رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت بیست و هفتم»

ارسال شده توسط در 19 ژانویه 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

لینک مربوط به مجله رادیویی اسپیلت

https://t.me/espilat/3143

**********

پیشرفت خوب #مینگماگیالجه شرپا و دیگر همنوردان شرپایش درk2
❄️ “مینگما گیالجه شرپا” به همراه “داوا تنزینگ” و “کیلی پمبا شرپا”پیشرفت قابل توجهی در اولین روتیشن هم هوایی خود در مسیر آبروزی داشتند .
آنها موفق شدند روز دوشنبه به کمپ اول صعود کنند و سپس صعود خود را تا دامنه “دودکش هاوس” و تا ارتفاع ۶۶۰۰متر ادامه دادند و این اولین صعود تکنیکال تا این ارتفاع درمسیر آبروزی در زمستان امسال بوده است .
برای استراحت آنها به بیس کمپ بازگشتند.

فیس بوک مینگما گیالجه
🔹پانوشت: مینگما گیالجه امسال با دو همنوردقدرتمند به زمستانk2 بازگشته است او سال قبل بهمراه “جان اسنوری” تا ۶۶۰۰متر صعود کردند ……

مینگما گیالجه شرپا از ۲۰۰۶ کوهنوردی را با ماناسلو آغاز کرد و تا بحال صعودهای ۸۰۰۰متری او عبارتند از:
ماناسلو: ۵صعود
اورست: ۲صعود از جبهه شمالی و ۳صعود از جبهه جنوبی
کی ۲(k2): دو صعود
کانچن جونگا: ۱صعود
لوتسه: ۱صعود
ماکالو:۱صعود
چوآیو: ۱صعود
دائولاگیری: ۱صعود
نانگاپاربات: ۱صعود
آناپورنا: ۱صعود
گاشربروم۱: ۱صعود
برودپیک: ۱صعود
گاشربروم ۲: ۱صعود

ادامه مطلب ” پیشرفت خوب مینگما گیالجه و یارانش…” در لینک زیر

https://t.me/espilat/3147

**********

فوت یک کوهنورد در ارتفاعات تهران قطعی است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران اعلام کرد :۳حادثه در ارتفاعات تهران (شمیرانات)گزارش شده است که عملیات جستجو و امداد و نجات همچنان ادامه دارد…

ادامه مطلب در لینک زیر:

https://t.me/espilat/3148

**********

روز گذشته ۵دی۱۳۹۹ یکی از روزهای غمبار و اسفناک در کوهنوردی استان تهران و البرز مرکزی رقم خورد و متاسفانه تعدادی از همنوردان ما جان خود را از دست داده یا به سختی مصدوم شدند.

پدیده بهمن، سرما ، باد شدید به همراه بوران (پس از یک روز بارش برف سنگین زمستانی) عامل اصلی این رخ داد بود.

باشگاه اسپیلت ضمن تسلیت و همدردی اعلام میکند خود را درکنار خانواده های این عزیزان میداند و از درگاه احدیت برای همه درگذشتگان کوهستان و ورزش کوهنوردی، طلب مغفرت و آرامش ابدی خواهان است.

                     ذبیح اله حمیدی
مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت

**********

۹ کشته و ۷ مفقود در سرما و کولاک در ارتفاعات تهران

بر اساس آخرین گزارش‌ها از حوادث مربوط به برف و سرما در ارتفاعات تهران در روز جمعه، پنجم دی‌ماه، تاکنون ۹ نفر کشته و هفت نفر مفقود شده‌اند.

🔹رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی گفت:، فوت ۹کوهنورد را در ارتفاعات کوههای شمال تهران قطعی است و ضمن تسلیت به خانواده های داغدار، علت حوادث روز جمعه را سرمای شدید منطقه و عدم توجه کوهنوردان به هشدارهای هواشناسی و فدراسیون دانست.

🔹رییس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی درباره اتفاقات ناشی از بهمن و بوران در ارتفاعات تهران که جمعه ۵ دی رخ داد، گفت: روز گذشته حدود ۱۰۰ نفر در ارتفاعات توچال و کلکچال گیر افتادند که امروز تیم امداد و نجات به آنها دسترسی پیدا کرد.

دکترحمید مساعدیان گفت: متاسفانه ۲ جنازه در دارآباد و یک مفقودی در آهار وجود دارد.
تیم های امداد و نجات در آهار به صورت زمینی برای جستجوی فردی که گرفتار بهمن شده عازم شدند چراکه اگر بالگرد در منطقه حضور پیدا کند ممکن است دوباره بهمن رخ دهد. 
🔹مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی هم روز شنبه با انتقاد از بی‌توجهی شهروندان به هشدارهای هواشناسی گفت: «از روزهای ابتدایی هفته گذشته سازمان هواشناسی کشور با صدور چندین هشدار تاکید کرده بود که طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۴ و ۵ دی) مردم از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند.»

روز جمعه، پنجم دی‌ماه، حوالی ساعت ۱۳ همزمان با وقوع برف و کولاک و سقوط بهمن سه حادثه در ارتفاعات کلکچال، دارآباد و و منطقه آهار تهران رخ داد

پیش‌بینی می‌شود که با ادامه عملیات امداد و جستجو تعداد تلفات، مفقودان و مصدومان افزایش یابد.

💥 پی نوشت: در دو تراژدی در هیمالیا و کوه اورست تعداد جانباختگان عبارتند از:
۱-تراژدی کوه اورست در ۱۰و ۱۱می سال ۱۹۹۶ تعداد درگذشتگان در مجموع ۱۲نفر اعلام شد و بر اساس اینکه چه عواملی باعث ایجاد این حادثه شده است چندین فیلم مستند و داستانی ساخته شده است.
کتاب “در هوای رقیق” نوشته “جان کراکائور”که به فارسی ترجمه شده است براساس وقایعی است که این دو روز تراژیک رخ داده است.

