برداشت دوم (شماره ۵)

ارسال شده توسط در 13 می 2015 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, برداشت دوم (نقد و تحلیل اخبار مهم کوهنوردی کشور), گالری

برداشت دوم (شماره ۵)

در پنجمین قسمت از مجموعه «برداشت دوم» که به بررسی اخبار مهم کوهنوردی کشور می‌پردازد، به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

لازم به یادآوری است کلیه مطالب این بخش بازخورد و ارائه نظرات مسئول باشگاه اسپیلت درخصوص رویدادهای داخلی «با رویکرد شخصی» است و به هیچ وجه نشان‌دهنده نظرات دیگر اعضای باشگاه اسپیلت نیست. پس طبیعتاً علاقمندان می‌توانند در بخش ارائه دیدگاه‌ها نظرات خود را در موارد مطرح شده، ابراز نمایند.

 

*****

 

نشست مشترک فدراسیون کوهنوردی با خانواده‌های قربانیان حادثه بهمن ۱۳۸۸ و باشگاه دماوند

بنابر شنیده‌ها این نشست به دعوت فدراسیون کوهنوردی برگزار شد و هدف از آن برطرف کردن بخشی از مشکلات و مسائلی بود که بعد از اعلام حکم قضایی (دیه ۵۰۰ میلیون تومانی و ۲ سال زندانی شدن مسئول باشگاه دماوند) در جامعه کوهنوردی به وجود آمده است.

شاید میانجی‌گری فدراسیون کوهنوردی بتواند نقش مهم و سرنوشت‌ساز خود را در این برهه از تاریخ کوهنوردی کشور به درستی ایفا کند.

اینکه آیا این خانواده‌ها باید حق قانونی خود را بدست آورده و یا به نفع جامعه کوهنوردی از آن بگذرند امری است که باید خود در مورد آن تصمیم بگیرند. ولی قدر مسلم نگاه تمام جامعه کوهنوردی به این تصمیم دوخته شده است و موافقان و مخالفان این جریان منتظرند تا بعد از اجرایی شدن حکم در این مورد قلم‌فرسایی بیشتری نمایند.

 

*****

 

زلزله نپال و تبعات تلخ آن برای کوهنوردان، به ویژه کوهنوردان ایرانی

زلزله ویرانگر و خانمان‌سوز کشور نپال با بزرگی نزدیک به ۸ ریشتر، قریب به هشت‌هزار کشته برجای گذاشته است.

نپال کشوری است که نه‌تنها به مردم خود، بلکه به تمام جهان تعلق دارد. این کشور کوچک آسیایی با مردمی بسیار فقیر، مهد هیمالیا و قله‌های سربه‌فلک کشیده جهان است و سالانه افراد بسیاری از سرتاسر گیتی برای دیدار از این غول‌های عظیم سنگی و یخی به این کشور توریستی سفر می‌کنند و در این بین کوهنوردان سهم بیشتری را طلب کرده، با برنامه‌ریزی قبلی و صرف هزینه‌های گزاف راهی این کشور شده و هرکدام به سوی یکی از قله‌های ۸۰۰۰ متری جهان می‌شتابند.

پروانه کاظمی، عظیم قیچی‌ساز، علیرضا بهپور و تیمی از شهرستان جهرم برنامه‌ریزی کرده بودند تا به چکاد یکی از قله‌های مهم این منطقه دست‌یابند که متأسفانه زلزله‌ای که آن را هیچ کوهنورد و سازمانی پیش‌بینی نکرده بود، روی داد و ضمن به کام مرگ کشیدن برخی از کوهنوردان، تمام آنها را مجبور کرد تا از صعود دست کشیده و به کشور خود بازگردند.

شاید عمیق‌ترین اندوه‌های این قهر و حادثه طبیعی را بتوان در بین کوهنوردان جستجو کرد زیرا بسیاری از آنان نپال را کشور دوم خود دانسته، هرکدام خاطرات فراموش نشدنی از آنجا به یادگار دارند.

در این میان عظیم قیچی‌ساز که در آستانه به پایان رساندن صعودهای چهارده‌گانه ۱۴×۸۰۰۰ خود بود، تا افتخار پیوستن به این باشگاه جهانی را کسب کند، شاید یکی از خوش‌شانس‌ترین و در عین حال ناکام‌ترین کوهنوردان بود. خوش‌شانس از این لحاظ که در موقع وقوع زلزله نپال در کمپ اصلی اورست حضور داشت و در فاصله کمی از بهمنی قرار گرفت که چندین کوهنورد را به کام مرگ کشاند و ناکام‌ترین از این لحاظ که تاکنون تمام سیزده صعود قبلی خود را در تلاش اول و با موفقیت کامل صعود کرده بود ولی این بار حداقل ۶ ماه باید تحمل کند تا در فصل پاییز چنانچه شرایط کشور نپال اجازه دهد، با صعود قله لوتسه و در مرحله دوم با صعود قله اورست (بدون اکسیژن مکمل) در جمع ۱۵ نفر برتر جهان قرار گیرد.

