رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت سی و هفتم»

ارسال شده توسط در 1 آگوست 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

۸۰۰۰ متری ها در پاکستان: کوهنوردان بار دیگر حرکت خود را آغاز کردند.

با بهبود هوا در قراقروم و نانگاپاربات کوهنوردان تلاش خود در ۸۰۰۰ متری ها را آغاز کردند.

اکسپدیشن های k2
تمامی تیم ها‌ به بیس کمپ k2 رسیده اند که شامل تیم تماما پاکستانی از “هوشه” شامل :محمد تقی ، علی دورانی،محمد حسن ،مشتاق احمد و یوسف علی یکی از اکسپدیشن های حاضر در بیس کمپk2 هستند.

◀️تیم نپالی “پایونیر ادونچر” با شرپاهای قدرتمند و سه کوهنورد اوکراینی،در یک ترکینگ خسته کننده سرانجام به بیس کمپ رسیدند.

◀️در عین حال ، اکسپدیشن قرا قروم میرزا علی در تلاشی با چالش برف تازه و سرمای سخت و فیکس طناب مسیر به کمپ دوم رسیدند.
میرزا علی نوشت: اعضای تیم در ساعت ۸ صبح از کمپ ۱ تلاش خود را علیرغم بارش برف سنگین با فیکس طناب آغاز کردند و در ۴ بعد از ظهر موفق شدند به کمپ دوم صعود کنند که تلاشی چشمگیر بود.
جلال الدین،عید محمد ،احمد بیگ و فریاد کریم سرپرستی تیم فیکس کننده طناب را بعهده داشتند و توسط عنایت علی، غلام عباس ،بشارت حسین و یونس علی حمایت میشدند.

ادامه ۸۰۰۰ متری ها در پاکستان- تحرک کوهنوردان با بهبود هوای کوهستان

برودپیک:
در برودپیک هم، “قراقروم اکسپدیشن” تیم خود را دارد که در حال حاضر چادرهایشان را در کمپ ۲ برقرار کرده اند.

“لوتا هیسنتا” کوهنورد و مدل فنلاندی دیروز گزارش داد که او و “دان بوئی” کوهنورد کانادایی بار دیگر برای صعود به کمپ سوم را آغاز کرده اند علیرغم اینکه سقوط بهمن اخیرا آن منطقه را فرا گرفته بود. آنها مدتی است در کوهستان در تلاش صعود برودپیک هستند.

در برود پیک در عین حال‌ “توماس لون” از کمپ اول با اسکی فرود آمد. “توماس لون” به تیم روسی داتزون فری راید ،شامل”ویتالی لازو” و “آنتون پوگونیک” پیوسته است.
سال گذشته‌ این تیم دو نفره تقریبا نانگاپاربات را با اسکی فرود آمدند و سپس آنها با کوهنورد و اسکی باز فقید ایتالیایی”کالا سیمنتی” هم تیم شدند.

گاشربروم ها:
در گاشربروم ها ، تیم آلتیود کلایمبینگ در گاشربروم۲به کمپ اول بازگشتند.
آنها‌گزارش دادند که در حال حاضر باربران ارتفاعات بالا ،مسیر “خط الراس بانانا “را با طناب فیکس کرده اند و مسیر به کمپ دوم را باز کرده اند.دیروز وقتی که آنهابه کمپ اول بازگشتند هوا چندان مساعد نبود . اما کوهنوردان کاتالان اطمینان دارند که فردا ۷ و ۸ جولای هوا بر اساس پیش بینی مساعد خواهد شد.

“مارکو کونفورتولا”و “ماریو ویلمو”که در صدد برفکوبی مسیر به کمپ دوم گاشربروم ۱ هستند، بعد از یک شب مانی در ارتفاع ۶۰۰۰ متر بعلت فقدان دید مسیر مجبور به عقب نشینی شدند. اما این شرایط به هم هوایی آنها‌ کمک کرد.

