رویدادهای مهم کوهنوردی جهان (شماره ۱)

ارسال شده توسط در 15 جولای 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار, گالری

 مقدمه:

از این هفته، هر دوشنبه بخش جدیدی تحت عنوان «رویدادهای مهم کوهنوردی جهان» در وب‌سایت باشگاه کوهنوردی اسپیلت راه‌اندازی نموده‌ایم.

 

این اخبار مهم، توسط دوست گرانقدر و عضو افتخاری باشگاه اسپیلت جناب آقای محمد اسماعیلی جمع‌آوری، ترجمه و تدوین می‌گردد که ابتدا در کانال عمومی تلگرام این باشگاه به طور روزانه منتشر و هر دوشنبه جمع‌آوری و در این صفحه منتشر می‌گردد.

 

ضمن تشکر از جناب آقای محمد اسماعیلی، امیدواریم این بخش چون بخش‌های دیگر این وب‌سایت مورد توجه خوانندگان قرار گیرد.

 

ذبیح‌اله حمیدی

مدیرمسئول وب‌سایت باشگاه کوهنوردی اسپیلت

۱۳۹۸٫۴٫۲۴

 

*****

 

پروژه POSSIBLE 14/7

 

نیرمال پورجا با صعود به قله نانگاپاربات، ۷ قله ۸۰۰۰ متری را تا بحال در ۲۰۱۹صعود کرده است .

 

نیرمال‌ پورجا سرباز گورخای سابق در صدد است صعود۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را در۷ ماه به پایان رساند.

 

در بهار ۲۰۱۹ پورجا ۶ قله ۸۰۰۰ متری را با استفاده از اکسیژن کمکی صعود کرد.

 

قله‌های بعدی که نیرمال پورجا در قره‌قروم در پیش دارد عبارتند از: برودپیک، گاشربروم ۱ و ۲ و k2.

 

اما مشکلی که برای نیرمال پورجا وجود دارد اینست که گویا هزینه صعودهایش به اندازه کافی فراهم نیست و این شاید دل‌نگرانی باشد که حتی صعودش به نانگاپاربات را دوستانش علنی کردند.

 

برای جمع‌آوری هزینه پروژه‌اش بسیاری فاندریزینگ کرده‌اند که چهره مشهوری چون رینهولد مسنر هم به کمک او بشتافت.

 

کمی زمان نیاز است تا مشخص شود که آیا او هزینه کافی را برای ادامه پروژه‌اش در اختیار خواهد داشت یا خیر؟

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

پروژه ۸۰۰۰×۲×۳ در ۱۲ ماه

 

سرگی مینگوته آلپنیست اسپانیایی-کاتالان فقط یک گام تا پایان پروژه ۶ قله ۸۰۰۰ متری بدون استفاده از اکسیژن کمکی در ۱۲ ماه فرصت دارد تا یک رکورددار شود.

 

آلپنیست کاتالان با صعود بدون استفاده از اکسیژن کمکی در ۲۰۱۹ به نانگاپاربات در این تابستان (۲۰۱۹) تنها یک قله برای تکمیل پروژه‌اش در پیش دارد.

 

در حقیقت پروژه مینگوته سال گذشته با صعود در ۱۶ جولای به برودپیک و ۲۳ جولای ۲۰۱۸ به قله k2 کلید خورد. با این دو صعود بدون اکسیژن کمکی در تابستان در قره‌قروم، او در پاییز ۲۰۱۸ موفق شد ماناسلو را هم صعود کند و سرانجام در بهار ۲۰۱۹ مینگوته، قله لوتسه را هم صعود کرد و در صعود چند روز قبلش به قله نانگاپاربات، تعداد صعودها را به ۵ قله بدون استفاده از اکسیژن کمکی رسانید.

 

در حقیقت مینگوته فقط ۸ روز فرصت دارد تا رکورد جدیدی بجای بگذارد.

 

سرگی مینگوته در حال حاضر در مسیر خود به بیس‌کمپ گاشربروم‌ها است.

 

تنها با صعودی دیگر، او رکورد جدیدی در تاریخ کوهنوردی بجای خواهد گذارد.

 

تا ۱۶جولای در انتظار خواهیم ماند.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

سیمون مسنر صعودی سولو بر فراز قله تا بحال صعود نشده گشوت/توشه ۳ به ارتفاع ۶۲۰۰ متر در پاکستان را تکمیل کرد.

 

کوهنورد تیرول جنوبی در ۲۹ ژوئن بصورت انفرادی قله گشوت در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی نانگاپاربات را صعود کرد.

 

کوهنورد ۲۹ ساله تیرول جنوبی و فرزند رینهولد مسنر بهمراه پدرش و گوبرل و نومیر به پاکستان سفر کردند و در ابتدا قصدشان صعود باهم بود ولی بعلت شرایط دشوار برفی دو نفر از همراهانش منصرف شدند و فقط سیمون مسنر صعود را به پایان رسانید.

