دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال پنجم – شمارگان ۲۰۸ و ۲۰۹ – تاریخ ۲۸و۹۵/۹/۲۱)

ارسال شده توسط در 18 دسامبر 2016 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
 سال پنجم          شمارگان ۲۰۸ و ۲۰۹           تاریخ ۲۸و۹۵/۹/۲۱

موفقیت،نتیجه‌ی تشخیص درست است؛ تشخیص درست، نتیجه‌ی تجربه است؛ تجربه نیز اغلب نتیجه‌ی تشخیص نادرست است«آنتونی رابینز»

Steep rugged Alpine mountain peaks covered in winter snow towering above evergreen pine forests in a scenic landscape with a piste through the forest

نشست هفتگی باشگاه ۹۵/۹/۱۶ و ۹۵/۹/۲۳:
سی و ششمین نشست هفتگی اعضا (۹۵/۹/۱۶)اختصاص به ارائه گزارش برنامه خط الرأس پسنده کوه به هفت خوان ها (علم کوه) داشت که همراه با عکس و فیلم توسط امیر درودیان ارائه شد.
و سی و هفتمین نشست (۹۵/۹/۲۳)نیز اختصاص به برگزاری کارگاه زمستانه داشت که توسط رضا طهماسبی برگزار شد.

 

 

تبریک تولد اعضا:
دو هفته گذشته تولد چند نفر از اعضای باشگاه بود:
۱۶ آذر آرزو کرمی فر و آقای محمد اسماعیلی ، ۱۷ آذر مهرنوش تنظیفی و رضا زاهدزاده ، ۲۲ آذر بهزاد میرزائی یگانه ، ۲۴ آذر حسین قربان نژاد ، ۲۷ آذر پگاه شارخی و ۲۷ آذر توحید نوروزی و محمدباقر شمس. ضمن عرض تبریک به تک تک عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

 

 

اجرای برنامه های دو هفته گذشته باشگاه ؛صعود قلل الوند(همدان) ، درفک(گیلان) و قله دارآباد :
دو هفته گذشته باشگاه سه برنامه اجرا کرد:

img_7325

صعود یک روزه الوند (همدان) در تاریخ ۱۹ آذر ۹۵ به سرپرستی ذبیح اله حمیدی که با موفقیت اجرا شد.
و برنامه هفته گذشته باشگاه با توجه به تعطیلی روز شنبه صعود قله درفک (گیلان) در نظر گرفته شده بود که با حضور اعضا و میهمانان و به سرپرستی ذبیح اله حمیدی ،با موفقیت اجرا شد.
برای جمعه گذشته نیز برنامه یک روزه صعود دارآباد درنظر گرفته شده بود که به سرپرستی رضا خلیل آبادی با موفقیت اجرا شد.

 

 

گزارشِ « سه سال اورست – از زلزله تا صعود» برگزار شد:

eve-8

عصر روز چهارشنبه هفدهم آذر ۱۳۹۵، سالن شهید قندی وزارت ارتباطات پذیرای خیل عظیم علاقمندان به کوهنوردی بود که برای تماشای گزارش برنامه «سه سال اورست – از زلزله تا صعود» در سالن حضور پیدا کرده بودند.
ادامه گزارش را در (اینجا) بخوانید.

 

 

دومین جشنواره‌ی دوسالانه‌ی کوه‌نوشته‌ها در روز جهانی کوهستان برگزار شد + بیانیه فائو:

kooh-alp-42-1

عصر روز یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵، سالن اسوه پذیرای خیل عظیم علاقمندان به کوهنوردی بود که برای برگزاری مراسم بزرگداشت «روز جهانی کوهستان» و « دومین دوره‌ جشنواره‌ کوه‌نوشته‌ها» در سالن حضور پیدا کرده بودند.
مراسم راس ساعت ۱۷:۱۵ با تلاوت آیات قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. «سهند عقدایی» چهره آشنای کوهنوردی کشورمان اجرای مراسم را بر عهده داشت.
طبق معمول حضور پر تعداد علاقمندان در سالن قابل مشاهده بود.
پس از شروع رسمی مراسم و خوشامدگویی ، «سهند عقدایی» به معرفی بخش های مختلف برنامه پرداخت و به این نکته اشاره کرد که مراسم حاضر در و اقع ادغام دو رویداد « بزرگداشت روز جهانی کوهستان» و « دومین دوره‌ی جشنواره‌ کوه‌نوشته‌ها» می باشد.
«پرویز امرایی» ریاست هیئت مدیره انجمن کوه‌نوردان ایران به عنوان نخستین سخنران مراسم به روی صحنه رفت و به بیان نکاتی در رابطه با فعالیت های این انجمن پرداخت.
در بخش بعدی از «مهدی انصاری» برای قرائت بیانیه نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( FAO)در ایران برای حضور برروی صحنه دعوت به عمل آمد که به دلیل عدم حضور وی در سالن ، صحبت وی انجام نشد.
پس از آن تیزری در رابطه با بزرگداشت روز جهانی کوهستان به نمایش درآمد که توسط عوامل هیئت کوهنوردی استان تهران تهیه شده بود.
در بخش بعدی از «دکتر مهران مقصودی» دانشیار دانشگاه تهران در رشته جغرافیا برای حضور برروی صحنه دعوت به عمل آمد. وی با ارائه توضیحاتی که با نمایش تعدادی اسلاید همراه بود به بیان نکاتی در رابطه با اهمیت نواحی کوهستانی در ایران پرداخت. بخش هایی از این توضیحات به معرفی پدیده های طبیعی در ایران می پرداخت که قابلیت ثبت جهانی را دارا می باشند.
پس از این بخش فیلم کوتاهی در ابطه با بزرگداشت روز جهانی کوهستان به نمایش درآمد.
در بخش بعدی «سلام اسماعیل سرخ» به عنوان ریاست بنیاد زاگرس شناسی بر روی صحنه حاضر شد و به ایراد سخن پرداخت. بخش عمده توضیحات وی به بیان نکاتی در رابطه با اهمیت کوهستان و علی الخصوص کوهستان زاگرس اختصاص داشت.
پس از اتمام این بخش در ساعت ۱۹:۰۰ بخش دوم مراسم ( دومین دوره‌ی جشنواره‌ کوه‌نوشته‌ها) آغاز شد. پس از پخش تیزری کوتاه ، «عباس ثابتیان» دبیر جشنواره با حضور بر روی صحنه به ارائه اوضیحاتی در رابطه با تاریخجه برگزاری آن پرداخت.
پس از آن از «استاد علی اکبر شکارچی» برای ایراد سخن و اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی و محلی لرستان دعوت به عمل آمد. این بخش از قسمت های جالب برنامه بود که برای نخستین بار در مراسم های مرتبط با کوهنوردی در برنامه گنجانده شده بود.
پس از این بخش «مهدی انصاری» نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( FAO) برروی صحنه حاضر شد و به قرائت بیانیه نماینده این سازمان در ایران که به مناسبت روز جهانی کوهستان تهیه و تنطیم شده بود پرداخت.
در بخش بعدی از «داوود محمدی فر » پیشکسوت عرصه کوه نویسی و نویسنده نام آشنای کتب کوهنوردی برای ایراد سخن دعوت به عمل آمد.
بخش بعدی مراسم به تقدیر از دست اندرکاران دومین دوره‌ی جشنواره‌ی کوه‌نوشته‌ها اختصاص داشت .
در این بخش اعلام شد که تعداد ۴۳۰ عنوان کتاب کوهنوردی از طرف «محمد نوری» و «اختر شاندیز» به انجمن کوهنودان ایران اهدا شده است.
پس از این بخش به معرفی برگزیدگان جشنواره در بخش های مختلف پرداخته شد.
بخش اول : گزارش برنامه ها و مقالات کوهنوردی
در این بخش «نیما اسکندری» با گزارش های «خط الراس هفت خوان » و «خط الراس اشتر به سکه نو» عنوان برگزیده ویژه جشنواره را از آن خود کرد.
بخش دوم : گزارشها و مقالات در حوزه محیط زیست کوهستان
در این بخش «ابوالفضل زمانی » به خاطر ارائه مقاله «یخچال های کوهستانی ایران» عنوان برگزیده ویژه جشنواره را از آن خود کرد.
بخش سوم : وب سایت های فعال در حوزه کوهنوردی
در این بخش «وب سایت خبری- تحلیلی کوه نامه » موفق شد عنوان برگزیده جشنواره را کسب کند.
بخش سوم : کتب کوهنوردی
در این بخش از نفرات ذیل تقدیر و تشکر به عمل آمد :
• «دکتر ابولفضل جوادی » به خاطر کتاب « راهبری در کوهستان»
• «سعید هاشمی نژاد و سارا عدالتیان آراسته » به خاطر کتاب « تکنیک های غارنوردی آلپی»
• «نیما فرید مجتهدی» به خاطر کتاب « اطلس کوه های ایران»
• «حسن گرامی » و « حمید شفقی » به خاطر کتاب « راهنمای سنگنوردی دیواره پل خواب»
• «حسن نجاریان» به خاطر کتاب « برفراز خورشید»
• در انتهای این بخش از «دکتر فرید عباسی درفولی » به خاطر کتاب « سرما ، قاتل خاموش» به عنوان برگزیده ویژه جشنواره تجلیل به عمل آمد.
متن سخنرانی آقای سرج ناکوزی (نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران)را در ادامه بخوانید :