نانگاپاربات:
در منتهی علیه غربی نانگاپاربات، کوهنوردان “لولو گونزالس”و “سرجیو کاراسکوسو” تمام طول دیروز شاهد بودند که سقوط بهمن رخ دیامیر را فرا می گیرد ،این در حالی بود که در هفته گذشته بی وقفه برف می بارید.
بعلت هوای نامساعد کوهستان آنها بعد از ۲۳ روز هنوز “هم هوا” نشده اند.‌با این وجود آنها باید بسرعت هم هوایی خود را کامل کنند در غیر اینصورت زمان کافی برای تلاش نهایی نخواهند داشت.
گونزالس گفت: امیدواریم شرایط بارش برف بهبود یابد و هوا مساعد شود ما ۸ روز در کوهستان برای هم هوایی احتیاج داریم و ما باید برای هم هوایی به ارتفاع ۶۵۰۰ متر صعود و شب مانی داشته باشیم که خود را برای تلاش نهایی آماده کنیم.

گونزالس گفت: در ۱۶ اکسپدیشن خود در هیمالیا ،هرگز تا این حد در بیس کمپ در انتظار هوای مناسب نبوده ام.
این در حالیست که در این مدت شانس صعود به ارتفاعات بالاتر را هم نداشته است!

 اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

اسپاگتی تور: ۱۸قله ۴۰۰۰ متری در ۱۳ ساعت و ۳۹ دقیقه( رکورد جدیدی در تراورس مونته روزا)

◀️تابستان سال گذشته دو کوهنورد سویسی تراورس مونته روزا رادر کوههای کشور خودشان را عملی کردند ، یکسال بعد ویدئوی رکورد شکنی آنها انتشار یافت.

“نیکو هوجاک”و “آدریان زوربروگ” در ساعت ۱۱ صبح ،هشتم جولای ۲۰۲۰ (در چنین روزی) تور مشهور اسپاگتی را استارت زدند که معمولا ۴ روز طول میکشد.
آنها در ۱۳ ساعت و ۳۹ دقیقه ۱۸ قله ۴۰۰۰ متری را صعود کردند که شامل ۲۹ کیلومتر پیمایش افقی و تقریبا ۴۵۰۰ متر ارتفاع بود.

در ۲۰۱۵ ،کوهنورد اعجوبه سرعتی و تکنیکال فقید سویسی “یولی استک” و آندریاس اشتیندل همان مسیر (تور اسپاگتی) را ۱۴ ساعت و ۳۵ دقیقه به پایان رساندندکه البته بخشی از پروژه ۸۲ قله “یولی استک”بود.

🎥همانطور که در فیلم مشاهده میشود دو کوهنوردسویسی یک طناب با خود حمل میکردند که بندرت از آن استفاده میکردند.

لینک فیلم مربوط به مطلب:⬇️
https://t.me/espilat/3740

 اکسپلورز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

تامارا لانگر: برای ادامه پروژه “خوان پابلو موهر” در پاکستان –“پروژه کوهنوردی برای یک دلیل”

سرانجام “تامارا لانگر” تصمیم گرفت پس از پنج ماه از واقعه مفقودی سه همنوردش و مخصوصا “خوان پابلو موهر” که دوران سختی برایش بود باردیگربه پاکستان بازگردد تا پروژه همنوردش در “دره شگر” را عملی کند .

تامارا لانگر نوشت: من با شادی و ترس و با قلبی باز و یک پروژه به پاکستان بازگشتم،هر لحظه دردناک و دشوارمیتواند با خود امری زیبا بهمراه داشته باشد و آن انجام پروژه خوان پابلو است که به کودکان پاکستانی در‌شهر شگر کوهنوردی را بیاموزیم. در عین سرگرمی برای آنها ،گارانتی آنها به آینده ای است که منبع آن در دستان خودشان است.
نام پروژه ی خوان پابلو موهر کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات k2 “کوهنوردی برای یک دلیل” است و قرار است در شهر #شگر سرچشمه رودی به همین نام که محل گذر بسیاری از اکسپدیشن ها بهk2 است برای دختران محروم پاکستانی دیواره سنگنوردی با تجهیزات نصب شود .
“تامارا لانگر”کوهنورد قدرتمند تیرول جنوبی برای تحقق رویای همنورد فقیدش خوان پابلو و اجرای آن در پاکستان است.