۲- در بهار سال ۲۰۱۹هم در کوه اورست در مجموع ۱۱نفر به علل مختلف جان خود را از دست دادند که عکسی که”نیرمال پورجا” از ترافیک سنگین کوهنوردان در “قدمگاه هیلاری”انداخته بود “ویرال”شد و ناگهان توجه جهانیان به وضعیت بی رویه صدور مجوز صعودبه قله اورست معطوف شد و دولت نپال تحت فشار جهانی قرار گرفت که البته در بهار ۲۰۲۰بعلت پاندمی کرونا مجوزی برای صعود اورست از نپال صادر نشد.
✨✨✨✨
در حادثه کوه اشترانکوه معروف به آلپ ایران در ۱۶آذر ۱۳۹۶ تعداد ۹کوهنورد جان خود را از دست دادند. اشترانکوه رشته کوهی بطول حدودا ۵۰کیلومتر است که بلندترین ارتفاع قله آن به ۴۱۵۰متر میرسد. تیمی از کوهنوردان مشهدی در بازگشت از قله دچار بهمن شدند و این حادثه تراژیک رخ داد.
در مورد این حادثه تراژیک هنوز فیلم مستندی و یا کتابی مستدل برای جلوگیری از تکرار این حوادث اسفبار انتشار نیافته است.
⚡️ در مورد حوادث اسفبار اخیر در کوههای شمال تهران با تعداد درگذشتگان بسیار زیاد در ارتفاعات حدود ۴۰۰۰متری، برای جلوگیری از حوادث آتی، باید این موضوع موشکافانه وکارشناسانه و دلسوزانه بررسی شود و گزارش ها نباید صرفا رنگ و بوی رفع مسئولیت را داشته باشند و برای درک واقعی اینکه دقیقا چه اتفاقی در این جمعه سیاه رخ داده است، روایت بازماندگان و شاهدان امری مهم و ضروری برای برنامه ریزی های آینده است.
حوادث تراژیک جمعه ۵دی براثر سلسله وقایعی زنجیر وار بوجود آمده است و این تعداد جان باخته در کوههای اطراف شمال تهران فقط در یک روز باورنکردنی است!

“باشگاه کوهنوردی اسپیلت”

**********

متاسفانه با خبر شدیم روز گذشته آقای بهمن شهوندی از پیشکسوتان ورزش کوهنوردی و از فعالین و تاثیر گذاران مهم این ورزش در دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی، دار فانی را وداع گفت.

ایشان یکی از پایه گذاران صعودهای زمستانی ، ساخت پناهگاه ها ، تولید وسایل کوهنوردی و از موسسین کانون کوهنوردان تهران بود.

باشگاه اسپیلت در گذشت این چهره مردمی و پرتلاش عرصه ورزش کوهنوردی را به خانواده ایشان و به جامعه ورزش کشور تسلیت می‌گوید و امیدوار است راه ایشان توسط نسل های آینده این مرز و بوم، پر رهرو و پرثمر طی شود.

یادشان گرامی
روانشان شاد

                   (ذبیح اله حمیدی)
مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
                      ۷دی۱۳۹۹

**********

❄️نیرمال_پورجا و یارانش در بیس کمپk2

نیرمال پورجا” و تیمش عصر ۲۵ دسامبر در یک رکورد زمانی، دو روز زودتر از موعد به بیس کمپ k2 رسیدند با توجه به اینکه آنها در روز ۲۱دسامبر هنوز در اسکاردو بودند.

❄️”قراقروم اکسپدیش” ترکینگ نیرمال پورجا و تیمش را اینگونه شرح داد: مسیری جدید در “کمپ جهولا “برای عبور و مرور جیپ هایی که تجهیزات برای پایگاه های نظامی حمل میکند ایجاد شده است و این شانس خوبی برای “نیرمال پورجا” و تیمش بود که با میانبر از آن مسیر ۲روز زودتر به بیس کمپ k2 برسند بنابراین آنها در ۴روز ترکینگ خود را به بیسk2 رساندند.

باید توجه داشت این امکان برای اکسپدیشن بزرگ “سون سامیت ترکز” کارآیی ندارد چون اعضای اکسپدیشن نیاز به هم هوایی در مسیر دارند و بنابراین باید ترکینگ آرامی را تا بیس کمپ k2 داشته باشند.

اما برای تیم “نیرمال پورجا” قضیه متفاوت است چون آنها در چندین هفته اخیر در کوههای نپال در حال هم هوایی بودند و بنابراین رسیدن به بیس کمپk2 به ارتفاع۵۱۰۰متر و در ۴روز کار دشواری نبود.

🌐 اکسپلوررز وب

**********

مصاحبه آقای ذبیح الله حمیدی با رادیو فردا که در اینستاگرام این رسانه انعکاس یافته است.

لینک مربوط به این مصاحبه:

https://t.me/espilat/3161

**********

❄️نیرمال پورجا و #مینگماگیالجه به کمپ دوم k2 صعود کردند.

پنجره هوایی مساعدی که از ۲۷دسامبر آغاز شد باعث شد “نیرمال پورجا” و یارانش و از سویی “مینگما گیالجه” با همنوردان شرپایش با استفاده از شرایط هوایی مناسب و با عجله خود را به کمپ دوم برسانند.
“مینگما گیالجه” ابتدا به کمپ دوم رسید و سپس “نرمال پورجا” به کمپ دوم رسید و آنرا روزی خوب اما سخت دانست.
“پورجا”گفت: ما حرکت خیلی کندی(در قیاس) با قدم های نرمال خود داشتیم، اما این قابل انتظار بود چون هوا بسیار سرد و برف خیلی عمیق بود.
❄️ دو تیم “پورجا” و “مینگماگیالجه””یک شب مانی در کمپ دوم برای هم هوایی داشتند.
“مینگما گیالجه” قصد دارد ۹۰۰مترطناب تا کمپ سوم فیکس کند.
اما”نیرمال پورجا” قصد دارد در یک حرکت از بیس کمپ k2 به “کمپ چهارم” صعود کند.

