حل معضلات ورزش کوهنوردی به عهده چه سازمانی است؟ یادداشتی از ذبیح اله حمیدی «پیشنهاد ایجاد تشکیلاتی جدید»

ارسال شده توسط در 30 آگوست 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در مقالات و نوشته ها

حل معضلات ورزش کوهنوردی به عهده چه سازمانی است؟

یادداشتی از ذبیح اله حمیدی

«پیشنهاد ایجاد تشکیلاتی جدید»

با رشد بی رویه و پیش‌بینی نشده ورزش کوهنوردی در کشورمان به همان نسبت نیز مشکلات آن افزایش یافته است.

سه مشکل اصلی و مادر این معضلات عبارت است از:
۱- مرگ و میر کوهنوردان
۲- به خطر افتادن جدی محیط زیست کوهستان
۳- سامان دهی نشدن اصولی این ورزش در بین اقشار مردم

با قوت گرفتن مرگ و میر کوهنوردان و با شتاب گرفتن سرعت نابودی محیط زیست کوهستان و با ادامه هجوم ناباورانه و بی رویه و متاسفانه (نا آگاهانه و آموزش ندیده) عموم مردم به ورزش کوهنوردی پیشنهاد می شود با عنایت به اینکه ساختار اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشور ما عموما دولتی است سازمان های مربوطه ذیل به این جریان وارد شده با سیاست گذاری و تمهیداتی جلوی از بین رفتن سرمایه های انسانی و طبیعی این مرز و بوم را گرفته مانع پیشرفت این روند نامعقول و نامیمون در کشور شوند.

با نگاهی به ساختار و چارت دولتی کشور درمی یابیم شش ارگان مهم طرف حل این مشکلات و مسئول بر طرف کردن آنها هستند، اما آیا حوزه تعریف شده وظایف این سازمان ها جواب گوی حل این مشکلات هست؟

این شش سازمان به ترتیب الویت عبارت اند از:
۱- فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران از بدنه وزارت ورزش و جوانان
۲- معاونت گردشگری از بدنه وزارت میراث فرهنگی‌ ، گردشگری و صنایع دستی
۳- جمعیت هلال احمر که سازمانی مستقل در کشور تعریف شده است.
۴- سازمان حفاظت از محیط زیست وابسته به نهاد ریاست جمهوری
۵- نیروی انتظامی (پلیس)
۶- سازمان های مردم نهاد

حال ببینیم وظایف این شش سازمان به خصوص در ارتباط با مشکلات بالا کدامین است؟

۱- وظیفه اصلی فدراسیون کوهنوردی مربوط به برگذاری کلاس های آموزشی و مسابقات و تربیت مربیان این رشته ورزشی و نظارت بر عمکرد باشگاه های کوهنوردی از طریق هیات های ورزشی شهرهای گوناگون است.
که اگر به نیکی انجام شود موجب ارتقاع سطح ورزش کوهنوردی در بین اعضای باشگاه های رسمی کوهنوردی و هیات ها و سازمان های وابسته خواهد شد.

۲- وظیفه اصلی سازمان گردشگری مهیا کردن جامعه از لحاظ فرهنگی و مسافرتی جهت حضور سالم اقشار مردم در کوهستان های عمومی و نظارت بر عملکرد تورهای کوهنوردی و گردشگری است.
که اگر به درستی انجام شود موجب بالا رفتن سطح آگاهی و فرهنگی عموم و عامه مردم و سامان دهی گروه های غیر رسمی کوهنوردی و گروه های گردشگری (ورزشی توریستی) خواهد شد.

۳- وظیفه اصلی سازمان هلال احمر در این خصوص، امداد رسانی و نجات کسانی است که در حوادث گوناگون کوهنوردی گرفتار می شوند و نیازمند کمک های فوری هستند.
طی چند سال اخیر این سازمان به طور رسمی این مسئولیت خطیر را پذیرفته اما همچنان نیازمند نیروی های متخصص و امکانات و بودجه بیشتر است‌.

۴- وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست پاسداری از محیط زیست کوهستان و از میراث های پر بهای طبیعی در کوه پایه ها و کوهستان های زیبای کشورمان است.
اما متاسفانه همگی شاهدیم که محیط زیست کوهستان به ویژه در مسیرهای قله های توریستی ورزشی مانند ۳۱ قله استانی و قله های مشهور چه صدمات جبران ناپذیری را تحمل می کنند.

۵- وظیفه نیروی انتظامی کشور هنگامی در این جریان مشخص تر می شود که در آینده قوانین جدی در این خصوص وضع گردد، هر چند در حال حاضر نیز در کلیه حوادث منجر به فوت و صدمات شدید در کوهنوردی نیروی انتظامی وظایف بسیاری بر دوش دارد.

۶- وظایف سازمان های مردم نهاد همانا مانند همیشه در موازات سازمان های دولتی و در کنار مردم بودن است.

پیشنهاد تشکیل فوری نهادی مستقل با عنوان فرضی؛
(طرح صیانت از کوهنوردان و کوهستان)

پیشنهاد می‌شود نماینده فدراسیون کوهنوردی کشور با تشکیل جلسه ای در این خصوص با دعوت از نمایندگان سازمان های بالا طرح فوری را در جهت صیانت و حفاظت از کوهنوردان و کوهستان های کشور آماده کرده از طریق وزارت ورزش و جوانان بررسی و حتی در صورت لزوم به هیات دولت و مجلس تقدیم گردد تا تصمیمی جدی در این مورد گرفته شود.
به نظر نگارنده که قریب ۴۷ سال است در این ورزش به طور جدی و حرفه ای مشغول به فعالیت است معضلات ورزش کوهنوردی اکنون از لحاظ صدمات انسانی ، طبیعی و فرهنگی به حد اعلا رسیده است و به دلایل و مطالب بالا نمی‌توان فقط از یک سازمان توقع برطرف کردن آن ها را داشت زیرا معضلی که به وجود آمده معضلی ست پیش‌بینی نشده و خارج از تصور همگان که نیازمند تشکیلات و قوانین جدیدی دارد که باید تصویب و اجرا گردد.
امید است با توجه مسئولین مربوطه راه حل عاجلی هر چه سریعتر در این خصوص اتخاذ گردد.

 

                                            با احترام
موسس و مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت ۱۴۰۱/۶/۱

 

پی نویس؛
در خصوص تصویب قوانین جدید مربوط به طرح صیانت از کوهنوردان و کوهستان های کشور نگارنده در حال نگارش مقاله ای است که در آینده منتشر می شود.

دیدگاه خود را بیان کنید