دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره‌های ۱۹۵و۱۹۶- تاریخ ۲۱و۹۵/۶/۲۸)

ارسال شده توسط در 18 سپتامبر 2016 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم         شماره‌های ۱۹۵و ۱۹۶         تاریخ ۲۱و۹۵/۶/۲۸

همه خوشبختی‌ها و موفقیت‌هایی که به من روی آورده از درهایی وارد شده که آنها را به دقت بسته بودم. «لرد بایرون»

foggy-mountains

نشست هفتگی باشگاه ۹۵/۶/۱۶ و ۹۵/۶/۲۳:
بیست و دومین و بیست و سومین نشست باشگاه در سال ۹۵ با حضور اعضا برگزار شد.
نشست بیست و دوم اختصاص به برگزاری کلاس کوله چینی داشت که توسط رضا خلیل آبادی برگزار شد و در نشست بیست و سوم دو گزارش برنامه ارائه شد . صعود قله سبلان همراه با عکس و فیلم توسط داود میرحسینی و صعود دیواره علم کوه از مسیر هری روست همراه با عکس و فیلم توسط سعید جوانشیر.

 

تبریک تولد اعضا :
دو هفته گذشته تولد چند نفر از اعضای باشگاه بود.۱۵ شهریور رحیم بیضاوی ، ۱۶ شهریور سارا هنرجو ، ۱۷ شهریور ارتاش پارسایی ، ۲۰ شهریور محمود نادری ، ۲۳ شهریور شهربانو درزی ، ۲۴ شهریور فراز ساسانی ، ۲۷ شهریور غلامحسین فقیهی .ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ، آرزوی سلامتی و موفقیت در همه مراحل زندگی را برایشان داریم.

 

برنامه دو هفته گذشته باشگاه ؛ صعود قلل سات ، آتشکوه و مهرچال :
برنامه پایان دو هفته گذشته باشگاه صعود قله سات بود که با حضور اعضا و کوهنوردان پیش کسوت : یونس رضا خانی و یوسف طاهری ، به سرپرستی ذبیح اله حمیدی و با موفقیت اجرا شد.
و برنامه جمعه گذشته نیز صعود قلل آتشکوه و مهرچال بود که با حضور اعضا و به سرپرستی غلامرضا خلیل آبادی برگزار شد.

 

 

جلسه هم اندیشی فصلی مسئولین باشگاهها و گروههای کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران:

3005-main-396791900

عصر روز شنبه ۲۰ شهریورماه در محل باشگاه اسپیلت تهران جلسه هم اندیشی فصلی مسئولین باشگاهها و گروههای کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران با حضور زارعی رئیس فدراسیون، رمضانی رئیس هیات تهران، میرنوری دبیر و آسیابان رئیس کارگروه امور استانهای فدراسیون برگزار و طرفین به بررسی آئین نامه جدید ثبت باشگاههای کوهنوردی و صعودهای ورزشی پرداختند.
لازم به ذکر است آئین نامه جدید از زمان ابلاغ لازم الاجرا می باشد.

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

 

تیم ملی سنگنوردی در رقابتهای جهانی فرانسه و نتایج به دست آمده:

3036-main-1252021485

 

تیم ملی سنگنوردی کشورمان متشکل از ۵ ورزشکار
علی برات زاده در ماده بولدر
رضا علیپور سرعت
بهنام خلجی معلولین
حسن میرزا حسینی معلولین
مهدی پهناور معلولین
به سرپرستی محمود هاشمی و حضور خانمها الناز رکابی و فرناز اسماعیل زاده
نتیجه این رقابتها؛
در بولدر مردان علی برات زاده با کسب عنوان بیست و سوم جهان از راه یابی به نیمه نهایی بازماند.
در بولدر بانوان الناز رکابی پنجاه و هفتم شد. رکابی همچنین در مسابقات لید چهل و پنجم شد.
در مسابقات سرعت بانوان فرناز اسماعیل زاده با زمان ۹٫۹۱ بیست و دوم شد و از راه یابی به مراحل بالاتر بازماند.
در سرعت مردان که ۵۵ ورزشکار در آن با یکدیگر به رقابت پرداختند در نهایت مارچین دزینسکی موفق شد با غلبه بر قهرمان ایرانی این رقابتها رضا علیپور به مدال طلا دست یابد. همچنین الکساندر شیکوف با برتری مقابل ورزشکار کشور میزبان به مدال برنز رسید.

