رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت نهم)

ارسال شده توسط در 30 سپتامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

نیرمال پورجا امروز بر فراز چوآیو ایستاد.

دوازدهمین صعود

 

نیرمال پورجا با صعود امروز ۲۳ سپتامبر بر فراز قله چوآیو، به دوازدهمین قله از ۱۴ قله صعود کرد و تنها دو قله ماناسلو و شیشاپانگما را برای کامل کردن پروژه ممکن ۱۴/۷ در پیش رو دارد.

نیرمال پورجا با پروژه خود قصد صعود به ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را در ۷ ماه دارد.

 

پورجا و تیمش اکنون برای صعود به قله ماناسلو باید به نپال پرواز کنند. صعود به قله ماناسلو سیزدهمین قله خواهد بود که با پیش‌بینی هوا کار دشواری در پیش رو نخواهد داشت.

اما متاسفانه سیاست دولت چین در مورد شیشاپانگما آخرین قله از ۱۴ قله احتمالا بر اساس اطلاعات استفان نستلر مسئله‌ساز خواهد شد چون مقامات چینی بنظر می‌رسد که با عدم صدور اجازه صعود برای شیشاپانگما برای پایان پروژه نیرمال پورجا مشکل ساز شوند….

نیرمال پورجا ۳۶ ساله از ناحیه میاگدی نپال است.

او بمدت ۱۶ سال در نیروهای ویژه ارتش انگلیس بعنوان سرباز گورخا خدمت کرد.

 

منبع: ویسپینانیه

 

*****

 

فصل صعودهای پاییزه ۲۰۱۹

 

کوهنوردان در کوه‌های هیمالیا درحال تلاش برای صعود به قله‌ها هستند، تنها اورست در میان آنها امسال استثناست چون تعدادی از تیم‌ها و کوهنوردان بعلت شرایط توده عظیم یخی (سراک) در آبشار یخی که بسیار تهدیدکننده است و شباهت به شرایط سال ۲۰۱۴ و سقوط بهمن در آبشار یخی دارد در حال ترک کوهستان هستند، اما تعدادی از اکسپدیشن‌ها هم به امید شرایط مطلوب آبشار یخی همچنان در بیس‌کمپ اورست در انتظار هستند.

 

شرایط اورست: کوهنوردان باقیمانده در حال بررسی شرایط و امکان صعود هستند.

گارت مدیسون از کمپانی “مدیسون ماونتیرینگ” هنوز تیمی در اورست دارد.

گارت مدیسون در بیس‌کمپ شرایط را اینگونه توضیح می‌دهد:

“من فکر می‌کنم که ما پتانسیل تلاش صعود اورست را داریم. بنظر می‌رسد برف زیادی در رخ لوتسه و بالاتر در مسیر صعود باریده است.

امسال پاییز هوای نامناسب و شرایط پیچیده مسیر، برنامه‌ریزی ما را به تاخیر انداخت. هنوز مونسون فعال است و ممکن است تا اواسط اکتبر ادامه داشته باشد. بنابراین شرایط بهبود محسوسی نخواهد داشت. از سوی دیگر مسئله دشوارتر وجود توده عظیم یخی (سراک) در بالای شولدرغربی در آبشار یخی خومبو است که هر روز امکان سقوط آن وجود دارد.”

مدیسون افزود در حال حاضر هنوز۳۰ نفر در بیس‌کمپ حضور دارند: “فکر می‌کنم با تیم آندره بارگیل، ۵ کوهنورد لهستانی هم هستند که بعضی از آنها اجازه صعود نوپتسه را دارند. من و دو کوهنورد در تیمم… به علاوه ۹ شرپای کوهنورد و ۲ دکتر آبشار یخی و ۷ آشپز که همگی در انتظار صعود به کمپ ۲ هستند.

آندره بارگیل امسال پاییز قصد صعود به قله اورست بدون اکسیژن کمکی و فرود بدون توقف از قله با اسکی تا بیس‌کمپ را دارد. او در کنار یارانش که برای همراهی و فیلمبرداری با پهباد در تیم او می‌باشند در حال حاضر در بیس‌کمپ هستند تا شرایط صعود مهیا شود.

 

دائولاگیری: در حال پیشروی

سرگی مینگوته کوهنورد اسپانیایی تا کمپ ۲ صعود کرده است و شرایط دشوار ارتفاعات بالاتر را اینگونه تشریح کرد:

“خط‌الراس یخی به کمپ ۳ با برف زیادی پوشانیده شده است و در حال حاضر ارتفاع برف در مسیر بیش از یک متر است. صبح ۲۴ سپتامبر ما تصمیم می‌گیرم که بالاتر برویم یا به کمپ ۲ بازگردیم و اگر هم‌هوایی خود را در C2 پایان دهیم به بیس‌کمپ باز می‌گردیم.

