توضیح یک عکس

ارسال شده توسط در 30 دسامبر 2020 یک دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار

توضیح یک عکس👆

 

از آنجایی که برخی کاربران شبکه های اجتماعی از عکس روز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ (برنامه قله سیاه بند) باشگاه اسپیلت انتقاد کرده و شتاب زده مربیان و سرپرستان این برنامه را به عبور از بهمن و ایجاد خطر برای تیم و بی احتیاطی باشگاهی متهم کرده اند و عکس مورد نظر را مستمسکی جهت ارائه اطلاعات بهمن شناسی و آموزش های چگونگی عبور از بهمن نموده اند، توضیحات زیر جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی های لازم ارائه می شود:

  • این عکس اولین بار در صفحه اینستاگرام شخصی مسئول باشگاه اسپیلت (ذبیح اله حمیدی) با قطعه شعری از حافظ منتشر شد و هدف آن نشان دادن زیبایی های منحصر به فرد و بکر این عکس و ارتباط موضوعی آن با کپشن ارائه شده بود.
  • با کمی دقت می توان در بالا و پایین دست نفر اول (ذبیح اله حمیدی) برآمدگی هایی را مشاهده کرد که نشان از سنگ هایی ست که در شیب وجود داشت و خطر بهمن را به صفر می رساند.
  • طول شیب مورد نظر اندک بود که مقدار برف آن برای تشکیل بهمن کافی نیست.
  • نوع برف کاملا نرم و سبک و کم حجم بود.
  • وضعیت هوا سرد و مسیر عبور سایه بود.
  • فصل پاییز (برف اول سال) و چند روز از بارش آن گذشته بود (ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر)
  • لازم به ذکر است تمام برنامه های این باشگاه با بار آموزشی اجرا می‌شود، در این قسمت مسئول باشگاه ضمن توضیحاتی طرز عبور از این گونه شیب های مورب برفی در برنامه های زمستانی را توضیح داد.
  • نامبرده با شبیه سازی، توضیحاتی در خصوص عبور و بریدن صحیح بهمن را ارائه کرد.
  • یادمان باشد در برنامه های جدی کوهنوردی (منظور برنامه های غیر توریستی ورزشی و برنامه های غیر نرمال است)
    در برخی مواقع کوهنوردان به اجبار، الزام به عبور از این گونه شیب ها هستند که آموزش و کسب تجربه و تمرین آن در مناطق مختلف و شیب های امن، برای نوآموزان رشته ورزش کوهنوردی الزامی و واجب است.
  • همان طوری که در عکس دیده می شود نفرات با فاصله تعیین شده و با زیر نظر گرفتن تمام موارد در حال عبور از این مسیر هستند.
  • برعکس نظر برخی کاربران گرامی باید اعلام کرد این عکس ضمن زیبا بودن کاملا بار آموزشی مثبت دارد به شرط آن که با عینک خوش بینی نگاه کرد و اصطلاحأ قسمت پر لیوان را دید.
  • به همنوردان عزیز و دلسوزی که این عکس را در صفحات مجازی خود منتشر کرده اند پیشنهاد می شود بر اساس قانون نا نوشته رسانه های اینترنتی و همینطور جهت رعایت اخلاق ورزشی و مرام نیکوی کوهنوردی این توضیحات را منتشر کنند و قضاوت و داوری نهایی را بر عهده کاربران دیگر بگذارند.

 

با سپاس فراوان
ذبیح اله حمیدی
موسس و مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
۹دی ۱۳۹۹

 

پی نویس:
متاسفانه به دلیل وقوع بهمن و بوران مهیب و دلخراش روز ۵دی۹۹ و از دست رفتن شمار بسیاری از همنوردان مان در این حادثه جانسوز، اشخاصی از سر دلسوزی با انتشار این گونه تصاویر و الحاق مطالب نادرست به آن، سنگ در راه فعالیت باشگاه های رسمی کوهنوردی انداخته و نگرانی های بی جایی بر دل خانواده هایی که باید حامیان واقعی این ورزش باشند ایجاد می کنند.

سوال اصلی اینجاست که آیا به جز سازمان های قانون مند کوهنوردی مکان دیگری جهت آموزش صحیح و اصولی این ورزش در کشور ما موجود دارد یا خیر؟

متاسفانه خطر در ماهیت این ورزش نهفته است و هیچگاه نمیتوان آن را به صفر رساند درگذشت بسیاری در روز ۵دی۹۹ موئد این موضوع است زیرا بسیاری از این عزیزان کوه‌پیمایان عادی و هفتگی مسیرهای کوهستانی شمال تهران بودند.

 

بهترین روش و رویکرد به این ورزش :

   ۱-داشتن آمادگی جسمانی لازم

   ۲-یادگیری و آموزش های اصولی

   ۳-تکمیل پوشاک و لوازم 

   ۴-کسب تجربه است.

 

***

(بیایید همه با هم، با حمایت از باشگاه ها و سازمان های رسمی کوهنوردی کشور

در راه توسعه این ورزش زیبا و انسان ساز کوشا باشیم)

یک دیدگاه to “توضیح یک عکس”

  1. علم کوه می گوید:

    استاد سلام وخداقوت از توضیحات شما تشکر ویژه دارم لطفا بفرمایید ارتفاع برف در این نقطه چقدر بود واحتمال بهمن تا آمدن برف در ۲۴ساعت گذشته چقدر باید باشد .مثلا اگر در ۲۴ ساعت قبل برف بیاید وارتفاع آن ۳۰سانت باشه باشیپ ۴۰درجه به طول زیادچطور میباشد تشکر از لطف شما .البته این سئوال فقط واسه دانستن خودم بود مرسی
    ……….
    پاسخ :
    با سلام و تشکر از تماستان
    ارتفاع برف در این برنامه ۱۰ الی ۴۰ سانت بود. معمولاً تا ۳ روز بعد از بارش احتمال ریزش بهمن بیشتر از مواقع دیگراست و شیب هرچه بیشتر باشد احتمال ریزش بهمن نیز به همان نسبت بیشتر است.

دیدگاه خود را بیان کنید