صعودش باز می‌گردد.

اگر سوریا قله دائولاگیری را در این پاییز صعود کند برای کامل کردن ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری فقط یک قله دیگر، شیشاپانگما را پیش رو خواهد داشت.

کارلوس سوریا برای آمادگی فیزیکی در اول آگوست ۲۰۱۹، قله لنین (۷۱۳۴ متر) را صعود کرد.

البته یک قله ۷۰۰۰ متری برای یک کوهنورد حرفه‌ای همچون سوریا دشوار نیست اما برای اینکه وضعیت عملکرد پروتزی که اکتبر سال گذشته بعد از جراحی زانویش پزشکان در پایش قرار داده بودند را بررسی کند این صعود ضروری بود.

از سویی این صعود برای او موفقیتی محسوب می‌شد چون برای پزشکانش هم بعد از جراحی زانو، بازگشت سوریا به کوهنوردی ارتفاعات بالا باورناپذیر بود.

 

منبع: مونتانیا

 

*****

 

راجر شائلی آلپنیست سویسی ۵۰ بار آیگر را صعود کرد.

 

راجر شائلی پنجاهمین صعود کامل خود به آیگر در برنسه آلپ در سویس را جشن گرفت.

کوهنورد و راهنمای کوهستان در ۱۸سالگی در محل زندگیش کوهنوردی را در خط‌الرأس میته لگی آغاز کرد و سپس یکسال بعد توجه‌اش به رخ شمالی معروف آیگر متمرکز شد.

در سال‌های متوالی شائلی مسیرهای تکنیکال شامل ماجیک‌ماشروم در ۲۰۰۷ بهمراه کریستوف هاینز را برای صعود انتخاب کرد.

اولین صعودهای او در آیگر عبارتند از:

  • مسیر ژاپنی‌ها در ۲۰۰۷ با روبرت جاسپر
  • جان هارلین آیگر مسیر مستقیم از دره به قله در ۲۰۱۰
  • اولین صعود فری با چاسپر و سیمون گیتل در ۲۰۱۵ از مسیر اودیسه
  • در ۲۰۱۷ راجر شائلی و گیتل و توماس هوبر ؛بعد از مدتهای مدید موفق شدند تکرار شاهکار مطلق جف لو (Jeff Lowe) را در مسیر متانونیا را عملی کنند.
  • سرانجام در ماه آگوست شائلی برای تکمیل ۵۰مین صعود خود به آیگر بهمراه لوسین کاویزل در مسیرLa vida es silbar برای اولین بار در یکروز صعود کرد.

راجر شائلی ۵۰مین صعود را فقط بعنوان رقم تاثیرگذارش می‌داند و مفهوم اولین را ندارد. او موفقیت خود را در سایه تلاش‌های متعددش می‌داند.

شائلی نه تنها بروی آیگر بلکه در قلل دیگر برای مثال در پاتاگونیا صعودهای بسیاری داشته است. اما برای او آیگر مفهوم ویژه‌ای دارد.

 

منبع: ماونتین پلنت

 

پی‌نوشت:

قله تیز آیگر با ۳۹۶۷ متر ارتفاع در سویس آوازه‌ای دلهره‌آور دارد.

یولی استک که رکورد سرعتی رخ شمالی آیگر به نام او ثبت شده است و کوهستان را بخوبی می‌شناخت عنوان کرد: «روزی که برای صعود اقدام کردم شرایط هوا کاملا خوب بود و زمانی که صعود را آغاز کردم شرایط بقدری تغییر کرد که پیش‌بینی هوا هم از طوفانی که در حال آمدن بود گزارشی را عنوان نکرد.»

تا بحال ۶۰ نفر بدلیل پرتاب سنگ و طوفان‌های غیرقابل پیش‌بینی در این کوهستان که بسیاری به آن غول (Ogre) می‌گویند، جانشان را از دست داده‌اند.

آیگر اولین بار در ۱۹۵۸ توسط راهنمای سویسی ایریش کلاینت صعود شد.

 

*****

 

صعودهای پاییز ۲۰۱۹

 

۲۳۰ اجازه صعود به ۶ قله هیمالیا در پاییز ۲۰۱۹ تا بحال توسط وزارت توریسم نپال صادر شده است.

بر اساس گزارش وزارت توریسم و فرهنگ نپال، کوهنوردان از ۳۷ کشور دنیا ۶ قله را در پاییز ۲۰۱۹ صعود خواهند کرد.

