رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت بیست و ششم»

ارسال شده توسط در 19 ژانویه 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

*مقدمه*

دوستان و همراهان وب سایت باشگاه کوهنوردی اسپیلت؛

پس از مدت ها وقفه در انتشار بخش رویدادهای مهم کوهنوردی اکنون قسمت ۲۶ آن را منتشر میکنیم.

این بخش به همت جناب آقای محمد اسماعیلی کوهنویس، محقق، مترجم و عضو افتخاری باشگاه اسپیلت جمع آوری، ترجمه و تدوین می‌شود.

در مرحله نخست به طور روزانه در کانال تلگرام باشگاه اسپیلت بارگذاری شده در معرض دید عموم واقع میشود، سپس با همکاری سرکار خانم ساقی محمودی مدیر بخش بانوان این باشگاه ویراستاری نهایی و صفحه بندی شده در معرض دید و توجه شما عزیزان قرار می گیرد.

امید است این اقدام فرهنگی رسانه ای بتواند در استمرار و مستند سازی وقایع مهم جامعه کوهنوردی ایران و جهان کارساز و مفید واقع شود.

با احترام؛
                     ذبیح اله حمیدی
مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
                       بهمن ۱۳۹۹

***********

❄️ زمستان امسال۲۰۲۰-۲۰۲۱ تلاش صعود زمستانه k2 چگونه خواهد بود؟

#تلاش اولین صعود_زمستانه_k2

❄️”سرگی مینگوته” کوهنورد اسپانیایی_کاتالان که امسال با گروه “سون سامیت ترکز ” سرپرست مشترک یک اکسپدیشن است میگوید: امسال حدود چهار اکسپدیشن با بیش از ۶۰کوهنورد در بیس کمپ k2 اجازه صعود گرفته اند.
✨✨✨✨
#جاناسنوری کوهنورد ایسلندی و #علیسدپارا در قالب یک اکسپدیشن در ترکینگ از “یخچال بالترو”در حال نزدیک شدن به بیس کمپ k2 هستند.
حدود۲هفته دیگر به زمستان آسترونومیکال باقی مانده است که البته باید در نظر داشت تفسیر شروع و پایان زمستان مابین کوهنوردان مورد مناقشه است.

در این اکسپدیشن”جان اسنوری” ،”علی سدپارا” و پسرش “ساجد علی سدپارا” در تلاشند که از ۸دسامبر بروی مسیرk2 تلاش خود را آغاز کنند و در ۳۱دسامبر به قلهk2 برسند.
آنها بر اساس عکسی که توسط “جان اسنوری” انتشار یافته است با خود “کپسول اکسیژن” حمل میکنند.

ادامه در لینک زیر :

https://t.me/espilat/3094

 

***********

#جان_اسنوری کوهنورد ایسلندی و همراهانش سرانجام بعد از ظهر ۵ دسامبر”ساعاتی قبل” به بیس کمپ k2 رسیدند.

🔹”رقابت در k2 آغاز شد”

اکسپدیشن کوچکی که توسط “جان اسنوری” کوهنورد ایسلندی هماهنگ شد و با همراهی “محمد علی سدپارا” و فرزندش “ساجد علی” همراهی شد سرانجام بعد از چند روز ترکینگ بعنوان اولین اکسپدیشن به بیس کمپ k2 رسیدند تا طبق برنامه اشان تلاش خود را آغاز کنند.
این اکسپدیشن که قبل از “تقویم زمستانه” به بیس کمپ رسیده اند در حقیقت با کانسپت و قرائت زمستانه “دنیس اوربکو” خود را همراه نشان داده اند که بر اساس آن “شرایط زمستانه” را مابین اول دسامبر تا ۲۸(۲۹)فوریه میدانند.

❄️ امسال با حضور قدرتمندگروه نپالی “سون سامیت ترکز” با سرپرستی “مینگما گیالجه شرپا” و سرپرستی مشترک “سرگی مینگوته” اسپانیایی با “مینگما گیالجه” و حضور یک لهستانی “والدمار کوالووسکی”در اکسپدیشن بزرگ ۵۸نفره) از یک سو و حضور “نیرمال پورجای” افسانه ای با یاران کوهنوردش باید در انتظار زمستان داغی در تلاش اولین صعود زمستانه k2 باشیم!

🌐 وسپینانیه(منبع فیس بوک جان اسنوری)

***********

جانباختگان بهمن کل جنو قربانیان خشم طبیعت و یا اشتباهات کوهنوردی؟

یادداشتی از مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت

وقتی از خشم طبیعت سخن می گوئیم از چه سخن می رانیم؟
سیل ، آتش فشان ، زلزله ، رانش کوه ، بهمن ، طوفان ، رعد و برق و …
تا به حال فکر کرده اید برای ما کوهنوردان می تواند تمام موارد بالا رخ دهد ؟!

از آنجائی که طبیعت پدیده ای وسیع ، وحشی و غیر قابل پیش بینی و کنترل است و انسان امروز که با تکیه بر دانش خود توانسته فقط بخش کوچکی از فعالیت های مرگ آور این کره خاکی را پیش بینی و کنترل نماید ، فرضیه بالا را خیلی از نظر دور نگه نمی دارد.

با نگاهی به آمار حوادث طبیعی در کشورهای مختلف در می یابیم که انسان های بسیاری ناخوداگاه در این بزنگاه های طبیعی گرفتار شده و بدون داشتن هیچ توان مقاومتی تسلیم شرایط مرگ بار آن شده اند.

روز جمعه ۱۳۹۶/۷/۱۴ در برنامه صعود قله سوزچال با زمستانی زود هنگام با بارش برفی حدود ۳۰ سانتی متر روبه رو شدیم که هیچ سازمان و یا نهادی آن را پیش بینی نکرده بود.با توجه به تجربه سال ها کوهنوردی در کوهستان های کشور که به طور ممتد و غیر منقطع ادامه داده ام ، این تغییر ناگهانی را ناشی از به هم خوردن اکوسیستم طبیعت دریافتم و به گروه اعلام کردم باید منتظر زمستانی کم فروغ و کم بارش باشیم و ادامه دادم این برف میهمان یک هفته ای کوهستان های ایران است و همان طور نیز به وقوع پیوست و تا امروز فقط یک بار هوائی سرد و زمستانی را در کوهستان تجربه کردیم و آن هم روز ۱۶ آذر ۱۳۹۶ بود…

همنوردان خراسانی ما در آن روز با توجه به هوای مناسب صبح و گرفتن پیش بینی هواشناسی که در فیلم آن (در فضای مجازی) مشخص است راه صعود را از پناهگاه به طرف قله کول جنو پیش رو گرفتند ؛ سرپرستی مجرب ، مسئول فنی تکنیکال ، راهنمائی درجه یک در نوع خود و تیمی باشگاهی سر در راهی نهادند که تکیه شان پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارشی نه چندان شدید در بعد از ظهرآن روز بود ، غافل از آن که آن پیش بینی صد در صد نبوده و طوفانی مهیب در راه آنان قرار داشته است.