همچنین در مسابقات معلولین در کلاس AL2 حسن میرزا حسینی هفتم شد. در کلاس RP3 نیز مهدی پهناور پنجم و بهنام خلجی هشتم شدند. در رشته معلولین تنها ۴ نفر برتر مقدماتی به فینال راه میابند.

 

برگزاری رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا از تاریخ ۵ لغایت ۹ مهر ماه ۹۵ در محل باشگاه فرهنگی ورزشی پیام استان تهران:

3017-main-833445405

 

 

تقدیر فدراسیون از حسین رسایی و طرح صعود به ۳۰ قله استانهای کشور:

3018-main-1719930770

عصر روز سه شنبه ۲۳ شهریور و در محل فدراسیون زارعی رئیس فدراسیون از حسین رسایی کوهنورد ایلامی که موفق شد در مدت ۳۰ هفته به ۳۰ قله ۳۰ استان کشور صعود کند تقدیر به عمل آورد. رسایی این برنامه را با عنوان طرح سیمرغ و با مذمون حمایت از ۳۰ پرنده درحال انقراض در مدت ۳۰ هفته (۲۱۰ روز) به پایان رساند. فدراسیون کوهنورد با اعطای نشان و کلنگ جشنواره صعودهای برتر از این تلاش ارزشمند تقدیر نمود.

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

نتایج سومین دوره مسابقات قهرمان قهرمانان اسکای رانینگ قرارگاه ونداربن جمعه ۲۶ شهریور ۹۵:

3029-main-74785263

شروع مسابقات از قرارگاه ونداربن تا قله لشگرک برای آقایان و حصار چال برای بانوان
آقایان:
۱. کریم حسین زاده آذربایجان شرقی ۲ ساعت ۴۶ دقیقه ۴۰ ثانیه
۲. یاسر فرخی آذربایجان شرقی ۲ ساعت ۵۶ دقیقه ۲ ثانیه
۳. مهرزاد لیلیایی لرستان ۲ساعت ۵۶ دقیقه ۴۶ ثانیه
بانوان:
۱. منیژه رضاپور گیلان ۳ساعت ۴ دقیقه ۲۲ ثانیه
۲. آزاده معزی تهران ۳ساعت ۱۴دقیقه ۳۰ ثانیه
۳. فاطمه نصری نصرآبادی اصفهان ۳ ساعت ۲۵ دقیقه ۴۰ ثانیه

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

 

همایش پیشکسوتان- تجلیل از نخستین مربیان کوهنوردی ایران:

3030-main-1231304549-1

دومین همایش پیشکسوتان کوهنوردی ایران با حضور ۶۳ تن از پیشکسوتان ۱۳ استان کشور طی روزهای ۲۴ لغایت ۲۶ شهریورماه در محل قرارگاه کوهنوردی ونداربن با عنوان پاسداشت محمد کاظم گیلانپور نخستین مربی کوهنوردی ایران برگزار گردید.
در این همایش پیشکسوتان حاضر ضمن بحث و بررسی در مورد آئین نامه پیشکسوتان کشور به بحث و تبادل نظر در زمینه مسائل روز کوهنوردی ایران پرداختند.
در دومین روز این همایش کارگروه پیشکسوتان با تجلیل از ۵ مربی نخستین و دومین دوره آموزشی مربیگری ایران از ایشان تجلیل به عمل آورد. آقایان فرخ رحمدل، محمود فتوحی، احمد اخوان، احمد معرفت و حسن صالحی مقدم مربیان پیشکسوتی بودند که از ایشان تجلیل شد.
همچنین کارگروه پیشکسوتان به رسم قدردانی از مسئول کارگروه پناهگاهها علی محمد ساریخانی نیز قدردانی نمود.طی این مراسم فدراسیون کوهنوردی از خدمتگذاران جامعه کوهنوردی در منطقه رودبارک نیز قدردانی کرد. علی محمد فرضی، علی دوست فرضی، فواد فرضی و رسول نقوی ۴ تن از راهنمایان کوهنوردی منطقه و خادمین ساخت، تجهیز و نگهداری از پناهگاههای رودبارک و ونداربن می باشند که از ایشان تجلیل به عمل آمد. لازم به ذکر است این مراسم به همت کارگروه پیشکسوتان فدراسیون برگزار گردید و افراد زیر در اجرای آن نقش داستند:
آقایان نصرت اله نوری رئیس کارگروه پیشکسوتان فدراسیون، عزیزاله خلج، هادی آبادی خواه، مهدی داور پور و سرکار خانم سرو حوری
این مراسم روز جمعه و پس از توزیع جوایز مسابقات دوی کوهستان به پایان رسید. 

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

گزارش اکسپدیشن بین المللی غارنوردی ترکیه:

3037-main-634061840

از روز یکشنبه(هفته گذشته) فعالیت تیم ایران به همراه تیم ترکیه با کشیدن سیم تلفن تا ابتدای کمپ اصلی در عمق ۵۰۰ برای برقراری ارتباط جهت پیشروی و اکتشاف غار توسط یک نفر از اعضای تیم ایران و یک نفر از اعضای تیم ترک آغاز شد.
پس از آن در همان شب تیم ایران با برنامه ریزی از قبل تعیین شده از عمق ۴۲۰ متر با ۱۵ عدد کوله به عمق ۵۰۰ جهت برقراری کمپ و آماده سازی تجهیزات فنی جهت پیشروی به اعماق غار رفتند. پس از ۱۲ ساعت فعالیت در مسیر اصلی غار به حوضچه انتهایی غار رسیدند سپس به بررسی مسیرهای فرعی پرداختند که همگی آن ها به مسیر اصلی منتهی می شدند و پس از یک روز استراحت در کمپ ۵۰۰ از غار خارج شدند.
سپس تیم ترکیه جهت نقشه برداری از انتهای غار، وارد غار شده و پس از نقشه برداری با همکاری تیم ایران پس از ۴۸ ساعت فعالیت مداوم موفق به خارج کردن تمامی کوله ها و طناب ها و تجهیزات فنی از غار شدند و به این صورت پرونده اکسپدیشن بین المللی ترکیه و غار «یاریک» در منطقه «قاضی پاشا» بسته شد
لازم به ذکر است که غار «یاریک» بسیار تنگ بوده و همین ویژگی باعث سختی در تردد در غار می شد. طی این مدت، برنامه با بازدید شهردار «قاضی پاشا» و نماینده وزارت جنگل ها از کمپ اصلی همراه بود.
اعضای تیم:
آقای حسین بوئینی سرپرست تیم، شهرستان کرج
خانم فاطمه دهقان، شهرستان کرج
آقای مرتضی نادی، استان تهران
آقای حسن انتظاری، استان یزد
آقای نیما یساری، استان خراسان جنوبی

 منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

جلسه کارگروه غارشناسی و غارنوردی ایران با وزیر محیط زیست رومانی:
به گزارش رسیده از کارگروه غارنوردی و غارشناسی فدراسیون، علیرضا بلاغی مسئول کارگروه و روشن امین نیا مسئول امور راهبردی، عصر روز شنبه ۲۷ شهریور ماه با یکی از وزرای رومانی و تنی چند از مسئولین همراه ایشان دیدار نمودند. در این دیدار که به دعوت طرف رومانیایی صورت پذیرفت موارد مختلفی در حیطه غارنوردی و غارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شایان ذکر است متعاقب این دیدار، برنامه ریزی های آتی در خصوص مراودات بیشتر طرفین در حوزه غارشناسی و غارنوردی در دستور کار قرار گرفت. بدیهی است با عملیاتی شدن این تصمیمات، نتایج مربوطه به اطلاع علاقه مندان خواهد رسید.