جزییاتی که توسط وزارت توریسم اعلام شده نشان می‌دهد که کوهنوردان و اکسپدیشن‌هایی که این ۶ قله در نپال را صعود می‌کنند عبارتند از:

  • قله ماناسلو (۸۱۳۶متر):

        ۱۹۴ کوهنورد در قالب ۱۸ اکسپدیشن

 

  • قله لوتسه (۸۵۱۶ متر):

        ۱۳ کوهنورد در قالب ۲ اکسپدیشن

 

  • قله‌های ماکالو (۸۴۶۳ متر) و دائولاگیری (۸۱۶۷ متر) و مانشایل (۶۱۰۳ متر) هر کدام یک اکسپدیشن.

        این در حالیست که از ۱۵ کوهنوردی که برای دائولاگیری تلاش می‌کنند، ۴ کوهنورد اجازه صعود برای ماکالو را هم گرفته‌اند.

        قله مانشایل ۳ کوهنورد برای یک اکسپدیشن اجازه صعود گرفته‌اند.

 

  • قله اورست تا دوشنبه یک کوهنورد اجازه صعود در پاییز را دریافت کرده است.

 

در پاییز ۲۰۱۹ افزایشی در تعداد کوهنوردان نسبت به سال قبل در پاییز دیده می‌شود و وزارت توریسم مبلغی که از اجازه صعود تا بحال برای ۶ قله در پاییز ۲۰۱۹ دریافت کرده است ۲۴.۱۸ میلیون روپیه نپالی است که تنها اجازه صعود به قله ماناسلو ۲۰.۰۴ میلیون روپیه را شامل می‌شود.

(هر روپیه نپالی برابر با ۳۶۷ ریال ایران است و هر دلار آمریکا معادل ۱۱۵روپیه نپالی است.)

پاییز ۲۰۱۹، درآمد دولت نپال از اجازه صعود، ۱۳.۳۰ میلیون روپیه نپالی افزایش نسبت به پاییز ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد و دولت نپال استقبال امسال پاییز کوهنوردان برای صعود به قله‌ها را بعلت تسهیلات و امکانات مناسبی می‌دانند که دولت مجدانه برای جذب کوهنوردان فراهم کرده است.

بر اساس گزارش وزارت توریسم هر کوهنورد در مدت فصل صعود کوهنوردی بصورت میانگین ۱۱ نفر را شاغل بکار می‌کند، چون اکسپدیشن‌های کوهنوردی نیاز به راهنما، باربرها و شرپاهای حمایت‌کننده و غیره دارند که این ایجاد شغل در کشور می‌کند.

براساس گزارش وزارت توریسم نپال ۴۱۴ قله در نپال برای صعود باز شده است که از آن میان بر روی ۸۶ قله تا بحال صعودی صورت نگرفته است.

 

منبع: ماونتین پلنت

 

پی‌نوشت:

بر اساس گزارش تحقیقی سالیانه “شورای جهانی گردشگری و سفر” بخش توریسم نپال در سال ۲۰۱۸ درآمدی در حدود ۲۴۰.۷ میلیارد روپیه نپالی داشته است که بصورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ایجاد ۱.۰۵ میلیون شغل در این کشور شده است.

 

*****

 

سرگی مینگوته: ۱۰۰۰روز برای صعود تمام ۸۰۰۰متری ها بدون اکسیژن کمکی.

 

سرگی مینگوته پروژه جدید خود را صعود به تمامی قله‌های ۸۰۰۰×۱۴ متری در ۱۰۰۰ روز بدون اکسیژن کمکی اعلام کرد.

کوهنورد کاتالان تا بحال ۶ قله ۸۰۰۰ متری را بدون اکسیژن مکمل صعود کرده است. (او قله برودپیک را ۱۶ جولای ۲۰۱۸ و قله نانگاپاربات را در ۱۸ جولای ۲۰۱۹ صعود کرد).

اکنون سرگی مینگوته ۶۰۰ روز زمان دارد که ۸ قله باقیمانده را تا تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۲۱ صعود کند تا رکورد سریعترین صعود به ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری بدون استفاده از اکسیژن کمکی را از آن خود کند.

باید توجه داشت که پروژه نیرمال پورجا که صعود به ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری در ۷ ماه است در صورت پایان، سریعترین صعود با کمک اکسیژن کمکی محسوب خواهد شد.

انجام پروژه سرگی مینگوته در حقیقت برپایه عدم استفاده از اکسیژن کمکی در صعود به ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری است که آنرا شاخص می‌کند.