شاید بسیاری از ما هم اگر به جای آنان بودیم به آن پیش بینی اعتماد می کردیم.
زمانی که فیلم قله را می بینیم متوجه سرحالی و پرانرژی بودن همنوردان مان می شویم .آنان به دلیل شدت طوفان پیش بینی نشده و عدم دید مناسب راه صحیح فرود که از کنار سنگ مشهور «شصت خدا» می باشد را نمی یابند و به اجبار ارتفاع کم کرده ، فرود را از دره موسوم به دایی ادامه می دهند و به قسمت های سنگی و قیف منتهی به دره می رسند…

امان اله جوکار راهنمای مجرب این تیم و پیر کوهستان کول جنو زمانی که ۳ ماه پیش تیم ما(اسپیلت) را در راه صعود قله کول جنو همراهی می نمود ، وقتی که زیر قیف دره دایی رسید یعنی دقیقا جائی که ۳ ماه بعد پیکر بی جانش پیدا شد، ایستاد و توضیح داد که هیچ گاه در زمستان نباید از این دره فرود آمد زیرا بسیار خطرناک است و داستان بهمن سال ۱۳۸۴ را که منجر به فوت همنوردان کرمانشاهی مان شده بود را برای گروه بازگو نمود(این فیلم در آرشیو باشگاه اسپیلت موجود است).

حال می توان ادعا کرد که آنان اشتباه کوهنوردی کرده یا تسلیم شرایط دشوار و پیش بینی نشده کوهستان گشته اند؟؟!!
تیم آنان مانند بسیاری از تیم های باشگاهی و گروهی از افرادی تشکیل شده که توان جسمی و فنی شان برابر نبوده ، مطمئناً افراد قوی کمک حال افراد تازه کار بوده اند و این یعنی اتلاف وقت و انرژی … زمان به سرعت می گذشته و سرپرست تمام فکر و ذکر خود را معطوف عبور از این دره نموده بود.

از شنیده ها حاکی‌ست پیر کوهستان زنده یاد «امان اله جوکار» به سلامت و به اتفاق ۳ نفر به انتهای تنگه می رسند و او آنان را به طرف پناهگاه رهنمود می سازد و دوباره به طرف تنگه باز می گردد.پس از چندی همه نفرات در زیر تنگه قرار می گیرند . در این هنگام صخره های بلند دیواره های کول جنو تحمل برف های تازه باریده را نداشته به واسطه گرم و سرد شدن هوا و سنگینی، تمام آن برف ها به سر عزیزان فرو می ریزد و یک به یک آنان را به زیر خود می کشد و مدفون شان می کند!

ای کوهستان ناشکیبا و مغرور
دریغا که لختی درنگ ننمودی
تا مشتاقان و عاشقان درگه ات
به سلامت از آن مهلکه گریزند و شکرت را به جای آورند.
ای کاش شکیبایی خود را از دست نمی دادی تا آنان اکنون در میان دوستان و عزیزانشان بودند…

بزرگی می گوید ؛
چراغی فرا راه باش
نه داوری سخت گیر
الگو باش نه منتقد

«با احترام به همه نظرات و انتقادات بزرگان و دوستان و پیش کسوتان کوهنوردی کشور در خصوص بهمن کول جنو»

ذبیح اله حمیدی
آذر ۱۳۹۶

***********

بارزتربن اشتباه تیم کل جنو چه بود؟
به قلم مسئول باشگاه اسپیلت

این سومین یادداشت من در خصوص حادثه بهمن ، آذر ماه ۱۳۹۶ قله کل جنو (اشتران کوه) است که متاسفانه موجب درگذشت تعدادی از همنوردان مان گردید
از آنجایی که این دوستان در قالب دو تیم باشگاه کوهنوردی در مشهد (آزادگان و پلنگ برفی) این برنامه را اجرا کردند، مطمئنا دیدگاه من از منظر یک باشگاه دار کوهنوردی به این حادثه تلقی میگردد ، زیرا به عقیده ام این حادثه را میتوان از منظرهای گوناگون دید و تجزیه و تحلیل نمود چون ابعاد گوناگونی دارد و هر کس در مقام قضاوت میباید نخست موضع خود را مشخص و آن گاه اظهار نظر نماید

اشتباهات این تیم را که بعضاً در بیشتر گروه های کوهنوردی رخ میدهند، میتوان به شرح زیر عنوان نمود

نفرات زیاد تیم برای صعود چنین مسیری دشوار

ناهمگون بودن آمادگی جسمانی و فنی اعضای تیم با هم

نامناسب بودن پوشاک و لوازم برخی از اعضای تیم

دقت نکردن دقیق و موشکافانه به پیش بینی هواشناسی

صعودی دیر هنگام به قله در هوایی طوفانی

اشتباه در مسیریابی فرود

پیش بینی نکردن احتمال وقوع بهمن

جمع شدن یک باره تمام نفرات در زیر تنگه ای بهمن خیز

نداشتن نقاط جی پی اس

و……..موارد دیگر که میتوان همچنان بر شمرد

از نظر نگارنده اشتباهات بالا گه گاه در تیم های کوهنوردی مانند باشگاه اسپیلت نیز رخ میدهد خیلی جای تعجب و انتقاد ندارد اما همه آن ها در یک جا و در یک برنامه موقعی بروز میدهد که یک اشتباه بزرگ استراتژیک مرتکب شد و آن اشتباه اول ، برنامه ریزی خارج از فصل صعود نرمال برای تیمی نرمال و باشگاهی چون باشگاه های آزادگان، پلنگ برفی و اسپیلت…… است

صعودها در باشگاه اسپیلت(به طور مثال) در این عمر دوازده ساله اش یا نرمال بوده است یا تخصصی

صعودهای تخصصی در فصل زمستان اجرا میگردد و صعود تیم های نرمال بر روی چنین قله هایی دشوار از پانزده خرداد تا پانزده مهر برنامه ریزی میشود

قله های مشکل ایران نیز مانند همه مناطق کوهستانی جهان فصل صعود نرمال و زمستانی دارد و خارج از این فصول ،صعودها با مشکلات بسیار و پیشبینی نشده ای روبرو میشوند

ما در باشگاه اسپیلت تا کنون سه بار در فصل نرمال و یک بار در فصل زمستان ۹۲ صعودهایی موفق بر کل جنو داشته ایم

در کوهنوردی باشگاهی ، حوادث منجر به فوت و جرح از برنامه ریزی نا صحیح آغاز و به دنبال آن به اشتباهات دیگر و در نهایت به فاجعه ای دردناک منجر میگردد
اگر من هم جای سرپرست این برنامه بودم سیر اتفاقات پیش بینی نشده تیم مرا هم به چنین سرنوشتی ختم میکرد

