رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت ششم)

ارسال شده توسط در 16 سپتامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

استفی تروگوئت و صعود بدون اکسیژن کمکی به نانگاپاربات

 

استفی تروگوئت دختر جوان، قدرتمند و زیبای آندورایی که با صعود بدون استفاده از اکسیژن کمکی به نانگاپاربات در کنار بزرگانی چون نیرمال پورجا و سرگی مینگوته نگاه‌ها را بخود جلب کرد پاییز ۲۰۱۹ قصد دارد بدون اکسیژن کمکی ماناسلو را صعود کند.

استفی تروگوئت با صعود به نانگاپاربات در تابستان ۲۰۱۹ تصمیم خود را در یک مصاحبه اعلام کرده است:

استفی قصد دارد تمامی ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را صعود کند و هر سال ۲ تا ۳ صعود ۸۰۰۰ متری بدون اکسیژن کمکی را در برنامه خود دارد. ولی عجله‌ای ندارد و قصد ثبت رکورد هم ندارد.

استفی که در سوم سپتامبر عازم نپال می‌شود، چون نتوانست هزینه اکسپدینش را از اسپانسر تامین کند اتومبیل فیاتی که پدرش برایش خریده بود را فروخت تا هزینه اکسپدیشن صعود به ماناسلو را تامین کند.

استفی تروگوئت در ماناسلو با نیرمال پورجا و دیگر کوهنورد قدرتمند، جوان و زیبای لهستانی (دونده سرعتی سابق) ماگدالنا کورزکوسکا همراه است که این بانوی لهستانی قبلا دو قله اورست و ماکالو را بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود کرده است.

 

منبع: سنترو متئو ایتالیانو

 

*****

 

دو آلپنیست ژاپنی مسیرهای دشوار، این بار رخ جنوبی راکاپوشی (۷۷۸۸ متر) در قره‌قروم را برای اولین بار بازگشایی کردند.

 

کنرو ناکاجیما و هازویا هیرایده که برای اولین بار در ۲۰۱۸، رخ شمالی شیسپاره را صعود کردند و یکی از تیم های برگزیده کلنگ طلایی شناخته شدند، در ماه جولای ۲۰۱۹ بار دیگر مسیر جدیدی در رخ جنوبی راکاپوشی را برای اولین بار بازگشایی کردند.

قله راکاپوشی در منطقه گیلیگیت بالتیستان در قره‌قروم واقع شده است.

راکاپوشی برای اولین بار در ۱۹۵۸ توسط مایک بانکز و تام پیتلی که بخشی از اکسپدیشن انگلیسی-پاکستانی بودند از رخ جنوب غربی صعود شد.

ناکاجیما و هیرایده امسال قصد صعود به راکاپوشی را نداشتند و هدفشان قله تیریچ‌میر (۷۷۰۸ متر) بود و روزها می‌گذشت و خبری از اجازه صعود به این قله نبود سرانجام آنها تصمیم گرفتند رخ جنوبی راکاپوشی را صعود کنند.

هیرایده دره هونزا را بخوبی می‌شناسد و یکی از اهداف زندگیش را صعود به تمامی قله‌ها در این منطقه کرده است.

دو آلپنیست ژاپنی موفق به بازگشایی مسیری شدند که کوهنوردان دیگر در این مسیر همواره ناموفق بودند.

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

*****

 

آندره بارگیل و چالش اسکی از اورست

 

پاییز ۲۰۱۹ قله اورست (فرود با اسکی)

آندره بارگیل امسال پاییز قصد دارد از قله اورست بدون استفاده از اکسیژن کمکی برای اولین بار فرود آید.

امروز در مصاحبه‌ای که بارگیل در ورشو-لهستان داشت جزییاتی را از اکسپدیشن به اورست را آشکار کرد:

«ورزش به من شادی و رضایت می‌دهد و من در درجه اول آن را برای رضایت خودم انجام می‌دهم و مسابقه‌ای برای اثبات خودم یا برتری نیست، من با ورزشی که انجام می‌دهم به ریتم و هارمونی دست پیدا می‌کنم و از دنیای ماشینی که ما را احاطه کرده است فاصله می‌گیرم و این لذتی است که به آن دست پیدا می‌کنم.

البته ما از وسایلی برای ارتباط در طول اکسپدیشن استفاده می‌کنیم که توسط همکارانم صورت می‌گیرد و من تمرکزم بروی ورزشی است که انجام می‌دهم و چقدر خوشحالم که سالی یکبار به اکسپدیشن‌های اینچنین می‌روم.

