برداشت دوم (شماره ۶)

Slide1

در این قسمت از برداشت دوم به بررسی سه خبر مهم ماه گذشته می پردازیم .

لازم به ذکر است همان‌طور که قبلاً اعلام شده برداشت دوم به نوعی کامل کننده هفته‌نامه دیواری باشگاه اسپیلت است که طی ۳ سال به طور مرتب روزهای یکشنبه منتشر و در همین سایت قابل مشاهده می باشد. در اینجا ما برخی از خبرهای مهم آن را از نگاهی دیگر مورد نقد و کنکاش قرار می‌دهیم.

 

حسن جوادیان و چرائی مرگ نابهنگام او !!؟
دقیقاً دو روز بعد از انتشار شماره ۵ برداشت دوم که در آن اشاره‌ای به کار ارزنده زنده یاد حسن جوادیان در برپایی دومین جشنواره سنگ‌نوردی سفر سنگ داشتیم ،خبر اسفبار فوت او در جامعه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی کشور منتشر شد(۹۴،۲،۲۵).
متأسفانه در این مدت خبر رسمی مبنی بر علت حادثه سقوط او به اطلاع سنگ‌نوردان و علاقه‌مندان این رشته ورزشی رسانده نشد ولی شنیده ها حاکی از آن است که قویا این سقوط مرگ‌بار در هنگام فرود از دیواره‌ای در منطقه سنگ‌نوردی چشمه سهراب کرمانشاه به وقوع پیوسته است.

 

جوادیان اولین و احتمالاً آخرین سنگ‌نورد ماهری نخواهد بود که بدین سادگی و در اثر یک اشتباه کوچک (فنی) جان خود را از دست می‌دهد زیرا که این‌گونه سنگ‌نوردان با تجربه احتمال وقوع حادثه را فقط در مواقع پُررسیک در نظر گرفته و برعکس در مواقع فرود و کارهای ساده ای از این دست احتیاط کمتری به خرج می‌دهند.

در هنگام صعود از دیواره‌ها به دلیل اینکه میانی‌های فراوانی نصب می‌شود ، در هنگام سقوط جان سنگ‌نورد را حفظ می‌کند ولی در زمان فرود و یا مواقعی که از طناب استفاده نمی‌شود احتمال این‌گونه سقوط‌ها که می‌تواند در اثر شکستن گیره ، شکستن ابزار کارگاه یا پاره شدن طناب و هارنس و یا اصطلاحاً در رفتن از ته طناب به دلیل گره نزدن انتهای آن باشد ، افزایش می یابد.

 

 

آنچه از شایعات به گوش می‌رسد این است که جوادیان ندانسته از طنابی فرود آمده که انتهای آن گره نداشته و متأسفانه در هنگام فرود بعد از رسیدن به انتهای طناب از آن جدا شده ، سقوط می‌کند که این امر نشان دهنده آن است که طناب حمایت دیگری نداشته و از سیستم (گره پروسیک)و یا چیزی شبیه آن نیز استفاده نمی‌کرده و شاید هم به ابزار فرود خاصی وصل بوده که احتمال دارد آن ابزار مشکلی جدی برای او ایجاد کرده باشد.
به هر حال از دست دادن سنگ‌نورد ماهر و مربی خبره‌ای چون او ضایعه‌ای است که نمی توان به این سادگی آن را در جامعه ورزشی جبران کرد . هرچند در وحله اول از دست دادن همسر، پدر یا فرزندی مانند حسن جوادیان مصیبت و دردی جان‌گداز و خانه‌مان سوزی است که برای همیشه با خانواده وی ، دوستان و هم‌طناب‌هایش باقی خواهد ماند .

 

 

باشگاه دماوند در حال گذار از چالشی بزرگ:
۴ خرداد شب فراموش نشدنی برای باشگاه دماوند بود و آن به نمایش گذاشتن همبستگی و اتحاد اعضای آن در مواجه با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان دیه به خانواده قربانیان بهمن سال ۸۸ جاده دیزین بود.
در آن شب بخش مهم این مبلغ از میان اعضا و علاقه‌مندان این باشگاه جمع‌آوری شد و بعد از مدت‌ها خنده و شادی در میان اعضای این باشگاه که در رده‌های سنی متفاوتی هستند پدیدار شد.

 

باشگاه دماوند به عنوان قدیمی‌ترین باشگاه کوه‌نوردی کشور با بیش از شصت سال سابقه ورزشی مدتی‌ست که درگیر حکم قضایی‌ست که در آن به پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان دیه و دو سال زندانی مدیر عامل وقت خود محکوم گردیده است . حکمی که تا کنون در جامعه ورزشی کشور بی‌سابقه بوده است.
امید است بعد از پرداخت کامل این مبلغ آقای سعید صبور مدیر عامل وقت باشگاه دماوند که به دو سال زندان کیفری محکوم شده است از کمند این حکم غیر ورزشی رها شده هر چه زودتر به روند زندگی عادی و ورزشی خود بازگردد.

 

آئین نامه(شیوه‌نامه)جدید تأسیس باشگاه‌ها و گروه‌های کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی:
روز دهم خرداد به دعوت احمد رفیعی (مسئول محترم امور گروه‌ها و باشگاه‌های کوه‌نوردی استان تهران) جلسه ای در فدراسیون کوه‌نوردی در این خصوص برپا شد.
چند نفر از نمایندگان باشگاه‌ها و گروه‌های فعال در این جلسه حضور داشتند.
پیش‌نویس این آئین نامه که مدت‌هاست در تارنمای رسمی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی منتشر شده است ، موضوع گفتگوی این نشست بود.
در این جلسه حمید آسیابان مسئول محترم امور استان‌ها و تشکل‌های فدراسیون کوه‌نوردی به عنوان مدیر جلسه حضور داشت که توضیحاتی در این‌خصوص عنوان کرد.

 

ظاهرا بنا بر پیشنهاد فدراسیون کوه‌نوردی به وزارت ورزش و جوانان موضوع طرح این آئین نامه در دستور کار کمیسیون ماده ۵ این وزارت‌خانه که مسئولیت صدور مجوزهای ورزشی را دارد قرار گرفته است.
در این جلسه بخشی از ماده‌های این آئین نامه مورد اعتراض نمایندگان فوق قرار گرفت و بنا شد هر کدام از نمایندگان یا به شکل انفرادی یا جمعی نظرات خود را در این مورد کتباً به فدراسیون کوه‌نوردی اعلام نمایند.

 

این که آیا بعد از تصویب نهایی این آئین نامه (شیوه‌نامه) در کار صدور مجوزهای باشگاه و گروه‌های کوه‌نوردی سهولتی ایجاد خواهد شد و یا سختی کار دریافت آن دو چندان خواهد شد ؟ سئوالی‌ست که باید منتظر بود و پاسخ آن را بعد از تصویب کامل این آئین نامه و یا با حذف بخشی از ماده‌های جدید و اصلی آن اعلام نمود.

 

ذبیح‌اله حمیدی
    ۹۴،۴،۳

دیدگاه خود را بیان کنید