در پایان اضافه مینمایم یادداشت بالا بر گرفته از مطالب و ویدیو های منتشر شده در فضای مجازی و حضور در جلسه گزارش خوانی این برنامه به همراه پرسش و پاسخی ست که توسط انجمن کوهنوردان ایران در تهران برگذار شده بود
(روح شان شاد)
ذبیح اله حمیدی/ موسس و مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت/اسفند۱۳۹۶

 

***********

❄️ نیرمال_پورجا”نیمس” در تلاش صعود زمستانه امسال به k2

 کوهنورد نپالی”نیرمال پورجا” که در سال ۲۰۱۹توانست رکورد صعود به تمامی ۱۴قله ۸۰۰۰متری را فقط در ۶ماه و ۶روز بشکند، همانطور که قبلا در ۲۰۱۹اعلام کرده بود برای غیر ممکنی دیگر یعنی”اولین تلاش صعود زمستانهk2″ اقدام خواهد کرد.
او بر روی گفته خود مانده است و در گفته های اخیرش تاکید کرده است که با تیمش شانس این امکان را مهیا می بیند که به این مهم دست یابد.

 البته “نیرمال پورجا” در جدیدترین گفته هایش بطور مشخص عنوان نکرد که آیا در قالب اکسپدیشن مجزایی از ” سون سامیت ترکز” اقدام خواهد کرد یا به آن اکسپدیشن بزرگ خواهند پیوست.

“نیرمال” در عین حال اشاره ای به این نکرد که در تلاش صعود زمستانهk2 از اکسیژن کمکی استفاده خواهد کرد یا خیر.

🔹 حال باید دید که در روزهای آینده و ورود به عرصه رقابت ها این کوهنورد با اراده و یارانش چه چیزی در آستین دارند تا آنها را به راس هرم صعود به قلهk2 در زمستان برساند؟

🌐 استفان نستلر

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

***********

 

***********

❄️ “تلاش صعود زمستانه امسال #ماناسلو
توسط سیمونه مورو و آلکس تکسیکون(زمستان ۲۰۲۰-۲۰۲۱)

پنج سال بعد ازاولین صعود زمستانه موفق به قله نانگاپاربات توسط “سیمونه مورو”و “آلکس تکسیکون” بار دیگر این دوهمنورد صعودهای زمستانه، امسال در صعود زمستانه قله “ماناسلو” با هم همکاری میکنند.

❄️ برای سیمونه مورو کوهنورد معروف به”استاد صعودهای زمستانه” این سومین تلاش صعود زمستانه “ماناسلو”(هشتمین قله بلندجهان با ارتفاع ۸۱۶۳متر) خواهد بود.

❄️ دو تلاش قبلی سیمونه مورو برای صعود زمستانه “ماناسلو عبارتند از:
🔻۱-زمستان ۲۰۱۵- سیمونه مورو بهمراه “تامارا لانگر” کوهنورد ایتالیایی بعلت بارش برف سنگین از ارتفاع ۵۹۰۰متر مجبور به عقب نشینی شدند.

🔻۲-زمستان ۲۰۱۹- سیمونه مورو با “پمبا گیالجی شرپا”همنورد بود ، دو کوهنورد بعلت بادهای شدید و خطر سقوط بهمن از ارتفاع ۶۴۰۰متری عقب نشینی کردند.

ادامه در لینک زیر:

https://t.me/espilat/3105

***********

داگ_اسکات اسطوره کوهنوردی در سن ۷۹سالگی درگذشت(۲۰۲۰-۱۹۴۱)

 “داگ اسکات” بریتانیایی، کوهنوردی حرفه ای را در دهه ۵۰میلادی از کوههای انگلیس ، صعودهای زمستانه در اسکاتلند و سرانجام کوههای آلپ آغاز کرد.
در ۱۹۵۸ “اسکات” در آلپ و درشامونی از یک سقوط ۲۵متری جان سالم بدر برد.

اوج فعالیت “داگ اسکات” در دهه ۷۰و ۸۰میلادی بود. واقعه ای که درسال ۱۹۷۷ در کوه آگر(غول)در پاکستان در فرود از قله برای “اسکات”پیش آمد شباهت به داستان”لمس خلاء” سیمپسون دارد که با پاهای شکسته و با خزیدن خود را به بیس کمپ رسانید.

“داگ اسکات” دیروز ۷دسامبردر ۷۹سالگی بر اثر “سربرال لنفوما”گونه ای از سرطان مغزی درگذشت.

لطفا جزییات زندگی و فعالیت های “داگ اسکات” را در سایت باشگاه کوهنوردی اسپیلت ودر لینک زیر مطالعه فرمایید:
Https://b2n.ir/398079

***********

نپال و چین سرانجام بعد از سالها بحث، بطور مشترک بروی ارتفاع قله اورست به توافق رسیدند.

بدین ترتیب دو کشور (نپال و چین )به طور مشترک اعلام کرده اند که مرتفع ترین کوه جهان “اورست” ۰٫۶۸ متر بالاتر از آن است که قبلا رسما محاسبه شده بود.

🔻این کشورها با ارتفاع جدید ۸۸۴۸/۸۶ متر موافقت کرده‌اند. پیش از این بر سر این که آیا کلاهک برفی در بالای کوه را به ارتفاع آن بگنجانند یا خیر، اختلاف نظر داشتند.

🔻اندازه گیری رسمی چین که قبلا ۸۸۴۴/۴۳متر بود، این کوه را چهار متر کمتر از محاسبه نپال نشان می‌داد.

اورست در مرز چین و نپال ایستاده و کوهنوردان از هر دو طرف آن بالا می روند.

مقامات وزارت امور خارجه و بخش نظرسنجی نپال می‌گویند نقشه برداران هر دو کشور در مورد ارتفاع جدید توافق دارند.

💫توافق برای اعلام مشترک اندازه گیری جدید بلندترین نقطه زمین در سفر شی جین پینگ، ریٔیس جمهور چین به کاتماندو پایتخت نپال در سال گذشته منعقد شد.

🌐 منبع: BBC

***********

💫نماد روز جهانی کوهستان💫

این نماد شامل سه مثلث متساوی الاضلاع بر روی یک خط افقی است.
🔺مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ در قسمت بالا دارد و نشانی از یخ و برف در قله کوه دارد و در ضمن به لزوم توجه به گرمایش زمین و حفظ برفهای کوهستان نظردارد .

🔺مثلث میانه دایره نارنجی دارد که نشان دهنده منابع طبیعی محیط کوهستان است که متناوبا از داخل کوه ها استخراج می شوند.

🔺مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه دارد که نشانی است از سرسبزی و محصولاتی که در دامنه کوه ها رشد می کنند.

***********

🌸روزجهانی کوهستان خجسته باد🌸
موضوع امسال۲۰۲۰: تنوع زیستی کوهستان

🏔 بزرگداشت “روز جهانی کوهستان در ۱۱دسامبر ۲۰۲۰ مقارن با ۲۱آذر با موضوع “تنوع زیستی کوهستان” که توسط “فائو” سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد نامیده شده است، جشن گرفته میشود.

“روز جهانی کوهستان” توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ روز ۱۱دسامبر تعیین شد .

💫این روز فقط در کشور ژاپن از سال ۲۰۱۶ تعطیل اعلام شده است و هدف از آن ارزش و اهمیت و برکتی است که کوهستان برای مردم کشورشان دارد.

موضوع امسال” تنوع زیستی کوهستان”در برگیرنده انواعی از اکوسیستم است که برای مردمی که در کوهستان زندگی میکنند و زندگی اشان به تنوع زیستی کوهستان وابسته است حائز اهمیت است.
تغییرات آب و هوایی و تغییراتی که در کوهستان ایجاد میشود و بلایای طبیعی، آسیب بزرگی بر روی تنوع زیستی کوهستان و بالطبع “مردم ساکن در کوهستان”میگذارد و توجه به آن حائز اهمیت است.

💫بخاطر اولویت موضوع”تنوع زیستی کوهستان” سازمان ملل یک دهه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰را دهه سازمان ملل با تمرکز بر روی “اکو سیستم “اعلام کرده است.💫

🔹سال قبل ۲۰۱۹، موضوع روز جهانیکوهستان” کوهها برای جوانان اهمیت دارند ” بود و این موضوع اهمیت کوهها و فرصت های بزرگ برای نسل جوان بعنوان نگهبانان و حافظان کوهستان در آینده را آشکار میسازد.

هدف “روز جهانی کوهستان” اینست که توجه عمیقی به موضوعات زیر شود :
✨کوهها منبع حیاتی آب، غذا و انرژی هستند.
✨بیش از نیم میلیارد از مردم جهان ساکنان مناطق کوهستانی هستند.

✨ سلسله جبال آلپ در اروپا بیشترین محلی در جهان هستند که ماوای مردم را در کوهستان هستند.

✨ کوهها و مردم کوهستان بیش از همه تحت تاثیرات تغییرات اقلیمی و آب و هوای کره زمین شده اند.

✨ گرمایش زمین دلیل اصلی ذوب یخچال ها در کوهستان در سطحی غیر قابل قبول شده اند.

✨تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و بلایای به تبع آن بر روی زندگی مردم ساکن کوهستان تاثیر عمیقی گذاشته است بطوریکه باعث کمبود مواد غذایی و فقر آنان شده است و این امر باعث افزایش مهاجرت مردم کوهستان به مناطق شهری شده است(نمونه آنرا به وضوح در نپال مشاهده میکنیم که مردم از مناطق روستایی ارتفاعات بالا روی به کاتماندو و مناطق دیگر شهری می آورند و وضع اسف بار امسال با پاندمی کرونا فشار مضاعفی را با محدودیت ها برای مردم کوهستان بوجود آورد).

🏔 از دیگر اهداف مهم “روز جهانی کوهستان” اینست که آگاهی درباره زندگی مردم کوهستان افزایش یابد و در عین حال دولت ها را متقاعد کند که تا دست به اقداماتی بزنند تا شرایط دشوار زندگی ساکنان کوهستان را با تمهیداتی که برایشان فراهم میکنند را سهلتر کنند.

🏔 لوگوی “روز جهانی کوهستان” از سه مثلث متساوی الاضلاع بر روی خطی افق قرار دارد . که سمت چپ به لزوم گرمایش زمین توجه دارد و مثلث میانه تمرکزش به منابع طبیعی کوهستان است و مثلث سمت راست به سرسبزی کوهستان و محصولات آن اشارت دارد.

🏔 اهمیت و ارزشی که کوهستانها دارند:

🔻کوهها منشاء حدود۶۰تا ۸۰درصد از آبهای تازه جهان هستند.
🔻کوهها ۲۰درصد توریست ها را به مناظر زیبای کوهستان جذب میکنند.
🔻کوهها ۲۸درصد جنگل های جهان را در خود جای داده اند.
🔻کوهها تولید کننده بعضی از منابع مهم غذایی هستند
🔻کوهها محل سکونت انسانها و حیوانات هستند.

☆☆☆☆

انواع کوهها در جهان وجود دارندکه بخشی از آن “سلسله جبال” میباشند که مهمترین سلسله جبالها عبارتند از:

۱-هیمالیا: بلندترین کوههای جهان در هیمالیا و در آسیا واقع شده اند
۲-آلپ: سلسه جبال آلپ بلندترین کوههای اروپا را شامل میشوند
۳-آند: طولانی ترین سلسه جبال در جهان است که در آمریکا واقع شده است.
۴-کوههای راکی: این رشته کوهها که پهناور هستند از آمریکای جنوبی_شمالی تا کانادا را شامل میشوند.
۵-قراقروم: قراقروم هم سلسله جبال بزرگی در آسیاست.

💫 “روز جهانی کوهستان” گرامی باد.💫

🌐intetnationaleventday.com
🔸ترجمه و تنظیم: باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

***********

گزیده‌ای از بیانیه‌ی هیات داوران چهارمین جشنواره‌ی کوه‌نوشته‌ها:
 
با گرامیداشت روز جهانی کوهستان، خوشنودیم که چهارمین دورۀ دوسالانۀ کوه‌نوشته‌ها را به رغم شرایط نامناسبِ متأثر از همه‌گیری کرونا، در زمان مقرر برگزار می‌کنیم. چنانکه در دوره‌های گذشتۀ جشنواره نیز اعلام شد، رویکرد برگزار کنندگان (بنیاد محمدی‌فر و انجمن کوه‌نوردان ایران)، برگزاری یک مسابقه نیست؛ بلکه رقم خوردن یک رویداد فرهنگی برای تبادل تجربه‌های ارزشمند پژوهندگان و نویسندگان، در زمینه‌های مختلفِ مرتبط با کوه‌نوردی و محیط‌زیست کوهستان است.
نتایج داوری چهارمین دورۀ جشنواره:
* بخش تألیف کتاب
۱- کتاب راهنمای فنی دره‌نوردی به قلم آقای علی‌محمد خوانساری، ناشر: نشر تاش، به خاطر کار تولیدی ارزشمند در زمینۀ یکی از شاخه‌های نسبتاً نو در کوه‌نوردی ایران (دره‌نوردی)، جنبۀ آموزشی و فنی کتاب با متن و عکس مناسب، رعایت اصول نگارش و ویرایش، و برخورداری از گرافیک و صفحه‌آرایی زیبا، شایستۀ عنوان اثر برگزیده دانسته شد.
۲-کتاب هواشناسی کاربردی، به قلم آقای نیما فریدمجتهدی، خانم سمانه نگاه و آقای عابد مشترکاً با کتاب سوماسوس پیدای ناپیدا، به قلم آقای نیما فریدمجتهدی،خانم سمانه نگاه و آقای میثم نواییان، به خاطر پرداختن به موضوعات مهم و اثرگذار در برگزاری برنامه‌های کوه‌نوردی ایمن و دوستدار محیط‌زیست شایستۀ تقدیر شناخته شد.
* بخش ترجمۀ کتاب
– کتاب کوه‌ها و تغییر آب و هوا، اثر توماس کوهلر، آندره وهرلی، ماتیاس جورِک، با ترجمۀ خانم‌ها و آقایان سمانه نگاه، فرامرز خوش اخلاق، نیما فرید مجتهدی و شبنم هادی‌نژاد صبوری، به خاطر پرداختن به یک موضوع زیست‌محیطی مهم، یعنی تأثیر «تغییر اقلیم» بر محیط کوهستان شایستۀ تقدیر شناخته شد.
* بخش گزارش
۱-گزارش برنامۀ کوه‌نوردی؛ با  عنوان «بر بلندای هیچ» گزارشی از برنامۀ صعود به قلۀ اورست به قلم آقای ایمان آذیش، به خاطر پرداختن به موضوع مهم «فلسفۀ کوه‌نوردی»، و نگارش جذاب و دربرداشتن تجربه‌های گام‌به‌گام برنامه‌ای شاخص با همۀ فراز و فرودهایش، شایستۀ تقدیر شناخته شد.
۲-گزارش فعالیت مدنی-زیست‌محیطی؛ با  عنوان «بیرمی در گذر تاریخ» به قلم آقای حسن کلبعلی، به خاطر پرداختن به یک فعالیت مدنیِ معطوف به حفاظت از محیط زیست، و مستندسازی کنش موفق شهروندان و کوه‌نودان در ممانعت از آسیب به یک منطقۀ کوهستانی که در معرض تعرض‌های سوداگرانه قرار داشت، شایستۀ تقدیر دانسته شد.
* بخش یادداشت‌ها و وب‌نوشت‌ها
۱- مجموعه یادداشت‌های آقای ذبیح‌الله حمیدی، به خاطر مستندسازی رخدادهای مهم کوه‌نوردی و استمرار در به‌روز نگاه داشتن پایگاه اینترنتی باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت شایستۀ تقدیر دانسته شد.
۲- مجموعه یادداشت‌های آقای سلام اسمعیل‌سرخ، به خاطر توجه به پدیده‌های طبیعی و فرهنگی جوامع محلی منطقۀ کردستان و نگارش کوه‌نوشت‌ها به یکی از زبانْ‌-گویش‌های مهم ایرانی یعنی زبان کردی شایستۀ تقدیر شناخته شد.
 “انجمن کوه نوردان ایران”

***********

روز گذشته ۲۱اذر۹۹ تیم باشگاه اسپیلت به سرپرستی مربی گرانقدر جناب آقای صفتدر ظهوری موفق به صعود مسیر فنی و دیواره ای (جنوب شرقی) شاه دژ شد.
با شادباش بر این عزیزان🌺

گزارش برنامه این صعود را (اینجا) بخوانید.

***********

ویدیو -صعودهای جالب ۲۰۲۰
“آلکس_هونولد” برای صعود بی دردسر “بیر گریلز” تاپ راپ (top-rope)ایجاد میکند.

🔹”بیر گریلز” ماجراجو،نویسنده، مجری تلویزیونی و سرمایه گذار انگلیسی و فرزند “سر مایکل گریلز” از ۲۰۰۶تا ۲۰۱۱ با سریالهای تلویزیونی اش با عنوان “انسان درمقابل وحش”به شهرت رسید .
مدتی است که “بیر گریلز” روی به صخره نوردی آورده است!
آخرین بار با تجهیزات و “تصور صعودی سولو” در “صحرای موژاو” ،ویدئویش سرگرم کننده از آب در آمد😁

او بازگشته است تا” یک صخره ای شیبدار در آلپ سویس”را صعود کند!
او آلکس_هونولد را در کنارش دارد که تا صعودی” تاپ راپ” را برای “گریلز” فراهم کند.
با توجه به اینکه کلیپ های ” رانینگ وایلد” با “هونولد”مانند ویدئوی صحرای موژاو خنده دار نیست اما سئوال برانگیز است ،برای مثال:
⚡️چرا آلکس هونولد صخره غیر قابل قیاس با بخش هایی از “فری رایدر” را صعود میکند ، آیا او سعی میکند تا “بیر گریلز”از خودش نا امید نشود؟
⚡️ اگر”گریلز” بجای نمایش تجهیزاتش بر صعود تمرکز کند حرکاتش در دیواره راحتر خواهد شد!

🌐 کلایمبینگ(ژانویه) ۱۰
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
ویدیو در لینک زیر:

https://t.me/espilat/3204

***********

بیانیه شماره یک کمیسیون بررسی حادثه‌ی زنده یاد «مرتضی نادی»
T.me/climbmagazine

 

***********

آدام_اوندرا در “فرار از جهنم”
“perfecto mundo”

“آدام اوندرا” در وبسایتش نوشت: رطوبت هوا در “مارگالف” شرایط را جهنمی کرده بود و به این دلیل تصمیم گرفتم تجدید دیداری با “پاتسگی اوسوبیاگا”که در “الت اورگل”- اولینا زندگی میکند داشته باشم.
💫 ملاقات با منتور “پاتسگی اوسوبیاگا” باعث تجدید روحیه ام شد در ضمن شانس این را داشتم که تمرینات واقعی و سختی هم داشته باشم و در ضمن فرصتی بود تا با “کرک” های جدیدی که “پاتسگی ” بر رویشان کار کرده بود آشنا شوم.
“الت اورگل” شرایط مساعد وپتانسیل خوبی برای صخره نوردی دارد.صخره نوردان خارجی زیادی به “اولینا” می آیند و بر روی “کرک” های مشهور آن تلاش میکنند .
“پاتسگی” در عین حال از تلاشش برای ساختن “جامعه صخره نوردی بومی”در این دره سخن گفت و اینکه قصددارد کودکان محلی را در باشگاه صخره نوردی که اخیرا برپا کرده است آموزش دهد.
✨ پروژه اوسین بولتر
🔹 “اوسین بولتر” پروژه ای است که آن روز برویش تلاش کردم اما موفق به پایانش نشدم با این وجود یکی از بزرگترین تلاش هایی بود که تا بحال انجام داده ام.
🌐 سایت آدام اوندرا(دوم دسامبر ۲۰۲۰)

***********

❄️ تلاش صعودزمستانه_k2
بادهای شدید و سرمای منفی ۳۰درجه باعث شدند که “جان اسنوری” کوهنورد ایسلندی و “محمد علی سدپارا” و پسرش “ساجد” به بیس کمپ باز گردند.
سه کوهنورد که در اکسپدیشنی کوچک برای صعود زمستانه k2 در تلاشند ، یک شب مانی در بیس کمپ پیشرفته داشتند و قصدشان برپایی کمپ اول در ۱۴دسامبر بود که مجبور به بازگشت به بیس کمپ شدند.
❄️ پیش بینی هوا: یازک تلر پیشکسوت لهستانی در مورد دشواری پیش بینی ها در ارتفاعات بالا میگوید:دو مدل پیش بینی هوا داریم….
پیش بینی هوایی که توسط متخصصین این رشته برای کوهنوردان ارتفاع بالا ارائه میشود نیاز به دیتا و اطلاعاتی دارد که توسط هواپیماها جمع آوری میشوند و بعلت محدودیت های کووید ۱۹ و کاهش پرواز ها، پیش بینی هوا کمی دشوارتر شده است.

شانسی که اکسپدیشن اسنوری-سدپارا دارند اینست که حداقل نسبتا “هم هوا” شده اند و بخش بزرگی از تجهیزاتشان را به بیس کمپ پیشرفته انتقال داده اند و تا زمانی که وضعیت هوا در ۱۶یا ۱۷دسامبر بهتر شود، میتوانند پیشروی خود به کمپ های بالا را آغاز کنند.

🌐 اکسپلوررز وب

***********

گشایش مسیری جدید توسط #دنیآرنولد و #راجرشائلی در رخ شمالی “گروس روچن” به ارتفاع ۳۱۳۷ متردر Glarne Alps (سلسله جبالی در آلپ سویس)
مسیر گشایش شده “ایگیدیوس” (Egidius)نامیده میشود .
❄️مشخصات مسیر”ایگیدیوس” که در ۲۸نوامبر توسط دنی آرنولد و راجر شائلی صعود شد عبارت است از:
(W16+,M7+,1300m)

در سال ۲۰۰۹، “دنی آرنولد” و “استفان رووس” تلاشی بر روی این دیواره کردند اما مجبور به عقب نشینی از نیمه مسیر که ” لیتل کاتدرال” نامیده میشود شدند.

🌐 ویسپینانیه

***********

آنجلا_ایتر صخره نورد ۳۴ ساله اتریشی مسیر جدید “مادام چینگ” ۹bدر تیرول را گشایش کرد.

این سخت‌ترین مسیری است که توسط یک زن صعود شده است.

(مادام چینگ چینی از خطرناکترین و ثروتمندترین دزدان دریایی تاریخ کارائیب بود و این نام برای این مسیر بسیار دشوار مناسب تشخیص داده شده است)

“آنجلا ایتر” نوشت: من به دنبال شماره در صعودهایم نیستم و من به چالشی بودن صعود و آستانه خود نظر دارم و علاقمندم که کمتر و کمتر درباره دشواری ها سخن بگویم . حال بخاطر نیرو و انرژی ای که در این صعود گذاشتم آنرا مشابه ” پلانتا دی شیوا” که در ۲۰۱۷صعود کردم میدانم.

” پلانتا دی شیوا” به سختی ۹b مسیر مشهور ۴۵متری در “روزاریو” است که در ۲۰۱۷ یک رکورد برای صخره نوردی بانوان بر جای گذاشت .

سختی و نامگذاری مسیر “مادام چینگ” که آنرا دشوار کرده -(۱۰۰move!) در این مسیر چالشی است.

مسیر “مادام چینگ” توسط همسر آنجلا، “رنی روئچ” به او معرفی شد که پروژه مسیر تیرولی را در ۲۰۱۸ به پایان رساند.

“آنجلا” از بهار بروی مسیر بصورت جدی کار کرد و با تمرینات سخت آنرا صعود کرد.

🌐 رد بول

ادامه مطلب در لینک زیر:

https://t.me/espilat/3128

***********

❄️ آغازبزرگترین اکسپدیشن تلاش صعود زمستانه k2 
🔹گیگیلت: بزرگترین اکسپدیش بین المللی تلاش صعود زمستانه k2 از سه شنبه آغاز شد و ۸شرپای نپالی از “اسکاردو”ی پاکستان بسوی بیس کمپ k2 ترکینگ خود را آغاز کردند.

اعضای دیگر اکسپدیشن بزرگ ۵۰نفره صعود زمستانه k2 از ۱۸کشور جهان کمی بعد عازم بیس کمپ k2 خواهند شد.

⚡️ “چانگ داوا شرپا” ۳۹ ساله نپالی از “سون سامیت ترکز”سرپرستی اکسپدیشن بزرگ k2 را بعهده دارد.

🔹تیم بزرگ امسال صعود زمستانهk2 شامل ۲۷شرپا از نپال و ۲۳ مرد و زن از کشورهای انگلیس،آلمان ، سوئیس،بلژیک،هلند،لهستان، ایالات متحده،شیلی، ایتالیا، رومانی اعضای کوهنوردان بین المللی اکسپدیشن زمستانه به قله k2 را تشکیل میدهند که یکی از اکسپدیشن های بزرگ تا کنون می باشد.
حسین و اکبرعلی از سدپارای پاکستان بخشی از اعضای اکسپدیشن را تشکیل میدهند.

🔹”بلو اسکای ترکز و تور” کار لجستیکی اکسپدیشن “سون سامیت ترکز” هماهنگ کننده اکسپدیشن را انجام میدهند . مدیر اجرایی بلو اسکای ترکز “غلام محمد” از پاکستان اعلام کرد که ۸شرپا از نپال به “اسکاردو” رسیدند و سپس روز سه شنبه عازم بیس کمپ “کی۲”شدند.
“غلام محمد” در ضمن گفت : بعد از یک هفته ترکینگ، شرپاها بیس کمپ k2 را برقرار میکنند، این در حالی است که دیگراعضای اکسپدیشن هفته آینده به “اسکاردو”خواهند رسید.
“غلام محمد” گفت: شرپاهای بیشتری در ۱۸دسامبر به پاکستان پرواز خواهند کرد، در صورتیکه کوهنوردان بین المللی بین ۱۶دسامبر و ۲۱دسامبر به پاکستان پرواز خواهند کرد و در ۲۴ دسامبر بسوی بیس کمپ k2 ترکینگ خود را آغاز خواهند کرد.
او گفت : در حال حاضر در بیس کمپ دمای هوا مابین “منفی ۱۰تا ۲۰درجه سانتیگراد”است.

🔹امسال حدود ۵۶کوهنورد از ۱۹کشور جهان اجازه صعود زمستانه بهk2 را دریافت کرده اند و برای صعود زمستانه دومین قله بلند جهان به ارتفاع ۸۶۱۱متر تلاش خواهند کرد.

❄️ در عین حال سرمای شدید درk2 تیم کوچک سه نفره شامل جان اسنوری کوهنوردایسلندی و محمدعلی سدپارا و فرزندش ساجد سدپارا را که چندین روز قبل به بیس کمپ رسیدند را به زحمت انداخت .اما تلاش آنها با توجه به انتقال تجهیزات به بیس کمپ پیشرفته آسانتر شده است و برطبق نوشته “جان اسنوری”در صفحه شخصی اش به کمپ اول رسیده اند.
این اکسپدیشن هفته قبل از اسکاردو به بیس کمپ رسیدند و سپس به ABC(بیس کمپ پیشرفته)صعود کردند اما بعلت بادهای شدید بهBC بازگشتند و سپس بار دیگر برای حمل تجهیزات و هم هوایی به C1 صعود کردند.

🌐 منبع:داون

https://www.dawn.com/news/1596063

***********

خبرهای جدیدتلاش صعودزمستانه_k2
❄️ تیمی از شرپاهای نپالی که چند روز پیش از “اسکاردو” تلاششان را آغاز کردند امروز به بیس کمپ k2 رسیدند.

اکسپدیشن بزرگ به رهبری “مینگما گیالجه شرپا” از “سون سامیت ترکز”بزرگترین اکسپدیشنی است که”کوهستان وحشی” در زمستان بخود دیده است که تعداد زیادی شرپا و کوهنوردان بین المللی را شامل میشود.
“والدمار کوولکسکی”، ماگدالنا گرزکوسکا”و “اسوالد رودریگوپریرا” در میان کوهنوردان بین المللی این اکسپدیشن هستند که در تلاش صعود زمستانه به قله k2 هستند.

نپالی ها در بیس کمپ ۲روز استراحت میکنند و برای کمپ های بالاتر تلاش خود را آغاز میکنند.
❄️❄️❄️❄️
❄️ اکسپدیشن کوچک “جان اسنوری” ،محمد علی سدپارا” و “ساجد سدپارا” که از روز ۵ دسامبر تلاش خود را از بیس کمپ k2 آغاز کرده اند در حال حاضر به کمپ اول حدود ۶۰۰۰متر رسیده اند.

🌐 وسپینانیه

***********

آدام_اوندرا در اپیزود” استایل حیوانی”
Perfecto Mundo”animal style”

🧗‍♂ بعد از “فرار از جهنم” هوای رطوبتی مارگالف در اپیزود هفته پیش، بار دیگر”آدام اوندرا” به رخ ” Perfecto Mundo” به سختی(+ ۹b) بازگشته است.
با توجه به چند روز هوای ملایم ، با درخشش خورشید در آسمان، او تلاشی جدیدی بر روی این دیواره میکند و همانطور که عنوان اپیزود اشاره میکند “استایل حیوانی” را مناسب آن می بیند.
🔹روز نهم: با رطوبت ۷۸درصد در کرک ها، امید زیادی برای پیشرفت انتطار نمی رود.
اما برای اولین بار “آدام”بیش از انتظارش در مسیربطرف بالا صعود کرد.
🔹روز دهم: بخوبی در مسیر پیش میرفت اما برای یک اشتباه کوچک به پایین سقوط کرد و دومین تلاشش هم ناموفق بود.
🔹روز یازدهم: امروز شرایط خوبی بود و میتوانست شروع بدی نباشد اما “آدام” با تردیدی مواجهه بود : آیا میتوانم آنرا به پایان برسانم؟بنابراین روز “آدام”نبود…
روحیه اش مثل شب تاریک شد اما ناگهان ستاره ای آسمان مارگالف را روشن کرد و دوستش “ایوا” ظاهر شد و بی شک امید و انرژی بیشتری برای مواجهه با دیواره خواهد داشت..
❄️ مونتانا

لینک‌های مربوط به ویدئوی این مطلب:

https://t.me/espilat/3131

https://t.me/espilat/3127

https://t.me/espilat/3123

https://t.me/espilat/3120

***********

آیا “کالین او برادری”کوهنورد و ماجراجوی آمریکایی و همنورد طولانی مدتش”جان کدروفسکی”را در صعود زمستانه k2 “نیرمال پورجا” سرپرستی خواهد کرد؟
صعود_زمستانه_k2

❄️ در خبرها آمده بود که “نرمال پورجا” دختری ۱۹ساله با حداقل تجربه کوهنوردی را در صعود زمستانه k2 سرپرستی خواهد کرد ، اکنون بنظر میرسد ” کالین او برادی”هم به لیست اکسپدیشن “نیرمال پورجا” اضافه شده است.
🧗‍♂”کالین او برادی “را برای ماجراجویی های شگفت انگیزش میشناسیم که یکی از آنها پیمایش قطب جنوب بصورت انفرادی و بدون کمک بود. اما صعود زمستانه k2 داستان دیگری دارد حتی اگر تیمی طناب ها را فیکس کنند و مسیر را برفکوبی کنند.
در هر حال اگر این اخبار صحیح باشند “نیرمال پورجا” اکسپدیشن عجیبی را در صعود زمستانهk2 رهبری خواهد کرد اگرچه تا بحال او از پس “غیر ممکن ها” بخوبی بر آمده است و نامش را در دنیای حرفه ای کوهنوردی ثبت کرده است.
منابع نزدیک به “کولین او برادی” حضور و سرپرستی “پورجا” را اطلاع داده اند اگرچه هنوز تایید نشده است.
❄️ امسال تلاش صعودزمستانهk2 با این تعداد کوهنورد و شرپا جالب بنظر میرسد !

🌐 اکسپلوررز وب

***********

(نحوه تمرینات میان هفته در ورزش کوهنوردی)
یادداشتی از مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت

این نوع تمرینات بر دو قسمت تقسیم میشود؛
الف-تمرینات هوازی مانند
دویدن ۴الی۷ کیلومتر
یا کوهپیمایی دوساعته سریع در شیب های تند
یا شنای آزاد ۱الی۲ کیلومتر
یا دوچرخه سواری ۲۰الی۳۰ کیلومتر
و…..
ورزش هوازی ورزشی ست که افزایش حجم ریوی و تقویت قلب و دستگاه خونی را به دنبال داشته باشد که با روش ازدیاد ضربان قلب و بالا رفتن تنفس در هنگام تمرینات (در مدت زمان معینی) صورت میگیرد و باید با سن و وزن و آمادگی جسمانی ورزشکار هماهنگ باشد و در صورت امکان زیر نظر مربی مربوطه انجام شود.

ب-تمرینات استقامتی مانند
سنگنوردی سالن
یا انواع ورزش های بدن سازی
یا کار با وزنه و دستگاه
یا تمرینات رزمی
و غیره……
(هر نوبت ۲ ساعت)
هدف از اجرای این نوع تمرینات تقویت عضلات و ماهیچه های پا و دست و پشت و کمر و سرسینه و سرشانه و گردن است.

ورزش کوهنوردی (جدی) با هدف صعود هفتگی قلل، ورزشی ست سنگین که ساعت ها به طول می انجامد و کوهنورد باید آمادگی کامل کوهنوردی ۸ تا ۱۸ ساعت در یک روز را داشته باشد.

به یاد داشته باشیم در ورزش کوهنوردی ما به تمام قدرت بدنی و ماهیچه های خود نیاز داریم که بر عکس عقیده رایج در فرهنگ عامیانه این فقط پاها نیستند که ما را تا فراز قلل می‌رسانند، ما برای این امر به اندامی ورزیده و قوی و شکیل با وزنی متناسب (آقایان عدد۱۰۰ منهای قد و خانم ها عدد۱۰۵ منهای قد) نیازمندیم، لذا تمرینات بالا به عنوان یک بسته ورزشی هفتگی به شرح زیر پیشنهاد میشود:

جمعه ها
یک صعود قله متناسب با فصل
(حداقل سه صعود در هر ماه)

یکشنبه و سه شنبه ها
تمرینات استقامتی

دوشنبه و چهارشنبه ها
تمرینات هوازی

شنبه و پنجشنبه ها
استراحت و ریکاوری

نکات قابل ذکر؛
√در تمرینات هوازی رکود گیری در نظر گرفته شده و با حداکثر سرعت انجام گیرد.

√تمرینات استقامتی (در هر رشته مورد نظر و دلخواه) زیر نظر مربی مربوطه انجام شود.

√ازدیاد وزن (بدون استثنا) و کمبود وزن (در برخی مواقع) از اصلی ترین موانع پیشرفت در ورزش کوهنوردی ست که ورزشکار این رشته علی رغم داشتن تمرینات مناسب هفتگی هرگز نمیتواند به آمادگی مطلوب و سطح بالا در هنگام اجرای برنامه های سنگین کوهنوردی دست یابد.

یکی از بدیهیات علمی ثابت شده در ورزش کوهنوردی این امر است که در یک روز کامل کوهنوردی سنگین، ابتدا ما با آمادگی هوازی روبرو هستیم که این آمادگی بعد از چند ساعت تلاش، جای خود با آمادگی جسمانی و استقامتی عوض میکند.

به طور مثال جهت صعود یک قله مرتفع و طولانی در ساعات اولیه آمادگی هوازی است که ما را با سرعت مناسب به طرف قله رهنمود می‌سازد اما در شیب های تند زیر قله علاوه بر آمادگی هوازی این آمادگی استقامتی عضلات و ماهیچه ها است که به کمتر خسته شدن ما کمک میکند.

تنفس صحیح و رساندن اکسیژن مناسب به بافت های عضلانی در ارتفاعات بالا (که اکسیژن کمتری دارد) فقط با بدن سالمی امکان پذیر است که علاوه بر داشتن یک دستگاه تنفسی تقویت شده (قلب و ریه و دستگاه خونی) دارای عضلاتی کارآزموده و قوی نیز باشد.

با کمی دقت متوجه می‌شویم کوهنوردان آماده کسانی هستند که در هنگام رسیدن به قله همچنان سرحال و قبراق اند و اصطلاحأ هنوز ۴۰درصد از انرژی روزانه خود را در اختیار دارند.

نباید هرگز فراموش کرد که در ورزش کوهنوردی فرود از کوه بسیار مهم تر از صعود آن است زیرا که (صعود اختیاری ست اما فرود اجباری ست)

به نظر نگارنده تمرینات میان هفته کوهنوردان باید به شکل انفرادی و یا حداکثر در گروه های ۳ الی ۵ نفره (هم سان و هم پا) صورت گیرد.

تمام این تمرینات در باشگاه های کوهنوردی باید زیر نظر مسئولین و مربیان باشگاه ها صورت گیرد و برای هر کدام از اعضا پرونده آمادگی جسمانی مجزایی تشکیل شود تا با هم کاری فی مابین قدرت بدنی این عزیزان روز به روز به شکل صحیح تقویت شده و به حد مطلوب خود برسد.

معیار این آمادگی جسمانی در ورزش کوهنوردی فقط در هنگام حضور افراد در برنامه های صعود قلل سنجیده میشود و باید دقت کرد که هیچگاه این تمرینات به ویژه در باشگاه های کوهنوردی به یک نوع سرگرمی و وقت گذرانی صرف ورزشی تبدیل نشود و خط مشی تربیت صحیح کوهنوردان را از قله نوردی و کوهنوردی تکنیکال به ورزشکارانی صرفأ میان هفته رو تغییر دهد.

به واسطه وجود مشکلات عدیده در راه آموزش صحیح ورزشکاران کوهنورد در جامعه کنونی، ایجاد خط های اشتباه در امر آموزش این رشته ورزشی بعید به نظر نمیرسد که بار مسئولیت این خطیر در وحله اول به عهده مدیران و مربیان و مسئولین این ورزش زیبا و به سرعت گسترش یافته کشور عزیزمان ایران سنگینی میکند.

ذبیح اله حمیدی
   ۲۹آذر۱۳۹۹

***********

❄️ زمستانk2: “سرگی مینگوته”،”تامارا لانگر”، “خوان پابلو موهر”، “آلکس گاوان” و کوهنوردان دیگر هم به پاکستان رسیدند.

اخبارتلاش صعود_زمستانه_k2

گمانه زنی ها با ورود کوهنوردان بزرگ به پاکستان برای تلاش صعود زمستانه در ابتدای “تقویم زمستانه”امسال به قلهk2 آشکارتر میشود. این در حالیست که “توماژ روتار”، “نوئل هانا” و “کالین او برادی” هم در میان کوهنوردان خواهند بود.
❄️ با آغاز تقویم زمستانه از امروز۲۱دسامبر، در نیمکره شمالی و حضور کوهنوردان شاخص در پاکستان اعضای اکسپدیشن بزرگk2 همچون “تامارا لانگر” ایتالیایی و “آلکس گاوان” رومانیایی که تا بحال حضورشان قطعی نبود مشخص شدند.

اکسپدیشن بزرگ به رهبری ” سون سامیت ترکز” با کوهنوردان باتجربه و شرپاهای قدرتمند، بزرگترین اکسپدیشن اولین تلاش صعود زمستانهk2 در ۲۰۲۱-۲۰۲۰ امسال میباشند.

❄️ در عین حال ، در بیس کمپ k2 امروز برف سبکی شروع به بارش کرد اما خبری مبنی بر تلاش در مسیر دو اکسپدیشن حاضر به رهبری “جان اسنوری” و “مینگما گیالجه شرپا” گزارش نشده است.

🌐 دسنیول

ادامه مطلب در لینک زیر:

https://t.me/espilat/3141

دیدگاه خود را بیان کنید