خانم ها و آقایان گرامی،
افتخار بزرگی نصیب بنده شده است تا در این مراسم که توسط انجمن کوه نوردان ایران به مناسبت روز جهانی کوهستان با همکاری و حمایت فدراسیون کوه نوردی و صعود های ورزشی جمهوری اسلامی ایران، هیأت کوهنوردی و صعود های ورزشی استان تهران و همچنین انجمن حفظ محیط کوهستان برگزار شده است، شرکت نمایم.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۲ روز یازدهم دسامبر را به عنوان روز گرامیداشت اهمیت کوهستان تعیین نمود. در همین راستا هر ساله روز جهانی کوهستان به برجسته کردن نقش مهم کوهستان ها در اکوسیستم و ارتقا توسعه پایدار زیست محیطی می پردازد.
سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) به عنوان نهادی پیش رو که مشارکت در برگزاری این روز را در دستور کار خود دارد ، به بالا بردن سطح آگاهی ها نسبت به اهمیت کوهستان ها در زندگی و بازتاب فرصت ها و مخاطرات پیش روی توسعه پایدار کوهستان ها اهتمام می ورزد. مناسبت روز جهانی کوهستان همچنین بستری برای اقدام جمعی و مشارکتی سازنده به منظور حفاظت از کوهستان ها و ارتفاعات فراهم می آورد.
فائو یکی از بنیانگذاران برنامه مشارکت کوهستان است که ائتلاف داوطلبانه ملل متحد متشکل از ۲۰۰ عضو از گوشه و کنار جهان، شامل دولت ها، سازمان های بین الدولی، جامعه مدنی و بخش خصوصی می باشد. این سازمان افتخار دارد که میزبانی دبیرخانه مشارکت کوهستان را در مقر اصلی خود واقع در رم (پایتخت ایتالیا) برعهده دارد.
مشارکت کوهستان که فعالیت خود را با اعضایی در سطوح ملی و بین المللی دنبال می کند، به ارتقا توسعه پایدار کوهستان ها می پردازد. این اعضا با هم افزایی توان خود به ارتقا ابتکارات ملی، منطقه ای و بین المللی پرداخته و به جوامع کوهستانی در رویارویی با چالش های توسعه محلی یاری می رسانند.
دولت جمهوری اسلامی ایران و انجمن حفظ محیط کوهستان از نخستین اعضای برنامه مشارکت کوهستان به شمار می روند. انجمن حفظ محیط کوهستان به عنوان عضو کمیته راهبردی این مشارکت مسئولیت هماهنگی جهت برگزاری روز جهانی کوهستان در ایران را با فائو بر عهده دارد.
برای مردم کوهستان، زمین، آب، و جنگل‌ها تنها منابع طبیعی نیستند. نسل‌های جدید، در ادامه مسیر پیشینیان خود، دریافته‌اند رفاه، احساس هویت، و آینده کودکانشان به اداره دقیق محیط زیست بستگی دارد. دانش و فناوری سنتی آنان کلید مدیریت و بهبود تاب‌آوری زیست‌بوم‌های شکننده کوهستان است.
کوهستان‌ در بسیاری ادیان، از جمله کوه المپ یا المپوس، کوه سینا، ماچو پیچو، کوه آتوس، و چهار کوه مقدس در بودیسم چینی معنایی معنوی دارد. کوهستان‌ها همچنین مکان‌های گردشگری و نشانه‌های فرهنگی هستند. گردشگری کوهستان در صورت مدیریت پایدار می‌تواند در ترویج و محافظت از فرهنگ‌های سنتی و خلق محرک‌هایی برای حفاظت از زیست‌بوم‌های کوهستان، کالا و خدمات آن نقش داشته باشد.
روز بین‌المللی کوهستان در ۲۰۱۶ با شعار “فرهنگ کوهستان: گرامیداشت گوناگونی و تقویت هویت” فرصتی برای تأکید بر گوناگونی و غنای فرهنگ‌های کوهستان، ترویج مجموعه گسترده هویت‌های کوهستان، و تضمین به رسمیت شناختن حقوق افراد بومی و بقای شیوه‌های سنتی فراهم می‌آورد.
بیش از نیمی از مساحت کشور جمهوری اسلامی ایران را مناطق کوهستانی و بیابان ها تشکیل داده اند. کوهستان ها نه تنها منبع اصلی آب و مقاومت در مناطق خشک هستند، بلکه در خصوص ایران میزبان تنوع زیستی گسترده و مأمن گونه های گیاهی منحصر به فرد کوهستانی نیز می باشند.
برخی از این گونه های یافت شده در مناطق کوهستانی ایران، تنها در این مناطق می رویند و از این حیث گونه های بومی این کشور به شمار می آیند. بخشی از این گونه ها به دلیل طیف زیستی محدود، تحت عنوان «گونه های نادر» طبقه بندی شده و نمونه ای از پدیده تکاملی منحصر به فرد محسوب می شوند. در این رابطه، اکوسیستم مناطق کوهستانی خشک کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
لذا به منظور حفاظت از کوهستان ها در ایران و ارتقا مدیریت موثر این میراث طبیعی ارزشمند، تدوین سیاست ها و چارچوب های حقوقی ضرورت دارد.
روز بین المللی کوهستان، فرصتی برای دیده شدن ساکنان کوهستان ها و توجه به تنوع فرهنگی آنان در نقاط مختلف جهان است. ما می توانیم از این روز برای هم افزایی تلاش ها و تجمیع راهکارها به ارتقاء توجه همگانی به فرهنگ های بومی کوهستان و هویت های شکل گرفته در این راستا اهتمام بورزیم تا از این طریق زمینه های پایداری و ماندگاری فرهنگ های کوهستانی را رقم بزنیم.
بیاید امکاناتمان را برای آینده کوهستان ها به هم ملحق کنیم و روز جهانی کوهستان را گرامی بداریم.
با تشکر
سرج ناکوزی
مراسم در ساعت ۲۰:۳۰ با پذیرایی از حضار به اتمام رسید.