 

هدف گروه ساختن فیلمی مستند در قره‌قروم است.

 

سیمون گفت: «مانند زیبایی کوهستان که مرا بسیار جذب خود کرد از سویی برخورد با مردم محلی بود که در هر روستایی که عبور می‌کردم گل‌هایی به گردنم می‌آویختند و این واقعا مرا شاد و سپاسگزار از مهمان‌نوازیشان کرد.»

 

منبع: پلنت ماونیتین

 

*****

 

صعود برودپیک در تابستان ۲۰۱۹

 

اکسپدیشن فورتنباخ ادونچرز تایید کرد که در ۴ جولای اولین صعود برودپیک توسط ماکس برگر راهنمای اصلی تیم صورت گرفت، او صعودی سریع به برودپیک بدون استفاده از اکسیژن کمکی داشت و پس از دو هفته از خانه به قله به این مهم دست یافت.

 

قره‌قروم اکسپدیشن هم گزارش داد که تیمشان در ۴ جولای موفق شدند قله برودپیک را صعود کنند. براساس گزارش آنها مینگما دورجی بعد از سه روز پس از رسیدن به بیس‌کمپ موفق به صعود برودپیک شد.

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

*****

صعود گاشربروم ۱ (Hidden peak)

 

آلپاین کلاب پاکستان گزارش داد:

 

کیمهونگبین آلپنیست کره جنوبی و تیمش در ۷ جولای ۲۰۱۹ در ساعت ۵:۱۲pm به وقت پاکستان موفق شدند قله ۸۰۶۸ متری گاشربروم ۱ را بعنوان اولین نفرات در تابستان امسال صعود کنند.

 

تیم صعود کننده به گاشربروم ۱:

 

  • کیم هونگ بین (کره جنوبی)، سرپرست
  • چو چئول هی (کره جنوبی)
  • چئونگ یا یونگ (کره جنوبی)
  • پچهومبه شرپا (نپال)
  • محمد پاکستانی

 

منبع: فیسبوک آلپاین کلاب پاکستان

 

پ.ن: کیمهونگبین آلپنیست کره جنوبی که (Fingerless Climber) کوهنورد بی‌انگشت هم نامیده می‌شود با صعود به گاشربروم ۱ سیزدهمین قله ۸۰۰۰ متری از ۱۴ قله را صعود کرده است. او تقریبا ۳۰ سال قبل انگشتانش را بعلت یخ‌زدگی در کوهستان از دست داد.

 

*****

 

پروژه صعود برای پرواز

 

مکس برگر کوهنورد اتریشی که در ۴ جولای اولین صعودکننده این فصل به برودپیک بدون استفاده از اکسیژن کمکی محسوب می‌شود، در بازگشت از کمپ سوم (۷۱۰۰متر) تا بیس‌کمپ را در کمتر ۳۰ دقیقه با پاراگلایدر فرود آمد.

 

مکس برگر با فرود پاراگلایدر مسیری ۲ روزه بازگشت را در کمتر از ۳۰ دقیقه طی کرد.

 

مکس برگر ۵۰ ساله هم‌هوایی خود را در کشورش و در چادر هیپوکسیک انجام داد و او بعد از رسیدن به قره‌قروم، و پس از ۲ هفته موفق شد برودپیک را صعود کند.

 

پرواز مکس برگر از کمپ سوم برودپیک بخشی از پروژه بلندپروازانه او تحت عنوان صعود برای پرواز است.

 

مکس برگر قصد دارد قله k2 را از مسیر آبروزی صعود کند و فرود را با پاراگلایدر به پایین پرواز کند. البته باید باد در جهت موافق بوزد و سرعت باد بیشتر از ۲۰ کیلومتر در ساعت نباشد. تا بحال شخصی از فراز k2 به پایین پرواز نکرده است.

 

منبع: ماونتین پلنت

 

*****

 

گشایش مسیر جدید در دیواره جنوبی راکاپوشی در پاکستان

 

تیم ژاپنی دو نفره کازویاهیرایده و کنروناکاجیما به روش آلپاین مسیر جدیدی بر روی دیواره جنوبی راکاپوشی (۷۷۸۸) در پاکستان گشودند.

 

راکاپوشی ۲۹مین قله بلند درجهان است و این قله در ۱۹۵۸ توسط تیم انگلیسی-پاکستانی صعود شد. مایک بنکس و تام پاتی از خط‌الراس جنوب‌غربی قله راکاپوشی را صعود کردند.

 

کازویاهیرایده و کنروناکاجیما در ۲ جولای ۲۰۱۹ به روش آلپاین از دیواره جنوبی در ساعت بوقت محلی قله راکاپوشی را صعود کردند.

 

دو کوهنورد ژاپنی بعلت بارش برف سنگین مجبور شدند ۳ شب در کمپ سوم (۶۸۰۰ متر) در انتظار بمانند و در پنجره هوایی مناسب کوتاهی که ایجاد شد به قله صعود کردند.

 

منبع: وسپینانیه

 

*****

 

خبرهای K2

 

اکسپدیشن‌ها در کوهستان k2 برای جلوگیری از شلوغی و تجمع در دو مسیر نرمال آبروزی و سزن صعود می‌کنند.

 

البته امر مشخص اینست که شلوغی و تجمعی که در اورست معمولا رخ می‌دهد در k2 بخاطر دشواری و تکنیکال بودن کوهستان پیش نخواهد آمد.

 

در تابستان امسال ۲۰۱۹ در حدود ۱۲۵کوهنورد در بیس‌کمپ حضور دارند و این تعداد برای مسیر نرمال آبروزی رقم بالایی است. چون صعود از دودکش هاوس و هرم سیاه بعلت تکنیکال بودن مسیر ایجاد تجمع و کندی صعود کوهنوردان را خواهد کرد.

 

با توجه به این شرایط اکسپدیشن‌های حاضر به یک استراتژی و همکاری برای نظم در صعود دست یافته‌اند.

 

در ابتدا تمام اکسپدیشن‌ها مسیر مورد نظر صعودشان مسیر آبروزی بود ولی با تفاهم، اکسپدیشن‌های مدیسون ماونتیرینگ، فورتنباخادونچر و ایمجین نپال از مسیر سزن تا کمپ ۴ (۸۰۰۰ متر) صعود می‌کنند که در حدود ۵۰ نفر را شامل می‌شود و بقیه ۷۵ کوهنورد اکسپدیشن‌های دیگر از مسیر آبروزی صعود می‌کنند.

 

اینکه چگونه بیش از ۱۰۰ کوهنورد در شولدر و مخصوصا در باتل نک در ارتفاع ۸۲۵۰ متر هماهنگ می‌شوند که تراژدی سال‌های پیش‌تر بوجود نیاید هنوز جای سئوال است.

 

البته با توجه به سال پیش که در یکروز ۳۰ نفر موفق شدند قله را صعود کنند بسیاری از امور بستگی به پنجره هوایی مناسب در k2 دارد.

 

منبع: دسنیوال

 

*****

 

نیرمال پورجا: «انشاءالله (Inshallah) قصد دارم، سه قله گاشربروم ۱ و گاشربروم ۲ و k2 را در یک هفته صعود کنم.

 

پروژه او Possible 14/7 نام دارد و او قصد دارد ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان را در ۷ ماه صعود کند.

 

نیرمال پورجا شب گذشته ۱۱ جولای به بیس‌کمپ گاشربروم رسید و با استراحت اندکی که پس از رسیدن به بیس‌کمپ داشت، قصد دارد امشب ۱۲ جولای به همراه همنوردانش مینگما دیوید شرپا و گیلجن شرپا تلاش صعود به قله را آغاز کند.

 

نیرمال پورجا که صعود ناگهانی‌اش به نانگاپاربات بدون پوشش خبری کمی اسرارآمیز شده بود تصمیم گرفته است که جزییات اکسپدیشنش را از طریق کانال‌های مجازی اطلاع‌رسانی کند:

«بعد از صعود نانگاپاربات شب و روز در حرکت بودیم در جایی که دیگر حسی در انگشتانمان نداشتیم سرانجام دیشب به بیس‌کمپ گاشربروم رسیدیم و امشب آماده‌ایم که برای صعود قله اقدام کنیم.»

 

نیرمال پورجا با انتشار ویدئویی از صعود موفقیت‌آمیز خود از مسیر کینشوفر به قله نانگاپاربات برای رفع ابهام! کسانیکه صعودش را اسرارآمیز عنوان کرده بودند، پرسید: «سئوال دیگه‌ای هم هست؟»

 

منبع: مونتانیا

 

*****

 

بیلی بیرلینگ، برودپیک را در یکشنبه ۱۴ جولای صعود کرد. احتمالا صعود او بدون استفاده از اکسیژن کمکی صورت گرفته است.

 

در سال ۲۰۱۵ او با اکسپدیشن راسل برایس تلاشی بر روی قله برودپیک کرد ولی بعلت حجم برف سنگین فقط تا کمپ سوم موفق به صعود شدند.

 

صعود برودپیک آرزوی چند ساله این کوهنورد و ژورنالیست آلمانی و جانشین خانم الیزابت هاولی بود.

 

بر اساس گزارش خواهرش، بیلی در سلامت کامل پس از ۱۷ ساعت تلاش نهایی صعود به کمپ سوم ۷۲۰۰ متر بازگشته است.

 

برای کوهنورد و ژورنالیست ۵۲ ساله آلمانی بیلی بیرلینگ، صعود برودپیک ششمین صعود موفقیت‌آمیز به یک قله بالای ۸۰۰۰ متری است، او با اکسپدیشن سوییسی کوبلر (kobler & partner) همراه بود.

 

بیلی بیرلینک برای مراسم مختلف دو بار به ایران سفر کرده است.

 

منبع: استفان نستلر

 

*****

 

جمع آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

 

دیدگاه خود را بیان کنید