❄️ “جان اسنوری”سومین تیم حاضر درk2 بر اساس “ترکرش” از کمپ اول حرکتی نداشته است.
بر اساس پیش بینی هوا تا ۲۹دسامبر پنجره هوایی خوبی در کوهستان وحشی، امکان صعود را به تیم ها برای هم هوایی و فیکس طناب در مسیر بطرف قله را خواهد داد.

🌐 اکسپلوررز وب

**********

توضیح یک عکس👆:

از آنجایی که برخی کاربران شبکه های اجتماعی از عکس روز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ (برنامه قله سیاه بند) باشگاه اسپیلت انتقاد کرده و شتاب زده مربیان و سرپرستان این برنامه را به عبور از بهمن و ایجاد خطر برای تیم و بی احتیاطی باشگاهی متهم کرده اند و عکس مورد نظر را مستمسکی جهت ارائه اطلاعات بهمن شناسی و آموزش های چگونگی عبور از بهمن نموده اند، توضیحات زیر جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی های لازم ارائه میشود…

-این عکس اولین بار در صفحه اینستاگرام شخصی مسئول باشگاه اسپیلت (ذبیح اله حمیدی) با قطعه شعری از حافظ منتشر شد و هدف از آن نشان دادن زیبایی های منحصر به فرد و بکر این عکس و ارتباط موضوعی آن با کپشن ارائه شده بود

ادامه این مطلب در لینک زیر:

https://t.me/espilat/3164

**********

«جمعه ۱۳ دی ماه سال ۱۳۵۳»
عده زیادی کوهنورد قلّه توچال را در یک هوای خراب صعود می نمایند و بعلت سرمای شدید و باد و بوران در داخل جان پناه منتظر بهتر شدن هوا می شوند و چون هوا هر لحظه بدتر می شود تصمیم به مراجعت به هر صورت گرفته و متأسفانه بعلت باد و بوران و نداشتن دید مسیر را گم کرده و بعد از مدتها دست و پنجه نرم کردن با هوای خراب نزدیک غروب تعدادی از آنها به حدود گردنه پیاز چال رسیده و در حالیکه همه خسته و از پا افتاده بودند و ۹ نفر از آنها هر طوری که روی زمین نشسته بودند بهمان شکل منجمد می شوند. یکی از کوهنوردان که تجربه و قدرت بیشتری داشت به نام ناصر ملک محمدی کوهنوردفداکارگروه کاوه بیشترین تلاش را برای نجات آنها می کند و حتی از پوشاک خود به آنها می دهد ولیکن موفق به نجات انها نمی شود و اگر خودش می خواست می دانست خود را نجات داده و بگریزد ولیکن بانهایت فداکاری و جوانمردی و انسانیت و بزرگواری در کنار آنها می ماند و جان خودش را هم از دست می دهد که تاریخ کوهنوردی ایران حرکت او را فراموش نمی کند.

وبلاگ : تاریخ کوهنوردی همدان

**********

❄️مینگماگیالجه و نیرمال پورجا موفق شدند به ارتفاع ۷۰۰۰متر در مسیر آبروزی برسند.
تلاش صعود زمستانه_k2
تیم “مینگما گیالجه شرپا ، داوا تنزینگ شرپا و کیلی پمبا شرپا موفق شدند به ارتفاع ۷۰۰۰متر مابین کمپ دوم و سوم برسند بدین ترتیب آنها تا بلک پیرامید(هرم سیاه)را تجهیز کردند.
❄️ “مینگما گیالجه” و “کیلی پمبا شرپا” دوشنبه ۲۸دسامبر به کمپ دوم (۶۷۰۰متر)صعود کردند و به فاصله اندکی نیرمال_پورجا و ۵شرپای قدرتمندش به آنها پیوستند. بعد از یک روز که خبری از آنهامخابره نشد .روز چهارشنبه ۳۰دسامبر “مینگما گیالجه” گزارش داد: ✨امروز چهارشنبه ما طنابها را تا بخش یخی زیر کمپ سوم برقرار کردیم .
“نیرمال پورجا” و “مینگما تنزی”یکی از شرپاهای همنورد”نیرمال پورجا” به جمع سه نفره ما در ارتفاع ۷۰۰۰متر پیوستند.
بعد از تلاش برای تجهیز مسیر آبروزی تا ۷۰۰۰متر ، اعضای “دو تیم” به کمپ دوم بازگشتند تا “سومین شب مانی” پیاپی خود را درC2بگذرانند.
🔹هدف آنها بازگشت به بیس کمپ در پنجشنبه ۳۱دسامبر است تا طبق پیش بینی هوا از چند روز بادهای شدید در منطقه در امان باشند.