منبع : کوه نامه 

 

 

معرفی نفرات برتر مسابقه های سنگنوردی جام فجرآقایان و بانوان:

photo_2016-12-14_11-56-44

3437-636988042

نفرات برتر رشته سرطناب رقابت های سنگنوردی قهرمانی کشور جام فجر در همدان اعلام شد .
بنابر گزارش هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان همدان در پایان رقابت های فینال رشته سرطناب احمدرضا سلگی از همدان به مدال طلا این رقابت ها دست یافت.
در این رقابت ها خسرو هاشم زاده از تیم هایب (تهران) مدال نقره کسب کرد و صادق یوسفی از تیم زنجان مدال برنز را به دست آورد.گفتنی است در رقابت های رشته سرطناب ۱۱۹ سنگنورد در قالب ۳۱ تیم از استان های مختلف کشور حضور داشتند.همچنین رئیس کارگروه صعودهای ورزشی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: هفدهمین دوره رقابت های سنگنوردی جام فجر گرامیداشت میلاد مسعود حضرت محمد (ص)، هفته وحدت و سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از روز سه شنبه(۲۳ آذر) به میزبانی همدان آغاز شده است.
این رقابت ها با قضاوت ۱۸ داور و به یاد مرحوم استاد یوسف نجایی از پیشکسوتان رشته سنگنوردی و کوهنوردی کشور برگزارشد.