مونتانا تی وی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

توجه👇اطلاعیه مهم بیمه ای👇

کلیه برنامه‌های اجرایی و آموزشی این باشگاه علاوه بر بیمه های ورزشی تحت پوشش بیمه کامل کوهنوردی و سنگنوردی سامان اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است این بیمه مهم و حیاتی بین شرکت بیمه سامان و فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی منعقد شده است و جهت حمایت از حوادث کوهنوردی و سنگنوردی طرح ریزی گردیده و ویژه باشگاه هایی ست که پروانه شغلی خود را از سوی وزارت ورزش و جوانان دریافت کرده و زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و هیات های کوهنوردی مراکز استان فعالیت میکنند.

روابط عمومی باشگاه کوهنوردی و سنگ نوردی اسپیلت
                            تیرماه ۱۴۰۰

*************

کوهنوردان زیادی با وجود هراس از کووید و لغو پروازها موفق شدند خود را به پاکستان برسانند. و در تلاش برای صعود بهk2 یا برودپیک و یا هر دو قله( دابل هدر) هستند:

در جلسه ای که چند روز قبل در بیس کمپ گذاشته شد، قرار بر این شد که آنهایی که در فیکس طناب مسیر شرکت نمی کنند هزینه ای بپردازند.
تیم های تجاری -کوهنوردی که مسئولیت فیکس طنابهای مسیر را بعهده میگیرند عبارتند از: پاکستان قراقروم اکسپدیشن، مدیسون ماونتیرینگ‌از آمریکا و پایونیر ادونچر از نپال.

“فیکس‌ مسیر آبروزی با طناب تا کمپ سوم” :

امسال اکثر تیم ها در تلاش صعود به قله k2از “مسیر آبروزی” هستند. شرپاهای دو تیم “پایونیر ادونچر” و “مدیسون ماونتیرینگ” تا کنون موفق شده اند مسیر آبروزی را تا کمپ سوم با طناب فیکس کنند.

“خط الراس غربی به قله k2” :
در این میان “گراهام زیمرمن”و “ایان ولستد” در تلاش صعود به k2 به “روش آلپاین” از مسیر خط الراس غربی هستند‌که تلاشی جسورانه در تابستان k2 تلقی میشود.

پاکستان: بیشتر کوهنوردان در تلاش صعود بهk2،برودپیک و یا هر دو قله “دابل هدر”
ادامه:

فیکس طناب تا کمپ سوم:
سه هفته قبل ،بنظر میرسید که بیشتر کوهنوردان ابتدا در برودپیک هم هوایی خود را انجام میدهند.‌اما فیکس طناب های در مسیر آبروزی تا کمپ سوم سریع تر از انتظار پیش رفت.

هفته قبل کوهنوردان “قراقروم اکسپدیشن” از شیمشال موفق شد تا کمپ دوم مسیر را با طناب فیکس کنند. و در ۸‌ جولای شرپاهای دو اکسپدیشن مدیسون ماونتیرینگ و پایونیر ادونچر موفق شدند مسیر آبروزی را تا کمپ ۳ با طناب فیکس کنند.
این امکان به کوهنوردان اکسپدیشن ها اجازه داد تا اولین روتیشن هم هوایی خود را تا “کمپ اول” کامل کنند.و حتی تعدادی از کوهنوردان تا “کمپ دوم” هم صعود کردند.
میرزا علی اعلام کرد:امروز ۱۰ جولای پاکستانی ها طناب های بیشتری در مسیر آبروزی تا کمپ سوم را فیکس میکنند.
اکسپدیشن قراقروم میرزا علی ،اکسپدیشنی تجاری پاکستانی برای k2 و برودپیک را گایدهای اروپایی-بین المللی “جوردی توساس” و” استفان کک” ساپورت میکنند.