🌐 دسنیول

**********

اخبار_k2
اعضای اکسپدیشن بزرگ “سون سامیتز ترکز” سرانجام دیروز به بیس کمپk2 رسیدند.
❄️ در اولین روز و در هوای آبی فریز کننده ، #سرگی_مینگوته اسپانیایی و “خوان پابلو موهر” مقداری از تجهیزات را به بیس کمپ پیشرفته بردند و بازگشتند.
“چهانگ داوا شرپا” سرپرست اکسپدیشن “سون سامیتز ترکز” اطلاع داد که اکنون با رسیدن به بیس کمپ روتیشن هم هوایی در ارتفاعات را آغاز میکنیم.
“داوا شرپا” نپالی ای که همچون برادرش “مینگما” صعود به تمامی ۸۰۰۰×۱۴متری ها را در کارنامه دارد با جسارت و اطمینان زمان “تلاش نهایی را هم اعلام کرد:
” تیم ما در بیس کمپ است ، تمام تمهیدات انجام شده است و تیم بزودی روتیشن هم هوایی را آغاز خواهد کرد.در دومین پنجره هوایی مناسب(بعد از ۱۴ژانویه) ما قصد داریم شرپاهای فیکس کننده طناب رابرای “تلاش نهایی” به ارتفاعات بالا بفرستیم ، این زمانی است که تمامی اعضای اکسپدیشن کاملا “هم هوا”شده اند”
🔻هدف بلند پروازانه ۴شرپا (پاسانگ نوربو، لاکپا تمبا، چهانگ داوا و سونا شرپا) فیکس طناب تا کمپ چهارم (۷۶۰۰متر) تا دوم یا سوم ژانویه است.

🌐 ویسپینانیه

**********

❄️ سیمونه_مورو در کاتماندو
“آغازتلاش صعودزمستانه #ماناسلو “

سیمونه_مورو دیروز در پایان سال ۲۰۲۰به کاتماندو رسید و از امروز بصورت رسمی اکسپدیشن صعود زمستانه #ماناسلو کلید خورد.
❄️ #آلکس_تکسیکون در اکسپدیشن زمستانه امسال به قله “ماناسلو ” بهمراه دوستش “ایناکی آلوارز”، “سیمونه مورو” را همراهی میکنند.

“آلکس تکسیکون” بهمراه “سیمونه مورو” و ” محمد علی سدپارا” سه کوهنوردی بودندکه موفق شدند در زمستان ۲۰۱۶ قله نانگاپاربات را صعود کنند.

❄️ “سیمونه مورو” چند روزی در کاتماندو برای لجستیک اکسپدیشن نظارت میکنند سپس عازم بیس کمپ “ماناسلو” خواهد شد.

این سومین تلاش زمستانه “سیمونه مورو” برای صعود به “ماناسلو” است.
اکسپدیشن امسال زمستان به “ماناسلو” بر اساس گفته “سیمونه مورو: “سبک، بدون اکسیژن کمکی و کمک خواهد بود.

🌐 مونتانا تی وی

ادامه جزئیات مشروح مطلب در لینک زیر:

https://t.me/espilat/3174

**********

تیم باشگاه اسپیلت به سرپرستی مربی توانمند مهندس صفتدر ظهوری موفق شد طی روزهای ۱۱و۱۲دی ۱۳۹۹ قله فنی هزاربند/جاده چالوس (مسیر روستای حسنکدر به روستای همه جا) را صعود نماید.

اسامی اعضای تیم:
محمد رضا بهروزی(مربی) میلاد حسین زاده، امیر حسین اله قلی، مهدی یگانه، سبحان سلیمی و نیما علاقه بند.

گزارش برنامه صعود را (اینجا) بخوانید.

**********

اولین صعود زمستانی دیواره علم کوه از دو مسیر هاری رست و کریستال فال (دی ماه ۱۳۹۹) توسط جوانان برومند ایرانی:
سعید فراهانی- مجتبی قهیه ای – قاسم بلبلی زاده – علی بختاور – احمد ایرانفر – سپهر سوداگر

شادباش به جامعه کوهنوردی و باشگاه های پیشگام کوهنوردی کشور دماوند و آرش

روابط عمومی باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
                      ۱۳۹۹/۱۰/۱۴

**********

آدام_اوندرا در جنوب فرانسه

⚡️ “آدام اوندرا”بعد از سه هفته استراحت پس از تلاش ناموفق در مسیر “Perfecto mundo” بار دیگر به دیواره بازگشته است و این بار در جنوب فرانسه تلاش صعود دارد.

سه شنبه پیش در غار ” The Bear” در کالانگس در یک هوای آفتابی ، مسیرهای دشوارزیر را بصورت “آن سایت” صعود کرد :
۱- Rio de janvier- 8b
۲- +Bleu – 8b/ b
۳-Les Massey Ferguson-8b on sight
این مسیر اخیر بعد تاریخی دارد چون اولین مسیر “آنسایت”با سختی + ۸b “در تاریخ کوهنوردی است.
اولین بار “الی چویوکس”سویسی در ۱۹۹۶آنرا صعود کرد و این دومین صعود “آنسایت” در مسیر است.

⚡️روز اول برای “آدام اوندرا” به “Bilboqueur” با سختی (+ ۸b) به پایان رسید.

علیرغم هوایی سرد ” آدام اوندرا” روز بعد (۳۰دسامبر ۲۰۲۰) بروی مسیر ارتباطی جدید ” Ufo fair XXL” به سختی ۹a که به مسیر کلاسیک “UFO” به سختی ۸c مرتبط میشود تلاش کرد.
علیرغم شیوه هوشمندانه “knee jam” که استفاده از زانو است،انگشتان او کاملا مناسب bidoigt(به فرانسه دو انگشت) کراکس مسیر “UFO” نبود….

او روز را با صعود “petito” در اولین
بار( + ۸a که او آنرا + ۸b ارزیابی کرد) به پایان رسانید.

سرانجام ، در اول ژانویه ۲۰۲۱با بارش باران از “Calanques” به غار “بلاوت” پناه برد ومسیر D1 به سختی۸c را بصورت “آنسایت” صعود کرد.