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

تهرانی‌ها بر فراز توچال:

57dc251b7c9f57-703551131474045211

روز جمعه ۲۶ شهریور بنا به فراخوانی که در شبکه های اجتماعی و برخی گروه های کوهنوردی منتشر شد با پیشنهاد نامی برای جمعه اخر شهریور به عنوان روز توچال از کوهنوردان دعوت شده بود تا به قله توچال صعود نمایند . با توجه به باد شدید در منطقه برنامه ای که مقرر بود در بالای قله اجرا شود با چند دقیقه ای صحبت به پایان رسید .ابتدا یکی از دعوت کنندگان (اقای ثابتی) خوش امد گویی کرد و سپس مرتضی رمضانی رئیس هیئت از بیان پیشنهاد روزی به عنوان روز توچال تشکر کرد و به بیان ابعاد اهمیت کوه توچال و مزیت های این قله اشاره کرد و با توجه به نزدیکی به شهر آنرا دارای شرایط ویژه ای دانست .
در ادامه به برخی مشکلات و معضلات توچال از جمله گسترش ساخت و ساز در دامنه های ان,از بین رفتن پوشش گیاهی و خرید و فروش گیاهان در بازار تهران و برخی مسائل دیگر اشاره داشته و از حاضرین خواست روز توچال را به پاسداشت توچال بدل نمایند و برای سالهای اینده این مراسم را با مشورت پیشکسوتان کوهنوردی در دامنه های قله برگزار نمایند و برای پاسداشت توچال گرد هم ایند. همچنین با اشاره به ستاد اطلاع رسانی از نقش کوهنوردان در اطلاع رسانی و پیشگیری حوادث کوهستان و تلاش های صورت گرفته تشکر کرد.
در پایان تعدادی از حاضرین برای پذیرایی در ایستگاه ۵ حاضر شدند.
همچنین توسط مهندس رمضانی از پایگاه امداد و نجات داودی و جانپناه امیری و تجهیزات نصب شده بازدید بعمل آمد.

منبع: سایت هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران

 

جستجو برای دو کوهنورد ناپدید شده آمریکایی پایان یافت:

a3

جستجو برای دو کوهنورد معروف امریکایی که از ۲۲ آگوست در ارتفاعات اوگره ۲ – پاکستان ناپدید شده بودند بی هیچ نتیجه ای پایان یافت – کایل دمپستر ۳۳ ساله (دو بار برنده جایزه کلنگ طلایی) و همنوردش اسکات آدامسون ۳۴ ساله برای همیشه به زمین مادر پیوستند.
بعد از مساعد شدن هوا، روز ۳ سپتامبر دو هلی کوپتر ارتش پاکستان با همراهی توماس هوبر کوهنورد و امدادگر معروف اتریشی دو بار بر فراز منطقه به گشتزنی و جستجو ی کامل پرداختند اما اثری از دو کوهنورد نیافتند. بعد از تلاش های زیاد اما ناموفق، سرانجام تیم جستجو، خبرگان کوهنوردی در پاکستان، امریکا، اروپا اظهار کردند که امکان پیداکردن دو کوهنورد بسیار کم است. بدین ترتیب خانواده های دمپستر و آدامسون تصمیم سختی گرفتند: آنها پایان جستجو را اعلام کردند.

