دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال پنجم – شمارگان ۲۰۵ و ۲۰۶ تاریخ ۳۰آبان و ۹۵/۹/۷)

ارسال شده توسط در 27 نوامبر 2016 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال پنجم      شمارگان ۲۰۵و ۲۰۶     تاریخ ۳۰آبان و ۹۵/۹/۷

 dsc00176

نشست هفتگی اعضا ۹۵/۸/۲۵ و ۹۵/۹/۲:
سی و سومین نشست هفتگی اختصاص به آشنایی با بیماری های زانو داشت که توسط دکترآریا همدانچی و با حضور اعضا برگزار شد.
و در سی و چهارمین نشست نیز دو گزارش برنامه ارائه شد. گزارش صعود قلل کله سنگ و دوبرار همراه با عکس توسط فاطمه درزی و گزارش تصویری صعود قله شاه نشین که توسط سید محمود قاسمی تهیه شده بود. در پایان رضا خلیل آبادی توضیحاتی در خصوص جستجو و نجات در کوهستان و نحوه عضویت و شرایط حضور افراد توضیحاتی ارائه کرد و در پایان هم مسئول باشگاه درخصوص صعود قله کلیمانجارو که قرار است در بهمن ماه امسال اجرا شود ، توضیحاتی ارائه کرد.

 

تبریک تولد اعضا :
دو هفته گذشته تولد چند نفر از اعضای باشگاه بود. ۲۴ آبان تولد علی صباغی ، ۲۷ آبان تکیلا بهبهانی ، ۲۸ آبان ارسلان بیک محمدی ، ۱ آذر علیرضا قره داغی .ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ، آرزوی سلامتی و موفقیت در همه مراحل زندگی را برایشان داریم.

 

اجرای برنامه های دو هفته گذشته باشگاه ؛ صعود قله شاه نشین و قله جنگلی ارفه کوه :

img_0394-mov-still001

برنامه جمعه دو هفته گذشته باشگاه ، صعود قله شاه معلم در گیلان بود که با توجه به حد نصاب نرسیدن تعداد شکرت کنندگان ، این برنامه لغو شد و برنامه یک روزه صعود به قله شاه نشین به سرپرستی غلامرضا خلیل آبادی و با حضور ۷ نفر و با موفقیت اجرا شد.

dsc00111

برنامه جمعه گذشته باشگاه نیز صعود قله جنگی ارفه کوه در منطقه فیروزکوه بود که به سرپرستی ذبیح اله حمیدی و حضور ۲۷ نفر از اعضا با موفقیت اجرا شد.

 

فرا رسیدن فصل «سرما»؛ توصیه‌های فدراسیون به علاقه‌مندان کوه‌نوردی:

3309-main-1791027636

فصل سرما زیبا و فریبنده کم کم در گوشه کنار کشورمان خود نمایی می کند و به قول کوه‌نوردان : بهار کوه‌نوردی فرا رسیده است! … کوهستان و طبیعت برفی بسیار زیبا و جذاب است و هر گونه فعالیت ورزشی در این گونه محیط ها بسیار لذت بخش و مفرح است . اما متاسفانه در کنار این جذابیت : خطرات و تهدیدهای زیادی نیز نهفته است که جز با آگاهی و پیشبینی های لازم نمی توان از آنها دوری کرد و استفاده لازم و مفید را برد. بسیاری از این آگاهی ها جز با کمک آموزشهای مداوم و تجربه طولانی بدست نمی آید . با این حال کار گروه پزشکی کوهستان فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی توصیه های زیر را جهت بهره وری بیشتر و سالم تر کوه‌نوردان و طبیعت گردان عزیز از این فصل زیبا به اطلاع می رساند …
۱- پوشاک مناسب مهمترین ابزار حضور در محیطهای پر برف و سرد است . پیش بینی لازم را میبایست از نظر همه نوع هوا و شرایط محیطی داشت . اگر چه ممکن است در میانه روز و شرایط بدون باد هوا چنان گرم شود که بتوان با یک لایه لباس نازک فعالیت کرد ولی در ارتفاعات این شرایط ممکن است هر لحظه تغییر کند . میبایست البسه لازم را در کوله خود به همراه داشت . با تنها یک کفش تابستانی و پیراهن استین کوتاه و شلوارک در زمستان به کوه رفتن همانقدر عجیب است که با کت پر در تابستان فعالیت کردن .
۲- این پوشاک برای هر رشته ورزشی متفاوت است . با پوشاک اسکی به کوه رفتن همانقدر نادرست است که با کفش کوه به اسکی رفتن . حتما از پوشاک مناسب برای ورزش خود استفاده کنید . در کوه نیز بسته به ارتفاع و محل فعالیت این پوشش متفاوت است .
۳- پای شما یکی از آسیب پذیر ترین نقاط در بدن شما در زمستان است . کفش مناسب مسیر ومحیط را انتخاب کنید . کفش مناسب برای صعود زمستانه حتما با کفش راه پیمایی تابستانه متفاوت است .
۴- امروزه یافتن اطلاعات هواشناسی با استفاده از اینترنت بسیار کار ساده ای است . بدون این اطلاعات هرگز به کوه نروید. اگر چه آب و هوای کوهستان به صورت موضعی ممکن است بسیار متغییر باشد و گاهی با پیشبینی ها همخوانی نداشته باشد ولی معمولا این اطلاعات قابل اتکا هست . در هوای نامناسب : مسیرهای طولانی و خیلی دور انتخابهای عاقلانه ای نیستند . سایت مفید www.snow-forecast.com در این زمینه بسیار کمک کننده است .
۵- حتما دوستان و خانواده خود را از مسیر صعود مطلع نمایید .
۶- زمان صعود خود را طوری تنظیم نمایید که تا ساعت ۲ به اخر مسیر خود رسیده باشید و قبل از تاریکی به پای کوه و مسیرهای شناخته شده باز گشته باشید .
۷- مثلث مرگ در زمستان و کوهستان را به یاد داشته باشید . باد – سرما – رطوبت . این سه عامل دست به دست هم میدهند و شرایط بسیار خطرناکی را برای فرد ایجاد میکنند . اگر بدون آمادگی لازم با این سه !روبرو شوید احتمال آسیب و مرگ خیلی زیاد است .
۸- شناسایی مسیر پیش رو و نقاط بهمن خیز آن در این فصل ؛ کاری خردمندانه و از ملزومات اجرای یک برنامه ایمن است . می بایست دقت نمود که مسیر صعود زمستانی و تابستانی خیلی از قلل با هم تفاوت دارد .
۹- تغذیه مناسب در این فصل ، اهمیت دو چندانی دارد . قسمت مهمی از انرژی شما صرف گرم نگاه داشتن بدنتان میشود .
۱۰- نوشیدن آب در این فصل به همان اندازه تابستان اهمیت دارد . کمبود آب بدن فرد را مستعد سرمازدگی و هیپوترمی میکند .
۱۱-از عینک های مناسب برای شرایط برفی و پر نور استفاده کنید . گرانی و یا ارزانی یک عینک ، به تنهایی دلیل بر کارآیی و یا عدم کارآیی آن ، نیست .
۱۲- تنفس هوای سرد در بعضی افراد سبب انقباض مجاری تنفسی میشود که به صورت تنگی نفس و سرفه خود را نشان میدهد . بهتر است در هنگام مواجهه با هوای سرد کوهستان پوششی نازک در جلوی بینی و دهان خود قرار دهید تا هوای گرم تری وارد دستگاه تنفس شما بشود .
۱۳- افرادی که در پستهای امدادی مشغول اطلاع رسانی و راهنمایی هستند ، به صورت کاملا داوطلبانه برای کمک به شما و حفظ جان شما این فعالیت را انجام میدهند . لطفا به خاطر خودتان با آنها همکاری لازم را داشته باشید .
با آرزوی روزهایی شاد و پر از سلامتی .کارگروه پزشکی کوهستان فدراسیون