بعد از فرود با اسکی از قله k2 گفته بودم قصد دارم استراحت کنم ولی اکنون با تمرینات مداومی که انجام می‌دهم و در شرایط عالی فیزیکی رو به رشدی هستم و فاصله مابین فعالیت‌ها تاثیر مثبتی بر روی انگیزه و آمادگی‌ام نخواهد داشت بنابراین اکسپدیشن فرود با اسکی از قله اورست بدون استفاده از اکسیژن کمکی در این راستا است.

در مورد صعود به قله اورست و فرود با اسکی یکی از دلایلی که عجله برای انجامش دارم گرمایش جهانی است که بر روی اورست و آب شدن برف‌ها و بیرون آمدن صخره‌ها تاثیر گذاشته است، یخچال‌ها در حال عقب‌نشینی هستند و در ارتفاع ۶۰۰۰ متر گاهی اوقات باران می‌بارد و این باعث می‌شود که بزودی در ارتفاعات پایین اسکی بطرف بیس‌کمپ مشکل شود

.
این اکسپدیشن به اورست فرصتی است که این منطقه از هیمالیا را از زاویه‌ای دیگر به جهانیان نشان دهیم.

کوهنوردی تجاری، زباله‌های رها شده، صف‌هایی که برای صعود به اورست ایجاد می‌شود و فعالیت مردمانی که با صعود به اورست می‌خواهند رویای خود را تحقق بخشند بدون آنکه به طبیعتی که در آن گام می‌گذارند احترامی بگذارند. ما می‌خواهیم نشان دهیم که اگر به این گونه ادامه دهیم فردایی برای امکان فعالیت در کوه اورست باقی نخواهد ماند.

من به طبیعتی که در آن ورزش می‌کنم احترام می‌گذارم و می‌خواهم دیگران را هم تشویق کنم قدردان طبیعت باشند.

برای صعود به قله اورست تا انتهای سپتامبر فرصت دارم و فکر نمی‌کنم شانس دیگری برای صعود وجود داشته باشد، چون هوای سرد و بادهای شدید و یخی که در مسیر ایجاد می‌کند، فرود با اسکی را دشوار می‌کند. البته از سوی دیگر هوای سرد پاییز باعث می‌شود راحتتر از یخچال با اسکی فرود آیم.

بعلت اینکه هرگز از اکسیژن در صعودهایم استفاده نکرده‌ام، صعود به قله اورست هم مشکلی برایم نخواهد داشت.

خوشبختانه در اکسپدیشن پاییز امسال دو برادرم (بارتک و گرزیگورز) هم همراه من هستند و مارک، پاژاک، گزلا، پوبورگا و اسنوپنیسکی هم در اکسپدیشن حضور دارند.

پروسه هم‌هوایی طولانی است که از ترکینگ لوکلا به بیس‌کمپ آغاز می‌شود و در مراحل مختلف ادامه دارد..

در صعود برادرم گرزیگورز مرا همراهی می‌کند و در عین حال “کوبا” هم صعود می‌کند، هر کدام از همراهانم شانس صعود را خواهند داشت. این تیم ایمنی و ساپورت من هستند در عین حال نکته مهم دیگر تیمی هستند که با پهباد و تلسکوپ ایمنی‌ام را تضمین می‌کنند.

بزرگترین خطر در فرودم با اسکی پوشش برفی است که روی شکاف‌های یخی از قله به بیس‌کمپ را پوشانده است. با آگاهی از آن باید از این لابیرنت به سلامت با اسکی فرود بیایم، اما مشکل دیگر صعود از شیب‌های تند به قله اورست است.»

 

آندره بارگیل سابقه صعود و فرود با اسکی را چندین بار از قله‌های ۸۰۰۰ متری داشته است.

– صعود به k2 و فرود با اسکی ۲۰۱۸

– صعود برودپیک (۸۰۵۱ متر) و فرود با اسکی ۲۰۱۵

– صعود ماناسلو و فرود با اسکی ۲۰۱۴

– صعود به شیشاپانگما مرکزی (۸۰۱۳) و فرود با اسکی ۲۰۱۳

 

آندره بارگیل سه بار قهرمان اسکی آلپاین لهستان شده است و رکورددار پلنگ برفی (صعود و فرود ۵ قله بلند اتحاد شوروی سابق) در ۲۹ روز و ۱۷ ساعت و ۵ دقیقه است.