🌐 فاناتیک کلایمبینگ

**********

آدام_اوندرا و معضل perfecto mundo

🔹”آدام اوندرا” درانتهای ماه اکتبر ۲۰۲۰با یک هدف، صعود” perfecto mundo”
تنها + ۹b ای باقیمانده در جهان که او صعود نکرده است به “مارگالف” رسید.

🔹در اولین سری ویدئوها، سنگنورد چک بیان کرد که در استایل صخره نوردی اش با این هولدها و سوراخ های این مسیر چندان مهارتی ندارد. به همین دلیل برای فائق آمدن در این مسیر تمرینات متعددی کرد.

✨ تغییر متد و شرایط✨
در روزهای اول او پیشرفت قابل توجهی در مسیر کرد،حتی از دو زانو برای رسیدن به قدم های کلیدی استفاده کرد،با این وجود طلسم شکسته نشد و او موفق نشد بر “کراکس”مسیر غلبه کند.

بعد با تعییرات آب و هوایی شرایط کاملا تغییر کرد و بازی عوض شد و البته در این شرایط فاکتور انسانی کاری نمیتواند بکند و فقط باید انتطار بکشد.
باران و رطوبت هوا دیواره Raco de la Finestra را غیر قابل صعود کرد و “آدام” تصمیم گرفت چند روزی تا تغییر شرایط صبر کند .

✨ چندین صعود پر انگیزه دیگر✨

در یکی از اولین صعودهای دیگر به غیر از”دنیای برتر”(perfecto mundo) فقط در یک روز دو مسیر ۹b به نام های:
۱- No man’s land
۲-Real no man’s land
را صعود کرد.
در روزهای بعد مسیرهای زیر را در “اسپادلس” صعود کرد:
۳-la ley indigata -9a
۴-Victimas perez -9a
۵-Directa Rdillar 8c +/9a
۶- La Bongada 8c +/9a

برای بسیاری از کوهنوردان این رکوردها میتواند یکسال طول بکشد ، برای کوهنورد چک این دستاوردها برای هدف اصلی اش دارای ارزش هستند.

✨”نتیجه تلاش در مارگالف”🔽
(Perfect world 1- Adam ondra 0)👈
متاسفانه در حضور ۴۴روزه “اوندرا” در “مارگالف” شانش خوبی نداشت و بخت یارش نبود.
“اوندرا” قبل از شروع بهار قصد دارد به این مسیر بازگردد، تلاش بعدی اش در مسیر”دنیای برتر” احتمالا آخرین اکسپدیش صخره نورد چک قبل از المپیک توکیو ۲۰۲۱خواهد بود.

🌐 وگو کلایمیبک
🔻پ.ن: در سری ویدئوهای ” Perfect world” که “آدام”در این مسیر در حال تلاش برای پشت سرگذاشتن “کراکس” است را هنوز بطور کامل انتشار نداده ایم….

**********

❄️ سرگی_مینگوته و “موهر” علیرغم هوای خراب به کمپ دوم رسیدند.
اخبار_k2
با شروع بادهای شدید و خرابی هوا بیشتر کوهنوردان به بیس کمپ بازگشته اند.

❄️با این وجود “سرگی مینگوته” کوهنورد اسپانیایی-کاتالان به سوی ارتفاعات بالاتر صعود کرد. او با بار سنگین در کوله پشتی اش در ۲ژانویه و پس از ۹ساعت به “کمپ اول” رسیدو سپس در طوفانی که زوزه میکشید با سختی چادرش را برقرار کرد، درون چادر مینگوته و همنوردش خوان پابلو موهر توان و انرژی ای ذوب کردن برف برای نوشیدن آب را نداشتند و در کیسه خواب هایشان خزیدند اما ضربات سهمگین طوفان تمام شب چادرشان را با صدای وحشتناکی می کوفت و خواب را از چشمانشان می ربود.
❄️ در ۳ژانویه ، بعلت دید خیلی کم اما باد کمتر ،تصمیم گرفتند شب مانی دیگری در “کمپ اول” داشته باشند تا نیروی برای صعود هم داشته باشند.
❄️ سرانجام در ۴ژانویه ،علیرغم شدت گرفتن طوفان و پیش بینی هوای خراب، بسوی “کمپ دوم”صعود کردند و بر اساس ” ترکر” سرگی مینگوته آنها یک شب مانی دربیس “دودکش هاوس” در ۶۵۴۷ متر در پایین “کمپ دوم” داشتند. و۵ژانویه به بیس کمپ k2 بازگشتند.

🌐 اکسپلوررز وب

**********

❄️ شرپاهای “سون سامیتز ترکز” موفق شدند تا ارتفاع ۷۰۵۰متر مسیر آبروزی را با طناب فیکس کنند.
اخبار_k2

شرپاهای قدرتمند اکسپدیشن “سون سامیتز ترکز” موفق شدند با دو شب مانی در ۷۰۵۰متر در بلک پیرامید(هرم سیاه) و فیکس طناب ، در هوای طوفانی در انتطار ماندند تا به ارتفاعات بالاتر صعود کنند اما سرانجام بعلت خرابی هوا به بیس کمپ بازگشتند.

🔻”داوا شرپا” سرپرست اکسپدیشن گفت: متاسفانه ،شرپاهای اکسپدیشن موفق نشدند تا ارتفاعات بالاتر طناب های مسیر را فیکس کنند و بعلت شرایط خرابی هوا و طوفان شدید مجبور به بازگشت به بیس کمپ شدند، اما با این وجود آنها طناب کافی و اکسیژن برای فرصت مناسب بعدی در محل قرار داده اند تا ارتفاعات بالا را با طناب فیکس کنند.