در ادامه رقابت‎های جام فجر و در رشته‎های مختلف (بانوان و آقایان) نتایج زیر بدست آمد:
علی برات زاده و کسب مدال طلای رشته بولدرینگ

در این رقابت ها علی برات زاده از تیم گردشگری تور (تهران) به مدال طلا دست یافت، حسین فامیل روحانی از تیم داوودی (تهران) به مدال نقره رسید و امیر نوری از تیم گردشگری تور (تهران) مدال برنزرا کسب کرد… مسابقات ماده بولدرینگ جام فجر پسران کشور با شرکت۱۵۱ سنگنورد در قالب ۳۴ تیم از استان های مختلف کشور برگزار شد.
و در رشته سرعت نتایج زیر بدست آمد:
مدال طلای ماده سرعت مسابقات سنگنوردی جام فجر به میلاد علی‎پور از قزوین رسید.مسابقات ماده سرعت هفدهمین دوره رقابت های سنگنوردی جام فجر پسران کشور با مدال طلای میلاد علیپور از قزوین به پایان رسید. در این رقابت ها که در سالن سنگنوردی فرهاد همدان پایان یافت، علی نجفی از زنجان نشان نقره کسب کرد. همچنین موسی قیم سنگنورد تیم نفت امیدیه خوزستان مدال برنز ماده سرعت را به دست آورد…

photo_2016-12-18_08-28-05

در بخش دختران
در این دوره از مسابقات سنگنوردی در بخش بولدرینگ الناز رکابی از باشگاه داوودی تهران مدال طلا را کسب کرد.
نگار ورشوچی از تیم همدان به مدال نقره دست یافت و فرناز اسماعیل زاده از تیم طبیعت دوست پارسیان فارس نشان برنز را به دست آورد.
الناز رکابی در هفدهمین دوره مسابقات جام فجر ، سومین مدال طلای خود را در ماده سرعت کسب کرد .
با این نتیجه این اعجوبه زنجانی عضو باشگاه داوودی با ۴ مدال طلا هفدهمین دوره مسابقات جام فجر را در حالی به پایان برد که مدال طلای over all نیز سهم او خواهد بود.
در ماده سرطناب با کسب مدال طلای الناز رکابی پایان یافت. در این مسابقات الناز رکابی از باشگاه داوودی تهران عنوان قهرمانی را کسب کرد…
محیا دارابیان از تیم زنجان به مدال نقره رسید و راحیل رمضانی از تیم همدان نشان برنز را کسب کرد.
همچنین در این دور از مسابقات جام فجر پسران با قهرمانی تیم زنجان به پایان رسید.در این رقابت ها تیم گردشگری آتور (تهران) عنوان نایب قهرمانی دست یافت. همچنین تیم خراسان رضوی بر سکوی سوم ایستاد….
منبع : کوه نامه

 

 

رئیس فدراسیون کوهنوردی: در زمینه پشتوانه سازی و جوانگرایی فعالیت می کنیم:

82348801-71252687

رشت – ایرنا – رئیس فدراسیون کوهنوردی گفت: در زمینه پشتوانه سازی و جوانگرایی فعالیت می کنیم و امیدواریم که بتوانیم در این امر موفق باشیم.
رضا زارعی روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رشت افزود: با توجه به راهیابی سنگ نوردی به رقابت های المپیک ، مهمترین هدف ما حضور در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن است و امیدواریم بتوانیم در این المپیک، ورزشکاری از ایران در این رشته داشته باشیم.
وی که برای شرکت در انتخابات ریاست هیات کوهنوردی گیلان در رشت حضور داشت، در تشریح مهمترین برنامه های فدراسیون کوهنوردی بیان کرد: هم اینک مسابقات سنگ نوردی قهرمانی کشور با حضور ۳۵۰ ورزشکار در همدان آغاز شده که جنبه انتخابی تیم ملی نیز دارد.
زارعی ادامه داد: همچنین اردیبهست ماه سال آینده ، یک دوره مسابقه سنگ نوردی قهرمانی کشور را برگزار خواهیم کرد تا در مجموع این دو مسابقه ، نفرات برتر انتخاب و به عضویت تیم ملی درآیند.
رئیس فدراسیون کوهنوردی به دو رویداد مهم سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: مسابقات سنگ نوردی قهرمانی بزرگسالان آسیا بهار سال آینده به میزبانی ایران برگزار خواهد شد و با توجه به میزبانی ، امیدواریم که بتوانیم با قدرت در این رقابت ها حضور یابیم.
زارعی اضافه کرد: همچنین اجلاس جهانی فدراسیون کوهنوردی شهریورماه سال آینده برگزار خواهد شد و فدراسیون کوهنوردی ایران نیز در این اجلاس حضور پررنگی خواهد داشت .
وی به مسابقات یخ نوردی نیز اشاره کرد و افزود: مسابقات یخ نوردی قهرمانی جهان را پیش رو داریم که این رقابت ها ، دهه اول بهمن ماه سال جاری در فرانسه برگزار می شود که ایران با پنج ورزشکار در این مسابقات حضور خواهد یافت.
زارعی یادآور شد: همچنین چهار مرحله مسابقات جام جهانی یخ نوردی از اواخر دی ماه سال جاری در کشورهای چین ، کره جنوبی، ایتالیا و سوئیس برگزار خواهد شد که ایران نیز در این مسابقات حضور دارد.
وی از نصب دیواره سنگ نوردی از سوی فدراسیون در استان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: هر استانی که بتواند سالن اختصاصی سنگ نوردی را تهیه کند ، فدراسیون دیواره سنگ نوردی را در آن سالن نصب و تجهیز خواهد کرد که تاکنون نیز در شهرهای مختلف این امر انجام شده و امیدواریم که بتوانیم در آینده نزدیک این دیواره را در رشت نیز نصب کنیم.
انتخابات ریاست هیات کوهنوردی گیلان روز گذشته (پنجشنبه) در رشت برگزار شد که در پایان، مصطفی قامتی موفق شد ۱۳ رای از ۱۸ آرای ماخوذه را کسب و به عنوان رئیس جدید این هیات در گیلان انتخاب شود.
منبع : کوه نامه

 

 

طلوع تازه: صعود خلاقانه آدام اوندرا در دیواره طلوع !!

a61-1

۱- می گویند ترجمه اسامی خاص درست نیست. دان وال؛ دان وال است و نه چیز دیگر. اما وقتی که سایت امریکایی «کلایمینگ» در احترام به کار درخشان آدام اوندرا، کلمه “نیو دان” را برای وصف صعود “دان وال” به کار می برد و با شگردی ادبی و به زیبایی با تکرار کلمه “دان” در دو بار معنایی متفاوت عبارتی زیبا خلق می کتد ما نیز در اینجا برای انتقال همان آهنگ، ناگزیر دان وال را دیواره طلوع گفته ایم تا با طلوع اول هماهنگ شویم!
New Dawn: Adam Ondra’s Groundbreaking Ascent of the Dawn Wall
۲- آدام اوندرا ماه گذشته موفق شد مسیر دان وال، سخت ترین و طولانی ترین مسیر گرانیتی جهان را ظرف ۸ روز به شیوه آزاد صعود کند. اولین صعود آزاد دان وال توسط تامی کالدول و کوین جورگسون بعد از ۷ سال تحقیق و بررسی و تلاش، سرانجام سال گذشته ظرف ۱۹ روز صعود شد. آخرین روز صعود این دو سنگنورد امریکایی تبدیل به مهمترین کزارش خبری رسانه های جهان شد و باراک اوباما رئیس جمهور امریکا این صعود را تبریک گفت.
صعود آدام اوندرا، اگر چه دومین صعود آزاد دان وال است اما صعود او اولین صعود تماما سرطناب این مسیر، آنهم ظرف ۸ روز و بدون تجربه قبلی در دیواره نوردی است. بعلاوه، حمایتچی او نیز هیچ تجربه قبلی دیواره نوردی نداشت.
انصافا صعود آزاد دان وال توسط اوندرا، سپیده دم دیواره نوردی این سنگنورد نابغه است. روز در راه است و باید در انتظار درخشش بیشتر او باشیم.