“سمینا بیگ” بانوی کوهنورد پاکستانی که قلل”سون سامیتز” را با سرپرستی برادرش میرزا علی بعنوان اولین زن پاکستانی صعود کرده است امسال هم در کنار برادرش قصد دارد اولین زن پاکستانی ای باشد که قلهk2 را صعود میکند.

بیشتر کوهنوردان امسال برای صعود به قلهk2 در تلاشند.
“ساجد سدپارا”
اما در این میان “الیا سایکلی” فیلمبردار و شرپای همیشه همراهش “پمبا کانجی” هدف عمده اشان اینست که در کنار “ساجد سدپارا” برای یافتن پیکر “محمد علی سدپارا” و همراهان مفقودش جان اسنوری و خوان پابلو موهر ارتفاعات بالای k2 را کاوش کنند. سه کوهنورد در زمستان گذشته- ۵ فوریه ۲۰۲۱ در ارتفاعات بالایk2 مفقودشدند.
ترکر “الیا سایکلی” او را در کمپ اول نشان میدهد.او و همراهانش در حال هم هوایی هستند.

در عین حال دو کوهنورد حرفه ای زمستانهk2 – “اسوالد پریرا” و “کارلوس گارانزو” هم برای تراژدی که در زمستان در k2 افتاد در کوهستان هستند تا کم و کیف تراژدی را آشکار کنند.
“کارلوس گارانزو” دوست نزدیک خوان پابلو موهر و مخصوصا سرگی مینگوته بود.”سرگی مینگوته” در زمستان ۲۰۲۱ در سقوط از مسیر آبروزی جان سپرد و خوان پابلو درk2 مفقود شد.
“کارلوس گارانزو” بر اساس ترکرش در کمپ اول بود و بهABCبازگشت.او بهمراه گروه کوچکی شامل “پریرا”، آن بیالک”و هوگو آیاویری” در حال هم هوایی هستند.

آنتن مخابراتی در کنکوردیا همچنان دچار مشکل است.
متاسفانه، آنتن مخابراتی ای که شرکت موبایل پاکستان در کنکوردیا نصب کرده بود دچار مشکل شده است و کوهنوردان در تماس هایشان با مشکل مواجه شده اند. بهترین وضعیت کوهنوردان در کوهستان ترکرشان است.
“زیمرمن و “ولستد” به ارتفاع ۶۱۰۰ متری خط الراس غربی k2 برای هم هوایی بر اساس ترکرشان صعود کرده اند،آنها مسیر صعودشان را بررسی کردند و برای هم هوایی بیشتر به سوی “برودپیک”حرکت کردند.

برودپیک:
اولین نفراتی که بیس کمپ برودپیک رسیدند “دان بویی” کوهنورد کانادایی و “لوتا هینستا”کوهنورد فنلاندی بودند،آنها چندین روز مابین کمپ اول و دوم شب مانی داشتند.
اکنون کوهنوردان دیگر هم BC مستقرشده اند و در حال هم هوایی هستند.
اکسپدیشن قراقروم در ۹ جولای در برود پیک‌مسیر را تا کمپ سوم با طناب فیکس کردند.

“دابل هدر” (صعود بروپیک وK2) :
کوهنورد اسپانیایی “ویکتور سانس”قصد دارد دو قله برود پیک و k2 را دابل هدرصعود کند. او در ۸ جولای به بالای کمپ دوم برودپیک صعود کرد و به ارتفاع ۶۴۰۰ متر رسید و بر اساس “ترکرش” به بیس کمپ بازگشت.
درعین حال “فوتیس تئوچاریاس”کوهنورد یونانی از اعضای “قراقروم اکسپدیشن”هم در صدد است که “دابل هدر”کند و دو قله برودپیک و k2 را صعود کند.قبلا”تئوچاریس” بهABC کی ۲ صعود کرد و بر اساس ترکرش اکنون در بیس کمپ برودپیک است.