🌐اکسپلوررز وب

**********

📚 به یاد بود جانباختگان کوهنورد جمعه پنجم دی ماه ۹۹ با مرور بر کتاب علمی «بهمن برف: اعتقادات ، حقایق و علوم» اثر «فرانسوا لوچت» ۲۰۲۱📕

نگاه علمی به پدیده بهمن در شماری از کشورها ادامه دارد و با استفاده از فناوری سیستم های هوشمند ، توانسته اند . تلفات بهمن را به حداقل برسانند . در این راستا
چند سوال مطرح است :
۱.بهمن چگونه شکل می گیرد و محرک های آن چگونه است ؟
۲.نقش فناوری در کاهش تلفات چگونه ارزیابی می گردد؟
۳.وقوع اختلالات ناشی از GPS که به عنوان ابزاری در گروگانگیری قایق ها ، حوادث کشتیرانی ، راهزنی دریایی ، قاچاق اسلحه و …. مورد استفاده قرار می گیرد . چرا قوانین نظارت بین المللی ، برخورد ضعیف دارد ؟
۴.رسانه ها بجای تحلیل شیوه علمی به جنجال های ژورنالیستی اکتفا می کنند ؟
۵. آیا برای کوهنوردان حرفه ای استفاده از “سیستم مسیریابی چی پی اس”(GPS) الزامی است ؟ چرا علیرغم داشتن این دستگاه توسط تعدادی از جانباختگان (طبق اظهارات رئیس فدراسیون کوهنوردی) ولی همزمان با اختلالات جی پی اس آنها را به کام مرگ کشاند؟
پیش از پاسخ به پرسش های فوق ابتدا به معرفی پروفسور «لوچت» می پردازم.
ادامه در لینک زیر: 
https://t.me/espilat/3188

**********

❄️با تلاش امدادگران هلال احمر ۵ کوهنورد مفقودی در ارتفاعات دریاچه تار دماوند پیدا شدند⁄ حال عمومی کوهنوردان مساعد است

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران با بیان این که حال عمومی کوهنوردان مفقودی در ارتفاعات دریاچه تار دماوند مساعد است، گفت: پس از ساعت ها تلاش و جست وجو، ۵ کوهنوردی که از شب گذشته در ارتفاعات دریاچه« تار» دماوند مفقود شده بودند، پیدا و به منطقه امن منتقل شدند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان تهران؛ شاهین فتحی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران اظهار کرد: از ساعت ۲۲ شب گذشته و پس از تماس تلفنی یکی از کوهنوردان با شماره ۱۱۲، خبری مبنی بر قطع ارتباط و احتمال مفقود شدن یک تیم ۵ نفره کوهنوردی به مرکز هماهنگی عملیات های هلال احمر استان تهران اعلام شد که بلافاصله ۲ تیم جستجو و نجات از هلال احمر شهرستان دماوند و به صورت زمینی به منطقه احتمالی اعزام شدند.
 ادامه در لینک زیر:

https://t.me/espilat/3190

🌐جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
                   ۱۳۹۹/۱۰/۱۷

**********

برای همنوردان عزیزمان آقایان مجید ملک محمدی و مجتبی دهقان در این پیمایش منحصر به فرد زمستانی بهترین ها را آرزومندیم.

«روابط عمومی باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت»

**********

جمعه ۱۹دی۱۳۹۹
تیم باشگاه اسپیلت به یادمان درگذشتگان روز ۵دی۹۹ مسیر تیغه های شرقی (قله قلعه دختر) در منطقه آهار تهران را صعود نمود….
روان شان شاد🌹🌹🌹

گزارش صعود این قله را (اینجا) بخوانید.

**********

صعودهای جالب صخره نوردی در ۲۰۲۰

🎥 پیت_وایتاکر صخره نورد انگلیسی و متخصص در مسیرهای “کرک” یک سکونس و راه احتمالی برای “کراکس” در مسیر “سایلنس” را یافت.

💫”پیت وایتاکر” در سفر خود به نروژ در تلاش بر آمد تا راهی جدیدبه کراکس مسیر “سایلنس”بیابد این در حالیست که “آدام اوندرا” درباره “واریشن” جدید وایتاکر می گوید: تردید دارم که واریشن جدید “وایتاکر” مسیر “سایلنس”را ساده تر کرده باشد….

“سایلنس” یکی از سخت ترین مسیرهای صخره نوردی در جهان است که با سختی (۹c(5.15d در غار هانشلرن در فلاتانگر نروژ واقع شده است.

“آدام اوندرا “برای اولین بار مسیر سایلنس(Silence)را در سوم سپتامبر ۲۰۱۷صعود کرد.

🌐 کلایمبینگ (۹ آگوست ۲۰۲۰)

لینک مربوط به ویدئو این مطلب:

https://t.me/espilat/3194

**********

❄️ امسال بحث و جدل در دنیای کوهنوردی معطوف به استفاده از اکسیژن کمکی در تلاش صعود زمستانه بهk2 شده است.

اخبارتلاش صعود_زمستانه_k2
❄️امسال زمستان بحث اساسی بر اساس تجاری سازی یا شلوغی برای تلاش صعود زمستانهk2 نیست و بزرگان کوهنوردی جهانی هم وغم اشان در مورد صعود با اکسیژن کمکی است که توسط تیم های حاضر درk2 در حال انجام است و آنرا خلاف روح ورزش کوهنوردی مخصوصا اولین صعود زمستانهk2 میدانند که سالهاست گویی صعود زمستانه این دومین قله بلند جهان طلسم شده است و تمامی تلاش های ناموفق بزرگترین کوهنوردان جهان با شکست انجام شده است ، البته تلاش صعودهای قبلی در قالب اکسپدیشن های بزرگ تمرکزشان بر روی “عدم استفاده از اکسیژن کمکی” بوده است اما امسال مشاهدات موجود مبین این موضوع است که بعضی از تیم های حاضر در کوهستان وحشی صعود با استفاده از اکسیژن کمکی و رسیدن به قلهk2 به هر شکل ممکن را در زمستان، هدف اصلی خود قرار داده اند و این باعث نگرانی بسیاری از پیشکسوتان کوهنوردی جهان و چهره هایی چون “آدام بلیچکی”شده است.