منبع : کوه نامه 

 

 

تبر طلایی روسیه، نسخه کلنگ طلایی فرانسه:

thalay-sagar-moveable-feast-1-768x512

اخیرا یک تیم روسی متشکل از دیمیتری گولووچنکو (Dmitry Golovchenko)، دیمیتری گریگوریف (Dmitry Grigoriev) و سرگی نیلوف (Sergey Nilov ) برای صعود مسیری به نام Moveable Feast با درجه سختی (ED2: M7 WI5 5c A3) به طول ۱۴۰۰ متر در دیواره شمالی قله تالای ساگار (Thalay Sagar) به ارتفاع ۶،۹۰۴ متر در هیمالیای هندوستان در سپتامبر گذشته موفق به دریافت تبر طلایی روسیه شدند.
این تیم مسیر یاد شده را به سبک آلپاین و بدون استفاده از چادر دیواره در تاریخ ۹ سپتامبر آغاز کرده و در ۱۷ سپتامبر به قله رسیدند و سپس در ۱۹ سپتامبر به بیس کمپ بازگشتند.
گولووچنکو می گوید که تا آنجایی که می داند تا به حال کسی مسیر جبهه شمالی تالای ساگار را بدون استفاده از چادر دیواره صعود نکرده است. در واقع استفاده از چادر معمولی به جای چادر دیواره در بیواک بر روی دیواره های شیب دار و طولانی گزینه های محدودتری را انتخاب محل ارئه می دهد.
گولووچنکو در ادامه می گوید که سبک بار بودن و استفاده نکردن از چادر دیواره به ما انگیزه مضاعف می داد. او در ادامه می گوید که مقصد اول و اصلی آنها ژانو با ارتفاع ۷،۷۱۰ متر در نپال بود ولی به دلیل کمبود بودجه لازم به تالای ساگار روی آوردند.
تیم روسی با بررسی مسیرهای صعود شده قبلی متوجه شدند که دیواره جبهه شمالی قبلا تا بخشی صعود شده و ادامه نیافته و همین امر باعث شد تا بلافاصله تصمیم به صعود این مسیر بگیرند. مسیر انتخابی آنها از یک شکاف بین یخ و سنگ شروع می شود و ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر اول مسیر ترکیبی از یخ و برف است. سپس با اولین استحکامات مسیر که صخره عمودی با شکاف هایی پر شده از یخ می باشد روبرو می شوند. صعود این مسیر ۲۰۰ متری دو روز طول کشیده بود و در بعضی جاها این مسیر عمودی به خاطر شرایط بد هوایی و وزش باد با یخ و برف پوشیده شده بود و اگر صخره دیده می شد به احتمال زیاد به این معنی بود که هم شیبدار است و هم نرم. ادامه مسیر به یک مسیر ترکیبی سنگی ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری با شیب ۷۰ تا ۸۰ درجه ختم می شود.
یکی از محل های نصب چادر آنها تاقچه ای در زیر یک صخره معکوس بود که برای نصب چادر باید با تبر یخ ها رو برش می دادند. در این محل تیم روسی تجهیزات و لوازم کمکی را پیدا کرده بودند که گمان میرود مربوط به اکسپدیشن سال ۱۹۹۴ ایتالیایی ها باشد. کارگاه بعدی که به قله ختم می شود به یک مسیر سنگی سیاه و ریزشی ختم می شد که شیب معکوس ۱۱۰ درجه داشت که تیم روسی سعی در میان بر زدن داشتند که موفق نشدند و مجبور شدند این مسیر را به شکل مستقیم صعود کنند. بعد از این مانع به بخش پایانی مسیر می رسند که شیب های برفی ست که مستقیما به قله ختم می شود.
بنا به گفته های تیم آنها در قله چند عکس می گیرند و مقداری طناب ثابت گذاری شده هندی پیدا می کنند که از آنها برای فرود استفاده می کنند.
رهبر این گروه سرگی نیلوف بوده و هر سه آنها قبلا جوایزی را برده بودند که از آن جمله می توان به جوایز زیر اشاره کرد:
در سال ۲۰۱۲ گولووچنکو، نیلوف و الکساندر لانج جایزه تبر طلایی روسیه
در سال ۲۰۱۳ جایزه کلنگ طلایی برای مسیر Think Twice با درجه سختی (ED: 6a A2 M6, 3400m) بر روی برج موستاق در پاکستان
در سال ۲۰۱۵ گولووچنکو، گریگوریف و نیلوف جایزه تبر طلایی برای اولین صعود قله ای که نامش را Sedoy Strazh گذاشتند در قرقیزستان و مسیری که نامش را Devjaty Val گذاشتند با درجه سختی (ED: 6c WI5 M6 A2, 1230m) .

منبع : گروه کوهنوردی آلپ سولدوز

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

دیدگاه خود را بیان کنید