 

ماناسلو: صعود

محمدعلی سدپارا موفق به صعود به قله ماناسلو با تیم فیکس‌کننده طناب مسیر شد، اعضای تیم فیکس‌کننده طناب عبارتند از:

*نگیما دورجه شرپا

*نگیما تندوک شرپا

*تنجی چومبی شرپا

*نامجا بوتی

هوای مناسب به ماناسلو بازگشته است اما تا چه زمانی استمرار دارد را کسی بدرستی نمی‌داند. پیش‌بینی هوا  تا پایان هفته از بادهای کم گزارش کرده‌اند بنابراین تیم‌ها در حال صعود به ارتفاعات بالاتر هستند. ماناسلو هم مانند اورست تقریبا از یک الگوی هوایی پیروی می‌کند که از ۲۵ سپتامبر تا اوایل اکتبر هوا برای صعود مناسب می‌شود و در سپتامبر گذشته بیشترین صعودها به قله ماناسلو در روزهای ۲۷ و ۲۸ سپتامبر صورت گرفت.

 

نیرمال پورجا هنوز مشخص نیست که آیا موفق به دریافت اجازه صعود به قله شیشاپانگما از مقامات چینی شده است یا خیر! صعود قله شیشاپانگما امسال پاییز از سوی چینی‌ها بعلت بارش شدید و خطر بسیار زیاد در کوهستان ممنوع اعلام شده است.

تیم پورجا، ماجراجویان نخبه هیمالیا به سرپرستی مینگما دیوید شرپا این برنامه‌ریزی را برای صعود نیرمال پورجا به قله ماناسلو در نظر گرفته‌اند:

  • کمپ اول: ۲۴ سپتامبر
  • کمپ سوم: ۲۵ سپتامبر
  • کمپ چهارم: ۲۶سپتامبر
  • تلاش نهایی صعود: ۲۷ سپتامبر

 

اکسپدیشن‌های مشاورین ماجراجو، کلایمبالایا، فورتنباخ، مینگما شرپا تلاش صعود خود را آغاز کرده‌اند و چند اکسپدیشن دیگر هم تا پایان هفته تلاش صعود را آغاز می‌کنند.

سون سامیت ترکز که بزرگترین تیم با ۱۵۰ نفر که شامل کوهنوردان و شرپاهای کمکی هستند در تمام طول این هفته تلاش صعود خود به ماناسلو را عملی می‌کنند.

 

تبت

چوآیو: فیکس طناب تا قله

آدریان بالینگر گزارش داد: چند کوهنورد، دوشنبه در  تیم چوآیو آلپگنو و در کمپ ۱ حضور داشتند، آنها سه‌شنبه به کمپ دوم صعود می‌کنند و در ۲۵ سپتامبر تلاش نهایی صعود به قله چوآیو را صورت خواهند داد.

 

شیشاپانگما:

مقامات چینی بصورت رسمی اعلام کردند که امسال پاییز اجازه صعودی برای شیشاپانگما صادر نخواهد شد.

 

منبع: آلن آرنته

 

*****

 

عقب نشینی امسال تعدادی از کوهنوردان از تلاش صعود به اورست و لوتسه بعلت کوه یخی معلق در آبشار یخی خومبو

 

توده یخی عظیمی (سراک) که پاییز امسال عبور از آبشار یخی خومبو را با چالش مواجه کرده است و تعدادی از کوهنوردان بعلت خطر ریزش این کوه یخی عظیم عطای صعود به قله اورست و لوتسه را به لقایش بخشیدند.

اولین کسی که در مورد این کوه یخی در حال سقوط در آبشار خومبو واکنش نشان داد تیم ایمت کوهنورد انگلیسی بود که همواره خطر را با آغوش باز خریدار بود، او یخ‌نورد، صخره‌نورد و بیس‌جامپر حرفه‌ای است و تصمیم در مورد بازگشتش را اینگونه اعلام کرد: “سرتاسر زندگیم با خطر مواجه بوده‌ام و این بار سعی می‌کنم از محیطی کاملا خطرناک و با استفاده از تجربیات و غریزه‌ام دوری کنم. دوستان بسیاری را جلوی چشمانم در محیط‌های خطرناک از دست داده‌ام و همیشه عذر و بهانه‌ای برای خطرات جدید می‌آوردم….”

 

تیم لهستانی به سرپرستی مارسین کازکان که قصد صعود به لوتسه را برای آمادگی سال آینده برای اکسپدیشن زمستانی لهستانی‌ها به k2 را داشتند بعلت خطرات متعدد کوهستان عقب‌نشینی کردند.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

دو کوهنورد ارزشمند کشورمان دکتر علیرضا بهپور و مهدی ناسوتی‌فر درپاییز امسال موفق به صعود قله چوآیو (۸۲۰۱ متر)شدند.

 

دکتر علیرضا بهپور مسئول کارگروه پزشکی فدراسیون کوهنوردی بوده و سابقه صعود به چندین قله بالای ۸۰۰۰ متر از جمله اورست را دارد.

مهدی ناسوتی‌فر کوهنورد شیرازی سال گذشته سابقه صعود به آکوآنگوا بلندترین قله آمریکای جنوبی را دارد.

چوآیو “الهه فیروزه” به ارتفاع ۸۲۰۱ متر، ششمین قله بلند جهان و در رشته کوه‌های هیمالیا و در مرز بین چین و نپال واقع شده است، دولت چین اعلام کرده است که کوهنوردان خارجی امسال پاییز، فقط تا اول اکتبر اجازه صعود به چوآیو را دارند.

صعود موفقیت‌آمیز قله چوآیو را به آقای دکتر علیرضا بهپور و آقای مهدی ناسوتی‌فر از کوهنوردان توانمند کشورمان صمیمانه تبریک می‌گوییم.

همواره پایدار و سربلند باشید.

 

منبع: باشگاه اسپیلت

 

*****

 

نیرمال پورجا سوپرمن کوهنوردی جهان، اوایل صبح امروز ۲۷ سپتامبر در ساعت ۷:۵۰ قله ماناسلو را صعود کرد.

 

به این ترتیب این سیزدهمین صعود او از ۱۴ قله بالای۸۰۰۰ متری جهان می‌باشد که در مدت ۱۵۸ روز صعود کرده است و این در کوهنوردی جهان رکورد جدیدی است.

نیمس (نیرمال پورجا) و تیم همراهش اکنون در حال فرود از قله ماناسلو هستند.

اکنون برای تکمیل پروژه ممکن، نیرمال پورجا فقط یک قله برای صعود پیش رو دارد و آن قله شیشاپانگما است که در چین واقع شده است و دولت چین صعود به آنرا در پاییز امسال ممنوع کرده است و هنوز با درخواست های مکرر برای اجازه صعود ویژه برای نیرمال پورجا واکنشی نشان نداده است.

پورجا تا ۲۳ نوامبر فرصت دارد تا شیشاپانگما را صعود کند و بدین ترتیب پروژه ممکن نیرمال پورجا که هدفش صعود به ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر در۷ ماه است محقق می‌شود.

سریعترین رکورد صعود ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری متعلق به کیمچانگ هو کوهنورد کره جنوبی با زمان ۷ سال و ۱۰ ماه و ۶ روز در سال ۲۰۱۳ و از سویی یرزی کوکوشکا در ۱۹۸۷ در مدت ۷ سال و ۱۱ ماه و ۱۴ روز موفق به تکمیل آن شد.

 

منبع: هیمالین تایمز

 

*****

 

بانوی کوهنورد تبریزی موفق به صعود قله ماناسلو شد.

 

زهرا نعمتی بانوی کوهنورد تبریزی روز جمعه ساعت ۹ صبح موفق به صعود ماناسلو به ارتفاع ۸۱۶۳ متر شد.

قله ماناسلو هشتمین قله مرتفع دنیا در رشته کوه‌های هیمالیاست.

کوهنوردان ایرانی در سال ۱۳۵۵ موفق به صعود قله ماناسلو به عنوان نخستین ۸هزار متری ایرانی‌‌ها شده بودند.

صعود به قله ماناسلو را به خانم زهرا نعمتی کوهنورد توانا و مصمم ایرانی تبریک می‌گوییم.

 

منبع: باشگاه اسپیلت

 

*****

 

پاییز ۲۰۱۹ در قلل هیمالیا

 

دائولاگیری: خرابی هوا در کوهستان

سرگی مینگوته کوهنورد اسپانیایی و کارلوس سوریا وکریس جنسن بروک و تیم اکسپدیشن بیس همگی در بیس‌کمپ در انتظار پنجره هوایی مساعد برای تلاش نهایی صعود به قله هستند.

سرگی مینگوته عنوان کرد که آنها قبل از سوم اکتبر باید قله دائولاگیری را صعود کند:

“هوای کوهستان بنا ندارد که صاف شود. امروز (۲۷ سپتامبر) تمام روز در بیس‌کمپ بارش برف و باران داشتیم. ما در بیس‌کمپ جلسه‌ای با تمام کوهنوردان داشتیم تا با هم برای یک تلاش احتمالی نهایی برای صعود به قله همکاری کنیم. احتمالا ما باید تا قبل از سوم اکتبر تلاش نهایی صعود را انجام دهیم. هوا در شرایط مطلوبی نیست، اما پیش‌بینی هوا از ورود بادهای سنگین در ۳ اکتبر حکایت می‌کند.

 

ماناسلو: صعودهای بیشتر و ازدحام کوهنوردان در کوهستان

در روز جمعه ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹ در حدود ۵۰ نفر دیگر به قله ماناسلو صعود کردند و تعداد کل صعودها در فصل پاییز امسال به بالای ۲۰۰ نفر صعودکننده رسید. اما بار دیگر مسئله اساسی همچنان شلوغی و ازدحامی است که در کوه ماناسلو برقرار است.

استفی تورگویت بانوی کوهنورد آندورایی که در اوایل هفته قله ماناسلو را صعود کرد در فیس‌بوک نوشت: “ما در کمپ ۴ در ارتفاع ۷۴۰۰ متر هستیم. طولانی‌ترین روز و بالاترین ازدحامی از کوهنوردان است که در اینجا تا بحال شاهد بوده‌ام!”

اما موضوع جالب ثبت رکورد سرعتی بود که فرانکو کازانلی در ماناسلو برجای گذاشت، او موفق شد از بیس‌کمپ تا قله را از مسیر نرمال در “۱۷ ساعت و۴۳ دقیقه” صعود کند.

رکورد قبلی متعلق به آندره بارگیل با زمان ۲۱ ساعت و ۴۱ دقیقه بود.

اکسپدیش‌های دیگری هم در ماناسلو در هفته جاری در تلاش نهایی صعود به ماناسلو هستند.

 

چوآیو: ۱۲ صعود دیگر بر فراز قله

اکسپدیشن آلپگنو به سرپرستی آدریان بالینگر گزارش کرد: امسال پاییز ۱۰۰ درصد از ۱۲ کوهنورد ما موفق به صعود چوآیو شدند و اکنون همگی به بیس‌کمپ پیشرفته بازگشته‌اند.

 

شیشاپانگما: همچنان بسته است.

مقامات چینی همچنان بر روی اعلام رسمی خود مبنی بر بسته بودن این قله بر روی کوهنوردان پایبندند! آنها اعلام می‌کنند که کوهستان در این فصل خطرناک است اما بنظر می‌رسد ملاحظات سیاسی در این مورد دخیل باشند.

نیرمال پورجا در درخواست کمکش برای صدور اجازه صعود ویژه برای صعود شیشاپانگما در پاییز امسال نوشت:

“من جلسه‌ای با معاون نخست‌وزیر نپال، نخست‌وزیر سابق، وزیر توریسم داشتم و قرار شد آنها با مقامات چینی در مورد اجازه ویژه صعود به شیشاپانگما برای پایان پروژه ممکن تماس برقرار کنند، اما تاکنون هنوز در انتظار پاسخ مقامات هستم.

 

منبع: آلن آرنته

 

*****

 

پایانی بر تلاش آندره بارگیل در فرود با اسکی از قله اورست

 

آندره بارگیل سرانجام بعلت تهدید کوه یخی معلق در فصل پاییز امسال در آبشار یخی خومبو، به تلاش خود مبنی بر صعود بدون اکسیژن کمکی به اورست و فرود با اسکی پایان داد.

به دلیل خطر سقوط توده یخی عظیم معلق در مسیر آبشار یخی خومبو ابتدا تیم امت و سپس اکسپدیشن لهستانی‌ها که خود را برای صعود زمستانی سال آینده k2 آماده می‌کرد تلاش صعود به لوتسه را رها کردند.

آندره بارگیل و تیمش به امید سقوط به موقع توده یخی در انتظار ماندند که بتوانند از بیس‌کمپ اورست راهی بی‌خطر بسوی قله بگشایند اما گشایشی حاصل نشد و توده یخی معلق مصرانه هنوز در جای خود جاخوش کرده است! و بهمین دلیل صعود از آبشار یخی خومبو به قله اورست و فرود با اسکی تا بیس‌کمپ برای بارگیل خطری بزرگ محسوب می‌شود.

اگرچه هدف بارگیل این بود بعلت گرمایش زمین و قبل از پدیدار شدن صخره‌ها و عدم امکان اسکی تمام مسیر از قله اورست تا بیس‌کمپ را سریعتر عملی کند ولی خطر کوه یخی معلق چیزی بود که هیچکدام از اکسپدیشن‌ها برای آن حسابی باز نکرده بودند.

 

منبع: ویسپیانیه

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۷٫۸

دیدگاه خود را بیان کنید