اطلاعات ترکر کوهنوردان را باید مدیون خدمات شرکت اماراتی BGAN بود که دیتای دقیقی از وضعیت کوهنوردان در کوهستان را ارائه می‌دهد که در منطقه در مورد دیتا و ویس کارآیی مناسبی دارد.
“کیم هونگ بین” و کوهنوردان دیگر
کوهنورد کره ای “هونگ بین” در آخرین ۸۰۰۰ متری خود از ۱۴ قله در برود پیک در تلاش است،ترکری همراه ندارد و اطلاعات موقعیت خود را هم گزارش نداده است.
کوهنوردان دیگری که در تلاش صعود برودپیک هستند شامل: کوهنورد قطری “فراز بدر” ، کوهنوردان آذربایجانی”ناستیا رونوآ”، اسرافیل آشوری و سالوس دامولوسیوس و کوهنورد لهستانی”مونیکا ویتکوسکا.

اسکی بازان کوهستان :
چند روز قبل “توماس لون” نروژی ویدئویی از فرود خود از کمپ اول برود پیک را انتشار داد. او با “ویتالی لازو” و آنتون پوگوکین”هم تیمی شده است.
این دو اسکی باز قصد فرود تمامی ۸۰۰۰ متری ها را با اسکی را دارند و در حال حاضر در برودپیک هستند.

 اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

گاشربروم۲: کوهنورد لهستانی بعلت بیماری ادم ریوی با هلی کوپتر به بیمارستان منتقل شد.

◀️کوهنورد لهستانی” پاول گورسیاک” از بیس کمپ گاشربروم۲ توسط هلی کوپتر به بیمارستانی در اسلام آباد منتقل شد .
او دچار ادم ریوی(HAPE) شده است.

◀️ کوهنورد لهستانی در حال حاضر موقعیتش تثبیت شده است و تحت درمان است. او یکی از اعضای اکسپدیشن بین المللی ۲۰۲۱ گاشربروم ها می باشد که توسط “آلپاین ادونچر گایدز” کارهای لجستیک اشان برنامه ریزی میشود.

منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
 عکس:دنیس اوربکو ۲۰۱۹

*************

*************

 

اساسنامه اتحادیه باشگاهها pdf

https://t.me/espilat/3754

*************

گاشربروم۲: هیمالیا نوردان ایرانی در کمپ سوم

◀️هیمالیانوردان تیم هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان فارس “آرمان شهپری”و “میلاد کشاورزی” صبح امروز شنبه ۱۹ تیر ماه موفق‌ به ثابت گذاری مسیر و برپایی کمپ ۳ در ارتفاع ۷۱۰۰ متری “گاشربروم۲”شدند.

شایان ذکر است؛ این تیم به عنوان اولین تیم در تابستان ۲۰۲۱ وارد کمپ۳ شده و پس از برپا نمودن کمپ ۳،جهت شب مانی به کمپ۲ بازگشتند.
گفتنی است ؛ برپایی کمپ ها بخشی از پروژه هم هوایی تیم ها بوده و با پایان مراحل هم هوایی ،فردا یکشنبه ۲۰ تیر به بیس کمپ باز می گردند ودر انتظار پنجره هوایی مساعد جهت “تلاش نهایی”صعود باقی می مانند.

 اینستاگرام هیئت کوهنوردی استان فارس
🔸باشگاه گوهنوردی اسپیلت🔸

🔺 پانوشت: هیمالیانوردان ایرانی از استان فارس “آرمان شهپری”و “میلادکشاورزی” در ۲۹ خرداد ماه برای تلاش صعود قله گاشربروم۲(۸۰۳۵متر) عازم پاکستان شدند.
این تیم قصد صعود بدون اکسیژن کمکی و همراهی باربر ارتفاع بالا را دارند.

*************

گاشربروم۲ صعود شد

این اولین صعود ۸۰۰۰ متری در تابستان ۲۰۲۱ در قراقروم پاکستان است.

امروز چهار کوهنورد فرانسوی، اعضای “اکسپدیشن اسکی فرانسه”شامل: تیفانی دوپریر ، بوریس لانگشتاین، آئورلیا لانوئه و گویلائومه پیرل موفق شدند قله گاشربروم ۲ به ارتفاع۸۰۳۵ متر را صعود کنند.

این تیم چهار نفره فرانسوی قصد فرود از قله با اسکی را داشتند اما هنوز تایید نشده است که با اسکی فرودآمده اند ودر انتظار آپدیت خبرها در این باره هستیم. در حال حاضر آنها در کمپ سوم هستند.

◀️ آلپاین ادونچر گایدز گزارش داد:
۴کوهنورد – اسکی باز فرانسوی قله گاشربروم ۲ را امروز یکشنبه ۱۱ جولای صعود کردند که اولین صعود به یک قله ۸۰۰۰ متری در قراقروم پاکستان در فصل تابستان ۲۰۲۱محسوب میشود.
این ۴ کوهنورد-اسکی باز فرانسوی از اعضای “اکسپدیشن بین المللی آلپاین گاشربروم ۲۰۲۱” هستند.

 منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

“دیران پیک” به ارتفاع ۷۲۶۶در پاکستان توسط تیمی فرانسوی صعود شد

ترکر “هلیاس میلریوکس” آلپنیست و اسکی باز فرانسوی او را بر فراز قله تکنیکال و خطرناک “دیران پیک” نشان داد.

“میلریوکس”و همنوردانش “یانیک گرازیانی” و پاتریک واگنون” تیمی کوهنورد و اسکی باز قدرتمند فرانسوی هستند.‌در ابتدای فصل تابستان ۲۰۲۱ در پاکستان در نزدیکی “باتورا موزتاگ” دیده شدند.
شایعات اولیه از تلاش صعود آنها بر روی قله “شیسپاره” حکایت‌ میکرد اما “میلریوکس” سریعا به آن واکنش نشان داد.

در حقیقت تیم فرانسوی در حال تلاش بر روی “دیران پیک”بودند که سرانجام موفق به صعود آن شدند.

◀️“دیران پیک” بعنوان قله ای بسیار خطرناک شهرت دارد و فقط در ۱۹۶۸ صعود شد و تلاش های دیگر کوهنوردان با شکست همراه بود.

سه کوهنورد اسپانیایی در ۱۹۷۹ در تلاش صعود به قله”دیران پیک” ناپدید شدند اما تعدادی از تیم ها شانس داشتند و از خطر این کوهستان جان سالم بدر بردند.

 اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

🔺پ.ن: “هلیاس میلریوکس” به اتفاق دو همنورد دیگر فرانسوی اش برای گشایش مسیر در رخ شمال شرقی نوپتسه در ۲۰۱۷ جایزه کلنگ طلایی دریافت کردند.

*************

*************

*************

۸۰۰۰ متری های قراقروم پاکستان :

پیشروی در k2 ، پرواز با پاراگلایدر از برود پیک، پیشرفت در گاشربروم ها و عقب نشینی از نانگاپاربات

با وجودی که هوای بی ثبات و متغیر باعث بارش برف فراوانی در شیبهای کوههای قراقروم شده است اما کوهنوردان در ۸۰۰۰ متری ها در حال پیشروی هستند.اما شرایط هوایی باعث کندی حرکت اشان شده است.
در حال حاضر کوهنوردان در بیس کمپ ها در حال ریکاوری روتیشن هم هوایی خود هستند و در انتظارند که از شدت بادها در ارتفاعات کاسته شود.

تنها قله ۸۰۰۰ متری ای که تابحال صعودشده است گاشربروم ۲ است که در ۱۱ جولای توسط تیمی فرانسوی اسکی باز-کوهنورد صعود شد.