 

سه سال «اورست»؛ از «زلزله» تا «صعود» / چهارشنبه ۱۷ آذر:

3337-main-10145095

 

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی برگزار می‌کند:
برنامه‌ی “سه سال «اورست»؛ از «زلزله» تا «صعود»” با ارائه گزارش توسط «عظیم قیچی ساز»، «دکتر علیرضا بهپور» و همچنین همراهی تلاشگران «لوتسه» 

چهارشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۵از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در سالن اجتماعات شهید «قندی»

ورود برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است

آدرس: تهران، خیابان شریعتی، بعد از چهارراه قصر، ورودی یک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

تصویر یخنورد ایرانی در صفحه نخست سایت اتحادیه جهانی کوه نوردی:

3339-main-2068619540

 
سایت اتحادیه جهانی کوه نوردی در معرفی تقویم مسابقات سال ۲۰۱۷ ، تصویر “مجتبی ثقفی” یخنورد کشورمان را به عنوان سرتیتر خود به کاربرده است. این رقابتها از ماه دسامبر با مسابقات آمریکا آغاز و در ادامه در ماه های ژانویه و فوریه در پکن چین، جونگ سونگ کره، ساس فی سوئیس و رابینستن ایتالیا ادامه خواهد یافت. مسابقات قهرمانی جهان این رشته نیز در کشورفرانسه برگزار خواهد گردید.لازم به ذکر است ورزشکاران کشورمان نیز در این رقابت ها حضورخواهند یافت.

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

نفرات برتر پنجمین دوره رقابت های درآی تولینگ جام فجر آقایان / اصفهان:

3351-main-1358315931

 
پنجمین دوره مسابقات درای تولینگ جام فجر بخش مردان گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هفته بسیج در اصفهان با مشخص شدن نفرات برتر به این شرح به پایان رسید:
نفر اول: محمد رضا صفدریان از اصفهان
نفر دوم: مسعود زینالی از تهران
نفر سوم: سعید محمودی از تهران.

3353-main-1190901426

در بخش بانوان نیز با مشخص شدن نفرات برتر به این شرح پایان یافت:
مقام اول: زینب کبری موسوی از تهران
مقام دوم: آلاله قاسمی از تهران
مقام سوم: شبنم اسدی و البرز
اسامی نفرات فینالیست پنجمین دوره مسابقات درای تولینگ جام فجر اصفهان بخش بانوان:
منصوره سعیدی
سپیده عبدالرحیمی جاودان
آلاله قاسمی امافتی
نسترن گودرزی
نسرین عبدالرحیمی
شبنم اسدی
الناز ملکی مطلق
زینب کبری موسوی 

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

درگذشت ناگهانی قهرمان بیس جامپ ایران “مهدی حبیبی”:

3342-main-1136637750

با کمال تأسف باخبر شدیم جناب آقای مهدی حبیبی از اولین و فعال‌ترین قهرمانان پرش آزاد (بیس جامپ) در حادثه‌ی حین پرواز درگذشته است. ایشان به منظور آماده‌سازی از محل اقامت خود در کانادا به اروپا رفته بود تا تمرینات خود را به دنبال شرکت در اولین دوره‌ی مسابقات جهانی وینگ سویت به عنوان تنها نماینده‌ی ایران با انگیزه‌ی بیشتر ادامه دهد.
مهدی حبیبی رکورد اولین پرش با لباس وینگ سویت از دیواره لجور در ایران را دارا بوده و نیز اولین ایرانی نام گرفت که در مسابقات جهانی این رشته که امسال در کشور آمریکا برگزار شد با هزینه‌ی شخصی و مساعدت جناب آقای ریاحی (نماینده‌ی FAI، کانون هوانوردان ایران) حضور به عمل آورد و رکورد آسیا را از آن خود کرد. ایشان با طی مسافت ۳۶۴۳ متر با سرعت ۳۱۰ کیلومتر در زمان عبور از خروجی رکورد آسیا را کسب نموده بود.
مهدی در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود:

I would rather die young doing what I love than die old living a boring life. If I die, just know that I died happy.
ترجیح می‌دهم در جوانی زمانِ انجامِ آنچه عاشقش هستم بمیرم تا اینکه در یک زندگی کسالت‌بار هنگامِ پیری. اگر مردم بدانید که سرخوش مرده‌ام.”