 

منبع: ویسپینانیه

 

*****

 

دنیس اوربکو: k2 و برودپیک در زمستان امسال (۲۰۱۹/۲۰۲۰)

 

دنیس اوربکو قصد صعود زمستانه به برودپیک قبل از پایان فوریه را دارد. سپس برای صعود زمستانه k2 تلاش می‌کند.

(بنابر اعتقاد اوربکو از اول دسامبر تا پایان فوریه صعود زمستانه محسوب می‌شود.)

اولین صعود زمستانه برودپیک توسط لهستانی‌ها: آدام بلیچکی، ماسیج بربکا، آرتور مالک و توماژ کوالسکی در ۵ مارس ۲۰۱۳ انجام شد که با تراژدی همراه بود.

این اولین صعود زمستانه به برودپیک به باور اوربکو صعود زمستانه محسوب نمی‌شود. البته بسیاری با این عقیده در مورد تاریخ زمستان موافقند.

دنیس اوربکو در جلسه‌ای در فستیوال فیلم در زاکوپانه ـ لهستان برنامه امسال خود را در زمستان آشکار کرد:

«من اجازه صعود به برودپیک و k2 را دارم. اگر موفق به صعود زمستانه برودپیک شوم، کاملا هم‌هوا می‌شوم و در صورت پنجره هوایی مساعد و همنورد مناسب برای صعود زمستانه به k2 هم اقدام می‌کنم.»

اوربکو همچنین اعلام کرد بعد از این اکسپدیشن، ماجراجویی من در ارتفاعات بالا به پایان خواهد رسید و سپس تمرکزم بر روی صخره‌نوردی خواهد بود.

همنورد دنیس اوربکو در اکسپدیشن زمستانه دان بویی آلپنیست آمریکایی است که او را در صعود زمستانه به برودپیک همراهی می‌کند.

اما هنوز مشخص نیست که آیا بویی در صعود به قله k2، اوربکو را همراهی خواهد کرد یا کوهنوردی دیگر از اکسپدیشن‌هایی که در این زمستان در k2 فعالیت خواهند کرد همنورد اوربکو خواهند شد.

 

منبع: ویسپینانیه

 

پی‌نوشت:

صعود و تراژدی برودپیک

در ۵ مارس ۲۰۱۳ اولین صعود زمستانه برودپیک (۸۰۴۷ متر) توسط بلیچکی، بربکا، کوالسکی و آرتور مالک به روش اکسپدیشن موفقیت‌آمیز انجام شد.

از ۱۹۸۸، شش تلاش برای صعود زمستانه برودپیک صورت گرفت که ۵ تلاش توسط لهستانی‌ها بود.

سرپرست اکسپدیش زمستانه سال ۲۰۱۳ به برودپیک کریستف ویلیچکی بود.

در ماه ژانویه ۲۰۱۳ اکسپدیش لهستانی‌ها به بیس‌کمپ رسید، در ابتدا هوا مناسب و بدون باد بود اما در حین هم‌هوایی در ارتفاعات بالا بادهای شدید مشکل‌ساز شدند.

بعد از ۱۶ روز تلاش در کوهستان، ۴ کوهنورد در چهارم مارس به کمپ ۴ صعود کردند با امید به اینکه از فرصت پنجره هوایی در صعود به قله سود ببرند. با وجودی که شکاف یخی در ارتفاع ۷۹۰۰ متر مانع بزرگی بود آنها توانستند با تراورس در ساعت ۵:۳۰ عصر پنجم مارس به قله برسند.

در بازگشت کوالسکی و بربکا عقب افتادند و تصمیم گرفتند در ارتفاع ۷۹۰۰ متر بیواک کنند.

در این زمان بلیچکی و مالک به کمپ ۴ بازگشتند. روز بعد، ۶ مارس هر دو به بیس‌کمپ بازگشتند.

کوالسکی در ارتفاعات بالا مشکل تنفسی پیدا کرد و از ساعت ۶:۳۰ روز ۶ مارس دیگر تماس رادیویی با دو کوهنورد میسر نشد. طوفان شدید و سرمای منفی ۳۰ درجه دو کوهنورد را گرفتار کرد.

طوفان شدید در ارتفاعات بالا هرگونه تلاش امداد را هم ناموفق کرد. آرتور مالک و کریم حیات تا ارتفاع۷۷۰۰متری صعود کردند ولی آثاری از دو کوهنورد مفقود شده دیده نشد.