منبع : کوه نامه 

 

 

آغاز صعودهای پاییزی هیمالیا در نپال:

632

صعودهای پست منسون در نپال آغاز شده که شامل چند صعود جالب در قلل مرتفع اورست و لوتسه بوده و چوآیو و ماناسلو مثل همیشه شلوغ خواهد بود. چین شروع صعودها از سمت تبت را به خاطر زلزله سال گذشته انکار می کند ولی صعودها در تب و تاب کامل هستند. شاهراه دوستی مرز تبت و نپال به روی خارجی ها همچنان بسته است ولی برای نپالی ها این مسیر باز است ولی با این حال آنها باید اول به لهاسا پرواز کرده و ار آنجا به شیشا پانگما و چوآیو و اورست برگردند.
*جبهه جنوبی لوتسه
تلاش کوه‌نورد کره‌ای سانگ تائک هونک بر روی جبهه جنوبی لوتسه از چند سال گذشته به یک تشریفات مذهبی تبدیل شده است. او قبلا چهار بر روی جبهه بدنام این قله تلاش کرده که سه تای آن در طول سه سال گذشته بوده است. اسپانسر این کوه‌نورد اهل کره جنوبی که در نپال به سر می برد، برنامه National Geographic Explorers می باشد. سال گذشته آنها چهار تلاش برای صعود قله داشتند که حداکثر ارتفاعی که به آن دست یافتند ۸،۲۰۰ متر بود.
*اورست
در حالت کلی فقط کسری از صعودهای اورست در پاییز رقم خورده امسال دو تیم با هدف جذاب مشابه در این قله به سر می برند: کیلیان ژورنت (شرح صعود اینجا) که در فکر ثبت یک صعود سرعتی ست و نابوکازو کوریکی (شرح صعود اینجا)که در فکر صعود سولو این قله است. هر دو تیم بدون استفاده از کپسول اکسیژن و طناب ثابت گذاری شده از سمت شمالی اورست اقدام به صعود خواهند کرد.
آدام بیلیسکی از لهستان و الیزابت روول از فرانسه در حال آماده سازی برای صعود یک مسیر نو در اورست هستند. اما خبرها حاکی ست که صعود آنها به خاطر شکستن بازوی آدام در تمرینات به حالت تعلیق درآمده است.
*دائولاگیری و شیشاپانگما
امسال حداقل یک بر روی هر قله تلاش خواهد کرد. شرکت Altitude Junkies به نظر تنها تیمی ست که راهی بیس کمپ دائولاگیری شده و یک گروه از شرپاها و باربرها نیز انتظار می رود در ۹ سپتامبر به بیس کمپ برسند.
اکسپدیشن شیشاپانگما RMI نیز به لهاسا پرواز کرده و به زودی ترکینگ خود به سوی بیس کمپ شیشا را آغاز خواهند کرد.
*ماناسلو و چوآیو
این فصل تمامی صعودهای این دو قله رزرو شده. امروز صبح گزارش شده که چندین تیم وارد بیس کمپ چوآیو شده اند.
در ماناسلو نیز بازیگر اصلی سون سامیت (Seven Summit) می باشد. با بیش از ۶۰ مشتری خارجی این اپراتور بیشترین تعداد شرپا را نیز در اختیار دارد. شرپاها هم اکنون در حال ثابت گذاری هستند و کوه نوردان نیز در حال همهوایی به سر می برند.

منبع : گروه کوهنوردی آلپ سولدوز 

 

ماجراجویی و سیاست:

632-1
باراک اوباما در کنار بر گریلز (Bear Grylls)
یکی از مشهورترین برنامه سازهای ماجراجویی در تلویزیون آمریکا