منبع : کوه نامه

 

کوهنوردان مالزیایی در ارتفاعات قله دماوند مفقود شدند:

dsc04778

رئیس اداره جمعیت هلال‌احمر آمل از مفقودی ۲ کوهنورد مالزیایی در ارتفاعات قله دماوند خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، جمشید نیک‌زاد ۳ آذر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی دو روز گذشته یک تیم ۱۲ نفره از کوهنوردان مالزیایی وارد قله دماوند شده بودند، اظهار داشت: این گروه کوهنوردی پس از صعود به قله در مسیر برگشت متوجه مفقودی ۲ نفر از همراهان خود شدند.
وی با تاکید براینکه از ظهر روز ۳ آذر یک تیم تخصصی امداد ونجات کوهستان مجهز به تجهیزات زمستانه از جمعیت هلال احمر آمل وارد عملیات شدند، افزود: در این عملیات هیئت کوهنوردی برای جستجو و نجات به سمت قله دماوند همراهی کردند.
نیک‌زاد ادامه داد: از این گروه کوهنورد هشت نفر شامگاه سه‌شنبه ۲ آذر توسط خودروی کمک‌دار هلال احمر از گوسفند سرا به رینه منتقل شدند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل با بیان اینکه دو نفر دیگر نیز در بارگاه سوم حضور دارند و برای برگرداندن آن اقدامات لازم انجام شده است، تصریح کرد: متاسفانه دو کوهنورد مالزیایی نیز تا این لحظه در ارتفاعات ۵ هزار متری قله دماوند مفقود شدند.
وی خاطرنشان کرد: قله دماوند هم اکنون براثر بارش برف کاملا سفید پوش بوده و دمای هوا تا مرز منفی ۲۰ درجه گزارش شده است.
لازم به ذکر است تا کنون خبری از این دو کوهنورد مفقود در دست نیست.
منبع : کوه نامه

 

دومین جشنواره‌ی دوسالانه‌ی کوه‌نوشته‌ها:

11

دومین جشنواره‌ی دوسالانه‌ی کوه‌نوشته‌ها، در روز بیست و یکم آذر ۱۳۹۵ مطابق با ۱۱ دسامبر (روز جهانی کوهستان) برگزار خواهد شد.
هیات امنای بنیاد محمدی‌فر، و انجمن کوه‌نوردان ایران، کوشندگان راه ارتقای فرهنگ کوه‌نوردی و حفاظت کوهستان را به مشارکت در برگزاری دومین دوره‌ی جشنواره‌ی کوه‌نوشته‌ها دعوت می‌کنند؛ هدف از برگزاری این جشنواره‌، معرفی نوشتارهایی است که به آموزش و پیشبرد کوه‌نوردی، و به حفاظت از محیط زیست کوهستان کمک کرده‌اند.
* به پدیدآوردندگان کتاب‌ها و مقاله‌های برگزیده، تندیس، لوح سپاس، و جایزه‌ی نقدی داده می‌شود.
محل برگزاری: سالن اسوه خیابان انقلاب نبش بهار از ساعت ۱۷ تا ۲۰

 

درگذشت حسن سدپاره کوه‌نورد فقید پاکستان:

15179135_1372825686063010_6612144234642854497_n

حسن سدپاره با نام اصلی حسن اسد، ۵۳ ساله، زاده‌ی روستای سدپاره، زادگاه کوهنوردان بزرگ پاکستان و در نزدیکی ساکاردو-گلگیت، پس از چندماه مبارزه با بیماری سرطان خون دوشنبه ۲۱ دسامبر در شهر راولپندی درگذشت، تنها دو ماه از تشخیص این عارضه در او گذشته بود.
این کوهنورد فقید اولین هیمالیانورد پاکستانی است که موفق شده ۶ قله‌ی هشت هزارمتری جهان من‌جمله اورست (۸۸۴۸)، کی‌تو (۸۶۱۱)، گاشربروم ۱ (۸۰۸۰)، گاشربروم ۲ (۸۰۳۴)، نانگاپاربات (۸۱۲۶) و برودپیک (۸۰۵۱) را صعود نماید. او ۵ قله از این قلل را بدون اکسیژن صعود کرده بود.
او قله‌ی اورست را در سال ۲۰۱۱ صعود کرد و اذعان داشت اگر حمایت مالی شود توانایی صعود ۱۴ قله را دارد.

در توصیف دوران فعالیت او به این مهم اشاره شده که در کسوت کوه‌نوردی مستقل برخلاف کوهنوردان مطرح پاکستان تجهیزات خود را شخصا تأمین کرده و محل امرار معاش او باربری اکسپدیشن‌های کره‌ای و لهستانی و پس از آن فروشگاه تجهیزات کوهنوردی در بازار ساکاردو بوده است.
منبع : کوه نامه

 

آدام اوندرا: در انتهای مسیر دان وال؛ صعود آزاد در ۸ روز!
آدام اوندرا، صعود آزاد دان وال را ۱۴ نوامبر استارت زد و ۲۱ نوامبر، ظرف ۸ روز با موفقیت پایان داد.
صعود آدام اوندرا دومین صعود آزاد مسیر دان وال در ال کاپیتان است. اولین صعود آزاد این مسیر توسط تامی کالدول و کوین جورگسون ظرف ۱۹ روز از ۲۷ دسامبر ۲۰۱۴ تا ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵ بعد از ۷ سال تحقیق و تلاش انجام شد.
برخی ویژه گی ها:
۱- آدام اوندرا دو ماه قبل قهرمان جهان در لید و نایب قهرمان جهان در بولدرینگ شد.
۲- این صعود اولین تجربه صعود آزاد اوندرا بود.
۳- صعود کلاسیک دیواره هرگز بهترین سبک صعود اوندرا نبوده است.
۴-حمایتچی اوندرا، پاول بلازک، هرگز روی مسیر هایی با چند طول طناب تلاش نکرده بود.
۵-اوندرا مسیر دان وال را در ۸ روز صعود کرد درحالیکه صعود قبلی کالدول – جورگسون ۱۹ روز طول کشید.
۶- اوندرا تمام مسیر را سرطناب صعود کرد در حالیکه در صعود قبلی با توجه به تیم دو نفره کالدول – جورگسون تقریبا نصف صعود حمایت از بالا بود!!
۷- اوندرا و بلازک، همه تجهیزات را خودشان حمل کردند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر (اینجا) کلیک کنید.
منبع : کوه نامه

 

موریل سارکنی: صعود +۸C در ۴۲ سالگی زنان:

a23-1

موریل سارکنی، سنگنورد ۴۲ ساله بلژیکی با ۱۵۳ سانتی متر قد و ۴۸ کیلو وزن، یکی از بهترین سنگنوردان تاریخ صعودهای رقابتی است. او در فاصله سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ موفق شد ۵ بار قهرمان اورآل جام جهانی، و ۳ بار نیز نفر دوم این جام شود.
موریل، اخیرا مسیری با درجه ۸c+ = 5.14c را در اسپانیا صعود کرد. او ۳ سال پیش نیز، در سن ۳۹ سالگی موفق شده بود مسیری با درجه سختی ۹a = 5.14d را صعود کند. صعود ۹a صعود بسیار بالایی برای زنان محسوب می شود.
منبع : کوه نامه

 

استفاده و سوء استفاده از دارو در کوهستان:

druguse-632x330

از همان روزهای آغازین کوه نوردی تفریحی کوه نوردان برای بالا بردن سطح تجربیات شان داروهای متنوعی را استفاده کرده اند. برای مثال به نمونه های زیر که در سایت Pythom آمده است دقت کنید. ویسکی در پایان یک روز سخت کوه نوردی در اسکاتلند استفاده شد، (اوگیلیو ۱۹۷۶). اکسیژن مکمل در ارتفاع در اکسپدیشن های اورست از سال ۱۹۲۲ استفاده میشه، (بروس ۱۹۲۳). متامفتامین برای کمک به سطح استقامت، (بول ۱۹۹۸). شاهدانه و سایکوستیمولانتس در بیواک های دیواره های بلند، (مورتیمن و روزن ۲۰۱۴). کوکائین برای صعودهای سولو، (پرین ۱۹۷۸). کوکتیل مواد برای کمک به همهوایی،فرییر ۲۰۱۵). استازولامید برای تسهیل صعودهای سرعتی به کیلیمانجارو برای پایین آوردن دستمزدهای روزانه کوه علیرغم خطرات بالقوه، (کوپر ۲۰۱۰) و استفاده از مواد در مون بلان، (روباک ۲۰۱۶). برگرفته از سایت زیست شناسی و پزشکی ارتفاع٫
در سال ۲۰۰۴ موضوع استفاده از دارو و مواد در کوهستان به شکل غیر رسمی مورد بحث قرار گرفت و سپس به شکل رسمی مورد تصدیق قرار گرفت و بعد بر روی آن به توافق رسید و بعد در یک مقاله پندآموز منتشر شد. برگرفته از مقاله وبسایت UIAA در سال ۲۰۱۴٫
این موضوع بلافاصله آشکار شد که یک تحقیق و نسخه فنی تری برای توصیه های پزشکی حرفه ای برای کوه نوردان مورد نیاز است که کار بر روی این مقاله (بیش از ۴۵ صفحه) بیش از دو سال وقت برده است. گزارش کامل.
اما در اینجا جا دازه که به چند تعریف و توضیح هم که در سایت بیس کمپ آمده توجه کنیم:
تعریف های ارتفاع:
ارتفاع بالا ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ متر
ارتفاع خیلی بالا ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ متر
ارتفاع خیلی خیلی بالا، بالای ۵۵۰۰ متر
در هر فردی که به ارتفاع میرود تغییرات فیزیولوژیکی عادی مشخصی رخ میدهد که عبارت اند از:
• تهویه بالا یا هایپر ونتیلیشن که همان تنفس سریع، عمیق یا هردو آنهاست
• کمبود تنفس در حالت تقلا و زور زدن
• تغییر شکل تنفس در طول شب
• زود زود بیدار شدن در شب
• افزایش ادرار
همانطور که یک شخص در اتمسفر بالاتر می رود مولکول های اکسیژن کمتر و کمتر می شوند. در این حالت باید تلاش بیشتری کنیم تا اکسیژن بگیریم که این کار هم با تند تند نفس زدن یا عمیق نفس کشیدن اتفاق می افتد که این حالت در حالت های تقلا و تلاش مثلا در سربالایی ها بیشتر قابل مشاهده است. تا جایی با استراحت های کوتاه کمبود اکسیژن جبران بشه نفس کم آوردن در حالت تلاش و تقلا عادی‌ست. افزایش تنفس حیاتی ست و بنابراین باید جلوی هر چیزی که باعث کاهش تنفس می شود را گرفت که در این مورد می شود به الکل و دارو و مواد اشاره کرد. اما علیرغم افزایش تنفس، به دست آوردن سطح نرمال اکسیژن در خون در ارتفاع غیر ممکن است.

منبع : گروه کوهنوردی آلپ سولدوز

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۲ دیدگاه to “دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال پنجم – شمارگان ۲۰۵ و ۲۰۶ تاریخ ۳۰آبان و ۹۵/۹/۷)”

  1. طوطی می گوید:

    با تشکر فراوان از سرکار خانم محمودی

  2. نفرات برتر رقابت‌های درای تولینگ معرفی شدند - وبسایت وستر | مرجع اخبار می گوید:

    […] […]

دیدگاه خود را بیان کنید