بیانیه باشگاه کوهنوردی اسپیلت در خصوص حادثه بهمن سرکچال و درگذشت زنده یاد حسین صادق زاده

ارسال شده توسط در 3 می 2020 یک دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار, اطلاعیه ها

بامداد روز جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ یک تیم به اسامی :

  • حسین صادق زاده (سرپرست) عضو پایدار باشگاه اسپیلت
  • حسین قربان نژاد، عضو پایدار باشگاه اسپیلت
  • سعید جامعی، عضو رسمی باشگاه اسپیلت
  • شعله ملک (مهمان) فرزند پیشکسوت گرامی علی ملک

در قالب تیمی آزاد جهت صعود قله سرکچال از مسیر یال زمستانی (شرق دیواره شمشک) اقدام به صعود کردند.

طبق اطلاعیه ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در روز ۴ اردیبشهت ۱۳۹۹ تمام ورودی های کوهستان بازگشایی شده و به الطبع کوهنوردان بسیاری در آن روز به کوهستان عزیمت کرده بودند و این تیم نیز با گذراندن ۵۰ روز در قرنطینه بار دیگر جهت تمرین و صعود به کوهستان رهسپار شدند.

 

لازم به ذکر است از آنجایی که باشگاه های کوهنوردی سراسر کشور به دلیل شیوع بیمای کرونا به دستور وزارت ورزش و جوانان تعطیل بوده اند و تا این تاریخ نیز این تعطیلی ادامه دارد، این صعود خارج از برنامه های باشگاه اسپیلت برنامه ریزی شده و مسئولین این باشگاه به هیچوجه از آن اطلاع نداشتند.

نکته دیگر قابل ذکر این است که زنده یاد حسین صادق زاده به اطلاع باشگاه اسپیلت رسانده بود در صورت بهبود اوضاع جهانی بیماری کرونا از لحاظ مهار آن، قصد دارد در تابستان سال جاری قله ۸۰۰۰ متری برودپیک در منطقه هیمالیای پاکستان را صعود کند و صحبت های مقدماتی آن را با نماینده شرکت پاکستانی که در ماه های گذشته به تهران سفر کرده بود انجام داده و از آن تاریخ به بعد برنامه ریزی و تمرین های خود را آغاز کرده بود.

 

در روز حادثه مقارن ساعت ۱۲:۳۰ ظهر در نقطه ای نزدیک به قله سرکچال ۱، مسیر غرب به شرق (خط الراس کلون بستک) ناگهان نقابی پنهان زیر پای حسین صادق زاده شکسته و نامبرده به عنوان سرقدم حدود ۲۰ متر به طرف شیب های شمالی این کوهستان که به دره دریوک و منطقه دیزین می رسد سقوط می نماید.

باید دقت کرد برخی از نقاب های تشکیل شده بر روی خط الراس ها در فصل بهار به شکل پنهان تشکیل می گردند و متاسفانه ممکن است کوهنوردان از دیدن آنها غافل شوند، این پدیده را می توان ایجاد تله برفی بر روی نقاب ها عنوان نمود.

علاوه بر آن در آن روز به دلیل وجود مه شدید امکان اینکه حسین صادق زاده نقاب مورد نظر را ندیده باشد دور از ذهن نیست.

پس از چند دقیقه متاسفانه الباقی نقاب به دلیل نامستحکم بودن و داشتن ترک شکسته می شود و حسین صادق زاده را که تا قبل از آن، زنده و سرپا و قابل رویت و با بی سیم در حال گفتگو با دوستانش بود را با خود به ارتفاعات پایین تر کشانده و از دید همنوردانش پنهان می گرداند.

 

تیم سه نفره باقیمانده با تحمل بیش از یکساعت در محل حادثه و ایستادن به روی قله سرکچال۱ و با ناامید شدن از حضور دوباره حسین صادق زاده و وخیم شدن اوضاع جوی ضمن اطلاع تلفنی این حادثه به نیروهای امدادی از یال قله سرکچال۱ و پناهگاه لجنی به طرف شمشک بازگشتند.

لازم به ذکر است به جز حسین قربان نژاد، دو عضو دیگر تیم از کوهنوردان جوان و کم تجربه تر بودند و ضمنا این تیم هیچگونه وسایل مورد نظر را جهت امدادرسانی چون طناب بلند و … در اختیار نداشت.

همچنین باید اضافه کرد به دلایل مشهود، هوشمندی حسین قربان نژاد در اتخاذ تصمیم صحیح  و دشوار بازگشت از محل حادثه به شمشک را می توان عاملی مهم در نجات دو کوهنورد جوان دیگر این تیم از حوادث احتمالی قلمداد کرد.

متاسفانه هوای آن روز در سرکچال مناسب یک صعود نرمال نبوده است، بنابر گزارش برنامه حسین قربان نژاد که می توان متن آن را در وب سایت باشگاه کوهنوردی اسپیلت (اینجا) ملاحظه کرد شدت باد بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر و مه و کولاک و صاعقه نیز در برخی ساعات در منطقه حاکم بوده است.

 

از ساعات اولیه رسیدن تیم به شمشک عملیات امداد و نجات شروع شد که علاقمندان می توانند تمام اطلاعیه ها و گزارش های آن را در فضای مجازی ملاحظه نمایند.

در ساعت ۱۰ صبح روز ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ پیکر زنده یاد حسین صادق زاده پس از ۶ ساعت تجسس توسط تیم های امدادی از انتهای بهمنی که حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ متر طول داشته است و در زیر همان نقاب منتهی به دره دریوک تشکیل شده بود پیدا می شود و در ساعت ۱۴:۳۰ طی یک عملیات بسیار موفق که جا دارد در همین جا از تک تک این عزیزان سپاسگزاری نمود به شمشک بازگردانده و تحویل مراجع قانونی و خانواده ایشان می گردد و این پایان تراژدی غمناکی بود که متاسفانه منجر به مرگ کوهنوردی شد که بخش عظیمی از زندگی کوتاه خود را در راه این ورزش سپری نمود.

 

بدینوسیله باشگاه اسپیلت از همه همنوردانی که این حادثه را دنبال کرده درخواست می نماید این بیانیه را به عنوان یک فصل الخطاب تلقی کرده و با آرامش و متانت خود به افرادی که مایلند در فضای مجازی با غوغا سالاری و بلوا و تحلیل های احساسی و غیرواقعی نظرات خود را منتشر نمایند، اجازه اشاعه بیشتر ندهند و منتظر باشند تا نهادهای رسمی چون کمیسیون حوادث فدراسیون کوهنوردی و یا خبرگان و مربیان و پیشکسوتان گرامی و همچنین سازمان های کوهنوردی مانند باشگاه ها و هیات های کوهنوردی و NGOهایی چون انجمن کوهنوردان ایران در این خصوص اظهار نظر کارشناسی کرده و درصورت تمایل جزئیات آن را تحلیل و بررسی نموده و نظرات خود را به اطلاع عموم برسانند.

یکی از آموزه های اخلاقی ما در این ورزش حفظ و نگهداری از میراث ورزشی و افتخارات کسانی است که در راه عشق خود به کوهستان جان به جان آفرین تسلیم نموده اند.

در پایان با سپاسی صمیمانه و خاضعانه از همه همنوردان، پیشکسوتان گرامی و مسئولین محترم و دوستان و آشنایان و خانواده مرحوم حسین صادق زاده که طی این حادثه غمبار و اسفناک ما را که همباشگاهیان آن شهید کوهستان بوده ایم همراهی نمودند کمال تشکر و قدردانی را داریم.

 

 

ذبیح اله حمیدی

موسس و مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت

و مسئول عملیات نجات و حمل پیکر زنده یاد حسین صادق زاده از کوهستان سرکچال

روحش شاد و قرین رحمت الهی و آرامش ابدی باد

۱۴/۰۲/۱۳۹۹

یک دیدگاه to “بیانیه باشگاه کوهنوردی اسپیلت در خصوص حادثه بهمن سرکچال و درگذشت زنده یاد حسین صادق زاده”

  1. مهدی می گوید:

    عمیقاً از این خبر متأثر شدم.
    حسین صادق‌زاده رو در صعودی که با باشگاه به قله‌ی علم‌کوه داشتیم ملاقات کردم. اون زمان در مسیر بازگشت از قله، یک تراورس برف-یخی خطرناکی وجود داشت که گزارش شده بود یک یا دو نفر در آن مسیر به سمت پایین سقوط کردند. حسین صادق‌زاده به همراه چند نفر دیگه از کوهنوردهای پرتجربه، پشت سر ما حرکت می‌کردند. خاطرم هست وقتی به ابتدای اون بخش رسیدیم حسین با جدیت، بلافاصله حرف همنورد خودش رو قطع کرد و به ما که کوهنوردان تازه‌کار بودیم، هشدارهای لازم درباره‌ی نحوه ی گام‌برداری مطمئن و استفاده از باتوم در اون مسیر خطرناک رو داد. همه‌ی ما به سلامت از اون مسیر عبور کردیم.

    یادش گرامی!

دیدگاه خود را بیان کنید