چند وقت پیش در یک رئالیتی شو باراک اوباما رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا به همراه بر گریلز (Bear Grylls) یکی از مشهورترین برنامه‌سازهای ماجراجویی در آمریکا ظاهر شد تا توجه همه را معطوف به تغییرات آب و هوایی کند ولی آیا واقعیت همینطوره؟؟
سایت پایتوم (Pythom) در پست خود می نویسد که روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود می گوید ؛ هدف اینگونه برنامه ها برای کاخ سفید دسترسی به مردمی ست که به اخبار نگاه نمی کنند و روزنامه نمی خوانند تا به این ترتیب چنین افرادی را مخاطب خود قرار دهند.
در یک خبر دیگر نیز که اخیرا منتشر شده و به یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مربوط است، هیلاری کلینتون ادعا کرده که مادرش نام او را به خاطر علاقه ای که به ادموند هیلاری کوه نورد معروف استرالیایی و اولین فاتح اورست در زمان بارداری هیلاری کلینتون داشته انتخاب کرده است.
اما موضوع اصلی درباره نام هیلاری کلینتون این است که وقتی مادر هیلاری نام او را در سال ۱۹۴۷ بعد از خواندن مقاله ای درباره ادموند هیلاری انتخاب کرده ادموند هیلاری یک زنبوردار معمولی در استرالیا بوده و درآمد متوسطی از این راه داشته است.
لازم به ذکر است که ادموند هیلاری اورست را در سال ۱۹۵۳ یعنی ۶ سال بعد از تولد هیلاری کلینتون، به همراه تنزینگ نورگی شرپای نپالی صعود کرده است.

منبع : گروه کوهنوردی آلپ سولدوز 

 

 

سنگ نوردی، جنسیت و بازی های المپیک- مقاله ای از زوفیا ریچ:

2016-07-27-1469624236-8093291-shaunacoxseyboulderingclimbing-thumb

هر چقدر که به اجرای تصمیم گنجاندن ورزش سنگ نوردی در بازی های المپیک توکیو سال ۲۰۲۰ نزدیک می شویم، این رشته ورزشی بیشتر و بیشتر مورد توجه سایر جوامع قرار می گیرد.در عین حال، دنیای سنگ‌نوردی، خود تقسیم شده بین کسانی که از روند المپیکی شدن این ورزش حمایت می کنند و آنهایی که مخالف آن هستند. بسیاری در شگفتند، عموم، چه درکی از رشته ای خواهند داشت که از طبیعت نشأت گرفته و از جریان اصلی خود بسیار دور شده است، زیرا تغییرات زیادی نسبت به گذشته پیداکرده و حالا جنبه رقابتی آن در حال رشدی سریع روی دیواره های مصنوعی در مقابل دوربین ها است.تجارت، پول و رسانه های اجتماعی تاثیر زیادی بر این رشته همچون اسکیت بورد و موج سواری گذاشته است . از حاشیه جامعه به مرکز بازی های المپیک، نمی دانم این تغییر چه مفهومی برای زنان سنگ نورد خواهد داشت.
نظیر بسیاری از جوامع دیگر سنگ نوردی نیز متکی به سرمایه خود، رسانه اختصاصی است. در دو دهه گذشته مجلات چاپی مورد استفاده قرار می گرفت که همه مشتاقانه هر ماه در انتظار آن بودند و در فواصل طولانی یک صعود شاخص به صورت نوار ویدیو مستند سازی می شد. حالا همه چیز فرق کرده.رسانه های اجتماعی دوره ای را بوجود آورده که فاصله بین مخاطبان و خالقان از بین رفته است و هر نقصی که در عملکرد رسانه های مورد استفاده وجود داشته باشد، قدرت تغییر آن را از طریق تولیدات خود بدست آورده ایم و نقص آشکار شیوه رسانه های ورزشی، عادت به عدم حضور زنان است.
سه سال پیش من در باره نگرش زنان سنگ نورد به این موضوع تحقیق کردم. اولین کسی که از او اطلاعاتی دریافت کردم، ونسا بود، یک مربی در سالن سنگ نوردی محله ما در لندن. ما زیر یک کمپوس بورد نشسته بودیم، وسیله ای شبیه به یک نردبان چوبی برای آویزان شدن و افزایش قدرت انگشتان. ونسا نگران بود و من نمی توانستم به او اطمینان و آرامش بدهم، به همین خاطر دستگاه ضبط صدا را خاموش کردم. می دانستم مصاحبه شوندگان تمایل به گفتن بهترین حرف ها را زمانی خواهند داشت که به صورت نظری یا انتزاعی آن را انجام داده باشند.
ونسا ناامید نبود. ” اگر وارد یک فروشگاه شوید و به مجله ها نگاه کنید” او ناگهان گفت: همیشه آنجا هستند نمی دانم چرا، ۷۵ درصد جلد مجله ها به زنان اختصاص دارد اما خبری از دختران سنگ نورد نیست، نگاهی به آنها بیندازید، اگر جلد مجله شما زیبا باشد بی شک عکس یک دختر روی آن قرار دارد.”
بدین ترتیب از جای خود بلند شدیم و به سراغ فروشگاههای تجهیزات سنگ نوردی رفتیم که در سمت دیگر محوطه مرکز سنگ نوردی بود. تلی بزرگ از مجلات سنگ نوردی در ورودی فروشگاه چیده شده بود و ما برای دیدن جلد آنها همه را بهم ریختیم و خیلی سریع معلوم شد که بیش از نیمی از نمونه هایی که به صورت اتفاقی تماشا کردیم در واقع پرتره زنان را دارند.
صاحب مغازه از پشت دخل محو تماشای ما بود و کنجکاو شده بود بداند ما بدنبال چه هستیم. به او توضیح دادم و او به پیشخوان تکیه داد و گفت: ” خوب به نظر می رسد که به شکلی نامتعارف طبق میل مردان تهیه می شود اما بستگی به نوع جلد هم دارد، اگر تزئینی مدنظر باشد معمولا از زنان استفاده می شود، مسیر، لازم نیست چندان دشوار باشد و اینطور است که یک مجله به فروش می رسد.
سه سال از آن مصاحبه می گذرد و سه سال پرتکاپو برای زنان سنگ نورد سپری شده، نه تنها شکاف عملکرد بین دو جنس به سرعت در حال از بین رفتن است بلکه مانند بسیاری از ورزش ها، زنان نیز صفحه کلیه و دوربین ها را برای پوشش اخبار خود در اختیار گرفته اند.
“ما در آستانه یک تحول، نوسان فرهنگی جنسیتی، قرار گرفته ایم، اگربه آن تمایل داشته باشید. به زودی تور جهانی مردان حرکت های حمایتی خود را آغاز خواهند کرد” اینها جمله ابتدای مصاحبه سال گذشته با موج سوار، کوکو هو در “مجله استب” است. اما اگر موج سواری در آستانه یک انقلاب جنسیتی قرار دارد ترس من این است که این انقلاب را یک نوجوان ۱۶ ساله در یک بیکینی کوتاه راه انداخته باشد. یعنی دوباره توانمندسازی با تمایلات نفسانی اشتباه گرفته شده است.