کی۲:
در طول هفته گذشته کوهنوردان در هم هوایی در k2 به ارتفاع ۷۰۰۰ متر رسیدند؛در عین حال طناب ها در مسیر آبروزی تا کمپ سوم فیکس شده اند.با این وجود شب مانی ای بالای کمپ ۲ انجام نشده است.
گراهام زیمرمن” و ایان ولستد” که بروش آلپاین در خط الراس غربیk2 در تلاش هستند،روتیشن هم هوایی خود را در برودپیک انجام میدهند و به ارتفاع ۷۰۰۰ متر صعود کرده اند.

برودپیک:
جنب و جوش کوهنوردان در برودپیک کاملا مشهود است و مسیر تا کمپ سوم با طناب فیکس شده است و انتظار میرود که در ۱۶ جولای اولین صعودها به قله صورت بگیرد.
بنظر میرسد تیم بلژیکی شامل: سوفی لنایرارتز، استف ماجینله، لوک بیرنیکس،جف اسپلمنز و نیلز چپر و تیم روسی شامل ویتالی لازو و آنتون پوگوکی و در عین حال کوهنورد کره‌ای “هونگ بین کیم(که برودپیک آخرین ۸۰۰۰ متری از ۱۴ قله اوست) قادر خواهند بود “تلاش نهایی”صعود را در روزهای آینده عملی کنند.

استفان کک -کوهنورداتریشی

اما این روزها در “برودپیک” بیش از توجه به صعود قله، تلاش ارزشمند استفان کک اتریشی نظرها را جلب کرده است ، او پس رسیدن به ارتفاع ۷۴۰۰ متر در فرود از ارتفاع ۶۶۰۰ متر با پرواز پاراگلایدر در بیس کمپ k2 فرود آمد!
او درباره پروازش گفت: “احتمالا یکی از بهترین پروازهای من در زندگی بود.”

نانگاپاربات:
اکسپدیشن آندالوزیان به نانگاپاربات(آندالوزیا =منطقه ای خودمختار در اسپانیا) از تلاش خود دست کشیدند.
“مانوئل کاراسکوسو” و “مانوئل گونزالز” پس از اینکه سه نفر از همنوردشان بعلت هوای بسیار نامناسب کوهستان تصمیم به بازگشت گرفتند ،تنها ماندند و با وجود تلاش فراوانی که اکسپدیشن آنها در کوهستان انجام داد ،اما ماکزیمم ارتفاعی که صعود کردند ۵۵۰۰ متر بود. برف سنگین در کوهستان و شرایط نامناسب و خطر سقوط بهمن، آخرین بازمانده های اکسپدیشن را هم متقاعد کرد که به تلاششان در نانگاپاربات خاتمه دهند.

گاشربروم ۱ :
“مارکو کونفورتولا”و ماریو ویلمو” از قدرتمندترین کوهنوردان ایتالیایی بعد چند روزی که در ارتفاعات بالای گاشربروم۱ در حال تلاش برای باز کردن مسیر به فیلدهای بالاتر بودند به بیس کمپ بازگشتند.
“مارکو کونفورتولا”نوشت: ما با رخی تا ۷۱۰۰ متر که به کمپ سوم ختم میشد از برف و صخره پوشانده شده بود مواجه بودیم و صخره ای نامطمئن در پیش رو داشتیم که مجبور بودیم کاملا با احتیاط باشیم در این مسیر خطرناک از پیتون”میخ” و بولت برف استفاده کردیم، ما ۱۰۰ متر از مسیر را به این گونه با “ماریو”مجهز کردیم ، با وجودی که مسیر دشوار و نیاز به دقت زیادی برای صعود داشت اما در واقع آنرا دشوار نمی دیدیم.
آنها ۲۰۰ متر طناب بالای کمپ دوم برای رسیدن به ارتفاع ۶۷۰۰ متر بکار بردند.
“ماریو ویلمو” نوشت: من و مارکو در گاشربروم ۱ کاملا با انگیزه ایم و تمامی تلاش خود را برای رسیدن به قله بکار می گیریم.