سرانجام بعد از چند روز تلاش برای یافتن کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات، ویلیچکی سرپرست اکسپدیشن با توجه به تمام شرایط، عملیات امداد و نجات را متوقف کرد و اکسپدیشن به پایان رسید.

ماسیج بربکا و توماژ کوالسکی در کوهستان به خواب ابدی رفتند.

بقیه اعضای اکسپدیشن در ۲۰ مارس به لهستان بازگشتند.

 

*****

 

مینگما گیالجه شرپا اعلام کرد:

 

«زمستان امسال (۲۰۱۹/۲۰۲۰) به همراه تیمی سه نفره برای صعود زمستانه k2 تلاش خواهیم کرد. اعضا تیم عبارتند از:

  • جان اسنوری ـ ایسلند
  • گائو لی ـ چین
  • مینگما گیالجه ـ نپال

 

من در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ موفق شدم قله k2 را صعود کنم و در جستجوی فردی بودم که با او در زمستان k2 را صعود کنم.

با جان اسنوری کوهنورد ایسلندی در ۲۰۱۷ آشنا شدم و باهم قله k2 را صعود کردیم.

با گائو لی کوهنورد چینی در ۲۰۱۶ در اکسپدیشن ماناسلو آشنا شدم. او اورست و ماکالو و لوتسه را صعود کرده است و تلاش صعود به k2 را تا ارتفاع ۷۸۰۰ متر داشته است.

بنابراین ما همدیگر را بخوبی می‌شناسیم و برای شناخت بیشتر، هم اکنون در اکسپدیشن ماناسلو (۸۱۶۳ متر) با همدیگر هستیم.

بر اساس بودجه‌‌مان سعی می‌کنیم ۲ تا ۳ شرپای نپالی و کوهنورد پاکستانی، برای صعود موفقیت‌آمیز به تیم‌مان اضافه کنیم.

ما به موفقیت پروژه‌مان اطمینان داریم و موفقیت عظیمی را بدست خواهیم آورد.»

 

منبع: فیس‌بوک مینگما گیالجه شرپا

 

*****

 

آلکس تکسیکون: برای صعود زمستانه به k2، اگر امسال اکسپدیشن‌های زیادی در منطقه باشند بخاطر شلوغی به k2 نخواهم رفت.

 

آلکس تکسیکون آلپنیست اسپانیایی در جشنواره فیلم در زاکوپانه لهستان در مصاحبه‌ای از برنامه صعود زمستانه امسالش گفت:

«بعد از تلاش صعود زمستانه سال قبل، تمرینات تکنیکال و صخره‌نوردی بیشتر از دو سال قبل داشتم و در حال حاضر آمادگی کامل دارم.

امسال در آغاز دسامبر اکسپدیشنی در قطب جنوب دارم بعد از رسیدن به جزایر فالکلند، با یک قایق کوچک خود را به مجمع الجزایر جنوبگان می‌رسانیم. چون در آنجا کوه‌های ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متری زیبایی وجود دارند که شباهت زیادی به پاتاگونیا دارند، صعود این کوه‌ها تکنیکال است و حدود یکماه طول می‌کشد.

سپس وقت داریم که در ۶ تا ۸ ژانویه خود را به اکسپدیشن زمستانه k2 برسانیم.

صعود زمستانه به کوه‌ها را بخاطر آرامشش دوست دارم چون شباهت زیادی به قطب‌ها دارند. در کوه‌ها در زمستان احساس آزادی می‌کنم. من دوست دارم از تمامی جنبه‌های زندگی دور شوم و خود را به طبیعت زمستانی برسانم. اما اخیرا هواخواه k2 در زمستان افزایش چشمگیری پیدا کرده است و از این نگرانم که امسال زمستان k2 شلوغ شود و اگر اکسپدیشن‌ها زیاد شوند در مورد صعود زمستانه k2 که واقعا علاقمند به آن هستم به تردید می‌افتم در حال حاضر چندین تیم آمادگی خود را برای صعود زمستانه k2 اعلام کرده‌اند.

در بیس‌کمپ اگر با سیمونه مورو، تامارا لانگر، دنیس اوربکو و دیگر همنوردانی که با آنها در هارمونی بودم، باشم باعث خوشحالی است چون در لحظات سخت همگی پشتوانه‌ای برای هم هستند. در حال حاضر نمی‌دانم که اوضاع با این تیم‌های امسال چگونه است!

 

منبع: ویسپینانیه

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۶٫۲۵

دیدگاه خود را بیان کنید