با در نظر گرفتن تاریخ استفاده ابزاری از زنان در رسانه های مرتبط با ورزش، آیا این کار تعجبی دارد؟ غالب گفتمان ها چیزی است شبیه این :
دخترها زیبا هستند اما در واقع قادر به ورزش کردن نمی باشند، پس بگذارید تصاویر آنها همه جا باشد. مطمئن شوید که جذاب بنظر برسند، از همه گذشته مطلب، مربوط به مهارت های او نیست بلکه چهره زیبای او مدنظر است. تصویر او باعث می شود مردها مجله را بخرند و مابقی زنان را ترغیب می کند که همانند او باشند چرا که مردها آن دختر را جذاب می دانند. چه چیز دیگری یک زن می تواند احتمالا از انجام ورزش به غیر از پیدا کردن یک مرد، بدست آورد؟
وحشتناک بنظر می رسد اما این واقعیت، جریان اصلی رسانه ها است و ظاهرا تاکتیک های بازاریابی به رسانه های ورزشی نیز سرایت کرده. همچنانکه زنان و مردان روشنفکر با این گرایشات مبارزه می کنند، هجوم حامیان مالی بزرگ که در انتظار بدست آوردن پول کلان هستند، تلاش آنها را خنثی می سازد و فراتر از المپیک چیزی وجود ندارد. پول فراوان، مخاطبان بسیار و هیجان و رقابت بالا. در اصل قلمرویی از مردان قوی با کلاسی بالا و علاقمند به جنس مخالف است که به طرز فزاینده ای به سمت جامعه متمایل به تساوی انسان گرایش دارد اما فشارهای خارجی به احتمال زیاد این گرایش را از بین خواهد برد.
در حالی که ایجاد علاقه ناشی از پیشنهاد المپیکی شدن، احتمالا زنان بیشتری را جذب این ورزش خواهد کرد، از طرفی همان روال جنسیت گرایی را نیز به همراه خواهد داشت که مشخصه جریان اصلی و فرهنگ متعارفی است که این ورزش را احاطه کرده . ترس من از آن است که نظیر موج سواری جامعه سنگ نوردی نیز قادر به مبارزه با آن نباشد.
تلاش فزاینده برای جذب حامی مالی و دوربین، ورزشکاران برتر زن را راهی می کند تا راه خود را برای رضایت و نگاه خریدارانه مردها در پیش بگیرند. چیزی ناملموس اما پاک و زیبا در این رشته ورزشی به احتمال زیاد از دست خواهد رفت.
سازمان هایی نظیر اتحادیه ورزش های فضای باز در امریکا یا زنان سنگ نورد بریتانیا همچنین وفور وب سایت ها و وبلاگ نویسان مستقل، نهایت تلاش خود را برای توانمند سازی و ترویج عادلانه نمایندگی زنان در رسانه های سنگ نوردی و ورزش های ماجراجویانه انجام خواهند داد. اما اگر سنگ نوردی یک ورزش المپیکی شود با جریان اصلی رسانه ها احاطه خواهد شد و تلاش ما فقط قطره ای در اقیانوس خواهد بود.
به عنوان سنگ نورد، مخاطبان رسانه ها، طراحان و معماران و انسان های بی آلایش، ما باید به خاطر داشته باشیم که در بلندمدت، تبلیغات جذاب جنسیتی و فشاری که بر زنان ورزشکار به عنوان ابزار تبلیغاتی ایجاد خواهد شد، این ورزش را به راحتی به انحراف خواهد کشاند.
تنها کاری که ما می توانیم به عنوان مخاطبان رویدادهای مهم ورزشی انجام دهیم، حفظ دیدگاه انتقادی است. اگرچه خوشایند نیست که گفته شود حامیان مالی المپیک لندن در سال ۲۰۱۲ تولیدکنندگان نوشیدنی های مضر شیرین، آبجو و انواع برندهای فست فود بوده اند، می خواهم براین باور باشم که ما هنوز می توانیم از مورد وسیله قرار گرفتن ورزشکاران سنگ نورد قبل از اینکه خیلی دیر شود، جلوگیری کنیم.
مقاله اصلی برای اتحادیه ورزش های فضای باز نوشته شده و قابل دسترسی در اینجا است، متن کامل پایان نامه کارشناسی ارشد من با عنوان ” سنگ نوردی زنان و رسانه ها” نیز در اینجا قابل دسترسی است.

منبع : وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۲ دیدگاه to “دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره‌های ۱۹۵و۱۹۶- تاریخ ۲۱و۹۵/۶/۲۸)”

  1. سروش معمار می گوید:

    سپاس خانم محمودی عزیز بابت مطالب خواندنی و جذاب.

  2. رضا می گوید:

    ممنون از بانو ساقی

دیدگاه خود را بیان کنید