اکسپدیشن آندره بارگیل به قله اورست بدون استفاده از اکسیژن کمکی و فرود با اسکی از ۲۷ آگوست که عازم کاتماندو می‌شود آغاز و در حدود ۵ هفته طول می‌کشد.

احتمالا در انتهای ماه سپتامبر ۲۰۱۹صعود و فرودش با اسکی انجام می‌شود.

 

منبع: ویسپنانیه

 

*****

 

کاسپر تکییلی و صعود چهار جبهه ماترهورن در یکروز

 

کاسپر تکییلی آلپنیست لهستانی موفق شد از چهار جبهه ماترهورن (۴۴۷۸ متر) را دو بار در یکروز صعود کند.

صعود و فرود او در ۶ آگوست ۲۰۱۹ در یک روز و در ۱۷٫۵ ساعت صورت گرفت.

کاسپر تکییلی با صعود به مونبلان یک هفته قبل از آن برای آمادگی و گرم کردن خود، سرانجام در ۶ آگوست موفق شد از چهار جبهه ماترهورن را در ۱۷٫۵ ساعت دوبار قله را صعود کند.

 

مسیری که کاسپر تکییلی پیمود:

– صعود از جبهه فروگن (۴ ساعت)

– فرود از جبهه هورنلی (۳ ساعت)

– تراورس از هورنلی به زومات (۱ ساعت)

– صعود از جبهه زومات به قله (۶ ساعت)

– فرود از جبهه لیون (۳٫۵ ساعت)

 

قابل ذکر است که اولین صعود به ماترهورن از چهار جبهه در یکروز توسط هانس کامرلندر و دیگو ولیگ در ۱۹ آگوست ۱۹۹۲ در زمان ۲۳٫۵ ساعت صورت گرفت.

هرو بارماسه آلپنیست ایتالیایی اولین صعود زمستانه چهار جبهه ماترهورن را در ۲۳ مارس ۲۰۱۴ در ۱۷ ساعت بصورت سولو کامل کرد.

کاسپر تکییلی در زمستان ۲۰۱۵ بهمراه آدام بلیچکی و یازک سزک از مسیر کلاسیک اشمید و از دیواره شمالی ماترهورن را صعود کردند.

 

منبع: گوری آنلاین

 

*****

 

اولین صعود رخ غربی کاملا دشوار قله وادینگتون در بریتیش کلمبیای کانادا توسط آلپنیست اسکاتلندی سیمون ریچاردسون و ایان ولستلد آلپنیست کانادایی.

 

دو آلپنیست حرفه‌ای تراورسی را در وادینگتون (۴۰۱۹ متر) از غرب به شرق این کوهستان کامل کردند که تابحال کسی موفق به انجام آن نشده بود.

دو کوهنورد حرفه‌ای ریچاردسون و ولستلد با رسیدن به یخچال فوری‌گپ از صبح سوم آگوست صعود خود را آغاز کردند.

دو روز اول تقریبا روزی ۶ ساعت کوهنوردی داشتند که بازگشایی مسیر با ایان ولستلد بود.

روز سوم به منطقه کاملا بکر و دشواری رسیدند و با صعود از یخچال اپاولت که تا بحال کسی به آن نرسیده است با شرایط پیچیده‌ای در مسیر “تیغه‌های تیز”مواجه شدند.

با فراز و فرود در مسیر از قله کاذب بسوی قله اصلی حرکت کردند.

در روز چهارم آنها از مسیر کلاسیک جنوب‌شرقی و مسیر دودکش به قله اصلی رسیدند.

علیرغم ریسک سقوط بلوک‌های یخی در روز پنجم (۷ آگوست) دو کوهنورد به یخچال براوو رسیدند و با وجود شرایط بسیار دشواری که انتظارش را نداشتند سرانجام موفق شدند به رینی‌ناب (۲۱۶۱ متر) و انتهای تراورس برسند و از آنجا با هلی‌کوپتر به پایین منتقل شدند.

با فراز و نشیب و تغییرات جوی که با آن مواجه شدند به گفته ریچاردسون گرمایش زمین تغییرات غیرقابل تصوری در یخچال‌های مسیر ایجاد کرده بود که صعود را دشوار می‌کرد.

ریچاردسون در مصاحبه با مجله آلپنیست عنوان کرد که ایان ولستلد سریعتر و قویتر از من بود و من در عجبم که چرا با برگزیده کلنگ طلایی که ۱۲ سال از من جوانتر است در این اکسپدیشن همراه شدم!