گاشربروم ۲:
اولین قله ۸۰۰۰ متری در تابستان ۲۰۲۱ بود که توسط تیمی فرانسوی صعود شد و آنها از قله با اسکی فرود آمدند.

 مونتانیا تی وی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

برودپیک: ✨تلاش نهایی✨

◀️ کوهنوردان سرانجام با کامل کردن روتیشن هم هوایی خود در کمپ سوم، در صدد “تلاش نهایی” صعود به برودپیک(۸۰۴۷ متر) هستند.

◀️میرزا علی سرپرست “قراقروم اکسپدیشن ” اطلاع داد: تیم فیکس کننده طناب پاکستانی به سرپرستی جلال الدین، امروز به اتفاق “دان بویی”کانادایی و “لوتا هینستا” فنلاندی به فیکس طناب مسیر ادامه میدهند و سپس در روز شنبه ۱۷ جولای مسیر را تا قله با طناب فیکس میکنند و روز بعد دیگر کوهنوردان به قله صعود میکنند.

◀️ تیم های دیگری که در کمپ سوم در حال تلاش نهای صعود هستند عبارتند از:
تیم Death zone freeride
تیم کره ای به سرپرستی “کیم هنگ بین”
تیم بلژیکی-پاکستانی (‌سوفی لنایرارتز)

◀️تیم ها چند روز پیش در بیس کمپ طبق جلسه ای که داشتند موافقت کردند در مسیر با هم همکاری کنند و آنها تصمیم گرفتند که تلاش نهایی صعودشان در روز ۱۷ و ۱۸ جولای باشد.
در جلسه تصمیم گرفته شد بعلت برف عمیق درمسیر (تا کمر )و دشواری مسیر تیم ها با هم در برفکوبی و فیکس طناب همکاری کنند .چون صعود بالاتر از کمپ۳ بدون همکاری تیم ها غیر ممکن است.

منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

قلهk2 : طناب ها در مسیر آبروزی تا کمپ ۴ فیکس شدند

◀️ جمعه ۱۶ جولای، شرپاهای اکسپدیشن “مدیسون ماونتیرینگ” موفق شدند از کمپ سوم تا کمپ چهارم طناب ها را در مسیر آبروزی فیکس کنند.

⚡️ تا کنون طناب های مسیر آبروزی k2 توسط تیم های زیر فیکس شده اند:

قراقروم اکسپدیشن: بیس کمپ پیشرفته تا کمپ‌دوم

پایونیر ادونچر تیم(نپال): از کمپ دوم تا بالای بلک پیرامید(هرم سیاه) در ۸ جولای

اکسپدیشن مدیسون ماونتیرینگ(آمریکا)‌: از بالای هرم سیاه”بلک پیرامید” تا کمپ سوم در ۹ جولای

اکسپدیشن مدیسون ماونتیرینگ بار دیگر جمعه ۱۶ جولای از کمپ سوم تا کمپ چهارم را با طناب فیکس کردند!!!!

◀️ گروهی ۸ نفره از شرپاهای تیم”پایونیر ادونچر”از نپال از بیس کمپ برای فیکس طناب تا کمپ ۴ صعود کردند،هوای کوهستان عالی است و مسیر هم تا کمپ ۴ توسط “مدیسون ماونتیرینگ” با طناب فیکس شده و آماده است. آیا نپالی ها برای صعود به قله اقدام میکنند؟

🔺با پیش بینی هوای عالی برای شنبه ۱۷ جولای و یکشنبه ۱۸ جولای باید انتظار صعود اولین کوهنوردان در فصل‌تابستان۲۰۲۱به قلهk2 را بزودی داشته باشیم.

منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

 

         جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی 

صفحه آرایی و انتشار در وب سایت اسپیلت: ساقی محمودی

                                   ۹ مرداد ۱۴۰۰

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید