رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت دوازدهم)

ارسال شده توسط در 21 اکتبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

رقابت در دیوار دونالد ترامپ (صخره‌نوردان در سیاست)

 

ریک وبر مهندس بازنشسته، صخره‌نورد و مربی ۷۵ ساله، برای رد ادعای ترامپ، دیواری شبیه‌سازی کرده است که شباهت به دیوار ترامپ در مرز مکزیک دارد و از کوهنوردان خواسته است در رقابت صعود از دیوار شبیه‌سازی شده ترامپ در شرق کنتاکی (رد ریور جرج) در تاریخ ۱۱ و ۱۲ اکتبر شرکت کنند.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شده بود که ۲۰ کوهنورد حرفه‌ای جهانی در تستی موفق به صعود از این دیوار مرزی نشدند!

ریک وبر برگزارکننده مسابقه صعود از دیوار شبیه‌سازی شده ترامپ گفت: “من شک دارم این ۲۰ کوهنوردی که ترامپ از آنها سخن می‌گوید وجود خارجی داشته باشند، بهمین دلیل من این دیوار را شبیه‌سازی کردم تا افراد روی آن رقابت کنند…”

 

دختری ۸ ساله دیوار ترامپ را در ۱ دقیقه صعود کرد.

 

خبر در مورد دیوار بدلی ترامپ ناگهان در مطبوعات دست به دست چرخید و از نقاط مختلف برای رقابت شرکت کردند.

پروژه دیوار مرزی مکزیک با بودجه ۲٫۵ میلیارد دلاری علیرغم مخالف عمومی در حال ساخت است و هدف آن جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک آمریکاست.

 

منبع: راک اند آیس

 

*****

 

رکورد بیادماندنی فرود از دماوند با تکچرخ

Unicycling Damavand

 

لوتس آیشهولتز کوهنورد و تکچرخ‌سوار کوهستان (mountain unicycling) مشهور آلمانی است که سابقه‌ای ده‌ساله در تلاش‌های حرفه‌ای خود و رکوردهای متعدد با تکچرخ سواری کوهستان کسب کرده است. او به کوه‌های بلندی چون ماترهورن (۴۴۷۸ متر) و متلهورن (۳۴۰۴ متر) در آلپ و آند صعود کرده و با تکچرخ کوهستان از آنها به پایین فرود آمده است. او صحرای وادی‌روم در اردن را با تکچرخ پیموده است.

قله دماوند بلندترین قله ایران (۵۶۷۱ متر) یکی از آرزوهای لوتس آیشهولتز بود تا آن را صعود و با تکچرخ فرود آید.

با یک برنامه‌ریزی ۳ ساله و تجربه‌ای ۱۰ ساله، سرانجام موفق شد به دماوند صعود کند و از آن با تکچرخ فرود آید و در سپتامبر ۲۰۱۴ رکوردی بیاد ماندنی بجای گذارد.

او این رکورد مهم را در دمای متغیر منفی ۷ درجه تا ۴۰ درجه سانتیگراد بدست آورد.

در کوه دماوند یکی از عوامل فیلمبرداری پایش شکست و دیگری دچار بیماری ارتفاع شد بنابراین فیلمبرداری کامل انجام نشد.

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

*****

 

اولین صعود فری‌سولوی آبشار شومیو

 

تورو ناکاجیما پدیده صخره‌نوردی ژاپنی موفق به صعود بدون طناب از بلندترین آبشار ژاپن بنام شومیو با ارتفاع ۳۵۰ متر از بیس شد.

ناکاجیما صخره‌نورد ۲۵ ساله در ۵ آگوست امسال برای بررسی آبشار با طناب شروع به صعود کرد، شرایط نامناسب مانند کیفیت نامناسب صخره و تغییر ناگهانی هوا که باعث طوفان شدید شد او را مجبور کرد که در نیمه آبشار شبی سخت را سپری کند.

روز بعد پس از پایان صعود به بالای آبشار، ناکاجیما از اینکه نتواند هدف اصلییش، صعود بدون طناب از آبشار شومیو را عملی کند دل‌نگران شد. اما بعد از چند روز تمرکز؛ با ۱۰۰درصد اطمینان و اعتماد بنفس از موفقیت، کارش را آغاز کرد.

تورو ناکاجیما در ساعت ۸:۰۷ صبح هشتم آگوست از بیس آبشار صعودش را بدون طناب از آبشار شومیو را آغاز کرد. در حالیکه با پهباد صعود او فیلمبرداری می‌شد، موفق شد با گذر از کراکس‌ها و بخش‌های دشوار و خطرناک در ۴ آبشار مسیر، سرانجام در ۹:۴۵am به بالای آبشار برسد.

ناکاجیما در سال‌های اخیر یکی از تکنیکی‌ترین سنگنوردان بولدرینگ در جهان محسوب می‌شود.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

سقوط بهمن در ۷۰۰۰ متری هیمالیای هند

 

پیتر وایتک کوهنورد ۳۷ ساله و دانشمند مشهور کامپیوتر از دانشگاه تورونتو بر اثر سقوط بهمن در کوه تریزول (۷۱۲۰متر) در نزدیکی کوه ناندادوی در شمال هند مفقود شد و جستجو برای یافتن او ناموفق بود.

پیتر وایک با تبار مجارستانی بهمراه تیمی ۶ نفره در تلاش برای صعود به کوه تریزول در شمال هند بمدت ۱۶روز در کوهستان حضور داشتند که در روز ۲۹ سپتامبر در ارتفاع ۵۰۰۰متر بر اثر سقوط بهمن ناپدید شد.

پنج نفر از اعضای تیم بعلت عدم موفقیت در یافتن پیتر وایک به بیس‌کمپ بازگشتند.

نیروهای امداد و نجات با وجودیکه شرایط هوایی نامناسب عملیاتشان را به تاخیر انداخت، تلاششان برای یافتن کوهنورد مفقود شده نتیجه ای نداشت و عملیات امداد متوقف شد.

پیتر وایک قبلا قله‌های آکونکاگوآ، مون‌بلان، پیک‌لنین،،کلیمانجارو و کوزیوسکو را صعود کرده بود.

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

*****

 

نیرمال پورجا ۱۴ نوامبر عازم شیشاپانگما می‌شود.

آخرین قله باقیمانده

 

سرانجام با اجازه صعود رسمی به شیشاپانگما نیرمال پورجا قادر خواهد بود آخرین قله باقیمانده از پروژه ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متری را در ۷ ماه صعود کند.

او در اینستا و فیس‌بوکش نوشت:

“سرانجام من و تیمم موفق به اجازه صعود به شیشاپانگما شدیم، احساس بسیار خوبی است، امروز من مفتخرو سپاسگزارم، من از دولت نپال در تلاشش با حکومت چین برای دریافت اجازه صعود شیشاپانگما ممنونم و از تمامی کسانیکه در این زمینه به من و تلاشم برای پایان پروژه ممکن کمک کردند نهایت سپاس را دارم و در ضمن از دولت چین که با توجه به شرایط موقعیت مرا درک کرد و اجازه صعود به شیشاپانگما را صادر کرد سپاسگزارم.

حال به تمامی افراد و دولت‌هایی که به من این امکان را دادند که پروژه ممکن را عملی کنم اعلام می‌کنم که من بر روی قول خود هستم و در صددم که پروژه در ۶ ماه به پایان برسانم.

من عشق و سپاس خود را به همسرم ابراز می‌کنم که در تمامی این مراحل بعنوان “زنی نیرومند” در کنارم بود بدون حمایت او من نمی‌توانستم تا این حد گام‌های بزرگ بردارم.”

 

منبع: آلن آرنته

 

*****

 

صخره‌نورد ۲۷ ساله سوئدی ماتیلدا سودرلوند بعنوان بیست و پنجمین بانوی صخره‌نورد به باشگاه صعود مسیر با سختی با گرید ۹ پیوست.

 

ماتیلدا در اینستاگرامش نوشت:

“صعود مسیر The Elder Statesman! اولین ۹a در صخره‌نوردیم، باورنکردنی است!”

ماتیلدا سودرلند از صخره‌نوردان قدرتمندی است که مسیرهای + ۸c + , 8b و ۸b آنسایت را قبلا صعود کرده بود.

ماتیلدا سودرلند مسیر با سختی ۹a در فرانکنجورا – آلمان بنام The Elder Statesman را برای اولین بار بعنوان یک بانوی صخره‌نورد در ۱۷ اکتبر امسال توانست صعود کند و این صعود برای خود او هم شگفتی‌آور بود.

مارکوس بوک در ۲۰۱۱ مسیر در فرانکنجورا را صعود کرد ولی صعود برای یک صخره‌نورد زن در این مسیر ۹a، برای اولین بار بود.

با صعود ماتیلدا سودرلوند به یک مسیر با سختی ۹a تا بحال ۲۵ زن صخره‌نورد از ۱۴ کشور متفاوت توانسته‌اند وارد باشگاه سختی با گرید ۹ شوند. ماتیلدا اولین سوئدی است که به این بزرگ دست یافته است. اسپانیا با ۱۰ صخره‌نورد بیشترین نفرات را در این لیست دارد.

 

منبع: UKCLIMBING

 

*****

 

هیلاری نلسون بهمراه جیم موریسون در اولین فرود با اسکی از لوتسه.

 

هیلاری نلسون کوهنورد و اسکی‌باز آمریکایی از سه سالگی اسکی می‌کرد بعد از کالج به شامونی فرانسه برای اسکی رفت، سپس زندگیش دگرگون شد چون متوجه شد نیروی عجیبی برای کوهنوردی دارد.

هیلاری ۴۵ ساله مادر دو فرزند پسر، در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ بهمراه همنوردش جیم موریسون، قله لوتسه را برای اولین بار با اسکی تا کمپ دوم ۶۴۰۰ متر فرود آمدند.

 

دستاوردهای هیلاری نلسون

  • اولین فرود با اسکی از قله لوتسه ۲۰۱۸
  • ماجراجوی سال ۲۰۱۸ نشنال جئوگرافیک
  • اولین فرود با اسکی از قله پاپسورا – هند ۲۰۱۸
  • ۲ بار صعود به قله دنالی، ژوئن ۲۰۱۷ (فرود با اسکی از مسیر مسنر، صعود خط‌الرأس کازین)
  • اولین فرود با اسکی از ماکالو، نپال ۲۰۱۵
  • óصعود اورست و لوتسه در ۲۴ ساعت در سال ۲۰۱۲

 

منبع: The North Face

 

*****

 

رکورد جدید جهانی سرعت بانوان

 

آریس سوسانتی راهایو سنگنورد اندونزیایی اولین بانویی در جهان است که توانست در کمتر از ۷ ثانیه دیواره سرعت را صعود کند.

مسابقات جهانی سنگنوردی امسال ۲۰۱۹ برای سومین بار؛ در ماده سرعت و لید “سرطناب” از تاریخ ۱۸ تا ۲۰ اکتبر در زیامن چین برگزار شد.

سوسانتی راهایو اندونزیایی در زمان ۶٫۹۹۵ ثانیه در ماده سرعت به طلای جهانی دست پیدا کرد و رکوردی جدید برجای گذاشت.

از ۲۰۱۷، رکورد جهانی سرعت زنان سه بار توسط سنگنوردان متفاوت شکسته شده است. سال‌ها رکورد متعلق به جولیا کاپلینا از روسیه بود که توسط آنوک جوبرت از فرانسه و سپس ئیلینگسونگ از چین و امسال توسط سوسانتی راهایو اندونزیایی شکسته شد.

IFSC CLIMBING WORLDCUP

(L ,S)- XIAMEN (CHN) 2019

 

منبع: گریپد

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۷٫۲۹

دیدگاه خود را بیان کنید