توضیحات بیشتر:

” بخش_اول “
❄️بحث پیرامون استفاده از اکسیژن کمکی در تلاش صعود زمستانه امسال به قلهk2 در بین کوهنوردان بزرگ جهان و دیدگاههای آنها .

کوهنوردان بزرگی همچون “سیمونه مورو” و “دنیس اوربکو” با دیپلماسی معمول که هر کسی که توان صعود به یک کوهستان را در صورتی که از نظر فیزیکی و روحی آمادگی داشته باشد را مورد تایید قرار میدهند.
در عوض آنها آرزویی را به جای انتقاد مطرح میکنند:
💥آنها آرزومندند که اولین صعود زمستانه به قلهk2 بدون استفاده از اکسیژن کمکی رخ دهد💥

آدام_بلیچکی در این مورد به عیان استفاده از اکسیژن کمکی را مورد انتقاد قرار داده است و در توئیتر خود اخیرا عنوان کرد:
《استفاده از اکسیژن کمکی در ۸۰۰۰متری ها شباهت به استفاده از دوچرخه الکتریکی در “تور دو فرانس” دارد . طبیعت این گونه پیروزی ها کاملا با اصل ورزش اصیل کوهنوردی متفاوت است.》

🔹”جان گریفیث” عکاس کوهستان ساکن شامونی با این اظهار نظر موافق است واخیرا در فیس بوکش نوشت: سال ۲۰۲۰است و اگر شما میخواهید پیروزی خود را اعلام کنید،باید به اخلاق و روش مدرن روی بیاورید:
✨”نکته اساسی صعود زمستانه قلهk2 جسارت و شهامت صعود آن بدون استفاده از “اکسیژن کمکی” است.”✨

کوهنورد رومانیایی” مینها رادولسکا” عنوان کرد: شما ممکن است این تشخیص درست را داشته باشید که توانایی مصاف با “مسی”در فوتبال یا “نادال”در تنیس را ندارید . در کوهستان هم ضعف شما عذری برای استفاده از “اکسیژن کمکی” نیست، اگر نمیتوانید کوهستانهای بزرگ را صعود کنید در کوههایی فعالیت کنید که توان آنرا دارید ، کوههای بزرگ را هم سطح خود پایین نیاورید”

رالف دوموویتس کوهنورد پر آوازه آلمانی کهk2 را ۴بار صعود کرده است که یکبار آن بدون استفاده از اکسیژن کمکی و یکبار تلاش از جبهه شمالیk2 بود نتیجه گیری میکند:
✨” واقعا مایه تاسف است که شخصی”اولین صعود زمستانه قلهk2″ را با استفاده از اکسیژن کمکی دزدی! کند . افکار عمومی ممکن است آنرا “فتح” قلهk2 در زمستان، وبعنوان یک پیروزی بزرگ تصور کنند، اما اولین صعود زمستانه قلهk2 باید به آنهایی واگذار شود که با روش کوهنوردی اصیل و بدون استفاده از اکسیژن کمکی آنرا صعود میکنند.

“رالف دوموویتس” اظهار امیدواری کرد که ” امید من اینست که یک کوهنورد یا کوهنوردان بیشتری “بدون اکسیژن کمکی” قادر باشند بر فراز قلهk2 بایستند قبل از اینکه دیگران با “استفاده از اکسیژن کمکی” خود را در زمستان به قلهk2 برسانند.

🔹اما با اینحال در اینجا سئوالی باقی خواهد ماند و این شامل تمامی کوهنوردانی است که در حال حاضر در بیس کمپ هستند:
《”آیا کوهنوردی که قلهk2 را بدون اکسیژن کمکی در زمستان صعود میکندولی متکی به طنابهایی است که تیم های شرپا بااستفاده از اکسیژن کمکی در مسیر فیکس کرده اند، “صعودش” باید موفقیت آمیز تلقی شود؟》

از دیدگاه یک داور ، جواب بلی است.
✨اما هیمالین دیتا بیس و ۸۰۰۰ers.com هر دو “اعتبار” صعودهای بدون استفاده از اکسیژن کمکی را متکی به تجهیزات صرف کوهنورد “صعود کننده” چه در صعود و چه در فرود میدانند و نه بر اساس اتکاء به عملکرد دیگران و یاری گرفتن از آنها.

در عین حال، کسانی هم میتوانند با دلایلی استدلال کنند که هیچ کوهنوردی “بدون اکسیژن کمکی” هرگز به شیب های بالایk2 در زمستان (بدون فیکس طناب توسط کسانی که با اکسیژن کمکی مسیر را آماده کرده اند) نخواهد رسید.

کیلین_ژورنت اخیرا در اینستاگرامش نوشت: اگر شخصی در تیم با خود اکسیژن حمل میکندو در صورتی که شخصی دیگر که بدون اکسیژن کمکی صعود میکند با مشکلی مواجهه شود ، آن شخص کوهنورد در معرض خطر میتواند دسترسی فوری به اکسیژن داشته باشد.

⚡️در این حالت، چیزی که واقعا باعث تفاوت میشود فقط استفاده از اکسیژن نیست بلکه در “دسترس بودن کپسول اکسیژن” است.

🔹سالها قبل ” تام یورگن” در مصاحبه ای از (روانشناسی اکسیژن کمکی)صحبت کرد او عنوان کرد:
اگر اکسیژن کمکی در کمپ های بالا موجود باشد ، یک کوهنورد با اتکاء به آن ریسک بیشتری بکار میبرد تا به ارتفاعات بالاتر خود را برساند و اگر ذخیره کپسول اکسیژن وجود نداشته باشد متکی به توانایی خود است و از ریسک پرهیز میکند.

بخش_دوم”
بحث و اظهار نظر کوهنوردان جهان پیرامون استفاده از اکسیژن کمکی در تلاش صعود به قلهk2 در زمستان امسال؛

“جان گریفیث” عکاس و کوهنورد تجربه خود درصعود به اورست و تفاوتی که اکسیژن کمکی ایجاد میکند را به یاد می آورد:
《من در صعود به اورست از اکسیژن کمکی استفاده کردم و نمیتوانستم باور کنم که چه تفاوتی میتواند ایجاد کند، من احساس متفاوتی داشتم مثل اینکه در ارتفاع ۷۵۰۰متر بودم(سرد، کمی ضعیف و منگ) تا احساسی شبیه اینکه در حال دویدن در آلپ در تابستان بودم.این فقط انرژی اضافی نبود که در عضلات شما در جریان باشد. بلکه توانایی و گرمایی بود که اکسیژن کمکی در بدن جاری کرده بود.و این یک دایره فیدبک خیره کننده ای بود.من تصور میکنم که مردم تفاوت زیادی که اکسیژن کمکی در بدن ایجاد میکند را دست کم میگیرند.و من هم همینطور بودم، این فقط در مورد بالا بردن قدرت فیزیکی با اکسیژن کمکی نبود بلکه در مورد اینکه درک و دانستن این موضوع است که چه زمانی اکسیژن شما به پایان میرسد. شما باید بدانید چه زمانی باید باز گردید اما اکسیژن کمکی در “درک” اینکه چه زمانی اکسیژنتان به اتمام رسیده است تابسرعت ارتفاع کم کنید تا ذهن و بدن شما از کار نیفتد مشکل ایجاد میکند و شرایط را نمیتوانید بدرستی درک کنید و ممکن است ریسک بیهوده ای کنید.
از سویی شما در کوهنوردی تعهدی دارید که صعود “بدون اکسیژن کمکی” این تعهد است.
وقتی به قله رسیدم لحظه ای ماسک اکسیژن را برداشتم تا عکسی بگیرم و بسرعت احساس وحشتناکی داشتم ، بخاطر میاورم که با خود فکر میکردم که اگر اکنون بسرعت شروع به فرود از طناب های ثابت مسیر کنم ، آیا به انداره کافی میتوانم پایین بروم ؟ اکسیژن کمکی درک شما از واقعیت را مختل میکند.

💫 بحث های کنونی درباره صعود پاک در زمستان k2 احترام و قدردانی به اکسپدیشن های متعددی است که با بزرگترین آلپنیست های جهان برای اولین صعود زمستانهk2 صورت گرفته است و اکسپدیشن های بسیاری در زمستان در این مسیر بارها و بارها شکست خورده اند و آنها همگی در صدد بودند که بدون اکسیژن کمکی، کوهنوردی پاکی داشته باشند و برای آنها این فقط یک صعود صرف به قله ای در زمستان نبود و کوهنوردان نسل کنونی هم باید این اخلاق و صداقت را در کوهنوردی پاس بدارند.

در این زمان، حتی با اکسیژن کمکی و طناب ثابت ، قله k2 همچنان صعودش در زمستان دشوار است.

همانطور که “سرگی مینگوته”کوهنورد اسپانیایی-کاتالان اخیرا گفت: فقط تعداد اندکی از کوهنوردان در شرایط مناسب برای “تلاش نهایی” هستند و حتی اگر آنها فقط قادر به رسیدن به ارتفاع ۸۰۰۰متر باشند ، کاری کارستان کرده اند.

“رالف دویمویتس” میگوید : هیچگاه به صعود زمستانهk2 فکر هم نکرده ام .و اگر در این فصل زمستانk2 در شرایط غیر قابل مقایسه با روش آلپی صعود شود، “چالش نهایی بدون اکسیژن کمکی همچنان در آینده برای آلپنیست های واقعی باقی خواهد ماند.”

🌐 اکسپلوررز وب

**********

صعودهای جالب ۲۰۲۰- “آلکس مگوس” وگشایش_مسیر bibiliographie

🎥آلکس_مگوس صخره نورد۲۶ساله آلمانی در ۵آگوست ۲۰۲۰ موفق شد برای اولین بار مسیر (بایبیلیوگرافی) ، دومین مسیر به سختی(۹c)در جهان را، در”سئوز” فرانسه صعود کند.

این پروژه سه سال ذهن” مگوس” را بخود مشغول کرده بود . اولین تلاشش بر روی این مسیر درسال ۲۰۱۷بود….

بعد از اینکه کووید ۱۹جهان را دگرگون کرد “آلکس” بار دیگر به این مسیر بازگشت و بعد ازچندین روز تلاش سرانجام با فری کلایمبینگ مسیر را صعود کردو تمامی سختی هایی که کشیده بود را به فراموشی سپرد .
“مگوس” پس از “اولین صعود”، گرید (۹c(5.15d را برای مسیر “بایبیلوگرافی” پیشنهاد داد.
او میگوید: این سخترین مسیری بود که تا بحال صعود کرده ام.
🔹دیگر مسیر ۹c در جهان”سایلنس” است که اولین بار “آدام اوندرا”آنرا در ۲۰۱۷ صعود کرد

کلایمبینگ(۸ — ۵آگوست ۲۰۲۰)

لینک ویدئو در زیر:

https://t.me/espilat/3204

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

دیدگاه خود را بیان کنید