رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت دوم)

ارسال شده توسط در 22 جولای 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, مقالات و نوشته ها

 

اخبار k2

 

مایک هورن کوهنورد و ماجراجوی ۵۲ ساله آفریقای جنوبیسویسی در پستی اعلام کرد: سرانجام زمان انتظار ما فرارسید و صعودمان را آغاز کردیم تخمین میزنم صعود ما به قله k2 در حدود ۲ تا ۳ روز طول بکشد و در روز چهارشنبه یا پنجشنبه برفراز k2 صعود خواهیم کرد.

مایک هورن و فرد روکس مانند تمام کسانی که در بیس‌کمپ هستند ابتدای روز ۱۵ جولای صعود خود به سوی کوهستان وحشی، قله k2 را آغاز کردند.

 

آنها در صعود تنها نیستند و در حدود ۱۲۰ کوهنورد که شامل ۷۵ کوهنورد بین‌المللی و ۴۵ شرپا هستند به سوی ارتفاعات بالای k2 صعود خود را آغاز کرده‌اند، البته این شامل باربران ارتفاعات بالای پاکستانی نمی‌شود که نیازی به مجوز صعود ندارند بنابراین تعداد دقیق آنها هم نامشخص است.

وضعیت هوا در دو هفته گذشته بقدری خوب بود که هیچ کسی شانس نادر صعود به k2 را دست نمی‌دهد.

هوای فوق‌العاده امسال ۲۰۱۹ با صعودهای زیادی در برودپیک و گاشربروم‌ها در چند روز اخیر همراه بوده است.

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

*****

 

اخبار قله‌های برودپیک و گاشربروم‌ها

 

گاشربروم ۱ (قله پنهان):

سرگی مینگوته و مارکو کونفورتولا روز ۱۴ جولای در کمپ ۲ بودند و پیش‌بینی می‌شد که در روز ۱۶ جولای به قله G1 صعود کند ولی گویا بعلت مشکلات پیش آمده بسوی قله G2 تغییر مسیر داده است.

مینگوته تا ۱۶ جولای (امروز) فرصت دارد با صعود به یک ۸۰۰۰ متری دیگر پروژه ۶ قله ۸۰۰۰ متری بدون اکسیژن کمکی را بنام خود ثبت کند.

نیرمال پورجا هم در تلاش صعود گاشربروم ۱ است و بعد از صعود G1، او قصد دارد صعودهای زنجیره‌ای خود را به گاشربروم ۲ و k2 گسترش دهد.

پورجا تا بحال در سال ۲۰۱۹ موفق شده است ۷ قله ۸۰۰۰ متری را صعود کند. او قصد دارد در ۷ ماه، ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را صعود کند.

گاشربروم ۶ همچنان در مقابل کوهنوردان مقاومت کرد و صعود نشده باقی ماند.

گروهی از کوهنوردان لهستانی که قصد اولین صعود گاشربروم ۶ را داشتند پس از شب‌مانی در ۵۶۰۰ متر بعلت شرایط “بسیار خطرناک” کوهستان عقب‌نشینی کردند و بسوی plan B و قله زیبای لایلاپیک ۶۰۹۶ متر در دره هونزا رهسپار شدند.

 

برودپیک:

بیلی بیرلینگ کوهنورد و ژورنالیست آلمانی در ۱۴ جولای با صعود برودپیک ششمین ۸۰۰۰ متری خود را کامل کرد او یکی از اعضای اکسپدیشن کوبلر بود.

کوبلر در پستی گزارش کرد: اعضای اکسپدیشن ما شامل ۱۴ کوهنورد بین‌المللی، ۲ راهنما و تیم قدرتمند ما از پاکستان، نپال و روسیه برودپیک را در ۱۴-۱۳ جولای صعود کردند.

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

*****

 

سه پرواز عاشقانه و غمناک به برودپیک؛

 

در عصر یکی از روزهای داغ تیرماه سال ۱۳۹۲ در خیابان قیطریه با آدرسی که در دست داشتم به منزل کیومرث بابازاده رسیدم.

خیلی از کوهنوردان آنجا جمع شده بودند تا از طریق آقای بابازاده در جریان حادثه مفقود شدن سه کوهنورد جوانی که هنگام گشایش مسیر ایرانیان در کوهستان برودپیک (هیمالیای پاکستان) به کمپ اصلی بازنگشته بودند، قرار بگیرند.

کیومرث بابازاده که سال‌های سال در اکثر حوادث کوهنوردی کشور تک نفره یک سوی مهم امداد و نجات بود حال خود همفکری و همیاری همنوردان‌اش را می‌طلبید.

همگی ما آماده بودیم در صورت امکان کمک و همیاری و همفکری با آقای بابازاده به عنوان هماهنگ‌کننده و سرپرست تهران داشته باشیم.

ساعاتی آنجا بودم و هر لحظه خبرهای بدتر و بدتری از طریق تلفن ماهواره‌ای که در اختیار آقای بابازاده قرار داشت به دیگران می‌رسید.

خبرها حاکی از. آن بود که این سه دلاور ایرانی پس از صعود قله ۸۰۰۰ متری برودپیک راه بازگشت را نیافته‌اند و گویا در مخمصه‌ای گرفتار شده‌اند که نه راه پس دارند و نه راه پیش…

در همان ساعات از طریق ردیابی خط تلفن ماهواره‌ای محل دقیق گرفتار شدن آنان در میان دیواره‌ای مهیب در ارتفاع حدود ۷۸۰۰ متری قله برودپیک مشخص شد.

روزهای بعد روزهایی جهنمی و فراموش نشدنی بود زیرا پس از تلاش‌های بسیار همه دریافتند که دیگر از دست کسی کمکی برنمی‌آید.

از دست دادن این سه جوان کوهنورد در آن سال مصیبتی بزرگ بود که به نظرم یکی از حوادث نادر و استثنایی در سطح جهانی نیز شمرده می‌شد.

هر سه این جوانان را می‌شناختم به ویژه آیدین بزرگی را که با ۲۴ سال سن، کوهنوردی نخبه بود، چه از لحاظ کوهنوردی تکنیکال و قدرتی و چه از نظر تشکیلاتی و نوشتاری.

شاید سال‌ها طول بکشد تا جوانانی مانند آنان در باشگاه‌ها و جوامع کوهنوردی متولد و رشد نمایند.

متاسفانه در بعضی مواقع کمبودها و قصورات فردی و اجتماعی در برهه‌ای از زمان و در بزنگاهی خاص بر جامعه ما چیره می‌گردد و این جوانان و دیگر جوانان ما (در حوزه‌های دیگر) قربانیان این قصورات و بداقبالی‌ها می‌گردند.

اعضای باشگاه اسپیلت این جمعه ۱۳۹۸٫۴٫۲۸ قله آزادکوه را صعود خواهند کرد و برفراز آن به پاس آزادگی و مردانگی این سه شهید کوهستان (آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراحی) که جسم و جانشان را برای همیشه در راهی مقدس و ورزشی به روح بزرگ کوهستان برودپیک هدیه نمودند، یک دقیقه سکوت کرده و یادشان را گرامی خواهند داشت.

 

ذبیح اله حمیدی

 

*****

 

سرگی مینگوته و شکست پروژه ۶ قله ۸۰۰۰ متری در ۱۲ ماه

 

کوهنورد اسپانیایی مینگوته باید امروز ۱۶ جولای ششمین قله ۸۰۰۰ متری را بدون اکسیژن کمکی صعود می‌کرد تا پروژه‌ای که ۱۶ جولای سال پیش ۲۰۱۸ با صعود برودپیک آغاز کرده بود را امروز به پایان می‌رساند و رکوردی را بنام خود ثبت می‌کردکه بخت با او یاری نکرد.

مینگوته در ۲۰۱۸: ۱۶ جولای برودپیک و ۲۳ جولای k2 را بدون اکسیژن صعود کرد.

در پاییز ماناسلو را صعود کرد .

در ۲۰۱۹ در بهار لوتسه و سپس در ۳ جولای امسال نانگاپاربات را صعود کرد. و سپس بدون استفاده از هلی‌کوپتر و در ۱۲ جولای خود را بیس‌کمپ گاشربروم‌ها رسانید.

در ۱۳ جولای در کمپ دوم گاشربروم ۱ در ارتفاع ۶۴۰۰ متر به کوهنورد ایتالیایی کانفورتولا پیوست تا در ۱۴ جولای به C3 صعود کنند و سپس در ۱۵ جولای قله G1 را صعود کنند.

شرایط پیچیده و هوای نامناسب باعث شد کوهنوردان به پایین باز گردند و مینگوته برای آخرین صعودش به گاشربروم ۲ تغییر مسیر داد.

امروز ۱۶ جولای در C2 گاشربروم ۲ است و فردا ۱۷جولای به کمپ سوم ۷۰۰۰ متر صعود می‌کند و در پنجشنبه ۱۸ جولای قله گاشربروم ۲ را صعود می‌کند.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

بحث مابین نیرمال پورجا و کالاسیمنتی پلنگ برفی ایتالیایی در مورد نانگاپاربات در فضای مجازی بالا گرفت.

 

قله نانگاپاربات همیشه با حواشی در زمان‌های مختلف همراه بوده است.

این بار بحث در مورد صعود نانگاپاربات با مصاحبه نیرمال پورجا با هیمالین تایمز شعله‌ور شد.

نیرمال عنوان کرد: کوهنورد اسپانیایی سرگی مینگوته مسیری ۱۵۰ متری بالای کمپ دوم را باز کرد و کوهنوردان گرجستانی بادریاشویلی و تپنادزه مسیر پایین‌تر را تجهیز کردند و تیم ما پروژه ممکن مسیر کمپ سوم تا قله را تجهیز کردند و راه را برای صعود بقیه هموار کردند.

“هیچ صعودی به نانگاپاربات بدون تلاش ما عملی نمی‌شد، البته بوریس لنگشتاین استثنایی بود که در اول جولای به نانگاپاربات بعنوان اولین نفر در این فصل صعود کرده بود.

کوهنوردان دیگر شامل نیرمال پورجا در سوم جولای در قله بودند.

این اظهارات نیرمال پورجا در فیس‌بوکش در ۱۵ جولای واکنش تند کالاسیمنتی را بهمراه داشت او در پاسخ گفت: ادعای نیمس (نیرمال پورجا) خودستایانه و برای جلب توجه مطبوعات و مردم و حامیان ساده‌دل برای تأمین هزینه پروژه‌اش است.

در حقیقت تیم ما (من و ویتالی و آنتون) با کار فوق‌العاده ۸۵ درصد مسیر بین کمپ ۳ و ۴ را با طناب فیکس کردیم و امکان صعود بقیه را فراهم کردیم و البته بعد از رسیدن علی سدپارا او هم کمک بزرگی کرد. او در جوابیه طولانی به نیرمال پورجا نتیجه‌گیری کرد: من با تیمم صعود عالی داشتیم و دوستان قدیمی مانند مینگوته و موسی و ماتیا و حتی گرجستانی‌ها را در صعود دیدم .

و در نانگاپاربات با استفی و این پدیده غریب نیرمال (نیمس) برخورد کردم و بگذارید بگویم که این کوهنوردی نیست و در ضمن با شرپاهایی که می‌شناختم گفتیم و خندیدیم.

لحظات خوبی در فرود با اسکی در زیر ستارگان داشتیم، البته چندان اهمیتی نمی‌دهم دیگران چه می‌گویند و یا چطور خود را بزرگ جلوه می‌دهند.

 

منبع: مونتانیا

 

پی‌نوشت: قابل ذکر است که کالاسیمنتی که برای هم‌هوایی و فیکس طناب به طرف ارتفاعات بالای نانگاپاربات در حال صعود بود با بوریس لنگشتاین و تیفاین دوپریر دو کوهنورد فرانسوی در مسیر مواجه می‌شود که در حال فرود با اسکی بودند و آنها اطلاع دادند که در اول جولای فقط لنگشتاین موفق به صعود نانگاپاربات شده است. البته دو فرانسوی در اوائل ژوئن امسال قله اسپاتنیک را صعود کرده و با اسکی فرود آمده بودند بنابراین کاملا برای صعود به نانگاپاربات هم‌هوا بودند.

دو کوهنورد فرانسوی در ۲۸ ژوئن برای صعود نهایی نانگاپاربات اقدام کردند اما مجبور شدند ۴ روز تا مناسب شدن هوا در کمپ ۴ در انتطار بمانند و سرانجام فقط لنگشتاین آمادگی صعود به قله را داشت.

چند روز بعد از صعود و فرود با اسکی این دو کوهنورد فرانسوی کالا سیمنتی مدعی شد که دو فرانسوی از مسیری که او و تیمش طناب‌ها را فیکس کرده بودند در صعود استفاده کرده اند….

در ضمن با تفسیری که کالا سیمنتی از تلاش نیرمال پورجا دارد و آن را کوهنوردی نمی‌داند، رینهولد مسنر برای کمک به پروژه ممکن ۱۴/۷ به این پروژه کمک مالی کرده است و قاعدتاً از نقطه نظر کوهنوردی فیلسوف همچون مسنر این تلاش نیرمال با معیارهای کوهنوردی همخوانی دارد.

اگرچه با تجهیزات مدرن جدید، کوهنوردی از اشکال کلاسیک آن بصورت اجتناب‌ناپذیری فاصله خواهد گرفت ولی از نظر محتوایی تغییری ماهوی نخواهد کرد همانگونه که کوهنوردی اکسپدیش‌های بزرگ دهه‌های نیمه اول قرن بیستم، با روش‌های آلپاین جایگزین شد شیوه‌های مدرن در کوهنوردی هم اجتناب‌ناپذیر است و نمونه‌ای از آن صعود مکس برگر اتریشی بعنوان اولین نفر در این فصل بدون اکسیژن کمکی به قله برودپیک بود که در بازگشت از کمپ سوم تا بیس کمپ را در مدت ۳۰ دقیقه با پاراگلایدر فرود آمد مسیری که در حالت عادی ۲ روز طول می‌کشید و اگر این نوع تلاش را مغایر معیارهای کوهنوردی بدانیم مصداق بی‌انصافی است.

 

*****

 

اخبار k2

 

تیم فیکس‌کننده طناب سون سامیت ترکز تا ظهر امروز طناب‌ها را تا ارتفاع ۸۳۲۰ متر بالای باتل نک فیکس کردند و اکنون تمامی شرپاهای سون سامیت ترکز به کمپ ۴ بازگشته‌اند.

فردا ۱۸جولای صعود نهایی به قله k2 آغاز خواهد شد.

اعضای فیکس‌کننده طناب تا ۸۳۲۰ متر:

۱-تمبا بوتی ۲-کاسانگ داوا ۳-چاهانگبا شرپا ۴-گسمان تامانگ ۵-تمبا شرپا

 

کمپانی نپالی سون سامیت ترکز اعلام کرد: تیم ما تمامی مسیر فیکس طناب‌ها را تا ارتفاع ۸۳۲۰ متر، بدون هیچ کمکی از سوی اکسپدیش‌های حاضر در منطقه انجام داده است.

ما دقیقا متوجه نیستیم چرا این رویه هر سال به این شکل پیش میرود؟

ما امیدواریم که فردا پنجشنبه ۱۸ جولای کمک برای فیکس طناب تا قله k2 را از دیگر اکسپدیشن‌های حاضر دریافت کنیم.

در هر حال پیش‌بینی هوا بنظر می‌رسد برای روزهای پیش رو مناسب باشد و ما به صعودهای موفقیت‌آمیز و ایمن به قله k2 همچون سال گذشته امیدواریم.

 

منبع: فیسبوک سون سامیت ترکز

 

*****

 

اخبار کی۲ ـ تابستان ۲۰۱۹

 

سقوط بهمن در باتل نک باعث مجروح شدن ۵ شرپای سون سامیت ترکز شد.

 

آغاز صعود نهایی به k2

بیش از ۱۲۵ کوهنورد آماده برای صعود قله k2 در ۱۷ و ۱۸ جولای.

برای کوهنوردانی که از مسیر آبروزی به سوی قله در حال صعود هستند مسیر تا کمپ چهارم در حدود ۷۷۵۰ متر آماده شده و کمپ ۴ هم تجهیز شده است.

برای کوهنوردانی که مسیر سزن را برای صعود به K2 انتخاب کرده‌اند کمی بالاتر در شولدر کمپ ۴ (۸۰۰۰ متر) برقرار و تجهیز شده است.

بقیه مسیر که توسط ۵ شرپای اکسپدیشن سون سامیت ترکز بسوی قله در حال فیکس طناب‌ها بودند ناگهان در برنامه‌شان با سقوط بهمن در باتل نک وقفه‌ای ایجاد شد.

۵ شرپا با سقوط بهمن در حدود ۵۰ متر به پایین کشیده شدند و اندکی جراحت پیدا کردند و همگی به کمپ ۴ انتقال داده شدند ولی بار دیگر فیکس طناب‌ها تا ۸۳۲۰ متر و بالای باتل نک ادامه پیدا کرد و احتمالا صعودهای آژانس نپالی که امروز می‌توانست انجام گیرد به فردا پنجشنبه ۱۸ جولای موکول شد.

کوهنوردانی که در تلاش صعود به قله k2 هستند شامل کوهنوردان بین‌المللی و شرپاها در حدود ۱۲۵ نفرهستند که در عین حال تعدادی نامشخص از باربران ارتفاعات بالای پاکستانی هم برای صعود به قله حضور دارند.

خبر خوب اینست که پنجره هوای مناسب برای صعود به k2 به اندازه کافی طولانی است تا همه کوهنوردان بتوانند به قله صعود کنند.

آلن آرنته تخمین زده بود که امروز ۱۷ جولای بین ۵۰ تا ۷۵ نفر تلاش نهایی برای صعود به k2 خواهند کرد (مگر اینکه تغییراتی ایجاد شود. و در اصل بخاطر سقوط بهمن استراتژی صعود دچار تغییر شد).

از فردا ۱۷ جولای، صعودها به قله آغاز می‌شود و البته با وجودیکه تعداد بیش از ۱۲۵ کوهنورد در تلاش نهایی صعود به قله رقم زیادی است و کوهستان وحشی این تعداد کوهنورد برای صعود به خود ندیده است ولی این رقم قابل قیاس با قله اورست نیست.

قله k2 تا بحال در یک روز بیش از ۳۰ کوهنورد بخود ندیده است.

ترافیک کوهنوردان فقط ممکن است در بخش‌های بالایی کوهستان و بالای شولدر، جایی که دو مسیر آبروزی و سزن بهم می‌رسند و مسیر باریک می‌شود رخ دهد و مخصوصا در باتلنک و تراورس سراکیخی بزرگ یا توده عظیم یخی که همیشه در این محل معلق است برای کوهنوردان خطرناک شود و در سال‌های قبل هم در این محل تراژدی بوجود آمد.

 

منبع: مونتانیا

 

پی‌نوشت: در روزهای ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ جولای که اوج صعودها به قله k2 است باید درایت اکسپدیشن‌ها را برای همکاری با هم در صعود نظاره‌گر بود، امری که دو تیم تلاش‌کننده در صعود زمستانه ۲۰۱۹ فاقد آن بودند و هر کدام برای خود طناب‌های جداگانه فیکس کرده بودند!

 

*****

 

بهنام خلجی در مسابقات پاراسنگنوردی قهرمانی جهان در بریانسن فرانسه در ماده RP2 مقام اول را کسب کرد.

 

امیر سبزی هم به مقام ششم در همین ماده اکتفا کرد.

 

*****

 

نیرمال پورجا با صعود گاشربروم ۱ و گاشربروم ۲، تا بحال ۹ قله بالای ۸۰۰۰ متر را در سال ۲۰۱۹ صعود کرده است.

 

بر اساس گزارش افسر رابط در بیس‌کمپ گاشربروم و با استناد به هیمالین‌تایمز نیرمال پورجا سرباز سابق گورخای نپالی موفق شد در ۱۵ جولای گاشربروم ۱ را صعود کند و امروز صبح ۱۸ جولای هم موفق شد برفراز گاشربروم ۲ بایستد.

به این ترتیب پدیده نوظهور کوهنوردی جهان تابحال ۹ قله بالای ۸۰۰۰ متری را به لیست پروژه خود Possible14/7 افزوده است.

نیرمال پورجا با پروژه ممکن ۱۴/۷ قصد دارد با استفاده از اکسیژن کمکی ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متری جهان را در ۷ ماه صعود کند.

با توجه به دشواری شرایط صعود k2 بالاتر از باتل نک، ۸۳۰۰ متر و برف عمیق و خطر سقوط بهمن، قله بعدی و قابل دسترس برای صعود نیرمال پورجا برای تکمیل لیست صعودهایش برودپیک خواهد بود.

اگر صعود k2 هم برای نیرمال پورجا در این فصل عملی باشد و مانعی برای پروژه‌اش نباشد. قله‌های باقیمانده برای صعودش ماناسلو، چوآیو و شیشاپانگما خواهد بود.

 

منبع: مونتانیا

 

*****

 

عقب‌نشینی اکسپدیشن‌ها در k2 بعلت دو سقوط بهمن بالاتر از باتل نک، برف عمیق و بادهای قوی.

 

اخبار K2

 

بار دیگر k2 قوانین خود را به کوهنوردان دیکته کرد. روز چهارشنبه با توجه به پنجره هوایی مساعد تصور می‌شد صعودهای زیادی صورت بگیرد ولی با سقوط بهمن در۱۶ جولای و سقوط و مجروح شدن ۵ شرپای سون سامیت ترکز و انتقال آنها به کمپ ۴ و بار دیگر بعد از کمی وقفه، شرپاهای فیکس‌کننده طناب آژانس نپالی سون سامیت ترکز موفق شدند تا ارتفاع ۸۳۲۰ متر کارشان را با فیکس طناب ادامه دادند.

امروز ۱۸ جولای تصور می‌شد صعودها آغاز شوند ولی شرایط غیرقابل پیش‌بینی معادلات را در کوهستان وحشی بهم زد.

از اکسپدیشن ایمجین نپال، مینگما شرپا اطلاع داد: مینگما تنزی و پمبا تشرینگ تلاش کردند که امکان صعود را بالاتر از باتل نک بسوی قله مهیا کنند ولی پیشروی بعلت برف عمیق و خطر سقوط بهمن بسیار زیاد بود.

بعلت برف عمیق ۱٫۴ متر و بادهای قدرتمند شرایط صعود برای اکسپدیشن‌ها بر اساس پیش‌بینی‌ها پیش نرفت و تصور اینکه در ۱۸ و ۱۹ جولای کوهنوردان زیادی قله k2 را صعود خواهند کرد با اوضاع کنونی دور از واقع است.

دیروز ۱۷ جولای ۲ ریزش دیگر بهمن در بالای باتل نک باعث مجروح شدن ۲ کوهنورد شد که یکنفر از ناحیه ساعد شکستگی پیدا کرد و تیم‌ها تصمیم گرفتند کوهنوردان خود را به خطر نیاندازند.

لوکاس فورتنباخ گفت: بعلت تاخیری که بر اثر سقوط بهمن در دو روز گذشته در وضعیت اکسپدیشن‌ها بوجود آمد اعضای تیمش که بدون استفاده از اکسیژن کمکی قصد صعود دارند، یک روز کامل در کمپ ۴ انتظار کشیدند.

داوا شرپا از سون سامیت ترکز گفت: تیم شرپای فیکس‌کننده طناب و تعدادی از کوهنوردان در کمپ ۴ در حال انتظارند و از قرائن اینگونه برمی‌آید که: قله k2 هنوز آمادگی پذیرش کوهنوردان را ندارد.”

بر اساس گفته آلن آرنته در فضای مجازی بعضی از کوهنوردان مشهور مانند ریک آلن ، مایک هورن و لوئیس روسئو تصمیم گرفته‌اند کوهستان را ترک کنند.

برای اکثر اکسپدیشن‌ها محرز است با وجود برف عمیق و بادهای تند و خطر سقوط بهمن شرایط صعود بسیار خطرناک است.

 

از سال رکورد در تعداد صعودها به قله k2 تا سال بدون صعود به k2.

با بررسی صعودها در ۱۰ سال اخیر شاهد سال‌های همراه با رکورد تعداد صعودها و سال‌های بدون هیچ‌گونه صعودی بوده‌ایم.

که از این ۱۰ سال، پنج سال هیچگونه صعودی به قله k2 صورت نگرفته است و یکسال هم امکان صعود از رخ شمالی و از ناحیه چین عملی شد که آن صعود در ۲۰۱۱ توسط گرلینده کالتنبرونر بانوی کوهنورد اتریشی، مقصود زومایف کازاخستانی، واسیلی پیوتسف روسی و داروک زالوسکی لهستانی صورت گرفت.

 

سالهای بدون صعود به K2 و سال‌هایی با رکورد صعود به k2:

سال ۲۰۰۹ : بدون صعود به k2

سال ۲۰۱۰: بدون صعود به k2

سال۲۰۱۱: فقط ۴صعود به k2 توسط تیم گرلینده کالتنبرونر

سال ۲۰۱۲: ۳۰ صعود به k2 ، با رکورد صعود ۲۸ کوهنورد در یک روز به قله

سال۲۰۱۳: بدون صعود به k2

سال ۲۰۱۴ : ۵۱ صعود به قله در کل سال

سال ۲۰۱۵: بدون صعود به k2

سال۲۰۱۶: بدون صعود به k2

سال۲۰۱۷: ۱۲صعود به k2 توسط یک اکسپدیشن

سال ۲۰۱۸: ۶۲ صعود به k2 در یکسال، با رکورد صعود ۳۲ کوهنورد بر روی قله در یکروز.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

مینگما کیالجه شرپا که سرپرست و راهنمای کمپانی کوهنوردی ایمجین نپال است در صفحه شخصی گفت:

 

کوهنوردان انگلی در انتظارند که دیگران طناب را در مسیر برای آنها فیکس کنند و آنها بی‌دردسر بتوانند قله k2 را صعود کنند.

در مسیر سزن تیم ما شامل شرپاها و کوهنوردان پاکستانی برای باز کردن مسیر در حدود ۷۵۰ متر طناب بکار بردیم که من برای هر متر ۲ دلار پرداخت می‌کنم به اضافه هزینه حمل به بیس‌کمپ و سپس بونوس حمل آن به بالای کمپ را هم می‌پردازم و کوهنوردان انگل از این مسیرهای آماده برای صعود استفاده می‌کنند.

به دو کوهنورد مستقل برخوردم و طبق معمول در صحبت معمولی وقتی از آنها در مورد طنابشان سئوال کردم متوجه شدم برای صعود به k2 فقط ۳۰ متر طناب با خود همراه دارند. واقعا دیدن آنها با ۳۰ متر طناب در کوهستانی مانند k2 تعجب‌آور و مسخره است و اینها کسانی هستند که به دیگر اکسپدیشن‌ها وابسته‌اند و از جا پای دیگران استفاده می‌کنند و از طناب‌های فیکس شده دیگر اکسپدیشن‌ها سود می‌برند و دربازگشت به کشورشان با افتخار خود را آلپنیست خطاب می‌کنند و براحتی در مجامع خزعبلاتی تحت عنوان سخنرانی تحویل مردم می‌دهند که ما هرگز از اکسیژن کمکی و شرپا و یا کوهنوردان پاکستانی در صعود استفاده نکردیم!

کوهنوردانی شبیه آنها که انگل‌وار خود را به اکسپدیشن‌های بزرگ وصل می‌کنند در زمانی که شرپاهای سون سامیت ترکز در ۱۶ و ۱۷ جولای در حال فیکس طناب بالای باتل نک بودند در کمپ ۴ در حال “قایم‌باشک بازی “بودند و منتظر بودند که مسیر صعود برایشان باز شود و آنها بتوانند در سایه اکسپدیشن‌های بزرگ از مسیر آماده شده سودجویی کنند.

در حالی که ما مسیر را تا کمپ دوم سزن هموار می‌کردیم و طناب‌ها را فیکس می‌کردیم این دو کوهنورد سایه به سایه ما را تعقیب می‌کردند و طناب‌هایشان هم در کوله‌شان امن بود!

البته ما تا ۱۵ جولای تا کمپ ۴ طناب‌ها را فیکس کردیم و در انتظار اعضای کوهنوردمان بودیم تا به کمپ سوم برسند.

از سویی طبق برنامه آغاز فیکس طناب تا قله قرار بود تا ۱۵ جولای انجام بگیرد اما اطلاع ندارم چرا انجام نشد، بنظر می‌رسد فقط سون سامیت ترکز درحال فیکس طناب‌ها بود و با سقوط بهمن مواجه شدند و کسی هم برای باز کردن مسیر به آنها یاری نکرد.

در روز ۱۶ جولای برف تازه سنگینی باریده بود و با وقوع بهمن، خوشبختانه آسیب جدی رخ نداد

بعضی از آن افراد به ادامه فیکس طناب به سوی بالای باتل نک ادامه دادند که این کار به شجاعت بالای آنها را آشکار می‌کند.

در ۱۷ جولای که تیم داوا در حال فیکس طناب بودند تیم ما به کمپ چهارم رسیدند.

بعد از استراحت مناسب تیم ما فیکس طناب را در مسیر به قله فردا صبح ۱۸ جولای پیش خواهند برد.

 

منبع: صفحه فیسبوک مینگما کیالجه شرپا

 

*****

 

مکس برگر با پاراگلایدر از شولدر k2 و از ارتفاع ۸۰۰۰ متری به بیس‌کمپ پرواز کرد.

 

مکس برگر کوهنورد اتریشی که بعنوان اولین نفر در تابستان ۲۰۱۹ برودپیک را بدون اکسیژن کمکی صعود کرد و سپس از کمپ سوم با پاراگلایدر به بیس‌کمپ پرواز کرد، این بار از مسیر سزن به کمپ ۴ k2 صعود کرد و قصد داشت با پاراگلایدر از قله k2 تا بیس‌کمپ را پرواز کند.

شرایط نامناسب برف عمیق و خطر سقوط بهمن بالاتر از باتل نک باعث شد که مکس برگر مانند دیگر اکسپدیشن‌ها صعود نهایی به قله k2 را رها کند.

با وجودیکه نتوانست به قله صعود کند مکس برگر پروژه پروازش را از ارتفاع ۸۰۰۰ متری تا بیس‌کمپ با پاراگلایدر در مدت ۲۰ دقیقه عملی ساخت.

مکس برگر بعد از رسیدن به کمپ چهارم شولدر ۲ روز انتظار کشید ولی سرانجام به بیس‌کمپ پرواز کرد.

 

منبع: پلنت ماونتین

 

*****

 

سرگی مینگوته آلپنیست بزرگ اسپانیایی ـ کاتالان سرانجام موفق شد در ۱۸ جولای با صعود به گاشربروم۲ (۸۰۳۴ متر) پروژه صعود به ۶ قله ۸۰۰۰ متری را بدون اکسیژن کمکی در ۱۲ ماه و ۲ روز به پایان رساند.

 

سرگی مینگوته سه قله ۸۰۰۰ متری را در ۲۰۱۸ بدون اکسیژن کمکی صعود کرد و سپس در سال ۲۰۱۹ هم موفق شد سه قله دیگر بالای ۸۰۰۰ متر را صعود کند.

هدف پروژه سرگی مینگوته صعود بدون استفاده از اکسیژن کمکی به ۶ قله ۸۰۰۰ متری در ۱۲ ماه بود که در ۱۶ جولای به پایان می‌رسید ولی بعلت شرایط ناموافق در گاشربروم ۱ و تغییر برنامه و جایگزین کردن گاشربروم۲، مینگوته ۲ روز از برنامه پروژه‌اش عقب افتاد و در ۱۸ جولای موفق به صعود بدون اکسیژن کمکی به قله گاشربروم۲ شد.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

سالنا خاواجا دختر ۱۰ ساله کوهنورد پاکستانی موفق شد قله اسپاتنیک (۷۰۲۷ متر) در قره‌قروم پاکستان را صعود کند 

 

سالنا خاواجا جوانترین کوهنوردی است که توانسته است اسپاتنیک را صعود کند.

رویای سالنا در آینده صعود به قله اورست است.

 

منبع: ماونتین راشیا

 

*****

 

دنیس اوربکو موفق شد گاشربروم۲ را صعود کند.

 

دنیس اوربکو بهمراه شریک زندگی‌اش ماریا کاردل درصدد گشایش مسیر جدید در گاشربروم۲ بودند.

این سومین صعود دنیس اوربکو به گاشربروم۲ است او قبلا در تابستان ۲۰۰۱ به گاشربروم صعود کرده بود.

دنیس اوربکو در دوم فوریه ۲۰۱۱ بهمراه سیمونه مورو و کوری ریچادز موفق شدند اولین صعود زمستانه گاشربروم۲ را عملی کند.

 

منبع: مونتانیا

 

*****

 

جانس اسولشاک (J.Svolshak) قهرمان یخنوردی اسلواکی و جهان در سن ۲۵ سالگی در ارتفاعات قره‌قروم و در خواب جان خود را از دست داد.

 

جانس اسولشاک که یکی از امیدهای یخنوردی جهان بود، بهمراه سارا جاکلیک همنوردش درصدد بودند رخ غربی صعود نشده تاهوروتوم ۶۶۵۱ متری در قره‌قروم پاکستان را صعود کنند. تنفس او درخواب دچار مشکل شد و تمامی اقدامات برای نجاتش موثر واقع نشد.

ظاهرا اسولشاک قربانی بیماری ارتفاع شده است. او در عین حال در ۲۰۱۵ درقره‌قروم پاکستان موفق شد به قله چوکتویی ۶۲۰۰ متر صعود کند.

در ۲۰۱۶ اسولشاک قهرمان یخ‌نوردی اروپا شد.

بعدا او به کوهنوردی ارتفاعات بالا روی آورد ولی در یخنوردی هم فعال بود او در عین حال مربی یخ‌نوردی تیم ملی اسلوانیا شد.

بهار گذشته او پنج مسیر جدید با هم‌میهن خود میها زوپین در کوه‌های آلاسکا گشود.

 

منبع: ادونچر ماونتین

 

*****

 

پیمایش سرعتی قلل خلنو به آزاد کوه توسط رضا خلیل آبادی 

۱۳۹۸٫۴٫۲۸

 

رضا خلیل‌آبادی از اعضای پایدار باشگاه اسپیلت تلاش خود را ساعت ۳ بامداد جمعه ۱۳۹۸٫۴٫۲۸ از روستای لالان آغاز کرد و پس از صعود بخشی از قلل البرز مرکزی به اسامی؛

برج، خلنو ۴۳۸۷ متر ، میش‌چال، پالون‌گردن ۴۲۴۵ متر، نرگس‌ها و یخچال در ساعت ۱۷ به قله آزادکوه به ارتفاع ۴۳۵۵ متر رسید و پس از آن در ساعت ۲۰ در روستای کلاک به هم‌باشگاهی‌های خود که جهت صعود یک‌روزه قله آزادکوه در منطقه حضور داشتند، پیوست.

لازم به ذکر است این برنامه به پیشنهاد مسئول باشگاه اسپیلت به پاس یادبود کوهنورد نامی ایران زنده‌یاد جلال رابوکی (فروزان) اجرا گردید.

این مسیر برای اولین بار (در دهه شصت) توسط نامبرده طی ۲۲ ساعت صعود شده بود.

با شادباش و خدا قوت بر رضا خلیل آبادی

 

گزارش کامل بزودی در وب سایت باشگاه اسپیلت؛

 

ذبیح اله حمیدی

 

*****

 

حادثه گاشربروم۷ (۶۹۵۵ متر)

 

دنیس اوربکو و دانبویی “زمینی” به سوی محل سقوط فرانسیسکو کاساردو در گاشربروم۷ درحال صعود هستند.

تلاش‌ها برای کمک به کاساردو و سیمنتی دو آلپنیست ایتالیایی که در ۲۰ جولای برای اولین بار قله گاشربروم۷ را صعود کردند ادامه دارد. (کاساردو در فرود از گاشربروم۷، چند صد متر به پایین سقوط کرد و همنوردش کالا سیمنتی از دیروز در کنار اوست).

تمام شب گذشته کالا سیمنتی شرایط فرانسیسکو کاساردو را به بیس‌کمپ اطلاع می‌داد و در تماس رادیویی بود.

کاساردو در موقعیت خطیری است و در حال حاضر هوشیار است و موقعیت ثابتی دارد و بعنوان یک پزشک می‌تواند شرایط خود را ارزیابی کند و دستورات لازم را بدهد.

هلی‌کوپتر نجات بعلت مشکلات بوروکراسی با وجود پیگیری سفیر ایتالیا تاخیر داشته است. البته قسمتی از پیچیده شدن شرایط مربوط به عملیات نجات در k2 و برودپیک است که هلی‌کوپتر نجات در آنجا درگیر هستند.

با تلاش کالا سیمنتی، کاساردو به ۱۰۰ متر پایین‌تر از محل سقوط و به زمینی انتقال داده شده است که امکان فرود هلی‌کوپتر آسانتر انجام شود. در ضمن در بیس‌کمپ مارکو کانفورتولا هم در انتظار رسیدن هلی‌کوپتر امداد و نجات، و در تماس مداوم با کالا سیمنتی است.

این در حالی که دنیس اوربکو و دان بویی آلپنیست کانادایی هم “زمینی”در حال صعود به محل سقوط کاساردو برای امداد هستند.

 

منبع: مونتانیا

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۴٫۳۱

دیدگاه خود را بیان کنید