 

*****

سفر سنگ در چالابه کرمانشاه

به همت سنگنوردان کرمانشاهی، به ویژه آقای حسن جوادیان، دور دوم این رویداد ورزشی در منطقه سنگنوردی چالابه کرمانشاه برگزار شد که به گفته چند نفر از شرکت‌کنندگان بسیار جالب، مفرح و هیجان‌انگیز و از بار تکنیکی مناسبی نیز بهره‌مند بوده است.

گویا برنامه‌ریزی و تدارکات این جشنواره سنگنوردی در حد مطلوب و قابل قبول کسانی قرار گرفته است که در آن حضور داشتند.

 

*****

 

اعلام نتایج اردوهای هیمالیانوردی هیئت استان تهران

بعد از پشت سر گذاشتن ماه‌ها تمرین و برگزاری کلاس‌های متعدد و اجرای برنامه‌های کوهنوردی، نفرات برگزیده این اردوها و اسامی قلل انتخاب شده، اعلام شد.

قلل موستاق‌آتا و کنگور هدف‌هایی هستند که مسئولین این اردوها جهت صعود انتخاب کرده‌اند و گویا موفق شده‌اند موافقت شورای برون‌مرزی و فدراسیون کوهنوردی را جهت پذیرش صعود قله کنگور به عنوان یک صعود «رسمی» به دست آورند.

کنگور قله‌ای است در کشور چین و در جوار قله موستاق‌آتا قرار دارد، ولی برعکس همسایه خود صعود آن بسیار فنی و تکنیکال است.

همچنین این قله تاکنون صعودهای موفقیت‌آمیز کمی را بر خود شاهد بوده است که می‌توان گفت هیئت کوهنوردی استان تهران تصمیم دارد در این دوره از فعالیت هیمالیانوردی، دست به صعودی نو و دشوار بزند.

با توجه به سابقه هیمالیانوردی مسئولین برگزاری این دوره، یعنی آقایان یونس رضاخانی، کاوه کاشفی و مرتضی رمضانی، امید است این صعود با موفقیت اجرا شود.

 

*****

 

بازگشت کلاغ‌ها

گویا تحمل آقای فرامرز نصیری در دوری از فضای مجازی (کوهنوردی) دیری نپایید و بعد از سه هفته تعطیلی وبلاگ کلاغ‌ها دوباره به جمع وبلاگ‌نویسان کوهنوردی پیوست.

این که حضور کلاغ‌ها در فضای مجازی تا چه میزان لازم، غیرضروری ویا حتی به عقیده برخی مضر است، محل بحث بسیاری از کوهنوردان می‌باشد.

به گفته نصیری، قرار است این بار کلاغ‌ها صریح‌تر و بی‌پرواتر از قبل مسائل کوهنوردی روز را تجزیه و تحلیل نماید.

 

*****

 

صعود مسیرهای جدید دیواره‌ای در کشورهای مالزی و ماداگاسکار

دو تیم سنگنورد جوان کشور دو مسیر جدید دیواره‌نوردی را به نام ایرانیان گشایش مسیر کردند.

اولی تیمی تشکیل شده از سنگنوردان شهرستان‌های مختلفی بود که موفق شدند در کشور مالزی دیواره شاخ اژدها را صعود کردند و تیم دوم از تهران و قزوین بود که مسیری را در دیواره‌ای با عنوان تساتونورا در کشور ماداگاسکار صعود کنند.

شاید تا همین چندسال گذشته گشایش مسیری این چنین در کشوری دورافتاده برای دیواره‌نوردان ایرانی رویایی دست‌نیافتنی بود. ولی با پیشرفت این ورزش در میان جوانان کشور شاهدیم که اینگونه صعودها از رویا به واقعیت تبدیل گشته است.

 

*****

 

نتیجه کمیته انظباطی فدراسیون

برای اولین بار در طول چند سال اخیر شاهد صدور حکمی از سوی کمیته انظباطی فدراسیون کوهنوردی بودیم.