از سوی دیگر ایان وستلد تردیدی نداشت که همنوردش در این صعود دشوار ریچاردسون خواهد بود چون آن دو در ۲۰۱۷ صعودی به کوه استورم (۳۰۹۵ متر) در کوه‌های راکی کانادا داشتند که حادثه‌ای کوچک دوستی و اعتماد آنها را به هم محکم کرد.

 

منبع: آلپنیست

 

*****

 

تسولت توروک هنگام تمرین در نگویو سقوط کرد.

 

بهترین کوهنورد رومانی تسولت توروک در حالی که که در دومین کوه بلند کشور بصورت انفرادی در حال تمرین بود سقوط کرد و جانش را از دست داد.

تسولت توروک سرپرست تیم بازگشایی مسیر به سالدیمری (۶۳۷۴ متر) و رخ جنوب‌شرقی پوموری (۷۱۶۱ متر) بود.

توروک کوهنورد ۴۵ ساله رومانیایی که در حال تمرین در کوه نگویو (۲۵۳۵ متر) با صخره‌های شکننده و بی‌ثبات بود، بعد از اینکه اطلاعی از او مبنی بر صعود به قله، بر اساس گزارش همسرش در دسترس نبود عملیات جستجو گسترده در منطقه دشوار کوهستان آغاز شد و سرانجام جسدش در دامنه صخره‌ها یافت شد.

توروک از کوهنوردان برجسته‌ای بود که مسیرهای بسیاری را در جهان بازگشایی کرد و در میان صعودهای اوچومیل، او در ۲۰۱۳ نانگاپاربات را از مسیر روپال صعود کرد و چوآیو را هم در لیست صعودهایش داشت.

توروک در اکتبر ۲۰۱۸ بهمراه رومئو پوپا و تئوفیل ولاد مسیر جدیدی بر روی پوموری از رخ جنوب‌شرقی بازگشایی کردند که این صعود آنها را در لیست برگزیدگان کلنگ طلایی قرار داد.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

اولین صعود لینک‌سار (۷۰۴۱متر) از رخ ‌نوب شرقی توسط ۴ آلپنیست برجسته

 

از ۳۱ جولای تا ۸ آگوست ۲۰۱۹ چهار کوهنورد مسیرهای تکنیکال و دشوار صعودی تحسین‌برانگیز را برای اولین بار بر روی قله لینک‌سار (Link Sar) در قره‌قروم مرکزی پاکستان از رخ جنوب‌شرقی ۳۴۰۰ متری تاکنون صعود نشده به قله را با موفقیت به انجام رساندند. این مسیر تا بحال ۹ تلاش صعود داشته است.

گراهام زیمرمن، استیو سونسون، کریس رایت و مارک ریچی آلپنیست‌های این مسیر تکنیکال به قله لینک‌سار را “رخ جنوب‌شرقی” نامیدند.

سونسون مسیری که به قله لینک‌سار پیمودند را از پیچیده‌ترین و دشوارترین مسیرهایی می‌داند که تا بحال صعود کرده است.

سونسون در ۲۰۰۱ تلاشی بر روی این مسیر بهمراه جرج لوه، لارسن، وینکلمن، تراوچیا و تان هیل داشتند. این مسیر در مرز پاکستان و هندوستان قرار دارد.

صعود برای این تیم ۶ روز بطول انجامید و در ۸ آگوست بعد از ۹ روز آنها به بیس‌کمپ پیشرفته بازگشتند.

اولین صعود به لینک‌سار از مسیرجدید با بالاترین تلاش فیزیکی و ذهنی افراد اکسپدیشن به سرانجام رسید.

همگی آنان گشایش مسیرهای متعدد در ارتفاعات بالا را در کارنامه خود دارند.

ریچی و سونسون در ۲۰۱۲ از برندگان کلنگ طلایی شدند.

سرپرست اکسپدیشن زیمرمن (آمریکایی ـ نیوزلندی) اولین صعودهای متعددی در کارنامه خود دارد.

او نامزد کلنگ طلایی ۲۰۱۴ برای گشایش مسیر کوه لارنز ۳۰۲۵ متر بهمراه مارک آلن شد.

زیمرمن در ۲۰۱۰ آلپنیست سال نیوزلند شد.

 

منبع: راک اند آیس

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی
۱۳۹۸٫۶٫۱۱

دیدگاه خود را بیان کنید