البته این حکم که به تعلیق چند ماهه ورزشکار (به قول فدراسیون کوهنوردی) خاطی در میادین مسابقات سنگنوردی و درای‌تولینگ انجامید، در حوزه فعالیت‌ صعودهای ورزشی این فدراسیون قرار داشت.

اینکه آیا در حوزه کوهنوردی و بخش‌های دیگر نیز این کمیته انظباطی فعال بوده و احکامی اینچنینی صادر خواهد کرد، در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. باید منتظر بود و در آینده راجع به آن قضاوت کرد.

 

ذبیح اله حمیدی

۱۳۹۴٫۲٫۲۳

۵ دیدگاه to “برداشت دوم (شماره ۵)”

  1. حسین می گوید:

    با سلام به همگی دوستان و همنوردان عزیز…در رابطه با اردوهای هیمالیانوردی نمیخواستم صحبت آشکار و انتقادی داشته باشم ولی وظیفه خودم میدونم تجربه حضور ۴-۵ماهه خودم رو در اختیار همنوردان عزیز قراربدهم……..به عنوان یکی از شرکت کنندگان در اردوهای آموزشی هیات کوهنوردی استان تهران به شخصه تجربیات جامع و مفیدی رو از چندین دوره آموزشی این دوره به دست آوردم ولی از حرف تا عمل برگزار کننده تناقض آشکاری وجود داشته ودارد…….ایرادها و انتقادات خیلی زیادی به برگزارکننده و مسولان این اردوها وارد میباشد…..۱-برای صعود قله ای فنی و تکنیکال همچون کونگور باید تمرینات و آماده سازی در حد این قله انجام بشود که در طی برنامه های کوهنوردی که انجام شد هیچ کدام بار فنی و تکنیکی در حد این قله نداشت…..قله کونگور به ارتفاع۷۷۱۹متر در هیمالیای چین واقع شده و از قلل سرسخت ۷۰۰۰متری دنیا شناخته میشود همچنین اولین باراین قله توسط کریس بانینگتون انگلیسی در سال۱۹۸۱صعود شده است و تاکنون فقط ۵ صعود موفق داشته است ..حالا در نظر بگیرید تیم فوق میخواهد گشایش مسیر هم روی این قله انجام دهد؟؟؟؟؟۲-برگزار کننده برای اینکه در هر صورت قله ای رو صعود کرده باشد قله موستاق آتا رو به عنوان برنامه دوم برای تیم دوم درنظر گرفته است…..آیا صعود قله ای که به غیر از فاکتور ارتفاع(۷۵۴۶متر)هیچ برتری نسبت به برنامه اصلی نداره چه هدفی داره؟؟؟؟

  2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    با سلام خدمت حسین اقا و همه همنوردان.به نظر من حقیر بهتر ان است که ما بعنوان یک کوهنورد که تجربه ای در مدیریت و برگزاری صعود های هیمالیا نداریم در این موارد انتقاد نکنیم چون وجه خودمان بعنوان یک کوهنورد زیر سوال خواهد رفت.با شناختی که بنده از مسئولین فدراسیون و هیئت کوهنوردی تهران دارم بعید می دانم که ندانسته و بدون بررسی اقدام به برگزاری اردو و اعزام کوهنوردان نمایند.حداقل در چند سال اخیر برنامه های خوب و موفقی را اجرا نموده اند.ولی ممکن است همانطور که اطلاع دارید مشکلاتی مانند امسال پیش بیاید که کسی موفق به صعود نشود و ما شاهد چنین اتفاقاتی در قله های با ارتفاع کمتر نیز هستیم.دوست عزیزم شاید خیلی از کارها یا اموزش های یک مربی به نظر ما خوشایند نباشد اما باید در موقعیتی بالاتر از ان مربی باشیم تا بتوانیم انتقاد کنیم.وقتی شما می فرمایید اموزشها در حد صعود قله کونگور نبوده همنورد عزیز ایا این شایسته است که یک کاراموز برای مربی تعیین تکلیف کند؟ ایا این شایسته است که یک کوهنورد که در اردو در حال اموزش بوده و تا حالا حتی تجربه صعود یک قله ۶۰۰۰ هزاری را هم نداشته در مورد برنامه ریزی فدراسیون کشورش اظهار نظر کند؟

  3. حسين صادق زاده می گوید:

    با عرض سلام به جناب خلیل آبادی بزرگوار….اولا شخص حقیر هیچ ادعایی در کوهنوردی نداشته،،ندارم،،ونخواهم داشت…حق انتقاد در تمامی گروهها و جمعیت های بشری آزاده و این هیچ وقت وجهه و شخصیت کسی رو زیر سوال نمیبره….مگه منه کوهنورد میتونم برم تو یه ورزش دیگه ای بدون اطلاعات و غیر منطقی انتقاد کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟اولا طرف صحبت از هیات کوهنوردیه نه فدراسیون….دوما آخرین صعود موفق و کاملی که هیات تهران داشته مربوط به ٣سال قبل و صعود قله پاسوپیک بوده که در اون تیم نیز نوابغی چون زنده یاد پویا کیوان و رضا خلیل آبادی و محمد رضا رضایی حضور داشتند….سوما بنده و تمامی نفرات حاضر در اردو همیشه و همه وقت از دستورات و آموزشهای مربیان و سرپرستان اردوها اطاعت کرده و به نظرات اونها احترام میگذاشتیم…..جنابعالی کامل نوشتار من رو مطالعه نکردید من بحث تمرینات رو در رابطه با صعود قله فنی و تکنیکال کونگور (اون هم گشایش مسیر)مطرح کردم نه آموزش…..و همیشه احترام مربیان خودم رو نگه داشتم…..در انتها برای تمام دوستان خودم که عازم این صعود هستند آرزوی موفقیت و سربلندی میکنم ……ومتاسفم از اینکه آیا به نظر شما هر شخصی که بتونه قله بالاتر از۶٠٠٠متر صعود کنه جزوه از ما بهترونه؟؟؟؟و فقط اون اشخاص حق انتقاد کردن دارند ودیگران همگی یه مشت عقب افتاده و کار آموز هستند!!!!!؟؟؟؟؟؟؟تو همین مملکت خودمون کوهنوردایی داریم که از ١٠٠تای هیمالیانوردای معروف قویتر و آماده تر هستند و تنها چون پارتی و رابطه و رانت ندارن همیشه پشت در بسته موندن………امیدوارم کامل نوشتار من رو دوباره مطالعه کنید….

  4. علی منصوری می گوید:

    جناب آقای خلیل آبادی نوع نگارش متن شما بسیار نامناسب بود.
    برادر بزرگوار در ارتباط با وجود رانت در همه ارکان این مملکت هیچ شک و شبه ای وجود نداررررررررررررررررررررد.
    در ضمن مخاطب شما که با چنین ادبیات تندی مورد خطاب گرفت یکی از اعضای بسیار فعال و بسیار با استعداد باشگاه شماست .

  5. علی می گوید:

    با سلام
    اینجانب خود جزو شرکت کنندگان در برنامه های هیمالیانوردی بودم .
    خدمت اقای حسین صادق زاده هم سلام دارم .امیدواره همیشه درهمه زمینه هابرفرازباشید.
    دررابطه با مطلب اقای خلیل ابادی می گویم .
    به نظرم دلیل نمی شود که چون فردی ۷۰۰۰ متری نرفته است حق اظهار نظرندارد .حداقل فاکتورهای لازم برای گشایش مسیران هم در ان در ارتفاع ۷هزاری اجرای برنامه هایی شبیه به ان مثل زمستانه رفتن گرده المانها و یادیواره علم کوه می باشد
    با ۱بار بالاوپایین کردن دماوند ان هم از جبه جنوبی و یا به قله های ریزان یا سرکچال رفتن از کوهنورد ایرانی یک گشایش کننده آن هم در هیمالیا نمی سازد .برای دانستن همچین چیزی لازم نیس طرف رییس فدراسیون یا هیئت باشد .هرکوهنوردی که اندکی باکوههای ایران اشنایی داشته باشدمی داند معنای کار فنی ان هم در هیمالیا چیست.لازم نیس فردبالاتراز مربی یا سرپرست کاری باشد.لازم نیس فرد از دماوندتا علم کوه را بدودتا نشان دهد توانایی کاررادارد .
    کار اشتباه خودگواهی به اشتباه بودن میدهد.درضمن وجه یک کوهنورد موقعی خراب می شود که گوشش به انتقادسازنده دیگران را بسته باشد……………………………………………………………………………………………………………
    باتشکر
    ……………..
    پاسخ ؛
    همنورد گرامی آقای علی
    ضمن احترام به نظریه‌تان و با پوزش از شما و خوانندگان گرامی بخش دوم نوشته‌هایتان به دلیل نیاز به پاسخ‌گوئی مستقیم از سوی مسئولین برگزاری این اردوها منتشر نگردید . سایت اسپیلت خود را محل مناسبی جهت ارائه این‌گونه بحث ها نمی داند . چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید از دیگر فضاهای مجازی (کوهنوردی) استفاده کنید.
    موفق و پیروز باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید